Kritikus gondolkodás nélkül az álhírek maguk alá gyűrnek bennünket

A közösségi média lassan elsődleges hírforrásunkká válik: manapság a híroldalak látogatóinak akár 70%-a is a közösségi média felől érkezik. A híreket rangsoroló algoritmus azonban nem vizsgálja, hogy egy adott hír igaz-e, a népszerű tartalom pedig egyre több és több ember hírfolyamában jelenik meg – legyen az bármilyen ártó vagy veszélyes valótlanság. A Magyar Telekom szakértők bevonásával járja körbe a tudatos internethasználat és a figyelemfelhívás jelentőségét. Az álhírek esetén például mindig jusson eszünkbe a FILTER mozaikszó, hogy valóban tudatos médiahasználókká válhassunk.

Kritikus gondolkodás nélkül az álhírek maguk alá gyűrnek bennünket
Az álhírek kialakulásának, terjedésének a digitális média piaci környezete rendkívüli módon kedvez: a tartalmat kínálók bevételei kattintásokból is származnak, így az oldal üzemeltetőinek is érdemes minél különlegesebb, feltűnőbb, szenzációsabb, hihetetlenebb tartalmakat megosztaniuk. Az álhírekkel szembeni leghatékonyabb védekezésnek a kritikai gondolkodás, illetve annak tudatos fejlesztése számít; hogy semmit se vegyünk készpénznek, amit az interneten olvasunk.
„Az álhírek célja a befogadó megtévesztése, tisztességtelen befolyásolása. A fogyasztó nagyobb valószínűséggel képes felismerni a megtévesztő szándékot, ha az érintett témáról alapvető ismeretekkel rendelkezik, és tudja, milyen kérdéseket tegyen fel, de ez sokszor a ritkább esetek közé tartozik. A kritikus gondolkodók nem fogadják el a legelső, egyértelműnek tűnő magyarázatot, és nem egyetlen, cáfolhatatlannak tűnő forrást keresnek. Nagyon fontos, hogy a „kritikus” ebben az esetben nem a kritizálást, hanem a kíváncsiságot és a bizalmat jelenti. A kritikusan gondolkodó felhasználó tudja, milyen kérdéseket kell feltennie, és megbízik a saját ítéletében, így nagyobb esélye van, hogy sikerrel navigáljon az álhírek özönében” – emelte ki Timár Borbála, a Televele Egyesület médiapedagógia szakértő, a Magyar Telekom Tettek Hálózata kampányának szakértője.  
Az online információ hitelességének ellenőrzésével kapcsolatban van néhány egyszerű szempont, amelyek majdnem mindig érvényesek lehetnek. És mindehhez csupán a FILTER mozaikszóra kell emlékeznünk.
Forrás: Ki a cikk szerzője, szokott ilyen témákról írni? Hol jelent meg a cikk? Relevánsak az anyagban megszólaló szakértők? A szerző hivatkozik külső forrásokra, és azok megbízhatóak?
Időpont: Mikor jelent meg, mennyire aktuális a cikk?
Logika: Az egyik legfontosabb kérdés, hogy van-e bármilyen értelme annak, amiről a médiatartalom szól? A logikát kétféle szinten vizsgálhatjuk: a valósággal összefüggésben, és a szöveg belső logikáját, összefüggéseit is megfigyelhetjük. Ezért fontos az, hogy tájékozottak legyünk a világ híreivel kapcsolatban, rendszeresen tájékozódjunk megbízható forrásokból.
Tényellenőrzés: a folyamat, amely során a cikkben megjelenő állításokat, tényeket, adatokat más források segítségével is ellenőrizzük. Léteznek kifejezetten tényellenőrzésre szakosodott honlapok is. (Pl. factcheck.hu, fullfact.org)
Emóciók: Milyen érzések kerítettek hatalmukba a cikk olvasásakor? Dühössé tett? Fellelkesített? Vágyakozást keltett? Nem lehet, hogy a cikk olcsó, szenzációhajhász eszközökkel épp ezt akarta elérni?
Részrehajlás: Biztos, hogy a cikk korrekt és teljes képet ad? Nem maradt ki lényeges, a tartalmat másik oldalról árnyaló információ? Felismerhető, hogy a szerzőt milyen, akár nem tudatos elfogultságok, prekoncepciók mozgatják?
Bővebben a tudatos internethasználatról a Tettek Hálózata oldalán: www.telekom.hu/tettekhalozata

Az álhírek kialakulásának, terjedésének a digitális média piaci környezete rendkívüli módon kedvez: a tartalmat kínálók bevételei kattintásokból is származnak, így az oldal üzemeltetőinek is érdemes minél különlegesebb, feltűnőbb, szenzációsabb, hihetetlenebb tartalmakat megosztaniuk. Az álhírekkel szembeni leghatékonyabb védekezésnek a kritikai gondolkodás, illetve annak tudatos fejlesztése számít; hogy semmit se vegyünk készpénznek, amit az interneten olvasunk.

„Az álhírek célja a befogadó megtévesztése, tisztességtelen befolyásolása. A fogyasztó nagyobb valószínűséggel képes felismerni a megtévesztő szándékot, ha az érintett témáról alapvető ismeretekkel rendelkezik, és tudja, milyen kérdéseket tegyen fel, de ez sokszor a ritkább esetek közé tartozik. A kritikus gondolkodók nem fogadják el a legelső, egyértelműnek tűnő magyarázatot, és nem egyetlen, cáfolhatatlannak tűnő forrást keresnek. Nagyon fontos, hogy a „kritikus” ebben az esetben nem a kritizálást, hanem a kíváncsiságot és a bizalmat jelenti. A kritikusan gondolkodó felhasználó tudja, milyen kérdéseket kell feltennie, és megbízik a saját ítéletében, így nagyobb esélye van, hogy sikerrel navigáljon az álhírek özönében” – emelte ki Timár Borbála, a Televele Egyesület médiapedagógia szakértő, a Magyar Telekom Tettek Hálózata kampányának szakértője.  

Az online információ hitelességének ellenőrzésével kapcsolatban van néhány egyszerű szempont, amelyek majdnem mindig érvényesek lehetnek. És mindehhez csupán a FILTER mozaikszóra kell emlékeznünk.

Forrás: Ki a cikk szerzője, szokott ilyen témákról írni? Hol jelent meg a cikk? Relevánsak az anyagban megszólaló szakértők? A szerző hivatkozik külső forrásokra, és azok megbízhatóak?

Időpont: Mikor jelent meg, mennyire aktuális a cikk?

Logika: Az egyik legfontosabb kérdés, hogy van-e bármilyen értelme annak, amiről a médiatartalom szól? A logikát kétféle szinten vizsgálhatjuk: a valósággal összefüggésben, és a szöveg belső logikáját, összefüggéseit is megfigyelhetjük. Ezért fontos az, hogy tájékozottak legyünk a világ híreivel kapcsolatban, rendszeresen tájékozódjunk megbízható forrásokból.

Tényellenőrzés: a folyamat, amely során a cikkben megjelenő állításokat, tényeket, adatokat más források segítségével is ellenőrizzük. Léteznek kifejezetten tényellenőrzésre szakosodott honlapok is. (Pl. factcheck.hu, fullfact.org)

Emóciók: Milyen érzések kerítettek hatalmukba a cikk olvasásakor? Dühössé tett? Fellelkesített? Vágyakozást keltett? Nem lehet, hogy a cikk olcsó, szenzációhajhász eszközökkel épp ezt akarta elérni?

Részrehajlás: Biztos, hogy a cikk korrekt és teljes képet ad? Nem maradt ki lényeges, a tartalmat másik oldalról árnyaló információ? Felismerhető, hogy a szerzőt milyen, akár nem tudatos elfogultságok, prekoncepciók mozgatják?

Bővebben a tudatos internethasználatról a Tettek Hálózata oldalán: www.telekom.hu/tettekhalozata


KALKULÁTORUNKKAL (csak kattints rá) MOST KISZÁMOLHATOD, HOGY:

- Mekkora az agyad a magyar átlaghoz képest?

Mekkora lenne az ideális vérnyomásod?

Mennyi pénzt kellene keresned, ha rendesen megfizetnék a tudásodat?

Hozzászólások

A koronavírus óta megint a Facebook a legmenőbb közösségi oldal

A járványhelyzet nagy nyertese a Facebook – a közösségi média-használatot tekintve mindenképp. A hírek, az élő közvetítések és a chat - ezek azok a funkciók, amikkel tarolt az elmúlt időszakban a Facebook. Gyakrabban és többet facebookoztunk az elmúlt hetekben, mint a megelőző időszakban, és sok esetben a családi kapcsolattartást, a munkahelyi ügyeinket is a Facebookon intéztük. Ez derül ki a Be Social közösségi média ügynökség legutóbbi felméréséből.
2020. 06. 04. 04:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Június 3-án újabb átállás lesz az Antenna Hungáriánál

Június 3-án újabb üteméhez érkezik az Antenna Hungária technológiaváltása. A MinDig TV és MinDig TV Extra szolgáltatásait érintő átállás március és augusztus között tíz ütemben zajlik. A hetedik átállás Nyugat-Magyarország egyes régióit érinti.
2020. 05. 29. 16:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Kelet-Közép-Európa távközlési piacát kevésbé érintheti a válság

A koronavírus-járvány kezdete óta a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) rendszeresen készít összefoglalókat a hírközlési piac alakulásáról, amelyekhez többek között nemzetközi elemzőcégek előrejelzéseit és távközlési vállalatok elemzéseit veszi alapul. A májusi összefoglalók kiemelt témái közé tartozik a távközlési cégek jövője és a mobiltelefon-értékesítés piacának jelenlegi helyzete.
2020. 05. 28. 17:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Bírságot kapott a TV2

Több mint hárommillió forint bírságot szabott ki a médiatanács a TV2 szolgáltatójára, mert az a Tények Plusz műsort és ismétlését nem megfelelő időpontban és korhatár-besorolással sugározta februárban - közölte a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) kommunikációs igazgatósága szerdán az MTI-vel.
2020. 05. 28. 08:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Csökkent a reklámszpotok száma

Március elejéhez képest mintegy tízezerrel csökkent a reklámszpotok száma a hónap végére - közölte a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) tanulmánya alapján a hatóság kommunikációs igazgatósága szerdán az MTI-vel.
2020. 05. 28. 01:30
Megosztás:
Hozzászólások:

NMHH Médiatanács: 110 millió forint műszaki fejlesztési támogatásra pályázhatnak közösségi televíziók és rádiók

Idén is 110 millió forintot kaphatnak műszaki fejlesztésekre közösségi televíziók és rádiók a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsának döntése szerint. A testület különböző tanulmányokat fogadott el a hírműsorok társadalmi sokszínűségéről, a koronavírus-járvány médiapiacra gyakorolt hatásáról és a gyerekek reklámnézési szokásairól. A grémium nyertest hirdetett egy miskolci rádiós frekvencia pályázatán.
2020. 05. 27. 19:00
Megosztás:
Hozzászólások:

A Twitter pontatlannak minősítette Donald Trump egyik bejegyzését

Először fordult elő, hogy a Twitter azt jelezte: Donald Trump amerikai elnök bejegyzése pontatlan. Trump erre azzal vádolta meg az internetes közösségi felület üzemeltetőjét, hogy beavatkozik az idei elnökválasztásba.
2020. 05. 27. 16:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Több millió félrevezető és hamis hirdetést távolítottak el weboldalakról

Az Európai Bizottság felhívására folytatott átfogó ellenőrzési akció keretében az online platformok üzemeltetői több millió, a koronavírus okozta járvánnyal összefüggő félrevezető hirdetést és eladásra kínált termékreklámot távolítottak el vagy tiltottak le weboldalaikról - közölte az uniós bizottság kedden.
2020. 05. 27. 08:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Huszonnégy rádióműsor készülhet 75 millió forint támogatásból

Mintegy 75 millió forintos támogatást ítélt meg a médiatanács huszonegy kereskedelmi, közösségi és kisközösségi rádiónak huszonnégy műsor elkészítéséhez - közölte a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) kommunikációs igazgatósága szerdán az MTI-vel.
2020. 05. 21. 01:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Tovább szólhat a Kunság Rádió és a Halas Rádió

Öt évvel meghosszabbította a Kunság Rádió és a Halas Rádió jogosultságát a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa e heti ülésén. A grémium közzétette a hírműsorokban megjelenő bűncselekményekről beszámoló tavalyi hírek elemzését is.
2020. 05. 13. 21:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Szünetelni fog a MinDig Tv szolgáltatás - Mutatjuk hol!

Szünetelni fog szerdán a MinDig Tv szolgáltatás átállás miatt - hangzott el az M1 aktuális csatorna kedd esti műsorában.
2020. 05. 12. 23:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Médiatorta 2019 – 106,524 milliárd Ft volt a 2019-es teljes sajtópiaci bevétel

Médiatorta 2019 – 106,524 milliárd Ft a 2019-es teljes sajtópiaci bevétel. A korábbi trendfordulónak megfelelően, továbbra is komoly tényező a print hirdetési szegmens. A print hirdetések legnagyobb erőssége a fogyasztók szerint, hogy azok általánosságban nem irritálók, tartalmukat tekintve célcsoport relevánsak, hasznosak, figyelemfelkeltők, információs tartalmuk magas, hitelesebbek, mint bármely más médiumban elhelyezett hirdetések.
2020. 05. 11. 05:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Rádiós pályázatokról döntött a Médiatanács

Nyertest hirdetett e heti ülésén a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa egy siklósi és egy szigetvári rádiós frekvencia pályázati eljárásában. A testület állampolgári bejelentés alapján vizsgálta a Klubrádió Vesztegzár című műsorának egy március végi adását is, de nem indít eljárást a rádió szolgáltatójával szemben.
2020. 05. 09. 14:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Átalakul az M5 műsorstruktúrája

A közmédia március közepe óta segíti oktatási tartalmakkal az otthon tanuló diákokat. Az érettségi vizsgákhoz igazodva az M5 csatorna hétfőtől átalakítja műsorstruktúráját - közölte az MTVA sajtóosztálya az MTI-vel.
2020. 05. 05. 02:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Anyák napi műsorok lesznek a közmédiában

Május első vasárnapján a közmédia több műsora is köszönti az édesanyákat, nagymamákat - áll az MTVA szombati közleményében.
2020. 05. 03. 06:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Fél év alatt több mint 14 millió GByte-tal nőtt a negyedéves belföldi mobilinternet-forgalom

A belföldi negyedéves mobilinternet-forgalom 2019 végén túllépte a 93 millió GByte-ot, miközben fél évvel korábban csupán 79 millió GByte volt – derül ki a mobiltelefon-, a mobilinternet- és a mobil M2M-szolgáltatások főbb mutatóinak alakulását tartalmazó legfrissebb mobilpiaci jelentésből, amelyet ma tett közzé a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH).
2020. 05. 02. 15:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Egyre több fiatal használ jogszerű online forrásokat a digitális tartalmak eléréséhez

A streaming szolgáltatások elterjedésével visszaszorultak az illegális letöltések, derül ki a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) legfrissebb kutatásából. A 18 és 26 év közötti korosztály digitális tartalmakkal kapcsolatos szokásait vizsgáló felmérés rávilágít, hogy a fiatal felnőttek kevesebb zeneszámot és filmet töltenek le illegálisan, de itthon csökkent a youtube felhasználók száma is. A koronavírus járvány alatt pedig tovább nőtt a legális digitális tartalmak fogyasztása. A felhasználók tudatos tartalomfogyasztása azért is fontos napjainkban, mert ezzel is segítik a nehéz helyzetben lévő zeneipari szereplőket.
2020. 05. 01. 16:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Hogyan alakítja a hírközlési piacot és szabályozást a koronavírus?

Az Európai Unió döntései és különböző nemzetközi elemzőcégek jelentései alapján a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) a járvány kitörése óta rendszeresen készít összefoglalókat a piac és a nemzetközi szabályozás alakulásáról. Ezek nyomán az elmúlt egy hónapban a telekommunikációs cégek jövőjéről szóló előrejelzések, az 5G-s késlekedések, valamint a mobilapplikációk és mobilitási adatok felhasználásával kapcsolatos európai bizottsági-ajánlások álltak a középpontban.
2020. 04. 30. 09:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Visszautalja a Médiatanács a már befizetett médiaszolgáltatási díjakat

Az NMHH a már kiküldött negyedéves számlákat jóváírja, azok a szolgáltatók pedig, amelyek már befizették a második negyedéves médiaszolgáltatási díjat, visszakapják az összeget a médiaszolgáltatási díjfizetés alóli mentesülésről szóló kormányrendelet alapján - közölte a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Kommunikációs Igazgatósága szerdán az MTI-vel.
2020. 04. 30. 00:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Rémhírek, a járvánnyal visszaélő vásárlási műsorok és rádiózavarok – egyre több bejelentést kap az NMHH

Az elmúlt egy hónapban közel háromnegyedével nőtt a műsorfelügyelethez érkező beadványok száma, de a bejelentett rádiófrekvenciás zavarok és az Internet Hotline-hoz érkező bejelentések száma is a másfélszeresére emelkedett a tavalyi év hasonló időszakához képest. Új elem, hogy egyre több álhírt és kifogásolható televíziós műsorablakot jeleznek a bejelentők. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) szakemberei azonban a megváltozott munkakörülmények és a megnövekedett terhelés ellenére is tartják a határidőket.
2020. 04. 26. 08:00
Megosztás:
Hozzászólások: