Bejött a home office az Erste Bank dolgozóinak és elindult a távmunka is
Az Erste Bank dolgozói szeptembertől visszaálltak a normál munkarendbe, de teljesen új alapokon. Míg a pandémia előtt a központi feladatokat ellátó munkavállalók is alapvetően bentről, az irodában dolgoztak, az új, „new ways of working” modellben a pénzintézet – azokban a munkakörökben, ahol ez lehetséges – a maximális szintre emelte a home office arányát, ami azt jelenti, hogy a dolgozóknak havi átlagban munkaidejük 50 százalékát kell az irodában tölteni. Bár ez az arány a korábbi, normál munkarendhez képest jelentős előrelépés, korábban a pandémiás időszak alatt a bank munkatársainak többsége, a központi feladatokat ellátó kollégák közel 90 százaléka távolról dolgozott.
Az Erste munkatársainak körében végzett felméréseiből kiderül, hogy a járványhelyzet alatt alapvetően megváltozott a munkavállalók home office-ról alkotott véleménye. Amíg tavaly áprilisban, a járványhelyzet elején a válaszadók csupán 34 százaléka érezte teljesen komfortosnak magát az otthoni munkavégzéssel, addig az idén májusban készült felmérésben már 84 százalékuk nyilatkozott így. A bank most ősszel hetedik alkalommal szondázta kollégái elégedettségét. Kiderült: a munkatársak kevésbé találják problémamentesnek az új, hibrid működést, mint a korábbi, teljesen otthoni munkavégzést. A felmérés szerint a kollégáknak – amellett, hogy magát az új, hibrid modellt is szokni kell még – leginkább az utazás okoz kényelmetlenséget. Szeretik a home office rugalmasságát, hogy ezzel megspórolják azt az időt, ami az irodába be- illetve az onnan hazajutáshoz kell.
Nagy előrelépés és fontos mérföldkő ezért a bank életében, hogy szeptembertől már a távmunka lehetősége is adott a kollégáknak. Aki nem szeretne, nem tud az irodában munkát végezni, annak lehetősége van távmunkában dolgozni, amennyiben azt a munkaköre lehetővé teszi. Vezetőjének jóváhagyása, egy távmunkára vonatkozó megállapodás megkötése, és az otthoni munkavégzés körülményeinek megteremtése szükséges ehhez. A szeptemberi bevezetés óta a munkatársak közel 5 százaléka élt a távmunka lehetőségével, de az Erste ennél is nagyobb igényre számít. Leginkább az informatika és a contact center területen dolgozók élnek ezzel a lehetőséggel, az igénylések 68 százaléka érkezett ezekről a területekről. A távmunka lehetőségével így már az sem elképzelhetetlen, hogy egy kolléga, költözzön bárhová is az országban, távmunkában továbbra is fenntartsa munkaviszonyát a bankkal.
„Az elmúlt időszak felméréseinek eredményéből látszik, sok kolléga megkedvelte a home office-t, és ma már kifejezetten igénylik az otthoni munkavégzés lehetőségét. Az Erste a változó igényeket figyelembe véve vezette be idén szeptemberben a normál működésre kidolgozott „new ways of working” modellt. A munkavállalók havi átlagban munkaidejük felében otthonról dolgozhatnak, ez az a maximális szint, amit a jelenlegi jogszabályi előírások lehetővé tesznek. Home office-ból ennél többet hétköznapi esetben, ha nincs pandémia, illetve veszélyhelyzet, nem lehet normál munkarendben dolgozni. Az 50 százaléknál magasabb arányú otthoni munkavégzés a magyar szabályok szerint már távmunkának minősül, amire sokkal szigorúbb jogi és munkavédelmi szabályok vonatkoznak. Az Erste Bank ugyanakkor már bevezette a távmunkát és megteremtett hozzá minden feltételt, így nincs akadálya, hogy valaki kizárólag otthonról lássa el a munkáját. Ez számunkra is előny, hiszen könnyebbé teszi a munkaerő-felvételt” – mondta el Mihók Krisztina, a pénzintézet HR vezetője.
Mindezeken túl a központi feladatokat ellátó dolgozók most átmenetileg újra dolgozhatnak akár teljesen otthonról is, ha azt szeretnék. Az Erste Bank a romló járványügyi adatok miatt január végéig ismét biztosította a százszázalékos home office-t, amire a veszélyhelyzet miatt van jogszabályi lehetőség.