A játékipar és a VR hajtja a szórakoztató- és médiaipar fejlődését

A globális szórakoztató- és médiaipar az általános világgazdasági növekedést meghaladva ugrásszerűen fejlődött tavaly. Az iparág egyre digitálisabbá, mobilabbá és ifjúság-orientáltabbá válik, így a virtuális valóság (VR), mint leggyorsabban növekvő szegmens, valamint a játékipar erőteljes növekedési hajtóerőt jelentenek. A világjárvány lecsengésével a globális mozibevételek ismét emelkednek és várhatóan jövőre új csúcsot érnek el, miközben a hagyományos televíziózás háttérbe szorulása tovább folytatódik.

A játékipar és a VR hajtja a szórakoztató- és médiaipar fejlődését

A PwC Global Entertainment & Media Outlook 2022-2026 című éves felmérése idén 23. alkalommal jelent meg. A felmérés a fogyasztók és a hirdetők szórakoztató- és médiaipari kiadásainak elemzését és előrejelzését tartalmazza 52 országra vonatkozóan.

Vágó László, a PwC Magyarország telekommunikáció, média és technológia szakértője szerint a közeljövőben a fogyasztók igényeinek változásával jelentős átalakuláson mehet át a piac.

„Az iparág átalakulását és trendjeit a technológiai fejlődés mellett fogyasztók milliárdjainak döntése hajtja előre, vagyis az, hogy mibe fektetik idejüket, figyelmüket és pénzüket. A következő években egy olyan globális szórakoztató- és médiaipari fogyasztói bázis alakul majd ki, amely a jelenlegi felhasználóknál is digitálisabb, még jobban preferálja az online jelenlétet, szórakozást, a streaminget és a játékokat. Ez a tendencia alakítja az iparág jövőjét.”

A videójáték és e-sport népszerűsége tovább növekszik

A videójátékok és az esport globális bevétele 2021-ben 215,6 milliárd dollár volt, és az előrejelzések szerint 2026-ig 8,5%-os összetett éves növekedési ütemmel (CAGR) 323,5 milliárd dollárra növekszik. A bevételek oroszlánrészét 2021-ben Ázsia és a csendes-óceáni térség termelte 109,4 milliárd dollárral. Ez majdnem kétszer annyi, mint Észak-Amerikában, amely a második legnagyobb bevételű régió. A játékipar jelenleg a harmadik legnagyobb tartalomkategória adatfogyasztás tekintetében, a videó és a kommunikáció után.

A VR maradt a leggyorsabban növekvő szegmens

A VR továbbra is a leggyorsabban növekvő szórakoztató- és médiaipari szegmens, bár kisebb alapról indul. A globális VR-kiadások 2021-ben 36%-kal, 2,6 milliárd dollárra emelkedtek az előző évhez képest, a már 2020-as kiugróan magas, 39%-os növekedést követően. A 2021 és 2026 közötti növekedés üteme várhatóan átlagosan 24% lesz, amivel a szegmens összbevétele eléri a 7,6 milliárd dollárt. A VR-bevételekhez elsősorban a játéktartalmak járulnak hozzá, amelyek 2021-ben 1,9 milliárd dollár bevételt hoztak. Ez 2026-ra várhatóan 6,5 milliárd dollárra nő, ami a teljes VR-bevétel 85%-át teszi ki.

A digitális formátumok térhódítása húzza a reklámipart

A digitális hirdetések terjedése a reklámot meghatározó iparági kategóriává tette. A 2020-as közel 7%-os visszaesés után a reklámipar 2021-ben figyelemre méltó, 22,6%-os mértékben növekedett, elérve a 747,2 milliárd dolláros bevételt.

„A mostanra szinte teljes mértékben a digitális technológia által vezérelt reklámipar 2026-ig 6,6%-os összetett éves növekedési ütemben fejlődhet. Az internetes reklámbevételek még gyorsabban, 9,1%-os összetett éves növekedési ütemmel gyarapodnak. Az előrejelzések szerint 2026-ban a hirdetési piac bevétele eléri az ezer milliárd dollárt, és ezzel a legnagyobb szórakoztató- és médiaipari bevételi forrássá válik, megelőzve a fogyasztói kiadásokat és az internet-hozzáférést” – tette hozzá Vágó László.

Az OTT tovább hódít, a hagyományos televíziózás szerepe csökken

A 2020-as 35,4%-os növekedést követően az over-the-top (OTT) videók piaca 2021-ben további 22,8%-kal nőtt, 79,1 milliárd dollárra növelve a bevételeket. Az OTT-bevételek növekedési üteme némileg mérséklődik; 2026-ig várhatóan 7,6%-os összetett éves növekedési ütemmel gyarapodik, ami a bevételeket 114,1 milliárd dollárra növeli.

A hagyományos televíziózás, amelyet az OTT streaming szolgáltatások háttérbe szorítottak, továbbra is jelentős bevételeket termel, de a csökkenés folytatódik, és a globális bevételek az előrejelzések szerint -0,8%-os összetett éves növekedési ütemmel, a 2021-es 231 milliárd dollárról 222,1 milliárd dollárra csökkennek 2026-ra.

A mozi- és élőzenei bevételek új csúcsot érhetnek el

Eközben a koronavírus-járvány okozta visszaesés után, a globális mozibevételek ismét emelkednek és várhatóan 2023-ban 46,4 milliárd dollárral új csúcsot érnek el. A mozijegybevételek az előrejelzések szerint a 2021-es 20,8 milliárd dollárról 2026-ra 49,4 milliárd dollárra fognak növekedni, ami 18,9%-os összetett éves növekedési ütemnek felel meg. Régiós szinten Kína vált a világ legnagyobb mozipiacává 2020-ban, megelőzve az Egyesült Államokat, és várhatóan 2026-ig meg is őrzi vezető szerepét.

Az élőzenéből származó bevételek az előrejelzések szerint 2024-ben meghaladják a járvány előtti szintet. A digitális zenei streaming-előfizetések ösztönzik a növekedést a zenei hangfelvételek ágazatában, ahol a bevételek az előrejelzések szerint a 2021-es 36,1 milliárd dollárról 2026-ra 45,8 milliárd dollárra emelkednek.

Az adatfogyasztás továbbra is dinamikusan emelkedik, a játékok az átlag felett nőnek

A tartalom növekedése hatalmas adatfogyasztást eredményez – 2021-ben 2,6 millió petabájt (PB) adatot fogyasztottak, 2026-ra ez a szám 26%-os éves növekedési ütemmel várhatóan eléri a 8,1 millió PB-ot. Az előrejelzési időszakban a játék lesz a leggyorsabban növekvő adatfogyasztó, 29,6%-os várható éves növekedési ütemmel. A mobiltelefonok lesznek a leggyorsabban növekvő eszközkategória 2021 és 2026 között, 28,8%-os összetett éves növekedési ütemmel növekedve, és várhatóan 1,1 millió PB-ról 3,8 millió PB-ra növelik a mobil adatfogyasztást.

Vár a metaverzum

A jövőben a metaverzum egy olyan valósághű világgá válhat, ahol az emberek különleges virtuális élményekhez juthatnak, számos a való életben is elvégezhető dolgot megtehenek (például termékek, szolgáltatások vásárlása, szerződések kötése, munkavégzés, szórakozás stb.). Mivel a metaverzum alapvetően változtathatja meg a vállalkozások és a fogyasztók interakcióját a termékekkel, szolgáltatásokkal és egymással, potenciális pénzügyi és gazdasági értéke messze túlmutat a VR-on. Idővel a videójátékokkal, zenei előadásokkal, reklámokkal és még az e-kereskedelemmel kapcsolatos bevételek nagy része is átkerülhet a metaverzumba.

A VR gyorsan növekvő piaca kiindulópontként szolgálhat a metaverzum jelentőségének növekedéséhez a szórakoztató- és médiaipari piacon. Jelenleg ez a kisebb szegmensek közé tartozik, de a globális kiadások 36%-os növekedése az elmúlt évben már sejteti a benne rejlő hosszú távú potenciált. A különálló és a vezetékes VR-headsetek globális telepített bázisa az előrejelzések szerint a 2021-es 21,6 millióról 2026-ra 65,9 millióra nő.

Együttműködési megállapodást kötött az Airbus és a Neste

A szerdán és csütörtökön zajló Airbus Summit 2022 rendezvényen jelentette be az Airbus, hogy együttműködési megállapodást kötött a világ vezető fenntartható kerozin (SAF) gyártójával, a Neste-vel, amelynek értelmében a két vállalat együtt dolgozik az alternatív üzemanyag gyártásának felpörgetésén.
2022. 11. 30. 15:05
Megosztás:

Majd ötödével nőtt egy év alatt a Huawei márkaértéke

Tizennyolc százalékkal, 64.887 milliárd euróra nőtt a Huawei Technologies márkaértéke, ezzel már a kilencedik helyen áll az Európai Márkaintézet (European Brand Institute) 2022-es évi TOP100 globális márkákat rangsoroló listáján. A független tanácsadó szervezet által készített rangsor 16 szektor több mint 3000 vállalatának és azok márkáinak elemzésével a 2021-es pénzügyi év adatai alapján készült. A Huawei egy év alatt négy helyet lépett előre, immár a második legértékesebb kínai, és az ötödik legértékesebb technológiai márka a világon.
2022. 11. 30. 14:45
Megosztás:

Először használták egymás repterét orosz és kínai katonai gépek

Először fordult elő a közös légi járőrözések történetében, hogy orosz katonai gépek egy kínai repülőtéren, míg kínai gépek egy oroszországi repülőtéren szálltak le - közölte szerdán az orosz védelmi minisztérium.
2022. 11. 30. 14:00
Megosztás:

Jönnek az online lakáshitelek - elektronikus ügyintézés a hitelpiac fejlődése

Várhatóan 2024-től a lakáshitelezésben nagyobb teret kapnak az online megoldások, a fogyasztóbarát lakáshiteleknél ugyanis az érintetteknek lehetősége lesz az igénylést döntően elektronikus úton elintézni. Az online megoldásokra már most is komoly igény mutatkozik a money.hu összeállítása szerint. Az ingatlan.com Hitelintéző szolgáltatása ugyanis 2020 óta több mint 40 ezer felhasználónak nyújtott segítséget. Közel 90 százalékuk hitel felvételét is szükségesnek látta a költözési tervek megvalósításához.
2022. 11. 30. 13:30
Megosztás:

Emelkedett az olaj ára az OPEC találgatásokra

A WTI 78,9, a Brent típusú kőolaj ára pedig 83,7 dollár/hordó volt ma reggel, míg az Ural azonnali leszállításra 64,4 dolláron forgott.
2022. 11. 30. 13:00
Megosztás:

Egyre nehezebbek egy átlag amerikai mindennapjai

Óvatos volt a tegnapi kereskedés Amerikában. A piac Jerome Powell mai beszédére várhat, amitől iránymutatást remélnek a jövő heti kamatdöntő ülésről és a jegybankárok jövő évre tervezett kamatpályájáról.
2022. 11. 30. 12:30
Megosztás:

Nagyokat mozoghat ma a forint árfolyama - Ma dönt a Bizottság

Ma dönt a Bizottság. Na nem az AE, hanem az EU. Az előzetes hírek szerint kapunk majd hideget-meleget.
2022. 11. 30. 12:00
Megosztás:

Állja a sarat a gazdaság, alacsony szinten az álláskeresők száma

Az elhibázott brüsszeli szankciók ellensúlyozásaképp kidolgozott, 11 lépésből álló intézkedéscsomag eddig sikerrel védte meg a munkahelyeket: a Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat havi gyorsjelentése szerint 2022 novemberében 233 609 álláskeresőt tartottak nyilván, amely a valaha mért negyedik legalacsonyabb mérték - hívta fel a figyelmet keddi közleményében a gazdaságfejlesztési miniszter.
2022. 11. 30. 11:30
Megosztás:

AutoWallis: Duplázódó eredmény, szárnyaló árbevétel az első kilenc hónapban

Újabb csúcsokat döntött az AutoWallis Csoport árbevétele és nyeresége az első három negyedévben, miután a nyári hónapokban is kiváló számokat ért el a tőzsde autós vállalata. Ráadásul az árbevétel és a nyereség már a harmadik negyedév végén jelentősen meghaladta a tavalyi egész éves számokat. A társaság árbevétele közel 50 százalékkal bővült, míg nettó nyeresége közel négyszeresére ugrott kilenc hónap alatt. Az egy részvényre jutó nyereség 17,3 forint, ami közel a duplája a tavaly egész évi mértéknek. A kiváló számok mögött elsősorban a növekedési stratégia következetes megvalósítása, így az organikus és akvizíciós növekedés valamint feszes költséggazdálkodás áll, de egyedi hatások is megfigyelhetőek.
2022. 11. 30. 11:00
Megosztás:

Együttműködési megállapodást kötött az NMHH és az MKSZ

Együttműködési megállapodást kötött a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) és a Magyar Kommunikációs Szövetség (MKSZ) az elektronikus hírközlési szakma fejlesztéséért, valamint a fogyasztói tájékozottság és tudatosság növeléséért.
2022. 11. 30. 10:30
Megosztás:

Azonnali intézkedés kell: kapják vissza a rezsitámogatást a háziorvosok!

A kormányzati rezsikrízis nemcsak az önkormányzatokat, hanem a háziorvosokat, egészségügyi és szociális intézményeket is nehéz helyzetbe hozza. Mindennapos, hogy a sajtóból értesülünk az újabb és újabb szabályokról, de azt a mai napig nem tudjuk, hogy milyen áron vásárolhatjuk meg január 1-től a távfűtést - érvel mai FB posztában Dr. Kiss László Óbuda-Békásmegyer polgármestere.
2022. 11. 30. 10:20
Megosztás:

Pozitív kezdés az európai tőzsdéken

Indexemelkedéssel indult a tőzsdei kereskedés a főbb európai értékpapírpiacokon. Kedden az európai tőzsdék vegyesen zártak.
2022. 11. 30. 10:00
Megosztás:

Nőtt az MKB eredménye az első három negyedévben

Az MKB Csoport korrigált adózás utáni eredménye elérte a 149,8 milliárd forintot az idei első három negyedévben, ami 39,4 százalékos növekedés az előző év azonos időszakához képest - tette közzé a pénzintézet a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján kedden.
2022. 11. 30. 09:30
Megosztás:

Együttműködési megállapodást kötöttek Magyarország és Románia energetikai szabályozó hatóságai

Az energiaválság kezelése és az ellátásbiztonság elősegítése érdekében írt alá együttműködési megállapodást a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) és a román Nemzeti Energetikai Szabályozó Hatóság (ANRE) - közölte kedden a MEKH.
2022. 11. 30. 09:00
Megosztás:

Eljárást indított az eOptika Kft.-vel szemben a GVH

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) eljárást indított a magyarországi kontaktlencse- és szemüveg-kiskereskedelem egyik meghatározó vállalkozásával, az eOptika Kft.-vel szemben, mivel valószínűsíthetően tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytat honlapján és hirdetéseiben, például az árak feltüntetésénél - közölte a GVH kedden az MTI-vel.
2022. 11. 30. 08:30
Megosztás:

Megindult a kistelepülések lélekszámának emelkedése

A Magyar falu program elmúlt három évének hatására megindult a kistelepülések lélekszámának emelkedése - közölte a modern települések fejlesztéséért felelős kormánybiztos kedden Kóspallagon.
2022. 11. 30. 08:00
Megosztás:

Az EB stratégiát mutatott be az európai drónpiac fejlesztésére

Az Európai Bizottság stratégiát mutatott be a drónok üzemeltetésére és műszaki követelményeinek meghatározására vonatkozóan és az európai drónpiac fejlesztésére.
2022. 11. 30. 07:30
Megosztás:

Megfizethető energia, fenntarthatóság és bérlői elégedettség

A nemzetközi ingatlantársaság hazai vállalatát tudatos és hosszútávú energia stratégiájának köszönhetően nem érte felkészületlenül a kialakult energia krízis. A CPI Facility Management innovatív és energiahatékony megoldásaival tűnik ki a magyar piacon, amelyek hozzájárulnak ahhoz, hogy a bérlőik a hazai átlaghoz képest versenyképesebb üzemeltetési költségekkel számolhassanak. Ennek egyik elismerése, hogy a CPI Facility Management nyerte el a negyedik alkalommal megrendezésre kerülő CRE Awards Facility Management Firm díját.
2022. 11. 30. 07:15
Megosztás:

Egy év alatt 680 ezer kilométert tett meg a TramTrain

A TramTrain 2021. november 29-én kezdte meg utasforgalmi próbaüzemét Hódmezővásárhely és Szeged között, a vasútvillamos járatai az elmúlt egy évben 680 ezer kilométert tettek meg az utasokkal - közölte a MÁV Zrt. kedden az MTI-vel.
2022. 11. 30. 07:00
Megosztás:

A gáz és olajkitermelés marad a Mol fő tevékenysége Algyőn

Még sokáig a hagyományos olaj -és gázkitermelés marad a Mol fő profilja Algyőn, de a társaság vizsgálja a megújuló energiaforrások telepítésének lehetőségét - mondta Kardos László, a társaság algyői termelési régió vezetője újságíróknak a helyszínen.
2022. 11. 30. 06:30
Megosztás: