MÁV- semmi jogszerűtlenség nem történt a flottaszerződés hosszabbításában
A Közbeszerzések Tanácsa elnöke közérdekű bejelentés alapján hivatalból kezdeményezte a döntőbizottsági eljárását a MÁV Zrt. személy- és tehergépjárműflotta bérleti szerződésének a közbeszerzési törvénybe ütköző módosítása, valamint a közbeszerzési eljárás jogellenes mellőzése miatt.
A MÁV Zrt. közlése szerint a tárgyaláson kifejtették, hogy 2004-ben közbeszerzési eljárás eredményeként hosszú távú szerződést kötöttek a LeasePlan Hungaria Zrt.-vel a tevékenysége ellátásához szükséges gépjárműpark bérletére és üzemeltetésére.
A szerződés 2009. április 1-jén lejárt volna, de a felek szóban meghosszabbították azt addig, amíg az új közbeszerzésben kötendő szerződés alapján a gépjárműveket a társaság nem szállítja ki a vasúttársaságnak. A közbeszerzés mellőzése nem valósult meg, hiszen a MÁV Zrt. közbeszerzési eljárással megkötött szerződés alapján használta a járműparkot, és a módosítással párhuzamosan közbeszerzési eljárás indult azonos tárgyban a lejáró szerződés szerinti szolgáltatás beszerzésére - írja a MÁV Zrt. közleményében.
Az aláírt módosítás szerint ezen túl a MÁV Zrt. egyrészt gépjárművenként díjcsökkenésben, másrészt időszakonként nagy összegű - összességében milliárdos nagyságrendű - egyszeri díjkedvezményben részesül. A MÁV Zrt. álláspontja szerint szerződés meghosszabbításakor jóhiszeműen járt el, hiszen a közpénzek ésszerű felhasználásának a közbeszerzési törvényben előírt, és egyébként is alapvető követelményét betartva törekedett az elérhető legnagyobb díjkedvezményre.
A MÁV Zrt. 2010. február 19-én közölte, hogy eredménytelennek nyilvánította a gépjárműflotta tendert, a döntési javaslatot Hónig Péter közlekedési miniszter elfogadta. A MÁV Zrt. 2009. március 31-én írt ki közbeszerzést a MÁV-társaságok által használt személygépjárművek, valamint 3,5 tonnát meg nem haladó tehergépjárművek tartós bérletére, üzemeltetésére.
A részvételi felhívással indult tárgyalásos közbeszerzési eljárás során az ajánlattételi szakaszban 5 ajánlattevő volt. Ajánlataik meghaladták a kiíró rendelkezésére álló anyagi fedezetet, ezért nyilvánították eredménytelennek az eljárást - közölte a vasúttársaság. A MÁV akkori tájékoztatása szerint az alapító döntése értelmében a gépjárműflotta éves - az összes bérlettel és üzemeltetéssel kapcsolatos - költsége nem haladhatja meg a 800 millió forintot.
Ennek a feltételnek az évi 1,44 -2,24 milliárd forint költséget jelentő ajánlatok nem feleltek meg. A MÁV Zrt. új közbeszerzési eljárás elindítását tervezi gépjárműflotta ügyben. A vasúttársaság 2009 áprilisától tárgyalásokat folytatott a korábbi közbeszerzési eljárás nyertesével, a LeasePlan Hungária Zrt.-vel a bérleti szerződés meghosszabbításáról.
A szerződés mindaddig hatályban marad, amíg az új közbeszerzési eljárás sikerrel le nem zárul, és meg nem történik a flottacsere. A MÁV 2010. január 21-én foglalta írásba a szerződés szóbeli meghosszabbítását, a szerződés módosításában foglalt jelentős kedvezményeket a vasúttársaság 2009. április 1-jéig visszamenőleg érvényesítheti.
A LeasePlan Zrt.-vel 2004-ben kötött szerződés módosításának köszönhetően a feltételek számottevően javultak. A gépjárműállomány a kezdeti 1.161 darabról - több mint 220 gépjármű kivonásával - 940 darabra, az éves díj pedig 2010. április végéig 1,66 milliárd forintról 1,36 milliárd forintra csökken - írta a MÁV Zrt. a febuári közleményében.