A háztartási munkát be kell jelenteni!
Milyen jogszabály írja ezt elő és hogyan kell eljárni?
A háztartási alkalmazottak foglalkoztatásának szabályairól jelenleg a természetes személyek között háztartási munkára létesített munkavégzésre irányuló jogviszony szabályairól szóló 2010. évi XC. törvény rendelkezik.
A törvény értelmében háztartási munkának minősülnek a magánszemély és a háztartásában vele együtt élő személyek, továbbá közeli hozzátartozói mindennapi életéhez szükséges feltételek biztosítását szolgáló tevékenységek, mint:
- a lakás takarítása,
- főzés,
- mosás,
- vasalás,
- gyermekek felügyelete,
- gyermekek házi tanítása,
- otthoni gondozás és ápolás,
- házvezetés,
- kertgondozás.
A háztartási alkalmazott az a háztartási munkát végző magánszemély, aki ezt a tevékenységét nem egyéni vállalkozóként vagy társas vállalkozóként végzi - tudhatjuk meg a Jogkövető.hu oldalon.
Mennyi pénzt ér a Te házimunkád, amit otthon végzel?
Kit terhelnek a foglalkoztatással összefüggő kötelezettségek?
A háztartási alkalmazott foglalkoztatása esetén a foglalkoztató magánszemélyt bejelentési kötelezettség terheli: ennek keretében a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnál (a továbbiakban: NAV) köteles bejelenteni a foglalkoztató magánszemély:
- adóazonosító jelét,
- a háztartási alkalmazott adóazonosító jelét és
- társadalombiztosítási azonosító jelét, valamint
- a tényleges foglalkoztatás kezdő napját.
A bejelentést havonta vagy több hónapra előre a munkavégzés megkezdése előtt kell teljesíteni.
A bejelentési kötelezettség teljesíthető:
a) elektronikusan az eBEV portálon keresztül vagy
b) telefonon az országos telefonos ügyfélszolgálaton keresztül.
Papíron, postai úton vagy személyesen történő benyújtására nincs lehetőség.
Elektronikus bejelentés
Annak érdekében, hogy a foglalkoztató elektronikus úton bejelentést tegyen, Ügyfélkapu hozzáféréssel kell rendelkeznie, melyhez előzetesen regisztráltatnia kell magát az ügyfélkapun.
A bejelentés megtételére, módosítására és visszavonására a 19T1043H jelű bejelentő és változás-bejelentő lap szolgál.
Ezt az elektronikus adatlapot számítógépen kell kitölteni, és az ügyfélkapun keresztül kell elküldeni a NAV részére. Az elektronikus adatlap kizárólag a NAV honlapjáról (http://www.nav.gov.hu) tölthető le.
Telefonon történő bejelentés
A háztartási alkalmazott telefonon történő bejelentése a 185-ös szám hívásával az országos telefonos ügyfélszolgálat útján történik. A bejelentéshez szükséges a foglalkoztató adóazonosító jelének megadása.
Az országos telefonos ügyfélszolgálat a bejelentést rögzíti, és a foglalkoztatót a bejelentés eredményéről egyidejűleg tájékoztatja. Az országos telefonos ügyfélszolgálat a bejelentett adatokat haladéktalanul továbbítja a NAV-hoz, és a bejelentett adatokat a bejelentést követő 5. év december 31-éig őrzi meg, azt követően törli azokat.
A NAV felé teljesített bejelentést módosítani és visszavonni is lehet a foglalkoztató vagy a háztartási alkalmazott adatainak téves közlése, illetve a munkavégzés meghiúsulása esetén, melyre a bejelentést követő 24 órán belül van lehetőség.
A foglalkoztató magánszemélyt a bejelentési kötelezettségen kívül regisztrációs díjfizetési kötelezettség is terheli.
Regisztrációs díj
A foglalkoztatót háztartási alkalmazottanként havonta 1000 forint összegű regisztrációs díjfizetési kötelezettség terheli. A regisztrációs díj összege független attól, hogy az adott hónapon belül hány napon történt a foglalkoztatás.
Amennyiben a foglalkoztató a háztartási alkalmazottat több hónapra előre jelentette be, az 1000 forintos regisztrációs díjat minden hónapra meg kell fizetnie.
A foglalkoztató a havi 1000 forint összegű regisztrációs díjat a NAV Háztartási alkalmazott utáni regisztrációs díj bevételi számlára - 10032000-01076215 - történő készpénzfizetéssel, vagy az állami adóhatóság ügyfélszolgálatain bankkártyával, vagy ha pénzforgalmi számlával rendelkezik, átutalással a bejelentés napját magában foglaló hónapot követő hó 12. napjáig fizeti meg.
Miért éri meg mindezt megtenni?
Lényeges, hogy amennyiben a magánszemély foglalkoztató a háztartási alkalmazottját még a foglalkoztatás megkezdése előtt bejelenti, akkor foglalkoztatóként semmilyen adó- és járulékfizetési kötelezettség nem terheli.
Egészen rendkívüli és kedvező módon a háztartási alkalmazott részére fizetett díjazás ún. adórendszeren kívüli keresetnek minősül, és a háztartási alkalmazott tekintetében sem keletkezik semmilyen adó- és járulékfizetési kötelezettség, sőt az adórendszeren kívüli keresettel összefüggésben sem a foglalkoztatót, sem a foglalkoztatottat nem terheli bevallási kötelezettség.
A háztartási alkalmazott az őt megillető adórendszeren kívüli bevétel összegéről igazolást kérhet a foglalkoztatótól. Az igazolás kiállításának megkönnyítése érdekében a NAV honlapjáról letölthető az igazolás mintája a „Letöltések–egyéb > Adatlapok, igazolások, meghatalmazás minták” elérési útvonalon keresztül.
Kétségtelen, hogy némi többlet-adminisztrációval jár a háztartási alkalmazott szabályszerű foglalkoztatása, de mindenképpen gondoljunk arra az előnyre, hogy a magánszemély foglalkoztató legálisan foglalkoztathatja a háztartási alkalmazottat, aki ennek következtében legálisan végezheti a munkáját, és igazolható jövedelemmel rendelkezik.
Bár a foglalkoztatás biztosítási jogviszonyt nem eredményez, de – ha szükséges –, akkor az egészségügyi szolgáltatási járulék megfizetésével könnyen megszerezhető a jogosultság az egészségügyi ellátások igénybevételére.