Az emelkedő költségek miatt az MNB folytatja bankszámlaválasztó kampányát

Az MNB gyorselemzése szerint az idén januárban a piaci szolgáltatások éves árindexe a teljes inflációhoz képest jóval nagyobb mértékben, 9,6 százalékkal nőtt. Jelentős részben azért, mert számos bank a tranzakciós illeték megemelését január elejétől teljes mértékben áthárította a lakosságra az ügyfelek tranzakciós díjainak emelésével. A bankkártyás fizetés és a qvik szolgáltatások ugyanakkor továbbra is minden ügyfél számára ingyenesek.
A banki folyószámlával rendelkező lakossági ügyfelek január 31-ig kapták meg egyéni éves díjkimutatásukat hitelintézetüktől. Ha a bank nem küldte meg a határidőig a díjkimutatást, akkor az MNB a fogyasztó kérelmét kivizsgálja, illetve hivatalból is vizsgálódhat - jelezték.
Az egységes formátumú, közérthető díjkimutatás a bankszámlához, tranzakciókhoz, bankkártyához, folyószámlahitelhez, egyéb szolgáltatásokhoz kötődő díjakat, tranzakciószámokat mutatja be, és összegzi az ügyfél éves összes költségét, illetve kamatbevételeit is. A díjkimutatás és az MNB Bankszámlaválasztó programja révén az ügyfelek összehasonlíthatják ezt más számlacsomagok ajánlataival.
A kalkulátorban egyedileg megadhatók a jellemző fizetési szokások, és ezek segítségével kiszámíthatók az adott bankszámlák várható havi és éves összes terhei is - ismertette a jegybank.
Évente vagy új élethelyzetbe kerüléskor mindenképp ajánlott felülvizsgálni a bankszámlát, illetve a költési szokásokat. Ez alapján dönthető el, hogy érdemes-e a bankon belül új számlacsomagot igényelni, vagy akár bankot is váltani - hívták fel a figyelmet.
A fogyasztóvédelmi kampány hozzájárulhat a bankszámlák piacának átláthatóbbá tételéhez, illetve az ügyfelek mobilitásának támogatásával a bankok közötti árazási és szolgáltatási verseny erősödéséhez - közölte az MNB.