Fenntartható közlekedés hidrogénhajtással Kecskeméten

Márciusban Kecskeméten tesztelték a Solaris Urbino 12 hydrogen típusú hidrogén üzemanyagcellás demobuszt. Ebben a járműben hidrogén az üzemanyag, amelyet üzemanyagcella alakít át elektromos árammá, és a hajtást elektromotorok biztosítják. A melléktermék, ami a kipufogón távozik, tiszta vízpára. Az autóbusz üzemanyagellátását a Messer Hungarogáz Kft. biztosította egy mobil hidrogéntöltő-egységgel a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. országos kísérleti hidrogénbusz projektjének keretében.

Fenntartható közlekedés hidrogénhajtással Kecskeméten

A tesztüzem tapasztalatai és a város sajátosságai alapján a hidrogénbuszok hosszú távon is életképes megoldást kínálhatnak Kecskeméten. A hidrogénalapú technológia nemcsak a városi közlekedésben, hanem más közszolgáltatásokban és ipari célokra is használható lehet. Kecskemét, mint a hidrogén technológia úttörő alkalmazója, és a hidrogén szakmai műhelyt működtető Neumann János Egyetem városa, tovább csökkentheti szén-dioxid-kibocsátását, és példát is adhat más települések számára a fenntartható városüzemeltetés kialakításában. A megfelelő pályázati források rendelkezésre állása kulcsfontosságú a sikeres átállásban, és a hidrogéntechnológia terjesztésében.

Kecskemét alpolgármesterét, Dr. Homoki Tamást és Hári Ernőt, a Kecskeméti Közlekedési Központ (KEKO) ügyvezetőjét kértük meg arra, hogy osszák meg tapasztalataikat a hidrogénbusz tesztüzemről.

Hári Ernő elmondta, hogy Kecskemét autóbuszflottája fiatal (negyvenöt darab szóló dízel, és huszonöt dízel-elektromos csuklós hibrid), a járművek mind alacsony padlósak, átlagos életkoruk öt és fél év, ami országos szinten is kiemelkedően új állományt jelent. Kecskemét város szén-dioxid kibocsátásának csupán fél százalékát teszi ki a közösségi közlekedés.

Kiemelte, hogy a hidrogénbusz tesztüzemével kapcsolatban rendkívül pozitívak a tapasztalataik. Azért is fontos ez, mert egy város működtetésében évekkel, évtizedekkel előre kell gondolkodni. A dízelek 2030 körül kifutnak, és ha a hidrogén tapasztalatok jók, akkor erre az időre akár aktuális lehet hidrogén flotta bevezetése is. A városban soha nem közlekedtek közvetlenül gázüzemű (földgázos, CNG/LNG üzemű) autóbuszok, ez a technológia véleménye szerint egyébként mellékvágány.

Az ügyvezető megemlítette, igen szerencsés körülmény volt, hogy a Solaris hidrogéncellás tesztbusz tervszerű karbantartása márciusban történt, ezért ezeket a feladatokat közszolgáltatási partnerük, az Inter Tan-Ker Zrt. műszaki kiszolgálást végző kollégái is láthatták. Két, nem autóbuszvezető munkatársat képeztek ki a hidrogén töltésére, akik a hidrogén kezelésével kapcsolatos megfelelő jogosításokat is megszerezték. A tesztüzemre történő szakmai felkészítés nagyon fontos volt, amelynek eredményeként mindenki számára kiderült, hogy a hidrogéntől nem kell félni, csak tisztelni. A hidrogén üzemanyagcellás autóbusz, amelyet a hidrogénből nyert árammal elektromos motorok hajtanak, vezetési szempontból nagyon hasonló a hibridekhez, ezért nem okoztak meglepetést az autóbuszvezetőknek. Amit ők is, és az utasok is észrevehettek, hogy ez a legcsendesebb jármű a város utcáin.

A projekt sikeres végrehajtásához alapvetően járult hozzá, hogy a hidrogént biztosító Messer Hungarogáz részéről sok segítséget és szakmai támogatást kapott a KEKO, és az is rendkívül fontos, hogy állandóan biztosították a hidrogéntöltésben szakértő munkatársak elérhetőségét. A hidrogénellátás folyamatosan rendelkezésre állt, amit a Messer mobil töltőállomásánál vételeztek.

Dr. Homoki Tamás alpolgármester kifejtette, hogy Kecskemét sajátosságai, akárcsak a tesztüzem tapasztalatai, azt vetítik előre, hogy a jövő közösségi közlekedésének optimális megoldása ebben a városban a hidrogén üzemanyagcellás autóbusz lehet. Kecskemét és közvetlen vonzáskörzetének kiterjedése, amelyet a KEKO kiszolgál, Budapestet nem számítva, a második legnagyobb az országban. Egy járműnek az átlagos napi futásteljesítménye háromszáz kilométer körül alakul, miközben sok városban elegendő ennek a felével számolni.

Úgy véli, hogy a már taglalt földrajzi adottságokat, és a hálózat kiterjedtségét is figyelembe véve, az akkumulátoros elektromos autóbuszokkal történő összevetésből az jön ki, hogy jelenleg az akkumulátoros elektromos járművek a számunkra szükséges napi futás nagyjából felét tudnák megtenni, miközben a hatótávot még az aktuális időjárás is nagy mértékben befolyásolja. A mozgatás mellet az akkumulátorok állandó, valamint az utastér akár időszakos hűtése az egyre növekvő számú forró nyári napokon alaposan lecsökkenti a rendelkezésre álló energiát, és az akkumulátorokat terhelik az elektromos vezetési, biztonsági, világítási rendszerek, és az utastájékoztatás is. A várhatóan szükséges napközbeni töltések miatt Kecskeméten valószínűsíthető, hogy egy elektromos akkumulátoros flotta létszámát a dízel kapacitáshoz képest 35-40%-kal túl kellene tervezni, így igen magas lenne az egy járműre jutó kihasználatlan állásidő csakúgy, mint az ehhez szükséges beruházási és a karbantartási, javítási és fenntartási költségek.

Hári Ernő, a KEKO ügyvezetője hozzátette, hogy a hidrogén üzemanyagcellás üzem nagyon sok tekintetben közelebb áll a hagyományosan ismert autóbuszközlekedéshez, jobban beilleszthető a meglévő rendszerekbe és működési rendbe. Az autóbuszokat mobil, vagy telepített töltőállomásról gyorsan lehet feltölteni, nagy a hatótávjuk, és lényegében hasonló paraméterekkel működnek mínusz 25 és plusz 35 fok között. Az elektromosnál problémás az akkupakk szabályozott körülmények közötti megsemmisítése és cseréje is. Tudomásuk szerint jelenleg nincs erre kialakított, jól működő rendszer még gyártói oldalon sem. Azzal ugyanakkor számolni kell, hogy a 6-7 év múlva cserélendő akkuk költsége a jármű árának 30-40-át is elérhetik.  Nem elhanyagolható az sem, hogy sok elektromos autóbusz töltéséhez óriási mértékben lenne szükséges bővíteni az elektromos hálózat kapacitását, és ennek vannak fizikai korlátjai csakúgy, mint komoly idő és beruházási forrásigénye.

Jelenleg még jelentősen drágábbnak mondható egy hidrogén üzemanyagcellás autóbusz beszerzése egy elektromos autóbuszhoz képest, de a helyi adottságokat és minden egyéb szempontot figyelembe véve a hidrogéntechnológia felé billenhet a mérleg. Kritikus kérdés továbbá a hidrogén üzemanyag ára. Jelenleg a zöld hidrogénnel való üzemelés nagyon drága a dízel üzemhez képest. Az európai adatokat tekintve 14-24 euró közötti kilogrammonkénti árral lehet számolni, ugyanakkor a saját maguk által termelt hidrogénnel ez akár hat-hét euróra csökkenthető, ami már egy nagyon lényeges átfordulási pont a dízelhez képest.

Dr. Homoki Tamás alpolgármester hangsúlyozta, hogy egy város működtetésében, üzemeltetésében, évekkel, évtizedekkel is előre kell tervezni. Ráadásul nemcsak a közlekedést, hiszen az csupán egyetlen feladat a rengeteg közül. Kecskemét városvezetése már 2008-ban elkezdte a következő flottát tervezni, tudatosan, környezetbarát módon, 2014-től pedig szintlépés történt a hibrid autóbuszok bevezetésével. Az ideális hosszú távú megoldás, ha végül saját maguk kezdenek hidrogént termelni vízbontással. Ideális estben szürke vízből, amely így kiválóan hasznosítható anélkül, hogy nagyobb költséggel ivóvizet készítenénk belőle. A vízbontás történhet a legzöldebb módon, napenergiából vagy szélenergiából nyert árammal, vagy olyan másodlagos elektromos áramforrásból, amelyet például hulladékégetésből nyerhetnek.

Kecskemét energiaváltásában kiemelt előny a városban működő Neumann János Egyetem, ahol egy hidrogén szakmai műhely is tevékenykedik, és fókuszterülete a zöld hidrogén előállítása. A jövő kapcsán azonban még tovább lehet gondolkodni, hiszen a hidrogénnel számos közszolgáltatás járműparkja is hajtható lehet, többek között a szemétszállító tehergépkocsik. De hidrogénnel ellátható a város egyéb ipari infrastruktúrája vagy az ipari parkok. Nagy előnye a hidrogénnek, hogy ha napelemből vagy szélenergiából túltermelés van, a felesleges áramot át lehet irányítani vízbontásra, ami termeli a hidrogént, amit bármikor fel lehet használni a későbbiekben.

Az alpolgármester végül a pályázatok fontosságát és szükségességét hangsúlyozva elmondta, miszerint megkerülhetetlen tény, hogy hidrogén előállító üzemre még a leggazdagabb városoknak sincs forrásuk, ezért kiemelt szempontként kellene kezelni, hogy a fosszilis energiaforrásokról a megújulókra történő átálláshoz szükséges beruházásokat minél szélesebb körű és jelentős támogatási intenzitással rendelkező pályázatokkal kell segíteni.

Kovács Gábor, a Messer hidrogén üzletág vezetője hangsúlyozta, hogy a fenntarthatóság eléréséhez nagyon fontos és példamutató a város jól megtervezett, hosszútávú jövőképe. A város összetettségéből adódó szinergiákat akkor tudják igazán kihasználni, ha szektorkapcsolással (hulladék-távhő–energia–közlekedés) minden téren egyszerre végeznek fejlesztéseket. Megfelelő kihasználtság mellett az összehangolt tömeg- és haszongépjárművek közlekedésére, valamit ipari parkok kiszolgálására építve akár saját hidrogéntermelő berendezéssel és hidrogéntöltő állomással jelentős energia- és költségmegtakarítást érhet el a kecskeméti városüzemeltetés, melyhez a Messer teljeskörű rendszertelepítést és üzemeltetési támogatást képes nyújtani.

Globális bérkifizetések új alapokon – Forradalmasítja a fizetést a Stellar, az Airtm és a Bridge együttműködése

A digitális gazdaság határai elmosódnak, de a fizetések még mindig beragadtak a múlt századba. Egy új, már működő integráció most gyökeresen alakítja át a globális bérkifizetési rendszert: a Stellar blokklánc, az Airtm digitális pénztárca és a Stripe tulajdonában álló Bridge közösen hozták létre azt az infrastruktúrát, amely végre valódi megoldást kínál a világ bármely pontján dolgozók gyors, biztonságos és megfizethető díjazására.
2025. 08. 05. 08:00
Megosztás:

Csökkent a Puma bevétele a második negyedévben

A Puma német sportszergyártó a tavalyi azonos időszakinál kisebb bevételt ért el az idei második negyedévben a honlapján közzétett beszámolója alapján.
2025. 08. 05. 07:00
Megosztás:

Magyar médiavállalkozás sikere német óriásokkal karöltve

Magyar siker az európai digitális hirdetési piacon: két német óriással kötött szerződést az Ads Interactive Media Group ezzel a térség egyik kiemelt header bidding szolgáltatójává vált.
2025. 08. 05. 06:00
Megosztás:

Következő generációs épületgépészeti megoldás a fenntarthatóságért

Az LG Magyarország tapasztalatai szerint hazánkban is jelentős az érdeklődés az R32 hűtőközeggel működő inverteres scroll folyadékhűtő berendezések iránt, amelyek széles körben alkalmazhatók különféle épülettípusok – például kereskedelmi, ipari létesítmények, közintézmények, irodaépületek, szállodák, oktatási és egészségügyi intézmények – energiahatékony hűtési, fűtési és használati melegvíz igényeinek kielégítésére. A vállalat következő generációs épületgépészeti megoldása támogatja az alacsony globális felmelegedési potenciállal (GWP) rendelkező hűtőközegek és a fenntartható technológiák irányába mutató globális átállást, hiszen az R32 GWP-értéke körülbelül 70 százalékkal alacsonyabb, mint a korábban jellemzően alkalmazott R410A-é.
2025. 08. 05. 05:00
Megosztás:

Stagnáló gazdaság: mire figyeljen egy KKV a pénzügyi tervezésnél?

2025-re a magyar kormány a GDP-növekedést eredetileg 3,4 %-ra várta, ám a legfrissebb adatok alapján ezt már 1 %-ra mérsékelték. Bár talán a recessziót sikerül elkerülni, de az szinte már biztos, hogy a tényleges növekedés elmarad a tervezettől. Ugyanakkor ilyen környezetben is különösen fontos a KKV-k számára a tudatos pénzügyi tervezés – hangsúlyozta Bagdi Lajos, a Niveus partnere.
2025. 08. 05. 04:00
Megosztás:

Erről árulkodik a kereskedelmi ingatlanpiac első féléves teljesítménye

A Colliers szakértői áttekintették az idei év eddigi legfontosabb eseményeit és trendjeit. A 2025 H1-es sajtókonferencia során a vállalat vezető szakértői – Tóth Kristóf (Associate Director, Head of Research), Zelles-Görgey Balázs (Director, Head of Capital Markets), Csörgő Anita (Director, Head of Retail), Ecsődi Miklós (Director, Head of Occupier Services) és Beck Tamás (Director, Head of Industrial) az aktuális gazdasági környezet mellett elemezték az egyes ingatlanpiaci szektorok alakulását is.
2025. 08. 05. 03:00
Megosztás:

Ön melyiket részesíti előnyben? Készpénz vagy digitális fizetés?

A magyar fiatalok egyre természetesebben használják a digitális fizetési módokat – legyen szó mobilappról, okosóráról, okoskarkötőről vagy bankkártyáról –, és ezek biztonságát már a készpénzével egyenértékűnek tartják. A K&H ifjúsági index legfrissebb adatai jól mutatják a generációs kettősséget: fejben már a jövőben élnek, de a gyakorlatban még sokan ragaszkodnak a hagyományos megoldásokhoz.
2025. 08. 05. 02:00
Megosztás:

Vége! Véget ér a nyár! Itt a pontos időpontja

Szeptemberre fordulva milliók sóhajtanak fel: vége a nyárnak. Az iskolatáska cipzárja felhangzik, a napbarnított bőr lassan fakul, a strandpapucs helyét pedig újra a zárt cipők veszik át. De vajon tényleg itt a nyár vége? És mi alapján döntjük el, hogy mikor zárjuk le az év legmelegebb, legfelszabadultabb időszakát? Mikor mondhatjuk "hivatalosan" is azt: VÉGE A NYÁRNAK?
2025. 08. 05. 01:00
Megosztás:

A tőzsdecirkusz folytatódik

Pénteken „megütötték” a börzéket a bejelentett vámoknak köszönhetően, na meg később az amerikai munkaügyi minisztérium egyik, a munkaerőpiaci adatokért felelős vezetőjét is menesztette, azzal a felkiáltással, hogy Biden embere, vagyis meghamisította az adatokat.
2025. 08. 05. 00:01
Megosztás:

Az ABB befektet a megújuló energiatárolásra specializálódott HESStec-be

Az ABB kisebbségi részesedést szerez a hibrid energiatároló rendszerekre (HESS) és akkumulátoros energiatároló rendszerekre (BESS) szakosodott HESStec vállalatban. A HESStec energiatárolással kapcsolatos tervezési, mérnöki és optimalizálási képességeinek integrálása lehetővé teszi az ABB számára az energiatárolási megoldások optimalizálását, az innovatív üzleti modellek kidolgozását és az üzleti növekedés fokozását a kulcsfontosságú globális piacokon. A partnerség kibővíti az ABB kompetenciáit az energiatároló rendszerek hálózati integrációja és az energiaoptimalizálási szoftverek terén, amelyek jelentős segítséget nyújtanak az ügyfelek számára a nettó nulla kibocsátási cél elérésében.
2025. 08. 04. 23:00
Megosztás:

Tavaly megduplázódott a hulladékudvarokban leadott újrahasznosítható hulladék

Egyre többen használják a hulladékudvarokat, tavaly több mint dupla annyi újrahasznosítható hulladékot adtak le az emberek, mint egy évvel korábban - közölte a hulladékudvarok koordinációját ellátó MOHU MOL Hulladékgazdálkodási Zrt. az MTI-vel hétfőn.
2025. 08. 04. 22:00
Megosztás:

Tízmilliárdos nagyságrendben kap Tesla részvényeket Elon Musk

A Tesla 96 millió új részvényt, mintegy 29 milliárd dollárt szavazott meg Elon Musknak.
2025. 08. 04. 21:00
Megosztás:

Venni kell a részvényeket a Morgan Stanley szerint

A bank stratégája, Michael Wilson szerint érdemes venni az amerikai részvényeket a múlt hét végi gyenge munkaerőpiaci adatokat követő esés után is.
2025. 08. 04. 20:00
Megosztás:

Művészetek Völgye 2026 időpontja - új dátumra került a Művészetek Völgye Fesztivál

A 35. jubileumi Művészetek Völgye új időpontban, 2026. július 24. és augusztus 2. között kerül megrendezésre. Magyarország legnagyobb összművészeti fesztiválja időben kissé eltolva tér vissza, hogy Veszprém térségének kulturális pezsgése egyetlen pillanatra se szüneteljen.
2025. 08. 04. 19:00
Megosztás:

Mit tehetünk a vizesedő falakkal? Szakértő válasz a problémára

Magyarországon szinte minden utcában akad legalább egy olyan ház, amelynek falai dohos szagot árasztanak, a vakolat foltokban pereg le, és a lakók már rég nem festenek, mert tudják: hiába. A jelenség nemcsak esztétikai vagy kényelmi kérdés, hanem hosszú távon komoly egészségügyi és szerkezeti kockázatokat is rejt. De mi okozza pontosan a falak vizesedését, és mit lehet tenni ellene?
2025. 08. 04. 18:00
Megosztás:

Tovább növeli a kitermelést az OPEC+

A WTI nyersolaj határidős ára hétfőn 67,5 dollár környékén mozgott, a Brent pedig valamivel 70 dollár alatt járt, miután az OPEC+ jelentős kitermelésnövelésről állapodott meg szeptemberre.
2025. 08. 04. 17:00
Megosztás:

Gyenge adatokat közölt a statisztikai hivatal, Trump kirúgta a vezetőt

Az amerikai elnök néhány órával azután, hogy pénteken a vártnál gyengébb munkaerőpiaci adatok érkeztek — melyek aggodalmat keltettek vámpolitikája kapcsán — menesztette a Munkaügyi Statisztikai Hivatal vezetőjét.
2025. 08. 04. 16:00
Megosztás:

Felerősödtek a kamatcsökkentési várakozások az USA-ban

A pénteki, vártnál gyengébb munkaerőpiaci adatok után a piac szeptemberre nagy valószínűséggel kamatcsökkentést áraz, amelyet októberben újabb 25 bázispontos vágás követhet, és egy harmadik csökkentés esélye is megnőtt az árazások szerint decemberben.
2025. 08. 04. 15:00
Megosztás:

Jól szerepelt a stressz teszten az OTP

A EBA által lefolytatott stressz teszt eredményei alapján az OTP teljeskörűen bevezetett elsődleges alapvető tőkemegfelelési mutatója (’fully loaded’ CET1) az alappálya mentén 22,53%, míg a stressz pálya mentén 16,26% lenne 2027 végén, szemben a 2024. év végi, de már a Basel 4 szabályozás alapján számolt 17,49%-os ’fully loaded’ CET1 rátával.
2025. 08. 04. 14:00
Megosztás:

A gyenge adatok hatására gyengült a dollár, estek a hozamok és nőtt a kamatcsökkentési várakozás

Az imént melített pénteki amerikai munkapiaci riport hatalmas fordulatot hozott az USA kötvénypiacán a dollár-árfolyamában.
2025. 08. 04. 13:00
Megosztás: