Ugye, te időben váltasz téligumira? Összeszedtük az okokat, miért érdemes!

Az autósok több, mint 8 %-a még november közepén sem váltott téligumira, derült ki a Goodyear közel 400 fő megkérdezésével egy budapesti benzinkútnál végzett kutatásából, 45% pedig nem tudta megmondani, hogy 4 milliméteres az ajánlott profilmélység a téli abroncsokon, vagyis ez alatti barázdamélységnél csereérett az abroncs.

Ugye, te időben váltasz téligumira? Összeszedtük az okokat, miért érdemes!

A legtöbb autós akkor eszmél rá a téligumi szükségességére, amikor leesik az első hó, nem pedig akkor, amikor a gumigyártók ajánlják, vagyis amikor 7 fok alá esik a hőmérséklet, ezt mutatták az autógumisnál a hétvégén kígyózó sorok is. Négyévszakos abroncsot a válaszadók kevesebb, mint 3 százaléka, javarészt férfiak használnak. A megkérdezett női vezetők 13 százalékának, a férfi sofőrök közel 6 százalékának autóján volt nyári gumi a november 10 és 13 között végzett felmérés idején. A válaszadók 17%-a nem tudja, hogy milyen gyakran kell ellenőrizni a profilmélységet az abroncsain, több, mint fele úgy gondolja, hogy elég, ha szezon elején megnézi, pedig havonta, vagy hosszabb út előtt mindenképpen ajánlott lenne az ellenőrzés, mert a kopott abroncs a nagy mennyiségű vizet és hólét nem képes olyan mértékben kiszorítani, hogy a gumi tapadása fennmaradjon és az autó kormányozhatatlanul csúszhat.

 

Egy 100 forintos segítségével könnyen ellenőrizhető, hogy elég biztonságos-e az abroncsunk a téli autózáshoz, vagy nem. A 100 Ft-os ezüst színű, külső része körülbelül 4 mm. Ha az érmét állítva a futófelületi barázdába helyezzük, és az ezüst színű rész teljesen eltűnik az árokban akkor a barázdamélység megfelelő.

Még van hová fejlődnünk gumicsere ügyben, de összességében elmondható, hogy a téligumira váltás szükségességével jobban tisztában vannak a sofőrök, mint azzal, hogy miért kell nyáron nyári abronccsal közlekedni. A Goodyear egy korábbi felmérése szerint ugyanis az autósok több mint tíz százaléka nyáron is téli gumival járt, arra hivatkozva, hogy túl drágának találják lecserélni a téli gumikat nyárira, pedig ez egyáltalán nem kifizetődőbb, ugyanis a jármű nem megfelelő abronccsal nemcsak biztonságtalan, de többet is fogyaszt.

Arra a kérdésre, hogy miért nem cserélnek abroncsot, a nyári kutatásban a legtöbben az anyagiakra hivatkoztak, most novemberben azonban inkább időhiánnyal indokolták a téli gumira való átállás elmaradását. További kifogásként pedig leginkább az merült fel, hogy keveset használják az adott autót és ezért feleslegesnek tartják a cserét, vagy még mindig akadnak olyanok, akik vegyesen használnak téli és nyári gumikat. A helytelenül megválasztott abroncsok használata jelentős hatást gyakorol a jármű teljesítményére: a járművezető elakadhat a hóban, közlekedési dugót, sőt, akár balesetet is okozhat. Egy kisebb ütközéssel járó kár javítása is meghaladja általában azt a költséget, amennyibe egy téli abroncs garnitúra kerül.

Számos kifogás és tévhit él az autósokban azzal kapcsolatban, hogy hogyan úszhatják meg a téligumi vásárlást, lássunk néhányat ezek közül:

Első tévhit: Téli gumit csak havas, jeges utakon kell használni

Az igazság: Az abroncsváltással nem szabad megvárni az első hóesést! Ha a hőmérséklet 7°C fok alá süllyed, már akkor tanácsos téli gumira váltani, ugyanis hideg időben a nyári gumik az alacsonyabb szilika tartalom miatt megdermednek, tapadási képességük csökken, ezért megnő a balesetveszély. A téli gumiabroncsok puhábbak, a magasabb szilika tartalomnak köszönhetően rugalmasabbak, ezért jobban tapadnak hidegben.

 

Második tévhit: A téli gumik drágák

Az igazság: Nincs nagy árkülönbség a nyári és a téli gumiabroncsok között. Az évszaknak megfelelő abroncsok használatával azonban az összes gumi élettartalma növelhető. Egyszerűbben szólva: két szett gumiabroncs kétszer tovább tart ha rendszeresen megtisztítják a sós latyaktól, mely öregíti az abroncsot, illetve ha az éppen nem használt gumikat megfelelően tárolják.

 

Harmadik tévhit: A téli gumi teljesítménye nem függ a mintázat mélységétől

Az igazság: A mintázat mélysége döntő fontosságú. Nyári és a téli gumik esetében a magyar jogszabály 1,6 millimétert ír elő mint minimálisan megengedett mintázat mélységet, de esős időben már ez sem elég, még a nyári abroncsoknál sem. A szakma ezért azt javasolja, hogy a nyári abroncsokat 3 milliméternél, a téli abroncsokat pedig 4 milliméternél cseréljük le a biztonságos közlekedés érdekében.

 

Negyedik tévhit: Elég, ha csak a hajtott keréken van téligumi

Az igazság: Pontos szabálya van annak, hogyan kell felszerelni az autókra a téli abroncsokat. Megfelelő méretű és típusú abroncsot kell vásárolni, a felszerelést pedig szakemberre bízni, aki az autó mind a négy gumiját télire cseréli. Lehetőleg mind a négy abroncs azonos márkájú és típusú legyen, így kiegyensúlyozott marad a tapadás mind a négy keréken.

 

Tippek a téli balesetek elkerüléséhez: 

-       Rendszeresen ellenőrizze az abroncsok légnyomását, melynek általában 0,2 barral többnek kell lennie, mint az azonos méretű nyári abroncsokénak!

-       Fokozottan ügyeljen a fékezési távolságra. A nem megfelelő gumiabronccsal felszerelt gépkocsi féktávolsága akár 50%-kal hosszabb is lehet!

-       Az első ónos eső vagy havazás idején fordítson időt arra, hogy kitapasztalja autójának viselkedését. Tegyen néhány kört egy elhagyatott parkolóban!

-       Hóban vagy jégen mindig egy sebességfokozattal alacsonyobban közlekedjen. Ha fékezéskor csúszni kezd, azonnal nyomja ki a kuplungot. Oldalirányú csúszáskor kormányozzon ellentétes irányba.

-       A sós, lúgos latyak öregíti az abroncsot és így csökkenti az élettartamát, ezért rendszeresen tisztítsa meg a téli gumikat.

 

Információ azoknak, akik a technológiai indokokban bíznak:

A téli és a nyári abroncsok ténylegesen két különböző termékcsoportba tartoznak, mivel eltérő körülmények között kell teljesíteniük. A téli abroncsoknak száraz, nedves, jeges, latyakos és havas utakon, nulla fok alatti hőmérsékleten kell üzemelniük, míg a nyári abroncsoknak akár 40 fokos hőmérsékleten, száraz, illetve nedves útfelületen kell kitűnő teljesítményt nyújtaniuk. A téligumi nemcsak a mintázatában és lamellázottságában tér el a nyáritól, hanem az összetételében is. A téli abroncsokban alkalmazott lágyabb, és ezért rugalmasabb polimer-keverékek teszik lehetővé a gumiabroncsok számára, hogy sokkal jobban teljesítsenek alacsony hőmérsékleten, illetve hideg útfelületen. A legújabb generációjú, szilikatartalmú gumik rendkívül alacsony hőmérsékleteken is rugalmasak maradnak. A téli abroncsoknak a legkülönbözőbb körülmények között kell optimális teljesítménnyel üzemelniük, és kitűnő tapadást, valamint rövid féktávot kell biztosítaniuk latyakban, havon, jégen és száraz vagy nedves útfelületen egyaránt – hegy-, illetve lejtmenetben, fékezéskor, gyorsításkor, vagy kanyarodáskor is. Ennek megfelelően a futófelület mintázatát arra is optimalizálják, hogy a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban kiszorítsa a latyakot és a vizet. A gumiabroncs mintázatát megvizsgálva különböző formákat, például speciálisan kialakított mintaárkokat, illetve háromdimenziós mikromintaárkokat (lamellákat) látunk. A mikromintaárkok (lamellák) olyan kapaszkodóéleket hoznak létre, amelyek szó szerint belemarnak a hóba és a jégbe, hogy erőteljes tapadást eredményezzenek. Ahhoz azonban, hogy száraz útfelületen is kitűnő teljesítményt biztosíthassanak, a blokkoknak merevnek és tömörnek kell lenniük. Ennek érdekében fejlesztette ki a Goodyear a mikromintaárkok háromdimenziós, összekapcsoló hatását. A mikromintaárkok a recézett kialakításuk miatt erős záróhatást fejtenek ki az útfelülettel történő érintkezéskor, és ez biztosítja a szükséges blokkmerevséget, kitűnő irányíthatóságot és kormányozhatóságot érve el száraz úton.

Nagyot zuhant a brit autóipar termelése

Jelentősen visszaesett júliusban a brit autóipar termelése az elektronikai alkatrészek hiánya miatt az ágazat szakmai képviseleti szervezete, az SMMT csütörtöki jelentése alapján.
2021. 08. 26. 17:00
Megosztás:

Tovább terjeszkedik az AutoWallis

Újbudán, a Kopaszi-gát közelében vásárolt 18 ezer négyzetméteres ingatlant az AutoWallis, amelyen több márkának is helyet adó multimárkás gépjármű kereskedő- és szolgáltató központ fejlesztését tervezi a társaság.
2021. 08. 24. 11:00
Megosztás:

A Continental egy zseniális ötlettel rukkolt elő

Continental akár jövőre megkezdheti a műanyag palackok újrahasznosítását a gumiabroncs-gyártás során, már rendelkezésére áll az ehhez szükséges technológia, amelyet az OTIZ Oriental Industries (Suzhou) Ltd.-vel közösen fejlesztett ki - ismertette a társaság közleményében.
2021. 08. 22. 10:00
Megosztás:

Tovább bővült a használatautó-piac

A magyar használtautó-piacon 464 700 személygépkocsi cserélt gazdát július végéig, 3,6 százalékkal több, mint egy évvel korábban - közölte a Jó Autók.hu csütörtökön az MTI-vel a DataHouse előzetes adatai alapján.
2021. 08. 19. 11:00
Megosztás:

Nagy-Britanniában 1998 óta nem adtak el ilyen kevés autót

Nagy-Britanniában 29,5 százalékkal, 1998 óta a legalacsonyabb szintre csökkent az eladott új autók száma az idén júliusban részben amiatt, hogy visszavetette a termelést az autóipart globálisan érintő chiphiány, alább hagyott az emberek vásárlási kedve, és még mindig nem nyitott ki az összes autókereskedő sem.
2021. 08. 09. 13:00
Megosztás:

Vegyesvállalatot alapít az LG és a Magna

Tranzakciós megállapodást kötött egymással az LG Electronics (LG) és a Magna International Inc. (Magna), amelynek értelmében a felek egy vegyesvállalatot hoznak létre. Az LG Magna e-Powertrain néven létrejövő új cég székhelye a dél-koreai Incheonban lesz, irányítását pedig egy tapasztalt menedzsment fogja ellátni.
2021. 08. 06. 07:00
Megosztás:

Növelte forgalmát és nyereségét a Honda

Növelte forgalmát és nyereségét pénzügyi éve első negyedévében a japán Honda autóipari konszern, megemelte éves bevételére és nyereségére vonatkozó előrejelzését is.
2021. 08. 05. 07:00
Megosztás:

Kedvezett a nyári nyitás a használtautó-importnak

Júliusban ismét 11 ezer fölötti mennyiségű importált használt személyautót regisztráltak az országban. A DataHouse adatai szerint a behozott használt autók száma 11 588 volt, ami csupán 2 százalékkal marad el az év eddigi legmagasabb értékének számító júniusi szinttől.
2021. 08. 04. 12:00
Megosztás:

Megjelentek a BMW számai - nagy pozitív meglepetés!

A BMW 28,58 milliárd eurós árbevételt ért el a második negyedévben. Ez 43%-os növekedés és jelentősen felülmúlja a 26,78 milliárd eurós piaci konszenzust.
2021. 08. 03. 16:00
Megosztás:

Így látja a jövőt a Volkswagen

Az előzetes számoknak megfelelő második negyedéves profitról számolt be a Volkswagen. Az idei évi kilátásokat vegyesen módosította a társaság.
2021. 07. 29. 12:00
Megosztás:

Jelentős túljegyzéssel zárult az AutoWallis 6,6 milliárd forintos zöldkötvény-aukciója

Jelentős túljegyzéssel zárult az AutoWallis pénteki zöldkötvény-aukciója a Magyar Nemzeti Bank Növekedési Kötvényprogramja keretében. A beérkezett, összesen 10,75 milliárd forint névértékű ajánlatból a meghirdetett mennyiségen felül 10 százalékos túljegyzés került elfogadásra, így összesen 6,6 milliárd forint névértékű 10 éves kötvényt – fix 2,89 százalékos átlagos hozammal – vásároltak meg az intézményi befektetők. Az AutoWallis eddig is elkötelezett volt a fenntartható működés mellett, és az aukció jelentőségét mutatja, hogy az AutoWallis az első vállalat a Budapesti Értéktőzsde Prémium kategóriájában, mely zöldkötvényeket bocsátott ki.
2021. 07. 24. 15:00
Megosztás:

A Volkswagen Csoport a mobilitás új világában is vezető szerepet céloz meg

A Volkswagen Csoport 2030-ig szóló New Auto stratégiájával elindítja történetének legnagyobb átalakulását - mondta Herbert Diess vezérigazgató a Volkswagen Csoport virtuális éves közgyűlésén, pénteken, amelyről a csoport márkáinak magyarországi importőre, a Porsche Hungaria tájékoztatta közleményben az MTI-t.
2021. 07. 24. 05:00
Megosztás:

Fellendült a cseh autóipar

Az idei első fél évben 663 ezer személyautót gyártottak Csehországban 31,7 százalékkal többet az egy évvel korábbinál, de 11,2 százalékkal kevesebb, mint a koronavírus-járvány előtt, 2019 első felében - közölte csütörtökön a cseh autóipari szövetség.
2021. 07. 23. 08:00
Megosztás:

A Mercedes sem tud megmenekülni a chiphiány elől

Az előzetes eredményt követően ma publikálta második negyedéves eredményét a Daimler, de mivel a főbb eredményszámokat már korábban publikálták, így a figyelem a 2021-es kilátásokra összpontosult.
2021. 07. 22. 11:00
Megosztás:

Csaknem 50 százalékkal lettek drágábbak a használt autók

Egyre jelentősebb a saját autó, az önálló mobilitás igénye Magyarországon, mindez pedig nemcsak az új, de – és főként – a használt autók iránti érdeklődés fokozódásában is megmutatkozik. A növekvő kereslet és a piac utánpótlásának drágulása a hazai használtautó-árakat is jelentősen felverte – derül ki a Használtautó.hu piacelemzéséből.
2021. 07. 21. 02:00
Megosztás:

Első féléves rekordot döntött idén a belföldi használtautó-piac

A DataHouse frissen közzétett előzetes adatai szerint a hazai használtautó-piacon 395 000 személygépkocsi cserélt gazdát az első félévben. Ez az érték 5,7 százalékkal haladja meg a tavalyi első félév volumenét. A JóAutók.hu várakozása szerint reális az esély, hogy éves szinten megdől a használtautó-piac forgalmának 2019-ben elért 808 ezres csúcsa.
2021. 07. 20. 20:00
Megosztás:

Jelentősen nőttek a gumiabroncs értékesítések

Jelentősen nőtt az értékesítés miden termékkörben idén a második negyedévben, lényegében újra a két évvel ezelőtti szinten állnak a gumiabroncsgyártók - közölte a Magyar Gumiabroncs Szövetség (HTA) az Európai Gumiabroncs- és Gumigyártók Szövetsége (ETRMA) gumiabroncs-eladási statisztikái alapján az MTI-vel.
2021. 07. 20. 06:30
Megosztás:

Megerősítette az AutoWallis hitelminősítését a Scope Ratings, 6 milliárd forintos zöldkötvény-kibocsátás jöhet

Hatmilliárd forint összegben bocsáthat ki zöldkötvényeket az AutoWallis az MNB Növekedési Kötvényprogramja keretében, miután a Scope Ratings megerősítette a társaság Bplusz hitelminősítői besorolását. A tőzsde autós vállalata a kibocsátást július 23-án zárt körben tervezi, a befolyó összeget a korábban elfogadott Zöld Finanszírozási Keretrendszerben lefektetett elvek mentén kívánja felhasználni.
2021. 07. 19. 12:00
Megosztás:

Megugrott a forgalomba helyezett új autók száma az EU-ban

Jelentős mértékben emelkedett a forgalomba helyezett új személyautók száma az Európai Unióban júniusban is; immár a negyedik egymást követő hónapban mértek erőteljes növekedést, ami nem meglepő, mivel a koronavírus-járvány miatti szigorú korlátozások és súlyos bizonytalanságok tavaly tavasszal megroppantották az értékesítést.
2021. 07. 17. 03:00
Megosztás:

Új munkahelyeket teremtenek a Suzuki fejlesztései

Új munkahelyeket teremtenek a Suzuki idei fejlesztései, amelyek összértéke eléri a 60 millió eurót - mondta csütörtöki sajtótájékoztatóján Esztergomban a külgazdasági és külügyminiszter.
2021. 07. 15. 22:00
Megosztás: