Hogyan készíts jövedelmező marketing tervet vállalkozásodnak?

Először is, mi az a marketingterv? A marketingterv felvázolja a tervezett marketing/reklámtevékenységeket egy adott időszakra, általában a következő 12 hónapra. Leírja, hogyan tudod elérni, vonzani és rávenni az ügyfeleket, hogy megvásárolják termékeid vagy szolgáltatásaid, világos célokkal, cselekvési tervvel és felelősökkel.

Hogyan készíts jövedelmező marketing tervet vállalkozásodnak?

Míg a nagyvállalatok átfogó marketingstratégiával rendelkezhetnek a stratégia minden részéhez egyedi tervekkel, mi itt a Marketing Consultingnál azt javasoljuk, hogy a kisebb vállalkozások egyszerűsítsék le picit a dolgokat. Gondolkodj gyakorlatiasan, miként érheted el céljaid.

A sikeres marketing terv elkészítése kulcsfontosságú a vállalkozásod növekedéséhez. Ez egy olyan dokumentum, amely átfogó képet ad a céljaidról, a célcsoportodról, a marketing stratégiádról és a taktikáidról, amelyeket a céljaid elérése érdekében fogsz alkalmazni.

Mi a marketingterv célja?

A legtöbb vállalkozásnak sok különböző terve lesz, amelyek összekapcsolják és támogatják egymást.

A marketingterv meghatározza azokat a promóciós taktikákat, amelyek segítenek elérni az üzleti terv céljait, amely meghatározza a célpiacokat és a számukra kínált megoldásokat. Ennek kapcsolódnia kell a stratégiai tervhez is, amely meghatározza vállalkozások általános irányát a következő három-öt évre.

A jól felépített marketingterv a pénzintézetek iránti bizalmat is erősíti, megmutatva a hitelezőknek, hogy vállalkozása jó eséllyel lesz sikeres.

Hogyan készítsünk marketingtervet 6 lépésben

A marketingterv elkészítése általában a következő lépésekből áll:

1. Végezz SWOT elemzést

Nézd meg saját erősségeid, gyengeségeid, lehetőségeid és veszélyeid:

SWOT analízis ábra

Az erősségek olyan tényezők, amelyek javítják a pozíciódat a piacon. Ide tartozhatnak olyan készségek, képességek és jártasságok, amelyeket a versenytársak nem tudnak könnyen lemásolni, például a kiváló technológia miatti alacsony gyártási költségek.

A gyengeségek olyan tényezők, amelyek csökkentik a céljaid elérését, például a megbízhatatlan szállítás vagy az elavult gyártóeszközök.

A lehetőségek révén vállalkozásod növekedhet és nyereségesebbé válhat. Ezek közé tartozhat új piacokra lépés vagy új technológiák bevezetése.

A veszélyek olyan tényezők, amelyek negatív hatással lehetnek vállalkozásodra az elsődleges piacokon, például munkaerőhiány vagy káros gazdasági/politikai fejlemények.

Mivel erősségeid és gyengeségeid a versenykörnyezethez viszonyítva kell meghatározni, ennek a lépésnek a részeként versenytárselemzést is el kell végezed, hogy teljes képet kapj arról, hol állsz a piacon.

2. Profilozd meg ügyfeleid

Rendezd jelenlegi ügyfeleid három vagy négy fő csoportba – esetleg iparág vagy tranzakció mérete szerint. Ezután részletezd, hogy mi határozza meg a vásárlókat ezekben a csoportokban: kik ők, mit akarnak, mennyit vásárolnak, milyen információk alapján hoznak vásárlási döntéseket és így tovább.

Itt a lehetőség, hogy bebizonyítsd, hogy kívül-belül ismered ügyfeleid. Készíts átfogó képet róluk, beleértve az olyan jellemzőket, mint az életkor, a nem, a szakma, a jövedelmi szint, az iskolai végzettség és a földrajzi elhelyezkedés. Azt is fontos megérteni, hogy mi motiválja őket a vásárlásra. Kérdezd meg magadtól, hogy miért választanák a Te termékeid – és mi tarthatja távol őket a versenytársaidtól.

Sok vállalkozó azt hiszi, hogy minden ügyfele egyforma, de ez nem igaz. A vásárlói szegmensek ilyen módon történő finomításával lehetővé válik a marketing költségek rangsorolása és hatékonyabb felhasználása.

3. Tűzz ki világos célokat

Mit szeretnél elérni marketingterveddel? Győződj meg arról, hogy ezek a célok elérhetőek és reálisak. A kisebb vállalkozók számára az üzleti és marketingcélok gyakran egyek és ugyanazok. Ez azt jelenti, hogy ehhez a lépéshez használhatod az üzleti tervben szereplő értékesítési célokat, például az alábbiakhoz kapcsolódókat:

  • Piaci részesedés

  • Az ügyfelek teljes száma és az ügyfélmegtartási arány

  • Átlagos kosárméret

Nem kell minden célodnak pénzügyinek lennie. Mi azt mondjuk ügyfeleinknek, hogy más típusú célokat is tűzzenek ki, például a digitális elkötelezettséget. Számszerűsítheted a közösségi médiában folytatott interakcióit követők, megosztások, retweetek, megjegyzések és kedvelések számát. Webhelyed fontos mutatókat is kínál, ezért olyan eszközöket kell használnod, mint a SEO keresőoptimalizálás, amely lehetővé teszi, hogy releváns felhasználókat irányíts az oldaladra.

4. Foglalkozz a marketing „négy P-jével”.

Ha már ismered a céljaid és azt, hogy kit szeretnél elérni, itt az ideje, hogy stratégiai döntéseket hozz, hogyan fogod ezt megtenni. Minden egyes vásárlói szegmenshez nézd át a marketing „négy P”-jét, hogy meghatározd az igényeik kielégítésének legjobb módjait:

Termékek és termékpolitika (Product)

A marketingkampány létrehozása magának a terméknek a megértésével kezdődik. Kinek van rá szüksége, és miért? Mire képes, amire egyetlen versenytárs terméke sem? Talán ez egy teljesen új dolog, és annyira lenyűgöző a kialakítása vagy a funkciója, hogy a fogyasztóknak meg kell kapniuk, amikor meglátják. A marketing ügynökség feladata, hogy meghatározza a terméket és annak tulajdonságait, és megismertesse a fogyasztóval. A termék meghatározása szintén kulcsfontosságú. A marketingszakembereknek meg kell érteniük egy termék életciklusát, az üzleti vezetőknek pedig tervet kell készíteniük a termékek kezeléséhez az életciklus minden szakaszában. A termék típusa részben azt is meghatározza, hogy mennyibe kerül, hol kell elhelyezni, és hogyan kell népszerűsíteni.

Árazás és árpolitika (Price)

Az ár az az összeg, amelyet a fogyasztó hajlandó fizetni egy termékért. A marketing stratégiáknak össze kell kapcsolniuk az árat a termék valós és vélt értékével, miközben figyelembe kell venniük az ellátási költségeket, a szezonális kedvezményeket, a versenytársak árait és a kiskereskedelmi felárat. Egyes esetekben az üzleti döntéshozók megemelhetik egy termék árát, hogy a luxus vagy az exkluzivitás látszatát keltsék. Vagy csökkenthetik az árat, így több fogyasztó fogja kipróbálni. Azt is meg kell határoznunk, hogy mikor és megfelelő-e a diszkontálás. Egy árengedmény több vásárlót vonzhat, de azt a benyomást is keltheti, hogy a termék kevésbé kívánatos.

Értékesítés és termékelhelyezés (Place)

A hely annak mérlegelése, hogy a termék hol legyen elérhető – hagyományos üzletekben és online –, és hogyan kerül megjelenítésre.

Promóció, reklámpolitika (Promotion)

A promóció célja, hogy közölje a fogyasztókkal, hogy szükségük van erre a termékre, és megfelelő árat kapnak. A promóció magában foglalja a reklámozást, a PR-t és a termék bevezetésének átfogó marketingstratégiáját. Itt összekapcsoljuk a promóciós és elhelyezési elemeket, hogy elérjük fő közönségüket. Például a digitális korban a „hely” és a „promóció” tényezők éppolyan online, mint offline. Pontosabban, hogy hol jelenik meg egy termék a vállalat weboldalán vagy a közösségi médiában, valamint, hogy milyen típusú keresési funkciók indítanak el célzott hirdetéseket a termékhez.

Ha jó profilokat építettél fel, és tudod, hogy mi vonzza az ügyfeleidet, ösztönösen kell kitalálnod, hogyan érheted el őket a legjobban Például, ha valami nagyon látványos dolgot árulsz, esetleg kézzel készített ékszereket, és a célpiacod a nők, akkor a Pinterest és az Instagram az a hely, ahol erőfeszítéseid nagy részét szeretnéd fordítani.

Ügyelj arra, hogy az összes azonosított taktikához időzíts, és bízz meg valakit a vállalkozáson belül, aki felelős ezek végrehajtásáért.

5. Válaszd ki a marketing csatornáidat

Hol fogod elérni a célcsoportodat? SEO keresőoptimalizálás, Google ADs hirdetéskezelés, Social Media, vagy mindhármat fogod alkalmazni? A marketing csatornáid kiválasztása a céljaidtól, a célcsoportodtól és a költségvetésedetől függ. Határozd meg őket bölcsen. A keresőoptimalizálásban például segítségedre lehet egy SEO ügynökség, de ha minden csatornát egyszerre szeretnél működtetni egy Full Service Marketing szolgáltatást is igénybe vehetsz, hiszen a teljes marketing kivitelezésre most már teljes csomagajánlatok vannak, ahogy a Marketing Consulting Kft.-nél is.

6. Hozz létre egy költségvetést

Mennyibe fog kerülni az egyes azonosított marketing taktikák végrehajtása? Fontold meg mindazt, amiről szó lehet – a szövegírástól és a hirdetéskezeléstől az ügyfélkapcsolat-kezelési (CRM) eszközökig, amelyeket alkalmaznod kell.

Gyakran a költségvetés elkészítése jelenti a marketingtervezés legnagyobb kihívását, különösen akkor, ha korábban még nem tettétek meg.

Általános szabályként azt tapasztaljuk, hogy a legtöbb iparágra jellemző az árbevétel 2-3%-ának megfelelő minimális marketingköltés.

Kérj tanácsot a könyvelőtől vagy a pénzügyi igazgatótól – aki kezeli a vállalkozás pénzét –, mivel ők írják alá a javasolt költségvetést.

Tippek a profi marketing terv elkészítéséhez:

  • Légy specifikus és mérhető: A céljaid legyenek specifikusak, mérhetőek, elérhetőek, relevánsak és időhöz kötöttek (SMART).

  • Légy kreatív és innovatív: Ne félj kipróbálni új marketing csatornákat és taktikákat.

  • Légy következetes: A marketingednek folyamatosnak kell lennie ahhoz, hogy hatékony legyen.

  • Légy rugalmas: A piac folyamatosan változik, ezért a marketing stratégiádnak is rugalmasnak kell lennie.

Perger TamásPerger Tamás vagyok a Marketing Consulting alapítója és ügyvezetője. 13+ év szakmai tapasztalattal a marketing, és a marketing stratégia területén. Cégünk a Marketing Consulting Kft. többszörös Marketing Gyémánt Díjas ügynökség, a Magyar Marketing Szövetség büszke tagjai vagyunk, jómagam pedig a Magyar Marketing Szövetség egyik hazai nagykövete. Munkatársaink folyamatosan a legfrissebb szaktudással rendelkeznek Google és Meta hirdetések tekintetében, melyet szakvizsgáink bizonyítanak. Ügyfeleink hirdetéseinek optimalizálását folyamatosan magas szinten tartjuk, ezért a minősített, hivatalos Google Partner státuszt is kiérdemeltük. Vállalkozások tucatjainak segítünk jelenleg is láthatóvá válni, éppen ezért a hazai Shoprenter és UNAS is kiemelt szakértőként ajánl minket, mint marketing szolgáltatót.

A profit növelése minden vállalkozás célja. A marketing ügynökségek kulcsfontosságú szerepet játszhatnak ebben a folyamatban, azáltal, hogy hatékony marketingstratégiákat és -kampányokat fejlesztenek ki és hajtanak végre.

Hogyan segíthet a Marketing Consulting marketing ügynökség a profitod növelésében?

A célközönség megismerése: Marketing ügynökségünk kutatást végez, hogy megismerje a célközönség igényeit és preferenciáit. Ez lehetővé teszi számunkra, hogy olyan marketingkampányokat hozzunk létre, amely a leghatékonyabban szólítja meg a potenciális ügyfeleket.

Hatékony marketingstratégiák kidolgozása: A Marketing Consulting a célközönség ismerete alapján hatékony marketingstratégiákat dolgoz ki. Ezek a stratégiák magukban foglalhatják a hirdetést, a PR-t, a közösségi média marketinget, a tartalommarketinget és a keresőmotor-optimalizálást (SEO).

A marketingkampányok lebonyolítása: Lebonyolítjuk a marketingkampányokat, és gondoskodunk arról, hogy azok hatékonyak és eredményesek legyenek.

Az eredmények mérése: A Marketing Consulting nyomon követi a marketingkampányok eredményeit, és elemzi az adatokat, hogy meghatározzuk, mi működik és mi nem. Ez lehetővé teszi számunkra a stratégiák és kampányok optimalizálását a jobb eredmények elérése érdekében.

Vágj neki felkészülten a természetnek!

Lassan vége a télies időjárásnak, és a kora tavaszi napsugarak egyre korábban kacsintgatnak be a sötétítőfüggönyök közti réseken. Ahogyan a medve kibújik a barlangjából, az emberek is egyre inkább kimozdulnak otthonaikból a természetbe. Ennek azonban több célja is lehet.
2025. 03. 24. 11:30
Megosztás:

A magyaroknak már 12 millió forintos személyi kölcsön sem elég - egyre jobban eladósodunk

Már nem elég a magyaroknak a sokáig átlagosnak számító 6-7 millió forint összegű személyi kölcsön. A piaci igényekre reagálva már a harmadik bank csatlakozott a 10 millió forint feletti személyi kölcsönt nyújtók köréhez - vette észre a BiztosDöntés.hu.
2025. 03. 24. 11:00
Megosztás:

Mire számíthatnak hétfőn a befeketetők?

Vegyesen álltak reggel az ázsiai tőzsdék. A hongkongi Hang Seng és a japán Nikkei stagnált, míg a kínai SSEC és dél-koreai Kospi csökkent. A japán beszerzésimenedzser-index adatai öt hónap óta először csökkentek márciusban.
2025. 03. 24. 10:30
Megosztás:

Csökkentek a fejlett piaci hozamok, másfél éves csúcsra emelkedett a hazai tízéves kötvény hozama

A múlt héten a fő esemény a Fed kamatdöntése volt, ahol a vártnak megfelelően változatlanul, 4,25-4,5% maradt az alapkamat célsávja. A Fed inflációs prognózisa 2025-re 2,7%-ra emelkedett (0,2%-ponttal),
2025. 03. 24. 10:00
Megosztás:

Az amerikai szankciók emelték az olajárakat

Bár a pénteki napot eséssel kezdték az amerikai tőzsdék, miután Donald Trump amerikai elnök jelezte, hogy rugalmas lesz az új vámokkal kapcsolatban, amelyeket várhatóan a következő hónap elején vezetnek be, mindhárom fő amerikai tőzsdeindex ledolgozta aznapi veszteségeit, így az S&P500 és a Dow enyhe, a Nasdaq pedig fél százalékos pluszban zárt.
2025. 03. 24. 09:30
Megosztás:

Lehet, hogy lejárt Pepe ideje – a szakértők erre az új kihívóra fogadnak

A Pepe Coin (PEPE) azon mém tokenek közé tartozik, amelyek nagy figyelmet tudtak kiváltani az internetes közösség körében. Azonban a Pepe nem mutatott jelentős növekedést, és új fejlesztések vagy innovációk hiányában könnyen háttérbe szorulhat az új versenytársak mellett.
2025. 03. 24. 09:00
Megosztás:

Csökkenéssel zártak az európai tőzsdék pénteken, zuhanórepülésben a török piac

Csökkenéssel zárták a hét utolsó napját az európai tőzsdék. A Stoxx 600 (-0,6%) a harmadik egymást követő napon csökkent pénteken; ezzel megegyező mértékben esett a francia CAC40 és az angol FTSE100 is, míg a német DAX fél százalékkal csökkent a kereskedelmi és geopolitikai bizonytalanságok kontextusában.
2025. 03. 24. 08:30
Megosztás:

Erősödött a forint hétfő reggelre

Erősödött a forint árfolyama hétfő reggel a főbb devizákkal szemben a péntek esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 03. 24. 08:00
Megosztás:

Nagy veszteséggel zárta az elmúlt évet a ZF Group autóipari beszállító vállalat

Nagy veszteséggel zárta az elmúlt évet a ZF Group autóipari beszállító cég, amely csütörtöki jelentése alapján 2024-ben 41,3 milliárd euró értékesítési árbevételre tett szert, 11 százalékkal kisebbre az előző évi 46,6 milliárd eurónál.
2025. 03. 24. 07:00
Megosztás:

Csaknem félmilliárd forint oktatási fejlesztés Bács-Kiskun vármegyében

Oktatási fejlesztésekre összesen 483 millió forintot fordíthatnak a Bács-Kiskun vármegyei Imrehegyen, Kömpöcön, Kiskunhalason és Hartán az európai uniós Terület- és Településfejlesztési Operatív Program (TOP) Plusz keretéből - tájékoztatta a vármegyei önkormányzat elnöke az MTI-t.
2025. 03. 24. 06:05
Megosztás:

Június elején rendezik meg a SopronFestet

Június 1. és 8. között 75 helyszínen több száz esemény várja a harmadik SopronFest látogatóit. A pünkösdi hétvégén mások mellett Timmy Trumpet, Parov Stelar, Worakls, Dub FX, a Halott Pénz, Majka, Ákos és Desh ad koncertet a Lőverekben - tájékoztatták az esemény szervezői az MTI-t.
2025. 03. 24. 03:00
Megosztás:

Nézz rá a gázórádra! – ezek a jelek komoly hibára utalhatnak és sokba kerülhet!

A gázóra az otthoni gázfogyasztás mérésének alapvető eszköze. Működését hajlamosak vagyunk természetesnek venni, pedig ha hibát jelez, az nemcsak kellemetlenséget, hanem súlyos anyagi károkat is okozhat. Egy meghibásodott mérő akár pontatlan számlákat, vagy rosszabb esetben gázszivárgást is eredményezhet.
2025. 03. 24. 02:00
Megosztás:

3 csillagjegy meggazdagodhat a héten! Sorsfordító pénzügyi horoszkóp március 24–30.

Képzeld el, hogy egy spontán döntés, egy apró szerencse vagy egy hétköznapi esemény teljesen megváltoztatja az életedet! A jövő hét asztrológiai hatásai különösen kedveznek a pénzügyi szerencsének – de nem mindenkinek ugyanúgy. Minden csillagjegy mögött most egy-egy különleges, sorsszerű történet bontakozik ki, amely akár lottónyereménnyel, váratlan bónusszal vagy egy kaparós sorsjegy meglepetésével is végződhet. Fedezd fel, melyik nap érdemes szerencsejátékot próbálnod, mik a számaid, és hol keresd a többit, ami a milliomossá váláshoz vezethet!
2025. 03. 24. 01:00
Megosztás:

Ez a magyar nyugdíjas második legnagyobb ellensége az infláció után…

Az infláció a magyar nyugdíjasok legnagyobb ellensége – ezt senki sem vitatja. Azonban van egy második, kevésbé látványos, ám legalább olyan súlyos probléma, amely fokozza az idősek kiszolgáltatottságát: a digitális kirekesztettség.
2025. 03. 24. 00:06
Megosztás:

A geotermikus energia hazánk fenntartható jövőjének egyik kulcsa

Felértékelődött minden olyan hazai erőforrás, amely hozzájárulhat Magyarország energiabiztonságához és szuverenitásához - hangzott el az Energiaügyi Minisztérium (EM) és a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága (SZTFH) csütörtöki "Budapest fenntartható termálvíz-gazdálkodása" című szakmai konferenciáján.
2025. 03. 23. 22:00
Megosztás:

Az emberi jogi ENSZ-főbiztosság a gyülekezési jogról szóló törvény módosításáról

Az ENSZ emberi jogi főbiztosának hivatala "rendkívül nyugtalanítónak" nevezte pénteken, hogy az Országgyűlés március 18-án elfogadta a gyülekezési jogról szóló törvénynek a gyermekek védelmével összefüggő módosítását.
2025. 03. 23. 21:00
Megosztás:

Közeleg a határidő: a vállalatokat érinti a globális minimumadó

Május végéig teljesíteniük kell a globális minimumadóval kapcsolatos első kötelezettségeiket azoknak a vállalatcsoportoknak, amelyek legalább két egymást követő évben elérték a 750 millió eurós éves bevételt – hívta fel a figyelmet Vizer József, az ICT Európa adószakértője.
2025. 03. 23. 20:00
Megosztás:

Művelődési ház újul meg Siklóson

Mintegy háromszázmillió forint európai uniós támogatás részeként újul meg az Örsi Ferenc Művelődési Központ Siklóson a következő hónapokban - tájékoztatta a baranyai kisváros helyhatósága az MTI-t.
2025. 03. 23. 19:00
Megosztás:

Kínai miniszterelnök: együttműködés kell, nem konfrontáció

Li Csiang kínai miniszterelnök vasárnap találkozott Steve Daines amerikai republikánus szenátorral, akinek elmondta, hogy mindkét félnek a konfrontáció helyett a párbeszédet, és a tét nélküli játszma helyett a mindenki számára előnyös együttműködést kell választania - jelentette ki a miniszterelnök.
2025. 03. 23. 18:00
Megosztás:

Egyre népszerűbb a diákok körében a Magyar Honvédség pilot gépjárművezető-képzése

A Magyar Honvédség és a szolnoki, valamint környékbeli középiskolák pilot jellegű együttműködésében megvalósuló, térítésmentes gyakorlati gépjárművezető-képzés iránt folyamatosan növekszik az érdeklődés.
2025. 03. 23. 17:00
Megosztás: