Komplex megoldásokat keresnek az újrainduló kisvállalkozások
A Budapest Bank legfrissebb, kisvállalkozó ügyfelei körében végzett felméréséből kiderült, hogy a kisvállalatok több mint felének pénzügyi helyzetét egyáltalán nem érintette hátrányosan, sőt néhányuk esetében még pozitív változásokat is hozott a COVID19 okozta járványhelyzet. A hazai cégek válságállóságát jól mutatja, hogy a KSH adatai szerint az idei első negyedévben 2%-kal nőtt a magyar GDP a tavalyi év utolsó három hónapjához képest, amihez már a különösen hátrányosan érintett szolgáltatói iparág is jelentősen hozzájárult.
Bár a vizsgált kisvállalkozások 40%-ának romlott a pénzügyi helyzete az elmúlt időszakban, mégsem gondolkodnak a redőny lehúzásán, sőt, többségük a különböző beruházásokban, korszerűsítésben látja sikeres újraindítás kulcsát. Legtöbbjük tevékenységét, szolgáltatását bővítve alkalmazkodna a megváltozott igényekhez, de rövidtávon csak negyedük fogna digitális fejlesztésekbe. A pandémiás helyzet pedig megmutatta, hogy a túlélés zálogát a minél hangsúlyosabb online jelenlét, az új értékesítési felületek megtalálása és az elektronikus fizetési megoldások használata jelenthetik.
A kisvállalkozások az elmúlt években fokozatosan szembesülhettek az egyre szigorodó rendelkezésekkel, ma az online számlázás szinte megkerülhetetlenné vált, és a vásárlók számára kötelező biztosítani az elektronikus fizetés lehetőségét. Az alkalmazkodás elkerülhetetlen, de a felmérés adataiból jól látszik, hogy a cégek örülnének, ha segítséget kapnának a jogszabályi megfeleléshez: az elektronikus fizetési megoldások bevezetését 89%-ban pályázati forrásból finanszíroznák, az online számlázáshoz kapcsolódó fejlesztéseket legfeljebb 50% önerő mellett, 80%-ban támogatásokból fedeznék. Tájékozottak a témában, harmaduk már ismeri a Budapest Pénzügyi Asszisztens online számlázóprogramot, valamint a POS elektronikus fizetési megoldást is.
A cégvezetők átlagosan 8,2 millió forintot fektetnének be a közeljövőben, ezt a pályázatok mellett jórészt saját tőkéből és bankhitelből finanszíroznák. Több mint 80%-uk ismeri a Széchenyi Kártya Programot, 50%-uk pedig az MFB Pontos, támogatásokkal kiegészített hiteltermékeket is.
„Azt tapasztaljuk, hogy ügyfeleink most minden erejükkel azon vannak, hogy újra fejlődő pályára állítsák vállalkozásukat. Fontosnak tarjuk, hogy ebben minden lehetséges módon támogassuk őket, ezért a hagyományos banki termékeken túl államilag támogatott kölcsönöket és számos digitális megoldást is kínálunk” – mondta Csajtainé Tószeg Andrea, a Budapest Bank kisvállalkozási termékfejlesztési vezetője. „Ez utóbbiak közé tartozik a Budapest Pénzügyi Asszisztens online számlázó*, a Budapest Bank POS terminálos elektronikus fizetési lehetőség, illetve saját honlap készítésben is segítünk ügyfeleinknek” – tette hozzá.