Megállapodás várható a Tisza M-43 konzorcium alvállalkozói követeléseiről
A NIF Zrt. az M43-as autópálya második ütemét kivitelező konzorcium felé fennálló fizetési kötelezettségeit szerződés szerint teljesíti, ugyanakkor kiemelten fontosnak tartja, hogy az építésben részt vevő alvállalkozók kifizetése is szabályszerűen megtörténjen.
A beruházó a Szeviép Zrt. csődvédelmi eljárása nyomán kialakult helyzet megoldását is a rendelkezésére álló eszközökkel igyekszik elősegíteni, ezért pénteken is egyeztetést tartott a kivitelező konzorcium tagjaival és az alvállalkozókkal – áll Fazakas Orsolya kommunikációs vezető közleményében.
Az alvállalkozók kérésének megfelelően az a megállapodás született, hogy a két konzorciumi tag, a Sedesa S. A. és a Hídépítő Zrt. kedden közös nyilatkozatot juttatnak el a NIF Zrt.-hez, amely tartalmazni fogja az alvállalkozói – a NIF Zrt. által elfogadott és leigazolt teljesítésekre vonatkozó – követelések megvásárlásának módját és idejét, valamint rögzíti az erre vonatkozó garanciákat és az ajánlást, hogy legfeljebb mekkora lehet ez a követelésállomány.
A kivitelezők vállalása a Szeviép Zrt. tulajdonában álló társaságokra nem vonatkozik. A ki nem fizetett alvállalkozók május 6-a óta demonstrálnak az épülő M43-as autópálya és a 47-es út csomópontjának közelében, s elszántságukat jelezve csütörtök délben elkezdték bontani az út töltését a 10-es kilométerszelvénynél, Szeged határában.
Temesvári Zoltán, az alvállalkozókat képviselő ügyvéd a helyszínen emlékeztetett rá, az alvállalkozók azért kezdték el tiltakozó akciójukat, mert az autópálya kivitelezésében résztvevő, április 26-án csődvédelmet kért Szeviép Zrt. mintegy 3 milliárd forinttal maradt adósa a cégeknek úgy, hogy a teljesítést elismerte, a számláikat befogadta. A NIF Zrt. csütörtökön közölte, a kialakult helyzet miatt megkezdte a szerződéstől való elállás előkészítését a második szakasz kivitelezőjével, a Tisza M-43 konzorciummal.
A cég közleménye szerint a kivitelezési megállapodás felbontására azért kerül sor, mert a konzorcium, illetve annak tagjai megsértették a hatályos szerződéses feltételek több pontját. A szerződött alvállalkozók a teljesítések egy részét további alvállalkozókra bízták. Így a konzorciummal nem közvetlenül szerződött cégek egy része a Szeviép Zrt. – és egyben a konzorciumvezető Sedesa S. A. alvállalkozója – csődje miatt nem jut hozzá az igazolt teljesítései ellenértékéhez.
Reményik Kálmán, a NIF Zrt. elnök-vezérigazgatója a konzorciumhoz címzett levelében – amelyet a cég honlapján nyilvánosságra hoztak - kitért arra is, hogy az autópálya kivitelezésénél tapasztalt súlyos szerződésszegés miatt a konzorcium tagjait három évre kizárják a közbeszerzési eljárásokból. Szabó László, a Szeviép Zrt. igazgatója az MTI-hez eljuttatott közleményében a cég nehéz anyagi helyzetének okai között említette, hogy a NIF Zrt. több mint 1 milliárd forint értékű pótmunkát rendelt meg a Szeviép Zrt.-től, az erről szóló számlák kifizetésének időpontja azonban bizonytalan.
A vállalkozás likviditási nehézségeit fokozta, hogy a cég 600-700 millió forintnyi alvállalkozói munkát végzett a Sedesa S. A.-nak, az alvállalkozók előfinanszírozására használt hitelkeretét a bankok pedig 1,7 milliárd forinttal csökkentették. Az igazgató hangsúlyozta, a társaságnál közvetlenül 250 munkahely, áttételesen, az alvállalkozókat is figyelembe véve ezernél is több munkavállaló továbbfoglalkoztatása a tét.
A konzorciumi tagok - különösen a Sedesa S. A. –, ahelyett, hogy a csődvédelem alatti együttműködés részleteivel foglalkoznának, a Szeviép Zrt. munkából való kizárását kezdeményezték. Nem segíti a helyzet rendezését az sem, hogy a NIF Zrt. a szerződéstől való elállással, valamint a jövőbeni közbeszerzési eljárásokból történő kizárással fenyegetődzik – írta Szabó László.