A munkavállalók 34%-a tervezi egy éven belül elhagyni aktuális munkahelyét
Napjaink versenyképes munkaerőpiaca, a gazdasági és pénzügyi nyomás sok munkavállalót arra ösztönöz, hogy átértékelje a munkához való viszonyát. Ezt a kérdéskört járja körül az a 750 vállalat 2250 munkavállalójának megkérdezésével készült felmérés, amely a munkavállalói élmény kutatását helyezte középpontba.
Az eredményekből egyértelműen kirajzolódik, hogy mely faktorok az elégedettség legfőbb akadályai. Ezek többsége a karrierépítéssel, a készségfejlesztéssel, a felettesi magatartással, a főnök-beosztott viszonnyal, a fizetéssel és az elismeréssel, valamint az adatkezeléssel és a technológiával kapcsolatosak. A számok egyértelműek: a munkavállalók 34%-a tervezi egy éven belül elhagyni aktuális munkahelyét. A munkavállalók távozni kívánó csoportján belül pedig háromból ketten (66%) a következő három-kilenc hónapon belül terveznek váltani. Bár a megfelelő és arányos fizetés a munkavállalói elégedettség kulcsfontosságú eleme, a megkérdezett munkavállalók több mint fele (52%) azt állította, hogy akkor is munkát váltana, ha ugyanazt a munkát ajánlanák fel neki egy másik vállalatnál a jelenlegivel megegyező fizetés mellett. Az eredményeket látva a vállalatoknak gyorsan kell cselekedniük amennyiben meg szeretnék tartani alkalmazottjaikat.
Az aggasztó számok mellett a kutatás eredményei között egy igazán megnyugtató is kirajzolódott: a pozitív munkahelyi élménnyel rendelkező munkavállalók 97%-a a jövő évben is maradni kíván aktuális vállalatánál, hiszen 96%-uk motiváltnak és elkötelezettnek érzi magát. A pozitív tapasztalatok szerves részét képezik a vállalat egészségének és pozitív üzleti eredményeket eredményezhetnek. Ezt támasztja alá az is, hogy a vezetőknek megközelítőleg a fele (48%) nyilatkozott úgy, hogy az ügyfelek elégedettségének növekedését tapasztalta a javuló munkavállalói élmény közvetett következményeként.
A munka és a magánélet fenntartható egyensúlyára vágynak a munkavállalók
Míg a vezetők 92%-a abban a hitben él, hogy az irányításuk alá tartozó munkavállalók jól érzik magukat a munkahelyükön, a jelentés szerint a munkavállalóknak csupán 30%-a érez ténylegesen így. A munka és a magánélet közötti egyensúly megteremtése mindenki számára kritikus kérdés, a munkavállalók 65%-a és a menedzserek 61%-a is ezt a tényezőt jelölte meg a munkahelyi élmény leginkább meghatározó elemeként. A fenntartható egyensúly kialakításának igénye még mindig prioritás a munkavállalók szemében. Csupán 29%-uk érzi úgy, hogy időt tud szakítani a szabadidejére, míg 28%-uk szerint a munkaideje elég rugalmas ahhoz, hogy egyensúlyt tudjon teremteni munkája és magánélete között.
Egyértelmű célok és rugalmas munkavégzés
A munkavállalók közel háromnegyede állítja azt, hogy a munka céljának egyértelművé tétele (azaz, hogy tudja, miért csinálja azt, amit csinál) képezi számára munkája legfontosabb aspektusát. Annak biztosítása, hogy a munkavállalók átfogó ismeretekkel rendelkezzenek munkájuk paramétereiről, valamint a karrierrel kapcsolatos kilátásaikról és fejlődési lehetőségeikről, kritikus tényező lesz a munkavállalói élmény javításában és a munkavállalók megtartásában. A vállalatok jelenleg a távmunka és a jelenléti munkavégzés között egyensúlyoznak, a kutatás szerint azonban még nagyobb figyelmet kell fordítaniuk a rugalmas munkavégzésre a jövőben. Ugyanis az eredmények alapján a távmunkával elégedettek közel fele (48%), míg a menedzserek 87%-a érzi jól magát a munkahelyén.
Továbbképzési lehetőség nélkül nem boldog a munkavállaló
A tanulás és a készségek fejlesztése szintén a munkavállalók elégedettségi listájának élén szerepelnek: 65%-uk ezt jelölte meg, mint munkája legfontosabb aspektusát. Ezzel szemben csupán 28%-uk számolt be arról, hogy munkája lehetővé teszi számára, hogy új dolgokat tanuljon és új készségeket fejlesszen. Ez tehát egy nyilvánvaló lehetőséget jelent a vállalatok számára a szakadék áthidalására.
A humán-stratégia újradefiniálása
Az eredmények egyértelműen rávilágítanak arra, hogy sürgető megoldásra van szükség, méghozzá olyan új, átfogó személyzeti stratégia keretében, amely demográfiai jellemzőktől, szerepektől és a munkavégzés időtartamától függetlenül minden munkavállaló számára elfogadható irányelveket foglal magába.
„A munkavállalók jóléti kultúrájának ápolása és a folyamatos tanulás-ösztönzése elengedhetetlen ahhoz, hogy áthidaljuk a munkavállalók és vezetőik közötti felfogásbeli szakadékot. A technológiának kulcsszerepe van az együttműködésen alapuló munkakultúra kialakításában és abban, hogy a munkavállalók megfelelő eszközökkel rendelkezzenek munkájuk hatékony elvégzéséhez” – mondta Claudia Crummenerl, a Capgemini Invent munkaerő- és szervezeti részleg ügyvezető igazgatója.
A kutatás készítői egy „munkaadói ígéret” kidolgozását javasolják, amely összekapcsolja a munkaköröket az eredményekkel és körvonalazza a karrierépítési lehetőségeket. Ennek elérése érdekében a szervezeteknek arra kell tanítaniuk a vezetőket, hogy legyenek őszintén empatikusak, hallgassák meg a munkavállalókat és a folyamatos tanulás-kultúra kialakítása mellett támogassák őket.