Nagy kockázat, de lehetőség is a panaszos ügyfél

A negatív ügyfélélmény, a rossz benyomás súlyos hatással van a cég árbevételére, így stabilitására is: bevétele akár ötödét kockáztatja az a vállalkozás, amely nem fordít kiemelt figyelmet az ügyfél,- és panaszkezelésre – derül ki a DEVELOR Tanácsadó Zrt. ügyfélélmény-kutatásából.

Ennek ellenére aggasztó tendencia, hogy számos vállalatvezető csökkenti a panaszkezelésre szánt erőforrásokat, pedig, egy jól megoldott panasz után az ügyfél gyakran elégedettebb a céggel és szolgáltatással, mintha soha nem érte volna negatív ügyfélélmény. 


Az, hogy az ügyfelet pozitív élmény érje vásárlás, ügyintézés, vagy egy szolgáltatás igénybevétele közben, ma már alapkövetelmény, hiszen aki rossz szájízzel távozik a „kasszától”, jóval kisebb eséllyel tér vissza a későbbiekben. A DEVELOR kutatásából kiderül: a lakossági válaszadók 92 százaléka már volt elégedetlen valamilyen jelenleg is használt szolgáltatásával szemben.  Ezért is különösen fontos, hogy a 2008 óta tartó gazdasági krízis és visszaesés egyik fontos hozadéka a fogyasztóvédelem erősödése, a hiteles és transzparens tájékoztatás előtérbe kerülése, az ügyfélkezelés szerepének erősödése, illetve az ügyfélpanaszok, reklamációk kezelésének megnövekedett szerepe. 


Az elmúlt években a legtöbb szektorban a szabályozó is sokat tett a fogyasztóvédelemért, az ügyfelek is egyre körültekintőbbek akár vásárlásról, akár egy szolgáltatás igénybevételéről van szó.  Az a DEVELOR kutatásából is kiderül, hogy az ügyfélélmény, a customer experience (CX) szerepe azzal párhuzamosan nő évről-évre, ahogy gyarapodik azon ügyfelek csoportja, akik egyre tudatosabbak, igényesebbek, egyre többet várnak el szolgáltatójuktól, és egyre tájékozottabban hozzák meg fogyasztói döntéseiket. 


Erre reagálva sok szolgáltató és vállalat jelentős mértékben módosította működési gyakorlatát, vagy javította ügyfélkezelési-hatékonyságát, de vannak még olyan cégek is a piacon, ahol ennek a területnek nincs beágyazott helye a vállalati szervezetben, kultúrában és stratégiában. Sőt, a kutatásból kiderült az is, hogy számos vállalakozás vezetése csökkenő erőforrást tervez biztosítani a panaszok hatékonyabb begyűjtésére és kezelésére, pedig, az a cég, amely jól kezeli az efféle helyzeteket, és mindenki számára megnyugtatóan jár el a panaszos szituációkban, egy sokkal elégedettebb, és lojálisabb ügyfelet „kap vissza”, mint az, akinek soha nem volt problémája az adott szolgáltatással, termékkel, céggel szemben. 

 

 
Közép, de már rövidtávon is szemmel látható következményei lesznek annak, ha egy cég nem fordít kiemelt figyelmet erre a területre, annál is inkább, mert az a szolgáltatási szint, ami tavaly még megfelelt, ma már közel sem elegendő, és még kevesebb lesz jövőre. 

 

„Az ügyfélélmény kollektív felelősség, a vállalat valamennyi munkatársának szerepe van benne a legfelsőbb szintű vezetőktől a közvetlen ügyfél-kapcsolattartókig. A változást, illetve ennek fejlesztését a szervezeten belül kell kezdeni, mert csak egy erre felkészült vállalkozás képes tartósan magas színvonalú ügyfélélményt biztosítani” – mondta el a kutatás kapcsán Szabó Csaba, a DEVELOR Tanácsadó Zrt. vezérigazgatója.  „Az ügyfelek elkötelezettsége és lojalitása annak függvénye, hogy mennyire erős a munkatársak elkötelezettsége a cég és a kiváló ügyfélélmény iránt.” – tette hozzá. 


Hangsúlyos megállapításai vannak a kutatásnak arra vonatkozóan, hogy konkrétan hogyan reagálnak az ügyfelek, ha negatív élmény éri őket. Beszédes adat, hogy a válaszadók több mint harmada ma már mindenképpen panaszt tesz a szolgáltatójánál, ha nem elégedett, további 23 százalék magában vonja le a következtetéseket, ami ugyanakkor akár veszélyesebb is lehet, mint egy konkrét panaszbejelentés, hiszen ezekben az esetekben nagy eséllyel nem megy vissza ugyanoda az ügyfél, ahol csalódás érte. Mindezek mellett a megkérdezettek harmada megosztja ismerőseivel, barátaival is, emellett egyre növekvő azok aránya is, akik valamilyen internetes fórumon, vagy közösségi oldalon is hangot adnak elégedetlenségének, ami ma már igen komoly kockázatot jelent a vállalatoknak.

 

 

Annál is inkább fontos a reklamációk, panaszok tökéletes, valóban 100 százalékos kezelése, mert a kutatás alapján van összefüggés az árbevétel, és a pozitív ügyfélélmény között, méghozzá nem is elhanyagolható mértékű. A mindennapi életünk saját tapasztalatai alapján is ismert összefüggés, hogy egy ügyfél ritkán tér vissza ahhoz a kereskedőhöz, vagy szolgáltatóhoz, ahol korábban elégedetlen volt, vagy valamilyen negatív hatás, benyomás érte. 


Arra a kérdésre, hogy az árbevétel hány százalékát veszítené el a cég, ha nem nyújtana márka konzisztens és magas szintű ügyfélélményt, a válaszok átlaga az idei évben 21 százalékra nőtt a tavalyi felméréshez képest, vagyis a bevétel ötöde múlhat azon, elégedett-e az adott cég szolgáltatásával a kliens. Ennek tükrében különösen fontos megállapítása a kutatásnak, hogy az ügyfelek jóérzéséért ma már egyre többet és többet kell tenni. Az elvárási szint jelentősen megemelkedett 2013-hoz képest: a vállalati döntéshozók 94 százaléka mondta azt, hogy ügyfeleik többet várnak el tőlük a korábbiakhoz viszonyítva, ezen belül is 55 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy jelentős mértékben nőtt az ügyfeleik elvárása.

Hollandiában október végén tartják az új parlamenti választásokat

Október 29-én tartják a következő parlamenti választásokat Hollandiában - erősítette meg Judith Uitermark, a holland ügyvezető kormány belügyminisztere pénteken.
2025. 06. 06. 18:30
Megosztás:

100 százalékra növelte részesedését az Iniciál Csoportban az AutoWallis

További 40 százalékos üzletrészt vásárolt az AutoWallis Nyrt. az Iniciál Csoportban, így 100 százalékra növelte részesedését a nyugat-magyarországi régióban meghatározó pozícióval rendelkező, nyolc autómárka értékesítésével és szervizelésével foglalkozó vállalatban.
2025. 06. 06. 18:00
Megosztás:

A vártnál erősebben csökkent a német külkereskedelmi többlet

Németország külkereskedelmi többlete a vártnál jelentősebben csökkent áprilisban márciushoz képest, amikor a kivitel esett, a behozatal pedig nőtt - áll a szövetségi statisztikai hivatal, a Destatis honlapjára pénteken fölkerült jelentésben.
2025. 06. 06. 17:30
Megosztás:

A kormány továbbra is stratégiai ágazatként tekint az élelmiszeriparra

A kormány továbbra is stratégiai ágazatként tekint az élelmiszeriparra, ezért az ágazat - benne a hazai sörgyártás - a következő években is kiemelt támogatási lehetőségekre számíthat - emelte ki Nagy István agrárminiszter pénteken Sopronban a 130 éves Soproni Sörgyár évfordulója alkalmából.
2025. 06. 06. 16:30
Megosztás:

Az Európai Bizottság kezdeményezi a Magyarország ellen folyó Túlzottdeficit-eljárás (EDP) felfüggesztését

A Bizottság értékelése szerint Magyarország – a védelmi kiadások növekedését is figyelembe véve – összességében hatékony intézkedéseket tett a túlzott hiány megszűntetése érdekében, és javasolja a Gazdasági és Pénzügyi Tanácsnak (ECOFIN) az eljárás felfüggesztését.
2025. 06. 06. 16:00
Megosztás:

Csökkent a FAO élelmiszerár-indexe májusban a gabona-, cukor- és növényi olajárak esése közepette

Az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezetének (FAO) pénteki jelentése szerint csökkent az élelmiszer-alapanyagok világpiaci mutatója májusban, mivel a kukorica és a pálmaolaj nemzetközi jegyzésének jelentős zuhanása ellensúlyozta a vaj és a marhahús történelmi drágulását.
2025. 06. 06. 15:30
Megosztás:

Mit hozott a használt autók piacára a munkáshitel?

Egy használt autónál plusz négymillió forint újabb évjáratot, kevesebb kilométert, jóval magasabb felszereltséget és sokkal több extrát jelenthet. Ez a komoly hozzáadott érték lehet akár a munkáshitel hozadéka is, amely néhány hónap alatt látványosan átrendezte a használt autók piacát.
2025. 06. 06. 15:00
Megosztás:

A családok fele felélné a családi adókedvezményekből befolyó plusz pénzt

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) felmérése szerint a családi adókedvezmények növekedése révén befolyó többletpénzt a többség felélné, és mindössze minden negyedik család tenné félre annak egy részét vagy egészét. A BiztosDöntés.hu szakértői szerint, ha a plusz pénzt befektetnék, akkor öt év alatt akár 6,7 - 8,4 millió forintjuk is összegyűlhetne.
2025. 06. 06. 14:30
Megosztás:

Ó Istenem, csak add, hogy egyszer nagyot nyerjek a tőzsdén!

„Ó Istenem, csak még egy olajár emelkedési hullámot adj, nem fogom elpazarolni!” Ez a felirat volt olvasható a 80-as évek közepén a texasi autók szélvédőjén, legalábbis kedvenc nyersanyag befektető gurum, Rick Rule szerint.
2025. 06. 06. 14:00
Megosztás:

Mégis leszerelhetnek már működő ATM-et a bankok

Lazított eredeti elképzelésein a kormány: ugyan szigorú feltételek teljesülése esetén, de leszerelhetnek már beüzemelt, működő bankautomatát a pénzintézetek.
2025. 06. 06. 13:30
Megosztás:

Kedvezően indult a második negyedév a magyar gazdaságban

Ma reggel kiskereskedelmi forgalmi adatokat tett közzé a Központi Statisztikai Hivatal április hónapra vonatkozóan: havi alapon nőtt a forgalom, 2,0 százalékkal. A fogyasztási indikátor naptárhatástól megtisztított mutatója érdemi bővülést jelez: 5,0 százalékkal nőtt éves alapon a negyedik hónapban, ami meghaladta a várakozásunkat és a konszenzust.
2025. 06. 06. 13:00
Megosztás:

Félmilliárdos nyereséget mutatott ki a Végrehajtói Kar, de van egy érdekes körülmény

A Magyar Bírósági Végrehajtói Kar (MBVK) 2024-re 497,6 millió forintos adózott eredményt mutatott ki, ám a beszámolóban egyidejűleg 1,1 milliárd forintos céltartalékot is képzett – egy meg nem nevezett jövőbeli kiadásra, írta meg az Mfor.
2025. 06. 06. 12:30
Megosztás:

Bod Péter Ákos: Teher az államon, és így végső sorban az adófizetőn

Bod Péter Ákos közgazdász, a Magyar Nemzeti Bank korábbi elnöke szerint a kormány politikai okokból tartja fenn az olyan állami beavatkozásokat, mint az árstop, a rezsicsökkentés vagy a kamatplafon, erről az Mforon megjelent elemzésében írt.
2025. 06. 06. 11:30
Megosztás:

Áprilisban dinamikusan nőtt a kiskereskedelmi forgalom – a kormány tovább harcol az áremelések ellen

A kormány a magyar családok és nyugdíjasok védelme érdekében minden esetben fellép az indokolatlan áremelésekkel szemben. Ennek érdekében a kormány árréscsökkentést vezetett be, majd azt kiterjesztette a háztartási- és vegyiárukra, tisztálkodási és szépségápolási cikkekre, ami gyors és érdemi árcsökkenést eredményezett - olvashatjuk az NGM friss közleményében.
2025. 06. 06. 11:00
Megosztás:

Rekordévet zárt a Novák család magánklinikája

A 2024-es évben minden korábbinál jobb eredményt ért el az Aranyklinika Kft., amelynek tulajdonosai Novák Katalin volt köztársasági elnök szülei és testvére – derül ki a cég beszámolójából, amelyet az Mfor nézett meg.
2025. 06. 06. 10:30
Megosztás:

A kormány hamarosan elfogadhatja az átdolgozott mesterséges intelligencia stratégiát

A 2020-ban elfogadott mesterséges intelligencia (MI) stratégia átdolgozott, frissített változatát a napokban tárgyalja és hamarosan el is fogadhatja a kormány - jelentette be Palkovics László mesterséges intelligenciáért felelős kormánybiztos a Gábor Dénes Egyetem által a témában szervezett csütörtöki konferencián.
2025. 06. 06. 10:00
Megosztás:

Elon Musk több milliárd dollárt veszített egy nap alatt

Elon Musk amerikai vállalkozó vagyona egy nap alatt csaknem 34 milliárd dollárral csökkent, a Bloomberg naponta frissülő milliárdosok listája (Bloomberg Billionaires Index) szerint Elon Musk továbbra is a világ leggazdagabb embere, de vagyona 334,5 milliárd dollárra mérséklődött péntek reggelre.
2025. 06. 06. 09:00
Megosztás:

Emelkedtek a fejlett piaci hozamok, 403-as szint alá erősödött a forint az euróval szemben

A kamatcsökkentési várakozások gyengültek, a fejlett piacokon emelkedtek a hozamok, a tízéves lejáratokon 5 bázispont körüli mértékben nőtt, az amerikai 4,4, a német 2,6% közelébe ért.
2025. 06. 06. 08:30
Megosztás:

Mínuszban zártak a tengerentúli részvénypiacok, növekedtek az olajárak

A Wall Street részvényindexei csütörtökön mínuszban zártak, mivel a Tesla részvényeinek zuhanása bőven ellensúlyozta az amerikai–kínai vámügyi tárgyalásokban elért előrelépés pozitív hatását.
2025. 06. 06. 08:00
Megosztás:

Vegyesen zártak az európai indexek csütörtökön, esett a BUX, kamatot csökkentett az EKB

Az európai részvényindexek csütörtökön ingadozó teljesítményt mutattak, végül enyhe, 0,2%-os emelkedéssel zárt a pán-európai STOXX 600.
2025. 06. 06. 07:30
Megosztás: