A játékipar és a VR hajtja a szórakoztató- és médiaipar fejlődését

A globális szórakoztató- és médiaipar az általános világgazdasági növekedést meghaladva ugrásszerűen fejlődött tavaly. Az iparág egyre digitálisabbá, mobilabbá és ifjúság-orientáltabbá válik, így a virtuális valóság (VR), mint leggyorsabban növekvő szegmens, valamint a játékipar erőteljes növekedési hajtóerőt jelentenek. A világjárvány lecsengésével a globális mozibevételek ismét emelkednek és várhatóan jövőre új csúcsot érnek el, miközben a hagyományos televíziózás háttérbe szorulása tovább folytatódik.

A játékipar és a VR hajtja a szórakoztató- és médiaipar fejlődését

A PwC Global Entertainment & Media Outlook 2022-2026 című éves felmérése idén 23. alkalommal jelent meg. A felmérés a fogyasztók és a hirdetők szórakoztató- és médiaipari kiadásainak elemzését és előrejelzését tartalmazza 52 országra vonatkozóan.

Vágó László, a PwC Magyarország telekommunikáció, média és technológia szakértője szerint a közeljövőben a fogyasztók igényeinek változásával jelentős átalakuláson mehet át a piac.

„Az iparág átalakulását és trendjeit a technológiai fejlődés mellett fogyasztók milliárdjainak döntése hajtja előre, vagyis az, hogy mibe fektetik idejüket, figyelmüket és pénzüket. A következő években egy olyan globális szórakoztató- és médiaipari fogyasztói bázis alakul majd ki, amely a jelenlegi felhasználóknál is digitálisabb, még jobban preferálja az online jelenlétet, szórakozást, a streaminget és a játékokat. Ez a tendencia alakítja az iparág jövőjét.”

A videójáték és e-sport népszerűsége tovább növekszik

A videójátékok és az esport globális bevétele 2021-ben 215,6 milliárd dollár volt, és az előrejelzések szerint 2026-ig 8,5%-os összetett éves növekedési ütemmel (CAGR) 323,5 milliárd dollárra növekszik. A bevételek oroszlánrészét 2021-ben Ázsia és a csendes-óceáni térség termelte 109,4 milliárd dollárral. Ez majdnem kétszer annyi, mint Észak-Amerikában, amely a második legnagyobb bevételű régió. A játékipar jelenleg a harmadik legnagyobb tartalomkategória adatfogyasztás tekintetében, a videó és a kommunikáció után.

A VR maradt a leggyorsabban növekvő szegmens

A VR továbbra is a leggyorsabban növekvő szórakoztató- és médiaipari szegmens, bár kisebb alapról indul. A globális VR-kiadások 2021-ben 36%-kal, 2,6 milliárd dollárra emelkedtek az előző évhez képest, a már 2020-as kiugróan magas, 39%-os növekedést követően. A 2021 és 2026 közötti növekedés üteme várhatóan átlagosan 24% lesz, amivel a szegmens összbevétele eléri a 7,6 milliárd dollárt. A VR-bevételekhez elsősorban a játéktartalmak járulnak hozzá, amelyek 2021-ben 1,9 milliárd dollár bevételt hoztak. Ez 2026-ra várhatóan 6,5 milliárd dollárra nő, ami a teljes VR-bevétel 85%-át teszi ki.

A digitális formátumok térhódítása húzza a reklámipart

A digitális hirdetések terjedése a reklámot meghatározó iparági kategóriává tette. A 2020-as közel 7%-os visszaesés után a reklámipar 2021-ben figyelemre méltó, 22,6%-os mértékben növekedett, elérve a 747,2 milliárd dolláros bevételt.

„A mostanra szinte teljes mértékben a digitális technológia által vezérelt reklámipar 2026-ig 6,6%-os összetett éves növekedési ütemben fejlődhet. Az internetes reklámbevételek még gyorsabban, 9,1%-os összetett éves növekedési ütemmel gyarapodnak. Az előrejelzések szerint 2026-ban a hirdetési piac bevétele eléri az ezer milliárd dollárt, és ezzel a legnagyobb szórakoztató- és médiaipari bevételi forrássá válik, megelőzve a fogyasztói kiadásokat és az internet-hozzáférést” – tette hozzá Vágó László.

Az OTT tovább hódít, a hagyományos televíziózás szerepe csökken

A 2020-as 35,4%-os növekedést követően az over-the-top (OTT) videók piaca 2021-ben további 22,8%-kal nőtt, 79,1 milliárd dollárra növelve a bevételeket. Az OTT-bevételek növekedési üteme némileg mérséklődik; 2026-ig várhatóan 7,6%-os összetett éves növekedési ütemmel gyarapodik, ami a bevételeket 114,1 milliárd dollárra növeli.

A hagyományos televíziózás, amelyet az OTT streaming szolgáltatások háttérbe szorítottak, továbbra is jelentős bevételeket termel, de a csökkenés folytatódik, és a globális bevételek az előrejelzések szerint -0,8%-os összetett éves növekedési ütemmel, a 2021-es 231 milliárd dollárról 222,1 milliárd dollárra csökkennek 2026-ra.

A mozi- és élőzenei bevételek új csúcsot érhetnek el

Eközben a koronavírus-járvány okozta visszaesés után, a globális mozibevételek ismét emelkednek és várhatóan 2023-ban 46,4 milliárd dollárral új csúcsot érnek el. A mozijegybevételek az előrejelzések szerint a 2021-es 20,8 milliárd dollárról 2026-ra 49,4 milliárd dollárra fognak növekedni, ami 18,9%-os összetett éves növekedési ütemnek felel meg. Régiós szinten Kína vált a világ legnagyobb mozipiacává 2020-ban, megelőzve az Egyesült Államokat, és várhatóan 2026-ig meg is őrzi vezető szerepét.

Az élőzenéből származó bevételek az előrejelzések szerint 2024-ben meghaladják a járvány előtti szintet. A digitális zenei streaming-előfizetések ösztönzik a növekedést a zenei hangfelvételek ágazatában, ahol a bevételek az előrejelzések szerint a 2021-es 36,1 milliárd dollárról 2026-ra 45,8 milliárd dollárra emelkednek.

Az adatfogyasztás továbbra is dinamikusan emelkedik, a játékok az átlag felett nőnek

A tartalom növekedése hatalmas adatfogyasztást eredményez – 2021-ben 2,6 millió petabájt (PB) adatot fogyasztottak, 2026-ra ez a szám 26%-os éves növekedési ütemmel várhatóan eléri a 8,1 millió PB-ot. Az előrejelzési időszakban a játék lesz a leggyorsabban növekvő adatfogyasztó, 29,6%-os várható éves növekedési ütemmel. A mobiltelefonok lesznek a leggyorsabban növekvő eszközkategória 2021 és 2026 között, 28,8%-os összetett éves növekedési ütemmel növekedve, és várhatóan 1,1 millió PB-ról 3,8 millió PB-ra növelik a mobil adatfogyasztást.

Vár a metaverzum

A jövőben a metaverzum egy olyan valósághű világgá válhat, ahol az emberek különleges virtuális élményekhez juthatnak, számos a való életben is elvégezhető dolgot megtehenek (például termékek, szolgáltatások vásárlása, szerződések kötése, munkavégzés, szórakozás stb.). Mivel a metaverzum alapvetően változtathatja meg a vállalkozások és a fogyasztók interakcióját a termékekkel, szolgáltatásokkal és egymással, potenciális pénzügyi és gazdasági értéke messze túlmutat a VR-on. Idővel a videójátékokkal, zenei előadásokkal, reklámokkal és még az e-kereskedelemmel kapcsolatos bevételek nagy része is átkerülhet a metaverzumba.

A VR gyorsan növekvő piaca kiindulópontként szolgálhat a metaverzum jelentőségének növekedéséhez a szórakoztató- és médiaipari piacon. Jelenleg ez a kisebb szegmensek közé tartozik, de a globális kiadások 36%-os növekedése az elmúlt évben már sejteti a benne rejlő hosszú távú potenciált. A különálló és a vezetékes VR-headsetek globális telepített bázisa az előrejelzések szerint a 2021-es 21,6 millióról 2026-ra 65,9 millióra nő.

Agrometeorológia: visszatérnek az éjszakai fagyok, eső a jövő hét közepén érkezhet

Az Alföldön égető szükség lenne csapadékra, ez legkorábban a jövő hét közepén érkezhet - írta a HungaroMet Zrt. csütörtöki agrometeorológiai elemzésében.
2025. 10. 16. 14:00
Megosztás:

Kiderült, hol tájékozódunk az ingatlanpiacon

A Duna House reprezentatív ingatlanpiaci kutatása szerint azoknak, akik az elmúlt 3 évben adtak el ingatlant, legnagyobb arányban ingatlanirodán keresztül érkezett a vevőjük.
2025. 10. 16. 13:30
Megosztás:

Határidőre kézbesítette a nyugdíjas élelmiszer-utalványokat a Magyar Posta

A magyar kormány megbízásából a Magyar Posta a tervezett határidőre, október 15-re kézbesítette a nyugdíjas élelmiszer-utalványokat a több mint 2,3 millió jogosult részére - közölte a posta csütörtökön az MTI-vel.
2025. 10. 16. 13:00
Megosztás:

London szankciókat vezetett be a Rosznyefty és a Lukoil ellen

Szankciókat jelentett be szerdán két orosz olajipari óriásvállalat, a Rosznyefty és Lukoil ellen a brit kormány.
2025. 10. 16. 12:30
Megosztás:

Súlyos és tartós károkat okozott a brit gazdaságnak a kilépés az EU-ból

A brit pénzügyminiszter szerint súlyos és tartós károkat okozott a brit gazdaságnak Nagy-Britannia kilépése az Európai Unióból (Brexit).
2025. 10. 16. 12:00
Megosztás:

Még kedvezőbb feltételekkel igényelhető az országosan elérhető Otthonfelújítási Program

Több jelentős módosítás is életbe lép a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) koordinációjában megvalósuló, európai uniós társfinanszírozású Otthonfelújítási Programban (KEHOP Plusz 4.1.7-24 és KEHOP Plusz-1.4.8-24). A maximálisan igényelhető finanszírozási összeg 6 millió forintról 10 millió forintra nő és ezen belül a vissza nem térítendő támogatási rész akár 5 millió forintra emelkedik. Az összesen 73 milliárd forintos keretösszegű programok esetében az önerő mértéke egységesen 5%-ra mérséklődik, ugyanakkor a lehívható szállítói előleg 75%-ra nő.
2025. 10. 16. 11:30
Megosztás:

Az amerikai 10 éves hozam lényegében nem változott, miközben az európai hosszú hozamok estek

Tegnap átmenetileg 4%-ig is leszúrt a tízéves amerikai kötvényhozam, de a lényegében egyéves mélypontról végül visszapattant és pár bázisponttal ezen szint felett zárt, részben a New York állam feldolgozóipari indexének jelentős javulása miatt.
2025. 10. 16. 11:00
Megosztás:

Többnyire emelkedtek a Wall Street vezető indexei

A szerdai kereskedés során az amerikai részvénypiacok az enyhén csökkenő Dow Jones index kivételével mérsékelt emelkedést mutattak, amit elsősorban a nagybankok kedvező gyorsjelentései és az AI-szektor iránti megújult optimizmus hajtott. A Morgan Stanley részvényei 4,7%-kal emelkedtek, miután a bank a vártnál jobb harmadik negyedéves eredményeket közölt, míg a Bank of America 4,4%-os pluszban zárt, szintén az erős negyedéves eredményének köszönhetően.
2025. 10. 16. 10:30
Megosztás:

Vegyesen zártak tegnap a mértékadó nyugat-európai indexek

Vegyesen zártak tegnap a főbb európai részvénypiacok. A francia piac jelentősen emelkedett, miután Sebastian Lecornu újra kinevezett miniszterelnök bejelentette, hogy a nagy társadalmi ellenállást kiváltó, de Emmanuel Macron programjának fontos elemét jelentő nyugdíjreformot a 2027-es választások utánra halasztják.
2025. 10. 16. 10:00
Megosztás:

Minden harmadik foglalás wellnessre szól az október 23-i hosszú hétvégén

Az október 23-i hosszú hétvégén minden harmadik foglalás wellnessre szól, Eger, Budapest, Miskolc, Gyula és Hajdúszoboszló a legnépszerűbb úti cél a Szallas.hu foglalási adatai alapján. A vendégek zöme a hoteleket és az apartmanokat keresi, és 2-3 éjszakás pihenést terveznek a legtöbben - közölte a szállásfoglaló portál csütörtökön az MTI-vel.
2025. 10. 16. 09:00
Megosztás:

Rekordszinten az arany és az ezüst ára

Történelmi csúcsra erősödött az arany és az ezüst jegyzése unciánként a New York-i tőzsde fémrészlegében (Comex) csütörtökön kora reggel.
2025. 10. 16. 08:40
Megosztás:

Elkezdődtek az Erdélyt Moldvával összekötő autópálya legnehezebb szakaszának előmunkálatai

Elkezdődtek az Erdélyt Moldvával összekötő A8-as autópálya legnehezebb, a székelyföldi Gyergyóditró és a moldvai Gerinces (Grinties) közötti hegyvidéki szakaszának előmunkálatai - tájékoztatta az MTI-t szerdán a Hargita megyei önkormányzat.
2025. 10. 16. 07:00
Megosztás:

Az amerikai szenátus ismét elutasította az átmeneti költségvetést,

Az amerikai szenátus szerdán ismét elutasította az átmeneti költségvetést, ami lehetővé tenné a szövetségi kormányzati intézmények működésének újraindulását.
2025. 10. 16. 06:00
Megosztás:

Felavatták a Stihl nagyváradi üzemét

Felavatták a Stihl nagyváradi üzemét szerdán - írta az economedia.ro.
2025. 10. 16. 05:30
Megosztás:

Ezekkel a beállításokkal lesz tökéletes a játék a tévén

A játékélmény minősége messze nem csak a konzolon múlik: ha a tévé nincs megfelelően beállítva, a kép késhet, a mozgás elmosódhat, a sötét részek láthatatlanok maradhatnak, és a színek sem adják vissza pontosan az alkotók grafikai elképzelését. Pár percnyi időráfordítással viszont könnyedén finomhangolhatjuk a tévénket: az LG szakértői összegyűjtötték azokat a beállításokat, amelyekkel a különféle játékműfajokban a lehető legjobb lesz a gaming élmény.
2025. 10. 16. 05:00
Megosztás:

A magyar vállalkozások stratégiai alkalmazkodással és fejlesztésekkel válaszolnak egy nehéz év kihívásaira

A piaci bizonytalanságok komoly tehertételei minőségi fejlődésre késztetik a vállalkozásokat - ezt az ösztönzőt a piaci verseny sikeresen erősíti fel. A Mathias Corvinus Collegium (MCC) Vállalkozáskutatási Műhelyének kiadványa, a Jelentés a magyar vállalkozásról 2025, több mint 2000 vállalkozás válaszai alapján részletesen bemutatja, hogyan reagálnak a cégek a gazdasági nyomásra és milyen jellemzők különböztetik meg a versenyben a sikeres és a követő vállalatokat.
2025. 10. 16. 04:30
Megosztás:

Élénkül a kereslet az építőiparban – a támogatások hatása már érezhető

A Mapei Kft. harmadik negyedéves adatai igazolták a nyári várakozásokat: a vállalat 14,4 százalékkal növelte belföldi forgalmát az előző évhez képest, így szeptember végére 29,0 milliárd forintos árbevételt ért el. A vállalat szerint a támogatások élénkítik a piacot, ugyanakkor a kereslet fokozatosan erősödik.
2025. 10. 16. 04:00
Megosztás:

Új kommunikációs vezető a Novartis Magyarországnál

A vezetői pozíciót 2025. október 15-től Smid Beáta tölti be. A svájci központú világcég stratégiai pillérként tekint a kommunikációra és a betegközösségekkel történő együttműködésre, hiszen ezek kulcsszerepet játszanak a bizalom erősítésében, a partnerkapcsolatok fejlesztésében és az egészségügyi környezet alakításában. Az új vezető feladata az lesz, hogy mindezt még hangsúlyosabbá tegye Magyarországon a két terület összehangolt működtetésével.
2025. 10. 16. 03:30
Megosztás:

Első lakás az Otthon Startból: erre is érdemes nagyon figyelni!

Az Otthon Start Program elindulásával egyre többen vágnak bele első lakásuk megvásárlásába, jellemzően hitelből. A kölcsön feltételeként lakásbiztosítást is kell kötni, ám sokan nincsenek tisztában azzal, hogy az alapbiztosítás nem mindig nyújt elegendő védelmet egy komolyabb káresemény esetén.
2025. 10. 16. 03:00
Megosztás:

London szankciókat vezetett be a Rosznyefty és a Lukoil ellen

Szankciókat jelentett be szerdán két orosz olajipari óriásvállalat, a Rosznyefty és Lukoil ellen a brit kormány.
2025. 10. 16. 02:00
Megosztás: