Luxustermék lett a parízerből is
Az értékrendek és ezzel együtt a fogyasztás átalakulása önmagában nem feltétlenül rossz − mutatnak rá rendszerint az elemzők, ugyanakkor nem szabad elfelejteni, hogy olyan termékekről mond le a magyar fogyasztó, amelyek eddig volument generáltak, eddig a fogyasztás gerincét adták. Ide tartozik a párizsi − amely 2004 óta, jóllehet nem az adók miatt, 90 százalékkal drágult − vagy az étolaj, amely a világpiaci trend miatt lett drágább 60 százalékkal. A fogyasztás átalakulásával olyan belpiacok szakadnak szét, amelyekre eddig stabil üzleti tervet építhetett gyártó és kereskedő.
A háztartás megpróbálhatja olcsóbbal helyettesíteni az adott terméket, ám a gyártó sokszor ezt nem tudja kompenzálni. A cukor ára 41 százalékkal, a kávéé 76 százalékkal, a középkategóriás cigarettáé 35 százalékkal, az olcsó magyar söré pedig 39 százalékkal nőtt. Bár folyó áron a nettó keresetek is követték az árakat, 2004-től 2010-ig 41 százalékkal nőttek, az értékük mégis majd 10 százalékkal kisebb, az élelmiszerek esetében még ennél is nagyobb az értékvesztésük.
Az elmúlt hat-hét évben az élelmiszerárak elszabadulása, az egyéb napi cikk esetében pedig az megugrott alapanyag- és energiaárak fokozták a kormányok fogyasztást célzó adóemelésének hatását. Ezzel, illetve emiatt a magyar fogyasztás 2007 óta visszafelé tart, a jelenlegi kormány pedig hiába igyekezett az szja-csökkentéssel és a reálhozam-kifizetéssel "önteni" a pénzt, valódi többletként ez nem jelent meg a büdzsében.
Az elemzők szerint a diszkontosodás hatása, a megszokott élelmiszerek luxustermékké válása a vásárlási élmény romlásához vezet. Az általános pénztelenség pedig (amit egyebek mellett a devizaalapú jelzálogkölcsönök generálnak) azoknak is elveszi a kedvét a vásárlástól, akiknek még van miből költeniük. A jelenlegi hangulatot vélhetően tovább rontja a chipsadó, a termékdíj növekedésének hatása, és nem tudni, tervez-e még az ősszel egyéb fogyasztást célzó adókat a kormány. Annyi bizonyos, hogy legalább a "luxuscikkek" nem kapnak (már) többletterhet.