Malév - Csoportos létszámleépítést jelent be a vagyonfelügyelő
Limburger Lóránt, a cég megbízott vezérigazgatója hozzátette, hogy az elbocsátás nem érinti a leánycégeket. Az anyavállalat munkavállalói a januári béreket megkapják. Azok az utasok, akik külföldön rekedtek úgy juthatnak Budapestre, ha másik légitársaságnál vesznek jegyet a visszaútra hivatkozva a Malév leállásra. Általában a légitársaságok kedvezményes jegyeket szoktak ilyen helyzetekben ajánlani - mondta. A számlát pedig itthon kell benyújtaniuk - mondta Limburger Lóránt. Arra a kérdésre, hogy miért lehetett még csütörtökön délután is Malév jegyet vásárolni azt válaszolta: felelősen jártak el, "addig amíg van remény a működésre el kell adni a jegyeket, a helyzet azonban éjszaka változott jelentősen.
A Malév felvette a kapcsolatot más légitársaságokkal a pénteki mintegy 7.7000 utas elszállítása érdekében. Az igazgatóság elnöke hajnalban kapta a vészjelzést arról, hogy a Tel Aviv-i járat már nem tudott visszaindulni, ekkor hívták össze az igazgatósági ülést és döntöttek a leállásról. Ez azonban nem vonatkozik a leánycégekre, azok tovább üzemelnek - mondta a péntek reggeli sajtótájékoztatón Limburger Lóránt, a Malév vezérigazgatója. Hozzátette, hogy a gépek egy kivételével Budapesten vannak. Berényi János az igazgatóság elnöke pedig arról számolt be, hogy a Tel Aviv-i gépet nem akarták kiszolgálni, csak tetemes összeg fejében. Ha ezt a cég kifizeti precedenst teremtett volna, erre pedig a cégnek nincs megfelelő likviditása - tette hozzá.
Akik pénteken, vagy a következő három napban utaztak volna, forduljanak az ügyfélszolgálathoz - javasolta Berényi János, a Malév igazgatóságának elnöke. Azok, akik a következő hónapokra vásároltak jegyet, pedig a Malévhez nyújthatják be igényeiket, ennek sorsa később dőlhet el. Berényi János pénteken sajtótájékoztatón hozzátette, a lízingcéggel tárgyalásokat kezdenek, és visszaadják a gépeket rövid határidőn belül. Külföldön 3.726-n vannak a pénteken utazók közül, Budapesten pedig több mint 3.470-n "ragadtak". A mai járat Helsinkiből érkezett utoljára.
A Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület (KÖFE) vállalja, hogy a Malév hozzá forduló utasai jogainak érvényesítése érdekében fellép - közölte a szervezet. A Malév a leállást követő három napon belül utazni vágyóknak kártalanítással és segítségnyújtással még rendezi a helyzetét a vonatkozó kormányrendelet értelmében, és hazahozza azon utasokat, akiknek február 29-i érvényes menetjegyük van Magyarországra.
Aki azonban a leállást követő negyedik napon, vagy azt követően utazna a társasággal, illetve február 29-e után jönne haza, lehetséges, hogy csak külön jogi eljárás keretében tudja kifizetett jegyének árát visszakapni. Ehhez nyújt segítséget a közlemény szerint a KÖFE. A január 31-én kihirdetett, a Malév járatainak leállása miatt beálló válsághelyzet kezeléséhez szükséges rendkívüli intézkedésekről szóló kormányrendelet célja, hogy segítséget nyújtson az utasoknak, azonban a KÖFE szerint ezt korlátozottan, nem teljes mértékben a vonatkozó uniós norma figyelembevételével teszi.
Az Európai Parlament és a Tanács rendelete egyértelműen tartalmazza, hogy melyek azok a jogok, amelyek járat törlése esetén megilletik a fogyasztókat. Az esetleges átfoglalás helyett a jegyár visszatérítése is jár nekik, azonban erről a sürgősséggel kihirdetett kormányrendelet hallgat a fogyasztóvédelmi szervezet szerint. A kormányrendelet nem szól arról, hogy mi a helyzet a jegyárak visszatérítésével. Ha azt csak a három napon belül utazni akarókra kívánja kiterjeszteni, az uniós rendelettel és a hazai szabályozással is ellentétes lenne, hiszen akár a negyedik napra, akár négy hónappal későbbre szól a jegy, a kifizetés már megtörtént, ellenszolgáltatás azonban nincs és nem is lesz.
A KÖFE álláspontja az, hogy egyértelműen visszajár minden utasnak a jegy ára attól függetlenül, hogy milyen időpontra vásárolta, és az uniós rendeletben meghatározottak szerinti jogok is megilletik őket az abban foglalt feltételek fennállása esetén. Az egyesület vállalja, hogy a hozzá forduló fogyasztók jogainak érvényesítése érdekében fellép, így először is írásban felhívja a Malév figyelmét kötelezettségei teljesítésére. A szervezet várja e-mail címére (kofe@fogyvedok.hu) a fogyasztók jegyár visszatérítésre és kártalanításra vonatkozó bejelentését. (MTI)