A képernyőn túl: immerzív internet vállalatok számára

Bár maga a metaverzum kifejezés már 1992-ben létrejött, fejlődésében az elmúlt években jelentős változás következett be. A kiterjesztett virtuális valóság mögött álló technológiák egyre megfizethetőbbek lettek, a COVID-19 világjárvány okozta kulturális változás eredményeként pedig egyre szélesebb körben lett elfogadott vélekedés, hogy a digitális világok az emberi kapcsolatok életképes helyszínei lehetnek. A vállalkozások megduplázták a virtuális világok iránti érdeklődésüket: a Deloitte adatai szerint tavaly több tízmilliárd dollárnyi kockázati tőkebefektetés érkezett ilyen területre, az elemzők 2024-re 800 milliárd dolláros piacot becsülnek.

Az elkövetkező néhány évben a vállalatok új üzleti modelleket építenek a korlátlan valóság által nyújtott képességekre. Az innovatív vállalatok költségcsökkentéssel és az ügyfélelkötelezettség növelésével dolgoznak ki teljesen új értékajánlatokat a most kibontakozó piac megszerzéséért. Az edge computing, valamint a kiterjesztett és virtuális (AR/VR) technológiákba való befektetés alapvetővé válik, a szándékos, stratégiai elfogadás kulcsfontosságú lesz.

„A metaverzummal kapcsolatban sok túlzást lehet hallani, olvasni. Vállalati eszközként gondolva erre, egy cégvezető nem a személyes élmények csökkentett helyettesítőjeként, hanem az e-mail és a szöveges chat alternatívájaként tekint majd a megoldásra. Más szóval, a metaverzumot leginkább úgy kell elképzelni, mint most is használt online megoldások még immerzívebb megtestesülését: egy internet pluszt.” – mondta Hosszu Gábor, a Deloitte technológiai tanácsadás üzletágának igazgatója.

Technológiából játék, majd üzleti eszköz

A teljes digitális játékipar bevétele 2023-ban várhatóan meghaladja a 220 milliárd dollárt - ez több, mint a streaming videóból, digitális zenéből és e-könyvekből származó együttes bevétel. Az online játékipar bevétele ugyanakkor idén várhatóan meghaladja a 26 milliárd dollárt és több, mint 1,1 milliárd felhasználó vesz részt valamilyen formában online játékokban.

Ezek a játékosok gyakran nemcsak a játék miatt gyűlnek össze az interneten, hanem az immerzív internet által kínált szociális és vásárlási lehetőségek miatt is. Az USA-ban az online játékosok mintegy negyede vett részt játékon belüli eseményen tavaly: Ariana Grande és Charlie Puth Fortnite-koncertjei több millió játékost vonzottak. A játékon belüli élő eseményeken részt vevők 82%-a vásárolt is az esemény hatására, digitális és fizikai termékek formájában egyaránt. A Gucci luxusmárka a Roblox játékban egy virtuális kézitáskát a fizikai, kézzel fogható példány áránál 800 dollárral drágábban értékesített.

„Ezek a számok nyomatékosan bizonyítják, hogy az immerzív internet gazdasága a fizikai világot tükrözi: a márkák felárat számíthatnak fel azért, ha egyedi élményt nyújtanak, vagy ha értéket közvetítenek más fogyasztók felé.” – mondta Hosszu Gábor.

2026-ra a fogyasztók 25%-a naponta legalább egy órát tölthet a metaverzumban, a becslések szerint a vállalkozások 30%-a már készen áll arra, hogy termékeikkel és szolgáltatásaikkal ezen az új színtéren is megcélozzák a felhasználókat. A piac igen dinamikusan fejlődik, ezért egy vállalat számára a megfelelő stratégia kiválasztása kulcsfontosságú: ez jelenti majd a döntő különbséget a győztesek és a vesztesek között.

Felhasználási stratégiák

Az internet dotcom-boom idején való elterjedését tanulmányozva több módszert is alkalmazhatnak a cégek a metaverzummal való tervezésben. A promóterek, bővítők és úttörök célja ugyanaz: felhasználók bevonzása és piacnyerés – a módszereik mások. Azok a vállalatok, amelyek ma az internetet elsősorban termékeik és szolgáltatásaik népszerűsítésére használták, valószínűleg a metaverzumban is promóterek maradnak, ők a metaverzumot nem termékmodelljük alapvető részének, inkább a fogyasztók bevonásának egyik módjának tekintik. A bővítők számára az új AR/VR-technológia arra nyújt lehetőséget, hogy termékeiket és szolgáltatásaikat az immerzív internetre jellemző módon terjesszék ki, anélkül is hasznot húzhatnak a metaverzum iránti jelenlegi érdeklődésből, hogy újra kellene gondolniuk üzleti modelljüket. Jó példa erre a wimbledoni versenyt is rendező Egyesült KirályságTeniszszövetsége, amely AR-üzeneteket ágyazott teniszlabdák dobozaiba: a sportolók személyre szabott AR-üzenetet láthattak egy prominens teniszezőtől, amint meghívja őket egy eseményre, vagy arra ösztönzi őket, hogy folytassák a gyakorlást. A metaverzumban rejlő lehetőségekkel nagyobb kockázatot vállalni kívánó úttörő vállalatok már most is kulcsfontosságú alaptechnológiákat, platformokat, termékeket, szolgáltatásokat, tartalmakat és egyéb, a metaverzumot lehetővé tevő elemeket fejlesztenek. Erre kiváló példa a Pokémon Go mobiljáték készítő Niantic, amely több tízmillió felhasználó számára népszerűsítette az AR-metaverzum lehetőségeit, amellyel becsült értéke 150 millió dollárról 9 milliárd dollárra nőtt.

Vállalati felhasználás: szimuláció és kiterjesztett élmények

A metaverzum nem csupán a direkt árbevétel-növekedésről szól, segítségével sokan megőrizhetik, megvédhetik és optimalizálhatják meglévő üzleti modelljeiket. A virtuális tesztpályák csökkentik az összetett gépek tervezésének, építésének és üzemeltetésének költségeit az olyan tőkeigényes iparágakban, mint a légi közlekedés. Az Airbus és a Boeing új repülőgép modelljeik digitális ikreit is létrehozzák, szerelőiket pedig AR-headsetekkel szerelik fel – ez 70% feletti minőségjavulást eredményez. AzNVIDIA által fejlesztett Omniverse platformon pedig autógyártók egész gyárakat szimulálhatnak. A BMW 30%-os hatékonyságnövekedést vár attól, hogy mesterséges intelligenciát alkalmaz a padlómozgások optimalizálására. A Stora Enso újrahasznosítható termékek vezető szállítója a csomagolás, bioanyagok, faépítés és papíripar területén, egyben a világ egyik legnagyobb magánerdő-tulajdonosa is. A vállalat egy erdő digitális ikertestvérét kívánja kifejleszteni, hogy ezzel támogassa erdészeit a megfelelő döntésekben és a fenntartható erdőgazdálkodás révén védje a biológiai sokféleséget. Az AR/VR intuitív, skálázható, személyre szabott élményeket is tud nyújtani tanuláshoz és kooperációhoz. Ilyen megoldások jobb adatokat szolgáltatnak a részvételi arányokról, hogy a tanulók mennyi időt töltenek a leckékkel, és milyen lépéseknél akadnak el – ezzel pedig a képzés hatékonysága javítható. Az Egyesült Államok legnagyobb áramszolgáltatója, az Exelon jelentős előnyökre tett szert elektromos alállomásokkal kapcsolatos képzéseivel, a leendő munkatársak biztonságának kockáztatása nélkül.

Következő állomás: valóság az online térben

A jövőben a számítástechnika, a konnektivitás és a kontextus egyidejű fejlődése izgalmas lehetőségek sorát teremti meg a metaverzum és az immerzív technológiák számára. A fejlődés következő évtizedének lehetséges útjai az érzékszervi kiterjesztés, gondolatalapú vezérlés, az all-in-one eszközök és a térbeli interakció. Az OVR Technology VR-headsetekhez csatlakoztatható illatcsomagokat fejleszt, a HaptX pedig haptikus kesztyűket készít az érintés érzékelésére. Az agy-számítógép interfészek (BCI) a felhasználók és a technológia közötti interakciót segítik, lehetővé téve a felhasználók számára, hogy gondolat segítségével történő irányítást. Az agyba épített chip még kísérleti fázisú, a nem-invazív BCI-technológia azonban már terjedőfélben van az AR/VR-headsetekben. Az eszközök következő generációja anélkül kapcsolhatja össze a felhasználókat a metaverzummal, hogy külön headsetre vagy kézi eszközre lenne szükség: beléphetünk egy médiaterembe, ahol a metaverzum hologramként jelenik meg a falakon, vagy olyan laptopon dolgozhatunk, amely kamerák segítségével a munkavállaló valós gesztusait egy avatár mozgására fordítja le virtuális munkahelyén. Az intelligens szemüvegek és mozgásérzékelők lehetővé teszik a térbeli interakciót, amely által a felhasználók közvetlenül léphetnek interakcióba a fizikai réteggel: ilyen lehet, amikor a vendégek okosszemüveget viselve sétálhatnak be egy étterembe, ahol tetszőleges helyen jelenik meg a nyitvatartási idő, vagy az aktuális akciók és értékelések listája – a lehetőségeknek csak a képzelet szab határt.

„Miközben erre a jövőre készülnek, a vezetőknek nagyon is tudatában kell lenniük annak, hogy kockázatok – beleértve a kiberbiztonságot, adatvédelmet, szabályozást és etikát is – egyáltalán nem egyszerűek. Az immerzív technológiák gazdaságra gyakorolt potenciálisan komoly hatására való tekintettel, a döntéshozóknak időt kell szánniuk a technológia olyan módon történő alakítására, amely erősíti a bizalmat és értéket teremt.” – tette hozzá Hosszu Gábor.

A horvát kormány nem szabályozza tovább az üzemanyagok árát

Horvátország kormánya úgy döntött, hogy a kőolajszármazékok legmagasabb kiskereskedelmi árának meghatározásáról szóló rendeletet a továbbiakban nem alkalmazza, amit a globális piaci trendek alapos elemzésének és nyomon követésének eredményével magyarázott.
2025. 07. 14. 22:30
Megosztás:

Fokozná a kiskorúak védelmét az online térben az EB

Az Európai Bizottság iránymutatásokat tett közzé hétfőn a kiskorúak védelmének fokozására az online térben, valamint bemutatott egy életkort ellenőrző alkalmazást annak biztosítására, hogy a gyermekek és a fiatalok továbbra is élvezhessék az online világ kínálta lehetőségeket, például a tanulást és a kommunikációt, miközben csökken a káros tartalmaknak és viselkedésnek való kitettségük kockázata.
2025. 07. 14. 21:30
Megosztás:

Az első fél évben nőtt az ingatlan adásvételek száma

Idén az év első hat hónapjában az ingatlan adásvételek száma országosan 63 390 volt, ami éves összevetésben 2,8 százalékos növekedés, emellett a hitelpiacon is folytatódott az élénkülés: a hitelezés volumene 23 százalékkal nőtt 2024 azonos időszakához képest - közölte a Duna House hétfőn az MTI-vel.
2025. 07. 14. 21:00
Megosztás:

MNB: jóval infláció felett nőtt a tőkepiaci szereplők, pénztárak, biztosítók forgalma 2024-ben

A magyarországi öngondoskodási, biztosítási és tőkepiaci szektor, valamint a közvetítők egyaránt kétszámjegyű, az inflációt jelentősen meghaladó forgalomnövekedést könyvelhettek el 2024-ben - közölte a Magyar Nemzeti Bank (MNB) az MTI-vel hétfőn.
2025. 07. 14. 20:00
Megosztás:

Giorgia Meloni a kereskedelmi háború veszélyeire figyelmeztetett

A kereskedelmi háború mindannyiunkat gyengébbé tenne a közös globális kihívásokkal szemben - figyelmeztetett Giorgia Meloni olasz kormányfő vasárnap este kiadott közleményében az amerikai elnök vámpolitikai bejelentésére reagálva.
2025. 07. 14. 18:30
Megosztás:

Feltörekvő innováció: öt figyelemre méltó biotech start-up Magyarországról

A hazai biotechnológiai szektor évek óta dinamikus átalakuláson megy keresztül. A nemzetközi versenypályára belépő start-upok már nem csupán kutatásban, hanem konkrét diagnosztikai és terápiás alkalmazásokban is nemzetközi színvonalú eredményeket mutatnak.
2025. 07. 14. 18:00
Megosztás:

18 milliárd forintos közvilágítás-korszerűsítési pályázat indul 5000 lakos alatti településeknek

Hétfőtől pályázhatnak az 5000 lakos alatti települések a helyi közvilágítás korszerűsítésére; a Magyar Falu Program keretében, a Jedlik Ányos Energetikai Program forrásaiból összesen 18 milliárd forint áll rendelkezésre - mondta az Energiaügyi Minisztérium (EM) energetikáért felelős államtitkára hétfői budapesti sajtótájékoztatóján.
2025. 07. 14. 17:30
Megosztás:

Indul a nyári szezonális ellenőrzés

Július 15-én, kedden elindul a nyári szezonális ellenőrzés, amelyet az élelmiszerlánc-felügyeletet irányító Tállai András, az Agrárminisztérium (AM) parlamenti államtitkára rendelt el - jelentette be hétfői közleményében a minisztérium.
2025. 07. 14. 17:00
Megosztás:

Folytatódhat a fellendülés a budapesti szállodapiacon

Minden előzetes elemzői várakozást felülmúlt a kelet-közép-európai és ezen belül a budapesti szállodapiac teljesítménye 2024-ben. A szektor növekedése idén is folytatódhat, a nemzetközi vendégéjszakák száma az év végére az eddigi rekordév, 2019 szintjét is meghaladhatja - tájékoztatta a CBRE az MTI-t hétfőn.
2025. 07. 14. 16:30
Megosztás:

Ide 30, oda 27

Szóval nem 20, nem 50, hanem most inkább 30 százalékos általános vámot vetne ki Trump az EU-ra augusztus 1-től (na meg Mexikóra is).
2025. 07. 14. 16:00
Megosztás:

Feltörekvő innováció: öt figyelemre méltó biotech start-up Magyarországról

A hazai biotechnológiai szektor évek óta dinamikus átalakuláson megy keresztül. A nemzetközi versenypályára belépő start-upok már nem csupán kutatásban, hanem konkrét diagnosztikai és terápiás alkalmazásokban is nemzetközi színvonalú eredményeket mutatnak.
2025. 07. 14. 15:30
Megosztás:

Több hibát is találtak a rumok ellenőrzésekor

Rumokat vizsgált a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih), egy terméknél jelölési hibát találtak, egynél pedig élelmiszerminőségi probléma miatt intézkedtek a szakemberek; a hivatal mindkét forgalmazóval szemben eljárást indított és csaknem 700 ezer forint bírságot szabott ki - közölte a Nébih a honlapján hétfőn.
2025. 07. 14. 15:00
Megosztás:

Erőteljesen csökkent a BASF negyedéves nyeresége

A vártnál jelentősebben csökkent a Magyarországon is jelen lévő BASF német vegyipari vállalat nyeresége az idei második negyedévben, miközben rontotta idei eredményelőrejelzését - áll a cég honlapján.
2025. 07. 14. 14:30
Megosztás:

Nőtt az ingatlanadásvételek és a hitelezés volumene 2025 első félévében

A Duna House legfrissebb ingatlanpiaci adatai alapján a hazai lakáspiac a nyári hónapok kezdetén is stabil aktivitást mutatott: 2025 júniusában országosan 9 908 lakóingatlan cserélt tulajdonost, ami 6,3%-kal haladja meg a tavalyi év azonos időszakának értékét.
2025. 07. 14. 14:00
Megosztás:

Ismét féltheti állását a Fed-elnök

Jerome Powell Fed-elnök ismét Trump célkeresztjébe került.
2025. 07. 14. 13:30
Megosztás:

Mennyibe kerül a kötelező biztosítás az e-rollerekre?

Idén átlagosan 6500 forintos éves átlagdíj mellett, alapvetően két biztosító termékei közül választanak az elektromos rollerek tulajdonosai – derül ki az Insura.hu biztosításközvetítő portál mikromobilitási eszközökre fejlesztett kalkulátorának adataiból. Az ellenőrzés nehézségei miatt piaci becslések szerint országos szinten csupán az érintett járművek harmada rendelkezik az előírt biztosítással.
2025. 07. 14. 13:00
Megosztás:

3 stresszmentes kriptobefektetési stratégia, amivel nyugodtan alhatsz éjszaka

A kriptovaluta-befektetés nem a gyenge idegzetűek sportja. Egy Bitcoin 2021. november 10-én 67 000 dollárba került, és 2022-ben 16 000-ig zuhant, mielőtt 2025 júliusára elérte a 109 000 dolláros szintet. Aki ezt az utat végigjárta, 62%-os hozamnak örülhet – ha közben nem dobta el a portfólióját ijedtében. Ha te is belevágnál a digitális eszközök világába, de nem akarsz minden árfolyam-ingadozás miatt álmatlanul forgolódni, ez a három stratégia neked szól.
2025. 07. 14. 12:30
Megosztás:

A Stellar (XLM) váratlan áttörése: Lehagyta az XRP-t, és újra reflektorfénybe került

A kriptoközösséget meglepő fordulat rázta meg a napokban: a Stellar (XLM) nemcsak hogy lehagyta az XRP-t árfolyamteljesítményben, de ezzel megszakított egy hónapok óta tartó szoros árfolyamkorrelációt a két token között. A mozgás nem véletlenszerű, hanem technikai és piaci háttérrel alátámasztott rally, amely újraélesztette az érdeklődést a Stellar iránt – és ezzel új fejezet nyílhat az XLM kontra XRP versenyben.
2025. 07. 14. 12:00
Megosztás:

Emelkedtek a hosszú hozamok a fejlett gazdaságok kötvénypiacain pénteken

Az amerikai 10 éves hozama 4 bp-tal 4,39% körüli szintre emelkedett pénteken, Donald Trump elnök utóbbi napokban bejelentett vámfenyegetései tovább fokozták a piaci feszültséget.
2025. 07. 14. 11:30
Megosztás:

A jövő a tokenizált betéteké, nem a stabilcoinoké a Bank of England szerint

A Bank of England kormányzója, Andrew Bailey határozott üzenetet küldött a brit bankszektornak: ne a privát stabilcoinokkal, hanem a tokenizált bankbetétekkel foglalkozzanak. Az üzenet nemcsak iránymutatás, hanem egy új szabályozási korszak nyitánya is lehet – amely gyökeresen átalakíthatja a pénzügyi rendszer digitális jövőképét az Egyesült Királyságban.
2025. 07. 14. 10:30
Megosztás: