Fenntartható közlekedés hidrogénhajtással Kecskeméten

Márciusban Kecskeméten tesztelték a Solaris Urbino 12 hydrogen típusú hidrogén üzemanyagcellás demobuszt. Ebben a járműben hidrogén az üzemanyag, amelyet üzemanyagcella alakít át elektromos árammá, és a hajtást elektromotorok biztosítják. A melléktermék, ami a kipufogón távozik, tiszta vízpára. Az autóbusz üzemanyagellátását a Messer Hungarogáz Kft. biztosította egy mobil hidrogéntöltő-egységgel a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. országos kísérleti hidrogénbusz projektjének keretében.

Fenntartható közlekedés hidrogénhajtással Kecskeméten

A tesztüzem tapasztalatai és a város sajátosságai alapján a hidrogénbuszok hosszú távon is életképes megoldást kínálhatnak Kecskeméten. A hidrogénalapú technológia nemcsak a városi közlekedésben, hanem más közszolgáltatásokban és ipari célokra is használható lehet. Kecskemét, mint a hidrogén technológia úttörő alkalmazója, és a hidrogén szakmai műhelyt működtető Neumann János Egyetem városa, tovább csökkentheti szén-dioxid-kibocsátását, és példát is adhat más települések számára a fenntartható városüzemeltetés kialakításában. A megfelelő pályázati források rendelkezésre állása kulcsfontosságú a sikeres átállásban, és a hidrogéntechnológia terjesztésében.

Kecskemét alpolgármesterét, Dr. Homoki Tamást és Hári Ernőt, a Kecskeméti Közlekedési Központ (KEKO) ügyvezetőjét kértük meg arra, hogy osszák meg tapasztalataikat a hidrogénbusz tesztüzemről.

Hári Ernő elmondta, hogy Kecskemét autóbuszflottája fiatal (negyvenöt darab szóló dízel, és huszonöt dízel-elektromos csuklós hibrid), a járművek mind alacsony padlósak, átlagos életkoruk öt és fél év, ami országos szinten is kiemelkedően új állományt jelent. Kecskemét város szén-dioxid kibocsátásának csupán fél százalékát teszi ki a közösségi közlekedés.

Kiemelte, hogy a hidrogénbusz tesztüzemével kapcsolatban rendkívül pozitívak a tapasztalataik. Azért is fontos ez, mert egy város működtetésében évekkel, évtizedekkel előre kell gondolkodni. A dízelek 2030 körül kifutnak, és ha a hidrogén tapasztalatok jók, akkor erre az időre akár aktuális lehet hidrogén flotta bevezetése is. A városban soha nem közlekedtek közvetlenül gázüzemű (földgázos, CNG/LNG üzemű) autóbuszok, ez a technológia véleménye szerint egyébként mellékvágány.

Az ügyvezető megemlítette, igen szerencsés körülmény volt, hogy a Solaris hidrogéncellás tesztbusz tervszerű karbantartása márciusban történt, ezért ezeket a feladatokat közszolgáltatási partnerük, az Inter Tan-Ker Zrt. műszaki kiszolgálást végző kollégái is láthatták. Két, nem autóbuszvezető munkatársat képeztek ki a hidrogén töltésére, akik a hidrogén kezelésével kapcsolatos megfelelő jogosításokat is megszerezték. A tesztüzemre történő szakmai felkészítés nagyon fontos volt, amelynek eredményeként mindenki számára kiderült, hogy a hidrogéntől nem kell félni, csak tisztelni. A hidrogén üzemanyagcellás autóbusz, amelyet a hidrogénből nyert árammal elektromos motorok hajtanak, vezetési szempontból nagyon hasonló a hibridekhez, ezért nem okoztak meglepetést az autóbuszvezetőknek. Amit ők is, és az utasok is észrevehettek, hogy ez a legcsendesebb jármű a város utcáin.

A projekt sikeres végrehajtásához alapvetően járult hozzá, hogy a hidrogént biztosító Messer Hungarogáz részéről sok segítséget és szakmai támogatást kapott a KEKO, és az is rendkívül fontos, hogy állandóan biztosították a hidrogéntöltésben szakértő munkatársak elérhetőségét. A hidrogénellátás folyamatosan rendelkezésre állt, amit a Messer mobil töltőállomásánál vételeztek.

Dr. Homoki Tamás alpolgármester kifejtette, hogy Kecskemét sajátosságai, akárcsak a tesztüzem tapasztalatai, azt vetítik előre, hogy a jövő közösségi közlekedésének optimális megoldása ebben a városban a hidrogén üzemanyagcellás autóbusz lehet. Kecskemét és közvetlen vonzáskörzetének kiterjedése, amelyet a KEKO kiszolgál, Budapestet nem számítva, a második legnagyobb az országban. Egy járműnek az átlagos napi futásteljesítménye háromszáz kilométer körül alakul, miközben sok városban elegendő ennek a felével számolni.

Úgy véli, hogy a már taglalt földrajzi adottságokat, és a hálózat kiterjedtségét is figyelembe véve, az akkumulátoros elektromos autóbuszokkal történő összevetésből az jön ki, hogy jelenleg az akkumulátoros elektromos járművek a számunkra szükséges napi futás nagyjából felét tudnák megtenni, miközben a hatótávot még az aktuális időjárás is nagy mértékben befolyásolja. A mozgatás mellet az akkumulátorok állandó, valamint az utastér akár időszakos hűtése az egyre növekvő számú forró nyári napokon alaposan lecsökkenti a rendelkezésre álló energiát, és az akkumulátorokat terhelik az elektromos vezetési, biztonsági, világítási rendszerek, és az utastájékoztatás is. A várhatóan szükséges napközbeni töltések miatt Kecskeméten valószínűsíthető, hogy egy elektromos akkumulátoros flotta létszámát a dízel kapacitáshoz képest 35-40%-kal túl kellene tervezni, így igen magas lenne az egy járműre jutó kihasználatlan állásidő csakúgy, mint az ehhez szükséges beruházási és a karbantartási, javítási és fenntartási költségek.

Hári Ernő, a KEKO ügyvezetője hozzátette, hogy a hidrogén üzemanyagcellás üzem nagyon sok tekintetben közelebb áll a hagyományosan ismert autóbuszközlekedéshez, jobban beilleszthető a meglévő rendszerekbe és működési rendbe. Az autóbuszokat mobil, vagy telepített töltőállomásról gyorsan lehet feltölteni, nagy a hatótávjuk, és lényegében hasonló paraméterekkel működnek mínusz 25 és plusz 35 fok között. Az elektromosnál problémás az akkupakk szabályozott körülmények közötti megsemmisítése és cseréje is. Tudomásuk szerint jelenleg nincs erre kialakított, jól működő rendszer még gyártói oldalon sem. Azzal ugyanakkor számolni kell, hogy a 6-7 év múlva cserélendő akkuk költsége a jármű árának 30-40-át is elérhetik.  Nem elhanyagolható az sem, hogy sok elektromos autóbusz töltéséhez óriási mértékben lenne szükséges bővíteni az elektromos hálózat kapacitását, és ennek vannak fizikai korlátjai csakúgy, mint komoly idő és beruházási forrásigénye.

Jelenleg még jelentősen drágábbnak mondható egy hidrogén üzemanyagcellás autóbusz beszerzése egy elektromos autóbuszhoz képest, de a helyi adottságokat és minden egyéb szempontot figyelembe véve a hidrogéntechnológia felé billenhet a mérleg. Kritikus kérdés továbbá a hidrogén üzemanyag ára. Jelenleg a zöld hidrogénnel való üzemelés nagyon drága a dízel üzemhez képest. Az európai adatokat tekintve 14-24 euró közötti kilogrammonkénti árral lehet számolni, ugyanakkor a saját maguk által termelt hidrogénnel ez akár hat-hét euróra csökkenthető, ami már egy nagyon lényeges átfordulási pont a dízelhez képest.

Dr. Homoki Tamás alpolgármester hangsúlyozta, hogy egy város működtetésében, üzemeltetésében, évekkel, évtizedekkel is előre kell tervezni. Ráadásul nemcsak a közlekedést, hiszen az csupán egyetlen feladat a rengeteg közül. Kecskemét városvezetése már 2008-ban elkezdte a következő flottát tervezni, tudatosan, környezetbarát módon, 2014-től pedig szintlépés történt a hibrid autóbuszok bevezetésével. Az ideális hosszú távú megoldás, ha végül saját maguk kezdenek hidrogént termelni vízbontással. Ideális estben szürke vízből, amely így kiválóan hasznosítható anélkül, hogy nagyobb költséggel ivóvizet készítenénk belőle. A vízbontás történhet a legzöldebb módon, napenergiából vagy szélenergiából nyert árammal, vagy olyan másodlagos elektromos áramforrásból, amelyet például hulladékégetésből nyerhetnek.

Kecskemét energiaváltásában kiemelt előny a városban működő Neumann János Egyetem, ahol egy hidrogén szakmai műhely is tevékenykedik, és fókuszterülete a zöld hidrogén előállítása. A jövő kapcsán azonban még tovább lehet gondolkodni, hiszen a hidrogénnel számos közszolgáltatás járműparkja is hajtható lehet, többek között a szemétszállító tehergépkocsik. De hidrogénnel ellátható a város egyéb ipari infrastruktúrája vagy az ipari parkok. Nagy előnye a hidrogénnek, hogy ha napelemből vagy szélenergiából túltermelés van, a felesleges áramot át lehet irányítani vízbontásra, ami termeli a hidrogént, amit bármikor fel lehet használni a későbbiekben.

Az alpolgármester végül a pályázatok fontosságát és szükségességét hangsúlyozva elmondta, miszerint megkerülhetetlen tény, hogy hidrogén előállító üzemre még a leggazdagabb városoknak sincs forrásuk, ezért kiemelt szempontként kellene kezelni, hogy a fosszilis energiaforrásokról a megújulókra történő átálláshoz szükséges beruházásokat minél szélesebb körű és jelentős támogatási intenzitással rendelkező pályázatokkal kell segíteni.

Kovács Gábor, a Messer hidrogén üzletág vezetője hangsúlyozta, hogy a fenntarthatóság eléréséhez nagyon fontos és példamutató a város jól megtervezett, hosszútávú jövőképe. A város összetettségéből adódó szinergiákat akkor tudják igazán kihasználni, ha szektorkapcsolással (hulladék-távhő–energia–közlekedés) minden téren egyszerre végeznek fejlesztéseket. Megfelelő kihasználtság mellett az összehangolt tömeg- és haszongépjárművek közlekedésére, valamit ipari parkok kiszolgálására építve akár saját hidrogéntermelő berendezéssel és hidrogéntöltő állomással jelentős energia- és költségmegtakarítást érhet el a kecskeméti városüzemeltetés, melyhez a Messer teljeskörű rendszertelepítést és üzemeltetési támogatást képes nyújtani.

Szlovén és magyar vállalatok tárgyaltak űrtechnológiai együttműködésről

Szlovén és magyar vállalatok képviselői tárgyaltak a két ország közötti űrtechnológiai együttműködés lehetőségeiről kedden Ljubljanában egy üzleti fórumon - közölte a szlovén gazdasági minisztérium.
2025. 09. 17. 10:00
Megosztás:

Mire számíthatnak a befektetők?

Vegyesen állnak ma reggel az irányadó részvényindexek a fontosabb ázsiai piacokon ma reggel: a japán, dél-koreai és tajvani benchmarkok mínuszban, míg Kína és Hongkong pluszos értékeket mutat.
2025. 09. 17. 09:30
Megosztás:

Tovább csökkentek a hozamok és gyengült a dollár a Fed mai kamatdöntése előtt

A fejlett piacokon már a FED mai döntését várták a befektetők, ahol kilenc havi szünet után újból elindul a kamatcsökkentési ciklus.
2025. 09. 17. 09:00
Megosztás:

A hétfői új csúcsokat követően lefelé korrigáltak a részvényindexek a tengerentúlon

A tengerentúlon is óvatosabbá váltak a befektetők a Fed szerdai kamatdöntése előtt, az S&P500 és a Nasdaq lefordult hétfői új csúcsáról és a Dow is kismértékben csökkent.
2025. 09. 17. 08:30
Megosztás:

A kávéhoz kötődő ízek és emlékek

A kávé fontossága az emberek életében sokkal mélyebb, mint gondolnánk. Az aromás ital kultúrája évtizedek óta része a mindennapoknak, és szinte minden kontinensen megtalálható, igazán különleges világot alkotva. De vajon mi rejlik a különleges illatok és ízek mögött?
2025. 09. 17. 07:00
Megosztás:

A Szegedi Tudományegyetem és az OTP Fáy alapítvány összefogott a pénzügyi tudatosság javításáért

A pénzügyi műveltség elsajátításának támogatása az egyik legfontosabb célja annak a megállapodásnak, amelyet a Szegedi Tudományegyetem és az OTP Fáy Alapítvány vezetői 2025. szeptember 16-án írtak alá Szegeden. Az oktatási anyagok fejlesztésével, új képzések létrehozásával a hallgatók és a fiatal felnőttek pénzkezelési, gazdálkodási és gazdasági ismeretei és viselkedéskultúrája javulhat.
2025. 09. 17. 06:00
Megosztás:

Kivételes értékű és szépségű Zsolnay óriásvázát hoztak haza Magyarországra

Olyan értékes műtárgyat mutattak be Budapesten, amelynek egy évszázadon keresztül a puszta létezése is kérdéses volt. A táncoló nőalakokat ábrázoló Zsolnay kerámiát Pécsett készítették, majd a 1906-os milánói világkiállítás tűzvész után újjáépített magyar pavilonjának egyik legfontosabb dísze lehetett. A tárgy nemrégiben egy francia aukciósház kínálatában tűnt fel sok-sok év lappangás után. Két magyar Zsolnay gyűjtő, Szabó András, a ResoArt Alapítvány alapítója és Törő István, a Virág Judit Galéria társtulajdonosa összefogott és közös erővel hazahozták a páratlan értékű kerámiát. A gyönyörű és kivételes, 120 éves kerámiáról a fővárosi Kőrössy Villában rántották le a leplet.
2025. 09. 17. 05:30
Megosztás:

Bank360: A júliusi átlagkeresetből már kimaxolható az Otthon Start lakáshitel

Idén júliusban bruttó 693 700 forint volt a teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete, ami 9 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit – derült ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) friss jelentéséből. A nettó átlagkereset 479 500 forintot tett ki, ami 9,4 százalékkal múlta felül a tavalyi év azonos időszakában regisztrált átlagkeresetet, míg a reálkereset 4,9%-kal múlta felül az egy évvel korábbit. Ugyanakkor a nettó kereset mediánértéke változatlanul jelentős lemaradásban van az átlaghoz képest – júliusban 399 ezer forint volt, ami 10,7 százalékkal volt magasabb az előző évinél. A Bank360 megvizsgálta, mekkora hitel felvételére lehetnek elegendők a jelenlegi bérek.
2025. 09. 17. 05:00
Megosztás:

Rosszul indult a munka? Ezért lehet belőle gyors felmondás

Szeptemberben és októberben az átlagnál több új munkatárs kezd a hazai vállalatoknál, ami fokozott terhet ró a betanítási és beillesztési folyamatokra. A rosszul szervezett munkakezdés akár 50 százalékkal is növelheti a fluktuációt az első évben, jelentős anyagi veszteséget okozva. Szakértők szerint a jól felépített, lépésről lépésre követhető betanítás 70 százalékkal javítja az új dolgozók teljesítményét, és 82 százalékkal növeli megtartásukat.
2025. 09. 17. 04:30
Megosztás:

Amikor a szomszéd néni is ingatlanosnak áll: nem mindegy, kitől veszünk ingatlant Dubajban

Tömegesen jelentek meg Magyarországon a dubaji ingatlanokat hirdető ügynökök, miközben sokuknál hiányzik a megfelelő szaktudás és engedély. A RERA-licenc nélküli közvetítők gyakran félrevezető információkat adnak, nem ismerik a fejlesztési terveket, és korlátozott kínálatból dolgoznak. A „flippelés” ígérete sem reális, mivel az építés alatt álló lakásokra nincs valódi kereslet. Bencsik Tamás hangsúlyozta: a dubaji piac hosszú távú gondolkodást igényel, és csak tapasztalt, helyi jelenléttel bíró szakértő segítségével szabad belevágni.
2025. 09. 17. 04:00
Megosztás:

Riasztó mértékű mikroműanyag-szennyezettség a levegőben - egy nemzetközi kutatás eredményei

Az Eurofins Environment Testing mikroműanyagokkal foglalkozó szakértői csoportja által vezetett nemzetközi kutatás aggasztó mértékű mikroműanyag-szennyezést tárt fel: egyes városi területeken a lerakódási arány elérheti a napi 1 300 mikroműanyag-részecskét négyzetméterenként. Az eredmények rávilágítanak arra, hogy a mikroműanyagok mindenütt jelen vannak a belélegzett levegőben. A PlasticDustCloud projekt földrajzi lefedettségét és módszertani egységességét tekintve eddig az egyik legátfogóbb mikroműanyag-vizsgálat, 12 mintavételi helyről gyűjtött adatokat 9 országban, 3 kontinensen, köztük Magyarországon, Budapesten is.
2025. 09. 17. 03:30
Megosztás:

A spanyol kormány javított idei gazdasági növekedési előrejelzésén

A spanyol kormány 0,1 százalékponttal 2,7 százalékra javította az ország idei gazdasági növekedési előrejelzését keddi ülésén Madridban.
2025. 09. 17. 03:00
Megosztás:

Az ukrán elnök egyértelmű állásfoglalásra szólította fel Trumpot

Volodimir Zelenszkij ukrán államfő felszólította Donald Trump amerikai elnököt, hogy foglaljon egyértelműen állást az Oroszország elleni szankciók és Ukrajna biztonsági garanciái ügyében, hogy megállítsa Vlagyimir Putyin orosz elnököt és véget vessen a háborúnak.
2025. 09. 17. 02:30
Megosztás:

40 éve védi a Balatont a Kis-Balaton Vízvédelmi Rendszer

Hazánk az idén ünnepli a Kis-Balaton Vízvédelmi Rendszer 40. évfordulóját, melyet 1985-ben hoztak létre a Balaton megmentése érdekében - hangsúlyozta Rácz András, az Agrárminisztérium (AM) természetvédelemért felelős államtitkára kedden, a Zalaszabáron rendezett ünnepi konferencián az AM közleménye szerint.
2025. 09. 17. 02:00
Megosztás:

Íme egy fontos teendő a fűtési szezon kezdete előtt!

A közelgő fűtési szezon előtt, még a hidegebb időjárás beállta előtt érdemes otthon próbafűtést végezni, amelynek során időben kiderülhetnek az esetleges meghibásodások, és el lehet végeztetni a szükséges javításokat - közölte az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság (OKF) kedden az MTI-vel.
2025. 09. 17. 01:30
Megosztás:

Az idei volt Spanyolország legforróbb nyara

Az idei volt Spanyolország legforróbb nyara, amióta 1961-ben bevezették a meteorológiai méréseket - közölte Rubén del Campo, a spanyol meteorológiai szolgálat (AEMET) szóvivője kedden sajtótájékoztatón Madridban.
2025. 09. 17. 01:00
Megosztás:

Útfejlesztés uniós támogatással Szobon

A térség fejlődéséhez újabb lendületet adhat a Szobon és környékén összesen 523 millió forintból, nagyrészt uniós pénzből megvalósuló, most induló útfejlesztési program - mondta Vitályos Eszter kedden a Pest vármegyei városban tartott sajtótájékoztatón.
2025. 09. 17. 00:30
Megosztás:

Sulyok Tamás Albánia köztársasági elnökét fogadta Budapesten

Magyarország továbbra is elkötelezett az Albániával fennálló politikai, gazdasági, kulturális és oktatási kapcsolatok elmélyítése iránt - mondta Sulyok Tamás köztársasági elnök kedden, miután megbeszélést folytatott Bajram Begajt albán köztársasági elnökkel Budapesten, a Sándor-palotában.
2025. 09. 17. 00:05
Megosztás:

Már több mint egymillió nyugdíjas kapta meg az élelmiszerutalványt

Jól haladunk, már több mint egymillió nyugdíjas kapta meg az élelmiszerutalványt - jelentette ki a Facebook-oldalára feltöltött videójában a Kulturális és Innovációs Minisztérium parlamenti államtitkára.
2025. 09. 16. 23:30
Megosztás:

A horvát kormány újabb intézkedési csomagot fogadott el a megélhetési költségek csökkentésére

A horvát kormány keddi ülésén elfogadta a megélhetési költségek emelkedése okozta válság enyhítésére kidolgozott kilencedik átfogó intézkedési csomagját, amellyel továbbra is befagyasztja az energiahordozók árát, valamint támogatásokat nyújt a veszélyeztetett csoportok számára, de kisebb mértékben, mint korábban.
2025. 09. 16. 23:00
Megosztás: