Hogyan készíts jövedelmező marketing tervet vállalkozásodnak?

Először is, mi az a marketingterv? A marketingterv felvázolja a tervezett marketing/reklámtevékenységeket egy adott időszakra, általában a következő 12 hónapra. Leírja, hogyan tudod elérni, vonzani és rávenni az ügyfeleket, hogy megvásárolják termékeid vagy szolgáltatásaid, világos célokkal, cselekvési tervvel és felelősökkel.

Hogyan készíts jövedelmező marketing tervet vállalkozásodnak?

Míg a nagyvállalatok átfogó marketingstratégiával rendelkezhetnek a stratégia minden részéhez egyedi tervekkel, mi itt a Marketing Consultingnál azt javasoljuk, hogy a kisebb vállalkozások egyszerűsítsék le picit a dolgokat. Gondolkodj gyakorlatiasan, miként érheted el céljaid.

A sikeres marketing terv elkészítése kulcsfontosságú a vállalkozásod növekedéséhez. Ez egy olyan dokumentum, amely átfogó képet ad a céljaidról, a célcsoportodról, a marketing stratégiádról és a taktikáidról, amelyeket a céljaid elérése érdekében fogsz alkalmazni.

Mi a marketingterv célja?

A legtöbb vállalkozásnak sok különböző terve lesz, amelyek összekapcsolják és támogatják egymást.

A marketingterv meghatározza azokat a promóciós taktikákat, amelyek segítenek elérni az üzleti terv céljait, amely meghatározza a célpiacokat és a számukra kínált megoldásokat. Ennek kapcsolódnia kell a stratégiai tervhez is, amely meghatározza vállalkozások általános irányát a következő három-öt évre.

A jól felépített marketingterv a pénzintézetek iránti bizalmat is erősíti, megmutatva a hitelezőknek, hogy vállalkozása jó eséllyel lesz sikeres.

Hogyan készítsünk marketingtervet 6 lépésben

A marketingterv elkészítése általában a következő lépésekből áll:

1. Végezz SWOT elemzést

Nézd meg saját erősségeid, gyengeségeid, lehetőségeid és veszélyeid:

SWOT analízis ábra

Az erősségek olyan tényezők, amelyek javítják a pozíciódat a piacon. Ide tartozhatnak olyan készségek, képességek és jártasságok, amelyeket a versenytársak nem tudnak könnyen lemásolni, például a kiváló technológia miatti alacsony gyártási költségek.

A gyengeségek olyan tényezők, amelyek csökkentik a céljaid elérését, például a megbízhatatlan szállítás vagy az elavult gyártóeszközök.

A lehetőségek révén vállalkozásod növekedhet és nyereségesebbé válhat. Ezek közé tartozhat új piacokra lépés vagy új technológiák bevezetése.

A veszélyek olyan tényezők, amelyek negatív hatással lehetnek vállalkozásodra az elsődleges piacokon, például munkaerőhiány vagy káros gazdasági/politikai fejlemények.

Mivel erősségeid és gyengeségeid a versenykörnyezethez viszonyítva kell meghatározni, ennek a lépésnek a részeként versenytárselemzést is el kell végezed, hogy teljes képet kapj arról, hol állsz a piacon.

2. Profilozd meg ügyfeleid

Rendezd jelenlegi ügyfeleid három vagy négy fő csoportba – esetleg iparág vagy tranzakció mérete szerint. Ezután részletezd, hogy mi határozza meg a vásárlókat ezekben a csoportokban: kik ők, mit akarnak, mennyit vásárolnak, milyen információk alapján hoznak vásárlási döntéseket és így tovább.

Itt a lehetőség, hogy bebizonyítsd, hogy kívül-belül ismered ügyfeleid. Készíts átfogó képet róluk, beleértve az olyan jellemzőket, mint az életkor, a nem, a szakma, a jövedelmi szint, az iskolai végzettség és a földrajzi elhelyezkedés. Azt is fontos megérteni, hogy mi motiválja őket a vásárlásra. Kérdezd meg magadtól, hogy miért választanák a Te termékeid – és mi tarthatja távol őket a versenytársaidtól.

Sok vállalkozó azt hiszi, hogy minden ügyfele egyforma, de ez nem igaz. A vásárlói szegmensek ilyen módon történő finomításával lehetővé válik a marketing költségek rangsorolása és hatékonyabb felhasználása.

3. Tűzz ki világos célokat

Mit szeretnél elérni marketingterveddel? Győződj meg arról, hogy ezek a célok elérhetőek és reálisak. A kisebb vállalkozók számára az üzleti és marketingcélok gyakran egyek és ugyanazok. Ez azt jelenti, hogy ehhez a lépéshez használhatod az üzleti tervben szereplő értékesítési célokat, például az alábbiakhoz kapcsolódókat:

  • Piaci részesedés

  • Az ügyfelek teljes száma és az ügyfélmegtartási arány

  • Átlagos kosárméret

Nem kell minden célodnak pénzügyinek lennie. Mi azt mondjuk ügyfeleinknek, hogy más típusú célokat is tűzzenek ki, például a digitális elkötelezettséget. Számszerűsítheted a közösségi médiában folytatott interakcióit követők, megosztások, retweetek, megjegyzések és kedvelések számát. Webhelyed fontos mutatókat is kínál, ezért olyan eszközöket kell használnod, mint a SEO keresőoptimalizálás, amely lehetővé teszi, hogy releváns felhasználókat irányíts az oldaladra.

4. Foglalkozz a marketing „négy P-jével”.

Ha már ismered a céljaid és azt, hogy kit szeretnél elérni, itt az ideje, hogy stratégiai döntéseket hozz, hogyan fogod ezt megtenni. Minden egyes vásárlói szegmenshez nézd át a marketing „négy P”-jét, hogy meghatározd az igényeik kielégítésének legjobb módjait:

Termékek és termékpolitika (Product)

A marketingkampány létrehozása magának a terméknek a megértésével kezdődik. Kinek van rá szüksége, és miért? Mire képes, amire egyetlen versenytárs terméke sem? Talán ez egy teljesen új dolog, és annyira lenyűgöző a kialakítása vagy a funkciója, hogy a fogyasztóknak meg kell kapniuk, amikor meglátják. A marketing ügynökség feladata, hogy meghatározza a terméket és annak tulajdonságait, és megismertesse a fogyasztóval. A termék meghatározása szintén kulcsfontosságú. A marketingszakembereknek meg kell érteniük egy termék életciklusát, az üzleti vezetőknek pedig tervet kell készíteniük a termékek kezeléséhez az életciklus minden szakaszában. A termék típusa részben azt is meghatározza, hogy mennyibe kerül, hol kell elhelyezni, és hogyan kell népszerűsíteni.

Árazás és árpolitika (Price)

Az ár az az összeg, amelyet a fogyasztó hajlandó fizetni egy termékért. A marketing stratégiáknak össze kell kapcsolniuk az árat a termék valós és vélt értékével, miközben figyelembe kell venniük az ellátási költségeket, a szezonális kedvezményeket, a versenytársak árait és a kiskereskedelmi felárat. Egyes esetekben az üzleti döntéshozók megemelhetik egy termék árát, hogy a luxus vagy az exkluzivitás látszatát keltsék. Vagy csökkenthetik az árat, így több fogyasztó fogja kipróbálni. Azt is meg kell határoznunk, hogy mikor és megfelelő-e a diszkontálás. Egy árengedmény több vásárlót vonzhat, de azt a benyomást is keltheti, hogy a termék kevésbé kívánatos.

Értékesítés és termékelhelyezés (Place)

A hely annak mérlegelése, hogy a termék hol legyen elérhető – hagyományos üzletekben és online –, és hogyan kerül megjelenítésre.

Promóció, reklámpolitika (Promotion)

A promóció célja, hogy közölje a fogyasztókkal, hogy szükségük van erre a termékre, és megfelelő árat kapnak. A promóció magában foglalja a reklámozást, a PR-t és a termék bevezetésének átfogó marketingstratégiáját. Itt összekapcsoljuk a promóciós és elhelyezési elemeket, hogy elérjük fő közönségüket. Például a digitális korban a „hely” és a „promóció” tényezők éppolyan online, mint offline. Pontosabban, hogy hol jelenik meg egy termék a vállalat weboldalán vagy a közösségi médiában, valamint, hogy milyen típusú keresési funkciók indítanak el célzott hirdetéseket a termékhez.

Ha jó profilokat építettél fel, és tudod, hogy mi vonzza az ügyfeleidet, ösztönösen kell kitalálnod, hogyan érheted el őket a legjobban Például, ha valami nagyon látványos dolgot árulsz, esetleg kézzel készített ékszereket, és a célpiacod a nők, akkor a Pinterest és az Instagram az a hely, ahol erőfeszítéseid nagy részét szeretnéd fordítani.

Ügyelj arra, hogy az összes azonosított taktikához időzíts, és bízz meg valakit a vállalkozáson belül, aki felelős ezek végrehajtásáért.

5. Válaszd ki a marketing csatornáidat

Hol fogod elérni a célcsoportodat? SEO keresőoptimalizálás, Google ADs hirdetéskezelés, Social Media, vagy mindhármat fogod alkalmazni? A marketing csatornáid kiválasztása a céljaidtól, a célcsoportodtól és a költségvetésedetől függ. Határozd meg őket bölcsen. A keresőoptimalizálásban például segítségedre lehet egy SEO ügynökség, de ha minden csatornát egyszerre szeretnél működtetni egy Full Service Marketing szolgáltatást is igénybe vehetsz, hiszen a teljes marketing kivitelezésre most már teljes csomagajánlatok vannak, ahogy a Marketing Consulting Kft.-nél is.

6. Hozz létre egy költségvetést

Mennyibe fog kerülni az egyes azonosított marketing taktikák végrehajtása? Fontold meg mindazt, amiről szó lehet – a szövegírástól és a hirdetéskezeléstől az ügyfélkapcsolat-kezelési (CRM) eszközökig, amelyeket alkalmaznod kell.

Gyakran a költségvetés elkészítése jelenti a marketingtervezés legnagyobb kihívását, különösen akkor, ha korábban még nem tettétek meg.

Általános szabályként azt tapasztaljuk, hogy a legtöbb iparágra jellemző az árbevétel 2-3%-ának megfelelő minimális marketingköltés.

Kérj tanácsot a könyvelőtől vagy a pénzügyi igazgatótól – aki kezeli a vállalkozás pénzét –, mivel ők írják alá a javasolt költségvetést.

Tippek a profi marketing terv elkészítéséhez:

  • Légy specifikus és mérhető: A céljaid legyenek specifikusak, mérhetőek, elérhetőek, relevánsak és időhöz kötöttek (SMART).

  • Légy kreatív és innovatív: Ne félj kipróbálni új marketing csatornákat és taktikákat.

  • Légy következetes: A marketingednek folyamatosnak kell lennie ahhoz, hogy hatékony legyen.

  • Légy rugalmas: A piac folyamatosan változik, ezért a marketing stratégiádnak is rugalmasnak kell lennie.

Perger TamásPerger Tamás vagyok a Marketing Consulting alapítója és ügyvezetője. 13+ év szakmai tapasztalattal a marketing, és a marketing stratégia területén. Cégünk a Marketing Consulting Kft. többszörös Marketing Gyémánt Díjas ügynökség, a Magyar Marketing Szövetség büszke tagjai vagyunk, jómagam pedig a Magyar Marketing Szövetség egyik hazai nagykövete. Munkatársaink folyamatosan a legfrissebb szaktudással rendelkeznek Google és Meta hirdetések tekintetében, melyet szakvizsgáink bizonyítanak. Ügyfeleink hirdetéseinek optimalizálását folyamatosan magas szinten tartjuk, ezért a minősített, hivatalos Google Partner státuszt is kiérdemeltük. Vállalkozások tucatjainak segítünk jelenleg is láthatóvá válni, éppen ezért a hazai Shoprenter és UNAS is kiemelt szakértőként ajánl minket, mint marketing szolgáltatót.

A profit növelése minden vállalkozás célja. A marketing ügynökségek kulcsfontosságú szerepet játszhatnak ebben a folyamatban, azáltal, hogy hatékony marketingstratégiákat és -kampányokat fejlesztenek ki és hajtanak végre.

Hogyan segíthet a Marketing Consulting marketing ügynökség a profitod növelésében?

A célközönség megismerése: Marketing ügynökségünk kutatást végez, hogy megismerje a célközönség igényeit és preferenciáit. Ez lehetővé teszi számunkra, hogy olyan marketingkampányokat hozzunk létre, amely a leghatékonyabban szólítja meg a potenciális ügyfeleket.

Hatékony marketingstratégiák kidolgozása: A Marketing Consulting a célközönség ismerete alapján hatékony marketingstratégiákat dolgoz ki. Ezek a stratégiák magukban foglalhatják a hirdetést, a PR-t, a közösségi média marketinget, a tartalommarketinget és a keresőmotor-optimalizálást (SEO).

A marketingkampányok lebonyolítása: Lebonyolítjuk a marketingkampányokat, és gondoskodunk arról, hogy azok hatékonyak és eredményesek legyenek.

Az eredmények mérése: A Marketing Consulting nyomon követi a marketingkampányok eredményeit, és elemzi az adatokat, hogy meghatározzuk, mi működik és mi nem. Ez lehetővé teszi számunkra a stratégiák és kampányok optimalizálását a jobb eredmények elérése érdekében.

Bybit elindítja a TradFi Quest kampányt – 25 USDT jutalom a pénzügyi tanulásért

A Bybit, a világ egyik vezető kriptotőzsdéje, újabb kampánnyal célozza meg a lakossági kereskedőket. A „TradFi Quest” elnevezésű kezdeményezés novemberben indult, és minden résztvevőnek 25 USDT jutalmat kínál az oktatási feladatok teljesítéséért.
2025. 11. 19. 00:30
Megosztás:

Nyakunkon az F-gáz rendelet: uniós szabályozás a magyar háztartásokra is vonatkozik!

Az EU F-gáz rendelete egy európai uniós szintű szabályozás, amely az EU minden tagállamában hatályos 2024. március 11. óta.
2025. 11. 18. 23:30
Megosztás:

A Tether (USDT) és a Circle (USDC) 14 milliárd dollárt pumpál a kriptopiacba, miközben a piac fellendülésre számít

A 2025-ös utolsó negyedév kezdete óta a kriptopiac medvés (bearish) trendben van, ami aggodalmakat vet fel azzal kapcsolatban, hogy a bikapiacnak vége van-e.
2025. 11. 18. 23:00
Megosztás:

ZCash árfolyam: A 3 legfőbb ok, amiért a 756 dollár reálisabb, mint valaha a ZEC számára

A Zcash olyasmit visz véghez egy gyenge, likviditáshiányos piaci környezet közepette, amire szinte egyetlen másik altcoin sem volt képes – vezeti a mezőnyt. A szeptember végén induló, szinte függőleges emelkedés során a ZEC egymás után törte át az ellenállási szinteket, a 400 dolláros zónát támaszszintté alakította, és most karnyújtásnyira került a 756 dolláros árfolyamszinttől – amit a kereskedők a „valódi kitörési” zónaként tartanak számon.
2025. 11. 18. 21:00
Megosztás:

Folytatódott az esés a világ tőzsdéin, a Richter zárt pluszban a BÉT-en

A részvénypiac forgalma 17,1 milliárd forint volt, a vezető részvények a Richter kivételével gyengültek az előző napi záráshoz képest.
2025. 11. 18. 20:30
Megosztás:

A Circle áttörése: itt a xReserve, ami forradalmasíthatja a stabilcoin-piacot

A Circle új innovációval robbant be a kriptovilágba: bemutatták a xReserve nevű infrastruktúrát, amely natív módon teszi lehetővé a USDC stabilcoin láncok közötti interoperabilitását — közvetítők nélkül. A lépés nemcsak technológiai mérföldkő, hanem egyben válasz is a decentralizált, több-blokkláncos jövő kihívásaira. De mit is jelent mindez pontosan a piacra, a fejlesztőkre és a felhasználókra nézve? Nézzük meg közelebbről!
2025. 11. 18. 20:00
Megosztás:

Elindult a VanEck Solana ETF-je staking hozammal – Közeleg a Dogecoin ETF is

A hagyományos pénzügyi világ újabb lépést tett a kriptovaluták integrálása felé: a VanEck elindította a Solana-alapú tőzsdén kereskedett alapját (ETF), a VSOL-t, amely nemcsak a SOL árfolyamváltozására kínál kitettséget, hanem staking hozamot is biztosít a befektetőknek.
2025. 11. 18. 19:23
Megosztás:

Kamatdöntés - Nem változtatott az alapkamaton a monetáris tanács

Nem változtatott a jegybanki alapkamat 6,50 százalékos szintjén keddi ülésén a Magyar Nemzeti Bank (MNB) Monetáris Tanácsa. A döntés után az MNB honlapján megjelent közlemény szerint a tanács továbbra is indokoltnak tartja a szigorú monetáris kondíciók fenntartását.
2025. 11. 18. 17:00
Megosztás:

Mekkora hitelt lehet felvenni az átlagkeresetből?

A szeptemberi adatok szerint nettó 475 100 forint a teljes munkaidőben alkalmazásban állók átlagkeresete Magyarországon – derül ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) ma publikált friss adataiból. Ez 10%-os növekedést jelent egy év alatt, igaz, a reálkereset ennél jóval szerényebb mértékben, mindössze 5,5%-kal haladta meg az egy évvel korábbit. De vajon mekkora lakáshitelre, illetve mekkora személyi hitelre elegendő az átlag-, illetve a mediánbér? A Bank360 most ennek számolt utána.
2025. 11. 18. 16:30
Megosztás:

Mastercard, Polygon és Mercuryo összefogása: új korszak kezdődik az önálló kriptotárcák világában

A kriptopénzek világa új szintre lép: a Mastercard a Polygon és a Mercuryo partnereként elindítja a Crypto Credential nevű megoldását az önálló (self-custody) tárcák számára. A cél: egyszerűsíteni a kriptós utalásokat, emberközeli élménnyé tenni a digitális tranzakciókat, és kiiktatni a hibalehetőségeket a hosszú és bonyolult címek másolgatása helyett. Ez nemcsak kényelmesebb, hanem biztonságosabb és skálázhatóbb is lehet az egész iparág számára.
2025. 11. 18. 16:00
Megosztás:

Felértékelődtek az emberi tényezők a munkahelyválasztásnál

A biztonság, az együttműködés és a nyílt kommunikáció felértékelődött a munkahelyválasztásnál, de továbbra is az alapbér az első, a magánélet tiszteletben tartása a második a választási szempontok rangsorában a PwC Magyarországnak a magyarországi munkaerőpiaci preferenciákról készített, az MTI-hez kedden eljuttatott kutatása szerint.
2025. 11. 18. 15:30
Megosztás:

Tovább bővültek az önkéntes nyugdíj- és egészségpénztárak a harmadik negyedévben

A harmadik negyedévben sem állt meg az önkéntes nyugdíj- és egészségpénztári befizetések növekedése, a taglétszám gyarapodása. A nyugdíjkasszák infláció feletti hozamot termeltek az év első kilenc hónapjában, az egészségpénztárak esetében pedig jól látszanak az idei jogszabálymódosítások pozitív hatásai is, nőttek a lakáscélú jelzáloghitelek törlesztéséhez kapcsolódó kifizetéseik - közölte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ) .
2025. 11. 18. 15:00
Megosztás:

Ezekben a kerületekben pörögnek a minilakások

A 2025 harmadik negyedévében Budapesten értékesített minilakások, vagyis a 16-22 négyzetméteres ingatlanok továbbra is a befektetési célú piac sajátos szegmensét alkotják. A Duna House adatai alapján az értékesítések döntő többsége korábbi befektetések realizálásához kapcsolódott, különös tekintettel az Otthon Start Program lakbérekre gyakorolt pozitív hatására, valamint a VI. kerületben történt, potenciálisan iránymutató Airbnb-tiltásra.
2025. 11. 18. 14:30
Megosztás:

A Bitcoin árfolyama az amerikai kamatvárakozások fogságában

A kriptopiac újra a globális gazdasági hírek túszává vált: a Bitcoin árfolyamesése mögött ezúttal nem belső technikai vagy fundamentális problémák, hanem az amerikai jegybank (Fed) kamatpolitikájával kapcsolatos spekulációk állnak. A befektetők idegeit a decemberi kamatvágás körüli bizonytalanság borzolja, amely látványosan megingatta a legnagyobb kriptoeszközök árfolyamát.
2025. 11. 18. 14:00
Megosztás:

A háromgyermekes anyáknak még most is megéri nyilatkozni az idei kedvezményről

A háromgyermekes anyák kedvezménye akkor sem vész el, ha valaki elfelejtett októberben nyilatkozni, még most is érdemes pótolni, hiszen így akár még a novemberi fizetés is szja-mentes lehet; az októberre járó kedvezmény jövőre, az éves szja-bevallásban kérhető vissza - közölte a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) kedden az MTI-vel.
2025. 11. 18. 13:30
Megosztás:

Milliárdos karácsonyi költés a játékpiacon

A REGIO JÁTÉK friss országos kutatása szerint a magyar kisgyermekes családok idén átlagosan 88.000 forintot költenek karácsonyi ajándékokra. A vásárlások több mint fele már online zajlik, miközben a legnépszerűbb ajándékok továbbra is a játékok: társasok, fejlesztő játékok és LEGO. A játékkereskedő saját adatai alapján Black Fridaytől karácsonyig az átlagos online kosárérték 19.000 forintra, az áruházi 13.500 forintra nő, a decemberi forgalom pedig egy átlagos hónap ötszörösét éri el.
2025. 11. 18. 12:30
Megosztás:

Közel 1 milliárd dollárnyi Bitcoin mozdult meg – Újra felkavarja a piacot a Mt. Gox árnyéka

Régi sebek újra felszakadnak: megmozdultak a Mt. Gox vagyonok. Több mint egy évtized telt el a Mt. Gox tőzsde összeomlása óta, de a japán kriptotörténelem legnagyobb bukása még mindig kísérti a piacot. Hétfő éjjel közel 1 milliárd dollárnyi Bitcoin került átutalásra a hírhedt csődtömegből – és ez ismét pánikot keltett a befektetők körében, miközben a Bitcoin ára 90 000 dollár alá esett.
2025. 11. 18. 12:00
Megosztás:

Az MBH megveszi az Otthon Centrum Magyarország Holding Kft. 80 százalékát

Az MBH Bank Nyrt. november 17-én üzletrész adásvételi szerződést írt alá az Otthon Centrum Holding Kft-vel az OC Magyarország Holding Kft. 80 százalékos tulajdonrészének megvásárlásáról - közölte az MBH és az Otthon Centrum kedden a Budapesti Értéktőzsde honlapján.
2025. 11. 18. 11:30
Megosztás:

Milyen árnyékoló kell a verandára?

Ma már többféle megoldás érhető el, a veranda árnyékoló tökéletes választás terasztetők, télikertek és más tetőszerkezetek árnyékolására, ami ráadásul még hő- és fényvédelmet is biztosít. A rendszer célja elsősorban az, hogy mérsékelje a tér felmelegedését, csökkentse a vakító fényt, a berendezéseket pedig védje az UV-sugárzástól.
2025. 11. 18. 10:30
Megosztás:

Mire számíthatnak a befektetők kedden?

Ma jelenik meg a KSH szeptemberi béradatokra vonatkozó gyorstájékoztatója. Délután pedig az MNB kamatdöntésére lesz érdemes figyelni.
2025. 11. 18. 10:00
Megosztás: