Fenntartható közlekedés hidrogénhajtással Kecskeméten

Márciusban Kecskeméten tesztelték a Solaris Urbino 12 hydrogen típusú hidrogén üzemanyagcellás demobuszt. Ebben a járműben hidrogén az üzemanyag, amelyet üzemanyagcella alakít át elektromos árammá, és a hajtást elektromotorok biztosítják. A melléktermék, ami a kipufogón távozik, tiszta vízpára. Az autóbusz üzemanyagellátását a Messer Hungarogáz Kft. biztosította egy mobil hidrogéntöltő-egységgel a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. országos kísérleti hidrogénbusz projektjének keretében.

Fenntartható közlekedés hidrogénhajtással Kecskeméten

A tesztüzem tapasztalatai és a város sajátosságai alapján a hidrogénbuszok hosszú távon is életképes megoldást kínálhatnak Kecskeméten. A hidrogénalapú technológia nemcsak a városi közlekedésben, hanem más közszolgáltatásokban és ipari célokra is használható lehet. Kecskemét, mint a hidrogén technológia úttörő alkalmazója, és a hidrogén szakmai műhelyt működtető Neumann János Egyetem városa, tovább csökkentheti szén-dioxid-kibocsátását, és példát is adhat más települések számára a fenntartható városüzemeltetés kialakításában. A megfelelő pályázati források rendelkezésre állása kulcsfontosságú a sikeres átállásban, és a hidrogéntechnológia terjesztésében.

Kecskemét alpolgármesterét, Dr. Homoki Tamást és Hári Ernőt, a Kecskeméti Közlekedési Központ (KEKO) ügyvezetőjét kértük meg arra, hogy osszák meg tapasztalataikat a hidrogénbusz tesztüzemről.

Hári Ernő elmondta, hogy Kecskemét autóbuszflottája fiatal (negyvenöt darab szóló dízel, és huszonöt dízel-elektromos csuklós hibrid), a járművek mind alacsony padlósak, átlagos életkoruk öt és fél év, ami országos szinten is kiemelkedően új állományt jelent. Kecskemét város szén-dioxid kibocsátásának csupán fél százalékát teszi ki a közösségi közlekedés.

Kiemelte, hogy a hidrogénbusz tesztüzemével kapcsolatban rendkívül pozitívak a tapasztalataik. Azért is fontos ez, mert egy város működtetésében évekkel, évtizedekkel előre kell gondolkodni. A dízelek 2030 körül kifutnak, és ha a hidrogén tapasztalatok jók, akkor erre az időre akár aktuális lehet hidrogén flotta bevezetése is. A városban soha nem közlekedtek közvetlenül gázüzemű (földgázos, CNG/LNG üzemű) autóbuszok, ez a technológia véleménye szerint egyébként mellékvágány.

Az ügyvezető megemlítette, igen szerencsés körülmény volt, hogy a Solaris hidrogéncellás tesztbusz tervszerű karbantartása márciusban történt, ezért ezeket a feladatokat közszolgáltatási partnerük, az Inter Tan-Ker Zrt. műszaki kiszolgálást végző kollégái is láthatták. Két, nem autóbuszvezető munkatársat képeztek ki a hidrogén töltésére, akik a hidrogén kezelésével kapcsolatos megfelelő jogosításokat is megszerezték. A tesztüzemre történő szakmai felkészítés nagyon fontos volt, amelynek eredményeként mindenki számára kiderült, hogy a hidrogéntől nem kell félni, csak tisztelni. A hidrogén üzemanyagcellás autóbusz, amelyet a hidrogénből nyert árammal elektromos motorok hajtanak, vezetési szempontból nagyon hasonló a hibridekhez, ezért nem okoztak meglepetést az autóbuszvezetőknek. Amit ők is, és az utasok is észrevehettek, hogy ez a legcsendesebb jármű a város utcáin.

A projekt sikeres végrehajtásához alapvetően járult hozzá, hogy a hidrogént biztosító Messer Hungarogáz részéről sok segítséget és szakmai támogatást kapott a KEKO, és az is rendkívül fontos, hogy állandóan biztosították a hidrogéntöltésben szakértő munkatársak elérhetőségét. A hidrogénellátás folyamatosan rendelkezésre állt, amit a Messer mobil töltőállomásánál vételeztek.

Dr. Homoki Tamás alpolgármester kifejtette, hogy Kecskemét sajátosságai, akárcsak a tesztüzem tapasztalatai, azt vetítik előre, hogy a jövő közösségi közlekedésének optimális megoldása ebben a városban a hidrogén üzemanyagcellás autóbusz lehet. Kecskemét és közvetlen vonzáskörzetének kiterjedése, amelyet a KEKO kiszolgál, Budapestet nem számítva, a második legnagyobb az országban. Egy járműnek az átlagos napi futásteljesítménye háromszáz kilométer körül alakul, miközben sok városban elegendő ennek a felével számolni.

Úgy véli, hogy a már taglalt földrajzi adottságokat, és a hálózat kiterjedtségét is figyelembe véve, az akkumulátoros elektromos autóbuszokkal történő összevetésből az jön ki, hogy jelenleg az akkumulátoros elektromos járművek a számunkra szükséges napi futás nagyjából felét tudnák megtenni, miközben a hatótávot még az aktuális időjárás is nagy mértékben befolyásolja. A mozgatás mellet az akkumulátorok állandó, valamint az utastér akár időszakos hűtése az egyre növekvő számú forró nyári napokon alaposan lecsökkenti a rendelkezésre álló energiát, és az akkumulátorokat terhelik az elektromos vezetési, biztonsági, világítási rendszerek, és az utastájékoztatás is. A várhatóan szükséges napközbeni töltések miatt Kecskeméten valószínűsíthető, hogy egy elektromos akkumulátoros flotta létszámát a dízel kapacitáshoz képest 35-40%-kal túl kellene tervezni, így igen magas lenne az egy járműre jutó kihasználatlan állásidő csakúgy, mint az ehhez szükséges beruházási és a karbantartási, javítási és fenntartási költségek.

Hári Ernő, a KEKO ügyvezetője hozzátette, hogy a hidrogén üzemanyagcellás üzem nagyon sok tekintetben közelebb áll a hagyományosan ismert autóbuszközlekedéshez, jobban beilleszthető a meglévő rendszerekbe és működési rendbe. Az autóbuszokat mobil, vagy telepített töltőállomásról gyorsan lehet feltölteni, nagy a hatótávjuk, és lényegében hasonló paraméterekkel működnek mínusz 25 és plusz 35 fok között. Az elektromosnál problémás az akkupakk szabályozott körülmények közötti megsemmisítése és cseréje is. Tudomásuk szerint jelenleg nincs erre kialakított, jól működő rendszer még gyártói oldalon sem. Azzal ugyanakkor számolni kell, hogy a 6-7 év múlva cserélendő akkuk költsége a jármű árának 30-40-át is elérhetik.  Nem elhanyagolható az sem, hogy sok elektromos autóbusz töltéséhez óriási mértékben lenne szükséges bővíteni az elektromos hálózat kapacitását, és ennek vannak fizikai korlátjai csakúgy, mint komoly idő és beruházási forrásigénye.

Jelenleg még jelentősen drágábbnak mondható egy hidrogén üzemanyagcellás autóbusz beszerzése egy elektromos autóbuszhoz képest, de a helyi adottságokat és minden egyéb szempontot figyelembe véve a hidrogéntechnológia felé billenhet a mérleg. Kritikus kérdés továbbá a hidrogén üzemanyag ára. Jelenleg a zöld hidrogénnel való üzemelés nagyon drága a dízel üzemhez képest. Az európai adatokat tekintve 14-24 euró közötti kilogrammonkénti árral lehet számolni, ugyanakkor a saját maguk által termelt hidrogénnel ez akár hat-hét euróra csökkenthető, ami már egy nagyon lényeges átfordulási pont a dízelhez képest.

Dr. Homoki Tamás alpolgármester hangsúlyozta, hogy egy város működtetésében, üzemeltetésében, évekkel, évtizedekkel is előre kell tervezni. Ráadásul nemcsak a közlekedést, hiszen az csupán egyetlen feladat a rengeteg közül. Kecskemét városvezetése már 2008-ban elkezdte a következő flottát tervezni, tudatosan, környezetbarát módon, 2014-től pedig szintlépés történt a hibrid autóbuszok bevezetésével. Az ideális hosszú távú megoldás, ha végül saját maguk kezdenek hidrogént termelni vízbontással. Ideális estben szürke vízből, amely így kiválóan hasznosítható anélkül, hogy nagyobb költséggel ivóvizet készítenénk belőle. A vízbontás történhet a legzöldebb módon, napenergiából vagy szélenergiából nyert árammal, vagy olyan másodlagos elektromos áramforrásból, amelyet például hulladékégetésből nyerhetnek.

Kecskemét energiaváltásában kiemelt előny a városban működő Neumann János Egyetem, ahol egy hidrogén szakmai műhely is tevékenykedik, és fókuszterülete a zöld hidrogén előállítása. A jövő kapcsán azonban még tovább lehet gondolkodni, hiszen a hidrogénnel számos közszolgáltatás járműparkja is hajtható lehet, többek között a szemétszállító tehergépkocsik. De hidrogénnel ellátható a város egyéb ipari infrastruktúrája vagy az ipari parkok. Nagy előnye a hidrogénnek, hogy ha napelemből vagy szélenergiából túltermelés van, a felesleges áramot át lehet irányítani vízbontásra, ami termeli a hidrogént, amit bármikor fel lehet használni a későbbiekben.

Az alpolgármester végül a pályázatok fontosságát és szükségességét hangsúlyozva elmondta, miszerint megkerülhetetlen tény, hogy hidrogén előállító üzemre még a leggazdagabb városoknak sincs forrásuk, ezért kiemelt szempontként kellene kezelni, hogy a fosszilis energiaforrásokról a megújulókra történő átálláshoz szükséges beruházásokat minél szélesebb körű és jelentős támogatási intenzitással rendelkező pályázatokkal kell segíteni.

Kovács Gábor, a Messer hidrogén üzletág vezetője hangsúlyozta, hogy a fenntarthatóság eléréséhez nagyon fontos és példamutató a város jól megtervezett, hosszútávú jövőképe. A város összetettségéből adódó szinergiákat akkor tudják igazán kihasználni, ha szektorkapcsolással (hulladék-távhő–energia–közlekedés) minden téren egyszerre végeznek fejlesztéseket. Megfelelő kihasználtság mellett az összehangolt tömeg- és haszongépjárművek közlekedésére, valamit ipari parkok kiszolgálására építve akár saját hidrogéntermelő berendezéssel és hidrogéntöltő állomással jelentős energia- és költségmegtakarítást érhet el a kecskeméti városüzemeltetés, melyhez a Messer teljeskörű rendszertelepítést és üzemeltetési támogatást képes nyújtani.

Mitől szűz valójában az extra szűz olívaolaj?

Mitől szűz az extra szűz olívaolaj? Miért drágább és mennyiben más, mint az ami nem extra szűz? Milyen elvárások vannak az extra szűz olívaolajjal szemben? Milyen technológiát használnak az olaj sajtolásakor és mitől függ, hogy egy olaj milyen minőségű lesz? Milyen egyéb minőségi kategóriák vannak az olívaolajok között?
2024. 10. 23. 05:00
Megosztás:

Nagy Márton: elérhető az 1.000 eurós minimálbér és az 1 millió forintos átlagkereset

Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a mai napon egyeztetett a Versenyszféra és a Kormány Állandó Konzultációs Fórumának (VKF) tagjaival, mindazon munkáltatói és munkaadói szervezetek képviselőivel, amelyek részt vesznek a minimálbér meghatározásában.
2024. 10. 23. 04:00
Megosztás:

Nem változtatott a magyar kamaton az MNB - hogy állunk most?

Ezúttal kamattartásról határozott az MNB. Az előzetes várakozásoknak és jegybanki kommunikációnak megfelelően 6,50 százalékon maradt a hazai alapkamat.
2024. 10. 23. 03:00
Megosztás:

Ha ez a 8 tárgy a hálószobádban van, akkor meghatározza, mennyi pénz áll a házhoz!

Van néhány tárgy, amelyről az ezoterikus hagyományok azt tartják, hogy befolyásolhatják a pénzügyeidet. Ezek a hétköznapi tárgyak nemcsak dekorációk, hanem jelek, amelyek felfedik, mennyire lesz sikeres anyagilag a jövőd.
2024. 10. 23. 02:00
Megosztás:

Megvizsgáltuk az Algopyrint! Kiderült, miért működik ilyen hatékonyan

Az Algopyrin, ez a jól ismert fájdalomcsillapító, évtizedek óta kíséri mindennapjainkat. De mi teszi különlegessé? A gyógyszerpiacon számtalan fájdalomcsillapító verseng a figyelmünkért, mind azt ígérve, hogy gyorsan és hatékonyan enyhítik a fájdalmat. Mégis, amikor igazán elviselhetetlen fej- vagy fogfájás üti fel a fejét, sokan újra és újra az Algopyrint választják.
2024. 10. 23. 01:00
Megosztás:

Megütötték rendesen a GE részvényeit

Harmadik negyedéves jelentését követően mélyrepülésbe kezdett a GE Aerospace árfolyama, a piacnyitás óta már 8 százalékot csökkent.
2024. 10. 23. 00:30
Megosztás:

Az ApeCoin árfolyam 130%-ot ugrott az ApeChain bevezetése után – a Pepe Unchained lehet a következő?

Az ApeCoin (APE) legutóbb 130%-os növekedésével került a figyelem középpontjába. A látványos emelkedés az ApeChain nevű, Layer 3 blokklánc elindításának köszönhető, amely új lehetőségeket kínál az APE token felhasználására.
2024. 10. 23. 00:01
Megosztás:

Egy veterán kriptobefektető szerint egy olcsó XRP rivális 30 nap alatt 20 000%-os növekedést érhet el

Egy tapasztalt kereskedő szerint egy megfizethető XRP rivális akár 20 000%-os növekedést is elérhet egy hónap alatt. Az ilyen hatalmas nyereség lehetősége lázba hozta a kriptovaluta rajongókat, miközben az új kitörési sztárt keresik a digitális valuta világában. A piacok folyamatos változásával a befektetők arra törekednek, hogy felfedezzék, mely feljövő érmék hozhatnak rendkívüli hozamokat.
2024. 10. 22. 23:30
Megosztás:

Ezek lehetnek az 5 leggyorsabban dráguló altcoin, amelyet érdemes megvásárolni idén októberben, akár 8000-szeres hozamot is hozhat 2024 decemberéig

Október kiváló lehetőséget kínál bizonyos altcoinokba való befektetésre, amelyek akár 8000-szeres értéknövekedést is elérhetnek 2024 decemberére. Fedezze fel azt az öt gyorsan növekvő kriptovalutát, amelyek kis befektetéseket jelentős vagyonná alakíthatnak. Ez a cikk bemutatja a kriptopiac potenciális játékmódosítóit.
2024. 10. 22. 23:00
Megosztás:

Kötelező altcoinok, amelyek akár 15-szörös növekedést érhetnek el az év végéig – Plusz 1 új érme, amit érdemes felfedezni

Ahogy a kriptopiac potenciális növekedésre készül, bizonyos altcoinok felkeltették a szemfüles befektetők figyelmét. Ezek a digitális eszközök akár tizenötszörös értéknövekedést is elérhetnek az év végéig. Emellett egy új szereplő is hullámokat kelt a kripto szférában. Ideje megvizsgálni, mely érmék mutathatnak jelentős növekedési potenciált.
2024. 10. 22. 22:00
Megosztás:

2024 első három negyedévében is európai második a magyarországi e-autóflotta bővülése

Málta után Magyarországon nőtt a legnagyobb arányban az újonnan forgalomba helyezett tisztán elektromos autók száma az idei első kilenc hónapban - olvasható az Energiaügyi Minisztérium (EM) közösségi oldalának keddi bejegyzésében.
2024. 10. 22. 22:00
Megosztás:

Ahogy a kriptotőzsdék egyre gyorsabban listázzák az új tokeneket, ez a mémérme (DOGEN) a szakértők szerint 17 000%-kal szárnyalhatja túl a DOGE-t

Egy új szereplő a kripto világában készül túlszárnyalni a Dogecoint, az elemzők szerint pedig akár 17 000%-os növekedést is elérhet. Ahogy a tőzsdék egyre gyorsabban listázzák az új tokeneket, ez a mémérme egyre nagyobb figyelmet kap. Ez a cikk feltárja azokat az érméket, amelyek jelentős növekedés előtt állhatnak.
2024. 10. 22. 21:30
Megosztás:

Rejtett tartalék a munkaerőpiacon: karrierszünet után visszatérőket vár a Morgan Stanley

Szülési szabadság, hozzátartozók ápolása, betegségből való felépülés vagy éppen továbbtanulás – akármilyen okból is szakítja meg valaki a karrierjét hosszabb időre, sokaknak nem könnyű visszarázódni a munka világába. Pedig ezek az inaktív szakemberek fontos tartalékot jelenthetnek egy olyan kifeszített munkaerőpiaci környezetben, mint a mostani. A Morgan Stanley budapesti irodája immár kilencedik alkalommal hirdette meg Return to Work – Lendülj újra munkába! programját, amelynek keretében a karrierjüket bármilyen okból megszakítóknak segít visszarázódni. A 16 hetes képzésre október végéig lehet jelentkezni.
2024. 10. 22. 21:00
Megosztás:

A PEPE legutóbbi megbotlása utat nyitott Dogen 11.000%-os ralija előtt, miközben a Dogecoin küzd, hogy visszaszerezze a mémcoinok trónját

A mémérmék világa gyors ütemben változik, ahogy egy token hibái mások számára megnyitják az utat a fellendülésre. Míg egy jól ismert kedvenc azon küzd, hogy visszaszerezze vezető pozícióját, egy váratlan versenyző elképesztő nyereségekkel tört előre. Ez a cikk a kriptomém világ változó dinamikáját tárgyalja, és feltárja, mely érmek mutathatnak ígéretes növekedést.
2024. 10. 22. 20:30
Megosztás:

Japán hitelminősítő ajánlja befektetésre Magyarországot

A japán R&I hitelminősítő megerősítette Magyarország befektetésre ajánlott besorolását stabil kilátások mellett - mondta keddi videóüzenetében a pénzügyminiszter.
2024. 10. 22. 19:30
Megosztás:

Így élénkülhet jövőre a lakáspiac

A fiatalokat hozhatja helyzetbe a kormányhatározatba foglalt, 21 pontból álló Új Gazdaságpolitikai Akcióterv, amely támogatásokkal és korlátozásokkal élénkítené jövőre a lakáspiac forgalmát - közölte az ingatlan.com kedden az MTI-vel.
2024. 10. 22. 19:00
Megosztás:

Csinálj 500 dollárból akár 1 milliót ezzel a mesterséges intelligencia alapú kriptovalutával, amely várhatóan túlszárnyalja a Shiba Inut és a Chainlinket a 2024-es altcoin őrületben

Egy 500 dolláros befektetés elképesztő módon akár 1 millió dollárrá is változhat egy forradalmi mesterséges intelligencia (AI) alapú kriptovalutával, amely jelenleg nagy figyelmet kap. A digitális eszköz várhatóan túlszárnyalhat olyan jelentős tokeneket, mint a Shiba Inu és a Chainlink, miközben exponenciális növekedés előtt áll a 2024-es altcoin-őrületben. Ez a cikk bemutatja, hogyan válhat ez az új kriptovaluta játékváltóvá a befektetők számára, akik rendkívüli hozamokra vágynak.
2024. 10. 22. 18:30
Megosztás:

Így fejlesztik az agrárképzéseket

Innovatív fejlesztések történtek az agrárszakképzésben - jelentette ki Nobilis Márton, az Agrárminisztérium (AM) élelmiszergazdaságért és agrárszakképzésért felelős államtitkára a Kisalföldi ASzC Szombathelyi Élelmiszeripari és Földmérési Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium okostanterem átadó ünnepségén az AM keddi közleménye szerint.
2024. 10. 22. 18:00
Megosztás:

Az IMF nem változtatott idei globális gazdaságnövekedési előrejelzésén

A Nemzetközi Valutaalap (IMF) szerint nem változtak a világgazdaság idei és jövő évi kilátásai a szervezet előző, áprilisi előrejelzése óta.
2024. 10. 22. 17:30
Megosztás:

Nem módosította az alapkamatot a monetáris tanács

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) Monetáris Tanácsa nem változtatott keddi ülésén az alapkamaton, amely így változatlanul 6,5 százalék, nem változott a kamatfolyosó két széle sem.
2024. 10. 22. 17:00
Megosztás: