Egyre kevesebb lakás adja el önmagát
„Tavaly még elég volt meghirdetni valamit, s már el is vitték” – foglalja össze a közelmúlt meghatározó tapasztalatát Laczi Csaba, az OTP Ingatlanpont budapesti régióvezetője. Ezt támasztja alá az OTP Bank reprezentatív kutatásának eredménye is, miszerint a korábbi ingatlanukat áruba bocsátók csupán 31 százaléka kérte szakember közreműködését az ingatlanértékesítésben.
Az elmúlt évben tapasztalható robbanásszerű keresletnövekedés és az ingatlanárak szárnyalása után idén tavasszal-nyáron megváltozott a piaci környezet és az ingatlanukat eladni szándékozó tulajdonosok azt tapasztalják, hogy megritkultak a magánérdeklődők telefonhívásai. Így aki tényleg el akar adni, az könnyebben fordul szakemberhez. A fővárosi tapasztalatokkal egybevágnak a vidékiek is. „Soha ennyi új megbízás nem érkezett a használtingatlan piacról, mint szeptember hónapban” – mondta Piros Szilvia, az OTP Ingatlanpont dél-alföldi régióvezetője.
A már említett kutatás arra is kitért, hogy eddig leginkább milyen megfontolások tartották távol a megbízókat a közvetítők igénybevételétől. E szerint az egyedül próbálkozók mintegy negyven százaléka a jutalékot igyekezett megspórolni. De ennél is sokkal nagyobb volt azok aránya – a megkérdezettek közel kétharmada –, akik egyszerűen meg voltak győződve arról, hogy az eladással maguk is könnyen boldogulnak, ami igaz is lehet, de nem biztos, hogy mindkét fél számára a legjobb feltételekkel zárul az adásvétel.
A szakértők véleménye szerint egy jó ingatlanközvetítőtől elvárható, hogy bármennyire is felbolydult most a világ, a feltételeket, a szabályokat illetően biztos, naprakész tudása legyen. Ezen felül tudjon megoldásokat a ritka vagy éppen újszerű helyzetekre is. Laczi Csaba tapasztalata, hogy mostanában gyakran elkél a segítségük az épületek energetikai tulajdonságainak értelmezésében és értékelésében. Az emberek most nagyon keresik az olcsót, s nem csak a rezsiköltségek szempontjából. Ma olyan lehetőségek is érdeklik őket, melyektől korábban erősen ódzkodtak, legyen szó osztatlan közös tulajdonról, vagy túlzottan megterhelt ingatlanokról. Ezek nagyon sok kérdést felvethetnek a vevőben, amire a jó ingatlanos tudja a megoldást is. Mindemellett a folyamatos kommunikáció is elvárható tőle. Csakis ezzel, a gyorsan változó piac rezdüléseinek folyamatos értelmezésével-közvetítésével tudja érdemben segíteni a megbízója jó döntéseit.
Piros Szilvia szerint egy ingatlanos akkor tud nagyon jó lenni, ha alaposan ismeri azt a piacot, és területet, amin működik. Mert, mint mondja: „akár valamely helyi tényező, akár egy kis településen kialakult szokásjog képes lehet felülírni országos tendenciákat is.” Ha a közvetítő például érti, hogy egy tervezett beruházás hogyan fogja megváltoztatni a helyiek életét, akkor mindjárt pontosabban tud árazni a környéken. Emellett a jó ingatlanosnak ismerni kell a sajátján kívül a konkurencia, sőt még a tulajdonosok közvetlen kínálatát is. Ugyanis csak így tudja a döntéshez szükséges valamennyi információval ellátni a megbízóját.
Ha a közeli jövőben szorosabbá is válik a közvetítők és az ügyfelek viszonya, változatlanul előfordulhatnak közöttük ütközések. A két régióvezető egyetért abban is, hogy e kapcsolat leginkább konfliktusokat rejtő eleme az árazás, ebben különösen gyakori a véleménykülönbség.
Piros Szilvia szerint tipikus helyzet az, amikor a tulajdonos nem az eladhatóság szerint árazza be az ingatlanát, hanem csak azt nézi, hogy neki mennyi pénzre lenne szüksége. S az elvárások és reális lehetőségek nincsenek mindig összhangban egymással.
Laczi Csaba ezt úgy fogalmazza meg, hogy az ügyfelek rendszeresen belekalkulálják a kért árba a lakásukkal kapcsolatos érzelmeiket is, ám a felülértékelésnek most további forrása is érzékelhető. A tulajdonosok megszokták a folytonos áremelkedést, még fél éve is hónapról-hónapra drágultak az ingatlanok, ezért reflexből is így áraznak. Még nem érzik, hogy már inkább lefelé kell korrigálniuk, ha valóban el akarnak adni.
A szakértők szerint természetesen most is van olyan – jellemzően jó adottságú és jól árazott – ingatlan, ami különösebb erőfeszítés nélkül gazdára találhat, de egyre többet számít az ingatlanpiaci szakértelem, amit három dolog jellemez jól: naprakészség, felkészültség, kommunikáció.