A Citroën, a Toyota és az Alfa Romeo modelleknek nagyobb valószínűséggel tiszta a múltjuk Magyarországon

Az autóipari adatokkal foglalkozó carVertical tanulmányt készített arról, hogy mely autómárkákra jellemző leginkább a tiszta előélet Magyarországon, és melyeknél fordulnak elő olyan bejegyzések, amelyek csökkenthetik az értéküket.
Citroën, Toyota, Alfa Romeo – a legtisztább múltú használt autók
A carVertical kutatása szerint akkor tekinthető tiszta előéletűnek egy autó, ha soha nem sérült meg, nem manipulálták a kilométeróra-számlálóját, nem használták taxiként, közösségi vagy megosztott autóként, és nem minősítették totálkárosnak.
A Magyarországon vizsgált autómárkák közül a Citroën modelljei szerepeltek a legjobban – 54,6%-uknál nem találtak problémás előzményekre utaló bejegyzést. A második helyen a Toyota áll 52%-kal, míg az Alfa Romeo esetében ez az arány 50,8%. A felsorolt márkájú autók jellemzően azért vannak jobb állapotban, mert tulajdonosaik nagyobb hangsúlyt fektetnek a rendszeres karbantartásra és a kíméletes vezetésre, és kevésbé hajtják „dinamikusan” az autókat. Ezeket a márkákat továbbá ritkábban használják kereskedelmi célokra, például taxiként vagy flottajárműként, így kisebb a kockázata a túlzott igénybevételnek, az óraállás manipulálásának vagy a korábbi sérüléseknek.
„A tisztességtelen eladók gyakran igyekeznek eltitkolni egy jármű előéletét, hogy mesterségesen növeljék a hasznukat. Ez különösen gyakori olyan autók esetében, amelyek korábban súlyosan megsérültek, és emiatt kevésbé vonzóak a használtautó-piacon. Egy tiszta előéletű autót viszont sokkal könnyebb jó áron értékesíteni” – magyarázza Matas Buzelis, a carVertical autópiaci szakértője és kommunikációs vezetője.
Hibátlan prémium autót találni komoly kihívás
Bár tiszta előéletű autót találni időigényes és alapos utánajárást igénylő feladat, bizonyos márkák esetében különösen nagy a kockázat. A carVertical Magyarországon végzett elemzése szerint a leggyengébb eredményt a BMW érte el, mivel az autók csupán 13,5%-ának volt tiszta a múltja. A második helyen a Land Rover végzett 26,1%-kal, míg a Ford modelleknél ez az arány 29,2% volt.
A tanulmányban vizsgált országok többségében a prémium kategóriás autók jóval ritkábban bizonyultak tiszta előéletűnek. Ezért az ilyen márkák kedvelőinek különösen körültekintően kell eljárniuk, ha használt modellt vásárolnak.
„Sokan álmodoznak prémium kategóriás autóról, de nem mindig mérik fel reálisan a vásárlás kockázatait. Mivel ezek a járművek drágábbak, a tisztességtelen eladók nagyobb valószínűséggel manipulálják a kilométeróra-állást vagy rejtik el a hibákat. Ezzel szemben az olcsóbb modellek előéletének meghamisítása kevésbé éri meg számukra, hiszen ezekből nem lehet igazán jelentős hasznot húzni” – magyarázza Buzelis.
Sokan a lehető legkedvezőbb áron szeretnének prémium kategóriás autót vásárolni, ezért gyakran figyelmen kívül hagyják a jármű előéletét, vagy nem ellenőrzik, milyen sérülései voltak korábban. Idővel, ahogy egyre több probléma merül fel, kellemetlen meglepetések érhetik a tulajdonosokat, és a komolyabb javítások jelentősen növelhetik a fenntartási költségeket.
Ha egy autót éveken át gond nélkül szeretnénk használni, érdemes ellenőrizni az előzmény jelentését, kipróbálni egy próbaúton, majd szakértővel bevizsgáltatni egy márkaszervizben. Ellenkező esetben a vásárlás feletti öröm gyorsan szertefoszlik a folyamatos műszaki hibák vagy elektromos problémák miatt.
Módszertan
Tanulmányában a carVertical a vállalat ügyfelei által 2024 januárja és 2024 decembere között megvásárolt jármű előéleti jelentéseket elemezte. A tiszta előélettel rendelkező autókat márkák szerint összesítették, százalékos arányokat számítottak, majd ez alapján rangsorolták őket.
Egy tiszta előéletű jármű jelentésében legalább öt kilométeróra-állásnak kell szerepelnie az elmúlt évekből, három évnél hosszabb kimaradás nélkül.
Egy tiszta előéletű jármű:
kilométerórája nem lehet manipulált
nem lehet érintett balesetben
nem lehet lopott
nem használhatták taxiként, közösségi vagy megosztott autóként
nem állhat pénzügyi korlátozások alatt
nem minősíthették műszakilag roncsnak, totálkárosnak, vízkárosnak, tűzkárosnak vagy gyárilag hibásnak
nem lehetett kitéve természeti katasztrófának