A húszi konfliktus miatt áremelkedésre lehet számítani a klímapiacon
Tavaly novemberben 700 dollár körüli áron lehetett egy tengeri egyégkonténernyi árut Sanghajból Rotterdamba szállítani. Idén januárban már 3 ezer dollár fölött is kellett fizetni, de még mindig 2700 dollár körüli költséggel kell számolni[1].
Az áremelkedés fő oka, hogy az Ázsia és Európa között közlekedő óriási, akár 20 ezer konténert szállító teherhajók Afrikát délről megkerülve érik el céljukat, ami harmadával hosszabb, mint a Vörös-tengeren és a Szuezi-csatornán át. Mindennek több negatív hatása is van az európai fogyasztókra nézve - mondta Medgyesi Tamás, épületgépész-mérnök, a Polar komfortklimatizálási szakértője.
Növekvő klímaberendezés költségek
A két-háromszorosára növekvő szállítási díjak az árukészletek legfeljebb egy-kéthónapos kicserélődése után megjelennek a fogyasztói árakban. A Nemzetközi Valutalap friss tanulmánya szerint a szállítási díjak növekedése jelentős hatással vannak az inflációra: a költségek duplázódása körülbelül 0,7 százalékponttal növeli az inflációt Európában, ám a hatás igen eltérő terméktípusonként.
A klímaberendezések és alkatrészeik túlnyomó többsége Kínából érkezik a közép-európai piacra. A jelenlegi szállítási költségek mellett várhatóan körülbelül tíz százalékkal emelkednek a tavasz végéig a klímaberendezések fogyasztói árai – mondta a Polar szakértője.
Átmenti készletgondok
Nem csak az árakra van hatása annak, hogy az eddigi négy-öt hetes szállítási idő hat-nyolc hetesre növekszik. Mindez átmenetileg készlethiányt is okozhat. Ez pedig további árfelhajtó hatást jelent. Ráadásul pont az év második felében várhatók a hatások begyűrűzése a hazai piacon, amikor jellemzően a legtöbben a klímaberendezések beszerelését vagy cseréjét megrendelik.
Ma már minden harmadik háztartásban van klímaberendezése, amiben nagy szerepe volt a 2022-es energiaáremelkedésnek. A kényelmi hűtési funkció mellett ugyanis a földgázánál jóval olcsóbban lehet a modern hőszivattyús klímaberendezésekkel fűteni. A kereskedelmi adatok alapján a 2022-ben rekordot jelentő, 86 milliárd forintos importot eredményezett a kereslet megugrása, ami a 2,7-szere volt a 2021-es 31 milliárd forintnak.
Továbbra is jelentős a kereslet a klímák iránt, 2023-ban 51 milliárd forint volt a behozatal. Ez ugyan a rekorder 2022-es évhez képest csökkenést, de még mindig 60 százalékkal haladja meg a 2021-es értéket.
Egymást erősítő hatások
Mivel az import 95 százaléka csupán két országból érkezett, Kínából és Dél-Koreából, az ázsiai hajózási költségek emelkedése és a szállítási idő növekedése várhatóan gyorsan be fog épüli a fogyasztói árakba. Mindez pedig nehezen tervezhetővé teszi, mekkora kereslettel lehet tervezni a hazai piacon 2024-ben.
Medgyesi Tamás szerint, ha a forgalmazók a megrendeléseiket csökkentik, de a kereslet erős marad, akkor annak ismét csak árfelhajtó hatása lehet. További kihívást jelent, hogy a forint a 2024-es évet jelentős gyengüléssel kezdte, és a gazdasági elemzői várakozások szerint nem várható erősödés, ami szintén a fogyasztói árak emelkedését jelenti forintban kifejezve.
[1] Forrás: https://en.sse.net.cn/indices/scfinew.jsp