Romlott az amerikai fogyasztók hangulata
A pénteken közölt előzetes adatok szerint 82,8 pontra süllyedt a fogyasztói hangulatindex értéke az áprilisi 88,3 pontról. Elemzők emelkedésre, 90,4 pontos értékre számítottak.
Az alindexek közül a következő hat hónapra vonatkozó fogyasztói várakozások mutatója 82,7 pontról 77,6 pontra, a jelenlegi helyzetet tükröző almutató értéke pedig 97,2 pontról 90,8 pontra csökkent.
Az egyéves időtávú inflációs várakozás 4,6 százalékra nőtt az előző havi 3,4 százalékról, míg az ötéves inflációs várakozás 2,7 százalékról 3,1 százalékra ugrott.
Az amerikai fogyasztók örülhetnének, hiszen bőségesen vannak munkahelyek, a bérek emelkednek, a koronavírus-járvány visszaszorulóban van, a munkanélkülieknek járó szövetségi plusz segélyek kifizetését szeptemberig meghosszabbították.
Vannak azonban nyugtalanító körülmények is. Az éves inflációs ütem január óta megháromszorozódott. Az alkatrész- és munkaerőhiány miatt egyes termékekből szűkössé vált a kínálat, a benzinárak hat hónap alatt 50 százalékkal nőttek. A világ sok országában még nem fékezték meg a járványt, és emiatt nagy a bizonytalanság.
Richard Curtin, a felmérés vezetője az adatokhoz fűzött értékelésében kiemelte: a fogyasztók inflációs várakozásai az utóbbi egy évtized legerősebb szintjére emelkedtek, a reáljövedelmi várakozások pedig öt éve nem voltak ilyen gyengék. A fogyasztók kiadásai azonban a magasabb árak ellenére is emelkedni fognak, tekintettel a járvány idején elhalasztott vásárlásokra, illetve a rekordmértékű megtakarításokra.
A tartós kereslet és az áremelkedések kombinációja alapot teremt az inflációs pszichológiának, az infláció erősödése miatti félelmek hatására a fogyasztók előrehozzák vásárlásaikat és a béreket a megélhetési költségekhez igazítják. Jelenleg ezek még viszonylag ritkán fordulnak elő, és a korrigáló gazdaságpolitikák ereje viszonylag nagy - mutatott rá Curtin, aki szerint a jegybank szerepét betöltő Federal Reserve-nek változtatnia kellene a teljes foglalkoztatottság megteremtésének érdekében az infláció érdemi emelkedését is eltűrő politikáján és valamennyire, akárcsak minimális mértékben is, de emelnie kellene a kamatokat, hogy megállítsa az inflációs pszichológiát.
"Valójában egy ilyen politika összhangban állna a fogyasztói várakozásokkal, mivel kétharmaduk számít kamatemelésre az előttünk álló évben. Nem meglepő, hogy a fogyasztók a következő egy évben viharos gazdasági növekedésre számítanak, beleértve a foglalkoztatottság gyors bővülését, valamint az inflációs ráta és a kamatlábak emelkedését. A fogyasztók ugyanis úgy gondolják, hogy ezek a gazdasági kilátások a járványból kilábaló gazdaság ösztönzésének természetes következményei" - vélte.
A Michigan Egyetem hangulatindexe a Conference Board gazdaságkutató intézet fogyasztói bizalmi indexe mellett a legfontosabb mérőszám ahhoz, hogy megbecsüljék, hogyan alakul a fogyasztás, amely az amerikai GDP mintegy 70 százalékát adja.
A Michigan Egyetem kutatói a havi rendszerességgel végzett reprezentatív felmérés keretében legalább ötszáz személyt kérdeznek meg telefonos interjú keretében.