Fel tudják ismerni a magyarok az átverést?

A magyar internetfelhasználók 20%-a teljesen biztos abban, hogy képes lenne felismerni az adathalász próbálkozást egy kapott üzenetben. 44% úgy gondolja, hogy nagy valószínűséggel képes lenne felismerni az átverést. Azonban jelentős különbségek mutatkoznak az internetfelhasználók kora alapján - az idősebbek körében alacsonyabb a magabiztosság szintje, mint a fiatalabb csoportokban.
A 65 év felettiek közül csak a válaszadók fele mondta, hogy képes lenne felismerni az átverést. Az 55-64 éves csoportban ez az arány 48% volt. A 25-34 éves csoport volt a legmagabiztosabb a képességeikben, akik közül 79% úgy vélte, hogy képes lenne felismerni egy hamis üzenetet.
Érdekes módon a magyarok nagyobb szkepticizmust mutatnak, mint a csehek vagy a lengyelek. A lengyel és a cseh válaszadók 81%-a és 84%-a úgy nyilatkozott, hogy képesek felismerni egy hamis e-mailt. 37% és 25% volt ebben biztos.
Fel tudják ismerni a magyarok az átverést?
A Sophos felmérésében a legtöbb internetfelhasználó helyesen azonosította a hamis e-mailek példáját. A felmérésben két konkrét példát is mutattunk a résztvevőknek és a két elemzett esetben a válaszadók 71,5%-a és 87%-a helyesen kategorizálta az üzeneteket adathalászként.
Érdemes megjegyezni, hogy ez az arány magasabb, mint a felmérés elején az internetfelhasználók 65%-a, akik azt mondták, hogy képesek felismerni egy adathalász próbálkozást. Így a magyar internetfelhasználók tudása és képességei a valóságban nagyobbak, mint ahogy azt ők gondolták magukról a felmérésben - ez különösen az idősebb korcsoportok esetében érvényes.
A hamis hírek felismerésében a 45 év feletti internetfelhasználók ugyanolyan jól vagy még jobban teljesítettek, mint a fiatalabbak.
Általános felfogás, hogy az idősebb emberek alacsony tudatossággal és ismeretekkel rendelkeznek a digitális megoldások és azokkal kapcsolatos kockázatok terén. Azonban, ahogy a felmérés mutatja, sok esetben az ellenkezője lehet igaz.
Egyre több kampány célja az idősebb korcsoportok különösen oktatása ezen a téren. Az idősebb internetfelhasználók óvatosak az online tranzakciók során, és nem sietni mindig alapvető szabály az online biztonságban. Emlékezni kell arra, hogy amint valami kétséget vet fel a feladóval vagy az üzenet tartalmával kapcsolatban, érdemes időt adni magunknak, hogy átgondoljuk és ellenőrizzük - jegyzi meg Chester Wisniewski, a Sophos technológiai igazgatója.
Mi kapcsolja be a „vörös lámpát”?
A válaszadók által leggyakrabban említett tényező, ami gyanút keltett, az érvénytelen feladó e-mail címe volt. Átlagosan a válaszadók több mint fele (54%) emiatt kategorizálta az üzenetet hamisként. Más jelek, amelyekre a magyarok figyeltek, a link vagy melléklet jelenléte (átlagosan 32%), az időnyomás és sürgetés (átlagosan 31%), és az a tény, hogy az üzenet nem volt személyre szabva (átlagosan 32%).
Mindannyian naponta, akár többször is átnézzük az e-mail fiókunkat. Amíg ilyen rutinszerű tevékenységet végzünk, könnyen észrevétlen maradhat egy extra számjegy vagy karakter a feladó e-mail címében, és időnyomásnak is engedhetünk. Ezért érdemes észben tartani a csalók által használt sémákat: sürgetés cselekvésre, negatív következményekkel való fenyegetés (pl. jutalom elvesztése, fiók blokkolása), gyanús link vagy melléklet jelenléte, további számjegyek, karakterek, pontok az e-mail vagy www címben.
A spam gyakran tömegesen kerül kiküldésre, mivel a bűnözők arra számítanak, hogy a több ezer címzett között lesznek olyanok, akik elhiszik az átverést és kattintanak a linkre vagy mellékletre, mert például éppen várnak egy szállítmányra. Ezért a személyre szabás hiánya és a részletekre való figyelem, mint például a folyamatban lévő rendelés információinak bemutatása a termék neve említése nélkül, csalási kísérletre utalhat - mutat rá Chester Wisniewski.