Biztonságban a nyári utazások? – Szakmai ajánlás az utasok jogainak védelmében

A nemzetközi turizmus ökoszisztémájának fontos részét képezik az utazásszervezők és utazási irodák, hiszen a 2020-as években a globális légi utasforgalom – amely elérte a 4 milliárdot – jelentős részét rajtuk keresztül bonyolítja a szektor. Ennek ellenére a jelenlegi szabályozás nem nyújt számukra megfelelő védelmet egy esetleges légitársasági csőddel szemben, így komoly pénzügyi rizikónak vannak kitéve.
Beépített kockázat a rendszerben
Mindez akkor válik igazán nyilvánvalóvá, amikor baj van: ha egy légitársaság csődbe megy, akkor az utazásszervezőket törvény kötelezi alternatív jegy biztosítására az ügyfelek számára. Még akkor is, ha remény sincs az utazási iroda által korábban már megvásárolt repülőjegyek árának visszaszerzésére. Ebben a helyzetben sokszor az utasokon csattan az ostor, hiszen számos példa volt a múltban arra, hogy az utazási irodák az aránytalan pénzügyi teher alatt megroppantak és nem tudták megtéríteni az utasok kárát.
25 év mérlege: 1200 csőd - de ki védi az utasokat?
A turizmus szektor igen érzékenyen reagál a globális eseményekre, mint például repülőgépgyártókkal kapcsolatos negatív hírek, pandémia, háborús események. „Nem sokat hallani a légitársaságok csődjeiről azonban, itthon talán csak a Malév csődjére kapták fel a fejüket az emberek, pedig az elmúlt 25 évben mintegy 1200 kereskedelmi utasszállító légitársaság jelentett csődöt” – nyilatkozta Holczinger Zoltán, a repjegy.hu-t is üzemeltető Weco-Travel online üzletágának vezetője.
Egy tanulmány szerint 2012 és 2019 között, az erős gazdasági növekedés és az alacsony üzemanyagárak jelentette kedvező környezet és növekedési kilátások ellenére, a légitársaságok átlagosan évi 17 milliárd dolláros gazdasági profitot nem realizáltak. A vizsgált 122 légitársaság 77%-a értékromboló volt.
A legutóbbi légitársaság csődje múlt hónap végén, azaz 2025. április 30-án volt: az Air Belgium fizetésképtelenné vált és csődeljárás alá került. Ennek következményeként közel 8 millió euró értékű visszatérítési igény nem került kifizetésre, amelyből több mint 5 millió euró utazási közvetítők (utazási irodák és utazásszervezők) által értékesített jegyekre vonatkozott.
A megoldás: csődvédelmi alap
A mintegy 80 ezer utazási vállalkozást tömörítő Európai Utazási Irodák és Utazásszervezők Szövetsége az Európai Tanácshoz fordult és kezdeményezi, hogy a légi utasok jogairól szóló rendelet felülvizsgálata során rendezzék a jelenlegi fenntarthatatlan helyzetet.
Az ECTAA három kulcspontot javasol az uniós rendelet módosításához:
-a légitársaságok legyenek kötelesek pénzügyi biztosítékot nyújtani, amely fedezi a csődesetben vállalt kötelezettségeiket;
-a rendelet írja elő a fel nem használt jegyek visszatérítésének biztosítását, ha a járatokat a légitársaság működésének beszüntetése vagy csődje miatt törlik;
-hozzanak létre egy kötelező légitársasági csődvédelmi mechanizmust, amely biztosítja a fogyasztók és az értékesítők anyagi biztonságát egy légitársaság csődje esetén.
„A biztonságos, kiszámítható utazás minden utas alapvető joga – ennek egyik sarokköve egy uniós szintű csődvédelmi alap lenne. Súlyos következményekkel járhat, ha egy légitársaság működése váratlanul megszűnik. Cégünk évente több tízezer ügyfél repülőjegy-foglalását bonyolítja le – a MUISZ tagjaként már hosszú ideje szorgalmazzuk a transzparensebb és biztonságosabb utazási környezet kialakítását és ebben a MUISZ mindig partner volt. Kiemelten fontosnak tartjuk ebben ezt az európai szintű összefogást, hiszen mi önállóan csak mikroszinten tudunk cselekedni. Egy esetleges légitársasági csőd esetén a repjegy.hu elsőként értesíti ügyfeleit, segíti az alternatív útvonalak keresését, és ügyfélszolgálatán keresztül támogatást nyújt a kártérítési igények benyújtásában” – hangsúlyozta Holczinger Zoltán.
Miért fontos ez?
A nyári utazási szezon előtt különösen fontos, hogy az utazók biztonságban érezhessék magukat. Az ECTAA javaslata olyan változást sürget, amely valódi védelmet nyújt az utasok pénzének – és a repjegy.hu szerint ez a következő logikus lépés egy érettebb, felelősebb turisztikai ökoszisztéma felé.