Romlott az amerikai fogyasztók hangulata
			
		    A pénteken közölt előzetes adatok szerint 82,8  pontra süllyedt a fogyasztói hangulatindex értéke az áprilisi 88,3  pontról. Elemzők emelkedésre, 90,4 pontos értékre számítottak. 
    
Az  alindexek közül a következő hat hónapra vonatkozó fogyasztói  várakozások mutatója 82,7 pontról 77,6 pontra, a jelenlegi helyzetet  tükröző almutató értéke pedig 97,2 pontról 90,8 pontra csökkent.
    
Az  egyéves időtávú inflációs várakozás 4,6 százalékra nőtt az előző havi  3,4 százalékról, míg az ötéves inflációs várakozás 2,7 százalékról 3,1  százalékra ugrott.
    
Az amerikai fogyasztók örülhetnének, hiszen  bőségesen vannak munkahelyek, a bérek emelkednek, a koronavírus-járvány  visszaszorulóban van, a munkanélkülieknek járó szövetségi plusz segélyek  kifizetését szeptemberig meghosszabbították. 
    
Vannak azonban  nyugtalanító körülmények is. Az éves inflációs ütem január óta  megháromszorozódott. Az alkatrész- és munkaerőhiány miatt egyes  termékekből szűkössé vált a kínálat, a benzinárak hat hónap alatt 50  százalékkal nőttek. A világ sok országában még nem fékezték meg a  járványt, és emiatt nagy a bizonytalanság. 
    
Richard Curtin, a  felmérés vezetője az adatokhoz fűzött értékelésében kiemelte: a  fogyasztók inflációs várakozásai az utóbbi egy évtized legerősebb  szintjére emelkedtek, a reáljövedelmi várakozások pedig öt éve nem  voltak ilyen gyengék. A fogyasztók kiadásai azonban a magasabb árak  ellenére is emelkedni fognak, tekintettel a járvány idején elhalasztott  vásárlásokra, illetve a rekordmértékű megtakarításokra.
    
A tartós  kereslet és az áremelkedések kombinációja alapot teremt az inflációs  pszichológiának, az infláció erősödése miatti félelmek hatására a  fogyasztók előrehozzák vásárlásaikat és a béreket a megélhetési  költségekhez igazítják. Jelenleg ezek még viszonylag ritkán fordulnak  elő, és a korrigáló gazdaságpolitikák ereje viszonylag nagy - mutatott  rá Curtin, aki szerint a jegybank szerepét betöltő Federal Reserve-nek  változtatnia kellene a teljes foglalkoztatottság megteremtésének  érdekében az infláció érdemi emelkedését is eltűrő politikáján és  valamennyire, akárcsak minimális mértékben is, de emelnie kellene a  kamatokat, hogy megállítsa az inflációs pszichológiát.
    
"Valójában  egy ilyen politika összhangban állna a fogyasztói várakozásokkal, mivel  kétharmaduk számít kamatemelésre az előttünk álló évben. Nem meglepő,  hogy a fogyasztók a következő egy évben viharos gazdasági növekedésre  számítanak, beleértve a foglalkoztatottság gyors bővülését, valamint az  inflációs ráta és a kamatlábak emelkedését. A fogyasztók ugyanis úgy  gondolják, hogy ezek a gazdasági kilátások a járványból kilábaló  gazdaság ösztönzésének természetes következményei" - vélte. 
    
A  Michigan Egyetem hangulatindexe a Conference Board gazdaságkutató  intézet fogyasztói bizalmi indexe mellett a legfontosabb mérőszám ahhoz,  hogy megbecsüljék, hogyan alakul a fogyasztás, amely az amerikai GDP  mintegy 70 százalékát adja. 
    
A Michigan Egyetem kutatói a havi  rendszerességgel végzett reprezentatív felmérés keretében legalább  ötszáz személyt kérdeznek meg telefonos interjú keretében.