Greenwashing – a szállodai törölközőktől a zöld finanszírozásig

A fenntartható és zöld finanszírozás óriási ütemben növekedett az utóbbi években, és a szakértők még nagyobb mértékű emelkedést jósolnak a jövőre nézve. A térnyerésével azonban párhuzamosan nő a zöldrefestés kockázata is, sok vállalat hamis vagy félrevezető „zöld állításokat” kommunikál környezetvédelmi gyakorlatával, teljesítményével vagy termékeivel kapcsolatban. Így vált a zöldrefestés a befektetők egyik legnagyobb aggodalmává az elmúlt időszakban. A greenwashing korlátozására alkalmas eszközökről a DLA Piper Hungary finanszírozási praxisának szenior ügyvédje írt összefoglalót.

A „zöldrefestés” (greenwashing) fogalmát egy amerikai környezetvédő alkotta meg 1986-ban, Fiji szigetén töltött nyaralása alatt. A szállodai fürdőszobájában elhelyezett felirat arra kérte a hotel vendégeit, hogy a tenger és a korallzátonyok védelme érdekében több alkalommal használják a törölközőjüket. A hotel valódi célja persze az volt, hogy a törölközők ritkább mosásával költségeket takarítson meg, azaz a környezettudatosság csak álca volt - a vezetőség számára csak abban az esetben volt releváns a környezetvédelem, ha az számukra anyagi előnnyel szolgált.

A zöldrefestés hamis vagy félrevezető „zöld állításokat” jelöl egy vállalkozás környezetvédelmi gyakorlatával, teljesítményével vagy termékeivel kapcsolatban. A zöldrefestés célja a nyilvánosság megtévesztése a környezetvédelem hamis üzeneteivel, azaz a valóságnál pozitívabb színben való feltüntetés. Finanszírozásra szűkítve a zöldrefestés olyan közlés, amely a vállalkozás termékeit, szolgáltatásait vagy szabályzatait úgy mutatja be, mintha az pozitív környezeti hatásokkal járna, miközben nem ez a helyzet. Leegyszerűsítve, ilyen esetekben a vállalkozás kommunikációja nincs összhangban a tényleges tevékenységével (ún. say-do gap).

A fenntartható és zöld finanszírozás óriási ütemben növekedett az utóbbi években, és a szakértők még nagyobb mértékű emelkedést jósolnak a jövőre nézve. Az ESG (Environmental, Social, and Governance) finanszírozás térnyerésével párhuzamosan megnőtt a zöldrefestés kockázata is, hiszen a vállalkozások kénytelenek megfelelni a növekvő nyomásnak. A megtévesztő kommunikáció az általános üzleti életben csak a fogyasztói viselkedést befolyásolhatja, a finanszírozási piacon azonban a vevőkön túl a beszállítókra, a hitelezőkre és a befektetők döntéseire is negatív hatást gyakorol. Ha a zöld finanszírozásra biztosított tőke nem a megfelelő helyre kerül, elveszíti azt a funkcióját, hogy támogassa a valóban karbonsemleges, energiatakarékos iparágakat és korlátozza a nagy energiaigényű és szennyező területeket. Emellett a piaci bizalmat is alááshatja és reputációs károkat is okozhat.

Számos kutatás igazolja, hogy a zöldrefestés a befektetők egyik legnagyobb aggodalma a zöld finanszírozással kapcsolatban. Erre is tekintettel az Európai Bizottság által is megfogalmazott célkitűzés a fogyasztók és befektetők védelme a „zöldrefestett” finanszírozási termékektől.

Bár kérdéses, hogy kizárható-e teljesen a zöldrefestés kockázata, azonban mérséklésére mindenképpen törekedni kell. Az alábbiakban három eszközt határozunk meg a zöldrefestés korlátozására.

Egységes és egyértelmű meghatározások

Az egységes meghatározások hiányában fennállt a veszélye annak, hogy egyes vállalatok vagy tevékenységek tévesen zöld vagy környezeti szempontból pozitív értékelést kapnak, vagy megpróbálják „zöldre mosni” a működésüket. A megfelelő meghatározások és feltételrendszerek lehetővé teszik, hogy a nyilvánosság, a hitelezők és a befektetők hatékonyan bírálják el a zöld projekteket, és kiszámíthassák a projekt környezetvédelmi és társadalmi előnyeit, ezáltal csökkentve a befektetői kockázatot.

Ennek keretében nagy előrelépést jelent EU-s szinten a Taxonómia Rendelet (az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2020/852 rendelete (2020. június 18.) a fenntartható befektetések előmozdítását célzó keret létrehozásáról, valamint az (EU) 2019/2088 rendelet módosításáról), amely meghatározza azokat a zöld tevékenységeket, amelyek ténylegesen hozzájárulnak a környezeti célkitűzések megvalósításához. A Taxonómia Rendelet szabályozói keretet biztosít a fenntartható befektetésekhez, mivel segítséget nyújt a piaci szereplőknek (ideértve különösen a pénzügyi intézményeket) a környezeti és fenntarthatósági szempontból pozitív tevékenységek azonosítására. Ez lehetőséget ad arra, hogy az egész EU-ban összehasonlíthatók legyenek a különféle tevekénységek és ne lehessen alaptalanul valamely tevékenységet vagy szolgáltatást fenntarthatónak titulálni. Az EU-n kívül, globális szinten azonban továbbra sem egyértelmű, ki mit ért a „zöld” és „fenntartható” fogalmak alatt.

Külső kontroll

Egyre nagyobb teret nyernek a CSR és a fenntarthatósági beszámolók, amelyek meghatározzák a vállalatok ESG jellemzőit. Annak érdekében, hogy ezek az önkéntes alapon készült beszámolók valóban megbízhatóak legyenek, szükséges egy külső szakértői vizsgálat. A külső szakértő által biztosított számonkérhetőség és átláthatóság biztosítja, hogy nem részesül olyan tevékenység zöld finanszírozásban, amelynek nincs, vagy nagyon kevés környezetvédelmi értéke van.

Közzétételi kötelezettség erősítése

A vállalkozások által önkéntesen készített beszámolókban a társaságok maguk döntik el, hogy mire fókuszálnak, ezért nem ritka, hogy a beszámoló a pozitív ESG információkra helyezi a hangsúlyt, miközben a negatív tartalmú információkról nem számolnak be. A cél az lenne, hogy a vállalatok, egyebek mellett, a teljes ökológiai lábnyomukra vonatkozóan tegyenek közzé információt, ideértve a beszerzési láncolatukra vonatkozó adatokat.

A közzétételi kötelezettség erősítésében jelentős előrelépés az Európai Unióban az SFDR (az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2019/2088 rendelete a pénzügyi szolgáltatási ágazatban a fenntarthatósággal kapcsolatos közzétételekről). A Taxonómia Rendelet sem csak a zöld osztályozási rendszert foglalja magában, hanem jelentési kötelezettséget is előír elsősorban a pénzpiaci szereplők, illetve egyéb kiemelt vállalatok számára. A Taxonómia Rendelet alapján az érintett gazdálkodóknak számszerűsíthetően közzé kell tenniük, hogy tevékenységük milyen mértékben kapcsolódik a meghatározott környezeti szempontból fenntartható tevékenységekhez.

„Minél nagyobb mennyiségű, pontosabb és kontrolláltabb információ áll a befektetők és finanszírozók rendelkezésére, annál nagyon biztonsággal tudják megállapítani, hogy az adott vállalat tevékenysége valóban megfelel-e a környezeti célkitűzéseinek. Ezzel csökkenthető a zöldrefestés kockázata, amely a sikeres zöld és fenntartható finanszírozás egyik legfontosabb záloga” – mondta dr. Császár Barbara, a DLA Piper Hungary finanszírozási praxisának szenior ügyvédje.

Az OPUS GLOBAL Nyrt. osztalékot fizet a tavalyi eredménye után

Az OPUS GLOBAL Nyrt. a 2023-as eredménye után részvényenként 10 forintot, összességében 6,7 milliárd forint osztalékot fizet - mondta a cég vezérigazgató-helyettese az OPUS GLOBAL Nyrt. közgyűlését követő háttérbeszélgetésen szerdán Budapesten.
2024. 04. 25. 12:30
Megosztás:

A Szabó Fogaskerékgyártónak új csarnoka épül

Új gyártócsarnokot építtet a magas minőségű fogaskerekek és hajtóművek összeszerelésével foglalkozó Szabó Fogaskerékgyártó Kft. ez év őszére, a 2,5 milliárd forintos beruházás alapkövét szerdán tették le Kaposváron.
2024. 04. 25. 12:00
Megosztás:

Kétnapos állásbörze a Corvinus Egyetemen

Kétnapos a Corvinus Egyetem idei karrierexpója, ahol több mint kétszáz állásajánlat közül lehet válogatni szerdán és csütörtökön.
2024. 04. 25. 11:30
Megosztás:

Komoly fejlesztést terveznek megvalósítani Kesznyétenben

Egyebek mellett egészségházra, valamint útfejlesztésre fordítják azt a több mint 350 millió forintot, amelyből fejlesztések valósulhatnak meg a Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyében található Kesznyétenben a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program (TOP) Plusz projektjein keresztül.
2024. 04. 25. 11:00
Megosztás:

Már érik a szamóca, jó termés várható

A fűtött és fűtetlen fóliasátrakban már érik a magyar szamóca, május elején a szabadföldi ültetvényeken is megkezdődhet a szüret. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és a Magyar Zöldség Gyümölcs Szakmaközi Szervezet (FruitVeB) csütörtökön kiadott körképe szerint az idén kiegyensúlyozott termés várható.
2024. 04. 25. 10:30
Megosztás:

Vegyesen kezdtek a vezető nyugat-európai tőzsdék

Vegyesen indítottak a vezető nyugat-európai tőzsdék csütörtökön.
2024. 04. 25. 10:00
Megosztás:

A magyar kormány felszólítja a MOL-t és a többi üzemanyag forgalmazót, hogy vigyék le az üzemanyagok árát, különben...

A magyar kormány önkéntes árcsökkentést vár a piaci szereplőktől. Tegnap megjelent a Gazdasági Minisztérium jelentése a magyar kiskereskedelmi üzemanyag árakról.
2024. 04. 25. 09:45
Megosztás:

Vegyesen mozogtak az ázsiai indexek

Vegyesen mozogtak a vezető ázsiai tőzsdék csütörtökön.
2024. 04. 25. 09:30
Megosztás:

Kisebb negatív korrekcióval indulhat a kereskedés a tőzsdén az elemző szerint

Kissé elbizonytalanodott a nemzetközi befektetői hangulat, ezért kisebb negatív korrekcióval indulhat a kereskedés a Budapesti Értéktőzsdén (BÉT) csütörtökön az Equilor Befektetési Zrt. szenior elemzője szerint. A BUX 437,29 pontos, 0,66 százalékos emelkedéssel, 66 376,55 ponton zárt szerdán.
2024. 04. 25. 09:00
Megosztás:

Május végén nyílik meg az első Primark idehaza

Május 28-án az Arena Mallban nyitja meg első magyarországi üzletét a Primark nemzetközi divatáruház 3100 négyzetméteren - tájékoztatta a társaság az MTI-t szerdán.
2024. 04. 25. 08:30
Megosztás:

Erősödött a forint reggel

Erősödött a forint a főbb devizákkal szemben csütörtök reggel a szerda kora esti jegyzésekhez képest a nemzetközi bankközi devizapiacon.
2024. 04. 25. 07:30
Megosztás:

A Boehringer Ingelheim jelentős növekedést ért el 2023-ban és felgyorsítja a késői fázisú klinikai vizsgálatait

A Boehringer Ingelheim közzétette jelentését az éves eredményéről: a társaság 2023-ban jelentős haladást ért el kutatási folyamataiban, a kulcsfontosságú kutatási területeken zajló klinikai vizsgálatok a tervek szerint haladtak. A kutatás-fejlesztésre fordított kiadások 14,2%-kal nőttek, elérve az 5,8 milliárd eurót. A csoport nettó értékesítése 9,7%-kal* nőtt 2023-ban, 25,6 milliárd euróra, főleg a humán gyógyászat 10,3%-os* és az állatgyógyászat 6,9%-os* árbevétel-növekedésének köszönhetően.
2024. 04. 25. 07:00
Megosztás:

Újabb húszezer laptopot szállít a Delta Systems Kft. az iskoláknak

A tavaly őszi szállítás után idén újabb, csaknem 20 ezer laptopot kapnak Békés, Jász-Nagykun-Szolnok, Baranya és Somogy vármegye diákjai a Delta Systems Kft. közreműködésével mintegy 4 milliárd forint értékben. A Klebelsberg Központ nevében eljáró Digitális Kormányzati Ügynökség (DKÜ) a csaknem húszezer darab notebook beszerzésével kapcsolatos közbeszerzés nyerteseként nevezte meg a Delta Systems Kft. vezette konzorciumot, mellyel a négy vármegye tanulói számára biztosítják a digitális oktatáshoz való egyenlő hozzáférés feltételeit.
2024. 04. 25. 06:30
Megosztás:

Hol járnak a legjobban a lakásvásárlók az Otthonfelújítási Programmal?

A 3,5 millió forintos támogatásra jogosult települések közül a Sarkadi, a Mezőkovácsházi és Bácsalmási járásban lévőknél járnak a legjobban a vásárlók az eladó házak átlagos négyzetméterára szerint. A felújítással elérhető értéknövekedés pedig ezekben a járásokban akár 69-114 százalékos lehet. A 3,5 millióra jogosult járásokban élők becsült átlagos nettó béréhez képest Fonyódiban, Marcaliban és Pécsváradiban jelentheti a legkisebb megterhelést a kedvezményes hitel törlesztése.
2024. 04. 25. 06:00
Megosztás:

Ezek voltak a legnépszerűbb helyek és személyek az online médiában 2023-ban

Politikusok, sportolók, hazai és külföldi hírességek szerepelnek a leggyakrabban említett nevek között, amelyek megjelentek az online médiatérben 2023-ban. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) 93 népszerű médiafelület – televíziós csatornák, újságok, rádiók honlapjai, valamint hírportálok, közösségimédia-felületek, fórumok és blogok – elemzésével azt vizsgálta, kik álltak a hírek és a közbeszéd fókuszában, valamint azt is, hogy hazánk és a nagyvilág helyszínei közül melyek szerepeltek a legtöbbet.
2024. 04. 25. 05:30
Megosztás:

Top 100 nagyvállalat médiakiadásai drasztikusan csökkentek

A Mindshare, Magyarország egyik vezető médiatervező- és vásárló ügynöksége legfrissebb elemzése szerint a hazai nagyvállalatok forgalmuk alig 0,5 százalékát költik médiavásárlásra. A részletes elemzés a nagyvállalatok médiaköltéseinek alakulását vette figyelembe a magyarországi hirdetési piacon, eredménye pedig bizonyítja: elértéktelenedett a hazai média árazása.
2024. 04. 25. 05:00
Megosztás:

Új területen erősít az OTP Mobil: a vállalat felvásárolta a HelloPayt

Tovább bővültek az OTP Mobil által kínált innovatív fizetési lehetőségek, így már nem csak a Simple alkalmazás és a SimplePay megoldások előnyeit élvezhetik a felhasználók. A fintech vállalat ugyanis felvásárolta a HelloPayt, amely elsősorban vendéglátóhelyek, szórakozóhelyek és fesztiválok fizetési rendszereit üzemelteti.
2024. 04. 25. 04:30
Megosztás:

Magyarország legnagyobb fenntarthatósági (ESG) tanácsadója jön létre az EY és a denkstatt szolgáltatásainak egyesülésével

A denkstatt az EY Globális Fenntarthatósági csapatának részévé válik. Magyarországon így mintegy 60 szakértő támogatja majd a vállalatokat a környezetvédelemmel, fenntarthatósággal és a klímaváltozással kapcsolatos kérdések teljes körű kezelésében. A tranzakció hazánk mellett Ausztriában, Bulgáriában, Romániában és Szlovákiában is megtörténik
2024. 04. 25. 04:00
Megosztás:

Jöhet a személyre szabott reklámoktól mentes ingyenes Facebook és Instagram?

Nagy várakozás előzte meg az uniós adatvédelmi testület (EDPB) állásfoglalását az egyelőre leginkább a Meta által használt „consent or pay” (hozzájárulás vagy fizetés) üzleti modell adatvédelmi vonatkozásaival kapcsolatban. Várhatóan mi lesz a hatása a véleménynek a közösségi médiumok és platformok működésére, mit jelenthet mindez a piaci szereplők és a felhasználók számára? A fenti kérdéseket Bartal Ivánnal, az Oppenheim Ügyvédi Iroda adatvédelmi jogi praxisának vezetőjével jártuk körbe.
2024. 04. 25. 03:30
Megosztás:

Használtautó piaci körkép - mi megy most?

A 2023-as év konszolidációt hozott a használtautó-piacon, de a recesszió és az infláció szele érezhető a szegmensben. A vásárlók tudatosabbak, a bizalmatlanság viszont továbbra is erős és gyakran indokolt. Mit hozhat a jövő, és hogyan vásárolnak a magyarok használt autót 2024-ben? Vajon a használt lízingautók jelenthetik a megoldást? Netán az élelmiszer és a műszaki cikkek után már a következő autónkat is online áruházból vehetjük? Az ALD Automotive | LeasePlan használtautó üzletágának igazgatója összefoglalta a jelenleg úttörő trendeket.
2024. 04. 25. 03:00
Megosztás: