Lidl, Tesco vagy Coop? Melyik a jobb? Összehasonlítás

A tavalyi év a feje tetejére állította a világot. Hirtelen olyan kihívások elé állított mindannyiunkat, amikre korábban senki nem számíthatott. A járvány kezdetén kirobbant pánikhangulat kiemelt szerepbe helyezte a hazai üzletláncokat, amelyek megoldásait, eredményeit és reakcióit előszeretettel vitattuk meg az interneten. Az Ynsight Research kutatócsapata ezeket a 2020-as év alatt született közösségi média bejegyzéseket vizsgálta meg, hogy megtudhassuk: melyik volt a magyarok kedvenc üzletlánca. A netnográfiai módszerrel dolgozó kutatás megmutatja, hogy az ületekkel kapcsolatban miről, hogyan és milyen kontextusban beszélgettünk online, és hogy mi változott 2019-hez képest.

Lidl, Tesco vagy Coop? Melyik a jobb? Összehasonlítás

Változó környezet – a „covid faktor”

A Covid-19 elterjedése elsőként pánikvásárlási hullámot indított az országban, ami a kezdeti időszakban átmeneti készlethiányt okozott az üzletekben. A járvány miatti korlátozások bevezetése (idősávok, maszkviselés, távolságtartási szabályok) újabb problémákat vetett fel, ami gyors reakciókat és problémamegoldást kívánt üzletláncainktól. A boltokra kiszabott különadó nehéz helyzet elé állította a közérteket, akik sok esetben kénytelenek voltak elbocsátani a dolgozóik egy részét. A kevesebb alkalmazott miatt sokszor feltorlódtak a sorok a kasszáknál, de megnehezítette az árufeltöltést és a meghirdetett akciók időpontjának betartását is.

Az új körülményekhez való alkalmazkodás a vásárlóknak is nehézségekkel járt. A váratlan események, a napról-napra változó lehetőségek új feszültségeket teremtettek. A kiszámíthatatlan, sok kellemetlenséggel járó helyzet egy olyan felfokozott hangulatot hozott létre a vásárlókban, ami a konfliktusok kiélesedésével is járt és jól meglátszik az online beszélgetések negatív hangulatán. A járvány témája beszivárgott az élet összes területére, így a bevásárlással kapcsolatban is viszonyítási ponttá vált. Az üzletek ezt felismerve, szintén gyakran foglalkoztak a kérdéssel online. Megszokottá váltak az olyan hashtagek, mint a „#maradjotthon” vagy a „#vigyázzunkegymásra”.

A konfliktusos időszak ellenére, a GKI Digital és az Árukereső.hu közös felmérésének adataiból látható, hogy a tavalyi évben rekordokat döntött az online kereskedelmi forgalom. Az eredmények alapján a járvány győztesei egyértelműen az online kiskereskedések voltak. A nagyobb üzletláncok, mint az Auchan vagy a Tesco már eleve rendelkeztek ezzel a szolgáltatással, viszont a váratlan megugrott kereslet őket is próbára tette. A rendkívüli helyzet megoldására és a vásárlói igények kielégítésére a legtöbb üzletlánc hihetetlen gyorsasággal vezette be az online bevásárlás lehetőségét, amire az online kommunikációban is nagy hangsúlyt fektettek.

Ami változatlan – továbbra is rengeteget foglalkozunk az üzletláncokkal

A 2020-as évben közel 900 ezer bejegyzés és komment foglalkozott az egyes üzletláncmárkákkal, amely megközelítőleg 30%-os emelkedést jelent 2019-hez képest. Az interakciók számában is regisztráltunk kisebb növekedést: 2020-ban majdnem 3 millió like, komment, és megosztás érkezett a boltok által közzétett tartalmakra. Az említések emelkedése főleg annak köszönhető, hogy a koronavírus miatt a legtöbb üzletlánc aktívabb volt a közösségi médiában, de sok cikk is foglalkozott az üzletek megváltozott körülményekre adott reakcióival, valamint több netező is nyilvánított véleményt a szolgáltatásokról.

A tavaly mért eredményekkel összehasonlítva a Lidl, a Spar és a Coop megtartotta az első három helyet az említések számában. Itt érdemes megjegyezni, hogy az internetes vásárlás fellendülése ellenére éppen a dobogós üzletláncok nem rendelkezik online bevásárlási lehetőséggel vagy házhozszállítással. Ennek ellenére mégis ezek az üzletek voltak képesek helyezéseik, így a vásárlók figyelmének megtartására – elsősorban online kampányaik hatására.

Történtek viszont változások is a ranglistán. A Reál említései több mint ötszörösére emelkedtek, így a lista utolsóelőtti helyéről indulva megelőzte az idei évben visszaesést produkáló Tesco-t. Kisebb, de látványos emelkedés látható a Penny Market említéseiben is, ami így a hatodik helyre ugrott az említések számában stagnáló Aldi és CBA/Príma elé. Az Auchan és a Metro kapcsán megosztott bejegyzések száma 2020-ban tovább csökkent, így idén utolsó helyezettekként végeztek.

Népszerűség – kiket szerettünk a legjobban?

A népszerűségi rangsort a posztokban kifejtett vélemények hangulatának elemzésével, úgynevezett szentiment analízissel állítjuk fel. Az üzletláncokkal kapcsolatos bejegyzéseket a tartalmuk alapján kategóriákba soroljuk (pozitív, negatív és semleges), majd megvizsgáljuk, hogy ezek miként alakulnak.

2020-ban továbbra is a Reál bizonyult a netezők kedvenc üzletláncának, de a Lidl és a Coop is igen népszerűek voltak. Az Aldi és a Spar a tavalyi évhez képest jóval hátrébb került a ranglistán, elvesztették dobogós helyezésüket.  A Spar helyét vette át a Coop, aki kifejezetten javított megítélésén a netezők körében. A CBA / Príma sikeresen megtartotta tavalyi pozitívnak mondható megítélését, ami a bejegyzések alapján az árak versenyképességének és a hazai jellegnek köszönhető. A koronavírus járvány hatására megnövekedett a haza termékek iránti érdeklődés, így a CBA sok magyar terméket tartalmazó termékpalettája iránt is. Az online kommunikációjukban sikeresen találták meg a közös hangot a vevőkkel, az általános pozitív hozzáállást a „sarki közért, ahol minden van jó áron” megítélés adta.

A Lidl-nél ugyan tapasztalható némi visszaesést, de pusztán minimális volt a csökkenés. Népszerűségét az említések alapján a piaci szükségletekhez folyamatosan alkalmazkodó, és emellett megfizethető áron nyújtott árukészletének köszönheti. A negatív bejegyzések rendszerint az idősávok miatt kialakult konfliktusos helyzetekre, valamint az online vásárlási lehetőség hiányát emelték ki. A Pulzus kutatócsapata is hasonló eredményre jutott. Applikációs vizsgálatuk alapján kiderül, hogy kiemelkedően nagy igény lenne a Lidl nyújtotta házhozszállításra.

Az év bejegyzése szintén a Lidl-é volt: a január elején közölt az egyik terméküket, a svéd húsgolyót reklámozó bejegyzés kommentáradatot indított el, ami olyan méreteket öltött, hogy még újságcikkek is megjelentek témában. A közzétett húsgolyót ábrázoló képen rövid, humoros szöveg található, amely egy másik, a húsgolyóról híres üzletláncot említ, mint nem egyedüli lehetőséget az étel fogyasztására. Az összes vizsgált poszt közül messze ez a marketing-hack vonta be leginkább a netezőket (49 590 interakció érkezett a posztra, számos neves márka – pl. Actimel, Coca-Cola, Stabilo – is válaszolt a poszt alatt kommentben az áruháznak).

A Reál nyereményjátékai 2020-ban is sikeresek voltak, többnyire az ezekre érkező interakcióknak köszönhető az üzletlánc pozitív megítélése. Hozzá hasonlóan a Coop is nyereményjátékaival és promóciós kampányaival tudta növelni pozitív értékeléseinek számát.

Az áruházláncok online jelenléte – hogy alakult a követők száma?

 2019-hez hasonlóan, az elmúlt évben is nagy különbségeket regisztráltunk az egyes üzletláncok követőszámaiban. A Facebook-felhasználók körében továbbra is az Auchan-Lidl-Spar hármasa a legnépszerűbb. Az Auchan a többiekhez képest még mindig kiemelkedően magas követőtáborral rendelkezik, ugyanakkor fontos kiemelni, hogy az Auchan bár magyar nyelvű tartalmakat közöl, mégis nagyarányú nemzetközi követőbázissal, amely lényegesen hozzájárul az első helyezéshez.

Elmondható, hogy idén az üzletláncok többsége növelni tudta Facebook- követőinek számát, a netezők egyre inkább érdeklődtek irántuk. 2020-ban Reál, a Penny Market és a Coop produkálta a legintenzívebb növekedést, őket követi az Lidl és az Aldi. A 2020-as év követőszámok tekintetében több multinacionális üzletláncnak sem hozott sikert: a Spar 3%-os, a Tesco 2%-os csökkenést mutatott a 2019-es évhez képest. A magyar CBA / Príma üzletláncok szintén 3%-os csökkenést értek el, így idén ők veszítettek követőtáborukból. Érdekesség, hogy míg a CBA/Príma és a Spar esetében a követőszám csökkenésének legintenzívebb időszakai egybeesnek a járvány első és második hullámának kezdetével, addig a Tesco esetében az első hullám nagy emelkedést, majd a nyári hónapok visszaesést hoztak.

Újra megnyitotta suceavai bázisát a Wizz Air

Újra megnyitotta hétfőn suceavai bázisát a Wizz Air - írta az economica.net a vállalat közleménye alapján.
2025. 12. 15. 20:30
Megosztás:

Top 5 visszatérítéses (cashback) Visa kártya 2026-ra – Miért tűnik erősebbnek a Digitap ($TAP) az Apple Pay és Google Pay integrációval

A jelenlegi piac szűkös likviditással és magas inflációval küzd, és a felhasználók jobban bizalmatlanok a hagyományos bankokkal szemben, mint valaha.
2025. 12. 15. 20:00
Megosztás:

Az EU egy évvel meghosszabbította a Venezuelával szembeni szankciókat

Az Európai Unió újabb egy évvel, 2027. január 10-ig meghosszabbította a Venezuelával szemben 2017 őszén bevezetett büntetőintézkedések hatályát - közölte az Európai Unió Külügyek Tanácsa hétfőn.
2025. 12. 15. 19:00
Megosztás:

Stratégiai együttműködést kötött a BME és a dél-koreai Yonsei Egyetem

A Magyar Akkumulátor Szövetség támogatásával a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) és a dél-koreai Yonsei Egyetem stratégiai megállapodást kötött, a partnerség célja, hogy nemzetközi szintű akkumulátortechnológiai képzési és kutatási bázis jöjjön létre Magyarországon - közölte a szövetség hétfőn az MTI-vel.
2025. 12. 15. 18:30
Megosztás:

Durván megugrott az ATM-ek száma, ám ez a forgalmon alig látszik

Egyre jobban állnak a bankjegykiadó automaták (ATM) telepítésével a bankok: szeptember végén már jóval több mint 5400 készülék működött országszerte, 6,4 százalékkal több, mint egy évvel korábban – hívja fel a figyelmet a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakújságírója. A hálózat bővítésének a készpénzfelvételi forgalomra egyelőre nincs érezhető hatása: az ingyenes limit megduplázásával viszont ezen a téren is változhat a helyzet.
2025. 12. 15. 18:00
Megosztás:

Horvátországban jön az egységes elektronikus útdíjfizetési rendszer

A horvát parlament hétfőn elfogadta az új útdíjszedési törvényt, amelynek értelmében 2027. március 1-jétől egységes elektronikus útdíjfizetési rendszert vezetnek be Horvátország teljes autópálya-hálózatán.
2025. 12. 15. 17:00
Megosztás:

Új lendületet adhat a SZÉP Kártyáknak a digitalizáció

A SZÉP Kártyák digitalizációja új lendületet adhat a felhasználásnak, hiszen egyszerűbb és kényelmesebb fizetési lehetőséget kínál az ügyfeleknek, mintha minden egyes fizetésnél elő kellene venni a fizikai kártyát a pénztárcájukból. Az MBH SZÉP Kártya digitalizálása Android és iOS rendszeren is elérhető, így az ügyfelek néhány lépésben hozzáadhatják SZÉP Kártyájukat a mobiltárcájukhoz. Az MBH Bank és a Visa, a világ egyik vezető digitális fizetési szolgáltatójának közös fejlesztésének köszönhetően nincs szükség új kártya igénylésére, a meglévő MBH SZÉP Kártya és a társkártyák is egyszerűen digitalizálhatók. Ez az Európában is újszerű innováció, tovább erősíti az MBH Bank lakossági szolgáltatásainak széles palettáját.
2025. 12. 15. 16:30
Megosztás:

Megalakult a Magyar Mesterséges Intelligencia Tanács

Megalakult a Magyar Mesterséges Intelligencia Tanács hétfőn Budapesten, testület egyebek mellett figyelemmel kíséri majd a területet érintő technológiai fejlődést és hatósági gyakorlatot, valamint ajánlásokat és szakpolitikai javaslatokat tesz - mondta Palkovics László mesterséges intelligenciáért felelős kormánybiztos, a tanács elnöke az alakuló ülés utáni sajtótájékoztatón.
2025. 12. 15. 16:00
Megosztás:

Lenyűgöző dekorációk

A modern lakberendezés egyik újdonsága lehet egy különleges és egyedi dísztárgy, ami szinte bármely fantáziadús belső térbe beragyog. Gondoltad volna, hogy egy kristályokkal díszített, 3D nyomtatással készült sárkány is lehet az otthonod ékessége? Ez az egyedi dekoráció, ami a mitikus lények szerelmeseinek is kedvenc darabja lehet, képes elbűvölni és varázslatos hangulatot adni a környezetednek.
2025. 12. 15. 15:30
Megosztás:

Ezeket a hibákat találták a pezsgőknél

Száraz rozé pezsgőket vizsgált a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih), a vizsgált alkoholos italok élelmiszerbiztonsági szempontból megfelelőek voltak, jogsértő jelölés miatt azonban öt terméknél hatósági eljárás indult - közölte a Nébih hétfőn az MTI-vel.
2025. 12. 15. 15:00
Megosztás:

Januártól igényelhető a mobilszolgáltatóknál a szűrt internetszolgáltatás

A kiskorúak online térben való hatékony védelme érdekében 2026. január 1-jétől a Magyar Telekom, a One Magyarország és a Yettel Magyarország szolgáltatóknál elérhető lesz a kiskorú felhasználókra tekintettel nyújtott biztonságos mobilinternet. A szolgáltatásnyújtás részleteit a mobilszolgáltatókkal történt egyeztetést követően a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság szabályozta. Az egyéni előfizetők által ingyen igényelhető szolgáltatás használata esetén a Magyarországról leggyakrabban látogatott, kifejezetten pornográf tartalmak bemutatását célzó, meghatározott honlapok mobilhálózaton nem lesznek elérhetők a gyermekek számára - közölte a hatóság kommunikációs igazgatósága hétfőn az MTI-vel.
2025. 12. 15. 14:30
Megosztás:

Minden fenyőfajból bőséges kínállattal várják a vásárlókat a hazai termelők

A hazai termelők bőséges kínálattal várják a vásárlókat, akik jellemzően minden fenyőfaj esetében magyar termelésből származó portékával találkozhatnak; országszerte közel kétmillió fenyőfa kel el a következő napokban - derül ki a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK), valamint a Magyar Díszkertészek Szakmaközi Szervezetének közös körképéből.
2025. 12. 15. 14:00
Megosztás:

Az adatmentés világa: miért fontos előre tudni a lehetőségeket és költségeket?

A digitális eszközök mindennapossá váltak, és, bár kényelmesen tárolnak fotókat, dokumentumokat, projekteket, egy váratlan meghibásodás könnyen felboríthatja a biztonságérzetet.
2025. 12. 15. 13:30
Megosztás:

Friss kutatás: Karácsonykor túlköltenek a magyarok, januárban jön a megbánás

Bár a magyarok nagy része szerint a karácsony nem a drága ajándékokról szól, sokan mégis kicsúsznak a tervezett keretből az utolsó napokban. A magyar családok karácsonyi költekezési szokásait vizsgáló friss kutatás szerint a válaszadók jelentős része nem zárkózik el attól sem, hogy hitelből vásároljon ajándékot.
2025. 12. 15. 12:30
Megosztás:

A művészi alkotás új eszközei: a kreativitás határain túl

A kreatív játékok mindig izgalmas kihívást jelentenek a gyerekek számára, hiszen lehetőséget adnak a fantáziájuk kibontakoztatására. Az új generációs művészeti eszközök között megjelent egy különleges kellék, ami nem csupán rajzolásra, hanem igazi viaszfestmények készítésére is alkalmas.
2025. 12. 15. 12:00
Megosztás:

Vak- és gyengénlátó munkatársakkal bővíti hálózatát a Szerencsejáték Zrt.

Három látássérült kolléga csatlakozik a Szerencsejáték Zrt. munkavállalóihoz, ez újabb mérföldkő az inkluzív munkahelyi kultúra megteremtésében. A társaság több mint 20 éve foglalkoztat mozgáskorlátozott, siket, nagyothalló, valamint tartós egészségkárosodás miatt megváltozott munkaképességű kollégákat, ez bővül most a látássérültekkel.
2025. 12. 15. 11:30
Megosztás:

Fontos változások a Binance kriptotőzsde fizetési szolgáltatásai körében

A Binance bejelentette, hogy 2025. december 29-től ideiglenesen felfüggeszt több népszerű fiat fizetési módot és szolgáltatást. A lépés jogszabályi változásokhoz kapcsolódik, és többek között a Revolut, a PayPal, az Apple Pay és a Google Pay is érintett.
2025. 12. 15. 11:00
Megosztás:

Befektetési alapismeretek fiataloknak: hogyan indítsuk el a nyugdíjcélú megtakarítást 20 éves korban?

Húsz évesen a jövőbeli nyugdíjról gondolkodni a legtöbb ember számára úgy hangzik, mint a tanács, hogy hagyjuk ott a desszertet a zöldségekért. Pedig akik már rég túlléptek a harmincon, mind ugyanazt ismételgetik. Ha korábban kezdhették volna, nem vesztegették volna az időt.
2025. 12. 15. 10:30
Megosztás:

Mennyibe kerül a síbiztosítás egy napra?

Az idei szezonban naponta és személyenként átlagosan 870 forint körül alakul a síbiztosítás díja, ami mintegy 3 százalékkal haladja majd meg az előző szezon 845 forintos átlagát – jelzi előre az Insura.hu az aktuális utasbiztosítási módozatok és az eddigi, előzetesen megkötött szerződések ismeretében.
2025. 12. 15. 10:00
Megosztás:

Zsinórban negyedik éve bővül 1 gigawattnál többel a napelemes kapacitás

December elejéig mintegy 1030 megawatt új naperőművi teljesítmény épült ki Magyarországon 2025-ben. Az 1 gigawattos gyarapodást először 2022-ben haladtuk meg, azóta minden esztendőben sikerült ezt a szintet újra megugrani. A 8300 megawattot közelítő kapacitásból több mint 5000 megawattot ebben a négy évben telepítettek - jelentette be hétfőn hivatalos Facebook-oldalán az Energiaügyi Minisztérium (EM).
2025. 12. 15. 09:30
Megosztás: