Az elektromos autózás nem az egyedüli út a közlekedés karbonsemlegességéhez

Ugyanakkora üvegházhatású gázkibocsátás kapcsolódik a 85 százalék megújuló bioetanol-tartalmú E85 üzemanyagot használó plug-in hibrid és a tisztán elektromos autókhoz a járművek és az akkumulátor teljes életciklusát vizsgálva – mutatnak rá egy friss 2022-es francia kutatás eredményeire a Pannonia Bio szakértői. A bioüzemenyagoknak kulcsfontosságú szerepük van a klímaküzdelemben, Európában a 2030-ig előirányzott kibocsátáscsökkenés harmadát a bioüzemanyagok használatától várják. Franciaországban és Finnországban az olcsó és lényegesen kisebb karbonlábnyomú E85 óriási népszerűségnek örvend; hazánk az E10 2020-as bevezetésével már 2030-ig is 1 millió tonna CO2-megtakarítást ér el, így a bioüzemanyagok szélesebb körű felhasználása az eszköztár részét kell képezze – az európai célokkal összhangban – 2050-re kitűzött klímasemlegesség elérése érdekében.

Az elektromos autózás nem az egyedüli út a közlekedés karbonsemlegességéhez

Ugyanolyan mértékben klímabarát egy E85 üzemanyaggal töltött plug-in hibrid autó, mint elektromos társai – hívják fel a figyelmet a Pannonia Bio szakértői az IFPEN (IFP Energies nouvelles), egy energetikával, közlekedéssel és környezeti kérdésekkel foglalkozó francia kutatóintézet friss elemzésére. A vizsgálatban figyelembe vették a járművel és az akkumulátorral kapcsolatos összes üvegházhatású gázkibocsátást (a gyártástól az újrahasznosításig) és az energiafelhasználás (a gyártástól a szállításon át a felhasználásig) környezeti terhelését egyaránt.

„Ezek az eredmények különösen figyelemre méltóak, ha az elektromos autózásra való átállás erőforrásigényéit vizsgáljuk; minden jel arra mutat, hogy az európai uniós jogalkotás klímacéloknak való megfeleltetését szolgáló Fit for 55, valamint a Green Deal ambíciózus klímacéljait kevésbé radikális lépésekkel is elérhetjük. Például a hazánkban már megszokott 6,1-10 százalékos aránynál még magasabb bioetanoltartamú bioüzemanyagok használatával; az átállással kapcsolatos költségek megtérülése még annak ismeretében is biztosított lehet, hogy egyes hagyományos belsőégésű motorok átalakítását támogatni kell a klímabarát üzemanyagok használatához” – mondta el Szabó Zoltán, a Europe Ethanol Renewables szakértője.

Bioetanol-gyártás: akár 77 százalékkal kevesebb üvegházigáz kibocsátás

Egy, 2018-ban publikáltfüggetlen, az amerikai szövetségi Földművelésügyi Minisztérium (USDA) számára készített szakértői tanulmány szerint a takarmánykukorica alapú bioüzemanyagok jelentősen kisebb környezeti terheléssel gyárthatók és használhatók fel, mint ahogyan az amúgy sem megújuló kőolaj, földgáz és társaik. E tanulmány szerint közel 40 százalékkal kevesebb üvegház-hatású gáz (GHG) kibocsátás kapcsolódik a kukorica alapú etanolhoz, mint a benzinhez. Mi több, az etanolgyártás trendjei figyelembevételével és a technológiák fejlődésével, ez az előny 2021-re 76,9 százalékra nőtt Európában.

2030-ig 21,7 százalékos globális spórolás, harmada a bioüzemanyagok miatt

A bioüzemanyagok, így a benzinbe kevert etanol és a gázolajba kevert biodízel biokomponensek a következő években, évtizedekben nagyon nagy mértékben járulnak hozzá a közlekedés fenntarthatóvá tételéhez.

Egy, a világ szárazföldi közlekedésének üzemanyag-fogyasztását 2015-től 2030-ig vizsgáló, a múltat is elemző, de jövőre is előrejelzést készítő, tavaly közzétett szakértői tanulmány szerint 2015-ös 230 Mtoe (megatonna olajegyenérték)-ről 2030-ra 180 Mtoe-re, azaz 21,7 százalékkal csökken a globális szárazföldi közlekedés üzemanyag-fogyasztása. E csökkenés mögött pedig – meglepő módon – csak kétharmad részben áll az elektromos és hibrid hajtások megjelenése, egyharmad részben a jelentős fogyasztáscsökkenés a bioüzemanyagok elterjedésének lesz majd köszönhető.

Évi pár ezer új e-autó jó trend, de közel sem elegendő a gyökeres változáshoz

Bár a közvéleményben erősen él az a kép, hogy az elektromos autózás érdemben csökkenti például a széndioxid kibocsátást, ez – az amúgy helyes irány – ugyanakkor még nem képvisel eléggé nagy súlyt a közúti közlekedésben. Tekintsünk most el attól, hogy a legtöbb esetben az e-autók ma nem zöld energiát fogyasztanak: az ezek számára szükséges óriási áram mennyiséget is fosszilis (például gáz, vagy szén) erőművekben állítják elő és hatalmas szállítási veszteségekkel jut el a töltőhelyekre.

Ám nézzük csak a tényeket, az arányokat: Magyarországon a Datahouse adatai szerint a zöld rendszámos autók száma 42.633 darab volt 2021. december végén. Ez a teljes hazai épkocsi flotta 1,16 százaléka volt 2021 végén. Ha a használt importot és a zöld rendszámos járművek számának trendszerű növekedését is számításba vesszük, akkor az évtized végére is legfeljebb 10 százalékos részarányt képviselhetnek.

A bioetanol még mindig a legreálisabb megoldás lehet a mobilitás fenntarthatóbbá tételére

Az elektromos autókat a hazai utakat járó összesen 4,02 millió autóból levonva, egyelőre 3,97 millió teljesen, vagy nagyrészt (lásd nem tölthető és fél-hibridek) belső égésű motorral hajtott járműről beszélünk. Ezek átlagéletkora 15 év. Ha – igen óvatosan – csak évi 5 ezer kilométeres futással és hat liter körüli átlagfogyasztással kalkulálunk, akkor csak a magyar személyautók 1,19 milliárd liter üzemanyagot fogyasztanak évente, ám a valóságban ennél inkább többet. 2020-ban az EU27 közlekedési energiafelhasználása, megtisztítva a különböző szorzószámoktól, 92,5 százalékban fosszilis alapú üzemanyag volt! Az elmúlt években ez a szint érdemben nem változott.

Az EU27 által 2020-ban a közlekedés zöldítésére ténylegesen felhasznált bioüzemanyagokból közel 70 százalékot tettek ki az úgynevezett első generációs bioüzemanyagok, amelyek költséghatékony és fenntartható előállításában Magyarország a világ élmezőnyéhez tartozik (TOP3, az egy főre jutó etanol előállításban, USA és Brazília mögött).

Ez alapján a hazánkban legnépszerűbb 95-ös benzin 6,1 százalékos bekeverési arányával kalkulálva már most is több mint 70 millió liter fosszilis üzemanyagot váltunk ki bioüzemanyagokkal a töltőállomásokon. A bekeverési arány növelésével bőven van még tér ennek további javítására, amivel ráadásul az ország energiafüggősége is csökkenthető.

Finnország és Franciaország éllovasok a bioüzemanyagok használatában

Inspiráló külföldi példák pedig vannak. Finnországban 2.000 eurós támogatás érhető el azok számára, akik régi autójukat magasabb bioetanoltartalmú üzemanyagok használatára alkalmas autóra cserélnék. A technikai feltételek ilyen biztosításán túl azonban az elérhetőség is kulcskérdés: Franciaországban, ahol ugyancsak a 10 százalékos etanoltartalmú (E10-es) üzemanyag a legnépszerűbb az autósok körében, 2020-ban – a világjárvány ellenére! – 32 százalékkal nőtt az E85-öt értékesítő kutak száma, a tavalyi év végén pedig már átlagosan az ország minden negyedik benzinkútjánál kapható volt a klímabarát üzemanyag.

Hiába a béremelés, nem kaphatunk azonnal több hitelt

Komoly bérharc folyik most a legtöbb cégnél, hiszen a tavalyi 14,5 százalékos éves átlagos infláció miatt ugyanaz a jövedelem mind kevesebbet ér, a munkavállalók pedig természetesen szeretnék, ha munkáltatójuk legalább ezt kompenzálná. A vállalkozások pénzügyi és piaci helyzete persze nem azonos, így a béralku sikeressége is változó kimenetelű lehet. De mire számíthat hitelfelvételnél az, akinek nem változott a jövedelme 2023-ban az előző évihez képest, és mi a helyzet akkor, ha jelentős mértékű béremelést sikerült kiharcolnia valakinek?
2023. 02. 04. 11:00
Megosztás:

Szerbia folytatja a koszovói helyzet rendezését célzó tárgyalásokat

Kétnapos, dulakodástól sem mentes vita után elfogadta a szerb képviselőház azt a jelentést, amely a Szerbia és Koszovó közötti tárgyalási folyamat utóbbi öt hónapjára vonatkozott. A parlamentben vérre menő vita folyt arról, hogy Szerbiának hogyan kell kezelnie a kialakult helyzetet.
2023. 02. 04. 10:00
Megosztás:

BKV: egységes szakszervezeti állásponttal folytatódtak a bértárgyalások

A BKV munkavállalói oldalát képviselő több szakszervezet egységes javaslattal érkezett a 2023-as bérmegállapodás megkötésére irányuló tárgyalássorozat újabb ülésére, amelyben a szakszervezetek több sávos, százalékos béremelésre tesznek javaslatot - közölte a társaság pénteken az MTI-vel.
2023. 02. 04. 09:00
Megosztás:

Erősödött az euróövezeti gazdasági aktivitás

Januárban erősödésnek indult az euróövezet gazdasági aktivitása hat havi lassulás után a londoni S&P Global Market Intelligence piackutató intézet beszerzésimenedzser-indexe (BMI) alapján.
2023. 02. 04. 08:00
Megosztás:

A kulturális kínálatot bővítő turisztikai fejlesztés zajlik Pásztó történelmi városmagjában

A kulturális kínálatot bővítő turisztikai fejlesztésen dolgoznak a Nógrád vármegyei Pásztón, a történelmi városközpontban található középkori hangulatú "Romkert" területén. Lesz többek között Zsigmond király korát felidéző állandó kiállítás, középkori piac, szerveznek előadásokat és zenei fesztiválokat, megújítják a Csohány Galéria és a Gaál István emlékház épületeit, és rendezvényházat is kialakítanak - tájékoztatta a városháza az MTI-t.
2023. 02. 04. 07:00
Megosztás:

Nincs kibúvó az árstopszabályok alól

Nincs kibúvó az árstopszabályok alól, azok betartását a kormány továbbra is elvárja a kereskedőktől - mondta pénteki sajtótájékoztatóján Budapesten a kormányszóvivő.
2023. 02. 04. 06:00
Megosztás:

Az Egyesült Államokban a vártnál jóval több új munkahely jött létre januárban

Az Egyesült Államokban az elemzők által vártnál jóval több új munkahely jött létre idén januárban a nem mezőgazdasági ágazatokban, miközben a munkanélküliségi ráta közel 54 éves mélypontra süllyedt.
2023. 02. 04. 05:00
Megosztás:

Budapest Airport: a forgalom tavaly év végére elérte a 2019-es rekordév 75 százalékát

A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren 2022-ben 12 205 070 utas fordult meg, az utasforgalom így az év végére elérte a 2019-es rekordév 75 százalékát - közölte a Budapest Airport pénteken az MTI-vel.
2023. 02. 04. 03:00
Megosztás:

Több mint 200 kiállítóval nyit a 29. FeHoVa csütörtökön

A 29. FeHoVa kiállítás több mint 200 kiállítóval nyit jövő csütörtökön, és négy napon át lesz nyitva a Hungexpo Budapest Kongresszusi és Kiállítási Központban - közölte a Hungexpo pénteken az MTI-vel.
2023. 02. 04. 02:00
Megosztás:

Megnövekedett hanghatásra kell számítani hétfőtől csütörtökig Szolnokon

Kiképzési feladatokat hajt végre a Magyar Honvédség vitéz Bertalan Árpád 1. Különleges Műveleti Dandár a jövő hét elején Szolnokon, ezért megnövekedett hanghatásra kell számítani - közölte a szolnoki polgármesteri hivatal pénteken közleményben az MTI-vel.
2023. 02. 04. 01:00
Megosztás:

Gyengültek a New York-i tőzsde főbb mutatói

A januári növekvő munkanélküliség miatt gyengüléssel zártak pénteken a New York-i értéktőzsde irányadó mutatói.
2023. 02. 04. 00:01
Megosztás:

Csökkent az orosz szolgáltatóipar teljesítménye januárban

Negyedik hónapja csökkent az orosz szolgáltatóipar beszerzésimenedzser-indexe (BMI) januárban.
2023. 02. 03. 23:00
Megosztás:

Csökkent januárban a forgalomba helyezett új autók száma Németországban

Januárban csökkent a forgalomba helyezett új autók száma Németországban, ezen belül nőtt a benzinesek száma és részaránya. Kevesebb teljesen elektromos új autót helyeztek forgalomba, a plug-in hibridek száma pedig a felére esett vissza a német szövetségi járműnyilvántartó hivatal, a Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) pénteki jelentése alapján.
2023. 02. 03. 22:00
Megosztás:

Megnyílt a Mol első lengyelországi töltőállomása

A Krakkót és Varsót összekötő S7-es gyorsforgalmi út mellett megnyílt pénteken a Mol első lengyelországi töltőállomása - közölte a kurier.plus lengyel hírportál a magyar cég ügyfeleknek címzett közleményére hivatkozva.
2023. 02. 03. 21:00
Megosztás:

Milyen állapotú ingatlant vegyek?

Amikor ingatlanvásárlás előtt állunk, általában úgy kezdjük a keresést, hogy beállítjuk azt a költségkeretet, amit rá tudunk szánni új otthonunk megvételére. Ilyenkor rendkívül széles skálán találkozhatunk ingatlanokkal: az igen elhanyagolttól a viszonylag jó állapotúig. Természetesen az ár jelentősen befolyásolja, hogy milyen állapotú ingatlant kapunk. A kérdés már csak az, hogy ha egy rossz állapotú ingatlant veszek olcsóbban, vajon jobban jövök ki anyagilag?
2023. 02. 03. 20:30
Megosztás:

Vegyesen zártak a főbb nyugat-európai piacok

Vegyesen zártak a vezető nyugat-európai tőzsdék pénteken.
2023. 02. 03. 20:00
Megosztás:

A NAV 40 millió forintos adóhiányt állapított meg a cinktömböket papíron utaztató cégnél

Egy cinktömbök körbeszámlázására berendezkedett társaságot fedett fel és negyvenmillió forintos adóhiányt állapított meg a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) az Online Számla rendszer adatainak elemzésével - közölte a NAV az MTI-vel pénteken.
2023. 02. 03. 19:30
Megosztás:

Áthelyezik a belgrádi állatkertet

Majdnem kilencven évvel megalapítása után Belgrád közvetlen központjából egy szigetre helyezik át a belgrádi állatkertet annak érdekében, hogy a nándorfehérvári várnak is helyet adó Kalemegdan felkerülhessen az UNESCO világörökségi listájára - közölte Aleksandar Sapic, a szerb főváros polgármestere pénteken.
2023. 02. 03. 19:00
Megosztás:

Nem nagyon bíznak politikusaikban a csehek

Nemigen bíznak politikusaikban a csehek. A bizalmatlanság minden politikus iránt nagyobb arányú, mint a bizalom - derült ki az akadémiai CVVM közvélemény-kutató intézet december végén, január elején készített országos felméréséből, amelynek eredményét pénteken hozták nyilvánosságra Prágában.
2023. 02. 03. 18:30
Megosztás:

Eladói nyomás befolyásolta a BUX-ot

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 246,96 pontos, 0,54 százalékos csökkenéssel, 45 396,33 ponton zárt pénteken.
2023. 02. 03. 18:00
Megosztás: