Meglepődött a PT Kisújszállás Konzorcium a NIF Kisújszállást elkerülő 4. sz. főúttal kapcsolatos tájékoztatása miatt
A kérdéses útszakasz átadás-átvételi eljárása valamennyi fél (NIF, Konzorcium, műszaki ellenőr) részvételével, a rossz időjárási körülmények következtében módosított szerződéses határidőn belül, 2010. december 15-én kezdődött meg, majd az eljárás a NIF képviselőinek távolmaradása mellett folytatódott azzal, hogy az érintett útszakasz műszaki megfelelőségét a NIF megbízása alapján eljáró független Mérnök leigazolta.
- A NIF az átadás-átvételi eljárás során nyilatkozattételre jogosult személlyel nem képviseltette magát, a mai napig írásban sem jelezte aggályait a PT Kisújszállás Konzorcium felé.
- A NIF a múlt heti tárgyalásán – szóban – a kérdéses útszakasz főpályájának (azaz kb. 99%-os) átvételét felajánlotta és a kivitelezett mű 100%-os átvételét olyan feltételek meglététől tette függővé, amelyet a Konzorcium álláspontja szerint a múlt hét közepére már maradéktalanul teljesített.
A fentiekre tekintettel a Konzorcium számára nem világos, hogy a NIF mely szakértők műszaki átadás-átvétel során észlelt hiányosságaira hivatkozva kívánja – a sajtón keresztül – megtagadni az elkészült útszakasz átvételét.
A Konzorcium, a sajtóban közzétett „hibalistára” az alábbi választ adja. A lent részletezett információk alapján a Konzorcium a NIF sajtónyilatkozatában foglaltakat nem tartja megalapozottnak.
1) Szalagkorlátok
A szalagkorlátok kivitelezése a teljes szakaszon a jóváhagyott terveknek megfelelően történt. Sérülések azokon a csomóponti szakaszokon jelentkeztek, melyek már forgalom alatt vannak, és ott a közlekedési szabályokat, illetve a bevezetett forgalmi rendet megsértő járművek okoznak rendszeresen (legutóbb ma, péntek reggel) baleseteket. Ez a helyzet az elkerülő szakasz forgalomba helyezésével fog várhatóan megszűnni.
2) Ideiglenes útcsatlakozások
A műszaki átadás-átvétel során az ideiglenes útcsatlakozásokat a kivitelező megszűntette, azonban a forgalomba helyezésig fennálló állagmegóvási és hiánypótlási kötelezettségek megszűntetéséhez két olyan ideiglenes megközelítést létesített, melyeken keresztül a munkaterület megközelíthető. A forgalomba helyezés időpontjáig ezek az ideiglenes útcsatlakozások megszűntetésre kerülnek, illetve ezeken a helyeken a megbontott szalagkorlátok és padkák kiigazításra kerülnek.
3) Burkolati jelek
A téli időjárási viszonyok miatt a tartós burkolati jelek elhelyezésére nem volt lehetőség, ezért ideiglenes burkolatjelek kerültek felfestésre. Amennyiben a forgalombahelyezésre a tartós burkolati jelek felfestése előtt kerülne sor, úgy a kivitelező garanciális kötelezettsége keretében gondoskodik a burkolatjelek láthatóságáról. A burkolat megtisztításáról a szakmai gyakorlatnak megfelelően a forgalomba helyezés időpontjának ismeretében gondoskodik a Konzorcium.
4) Padka
Az út padkái elkészültek, teherbírásukat és tömörségüket a NIF által megbízott ellenőrző labor, azaz a Magyar Közút Nonprofit Zrt. is ellenőrizte, és minden mérési eredménye megfelelő értéket mutatott.
5) Surrantók és szegélyek
A surrantók burkolathoz való csatlakozásai, valamint a szegélyek terv szerint elkészültek, a független Mérnök azokat ellenőrizte és átvette. Az azóta eltelt időszakban jelentkeztek olyan meghibásodások (repedések), melyeket garanciális kötelezettsége keretében javít a Konzorcium. Ezen a mintegy 150 méter hosszú szakaszon az elkészült szegély és surrantók megbontásra kerültek. Balesetveszély nem áll fenn, ezen munkákat a forgalomba helyezésig a Konzorcium maradéktalanul befejezi.
6) Földutak csatlakozásai
A szintbeni földút csatlakozásoknál a terv szerinti aszfalt és zúzottkő sárrázó burkolatok elkészültek és átvételre kerültek, azonban ezek a jelenlegi belvíz viszonyok mellett nem képesek megakadályozni a burkolatra való sárfelhordást. A földutak kezelője, a kisújszállási önkormányzat kezdeményezte ezen földutak teljes hosszban való szilárd burkolattal való kiépítését, melyre a NIF nem adott megbízást.
7) Külön szintű földút-átvezetés
A 146+168,91 km szelvényben lévő külön szintű keresztező földút elkészült, mind a híd, mind az út átvételre került, azonban a csapadékos időjárás miatt szükségessé vált folyamatban lévő padkarendezések és részűcsúszások miatt a korlátok csak a hídon kerültek véglegesen elhelyezésre. A töltéseken a korlátok a fenti munkák befejezését követően, az út forgalombahelyezését megelőzően kerülnek végleges elhelyezésre. Balesetveszélyt ez nem jelent, hiszen a keresztező földút a belvíz viszonyok miatt járhatatlan, ezért azon a munkagépeken kívül forgalom nem zajlik.
8) Tereprendezés
A tereprendezési munkák, illetve a feleslegessé vált humusz elterítése nem fejeződött be, ezekre az időjárási és belvíz viszonyok függvényében legkésőbb a független Mérnök által megjelölt 2011. május 1-i határidőig kerül sor. A vonatkozó jogszabályi előírásoknak megfelelően a feleslegessé vált humusz az illetékes Önkormányzattal és az érintett ingatlantulajdonosokkal együttműködve került és kerül elterítésre. Ezen hiányosságok a 4. sz. főút forgalombahelyezését nem érintik, a szomszédos területek vízlefolyását pedig az elkerülő út építése nem befolyásolja, az eddig is lefolyástalan területek vízelvezetését az elkerülő út nem oldja meg.