Zwack - Nem sikerült 10 százalék alatt tartani a csökkenés mértékét, de...
A Társaság bruttó árbevétele 20.620 millió Ft volt, mely 12,9 százalékkal alacsonyabb az előző év hasonló időszakáénál. A nettó értékesítés 12.802 millió Ft volt, amely 14,8 százalékkal marad el a bázistól.
Az export árbevétel 1.014 millió Ft, amely 13,0 százalékkal alacsonyabb, mint a tavalyi exportteljesítmény. Az árbevétel csökkenés teljes egészében az USA-ból származik, ahol a Zwack likőr felfutása a tavalyi első kiszállítás után lényegesen lassabb a tervezettnél. Az olasz, a román és a szlovák piac volumenében csökken, melyet azonban az Euro erősödése ellensúlyoz; a német piac volumenében is növekszik.
Társaság Nemzetközi Pénzügyi Jelentési Szabványok (IFRS) szerinti adózás előtti eredménye 3.203 millió Ft, mely 19,1 százalékkal alacsonyabb a bázisnál (3.961 millió Ft), de teljesen összhangban van a cég előrejelzésével.
A belföldi értékesítésen belül a saját termelésű termékek forgalma 14,3 százalékkal csökkent a bázishoz képest. A prémium termékek forgalma is körülbelül ilyen mértékben zsugorodik, a kommersz termékeknél már közel 20 százaléko a visszaesés, míg a középáras termékek árbevétel csökkenése tíz százalék alatti. A harmadik (naptári negyedik) negyedévben enyhe javulás volt tapasztalható a prémium termékek árbevételének alakulásában.
Ennél jelentősebben sikerült mérsékelni a prémium termékek volumenének visszaesését, azonban ezt csak a fajlagos értékesítési árakcsökkentésével lehetett elérni. A kommersz termékek esetében a normál fogyasztás csökkenés mellett a fekete-piac növekedése hat negatívan a legális szereplők értékesítési volumenére. A forgalmazott termékek árbevétele 17,7 százalékkal csökkent. Ezen termékekkörön belül a Diageo márkák az átlaggal megegyezőn, az egyéb import termékek forgalma közel 25 százalékkal, míg a bor portfolió 14 százalékkal csökkent az előző év hasonló időszakához képest.
A harmadik (naptári negyedik) negyedév önmagában 14,4 százalékos nettó árbevétel visszaesést hozott. Ez ugyan elmarad az előző riportban erre a negyedévre prognosztizált 10 százalék alatti csökkenéstől, de jelentős javulás a második negyedéves 28 százalékos csökkenéshez képest. A Társaság azonban a harmadik negyedévben is folytatta az év egészére jellemző szigorú és körültekintő költséggazdálkodását, így a cég vezetése az előző évi beszámolóban ez évre jelzett 3 milliárd Ft-os adózás előtti eredmény elérését az üzleti év végéig továbbra is reális célkitűzésnek tartja.
Az anyagköltségek a három negyedév során 6,6 százalékkal csökkentek, mely kisebb mértékű, mint az árbevétel csökkenése. A relatív növekedés nagyrészt a gyengébb forint következtében dráguló anyag-és áruimport valamint az összetétel változás következménye (növekedett a drágább önköltségű prémium és import termékek részaránya az olcsóbb kommersz termékek rovására). A fenti tényezők valamint a korábban említett prémium termék fajlagos árbevétel csökkenés együttesen okozták a bruttó fedezeti szint közel 4 százalékpontos csökkenését.
A kisebb forgalom miatt csökkenő fedezet-tömeg (1.837 millió Ft) 3/4-ét sikerült költségcsökkentésekkel ellensúlyozni. A személyi jellegű ráfordítások 20 százalékos csökkenése (457 millió Ft) az áprilisban végrehajtott létszámleépítésekből származó megtakarítás következménye. Az egyéb működési ráfordítások 966 millió Ft-os csökkenése mindenekelőtt a marketing és egyéb működési költségek megtakarításából származik. A megtakarítások minden területen (marketing, logisztika, tanácsadás, stb.) jelentkeztek. Ezeket a megtakarításokat csökkentette az idei üzleti évre kötött forward ügyletek átértékelésén elszámolt veszteség (a tavalyi üzleti év végén 290 MFt-os számviteli eredmény keletkezett ezekből az ügyletekből).
A forgalmazott termékek marketing támogatása is csökkent, ez magyarázza az egyéb működési bevételek csökkenését (kevesebb marketing költségtérítés került továbbszámlázásra a márkatulajdonosok felé). A Társaság az elmúlt üzleti éve után közel 2,5 milliárd Ft-tal nagyobb osztalékot fizetett, mint az azt megelőző év után. A többlet kifizetésére 2009 februárban, osztalékelőleg formájában került sor. Nagyrészt ennek köszönhető a pénzügyi eredmény csökkenése, melynek másik tényezője a betéti kamatok csökkenése. Szintén a fent említett osztalékelőleg fizetés indokolja az értékpapírok és pénzeszközök állományának csökkenését.
A készletek értéke 243 millió Ft-tal (9,3%-kal) csökkent a bázis időszakihoz képest. Szeptember végén a készletek értéke még 634 millió Ft-tal (közel 23%-kal) volt magasabb a tavalyinál. A jelentős javulás a jól sikerült karácsonyi értékesítésnek és a termelés valamint a beszerzések csökkentésének köszönhető. Ennek következtében a szállítók és egyéb kötelezettségek állománya 15,6 százalékkal mérséklődött.
Az eredménytartalék csökkenésének oka, hogy az összességében 4,68 milliárd Ft-os osztalékfizetéshez az előző üzleti év mérleg szerinti eredményén túlmenően eredménytartalék is igénybevételre került. A hosszú lejáratú kötelezettségek pénzügyi lízing kötelezettséget (az egyedi gyártószerszámokra vonatkozó) és a visszaváltható likvidációs elsőbbségi részvényekhez kapcsolódó kötelezettségek összegét tartalmazza. A 73 millió Ft-os (közel 70%-os) növekedés nagy részét az új Unicum és Unicum Next palackokhoz kapcsolódó kötelezettségek jelentik.
A Társaság júniustól már az új csomagolásban szállítja a termékeket a piacaira. Az új megjelenés nagy elismerést aratott a fogyasztók körében. Beruházásra eddig 481 millió Ft-ot költött a Zwack Unicum Nyrt. az I-III. negyedév során. Ennek negyedrészét adják a termékfejlesztésekkel kapcsolatos illetve egyéb marketing jellegű beruházások. Több mint 100 millió Ft-ot fordított a Társaság energia-hatékonyság javító beruházásokra. A fennmaradó invesztíciók alapvetően pótló illetve infrastrukturális jellegűek voltak és a terveknek megfelelően alakultak.
A Társaság alkalmazottainak létszáma 264 fő (a 2008/2009-es üzleti év végén 291 fő, a tavalyi év hasonló időszakában 287 fő).