Fenntartható közlekedés hidrogénhajtással Kecskeméten

Márciusban Kecskeméten tesztelték a Solaris Urbino 12 hydrogen típusú hidrogén üzemanyagcellás demobuszt. Ebben a járműben hidrogén az üzemanyag, amelyet üzemanyagcella alakít át elektromos árammá, és a hajtást elektromotorok biztosítják. A melléktermék, ami a kipufogón távozik, tiszta vízpára. Az autóbusz üzemanyagellátását a Messer Hungarogáz Kft. biztosította egy mobil hidrogéntöltő-egységgel a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. országos kísérleti hidrogénbusz projektjének keretében.

Fenntartható közlekedés hidrogénhajtással Kecskeméten

A tesztüzem tapasztalatai és a város sajátosságai alapján a hidrogénbuszok hosszú távon is életképes megoldást kínálhatnak Kecskeméten. A hidrogénalapú technológia nemcsak a városi közlekedésben, hanem más közszolgáltatásokban és ipari célokra is használható lehet. Kecskemét, mint a hidrogén technológia úttörő alkalmazója, és a hidrogén szakmai műhelyt működtető Neumann János Egyetem városa, tovább csökkentheti szén-dioxid-kibocsátását, és példát is adhat más települések számára a fenntartható városüzemeltetés kialakításában. A megfelelő pályázati források rendelkezésre állása kulcsfontosságú a sikeres átállásban, és a hidrogéntechnológia terjesztésében.

Kecskemét alpolgármesterét, Dr. Homoki Tamást és Hári Ernőt, a Kecskeméti Közlekedési Központ (KEKO) ügyvezetőjét kértük meg arra, hogy osszák meg tapasztalataikat a hidrogénbusz tesztüzemről.

Hári Ernő elmondta, hogy Kecskemét autóbuszflottája fiatal (negyvenöt darab szóló dízel, és huszonöt dízel-elektromos csuklós hibrid), a járművek mind alacsony padlósak, átlagos életkoruk öt és fél év, ami országos szinten is kiemelkedően új állományt jelent. Kecskemét város szén-dioxid kibocsátásának csupán fél százalékát teszi ki a közösségi közlekedés.

Kiemelte, hogy a hidrogénbusz tesztüzemével kapcsolatban rendkívül pozitívak a tapasztalataik. Azért is fontos ez, mert egy város működtetésében évekkel, évtizedekkel előre kell gondolkodni. A dízelek 2030 körül kifutnak, és ha a hidrogén tapasztalatok jók, akkor erre az időre akár aktuális lehet hidrogén flotta bevezetése is. A városban soha nem közlekedtek közvetlenül gázüzemű (földgázos, CNG/LNG üzemű) autóbuszok, ez a technológia véleménye szerint egyébként mellékvágány.

Az ügyvezető megemlítette, igen szerencsés körülmény volt, hogy a Solaris hidrogéncellás tesztbusz tervszerű karbantartása márciusban történt, ezért ezeket a feladatokat közszolgáltatási partnerük, az Inter Tan-Ker Zrt. műszaki kiszolgálást végző kollégái is láthatták. Két, nem autóbuszvezető munkatársat képeztek ki a hidrogén töltésére, akik a hidrogén kezelésével kapcsolatos megfelelő jogosításokat is megszerezték. A tesztüzemre történő szakmai felkészítés nagyon fontos volt, amelynek eredményeként mindenki számára kiderült, hogy a hidrogéntől nem kell félni, csak tisztelni. A hidrogén üzemanyagcellás autóbusz, amelyet a hidrogénből nyert árammal elektromos motorok hajtanak, vezetési szempontból nagyon hasonló a hibridekhez, ezért nem okoztak meglepetést az autóbuszvezetőknek. Amit ők is, és az utasok is észrevehettek, hogy ez a legcsendesebb jármű a város utcáin.

A projekt sikeres végrehajtásához alapvetően járult hozzá, hogy a hidrogént biztosító Messer Hungarogáz részéről sok segítséget és szakmai támogatást kapott a KEKO, és az is rendkívül fontos, hogy állandóan biztosították a hidrogéntöltésben szakértő munkatársak elérhetőségét. A hidrogénellátás folyamatosan rendelkezésre állt, amit a Messer mobil töltőállomásánál vételeztek.

Dr. Homoki Tamás alpolgármester kifejtette, hogy Kecskemét sajátosságai, akárcsak a tesztüzem tapasztalatai, azt vetítik előre, hogy a jövő közösségi közlekedésének optimális megoldása ebben a városban a hidrogén üzemanyagcellás autóbusz lehet. Kecskemét és közvetlen vonzáskörzetének kiterjedése, amelyet a KEKO kiszolgál, Budapestet nem számítva, a második legnagyobb az országban. Egy járműnek az átlagos napi futásteljesítménye háromszáz kilométer körül alakul, miközben sok városban elegendő ennek a felével számolni.

Úgy véli, hogy a már taglalt földrajzi adottságokat, és a hálózat kiterjedtségét is figyelembe véve, az akkumulátoros elektromos autóbuszokkal történő összevetésből az jön ki, hogy jelenleg az akkumulátoros elektromos járművek a számunkra szükséges napi futás nagyjából felét tudnák megtenni, miközben a hatótávot még az aktuális időjárás is nagy mértékben befolyásolja. A mozgatás mellet az akkumulátorok állandó, valamint az utastér akár időszakos hűtése az egyre növekvő számú forró nyári napokon alaposan lecsökkenti a rendelkezésre álló energiát, és az akkumulátorokat terhelik az elektromos vezetési, biztonsági, világítási rendszerek, és az utastájékoztatás is. A várhatóan szükséges napközbeni töltések miatt Kecskeméten valószínűsíthető, hogy egy elektromos akkumulátoros flotta létszámát a dízel kapacitáshoz képest 35-40%-kal túl kellene tervezni, így igen magas lenne az egy járműre jutó kihasználatlan állásidő csakúgy, mint az ehhez szükséges beruházási és a karbantartási, javítási és fenntartási költségek.

Hári Ernő, a KEKO ügyvezetője hozzátette, hogy a hidrogén üzemanyagcellás üzem nagyon sok tekintetben közelebb áll a hagyományosan ismert autóbuszközlekedéshez, jobban beilleszthető a meglévő rendszerekbe és működési rendbe. Az autóbuszokat mobil, vagy telepített töltőállomásról gyorsan lehet feltölteni, nagy a hatótávjuk, és lényegében hasonló paraméterekkel működnek mínusz 25 és plusz 35 fok között. Az elektromosnál problémás az akkupakk szabályozott körülmények közötti megsemmisítése és cseréje is. Tudomásuk szerint jelenleg nincs erre kialakított, jól működő rendszer még gyártói oldalon sem. Azzal ugyanakkor számolni kell, hogy a 6-7 év múlva cserélendő akkuk költsége a jármű árának 30-40-át is elérhetik.  Nem elhanyagolható az sem, hogy sok elektromos autóbusz töltéséhez óriási mértékben lenne szükséges bővíteni az elektromos hálózat kapacitását, és ennek vannak fizikai korlátjai csakúgy, mint komoly idő és beruházási forrásigénye.

Jelenleg még jelentősen drágábbnak mondható egy hidrogén üzemanyagcellás autóbusz beszerzése egy elektromos autóbuszhoz képest, de a helyi adottságokat és minden egyéb szempontot figyelembe véve a hidrogéntechnológia felé billenhet a mérleg. Kritikus kérdés továbbá a hidrogén üzemanyag ára. Jelenleg a zöld hidrogénnel való üzemelés nagyon drága a dízel üzemhez képest. Az európai adatokat tekintve 14-24 euró közötti kilogrammonkénti árral lehet számolni, ugyanakkor a saját maguk által termelt hidrogénnel ez akár hat-hét euróra csökkenthető, ami már egy nagyon lényeges átfordulási pont a dízelhez képest.

Dr. Homoki Tamás alpolgármester hangsúlyozta, hogy egy város működtetésében, üzemeltetésében, évekkel, évtizedekkel is előre kell tervezni. Ráadásul nemcsak a közlekedést, hiszen az csupán egyetlen feladat a rengeteg közül. Kecskemét városvezetése már 2008-ban elkezdte a következő flottát tervezni, tudatosan, környezetbarát módon, 2014-től pedig szintlépés történt a hibrid autóbuszok bevezetésével. Az ideális hosszú távú megoldás, ha végül saját maguk kezdenek hidrogént termelni vízbontással. Ideális estben szürke vízből, amely így kiválóan hasznosítható anélkül, hogy nagyobb költséggel ivóvizet készítenénk belőle. A vízbontás történhet a legzöldebb módon, napenergiából vagy szélenergiából nyert árammal, vagy olyan másodlagos elektromos áramforrásból, amelyet például hulladékégetésből nyerhetnek.

Kecskemét energiaváltásában kiemelt előny a városban működő Neumann János Egyetem, ahol egy hidrogén szakmai műhely is tevékenykedik, és fókuszterülete a zöld hidrogén előállítása. A jövő kapcsán azonban még tovább lehet gondolkodni, hiszen a hidrogénnel számos közszolgáltatás járműparkja is hajtható lehet, többek között a szemétszállító tehergépkocsik. De hidrogénnel ellátható a város egyéb ipari infrastruktúrája vagy az ipari parkok. Nagy előnye a hidrogénnek, hogy ha napelemből vagy szélenergiából túltermelés van, a felesleges áramot át lehet irányítani vízbontásra, ami termeli a hidrogént, amit bármikor fel lehet használni a későbbiekben.

Az alpolgármester végül a pályázatok fontosságát és szükségességét hangsúlyozva elmondta, miszerint megkerülhetetlen tény, hogy hidrogén előállító üzemre még a leggazdagabb városoknak sincs forrásuk, ezért kiemelt szempontként kellene kezelni, hogy a fosszilis energiaforrásokról a megújulókra történő átálláshoz szükséges beruházásokat minél szélesebb körű és jelentős támogatási intenzitással rendelkező pályázatokkal kell segíteni.

Kovács Gábor, a Messer hidrogén üzletág vezetője hangsúlyozta, hogy a fenntarthatóság eléréséhez nagyon fontos és példamutató a város jól megtervezett, hosszútávú jövőképe. A város összetettségéből adódó szinergiákat akkor tudják igazán kihasználni, ha szektorkapcsolással (hulladék-távhő–energia–közlekedés) minden téren egyszerre végeznek fejlesztéseket. Megfelelő kihasználtság mellett az összehangolt tömeg- és haszongépjárművek közlekedésére, valamit ipari parkok kiszolgálására építve akár saját hidrogéntermelő berendezéssel és hidrogéntöltő állomással jelentős energia- és költségmegtakarítást érhet el a kecskeméti városüzemeltetés, melyhez a Messer teljeskörű rendszertelepítést és üzemeltetési támogatást képes nyújtani.

Több lányt tudományos pályára: ezért nem lesznek informatikusok a lányokból, még akkor sem, ha érdekelné őket

Június közepén háromnapos táborral zárult le a Smartiz oktatási program hetedik évada, melynek során egy osztálynyi diáklány kapott támogatást ahhoz, hogy egy támogató közegben kipróbálja magát a programozásban, elmélyítse matematikai tudását. A Morgan Stanley és a Nők a Tudományban Egyesület (NATE) programjában immár összesen több mint 150 lány vett részt hét év alatt. Azt minden résztvevő megerősítette, hogy fejlődött a logikus gondolkodása és nőtt az önbizalma és sokan közülük a STEM-területeken (természettudomány, informatika, mérnöki tudományok és matematika) folytatták tanulmányaikat. A programra legközelebb szeptemberben lehet jelentkezni.
2025. 07. 13. 12:00
Megosztás:

Ethereum időversenyben: jön a natív zkEVM, ami újraszabja a blokkláncok jövőjét

Az Ethereum nem hagyja magát leírni. Míg a riválisok, mint a Solana vagy a különféle Layer 2 megoldások agresszívan skáláznak, Vitalik Buterin vezetésével a világ egyik legfontosabb blokklánca forradalmi újítással készül visszavenni a piacvezető szerepet: jön a natív zkEVM a layer 1-en. Nem csupán optimalizálásról van szó – hanem egy technológiai túlélési stratégiáról, ami radikálisan átalakíthatja az Ethereum működését és jövőjét.
2025. 07. 13. 10:00
Megosztás:

Elindult az Ethereum-ETF lavina: 900 millió dolláros kereslet robbanthatja be az árfolyamot

Úgy tűnik, az Ethereum újra reflektorfénybe került – de ezúttal nem a DeFi vagy az NFT-k miatt, hanem az intézményi tőke agresszív beáramlása miatt. Az Ethereumhoz kötött tőzsdén kereskedett alapok (ETF-ek) már több mint 908 millió dollár értékű ETH-t halmoztak fel, ami egyértelmű jele annak, hogy a nagyhalak készülnek valamire. És ha az eddigi kriptotörténelem bármit is megtanított nekünk, akkor az az, hogy amikor az ETF-ek jönnek, az árfolyam hamarosan követi őket.
2025. 07. 13. 09:00
Megosztás:

Trump új kereskedelmi megállapodása Vietnámmal a kriptovaluta piacokra is hatással lesz

Donald Trump és Pham Minh Chinh vietnámi miniszterelnök július eleji kereskedelmi bejelentése új lendületet adott a globális piacoknak – és ezzel együtt új spekulációk egész sorát indította el.
2025. 07. 13. 08:00
Megosztás:

Ezekkel a számokkal nyerhettél az ötös lottón!

A televízióban közvetített számsorsoláson az alábbi nyerőszámokat húzták ki szombaton az ötös lottón:
2025. 07. 13. 07:00
Megosztás:

Már 126 napja nincs telitalálat Magyarország legismertebb lottójátékán - mennyi a nyeremény?

Immáron 18 hete halmozódik az Ötöslottó főnyereménye, így ezen a héten már 3,7 milliárd forint - minden idők 9. legnagyobb nyereménye - várja a játékosokat szombaton. A vasárnap is tartogat izgalmakat, a Hatoslottón - 42 nap halmozódás után - 707 millió forinttal lehet gazdagabb az a szerencsés, aki egymaga ikszelte be helyesen a 6 találatot.
2025. 07. 13. 06:00
Megosztás:

Csaknem 100 milliárd forintból fejlődhet tovább az élelmiszeripar

Megszülettek az első támogatói döntések a komplex élelmiszeripari fejlesztések kapcsán, 49 beruházás több mint 95 milliárd forint támogatásban részesül - jelentette be közösségi oldalán Nagy István agrárminiszter szombaton.
2025. 07. 13. 05:00
Megosztás:

Szijjártó Péter: az amerikai vámemelés is a brüsszeli vezetés alkalmatlanságát bizonyítja

Az Európai Unióval szemben frissen bejelentett amerikai vámemelések is a brüsszeli vezetés alkalmatlanságát bizonyítják, ezért itt lenne az ideje egy patrióta fordulatnak - írta Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter szombaton a Facebookon.
2025. 07. 13. 04:00
Megosztás:

Idősebb korosztályok nyomulnak a hitelpiacon – ők vállalják a nagyobb kockázatot

Bár a 10 százalékos önerő lehetősége miatt sokan a fiataloktól várták a bátrabb hitelfelvételt, a valóság ennek épp az ellenkezője: sokkal inkább az 50 év feletti korosztály veszi fel az ingatlan értékének mind nagyobb részét hitelként – hívja fel a figyelmet Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője.
2025. 07. 13. 03:00
Megosztás:

Megbüntetnek! Így változik a kerítés építés szabálya!

A kerítés műszaki építménynek számít, de általában nem engedélyköteles, tehát nem szükséges hozzá építési engedély ám ez nem jelenti azt, hogy bármit szabad építeni.
2025. 07. 13. 02:00
Megosztás:

Elfogadták! Így változott a 65 év felettiek kedvezményes utazása

A közforgalmú személyszállítás során a 65. életévüket betöltött személyek életkoruk alapján díjmentesen utazhatnak, pusztán személyazonosító okmányuk felmutatásával. Számukra már nincs szükség utazási utalványra az ingyenes utazáshoz. Azok a személyek viszont, akik még nem múltak el 65 évesek, de nyugdíjban vagy egyéb meghatározott ellátásban részesülnek, éves utalvány alapján vehetik igénybe az utazási kedvezményeket.
2025. 07. 13. 01:00
Megosztás:

Hyperliquid áttörése: 10,6 milliárd dolláros nyitott pozícióval új DeFi rekord született

A decentralizált pénzügyek világa új korszakba lépett. A Hyperliquid nevű derivatíva-kereskedési platform lenyűgöző teljesítményt nyújtott: nyitott pozícióinak (open interest) összértéke meghaladta a 10,6 milliárd dollárt, ezzel új csúcsot állítva fel a DEX-ek (decentralizált tőzsdék) történetében. De mitől lett ilyen népszerű ez az eddig kevéssé ismert szereplő? És mit árul el mindez a kriptopiac fejlődési irányáról?
2025. 07. 12. 23:00
Megosztás:

Ethereum újra lendületben: Négy nap alatt 5,46 milliárd dolláros láncon belüli forgalom!

Miközben a kriptopiac ingadozó hangulatban van, az Ethereum (ETH) látványos aktivitással hívta fel magára a figyelmet: alig négy nap alatt 5,46 milliárd dollárnyi tranzakció zajlott le a blokkláncán. Vajon mit jelez ez a masszív növekedés? Csak átmeneti fellángolásról van szó, vagy valóban újabb felfutás küszöbén állunk?
2025. 07. 12. 22:00
Megosztás:

Íme 50 bolt, ahol már most fizethetsz kriptovalutával

A kriptovaluták már rég túlléptek a spekuláció határán – egyre több helyen válhatnak valódi fizetőeszközzé. Ha Bitcoinod vagy más digitális valutád van, már most is akad bőven olyan üzlet, ahol szívesen fogadják el a virtuális pénzed. Nézd meg, hol vásárolhatsz közvetlenül vagy közvetve kriptóval – és miért lehet ez forradalmi lépés a globális pénzügyi rendszerben.
2025. 07. 12. 21:00
Megosztás:

A megfelelő folyadékellátás biztosítása úton lévő járművek számára

Eszünkbe jut-e vajon, hogy a hosszú utak során a járművezetők megfelelő folyadékellátása mennyire kulcsfontosságú? Az utazások során a megfelelő ivóvízellátás nem csupán kényelmi kérdés, hanem alapvető szükséglet is. Bár sokan talán nem gondolnák, a kamionok és más haszongépjárművek egyik leglényegesebb felszerelése a vizeskanna és a víztartály, amelyek lehetővé teszik, hogy a sofőrök mindig hozzáférjenek friss vízhez, bárhol is járjanak.
2025. 07. 12. 20:00
Megosztás:

A Bitcoin már nagyobb, mint a Google és az ezüst – Az Amazon a következő célpont?

A Bitcoin újabb történelmi mérföldkőhöz érkezett: piaci kapitalizációja immár meghaladja az Alphabet (Google) és az ezüst értékét is. Miközben sokan még mindig kétkedve tekintenek a kriptovalutákra, a legnagyobb digitális eszköz feltartóztathatatlanul tör előre – a következő kihívott pedig nem más, mint az Amazon.
2025. 07. 12. 19:00
Megosztás:

Kitört az XRP árfolyama? Indul az „XRP-szezon” – Erődemonstráció a Bitcoinnal szemben

Az XRP hetek óta a háttérben gyűjtötte az erőt, most viszont végre áttörte azt az ellenállási szintet, amely korábban rendre visszafogta a mozgását a Bitcoinhoz képest. Alex Cobb elemző szerint „elég volt, most indul az XRP-szezon”. Vajon tényleg új altcoin-ciklus elé nézünk? Elemzünk, értékelünk, és megmutatjuk, mit érdemes figyelni.
2025. 07. 12. 18:00
Megosztás:

A Binance áttöri a falakat: Halal kriptostaking a muszlim világ számára

A kriptovaluták világa új korszakba lépett: a Binance elindította a világ első, hivatalosan is saría-kompatibilis staking szolgáltatását. A Sharia Earn névre keresztelt kezdeményezés célja, hogy elérhetővé tegye a passzív kriptojövedelmet azok számára is, akik eddig vallási okokból tartózkodtak az ilyen típusú pénzügyi termékektől. Ez az újítás akár több mint 1,9 milliárd ember pénzügyi életét formálhatja át világszerte.
2025. 07. 12. 17:00
Megosztás:

Így hoz megtérülést a jól tervezett reklám

A vizuális jelenlét ma már minden vállalkozás számára nélkülözhetetlen. Egy jól megtervezett, látványos molinó pedig bármelyik cég számára hatalmas versenyelőnyt jelenthet. Így ha jól tervezzük meg reklámeszközünk gyártásának lépéseit, akkor egy kiváló, hosszú távú befektetést jelentő eszköz lehet arra, hogy hosszú távon is erősítse a márkajelenlétet, valamint hogy a vállalkozás kommunikációjának látványos eleme legyen.
2025. 07. 12. 16:00
Megosztás:

Kapszulagardrób férfiaknak – tippek a megvalósításhoz

A férfiak számára a ruhavásárlás sokszor csak nyűg, és nem kifejezetten veszik rá magukat szívesen. Éppen ezért ebben a cikkünkben most nekik hoztunk egy szuper tippet arra, hogyan lehet kevés ruhadarabbal is boldogulni úgy, hogy közben mindig stílusosak maradunk.
2025. 07. 12. 14:00
Megosztás: