Növekszik az influenszerek kiskereskedelemre gyakorolt hatása

A vásárlókra gyakorolt digitális befolyás egyre nagyobb: a közösségi média használat enyhén növekvő trendet mutat, leginkább az ezredforduló környékén és azt követően született fiataloknak, az ún. Z-generáció tagjainak köszönhetően. Mások véleményét sokan figyelembe veszik az internetes vásárlás előtt is – derül ki az amerikai Deloitte 2020. évre vonatkozó kiskereskedelmi felméréséből.

Növekszik az influenszerek kiskereskedelemre gyakorolt hatása

A közösségi média elsősorban a fiatal korosztály és a nők kedvelt tájékozódási felülete a legjobb ajánlatok megtalálására. A vásárlók kb. harmada felkeresi a kereskedő honlapját, megtekinti a termékre vonatkozó vevői véleményeket, a vásárlók tizede pedig kíváncsi az ún. influenszerek véleményére.

Kik azok az influenszerek és hogyan működnek?

Az influenszer (magyarul véleményvezér) jellemzően tartalomgyártó is, tipikusan általa írt posztokat és az ő szereplésével készült videókat tölt fel egy vagy több közösségi média felületen (pl. Facebook, Youtube, Instagram), és népszerűségének köszönhetően befolyásolni képes követőtábora vásárlási szokásait, döntéseit.

Az utóbbi évtizedben megjelenő új marketing csatorna, az influenszer marketing lehetőséget biztosít akár kisebb cégek számára is a marketing költségvetés gazdaságosabb és hatékonyabb elköltésére. A véleményvezérek a különböző közösségi média tartalmaikban (pl. posztokban, videókban) elhelyezett termék- és szolgáltatásmegjelenítésekért kapnak díjat. A hirdetőnek sokszor elegendő megtalálnia – közvetlenül vagy ügynökségen keresztül – a megfelelő mennyiségű és összetételű követőtáborral rendelkező influenszert a célzott és hatékony marketing kampány elindításához. Természetesen számos szempontot érdemes még figyelembe venni, amikor egy cég az influenszerekkel történő reklámozás mellett dönt. Ilyenek például, hogy a választott véleményvezér és munkássága lehetőleg illeszkedjen a cég arculatához, legyen hiteles, ne legyenek olyan követői, akiknek fizet ezért.

A hirdetési forma népszerűségét mutatja, hogy egyre nagyobb cégek is igénybe veszik a véleményvezérek szolgáltatásait. A Fanta márka például 2017-ben a teljes online kommunikációját egy fiatalokból álló influenszer csapatra építette fel, akik többségében a márka által szponzorált Youtube videókban tűntek fel.

A jövő generációja és a tudatosság

A Magyar Telekom a Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány szakmai partnerségében készített InternetMOST néven megjelent 2020-as kutatásának eredményei kidomborítják az influenszer-jelenség erősödését: a fiatalok 30%-a népszerű YouTube és Instagram oldalakról tájékozódik, megelőzve a tanárokat és a tananyagot is. Ők az online idejük 56%-át a közösségi oldalak böngészésével töltik.

Megállapítható, hogy a korábbi zenész és színész vonal felől egyre inkább a tizenéves véleményvezérek irányába tolódik el a figyelem, utóbbiak a saját példájukon keresztül nyújtanak inspirációt a kortársaiknak. Érdekes eredményeket mutatott a reklámokkal szembeni viszonyulás: a fiatalok abszolút szkeptikusak, a túl sok reklám zavarja és elidegeníti őket.

„A korábban hiteles információforrásnak számító véleményvezérek többsége azért lett népszerű, mert a közönség a hagyományos médiumokban megszokott, zavaró reklámok nélkül nézhetett számára érdekes írásokat, videókat a számára szimpatikus tartalomgyártótól. A szomszéd lány effektus hatására egyre népszerűbbé váló influenszerek aztán a termékeiket értékesíteni kívánó hirdetők által is felkapottá váltak. Ennek eredményeképpen egy-egy sikeres tartalomgyártó egyidejűleg több, akár hasonló márkával is együtt dolgozhatott.

A nézők előtt pedig könnyen hitelét vesztheti az, aki egyik nap még az egészséges étkezés fontosságát hangsúlyozza, a következő nap pedig cukros édességet reklámoz. Az az influenszer tehát, aki nem kellő körültekintéssel válogatja meg a hirdetőket, akikkel együttműködik, könnyen egy óriási reklámtáblává változhat, amelyet a fiatalok éppen elkerülni szeretnének” - mondta Kerékgyártó Emese, a Deloitte magyarországi Kiskereskedelmi-Élelmiszeripari tanácsadó csoportjának tagja.

Miket reklámozhat egy véleményvezér?

Gyakorlatilag bármit. Leggyakrabban az ún. FMCG szektor termékei (tipikusan élelmiszerek, kozmetikumok) jelennek meg az influenszerek tartalmaiban, de szolgáltatások (pl. vendéglátás és szálláshely-szolgáltatás, szépészeti beavatkozások, szórakozási lehetőségek) hirdetéseivel is találkozhatunk a közösségi média platformokon.

„Előfordult már, hogy alapvetően a szépségápolás területén mozgó ismert véleményvezér felületén tűnt fel pulykahús reklám, de arra is volt már példa, hogy szinte az összes magyar (többségében női) influenszer egyszerre mozdult meg egy divatáru kiskereskedelmi platform hazai piacra lépését támogató nagyszabású kampányban. Az ilyen szokatlan vagy éppen agresszív megjelenések akár visszatetszést is kelthetnek a követőkben és a szélesebb nézőközönségben, hiszen az érintett tartalomgyártó és közvetetten a hirdetett márka hitelessége is megkérdőjeleződhet a fogyasztók szemében” - tette hozzá dr. Aracsi Bernadett, a Deloitte magyarországi Kiskereskedelmi-Élelmiszeripari tanácsadó csoportjának menedzsere.

Hozzászólások

Április 30-ig lehet jelentkezni a Nemzeti VERSenyre

Április 30-ig várják a jelentkezéseket a Nemzeti Színház és a Magyar Versmondók Egyesülete versmondó és versklipversenyére, a Nemzeti VERSenyre.
2021. 04. 13. 02:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Turisztikai startup program indul a fellendítésért

Közös programot indít a Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvány és a Startup Campus, hogy támogassák a turisztikai startup szektort, és segítsék a koronavírus-járvány hatásaira reagáló megoldások kifejlesztését - közölték a szervezetek az MTI-vel hétfőn.
2021. 04. 12. 21:30
Megosztás:
Hozzászólások:

6 milliárdos beruházást hajt végre a Bosch Vecsésen

Regionális szolgáltatóközpontot hoz létre Vecsésen a Bosch, Magyarország legnagyobb ipari vállalata; a 6 milliárd forintos beruházáshoz a kormány 2,1 milliárd forint támogatást biztosít, a fejlesztéssel 225 új munkahely jön létre - jelentette be a külgazdasági és külügyminiszter hétfőn Budapesten.
2021. 04. 12. 21:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Alulteljesített ma a Budapesti Értéktőzsde

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 508,16 pontos, 1,16 százalékos csökkenéssel, 43 267,25 ponton zárt hétfőn.
2021. 04. 12. 19:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Nem ijedt meg rekordösszegű büntetésétől a kínai Alibaba

Az Alibaba kínai internetes kiskereskedelmi és technológiai óriásvállalat nem tart attól, hogy a hétvégén rá kiszabott rekordösszegű büntetésnek negatív hatásai lesznek - számolt be a South China Morning Post (SCMP) című hongkongi lap a vállalat hétfői közlésére hivatkozva.
2021. 04. 12. 18:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Bővíti saját márkás árukínálatát a Spar

Szinte az összes saját márkás árucsoport kínálatát növeli idén a Spar, a tervek szerint csak az élelmiszerek területén több mint háromszáz új cikkel bővíti saját márkás termékeit az áruházlánc.
2021. 04. 12. 17:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Új vezérigazgató-helyettes az UniCredit Bank Hungary-nál

Az UniCredit Bank Hungary felügyelőbizottsága jóváhagyta Giacomo Volpi kinevezését a bank új vezérigazgató-helyettesévé, a Magyar Nemzeti Bank előzetes engedélyének hatályával.
2021. 04. 12. 17:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Ötszörös igény diákokra az újranyitás napjaiban

A nagyon várt, ám váratlan hirtelenséggel érkező kormányzati enyhítés mellett a legnagyobb hazai kuponos kedvezményt nyújtó vásárlási akciósorozat robbantotta fel a diákmunka iránti keresletet. Az alapos felkészülésen és a minden korábbit felülmúló rugalmasságon túl azonban működő és megnyugtató megoldásra is szükség volt az egy légtérben tartózkodó vásárlókra vonatkozó szabályok betartásához.
2021. 04. 12. 16:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Egyre bizakodóbbak a kisvállalkozások

A járvány ellenére egyre bizakodóbban tekintenek a kis- és közepes vállalkozások (kkv) a következő egy évre - közölte a K&H az első negyedéves kutatásaira hivatkozva az MTI-vel hétfőn.
2021. 04. 12. 15:30
Megosztás:
Hozzászólások:

A kőszegi Jurisich Miklós Gimnázium és Kollégium diadalmenetét hozta az idei Részvényfutam

Véget ért a Budapesti Értéktőzsde tradicionális, a Pénziránytű Alapítvánnyal együttműködésben megvalósított tőzsdejátéka, a BÉT Részvényfutam. A hatodik alkalommal megrendezett, középiskolás diákokat, tanáraikat és szüleiket megszólító verseny ezúttal csaknem 1 300 tőzsdecápát mozgósított – a versenyzők az egy hónapon át tartó játék során közel 20 ezer megbízást indítottak. A játék történetében hagyományosan erős, kőszegi Jurisich Miklós Gimnázium és Kollégium idén is különösen eredményesnek bizonyult: 2018 és 2019 után ezúttal is az iskola delegálta a legsikeresebb, a Futam végére 20,8 százalékos hozamot elért játékost, valamint a „Legjobb tanár” kategóriában is az iskola, 2019-et követően ismét első helyezett pedagógusa győzött.
2021. 04. 12. 14:00
Megosztás:
Hozzászólások:

A MÁP+ megtakarítások értéke átlépte az 5500 milliárd forintot

Átlépte az 5500 milliárd forintot a Magyar Állampapír Pluszba (MÁP+) befektetett megtakarítások értéke - közölte a pénzügyminiszter a Facebook-oldalán hétfőn.
2021. 04. 12. 13:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Megfertőzte a transzferárakat is a koronavírus

A világjárvány gazdasági hatásai új kihívásokkal szembesítették a vállalkozásokat világszerte. A transzferárazás és ennek nyilvántartása többletfeladatot ró a vállalkozásokra, az adóhatóság azonban kiemelt ellenőrzési területként kezeli, ezért érdemes körültekintően eljárni.
2021. 04. 12. 13:00
Megosztás:
Hozzászólások:

A lakásárak is követik az első negyedéves ingatlanpiaci felfutást

A Duna House országos lakásárindexe valós tranzakciók alapján a piacon legelsőként mutatja a lakásárváltozás irányát, mértékét és ütemét. Az idei első negyedéves adatok az eddig tapasztalt aktív piaci kereslet és megnövekedett tranzakciószámokat igazolva felfelé induló lakásárakat mutatnak szinte minden szegmensben. A teljes átlagot mutató országos lakásárindex nominál értéken rekordszinten, 199 ponton zárt, ami reálértéken kisebb ütemű emelkedést jelent.
2021. 04. 12. 10:30
Megosztás:
Hozzászólások:

OTP részvény befektetési kilátások

Fundamentumok alapján ez a hét leginkább az árak drágulásáról szólhatnak, jönnek ugyanis az inflációs adatok Európából és USA-ból is.
2021. 04. 12. 07:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Így alakul a magyar-román kereskedelmi forgalom - ábrán mutatjuk

A magyar-román kereskedelmi forgalom alakulása; behozatal; kivitel; milliárd forint
2021. 04. 12. 01:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Ismét jön a hideg és a hó is

Ismét jelentősen, egy nap alatt mintegy 10 fokos lehűlés várható a jövő héten. A hét nagy részén borús, esős idő lesz jellemző, nem csak eső, néhol havazás is lehet - derül ki az Országos Meteorológiai Szolgálat országos, középtávú előrejelzéséből, amelyet vasárnap juttattak el az MTI-hez.
2021. 04. 11. 21:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Elvitték a hatos lottót!

A Szerencsejáték Zrt. tájékoztatása szerint a 14. héten megtartott hatos lottó számsorsoláson a következő számokat húzták ki:
2021. 04. 11. 19:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Szigorú óvintézkedések mellett tehetnek vizsgát a szakképzésben tanulók

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) tervei szerint májusban adhatnak számot tudásukról a szakképző intézményekben vizsgázók - közölte az ITM vasárnap az MTI-vel.
2021. 04. 11. 15:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Támogatja a kormány az egészségügyet ellátó cégeket

A kormány minden támogatást megad ahhoz, hogy ebben a rendkívül nehéz helyzetben is gördülékeny legyen az együttműködés az egészségügyi intézmények és a számukra eszközöket, felszereléseket szállító cégek között - közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) parlamenti és stratégiai államtitkára az MTI-vel vasárnap.
2021. 04. 11. 13:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Ipari és építőipari adatok érkeznek a jövő héten

Az ipari termelés februári teljesítményéről szóló második becslést és az építőipar februári kibocsátásának adatait publikálja jövő héten a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).
2021. 04. 11. 12:30
Megosztás:
Hozzászólások: