Az Apple bemondott egy nagy számot: 500 De mi 500?

Ennek része, hogy idén év végéig új gyártóközpontot nyit partnereivel Houstonban, ahol szervereket fognak gyártani. Mégpedig az Apple mérnökei által tervezett, a legfejlettebb biztonsági architektúrával és felhő alapú MI számításokat végző, kis energia fogyasztású gépeket, az Apple adatközpontok számára.
Ezek a központok pedig teljes mértékben megújuló energiával működnek. A cég számos államban tervezi bővíteni az adatközpontjai kapacitását a mesterséges intelligencia szélesebb körű felhasználása céljából.A fenti számok elég kontrasztosak, amerikai vezető vállalat versus európai államok tekintetében. Na de mennyi az annyi? Az Apple 2021 áprilisában szintén nagyot mondott. Akkor 430 milliárdnyi beruházást tervezett, igaz öt évre elosztva.
Ha az azóta bekövetkezett árromlást is figyelembe vesszük, akkor a mostani bejelentés 417 milliárd dollárral lett volna egyenértékű az akkorival. Vagyis az elkölteni tervezett összeg 20 százalékkal haladja meg „reálértéken" a négy évvel ezelőttit. Szóval az „elvárt növekedés” is megvan a sztoriban.
Mindeközben Trump elnök is jól odacsapott a kínaiaknak. Arra utasította a külföldről érkező befektetéseket felügyelő bizottságot, hogy korlátozza a technológia és más egyéb szektorokba Kínából érkező beruházásokat.
Ez persze hatalmas esést okozott az Amerikában jegyzett kínai részvényekben. A viszonyokat viszont jól mutatja, hogy az Alibaba az elkövetkező három évben 53 milliárd dollárt kíván MI-ra költeni, miközben ő Kína egyik legnagyobb MI beruházója.
S akkor az autópiac. Általánosan igaz, hogy az év végi felfutást követően jöttek a rideg és zord januári hétköznapok. Az EU-ban 2,6 százalékkal estek az új autó értékesítések év per év alapon. Viszont az elektromos 34, a sima hibrid járgányok eladása pedig 18,4 százalékkal növekedett. Decemberhez képest ugyanakkor méretes visszaeséseket láthattunk minden szegmensben. Ha pedig régiókat nézünk, akkor a francia (-6,2%), az olasz (-5,8%) és a német (-2,8%) is csökkent, a nagyobb piacok közül csak a spanyolok (5,3%) tudtak emelkedni.
Itthon egy picit jobb a helyzet. Év per év összehasonításban 13,4 százalékkal volt magasabb a teljes értékesítés. Ezen belül az elektromos 50 százalékot emelkedett, míg a hibrid majdnem 20-at. Viszont havi összehasonlításban 20 százalék fölötti visszaeséseket láthattunk.
Szóval általában igaznak tűnik, hogy talán Magyarország egy picit jobban teljesített, míg az EU gépkocsi piaca továbbra is szenved.