Hogyan készíts jövedelmező marketing tervet vállalkozásodnak?

Először is, mi az a marketingterv? A marketingterv felvázolja a tervezett marketing/reklámtevékenységeket egy adott időszakra, általában a következő 12 hónapra. Leírja, hogyan tudod elérni, vonzani és rávenni az ügyfeleket, hogy megvásárolják termékeid vagy szolgáltatásaid, világos célokkal, cselekvési tervvel és felelősökkel.

Hogyan készíts jövedelmező marketing tervet vállalkozásodnak?

Míg a nagyvállalatok átfogó marketingstratégiával rendelkezhetnek a stratégia minden részéhez egyedi tervekkel, mi itt a Marketing Consultingnál azt javasoljuk, hogy a kisebb vállalkozások egyszerűsítsék le picit a dolgokat. Gondolkodj gyakorlatiasan, miként érheted el céljaid.

A sikeres marketing terv elkészítése kulcsfontosságú a vállalkozásod növekedéséhez. Ez egy olyan dokumentum, amely átfogó képet ad a céljaidról, a célcsoportodról, a marketing stratégiádról és a taktikáidról, amelyeket a céljaid elérése érdekében fogsz alkalmazni.

Mi a marketingterv célja?

A legtöbb vállalkozásnak sok különböző terve lesz, amelyek összekapcsolják és támogatják egymást.

A marketingterv meghatározza azokat a promóciós taktikákat, amelyek segítenek elérni az üzleti terv céljait, amely meghatározza a célpiacokat és a számukra kínált megoldásokat. Ennek kapcsolódnia kell a stratégiai tervhez is, amely meghatározza vállalkozások általános irányát a következő három-öt évre.

A jól felépített marketingterv a pénzintézetek iránti bizalmat is erősíti, megmutatva a hitelezőknek, hogy vállalkozása jó eséllyel lesz sikeres.

Hogyan készítsünk marketingtervet 6 lépésben

A marketingterv elkészítése általában a következő lépésekből áll:

1. Végezz SWOT elemzést

Nézd meg saját erősségeid, gyengeségeid, lehetőségeid és veszélyeid:

SWOT analízis ábra

Az erősségek olyan tényezők, amelyek javítják a pozíciódat a piacon. Ide tartozhatnak olyan készségek, képességek és jártasságok, amelyeket a versenytársak nem tudnak könnyen lemásolni, például a kiváló technológia miatti alacsony gyártási költségek.

A gyengeségek olyan tényezők, amelyek csökkentik a céljaid elérését, például a megbízhatatlan szállítás vagy az elavult gyártóeszközök.

A lehetőségek révén vállalkozásod növekedhet és nyereségesebbé válhat. Ezek közé tartozhat új piacokra lépés vagy új technológiák bevezetése.

A veszélyek olyan tényezők, amelyek negatív hatással lehetnek vállalkozásodra az elsődleges piacokon, például munkaerőhiány vagy káros gazdasági/politikai fejlemények.

Mivel erősségeid és gyengeségeid a versenykörnyezethez viszonyítva kell meghatározni, ennek a lépésnek a részeként versenytárselemzést is el kell végezed, hogy teljes képet kapj arról, hol állsz a piacon.

2. Profilozd meg ügyfeleid

Rendezd jelenlegi ügyfeleid három vagy négy fő csoportba – esetleg iparág vagy tranzakció mérete szerint. Ezután részletezd, hogy mi határozza meg a vásárlókat ezekben a csoportokban: kik ők, mit akarnak, mennyit vásárolnak, milyen információk alapján hoznak vásárlási döntéseket és így tovább.

Itt a lehetőség, hogy bebizonyítsd, hogy kívül-belül ismered ügyfeleid. Készíts átfogó képet róluk, beleértve az olyan jellemzőket, mint az életkor, a nem, a szakma, a jövedelmi szint, az iskolai végzettség és a földrajzi elhelyezkedés. Azt is fontos megérteni, hogy mi motiválja őket a vásárlásra. Kérdezd meg magadtól, hogy miért választanák a Te termékeid – és mi tarthatja távol őket a versenytársaidtól.

Sok vállalkozó azt hiszi, hogy minden ügyfele egyforma, de ez nem igaz. A vásárlói szegmensek ilyen módon történő finomításával lehetővé válik a marketing költségek rangsorolása és hatékonyabb felhasználása.

3. Tűzz ki világos célokat

Mit szeretnél elérni marketingterveddel? Győződj meg arról, hogy ezek a célok elérhetőek és reálisak. A kisebb vállalkozók számára az üzleti és marketingcélok gyakran egyek és ugyanazok. Ez azt jelenti, hogy ehhez a lépéshez használhatod az üzleti tervben szereplő értékesítési célokat, például az alábbiakhoz kapcsolódókat:

  • Piaci részesedés

  • Az ügyfelek teljes száma és az ügyfélmegtartási arány

  • Átlagos kosárméret

Nem kell minden célodnak pénzügyinek lennie. Mi azt mondjuk ügyfeleinknek, hogy más típusú célokat is tűzzenek ki, például a digitális elkötelezettséget. Számszerűsítheted a közösségi médiában folytatott interakcióit követők, megosztások, retweetek, megjegyzések és kedvelések számát. Webhelyed fontos mutatókat is kínál, ezért olyan eszközöket kell használnod, mint a SEO keresőoptimalizálás, amely lehetővé teszi, hogy releváns felhasználókat irányíts az oldaladra.

4. Foglalkozz a marketing „négy P-jével”.

Ha már ismered a céljaid és azt, hogy kit szeretnél elérni, itt az ideje, hogy stratégiai döntéseket hozz, hogyan fogod ezt megtenni. Minden egyes vásárlói szegmenshez nézd át a marketing „négy P”-jét, hogy meghatározd az igényeik kielégítésének legjobb módjait:

Termékek és termékpolitika (Product)

A marketingkampány létrehozása magának a terméknek a megértésével kezdődik. Kinek van rá szüksége, és miért? Mire képes, amire egyetlen versenytárs terméke sem? Talán ez egy teljesen új dolog, és annyira lenyűgöző a kialakítása vagy a funkciója, hogy a fogyasztóknak meg kell kapniuk, amikor meglátják. A marketing ügynökség feladata, hogy meghatározza a terméket és annak tulajdonságait, és megismertesse a fogyasztóval. A termék meghatározása szintén kulcsfontosságú. A marketingszakembereknek meg kell érteniük egy termék életciklusát, az üzleti vezetőknek pedig tervet kell készíteniük a termékek kezeléséhez az életciklus minden szakaszában. A termék típusa részben azt is meghatározza, hogy mennyibe kerül, hol kell elhelyezni, és hogyan kell népszerűsíteni.

Árazás és árpolitika (Price)

Az ár az az összeg, amelyet a fogyasztó hajlandó fizetni egy termékért. A marketing stratégiáknak össze kell kapcsolniuk az árat a termék valós és vélt értékével, miközben figyelembe kell venniük az ellátási költségeket, a szezonális kedvezményeket, a versenytársak árait és a kiskereskedelmi felárat. Egyes esetekben az üzleti döntéshozók megemelhetik egy termék árát, hogy a luxus vagy az exkluzivitás látszatát keltsék. Vagy csökkenthetik az árat, így több fogyasztó fogja kipróbálni. Azt is meg kell határoznunk, hogy mikor és megfelelő-e a diszkontálás. Egy árengedmény több vásárlót vonzhat, de azt a benyomást is keltheti, hogy a termék kevésbé kívánatos.

Értékesítés és termékelhelyezés (Place)

A hely annak mérlegelése, hogy a termék hol legyen elérhető – hagyományos üzletekben és online –, és hogyan kerül megjelenítésre.

Promóció, reklámpolitika (Promotion)

A promóció célja, hogy közölje a fogyasztókkal, hogy szükségük van erre a termékre, és megfelelő árat kapnak. A promóció magában foglalja a reklámozást, a PR-t és a termék bevezetésének átfogó marketingstratégiáját. Itt összekapcsoljuk a promóciós és elhelyezési elemeket, hogy elérjük fő közönségüket. Például a digitális korban a „hely” és a „promóció” tényezők éppolyan online, mint offline. Pontosabban, hogy hol jelenik meg egy termék a vállalat weboldalán vagy a közösségi médiában, valamint, hogy milyen típusú keresési funkciók indítanak el célzott hirdetéseket a termékhez.

Ha jó profilokat építettél fel, és tudod, hogy mi vonzza az ügyfeleidet, ösztönösen kell kitalálnod, hogyan érheted el őket a legjobban Például, ha valami nagyon látványos dolgot árulsz, esetleg kézzel készített ékszereket, és a célpiacod a nők, akkor a Pinterest és az Instagram az a hely, ahol erőfeszítéseid nagy részét szeretnéd fordítani.

Ügyelj arra, hogy az összes azonosított taktikához időzíts, és bízz meg valakit a vállalkozáson belül, aki felelős ezek végrehajtásáért.

5. Válaszd ki a marketing csatornáidat

Hol fogod elérni a célcsoportodat? SEO keresőoptimalizálás, Google ADs hirdetéskezelés, Social Media, vagy mindhármat fogod alkalmazni? A marketing csatornáid kiválasztása a céljaidtól, a célcsoportodtól és a költségvetésedetől függ. Határozd meg őket bölcsen. A keresőoptimalizálásban például segítségedre lehet egy SEO ügynökség, de ha minden csatornát egyszerre szeretnél működtetni egy Full Service Marketing szolgáltatást is igénybe vehetsz, hiszen a teljes marketing kivitelezésre most már teljes csomagajánlatok vannak, ahogy a Marketing Consulting Kft.-nél is.

6. Hozz létre egy költségvetést

Mennyibe fog kerülni az egyes azonosított marketing taktikák végrehajtása? Fontold meg mindazt, amiről szó lehet – a szövegírástól és a hirdetéskezeléstől az ügyfélkapcsolat-kezelési (CRM) eszközökig, amelyeket alkalmaznod kell.

Gyakran a költségvetés elkészítése jelenti a marketingtervezés legnagyobb kihívását, különösen akkor, ha korábban még nem tettétek meg.

Általános szabályként azt tapasztaljuk, hogy a legtöbb iparágra jellemző az árbevétel 2-3%-ának megfelelő minimális marketingköltés.

Kérj tanácsot a könyvelőtől vagy a pénzügyi igazgatótól – aki kezeli a vállalkozás pénzét –, mivel ők írják alá a javasolt költségvetést.

Tippek a profi marketing terv elkészítéséhez:

  • Légy specifikus és mérhető: A céljaid legyenek specifikusak, mérhetőek, elérhetőek, relevánsak és időhöz kötöttek (SMART).

  • Légy kreatív és innovatív: Ne félj kipróbálni új marketing csatornákat és taktikákat.

  • Légy következetes: A marketingednek folyamatosnak kell lennie ahhoz, hogy hatékony legyen.

  • Légy rugalmas: A piac folyamatosan változik, ezért a marketing stratégiádnak is rugalmasnak kell lennie.

Perger TamásPerger Tamás vagyok a Marketing Consulting alapítója és ügyvezetője. 13+ év szakmai tapasztalattal a marketing, és a marketing stratégia területén. Cégünk a Marketing Consulting Kft. többszörös Marketing Gyémánt Díjas ügynökség, a Magyar Marketing Szövetség büszke tagjai vagyunk, jómagam pedig a Magyar Marketing Szövetség egyik hazai nagykövete. Munkatársaink folyamatosan a legfrissebb szaktudással rendelkeznek Google és Meta hirdetések tekintetében, melyet szakvizsgáink bizonyítanak. Ügyfeleink hirdetéseinek optimalizálását folyamatosan magas szinten tartjuk, ezért a minősített, hivatalos Google Partner státuszt is kiérdemeltük. Vállalkozások tucatjainak segítünk jelenleg is láthatóvá válni, éppen ezért a hazai Shoprenter és UNAS is kiemelt szakértőként ajánl minket, mint marketing szolgáltatót.

A profit növelése minden vállalkozás célja. A marketing ügynökségek kulcsfontosságú szerepet játszhatnak ebben a folyamatban, azáltal, hogy hatékony marketingstratégiákat és -kampányokat fejlesztenek ki és hajtanak végre.

Hogyan segíthet a Marketing Consulting marketing ügynökség a profitod növelésében?

A célközönség megismerése: Marketing ügynökségünk kutatást végez, hogy megismerje a célközönség igényeit és preferenciáit. Ez lehetővé teszi számunkra, hogy olyan marketingkampányokat hozzunk létre, amely a leghatékonyabban szólítja meg a potenciális ügyfeleket.

Hatékony marketingstratégiák kidolgozása: A Marketing Consulting a célközönség ismerete alapján hatékony marketingstratégiákat dolgoz ki. Ezek a stratégiák magukban foglalhatják a hirdetést, a PR-t, a közösségi média marketinget, a tartalommarketinget és a keresőmotor-optimalizálást (SEO).

A marketingkampányok lebonyolítása: Lebonyolítjuk a marketingkampányokat, és gondoskodunk arról, hogy azok hatékonyak és eredményesek legyenek.

Az eredmények mérése: A Marketing Consulting nyomon követi a marketingkampányok eredményeit, és elemzi az adatokat, hogy meghatározzuk, mi működik és mi nem. Ez lehetővé teszi számunkra a stratégiák és kampányok optimalizálását a jobb eredmények elérése érdekében.

Budapesten 148-250 ezer forint között mozognak a legkedvezőbb bérleti díjak

A fővárosban 148-250 ezer forint között mozognak a legkedvezőbb havi bérleti díjak, amelyek például a IX., a XI., és a XVII. kerületben találhatóak, a vidéki egyetemvárosok piacán pedig 90 és 195 ezer forint között érhetőek el a legolcsóbb albérletek - közölte saját adatai alapján az ingatlan.com szerdán az MTI-vel.
2024. 07. 27. 02:00
Megosztás:

Minimálbér 2025 - 12%-os emelés után mennyi lesz a minimálbér?

2025 lehet az a fordulópont, ahol a minimálbér átlépheti a 300 ezer forintos lélektani határt.
2024. 07. 27. 01:00
Megosztás:

A legjobb mém érmék, amelyeket mindenképp nézz meg augusztusban

A nap még mindig éget, a mém érmék pedig még mindig dübörögnek. Ahogy közeledik a nyár utolsó hónapja, úgy nő egyre inkább egy esetleges bika futam esélye. A kripto térben mindig találni felkapott tokeneket, a mém érmék pedig különösen jól teljesítenek idén. Hoztunk is négy olyan mém érme előértékesítést, amelyek nagyot mehetnek a közelgő tőzsdei listázás után.
2024. 07. 27. 00:01
Megosztás:

Shiba Inu (SHIB) és Dogwifhat (WIF) lemarad a mémérme versenyben; a Minotaurus ($MTAUR) előértékesítése felpörög

A Shiba Inu (SHIB) és a Dogwifhat (WIF) lemarad a mémérme versenyben ezen a héten. A tokenek forgalomból való kivonása és a legutóbbi eredmények ellenére a Shiba Inu (SHIB) értéke 10%-kal csökkent. A Dogwifhat (WIF) is küzd; át kell törnie az ellenállási szinteket, hogy megállítsa a zuhanást.
2024. 07. 26. 23:20
Megosztás:

A Harro Höfliger GmbH felvásárolta a Manz AG debreceni leányvállalatát

A főként gyógyszeripari és orvostechnológiai gépeket gyártó dél-németországi Harro Höfliger vállalat nyolcmillió euróért megvásárolta a Manz AG magyarországi leányvállalatát, a debreceni Manz Hungary Kft.-t; erről szerdán Debrecenben írták alá a megállapodást a két német cég vezetői.
2024. 07. 26. 22:00
Megosztás:

Több mint ötven fürdőben lesz Strandok éjszakája szombaton

A Magyar Fürdőszövetség kezdeményezésére az idén is megrendezik július 27-én a Strandok éjszakáját, az országos rendezvényhez már 60 fürdő csatlakozott az ország minden részéből.
2024. 07. 26. 21:00
Megosztás:

Nyereséges zárás az európai tőzsdéken

Vegyes kezdésből nyereségbe fordultak zárásra pénteken a főbb európai értékpapírpiacok árfolyamindexei.
2024. 07. 26. 20:00
Megosztás:

Emelkedett a BUX

A Budapesti Értéktőzsde (BÉT) részvényindexe, a BUX 428,81 pontos, 0,59 százalékos emelkedéssel 73 174,10 ponton zárt pénteken.
2024. 07. 26. 18:10
Megosztás:

Csökkent az LVMH nyeresége és bevétele az idei első fél évben

A világ legnagyobb luxuscikk-gyártójának számító LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton SA nyeresége 14 százalékkal, a bevétele pedig 1 százalékkal csökkent az idei első fél évben a tavalyi azonos időszakkal összevetve.
2024. 07. 26. 17:00
Megosztás:

Az építőipar megújulásához kell az egyetemek és a szakma fokozottabb együttműködése

Az építőipar megújulásához az ágazat számára mérnökképzést végző egyetemi karok, a kormányzat és az építőipari vállalkozások szorosabb együttműködése is szükséges. Az ÉVOSZ nyolc hazai egyetemmel készít elő koordinált együttműködést az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) és a Kulturális és Innovációs Minisztérium (KIM) támogatásával. Az egyetemek nyitottak az oktatott tananyagok fejlesztésére és a gyakorlati képzés közös megszervezésére - közölte az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége (ÉVOSZ) szerdán az MTI-vel.
2024. 07. 26. 16:00
Megosztás:

A nukleáris ipar, a napenergia-ipar és az autóipari átállás a növekedés három fő pillére

A nukleáris ipar, a napenergia-ipar és az autóipar átállása a három fő pillére Magyarország hosszútávú gazdasági növekedésének, amelyek mind a kormány azon vállalásából fakadnak, hogy hazánk 2050-re karbonsemlegessé váljon - közölte Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter szerdán Bukarestben.
2024. 07. 26. 15:00
Megosztás:

Májusban több mint tíz százalékkal nőttek a reálbérek

A célzott és hatékony kormányzati lépések hatására az infláció töretlenül alacsony, ennek eredményeként 2023. szeptembere óta, tehát már 9 hónapja folyamatosan nőnek a reálbérek, májusban 10,4 százalékkal emelkedett a fizetések vásárlóereje - állapította meg Czomba Sándor, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) foglalkoztatáspolitikáért felelős államtitkára szerdán a legfrissebb kereseti adatokat értékelve.
2024. 07. 26. 14:00
Megosztás:

Javult a GfK augusztusra vonatkozó német fogyasztói hangulatindexe

Az elemzők által vártnál erőteljesebben javult a nürnbergi GfK gazdaságkutató intézet augusztusra vonatkozó német fogyasztói hangulatindexe.
2024. 07. 26. 13:00
Megosztás:

Nőtt a bruttó átlagkereset idén májusban az egy évvel korábbihoz képest

Idén májusban a teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete 652 000 forint, a kedvezmények figyelembevételével számolt nettó átlagkereset 448 700 forint volt. A bruttó átlagkereset 14,8, a nettó átlagkereset 14,6, a reálkereset pedig 10,4 százalékkal nőtt az egy évvel korábbihoz képest - jelentette szerdán a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).
2024. 07. 26. 12:00
Megosztás:

Nagyon durva átverés terjed, száznál több ügyfél nevében félmilliárd forint hitelt vettek fel a csalók

Már több százszor igényeltek gyanútlan banki ügyfelek nevében személyi kölcsönt kiberbűnözők Magyarországon. A pénzintézetek a kísérletek egy részét időben észlelték, de száznál is több ügyfélnek nemcsak a számláját nullázták le a csalók, hanem még átlagosan négymillió forintos adósságba is belevitték őket - írja a Bank360.hu.
2024. 07. 26. 11:00
Megosztás:

Bitcoin ETF jelentése: Mi az a Bitcoin ETF?

A kriptovaluták világában a Bitcoin (BTC) az egyik legismertebb és legfontosabb digitális eszköz. Azonban sokan még mindig nem értik teljesen, hogy mi az a Bitcoin, és még kevésbé, hogy mi az a Bitcoin ETF. Ennek a cikknek a célja, hogy érthetően bemutassa a Bitcoin és a Bitcoin ETF fogalmát, azok működését, valamint a piacon lévő legnagyobb Bitcoin ETF-eket.
2024. 07. 26. 10:30
Megosztás:

Vegyesen nyitottak a vezető nyugat-európai tőzsdék

Vegyesen indítottak a vezető nyugat-európai tőzsdék pénteken. A londoni FTSE100 index 0,47 százalékkal erősödött, a frankfurti DAX-30 index 0,34 százalékkal gyengült, a párizsi CAC-40 index pedig 0,19 százalékkal emelkedett a kereskedés kezdetén.
2024. 07. 26. 10:00
Megosztás:

Iránykereséssel nyithat a tőzsde

Iránykereséssel nyithat pénteken a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) az Equilor Befektetési Zrt. szenior elemzője szerint.
2024. 07. 26. 09:00
Megosztás:

Erősödött a forint

Erősödött a forint a főbb devizákkal szemben péntek reggel a csütörtök kora esti jegyzésekhez képest a nemzetközi bankközi devizapiacon.
2024. 07. 26. 08:00
Megosztás:

Romániában indít digitális szolgáltatást a Gránit Bank

Elsőként a román piacra lép be a Gránit Bank, amely várhatóan még a harmadik negyedévétől első magyarországi bankként nyújt majd határon átnyúló, úgynevezett cross border szolgáltatást. A román piacra kifejlesztett, háromnyelvű applikáción keresztül szelfivel nyithatnak majd az ügyfelek lej- és devizaszámlát és válthatnak kedvező árfolyamon devizát - jelentette be az MTI-hez szerdán eljuttatott közleményében a pénzintézet.
2024. 07. 26. 07:00
Megosztás: