Hogyan készíts jövedelmező marketing tervet vállalkozásodnak?

Először is, mi az a marketingterv? A marketingterv felvázolja a tervezett marketing/reklámtevékenységeket egy adott időszakra, általában a következő 12 hónapra. Leírja, hogyan tudod elérni, vonzani és rávenni az ügyfeleket, hogy megvásárolják termékeid vagy szolgáltatásaid, világos célokkal, cselekvési tervvel és felelősökkel.

Hogyan készíts jövedelmező marketing tervet vállalkozásodnak?

Míg a nagyvállalatok átfogó marketingstratégiával rendelkezhetnek a stratégia minden részéhez egyedi tervekkel, mi itt a Marketing Consultingnál azt javasoljuk, hogy a kisebb vállalkozások egyszerűsítsék le picit a dolgokat. Gondolkodj gyakorlatiasan, miként érheted el céljaid.

A sikeres marketing terv elkészítése kulcsfontosságú a vállalkozásod növekedéséhez. Ez egy olyan dokumentum, amely átfogó képet ad a céljaidról, a célcsoportodról, a marketing stratégiádról és a taktikáidról, amelyeket a céljaid elérése érdekében fogsz alkalmazni.

Mi a marketingterv célja?

A legtöbb vállalkozásnak sok különböző terve lesz, amelyek összekapcsolják és támogatják egymást.

A marketingterv meghatározza azokat a promóciós taktikákat, amelyek segítenek elérni az üzleti terv céljait, amely meghatározza a célpiacokat és a számukra kínált megoldásokat. Ennek kapcsolódnia kell a stratégiai tervhez is, amely meghatározza vállalkozások általános irányát a következő három-öt évre.

A jól felépített marketingterv a pénzintézetek iránti bizalmat is erősíti, megmutatva a hitelezőknek, hogy vállalkozása jó eséllyel lesz sikeres.

Hogyan készítsünk marketingtervet 6 lépésben

A marketingterv elkészítése általában a következő lépésekből áll:

1. Végezz SWOT elemzést

Nézd meg saját erősségeid, gyengeségeid, lehetőségeid és veszélyeid:

SWOT analízis ábra

Az erősségek olyan tényezők, amelyek javítják a pozíciódat a piacon. Ide tartozhatnak olyan készségek, képességek és jártasságok, amelyeket a versenytársak nem tudnak könnyen lemásolni, például a kiváló technológia miatti alacsony gyártási költségek.

A gyengeségek olyan tényezők, amelyek csökkentik a céljaid elérését, például a megbízhatatlan szállítás vagy az elavult gyártóeszközök.

A lehetőségek révén vállalkozásod növekedhet és nyereségesebbé válhat. Ezek közé tartozhat új piacokra lépés vagy új technológiák bevezetése.

A veszélyek olyan tényezők, amelyek negatív hatással lehetnek vállalkozásodra az elsődleges piacokon, például munkaerőhiány vagy káros gazdasági/politikai fejlemények.

Mivel erősségeid és gyengeségeid a versenykörnyezethez viszonyítva kell meghatározni, ennek a lépésnek a részeként versenytárselemzést is el kell végezed, hogy teljes képet kapj arról, hol állsz a piacon.

2. Profilozd meg ügyfeleid

Rendezd jelenlegi ügyfeleid három vagy négy fő csoportba – esetleg iparág vagy tranzakció mérete szerint. Ezután részletezd, hogy mi határozza meg a vásárlókat ezekben a csoportokban: kik ők, mit akarnak, mennyit vásárolnak, milyen információk alapján hoznak vásárlási döntéseket és így tovább.

Itt a lehetőség, hogy bebizonyítsd, hogy kívül-belül ismered ügyfeleid. Készíts átfogó képet róluk, beleértve az olyan jellemzőket, mint az életkor, a nem, a szakma, a jövedelmi szint, az iskolai végzettség és a földrajzi elhelyezkedés. Azt is fontos megérteni, hogy mi motiválja őket a vásárlásra. Kérdezd meg magadtól, hogy miért választanák a Te termékeid – és mi tarthatja távol őket a versenytársaidtól.

Sok vállalkozó azt hiszi, hogy minden ügyfele egyforma, de ez nem igaz. A vásárlói szegmensek ilyen módon történő finomításával lehetővé válik a marketing költségek rangsorolása és hatékonyabb felhasználása.

3. Tűzz ki világos célokat

Mit szeretnél elérni marketingterveddel? Győződj meg arról, hogy ezek a célok elérhetőek és reálisak. A kisebb vállalkozók számára az üzleti és marketingcélok gyakran egyek és ugyanazok. Ez azt jelenti, hogy ehhez a lépéshez használhatod az üzleti tervben szereplő értékesítési célokat, például az alábbiakhoz kapcsolódókat:

  • Piaci részesedés

  • Az ügyfelek teljes száma és az ügyfélmegtartási arány

  • Átlagos kosárméret

Nem kell minden célodnak pénzügyinek lennie. Mi azt mondjuk ügyfeleinknek, hogy más típusú célokat is tűzzenek ki, például a digitális elkötelezettséget. Számszerűsítheted a közösségi médiában folytatott interakcióit követők, megosztások, retweetek, megjegyzések és kedvelések számát. Webhelyed fontos mutatókat is kínál, ezért olyan eszközöket kell használnod, mint a SEO keresőoptimalizálás, amely lehetővé teszi, hogy releváns felhasználókat irányíts az oldaladra.

4. Foglalkozz a marketing „négy P-jével”.

Ha már ismered a céljaid és azt, hogy kit szeretnél elérni, itt az ideje, hogy stratégiai döntéseket hozz, hogyan fogod ezt megtenni. Minden egyes vásárlói szegmenshez nézd át a marketing „négy P”-jét, hogy meghatározd az igényeik kielégítésének legjobb módjait:

Termékek és termékpolitika (Product)

A marketingkampány létrehozása magának a terméknek a megértésével kezdődik. Kinek van rá szüksége, és miért? Mire képes, amire egyetlen versenytárs terméke sem? Talán ez egy teljesen új dolog, és annyira lenyűgöző a kialakítása vagy a funkciója, hogy a fogyasztóknak meg kell kapniuk, amikor meglátják. A marketing ügynökség feladata, hogy meghatározza a terméket és annak tulajdonságait, és megismertesse a fogyasztóval. A termék meghatározása szintén kulcsfontosságú. A marketingszakembereknek meg kell érteniük egy termék életciklusát, az üzleti vezetőknek pedig tervet kell készíteniük a termékek kezeléséhez az életciklus minden szakaszában. A termék típusa részben azt is meghatározza, hogy mennyibe kerül, hol kell elhelyezni, és hogyan kell népszerűsíteni.

Árazás és árpolitika (Price)

Az ár az az összeg, amelyet a fogyasztó hajlandó fizetni egy termékért. A marketing stratégiáknak össze kell kapcsolniuk az árat a termék valós és vélt értékével, miközben figyelembe kell venniük az ellátási költségeket, a szezonális kedvezményeket, a versenytársak árait és a kiskereskedelmi felárat. Egyes esetekben az üzleti döntéshozók megemelhetik egy termék árát, hogy a luxus vagy az exkluzivitás látszatát keltsék. Vagy csökkenthetik az árat, így több fogyasztó fogja kipróbálni. Azt is meg kell határoznunk, hogy mikor és megfelelő-e a diszkontálás. Egy árengedmény több vásárlót vonzhat, de azt a benyomást is keltheti, hogy a termék kevésbé kívánatos.

Értékesítés és termékelhelyezés (Place)

A hely annak mérlegelése, hogy a termék hol legyen elérhető – hagyományos üzletekben és online –, és hogyan kerül megjelenítésre.

Promóció, reklámpolitika (Promotion)

A promóció célja, hogy közölje a fogyasztókkal, hogy szükségük van erre a termékre, és megfelelő árat kapnak. A promóció magában foglalja a reklámozást, a PR-t és a termék bevezetésének átfogó marketingstratégiáját. Itt összekapcsoljuk a promóciós és elhelyezési elemeket, hogy elérjük fő közönségüket. Például a digitális korban a „hely” és a „promóció” tényezők éppolyan online, mint offline. Pontosabban, hogy hol jelenik meg egy termék a vállalat weboldalán vagy a közösségi médiában, valamint, hogy milyen típusú keresési funkciók indítanak el célzott hirdetéseket a termékhez.

Ha jó profilokat építettél fel, és tudod, hogy mi vonzza az ügyfeleidet, ösztönösen kell kitalálnod, hogyan érheted el őket a legjobban Például, ha valami nagyon látványos dolgot árulsz, esetleg kézzel készített ékszereket, és a célpiacod a nők, akkor a Pinterest és az Instagram az a hely, ahol erőfeszítéseid nagy részét szeretnéd fordítani.

Ügyelj arra, hogy az összes azonosított taktikához időzíts, és bízz meg valakit a vállalkozáson belül, aki felelős ezek végrehajtásáért.

5. Válaszd ki a marketing csatornáidat

Hol fogod elérni a célcsoportodat? SEO keresőoptimalizálás, Google ADs hirdetéskezelés, Social Media, vagy mindhármat fogod alkalmazni? A marketing csatornáid kiválasztása a céljaidtól, a célcsoportodtól és a költségvetésedetől függ. Határozd meg őket bölcsen. A keresőoptimalizálásban például segítségedre lehet egy SEO ügynökség, de ha minden csatornát egyszerre szeretnél működtetni egy Full Service Marketing szolgáltatást is igénybe vehetsz, hiszen a teljes marketing kivitelezésre most már teljes csomagajánlatok vannak, ahogy a Marketing Consulting Kft.-nél is.

6. Hozz létre egy költségvetést

Mennyibe fog kerülni az egyes azonosított marketing taktikák végrehajtása? Fontold meg mindazt, amiről szó lehet – a szövegírástól és a hirdetéskezeléstől az ügyfélkapcsolat-kezelési (CRM) eszközökig, amelyeket alkalmaznod kell.

Gyakran a költségvetés elkészítése jelenti a marketingtervezés legnagyobb kihívását, különösen akkor, ha korábban még nem tettétek meg.

Általános szabályként azt tapasztaljuk, hogy a legtöbb iparágra jellemző az árbevétel 2-3%-ának megfelelő minimális marketingköltés.

Kérj tanácsot a könyvelőtől vagy a pénzügyi igazgatótól – aki kezeli a vállalkozás pénzét –, mivel ők írják alá a javasolt költségvetést.

Tippek a profi marketing terv elkészítéséhez:

  • Légy specifikus és mérhető: A céljaid legyenek specifikusak, mérhetőek, elérhetőek, relevánsak és időhöz kötöttek (SMART).

  • Légy kreatív és innovatív: Ne félj kipróbálni új marketing csatornákat és taktikákat.

  • Légy következetes: A marketingednek folyamatosnak kell lennie ahhoz, hogy hatékony legyen.

  • Légy rugalmas: A piac folyamatosan változik, ezért a marketing stratégiádnak is rugalmasnak kell lennie.

Perger TamásPerger Tamás vagyok a Marketing Consulting alapítója és ügyvezetője. 13+ év szakmai tapasztalattal a marketing, és a marketing stratégia területén. Cégünk a Marketing Consulting Kft. többszörös Marketing Gyémánt Díjas ügynökség, a Magyar Marketing Szövetség büszke tagjai vagyunk, jómagam pedig a Magyar Marketing Szövetség egyik hazai nagykövete. Munkatársaink folyamatosan a legfrissebb szaktudással rendelkeznek Google és Meta hirdetések tekintetében, melyet szakvizsgáink bizonyítanak. Ügyfeleink hirdetéseinek optimalizálását folyamatosan magas szinten tartjuk, ezért a minősített, hivatalos Google Partner státuszt is kiérdemeltük. Vállalkozások tucatjainak segítünk jelenleg is láthatóvá válni, éppen ezért a hazai Shoprenter és UNAS is kiemelt szakértőként ajánl minket, mint marketing szolgáltatót.

A profit növelése minden vállalkozás célja. A marketing ügynökségek kulcsfontosságú szerepet játszhatnak ebben a folyamatban, azáltal, hogy hatékony marketingstratégiákat és -kampányokat fejlesztenek ki és hajtanak végre.

Hogyan segíthet a Marketing Consulting marketing ügynökség a profitod növelésében?

A célközönség megismerése: Marketing ügynökségünk kutatást végez, hogy megismerje a célközönség igényeit és preferenciáit. Ez lehetővé teszi számunkra, hogy olyan marketingkampányokat hozzunk létre, amely a leghatékonyabban szólítja meg a potenciális ügyfeleket.

Hatékony marketingstratégiák kidolgozása: A Marketing Consulting a célközönség ismerete alapján hatékony marketingstratégiákat dolgoz ki. Ezek a stratégiák magukban foglalhatják a hirdetést, a PR-t, a közösségi média marketinget, a tartalommarketinget és a keresőmotor-optimalizálást (SEO).

A marketingkampányok lebonyolítása: Lebonyolítjuk a marketingkampányokat, és gondoskodunk arról, hogy azok hatékonyak és eredményesek legyenek.

Az eredmények mérése: A Marketing Consulting nyomon követi a marketingkampányok eredményeit, és elemzi az adatokat, hogy meghatározzuk, mi működik és mi nem. Ez lehetővé teszi számunkra a stratégiák és kampányok optimalizálását a jobb eredmények elérése érdekében.

A magyar infláció margójára - elemzés

Nagyobbat emelkedett az infláció a piac által vártnál. Év per év alapon 4,4 százalék lett májusban a várt 4,3 százalékkal szemben, és az áprilisi 4,2 százalék után.
2025. 06. 11. 13:30
Megosztás:

Beelőzte az arany az eurót!

Stabil az olaj: 65 dolláron maradt a WTI típusú kőolaj árfolyama.
2025. 06. 11. 13:00
Megosztás:

Ethereum újra megelőzte a Bitcoint – Derivatíva kereskedésben most az ETH a király

Miközben a figyelem többsége továbbra is a Bitcoinra irányul, az Ethereum csendben, de látványosan megelőzte a piacvezetőt egy újabb kulcsmutatóban: a derivatív kereskedési volumenben. Június 11-én az Ethereum napi derivatívás forgalma meghaladta a 114 milliárd dollárt, míg a Bitcoiné „csak” 80 milliárd volt. Ez az új rekord egy nagyobb trend része, amelyben az ETH egyre komolyabban veszi fel a versenyt a BTC-vel nemcsak technológiában, hanem befektetői érdeklődésben is. Nézzük meg részletesen, mi áll a trend mögött és mi várhat még az Ethereumra 2025 második felében!
2025. 06. 11. 12:30
Megosztás:

Visszatérítést kapnak a számlatulajdonosok a külföldi vásárlásoknál

Újra bevezeti az úgynevezett visszapénz (cashback) ajánlatot a K&H, ami lehetővé teszi, hogy külföldi bankkártyás vásárlások után pénzvisszatérítést kapjanak az érintettek. A külföldre látogató K&H-sok jelentős megtakarítást érhetnek el: tavaly több mint 80 millió forintot kaptak vissza. A visszapénz-funkció, a tudatos devizaváltás és a korszerű digitális megoldások együtt jelentős megtakarítást biztosíthatnak azoknak, akik külföldön is előnyösen, gyorsan és egyszerűen kívánnak fizetni.
2025. 06. 11. 12:00
Megosztás:

„A kriptotél nem jön vissza” – Michael Saylor újra 1.000.000 dolláros Bitcoin árfolyamot jósol

Michael Saylor, a MicroStrategy elnöke ismét határozottan kiállt a Bitcoin jövője mellett: szerinte a kriptotél végleg elmúlt, és újra megerősítette ambiciózus előrejelzését, miszerint a BTC akár az 1 millió dolláros árszintet is elérheti. Egyre több intézményi befektető és állami szereplő épít stratégiai Bitcoin-kitettséget, miközben a kínálat történelmi mélypontokra csökken. Vajon valóban elérhető az egymillió dollár, vagy Saylor túl optimista? Cikkünkben elmagyarázzuk, mi áll az optimizmus hátterében.
2025. 06. 11. 11:30
Megosztás:

Csökkentek a fejlett hozamok, az NGM bejelentésére estek a hazai hozamok

Tegnap a fejlett gazdaságok kötvénypiacain 3-4 bázisponttal csökkentek a hozamok; az amerikai tízéves 4,5% alatt, a német 2,5% felett zárt. Az euró meg tudta tartani hétfő erősödését a dollárral szemben, 1,145 felé közelít az árfolyam.
2025. 06. 11. 10:30
Megosztás:

Beruházási iránytű: A kelet-közép-európai energiaipar lehetőségei és kihívásai

A kelet-közép-európai régió országai ambiciózus célokat tűztek ki a megújuló energiaforrások részarányának növelésére, ugyanakkor számos esetben még jelentős különbség mutatkozik a tervezett célkitűzések és a már ténylegesen kiépített energiatermelő kapacitások között.
2025. 06. 11. 10:00
Megosztás:

Kínával tárgyalt az Egyesült Államok, emelkedtek a piacok

Az amerikai-kínai kereskedelmi tárgyalásokkal kapcsolatos pozitív hírekre emelkedtek a tengerentúli tőzsdék.
2025. 06. 11. 09:30
Megosztás:

Ellentétes irányba mozdultak az európai tőzsdék

Bizonytalan irányba mozdultak az Európai tőzsdék kedden, a DAX fél százalékkal csökkent, míg a CAC40 0,1%-kal, az FTSE100 0,4%-kal növekedett, így a pán-európai Stoxx 600 a nyitóértékhez közel végzett.
2025. 06. 11. 09:00
Megosztás:

Milliárdos adókedvezményt kap a Szerencsejáték Zrt., megsínylik az önkormányzatok

Egy látszólag jelentéktelen mondat egy 90 oldalas adócsomagban milliárdos bevételkiesést okozhat az önkormányzatoknak.
2025. 06. 11. 08:35
Megosztás:

Kriptoeszközök és pénzügyi eszközök elhatárolása engedélyezési szempontból

A kriptoeszközök és a pénzügyi eszközök közötti jogi határvonal kulcsfontosságú kérdés a szabályozói környezetben – különösen az MNB engedélyezésének szempontjából. Az, hogy egy token pénzügyi eszköznek minősül-e, alapvetően meghatározza, milyen szabályok vonatkoznak rá, és ki jogosult az adott szolgáltatás nyújtására. Jelen cikk bemutatja a MiCA, a MiFID II, valamint a DLTR által kijelölt szabályozási kereteket, és arra is rávilágít, milyen gyakorlati kérdéseket vet fel a kriptoeszközök engedélyezése és besorolása – különös tekintettel az értékpapír tokenekre.
2025. 06. 11. 08:00
Megosztás:

Mi ez a nagy forrongás a magyar lakáspiacon?

A lakáspiac már 2024-ben is emelkedő pályára állt, idén pedig folytatódik a lendület, az adásvételek száma a 2024-re becsült 130-135 ezer után 2025-ben elérheti a 155 ezret is - közölte az OTP Jelzálogbank a legfrissebb Lakóingatlan Értéktérképe alapján kedden az MTI-vel.
2025. 06. 11. 07:30
Megosztás:

Májusban felére csökkent a budapesti lakásdrágulás, a fővároson kívül viszont nagyobb a lendület

Míg országos szinten továbbra egyértelmű növekedési trend figyelhető meg a lakásárakban, a dinamika lassul, és egyre inkább a feltörekvő régiókba tevődik át. Mindeközben a budapesti lakáspiacon stagnálás és az árnövekedés lassulása érzékelhető, a szakértői várakozások szerint pedig a nyári hónapokban sem prognosztizálható érdemi elmozdulás. A piaci lassulás javíthatja nyáron a vevők pozícióját, mert egyre több eladó ingatlanból válogathatnak, egyre nagyobb alku mellett. Budapesten az eladó használt lakások és házak átlagos négyzetméterára 1,27 millió forint. Debrecenben 941 ezer, Győrben 841 ezer forint, míg Miskolc még mindig 500 ezer forint alatti átlaggal rendelkezik.
2025. 06. 11. 07:00
Megosztás:

Rendkívüli támogatás az aszállyal sújtott kukoricatermelőknek

A tavalyi súlyos aszályhelyzet miatt az Agrárminisztérium (AM) új támogatással segíti a kisebb, gazdasági szempontból kiszolgáltatottabb kukoricatermelőket. A támogatási kérelmet 2025. július 1. és 15. között lehet benyújtani a Magyar Államkincstárhoz, és várhatóan hektáronként mintegy 15-20 ezer forintos támogatáshoz juthatnak az érintettek - jelentette be Nagy István agárminiszter az AM keddi közleménye szerint.
2025. 06. 11. 06:30
Megosztás:

Számottevő többlettel zárt májusban a költségvetés

Májusban többlettel zárt a központi költségvetés: ebben a hónapban 213,5 milliárd forint összegű MVM osztalék-befizetés érkezett a költségvetésbe. S bár a társasági adó befizetésének határideje ezúttal június 2.-ra esett, így is 238,4 milliárd forint adóbevétel érkezett be a hónap végéig.
2025. 06. 11. 06:00
Megosztás:

Nemzetközi szinten csökken, itthon nő a pezsgőfogyasztás

A pezsgő mindig is a luxus szimbóluma volt, amelyet az ünnepléshez és különleges alkalmakhoz kötöttünk. Azonban a legújabb globális trendek és a piacok változásai azt mutatják, hogy a pezsgőfogyasztás világszerte és Magyarországon is új irányt vehet. Merre tart a pezsgő iránti kereslet a piacon? Az Esterházy Pezsgőgyár körképe.
2025. 06. 11. 05:30
Megosztás:

Fagyizókat és strandbüféket ellenőriz a Fogyasztóvédelem

A fogyasztók biztonságának védelme érdekében országos ellenőrzést végez a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) a kormányhivatalokkal együttműködve. A vizsgálatok elsősorban a vendéglátóhelyeken, így a fagylaltozókban, strandbüfékben, valamint a nyári fesztiválok kitelepült egységeiben zajlanak. A szezonális ellenőrzések során a hatóság munkatársai kiemelt figyelmet fordítanak az élelmiszer-biztonsági és higiéniai előírások betartására, valamint hangsúlyt kap a fogyasztók megfelelő tájékoztatása is.
2025. 06. 11. 05:00
Megosztás:

Új lendület a hazai borkereskedelemben: a Winelovers Wine Awards nyertes borait fogja árulni az Auchan

Az Auchan Magyarország 2025-ben stratégiai partnerségre lép a Winelovers Wine Awards borversennyel, amelynek egyik főtámogatója is lesz. Az együttműködés célja, hogy a minőségi borok könnyebben eljussanak a vásárlókhoz, és új értékesítési és megjelenési lehetőségek nyíljanak meg a hazai és a közép-kelet-európai borászatok előtt.
2025. 06. 11. 04:30
Megosztás:

Lendületben a lakáspiac, de sok a bizonytalanság

2024-ben országosan közel egyharmados forgalomnövekedés mellett mintegy 14%-os nominális drágulást mértünk a lakóingatlanok piacán. Idén a kedvezőbb finanszírozási lehetőségek, a bővülő támogatási rendszer, a keresleti oldalon megjelenő új pénzforrások miatt folytatódik a lendület, ugyanakkor már a 2026-os előrejelzést is bizonytalanságok nehezítik – áll az OTP legfrissebb Lakóingatlan Értéktérkép elemzésében.
2025. 06. 11. 04:00
Megosztás:

Rekordszintű honosítás Németországban 2024-ben – 292 ezer új állampolgár

Tavaly mintegy a felével nőtt az előző évihez képest és rekordot ért el a honosítások száma Németországban a német szövetségi statisztikai hivatal, a Destatis keddi jelentése szerint.
2025. 06. 11. 03:30
Megosztás: