A szolgáltatásmenedzsment jövője: tanuljunk az IT-tól!

Az IT szolgáltatásmenedzsment megjelenése átalakította a vállalatok IT működését, ami ezáltal hatékonyabbá, stabilabbá és gyorsabbá vált. A szervezeti fejlődés következő szintje a legjobb gyakorlatok kiterjesztése az üzleti háttérfolyamatokra is, egységes vállalati szolgáltatásmenedzsmentet (ESM) alakítva ki. Erre támaszkodva a cégek bővíthetik értékteremtési lehetőségeiket, új képességeket alakíthatnak ki, működési hatékonyságot növelhetnek, vagy épp költségmegtakarítást érhetnek el. Az ESM bevezetése azonban hosszú folyamat, és szorosan épül az IT szolgáltatásmenedzsmentben szerzett tapasztalatokra.

A szolgáltatásmenedzsment jövője: tanuljunk az IT-tól!

IT szolgáltatásmenedzsment

Napjainkra nélkülözhetetlenné vált az összetett vállalati környezetet egyre jobban átszövő informatikai folyamatok standardizálása. Az egységesített folyamatok meghatározott kritériumok alapján történő mérése már szintén alapnak számít, mert hatékonyabb és kiszámíthatóbb működést tesz lehetővé. A standardizáció és mérhetőség megalapozta a szolgáltatásalapú megközelítés térnyerését, és ezzel paradigmaváltást eredményezett az IT működésben az elmúlt huszonöt év során. A szemlélet alapvetése, hogy a vállalaton belül az üzleti területek a működésüket lehetővé tevő IT szolgáltatások megrendelőjeként lépnek az IT szervezet felé, aki, mint szolgáltató felel ezek biztosításáért.

Ennek alapján több IT szolgáltatásmenedzsment (ITSM) módszertan alakult ki az elmúlt évtizedekben, melyek közül a legismertebb az ITIL, amely az iparági legjobb gyakorlatok alapján határoz meg egységes szempontokat a jól működő IT folyamatok kialakítására és mérésére.

Szolgáltatói szemlélet az üzleti működésben is

A szolgáltatásmenedzsment fejlődése nem állt meg az IT folyamatoknál, megjelenése megfigyelhető az üzleti működés egyes területein, elsősorban a back-office folyamatoknál. Itt az ITSM-ben alkalmazott legjobb gyakorlatokat terjesztették ki, az így kapott komplex rendszert vállalati szolgáltatásmenedzsmentnek (ESM, Enterprise Service Management) nevezzük. A Service Desk Institute kutatása alapján az ESM megoldást alkalmazó cégeknél elsőként az ügyfélszolgálati működésben, ezt követően HR, jogi, pénzügyi, kontrolling és marketing területen került bevezetésre a szolgáltatáselvű megközelítés.

„Ezzel a megközelítéssel egy dokumentum jogi véleményezése, vagy egy projekt kontrolling feladatainak elvégzése, szerződésben vállalt szolgáltatási szint alapján, jól definiált keretek között történhet és az egységes vállalati szolgáltatáskatalógus részévé válik. Ugyan egységesen elfogadott ESM módszertan egyelőre még nem létezik, a legutóbb 2019-ben frissített ITIL keretrendszer az IT folyamatok kialakításánál azonban már szempontként emeli be a vállalati kollaborációban megvalósuló közös értékteremtést, a silók minimalizálását, holisztikus nézetet hangsúlyozva.” – mondta Gyuró László, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadási üzletágának szenior tanácsadója.

Olcsóbb, hatékonyabb, jobban ellenőrizhető

Az ESM alapvetően két okból került előtérbe az utóbbi években. Egyrészt, az IT működés integráltsága más területekkel egyre jobban erősödik a vállalaton belül. Ez hosszabb távon azt eredményezheti, hogy a kiszolgált, kevéssé standardizált üzleti területek miatt a vállalat nem tudná teljesen kihasználni az olajozottan működő IT-ban rejlő potenciált, ezért célszerű az üzleti működést a szolgáltatáselvű megközelítést alkalmazó informatikai folyamatokhoz igazítaniuk, elősegítve az integrált szolgáltatások létrejöttét. Szemléletes példa erre egy egyszerű beléptetés, mely során egyaránt jelentkezik HR és IT oldali feladat. Ezek az ESM-ben már közös platformon, egységes szolgáltatáskatalógus szerint, end-to-end munkafolyamatban kerülnek megvalósításra. Ez a jövőben a klasszikus back-office működés átalakulását eredményezheti. Másrészt, egyre nagyobb hangsúly van az automatizáción is, amely a költségcsökkentésen túl gyorsabb, kiszámíthatóbb működést tesz lehetővé, a felszabaduló munkaerő pedig nagyobb hozzáadott értékű tevékenységekben tud hasznosulni.

Az Axelos 2022-es IT Service Management Benchmarking Report elemzése alapján a megkérdezett vállalatok 70%-a rendelkezik ESM stratégiával. A vizsgálat eredményei arra is rámutatnak, hogy a megfelelő szervezeti érettség nélkülözhetetlen az ESM megoldások sikeres bevezetéséhez: jellemzően azok a cégek járnak élen vállalati szolgáltatásmenedzsment implementációban, melyek az ITSM-et már bevezették, és hasznosítani tudják az ott szerzett tapasztalatokat az üzleti háttérfolyamatok újragondolása során. A legnagyobb ITSM rendszerek szolgáltatói már reagáltak az új igényekre: a piacvezető platformok olyan új modulokkal bővültek, amelyek képesek a vállalati szolgáltatásmenedzsment igényeinek kiszolgálására.

Hogyan érdemes belekezdeni?

Az az egységes vállalati szolgáltatásmenedzsment bevezetésnek ma már technológiai korlátja nincs, a szervezeti érettség azonban alapvetően befolyásolja a megvalósítás sikerét. A bevezetés számos kihívást rejthet, az első kérdés, hogy van-e az adott vállalatnak ITSM jártassága, és ha igen, milyen a jelenleg működő IT szolgáltatások megítélése az érintettek szemszögéből? Felmerül továbbá, hogy a jelenleg alkalmazott ITSM platform alkalmas-e az új igények kiszolgálására? Amennyiben ezek teljesülnek, elindulhat az üzleti transzformáció előkészítése, ami az üzleti működés egyes elemeinek újragondolását igényli.

„Tapasztalataink alapján megtérül azon élenjáró cégvezetők fáradozása, akik sikerrel valósítják meg az ESM szemléletet a szervezeti működésben. Fontos azonban a fokozatosság, mert az elhamarkodott lépések visszavethetik a lelkesedést és ezzel a fejlődést. Egy-két területtel vagy szolgáltatással kezdve, egyre több tapasztalatot gyűjtve érdemes kialakítani az új szolgáltatáskatalógust, ügyelve a tudásmegosztásra és a már meglévő képességek kiaknázására is.” – tette hozzá Szathmáry András, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadási üzletágának igazgatója.

Ön melyik évben lett nyugdíjas? Annál szegényebb, minél régebben, mutatjuk miért

Minél régebben vonult valaki nyugdíjba, annál nehezebb anyagi helyzetbe kerül. MASZSZ: A választások előtti egyszeri támogatás helyett rendszerszintű nyugdíjreformra van szükség!
2025. 05. 31. 01:00
Megosztás:

Pakisztán Bitcoin tartalékot tervez – Mely kriptók érdemesek most a befektetésre?

A Las Vegasban megrendezett Bitcoin 2025 konferencián a pakisztáni kriptotanács vezetője, Bilal Bin Saqib alátámasztotta, hogy Pakisztán fővárosa, Iszlámábád stratégiai Bitcoin-tartalékot fog létrehozni.
2025. 05. 31. 00:01
Megosztás:

Több mint 15 milliárd forint osztalékot fizet a Telekom macedón leányvállalata

A Magyar Telekom leányvállalata, a Makedonski Telekom AD– Skopje pénteki közgyűlésén a 2024. üzleti év után 2,38 milliárd macedón dénár (2025. május 29-i árfolyamon számolva mintegy 15,65 milliárd forint) összegű osztalék kifizetéséről határozott - közölte a cég a tőzsde honlapján pénteken.
2025. 05. 30. 23:00
Megosztás:

Az IFUA Horváth Zöld Kerék díj idei nyertese az UBM Csoport és a K&H Csoport

2025-ben az UBM Csoport és a K&H Csoport nyerte el az IFUA Horváth Zöld Kerék díjat. Ez a díj hazai szervezetek környezeti fenntarthatósági törekvéseinek üzleti irányítási megoldásait ismeri el. A pályázatok elbírálásában az IFUA Horváth szakemberei mellett a Magyarországi Üzleti Tanács a Fenntartható Fejlődésért (BCSDH) vezetői is részt vettek.
2025. 05. 30. 22:00
Megosztás:

Beszüntette tevékenységét az Impact Alapkezelő

Megszüntette tevékenységét az Impact Alapkezelő - közölte az MTI-vel pénteken a Duna House Holding Nyrt., amelynek 100 százalékos tulajdonában áll az alapkezelő.
2025. 05. 30. 21:00
Megosztás:

Stratégiai cél, hogy Magyarország a burgonyatermesztés területén önellátóvá váljon

Az Agrárminisztérium (AM) kiemelten fontosnak tartja a belföldi burgonyatermesztés megerősítését, a gazdálkodók támogatását és az önellátás elérését – jelentette ki Hubai Imre, a tárca mezőgazdaságért felelős államtitkára a Mindent a burgonyáról című szakmai konferencián pénteken az AM pénteki közleménye szerint.
2025. 05. 30. 20:00
Megosztás:

Kezdő vállalkozások támogató központ nyílt Erdélyben

Kezdő vállalkozásokat támogató központ nyílt meg pénteken az erdélyi Sepsiszentgyörgyön, a Start Venture Studio (Start VS) feladata, hogy segítse a helyi startup-cégek nemzetközi terjeszkedését – tájékoztatta a szervezet pénteken az MTI-t.
2025. 05. 30. 19:30
Megosztás:

A medvék kilövése ellen tiltakoznak civilszervezetek Szlovéniában

Miután a szlovén természetierőforrás- és területrendezési minisztérium 206 medve kilövését engedélyezte, ami az országban élő populáció közel ötödét teszi ki, civilszervezetek tiltakozásba kezdtek a határozat ellen.
2025. 05. 30. 18:30
Megosztás:

A KÉSZ-csoport elkészítette Magyarország első integrált napelemes homlokzatburkolatát

A KÉSZ-csoport tagvállalata, a KÉSZ Metaltech Kft. kivitelezésében, az Eferte tervezőiroda tervei alapján elkészítették az ország első fotovoltaikus homlokzatát, amelynél a napelemek a homlokzatburkolattal egy síkban jelennek meg - közölte az építőipari cégcsoport az MTI-vel.
2025. 05. 30. 17:30
Megosztás:

Három hazai iskolaépület kapott nemzetközi elismerést

Magyar építészeti megoldások a világ élvonalában: három hazai iskolaépület kapott nemzetközi elismerést - közölte az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) pénteken.
2025. 05. 30. 17:00
Megosztás:

GVH: sikerrel zárult a versenytársak közötti megállapodásokról szóló bírói képzés

Sikerrel zárult a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), valamint a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) közösen működtetett Versenyügyi Regionális Oktatási Központjának (ROK) bírói képzése, amely ezúttal a versenytársak közötti megállapodásokra összpontosított – közölte a GVH pénteken az MTI-vel.
2025. 05. 30. 16:30
Megosztás:

Kritikus a spanyol mezőgazdaság helyzete

A spanyol mezőgazdaság kritikus helyzetére figyelmeztettek a legnagyobb szakmai érdekképviseletek pénteken, sürgős intézkedéseket, köztük az ukrán gabonaimport korlátozását követelve.
2025. 05. 30. 16:00
Megosztás:

Klíma- és természeti kockázatokra is fókuszál az MNB

A megújuló energia részaránya történelmi csúcsot döntött Magyarországon, a zöld hitelezés is bővült a fenntartható tőkepiac fejlődése mellett. Az MNB célja, hogy transzparens módon támogassa a zöld átmenethez szükséges alkalmazkodást - közölte a Magyar Nemzeti Bank (MNB) pénteken az MTI-vel, miután megjelent saját környezeti fenntarthatósági kockázati elemzése és a tavalyi évről szóló Zöld pénzügyi jelentése is.
2025. 05. 30. 15:30
Megosztás:

Kutatás: a dolgozók visszatérnének, de már nem bármilyen irodába

Egy friss kutatás szerint az emberek 85 százaléka a home office-ból már szívesebben visszatérne az irodába - de nem mindegy, hogy milyenbe. A jövő a hibrid munkáé és az irodahoteleké.
2025. 05. 30. 15:00
Megosztás:

Eredményes évet zárt a NAVIGATOR: újabb akvizícióval folytatja dinamikus növekedését a BÉT ipari-tech holdingja

2024-ben folytatta növekedését, 2025 kapcsán pedig pozitív kilátásokat fogalmazott meg a NAVIGATOR Csoport: a menedzsment előzetes várakozásával összhangban 5 milliárd forintot megközelítő pro-forma konszolidált árbevétel mellett az EBITDA meghaladta az 500 millió forintot. A frissen bejelentett újabb akvizíciót követően a 2026-os stratégiai célok megerősítésre kerültek, és az elmúlt évekhez hasonlóan idén is fizet osztalékot részvényeseinek az innovatív ipari technológiák alkalmazásában élenjáró vállalatcsoportot építő társaság.
2025. 05. 30. 14:30
Megosztás:

Fontos változás: több bank is lecseréli egyes bankkártyáit

Több bank is komoly változásokat jelentett be a bankkártyáinál. Az Erste és a Raiffeisen Bank például Visára cseréli a MasterCard kártyáit, míg a MagNet Banknál egyetlen MasterCard kártyatípus lesz csak elérhető a jövőben.
2025. 05. 30. 14:00
Megosztás:

A NAV értesíti a vállalkozásokat az élelmiszerlánc-felügyeleti díj bevallásról

Mintegy 70 ezer vállalkozástól várja az adóhivatal az élelmiszerlánc-felügyeleti díj bevallást, melynek a június 2-ai határidejére felhívja az érintettek figyelmét. A cél az, hogy az adózók elkerüljék a súlyosabb szankciókat - közölte a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) az MTI-vel pénteken.
2025. 05. 30. 13:30
Megosztás:

Magyarul tanítja a Microsoft a mesterséges intelligenciát

A magyar nyelv szempontjából történelmi léptékű kötelezettségvállalást ért el a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a Microsofttal szemben folytatott eljárásában, a globális technológiai vállalat 10 milliárdnyi magyar szó felhasználásával fejleszti saját mesterséges intelligencia (MI) alapú rendszereit, és az adatokat más fejlesztők számára is ingyenesen hozzáférhetővé teszi - közölte a versenyhatóság pénteken az MTI-vel.
2025. 05. 30. 12:30
Megosztás:

Az MI valós hatása a munkaerőpiacra: Kik nyernek, kik alkalmazkodnak?

A mesterséges intelligencia már nemcsak egy divatszó. Eszköz lett belőle. Zavaró tényező. Sőt, sok szempontból játékszabály-módosító a munkaerőpiacon. Egyes ágazatok sebességet váltanak, mások irányt, a munkavállalók pedig próbálnak lépést tartani, vagy inkább elébe menni a változásoknak.
2025. 05. 30. 12:00
Megosztás:

A Duna House csoport adózott eredménye és árbevétele is nőtt

A Duna House csoport 594,4 millió forint adózott eredményt és 10 milliárd forint nettó árbevételt ért el idén az első negyedévben, előbbi 152,6 millió forinttal, míg utóbbi 13 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbi értéket - olvasható a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján pénteken közzétett negyedéves beszámolóban.
2025. 05. 30. 11:30
Megosztás: