A klímaváltozás a német ipart sem kíméli
A helyzet nem annyira kritikus, mint tavaly, amikor a teljes terhelhetőség mindössze negyedét szállíthatták a hajók, de még így is jól látható kihívást jelent a német gazdaság számára - olvashatjuk az ERSTE elemzői anyagában.
A Rajna mellett számos német nagyvállalat fekszik, például a BASF, a Covestro vagy a Thyssenkrupp, melyek logisztikájának nagy része a vízi szállításra van alapozva, s amely nem váltható ki költséghatékonyan.
A Thyssenkrupp gyára például napi 60 ezer tonna nyersacélt használ fel, ennek szállításához napi 2.000 kamionra lenne szükség, ami a valóságban nem kivitelezhető. De említhetjük a Ruhr-vidék erőműveit is, melyek szén ellátása szintén főleg vízi úton oldható meg.
Ezeknél a cégeknek a klímaváltozás hatása igencsak mérhető és meglehetősen költséges. A cégek különböző válságtervekkel igyekeznek alkalmazkodni. Rövid távon azzal, hogy csak félig, vagy akár negyedig pakolják meg a hajókat, vagy éppen azzal, hogy nagyobb készleteket tartanak.
Hosszabb távon az alternatív logisztikai útvonalak kiépítésével vagy a hajóflotta kisebb merülési mélységű hajókra történő cserélésével. De a Covestro-nak például még arra is van terve, hogy a termelés egy részét hogyan lehet szükség esetén Belgiumba áttelepíteni.
Ez viszont mind költség a vállalatok számára. Nagyszabású vízügyi fejlesztések — ami hosszabb távon is megoldást nyújthatna — pedig a következő néhány évben sajnos nem várhatók Németországban, így marad a vállalati szintű alkalmazkodás.