Lidl, Tesco vagy Coop? Melyik a jobb? Összehasonlítás

A tavalyi év a feje tetejére állította a világot. Hirtelen olyan kihívások elé állított mindannyiunkat, amikre korábban senki nem számíthatott. A járvány kezdetén kirobbant pánikhangulat kiemelt szerepbe helyezte a hazai üzletláncokat, amelyek megoldásait, eredményeit és reakcióit előszeretettel vitattuk meg az interneten. Az Ynsight Research kutatócsapata ezeket a 2020-as év alatt született közösségi média bejegyzéseket vizsgálta meg, hogy megtudhassuk: melyik volt a magyarok kedvenc üzletlánca. A netnográfiai módszerrel dolgozó kutatás megmutatja, hogy az ületekkel kapcsolatban miről, hogyan és milyen kontextusban beszélgettünk online, és hogy mi változott 2019-hez képest.

Lidl, Tesco vagy Coop? Melyik a jobb? Összehasonlítás

Változó környezet – a „covid faktor”

A Covid-19 elterjedése elsőként pánikvásárlási hullámot indított az országban, ami a kezdeti időszakban átmeneti készlethiányt okozott az üzletekben. A járvány miatti korlátozások bevezetése (idősávok, maszkviselés, távolságtartási szabályok) újabb problémákat vetett fel, ami gyors reakciókat és problémamegoldást kívánt üzletláncainktól. A boltokra kiszabott különadó nehéz helyzet elé állította a közérteket, akik sok esetben kénytelenek voltak elbocsátani a dolgozóik egy részét. A kevesebb alkalmazott miatt sokszor feltorlódtak a sorok a kasszáknál, de megnehezítette az árufeltöltést és a meghirdetett akciók időpontjának betartását is.

Az új körülményekhez való alkalmazkodás a vásárlóknak is nehézségekkel járt. A váratlan események, a napról-napra változó lehetőségek új feszültségeket teremtettek. A kiszámíthatatlan, sok kellemetlenséggel járó helyzet egy olyan felfokozott hangulatot hozott létre a vásárlókban, ami a konfliktusok kiélesedésével is járt és jól meglátszik az online beszélgetések negatív hangulatán. A járvány témája beszivárgott az élet összes területére, így a bevásárlással kapcsolatban is viszonyítási ponttá vált. Az üzletek ezt felismerve, szintén gyakran foglalkoztak a kérdéssel online. Megszokottá váltak az olyan hashtagek, mint a „#maradjotthon” vagy a „#vigyázzunkegymásra”.

A konfliktusos időszak ellenére, a GKI Digital és az Árukereső.hu közös felmérésének adataiból látható, hogy a tavalyi évben rekordokat döntött az online kereskedelmi forgalom. Az eredmények alapján a járvány győztesei egyértelműen az online kiskereskedések voltak. A nagyobb üzletláncok, mint az Auchan vagy a Tesco már eleve rendelkeztek ezzel a szolgáltatással, viszont a váratlan megugrott kereslet őket is próbára tette. A rendkívüli helyzet megoldására és a vásárlói igények kielégítésére a legtöbb üzletlánc hihetetlen gyorsasággal vezette be az online bevásárlás lehetőségét, amire az online kommunikációban is nagy hangsúlyt fektettek.

Ami változatlan – továbbra is rengeteget foglalkozunk az üzletláncokkal

A 2020-as évben közel 900 ezer bejegyzés és komment foglalkozott az egyes üzletláncmárkákkal, amely megközelítőleg 30%-os emelkedést jelent 2019-hez képest. Az interakciók számában is regisztráltunk kisebb növekedést: 2020-ban majdnem 3 millió like, komment, és megosztás érkezett a boltok által közzétett tartalmakra. Az említések emelkedése főleg annak köszönhető, hogy a koronavírus miatt a legtöbb üzletlánc aktívabb volt a közösségi médiában, de sok cikk is foglalkozott az üzletek megváltozott körülményekre adott reakcióival, valamint több netező is nyilvánított véleményt a szolgáltatásokról.

A tavaly mért eredményekkel összehasonlítva a Lidl, a Spar és a Coop megtartotta az első három helyet az említések számában. Itt érdemes megjegyezni, hogy az internetes vásárlás fellendülése ellenére éppen a dobogós üzletláncok nem rendelkezik online bevásárlási lehetőséggel vagy házhozszállítással. Ennek ellenére mégis ezek az üzletek voltak képesek helyezéseik, így a vásárlók figyelmének megtartására – elsősorban online kampányaik hatására.

Történtek viszont változások is a ranglistán. A Reál említései több mint ötszörösére emelkedtek, így a lista utolsóelőtti helyéről indulva megelőzte az idei évben visszaesést produkáló Tesco-t. Kisebb, de látványos emelkedés látható a Penny Market említéseiben is, ami így a hatodik helyre ugrott az említések számában stagnáló Aldi és CBA/Príma elé. Az Auchan és a Metro kapcsán megosztott bejegyzések száma 2020-ban tovább csökkent, így idén utolsó helyezettekként végeztek.

Népszerűség – kiket szerettünk a legjobban?

A népszerűségi rangsort a posztokban kifejtett vélemények hangulatának elemzésével, úgynevezett szentiment analízissel állítjuk fel. Az üzletláncokkal kapcsolatos bejegyzéseket a tartalmuk alapján kategóriákba soroljuk (pozitív, negatív és semleges), majd megvizsgáljuk, hogy ezek miként alakulnak.

2020-ban továbbra is a Reál bizonyult a netezők kedvenc üzletláncának, de a Lidl és a Coop is igen népszerűek voltak. Az Aldi és a Spar a tavalyi évhez képest jóval hátrébb került a ranglistán, elvesztették dobogós helyezésüket.  A Spar helyét vette át a Coop, aki kifejezetten javított megítélésén a netezők körében. A CBA / Príma sikeresen megtartotta tavalyi pozitívnak mondható megítélését, ami a bejegyzések alapján az árak versenyképességének és a hazai jellegnek köszönhető. A koronavírus járvány hatására megnövekedett a haza termékek iránti érdeklődés, így a CBA sok magyar terméket tartalmazó termékpalettája iránt is. Az online kommunikációjukban sikeresen találták meg a közös hangot a vevőkkel, az általános pozitív hozzáállást a „sarki közért, ahol minden van jó áron” megítélés adta.

A Lidl-nél ugyan tapasztalható némi visszaesést, de pusztán minimális volt a csökkenés. Népszerűségét az említések alapján a piaci szükségletekhez folyamatosan alkalmazkodó, és emellett megfizethető áron nyújtott árukészletének köszönheti. A negatív bejegyzések rendszerint az idősávok miatt kialakult konfliktusos helyzetekre, valamint az online vásárlási lehetőség hiányát emelték ki. A Pulzus kutatócsapata is hasonló eredményre jutott. Applikációs vizsgálatuk alapján kiderül, hogy kiemelkedően nagy igény lenne a Lidl nyújtotta házhozszállításra.

Az év bejegyzése szintén a Lidl-é volt: a január elején közölt az egyik terméküket, a svéd húsgolyót reklámozó bejegyzés kommentáradatot indított el, ami olyan méreteket öltött, hogy még újságcikkek is megjelentek témában. A közzétett húsgolyót ábrázoló képen rövid, humoros szöveg található, amely egy másik, a húsgolyóról híres üzletláncot említ, mint nem egyedüli lehetőséget az étel fogyasztására. Az összes vizsgált poszt közül messze ez a marketing-hack vonta be leginkább a netezőket (49 590 interakció érkezett a posztra, számos neves márka – pl. Actimel, Coca-Cola, Stabilo – is válaszolt a poszt alatt kommentben az áruháznak).

A Reál nyereményjátékai 2020-ban is sikeresek voltak, többnyire az ezekre érkező interakcióknak köszönhető az üzletlánc pozitív megítélése. Hozzá hasonlóan a Coop is nyereményjátékaival és promóciós kampányaival tudta növelni pozitív értékeléseinek számát.

Az áruházláncok online jelenléte – hogy alakult a követők száma?

 2019-hez hasonlóan, az elmúlt évben is nagy különbségeket regisztráltunk az egyes üzletláncok követőszámaiban. A Facebook-felhasználók körében továbbra is az Auchan-Lidl-Spar hármasa a legnépszerűbb. Az Auchan a többiekhez képest még mindig kiemelkedően magas követőtáborral rendelkezik, ugyanakkor fontos kiemelni, hogy az Auchan bár magyar nyelvű tartalmakat közöl, mégis nagyarányú nemzetközi követőbázissal, amely lényegesen hozzájárul az első helyezéshez.

Elmondható, hogy idén az üzletláncok többsége növelni tudta Facebook- követőinek számát, a netezők egyre inkább érdeklődtek irántuk. 2020-ban Reál, a Penny Market és a Coop produkálta a legintenzívebb növekedést, őket követi az Lidl és az Aldi. A 2020-as év követőszámok tekintetében több multinacionális üzletláncnak sem hozott sikert: a Spar 3%-os, a Tesco 2%-os csökkenést mutatott a 2019-es évhez képest. A magyar CBA / Príma üzletláncok szintén 3%-os csökkenést értek el, így idén ők veszítettek követőtáborukból. Érdekesség, hogy míg a CBA/Príma és a Spar esetében a követőszám csökkenésének legintenzívebb időszakai egybeesnek a járvány első és második hullámának kezdetével, addig a Tesco esetében az első hullám nagy emelkedést, majd a nyári hónapok visszaesést hoztak.

Csodás megjelenés erőlködés nélkül

A hosszas reggeli készülődés és a mindennapos sminkelés rengeteg időt igényel, ráadásul a szükséges kozmetikumok, eszközök beszerzése pénzügyileg is megterhelő. Tartós smink viselésével azonban időt és energiát is spórolhatunk, ráadásul a szépségápolással kapcsolatos kiadásaink is csökkenhetnek.
2025. 05. 15. 13:30
Megosztás:

Veszteséggel zárta az első negyedévet a Masterplast

Növekvő árbevétel mellett veszteséggel zárta az első negyedévet a Masterplast - közölte a közép európai régió legnagyobb magyar tulajdonú építőanyag-gyártó vállalata a tőzsde honlapján csütörtökön.
2025. 05. 15. 13:00
Megosztás:

A Siemens a vártnál kedvezőbb negyedéves adatokról jelentett

A Siemens AG német ipari konszern az elemzők által vártnál kedvezőbb negyedéves profitról és bevételről jelentett csütörtökön, egyben jelezte, hogy továbbra is 3-7 százalék közötti éves árbevétel-növekedésre számít "a megnövekedett bizonytalanság ellenére".
2025. 05. 15. 12:30
Megosztás:

GINOP Plusz pályázatok - Több mint 200 milliárd forint maradhat a magyarországi vállalkozásoknál

Brüsszel hosszú ideje elhibázott gazdaságpolitikát folytat, a háborút támogatja a béke helyett és az összes rendelkezésre álló pénzt Ukrajnának adja. A magyar kormány azon dolgozik, hogy ebben a negatív külső európai környezetben is megvédje és erősítse a magyar gazdaságot. A hazai KKV-k kiemelt támogatása érdekében a Nemzetgazdasági Minisztérium és a GINOP Plusz Irányító Hatóság április elején kedvező módosításokat tett a GINOP Plusz pályázatokban. A könnyítések a héten már a pályázati felhívásokban is megjelentek, a tárca intézkedett, így akár 210 milliárd forint támogatás maradhat a 2021-2022-ben támogatásban részesült közel 3 ezer mikro-, kis- és középvállalkozásnál.
2025. 05. 15. 12:00
Megosztás:

Elrajtol a V-sport lóverseny

Újabb sportággal bővült a v-sport játékok kínálata, a virtuális lóversennyel, amely egyelőre csak az online felületen, azaz a TippMixPro-n érhető el. A valósághű, ám szó szerint minden tekintetben virtuális meccsekre, versenyekre 2021 óta lehet fogadni, és a játék gyorsasága miatt nagyon hamar a játékosok egyik kedvencévé vált. Magyarországon a lóversenysport nagy hagyományokkal rendelkezik, ezért vélhetően a virtuális lóverseny is gyorsan népszerű lesz a játékosok körében.
2025. 05. 15. 11:30
Megosztás:

Az amerikai-kínai átmeneti vámmegállapodás hatására tovább enyhültek a recessziós félelmek és a kamatcsökkentési várakozások

Az amerikai-kínai átmeneti vámmegállapodás hatására tovább enyhültek a recessziós félelmek és a kamatcsökkentési várakozások, miközben emelkedtek a hozamok a fejlett gazdaságok kötvénypiacain.
2025. 05. 15. 11:00
Megosztás:

Trump elnök közel-keleti útjára figyeltek a piacok

A hét eleji emelkedést követően tegnap inkább kivártak a befektetők az amerikai piacokon. Az S&P 500 a negatív és a pozitív tartomány között ingadozott, végül 0,1%-os emelkedésben zárt. A Dow Jones 0,21%-ot esett, a Nasdaq Composite 0,72%-ot emelkedett.
2025. 05. 15. 10:30
Megosztás:

Ethereum technikai elemzés, ETH árfolyam előrejelzés és friss ETH kripto hírek

Árfolyam elemzés, kriptovaluta hírek és ETH ár előrejelzés: Merre tovább az Ethereum (ETH) árfolyama a parabolikus emelkedés után?
2025. 05. 15. 10:00
Megosztás:

A négynapos emelkedés után mérséklődtek az európai piacok

A négynapos emelkedés után – amit elsősorban az USA Kínával és az Egyesült Királysággal kötött kereskedelmi megállapodásai mozgattak – szerdán mérsékelten estek az európai részvényindexek. A DAX és a CAC40 fél-fél százalékkal, míg az FTSE 100 0,21%-kal került lejjebb. A páneurópai Stoxx600 0,24%-ot veszített értékéből és 543,88 ponton zárt. A Goldman Sachs az USA és Kína közötti kereskedelempolitikai enyhülésre hivatkozva 520-ról 570 pontra emelte a Stoxx600-ra vonatkozó 12 hónapos célárát.
2025. 05. 15. 09:30
Megosztás:

Átalakuló fajösszetétel, beözönlő inváziósok, félsivatag rövid életű növényekkel – ez várhat a Homokhátság gyepeire

Magyar ökológusok megvizsgálták, hogyan változtak csaknem két évtized alatt a Homokhátság természetes gyepei. Az eredmény aggasztó: ha így folytatódik a klímaváltozás, Petőfi Kiskunságában az árvalányhajat és a kék szamárkenyeret távoli tájak melegkedvelő, egzotikus növényei szoríthatják ki.
2025. 05. 15. 09:00
Megosztás:

Áldás és átok az állampapír a lakáshitel piacnak

Az elmúlt években megszokotthoz képest kevesebb lakás vásárlásához kellett hitel idén tavasszal, hiszen az emberek egy része az állampapír-megtakarítását tette át ingatlanba. Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője szerint ugyanakkor a megugró árak miatt azok, akiknek mégis hitelre volt szükségük, komolyabb összegeket vettek fel. A szakértő szerint a következő hónapokban lassulhat a kihelyezések növekedésének dinamikája.
2025. 05. 15. 07:30
Megosztás:

Továbbra is a befektetők diktálnak a budapesti ingatlanpiacon

A Duna House legfrissebb adatai szerint a 2025 áprilisában Budapesten zárult adásvételek csaknem felében befektetési célból vásároltak ingatlant – ez a tendencia új lendületet adhat a fővárosi piac szerkezetének és árazásának is.
2025. 05. 15. 07:00
Megosztás:

A Daimler Truck negyedéves bevétele és működési eredménye is csökkent

Csökkenő negyedéves bevételről, a tavalyinál gyengébb működési eredményről számolt be a Daimler Truck német haszongépjármű-gyártó szerdán.
2025. 05. 15. 06:30
Megosztás:

A mobilhívás még népszerűbb, mint az online telefonálás

A Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság (NMHH) rendszeresen közreadott Mobilpiaci jelentése nem csupán a telekommunikációs előfizetések számáról ad tájékoztatást, hanem a különféle eszközökön bonyolított hívások és a mobilinternet-forgalom mennyiségéről és arányairól is.
2025. 05. 15. 06:00
Megosztás:

Tízből kilenc szülőnek kihívást jelent a nyári szünidő

A gyerekek nyári szünideje amellett, hogy anyagilag is megterhelő a családok számára, a felügyelet megszervezésében is komoly kihívás elé állítja a szülőket. Sok családban ezért ebben az időszakban a nagyszülőkhöz fordulnak segítségért, de egyre többen vannak azok is, akik gyorshitel felvételében, vagy rokoni és baráti támogatásban gondolkodnak. Az Erste az otthoni munkavégzés lehetősége mellett azzal is segíti a kollégákat, hogy idén harmadával emelte a hozzájárulás összegét a gyerekek nyári táboroztatásának költségeihez.
2025. 05. 15. 05:30
Megosztás:

Tudatosabb ügyfelek, erősödő biztonság: sikeresen zárult a 2025-ös lakásbiztosítási kampány

Az idei lakásbiztosítási kampány adatai alapján egyértelműen azt mutatják, hogy a magyar ügyfelek tudatosabban és hosszabb távra tervezve biztosítják otthonaikat. Az OVB adatai alapján a 2025-ös kampányban az ügyfelek 76%-a tartamkedvezménnyel választott, a legtöbben (81%) pedig saját értékmeghatározással kötötték meg szerződésüket, miközben a csoportos beszedés vált a legnépszerűbb fizetési móddá.
2025. 05. 15. 05:00
Megosztás:

Az Egyesült Államokban emelkedett a 30 éves jelzáloghitelek kamata

Az Egyesült Államokban emelkedett a 30 éves jelzáloghitelek kamata a május 9-én záródott héten - közölte az amerikai jelzáloghitelező bankok szövetsége (Mortgage Bankers Association of America - MBA) szerdán.
2025. 05. 15. 04:30
Megosztás:

Az MTel igazgatósága döntött a passzív mobil infrastruktúra szétválasztásáról

A Magyar Telekom igazgatósága a passzív mobil infrastruktúra portfólió 100%-os tulajdonú leányvállalatba történő szétválasztását javasolja. A vagyonleválasztásról 2025. június 26-án rendkívüli közgyűlés dönt majd.
2025. 05. 15. 04:00
Megosztás:

Hidvéghi Balázs: Ukrajna gyorsított EU-csatlakozása nem érdeke Magyarországnak

Ukrajna gyorsított csatlakozása az Európai Unióhoz nem érdeke Magyarországnak, és ellentétes a közép-európai érdekekkel is - jelentette ki a Miniszterelnöki Kabinetiroda parlamenti államtitkára szerdán Törökszentmiklóson, sajtótájékoztatón.
2025. 05. 15. 03:00
Megosztás:

Új környezetvédelmi bírságok: a cégeknek mostantól mélyebben a zsebükbe kell nyúlniuk

2025 májusától az engedélyeztetési, levegővédelmi, zajvédelmi, hulladékgazdálkodási bírságokat szabályozó, valamint a felszíni víz védelmére vonatkozó rendeletmódosítások értelmében a vállalatokra jelentős bírságok szabhatók ki. Az új szabályozási keret szerint a környezetvédelmi előírások megsértésével drámai mértékben emelkednek a pénzbeli szankciók.
2025. 05. 15. 02:00
Megosztás: