Hogyan készíts jövedelmező marketing tervet vállalkozásodnak?

Először is, mi az a marketingterv? A marketingterv felvázolja a tervezett marketing/reklámtevékenységeket egy adott időszakra, általában a következő 12 hónapra. Leírja, hogyan tudod elérni, vonzani és rávenni az ügyfeleket, hogy megvásárolják termékeid vagy szolgáltatásaid, világos célokkal, cselekvési tervvel és felelősökkel.

Hogyan készíts jövedelmező marketing tervet vállalkozásodnak?

Míg a nagyvállalatok átfogó marketingstratégiával rendelkezhetnek a stratégia minden részéhez egyedi tervekkel, mi itt a Marketing Consultingnál azt javasoljuk, hogy a kisebb vállalkozások egyszerűsítsék le picit a dolgokat. Gondolkodj gyakorlatiasan, miként érheted el céljaid.

A sikeres marketing terv elkészítése kulcsfontosságú a vállalkozásod növekedéséhez. Ez egy olyan dokumentum, amely átfogó képet ad a céljaidról, a célcsoportodról, a marketing stratégiádról és a taktikáidról, amelyeket a céljaid elérése érdekében fogsz alkalmazni.

Mi a marketingterv célja?

A legtöbb vállalkozásnak sok különböző terve lesz, amelyek összekapcsolják és támogatják egymást.

A marketingterv meghatározza azokat a promóciós taktikákat, amelyek segítenek elérni az üzleti terv céljait, amely meghatározza a célpiacokat és a számukra kínált megoldásokat. Ennek kapcsolódnia kell a stratégiai tervhez is, amely meghatározza vállalkozások általános irányát a következő három-öt évre.

A jól felépített marketingterv a pénzintézetek iránti bizalmat is erősíti, megmutatva a hitelezőknek, hogy vállalkozása jó eséllyel lesz sikeres.

Hogyan készítsünk marketingtervet 6 lépésben

A marketingterv elkészítése általában a következő lépésekből áll:

1. Végezz SWOT elemzést

Nézd meg saját erősségeid, gyengeségeid, lehetőségeid és veszélyeid:

SWOT analízis ábra

Az erősségek olyan tényezők, amelyek javítják a pozíciódat a piacon. Ide tartozhatnak olyan készségek, képességek és jártasságok, amelyeket a versenytársak nem tudnak könnyen lemásolni, például a kiváló technológia miatti alacsony gyártási költségek.

A gyengeségek olyan tényezők, amelyek csökkentik a céljaid elérését, például a megbízhatatlan szállítás vagy az elavult gyártóeszközök.

A lehetőségek révén vállalkozásod növekedhet és nyereségesebbé válhat. Ezek közé tartozhat új piacokra lépés vagy új technológiák bevezetése.

A veszélyek olyan tényezők, amelyek negatív hatással lehetnek vállalkozásodra az elsődleges piacokon, például munkaerőhiány vagy káros gazdasági/politikai fejlemények.

Mivel erősségeid és gyengeségeid a versenykörnyezethez viszonyítva kell meghatározni, ennek a lépésnek a részeként versenytárselemzést is el kell végezed, hogy teljes képet kapj arról, hol állsz a piacon.

2. Profilozd meg ügyfeleid

Rendezd jelenlegi ügyfeleid három vagy négy fő csoportba – esetleg iparág vagy tranzakció mérete szerint. Ezután részletezd, hogy mi határozza meg a vásárlókat ezekben a csoportokban: kik ők, mit akarnak, mennyit vásárolnak, milyen információk alapján hoznak vásárlási döntéseket és így tovább.

Itt a lehetőség, hogy bebizonyítsd, hogy kívül-belül ismered ügyfeleid. Készíts átfogó képet róluk, beleértve az olyan jellemzőket, mint az életkor, a nem, a szakma, a jövedelmi szint, az iskolai végzettség és a földrajzi elhelyezkedés. Azt is fontos megérteni, hogy mi motiválja őket a vásárlásra. Kérdezd meg magadtól, hogy miért választanák a Te termékeid – és mi tarthatja távol őket a versenytársaidtól.

Sok vállalkozó azt hiszi, hogy minden ügyfele egyforma, de ez nem igaz. A vásárlói szegmensek ilyen módon történő finomításával lehetővé válik a marketing költségek rangsorolása és hatékonyabb felhasználása.

3. Tűzz ki világos célokat

Mit szeretnél elérni marketingterveddel? Győződj meg arról, hogy ezek a célok elérhetőek és reálisak. A kisebb vállalkozók számára az üzleti és marketingcélok gyakran egyek és ugyanazok. Ez azt jelenti, hogy ehhez a lépéshez használhatod az üzleti tervben szereplő értékesítési célokat, például az alábbiakhoz kapcsolódókat:

  • Piaci részesedés

  • Az ügyfelek teljes száma és az ügyfélmegtartási arány

  • Átlagos kosárméret

Nem kell minden célodnak pénzügyinek lennie. Mi azt mondjuk ügyfeleinknek, hogy más típusú célokat is tűzzenek ki, például a digitális elkötelezettséget. Számszerűsítheted a közösségi médiában folytatott interakcióit követők, megosztások, retweetek, megjegyzések és kedvelések számát. Webhelyed fontos mutatókat is kínál, ezért olyan eszközöket kell használnod, mint a SEO keresőoptimalizálás, amely lehetővé teszi, hogy releváns felhasználókat irányíts az oldaladra.

4. Foglalkozz a marketing „négy P-jével”.

Ha már ismered a céljaid és azt, hogy kit szeretnél elérni, itt az ideje, hogy stratégiai döntéseket hozz, hogyan fogod ezt megtenni. Minden egyes vásárlói szegmenshez nézd át a marketing „négy P”-jét, hogy meghatározd az igényeik kielégítésének legjobb módjait:

Termékek és termékpolitika (Product)

A marketingkampány létrehozása magának a terméknek a megértésével kezdődik. Kinek van rá szüksége, és miért? Mire képes, amire egyetlen versenytárs terméke sem? Talán ez egy teljesen új dolog, és annyira lenyűgöző a kialakítása vagy a funkciója, hogy a fogyasztóknak meg kell kapniuk, amikor meglátják. A marketing ügynökség feladata, hogy meghatározza a terméket és annak tulajdonságait, és megismertesse a fogyasztóval. A termék meghatározása szintén kulcsfontosságú. A marketingszakembereknek meg kell érteniük egy termék életciklusát, az üzleti vezetőknek pedig tervet kell készíteniük a termékek kezeléséhez az életciklus minden szakaszában. A termék típusa részben azt is meghatározza, hogy mennyibe kerül, hol kell elhelyezni, és hogyan kell népszerűsíteni.

Árazás és árpolitika (Price)

Az ár az az összeg, amelyet a fogyasztó hajlandó fizetni egy termékért. A marketing stratégiáknak össze kell kapcsolniuk az árat a termék valós és vélt értékével, miközben figyelembe kell venniük az ellátási költségeket, a szezonális kedvezményeket, a versenytársak árait és a kiskereskedelmi felárat. Egyes esetekben az üzleti döntéshozók megemelhetik egy termék árát, hogy a luxus vagy az exkluzivitás látszatát keltsék. Vagy csökkenthetik az árat, így több fogyasztó fogja kipróbálni. Azt is meg kell határoznunk, hogy mikor és megfelelő-e a diszkontálás. Egy árengedmény több vásárlót vonzhat, de azt a benyomást is keltheti, hogy a termék kevésbé kívánatos.

Értékesítés és termékelhelyezés (Place)

A hely annak mérlegelése, hogy a termék hol legyen elérhető – hagyományos üzletekben és online –, és hogyan kerül megjelenítésre.

Promóció, reklámpolitika (Promotion)

A promóció célja, hogy közölje a fogyasztókkal, hogy szükségük van erre a termékre, és megfelelő árat kapnak. A promóció magában foglalja a reklámozást, a PR-t és a termék bevezetésének átfogó marketingstratégiáját. Itt összekapcsoljuk a promóciós és elhelyezési elemeket, hogy elérjük fő közönségüket. Például a digitális korban a „hely” és a „promóció” tényezők éppolyan online, mint offline. Pontosabban, hogy hol jelenik meg egy termék a vállalat weboldalán vagy a közösségi médiában, valamint, hogy milyen típusú keresési funkciók indítanak el célzott hirdetéseket a termékhez.

Ha jó profilokat építettél fel, és tudod, hogy mi vonzza az ügyfeleidet, ösztönösen kell kitalálnod, hogyan érheted el őket a legjobban Például, ha valami nagyon látványos dolgot árulsz, esetleg kézzel készített ékszereket, és a célpiacod a nők, akkor a Pinterest és az Instagram az a hely, ahol erőfeszítéseid nagy részét szeretnéd fordítani.

Ügyelj arra, hogy az összes azonosított taktikához időzíts, és bízz meg valakit a vállalkozáson belül, aki felelős ezek végrehajtásáért.

5. Válaszd ki a marketing csatornáidat

Hol fogod elérni a célcsoportodat? SEO keresőoptimalizálás, Google ADs hirdetéskezelés, Social Media, vagy mindhármat fogod alkalmazni? A marketing csatornáid kiválasztása a céljaidtól, a célcsoportodtól és a költségvetésedetől függ. Határozd meg őket bölcsen. A keresőoptimalizálásban például segítségedre lehet egy SEO ügynökség, de ha minden csatornát egyszerre szeretnél működtetni egy Full Service Marketing szolgáltatást is igénybe vehetsz, hiszen a teljes marketing kivitelezésre most már teljes csomagajánlatok vannak, ahogy a Marketing Consulting Kft.-nél is.

6. Hozz létre egy költségvetést

Mennyibe fog kerülni az egyes azonosított marketing taktikák végrehajtása? Fontold meg mindazt, amiről szó lehet – a szövegírástól és a hirdetéskezeléstől az ügyfélkapcsolat-kezelési (CRM) eszközökig, amelyeket alkalmaznod kell.

Gyakran a költségvetés elkészítése jelenti a marketingtervezés legnagyobb kihívását, különösen akkor, ha korábban még nem tettétek meg.

Általános szabályként azt tapasztaljuk, hogy a legtöbb iparágra jellemző az árbevétel 2-3%-ának megfelelő minimális marketingköltés.

Kérj tanácsot a könyvelőtől vagy a pénzügyi igazgatótól – aki kezeli a vállalkozás pénzét –, mivel ők írják alá a javasolt költségvetést.

Tippek a profi marketing terv elkészítéséhez:

  • Légy specifikus és mérhető: A céljaid legyenek specifikusak, mérhetőek, elérhetőek, relevánsak és időhöz kötöttek (SMART).

  • Légy kreatív és innovatív: Ne félj kipróbálni új marketing csatornákat és taktikákat.

  • Légy következetes: A marketingednek folyamatosnak kell lennie ahhoz, hogy hatékony legyen.

  • Légy rugalmas: A piac folyamatosan változik, ezért a marketing stratégiádnak is rugalmasnak kell lennie.

Perger TamásPerger Tamás vagyok a Marketing Consulting alapítója és ügyvezetője. 13+ év szakmai tapasztalattal a marketing, és a marketing stratégia területén. Cégünk a Marketing Consulting Kft. többszörös Marketing Gyémánt Díjas ügynökség, a Magyar Marketing Szövetség büszke tagjai vagyunk, jómagam pedig a Magyar Marketing Szövetség egyik hazai nagykövete. Munkatársaink folyamatosan a legfrissebb szaktudással rendelkeznek Google és Meta hirdetések tekintetében, melyet szakvizsgáink bizonyítanak. Ügyfeleink hirdetéseinek optimalizálását folyamatosan magas szinten tartjuk, ezért a minősített, hivatalos Google Partner státuszt is kiérdemeltük. Vállalkozások tucatjainak segítünk jelenleg is láthatóvá válni, éppen ezért a hazai Shoprenter és UNAS is kiemelt szakértőként ajánl minket, mint marketing szolgáltatót.

A profit növelése minden vállalkozás célja. A marketing ügynökségek kulcsfontosságú szerepet játszhatnak ebben a folyamatban, azáltal, hogy hatékony marketingstratégiákat és -kampányokat fejlesztenek ki és hajtanak végre.

Hogyan segíthet a Marketing Consulting marketing ügynökség a profitod növelésében?

A célközönség megismerése: Marketing ügynökségünk kutatást végez, hogy megismerje a célközönség igényeit és preferenciáit. Ez lehetővé teszi számunkra, hogy olyan marketingkampányokat hozzunk létre, amely a leghatékonyabban szólítja meg a potenciális ügyfeleket.

Hatékony marketingstratégiák kidolgozása: A Marketing Consulting a célközönség ismerete alapján hatékony marketingstratégiákat dolgoz ki. Ezek a stratégiák magukban foglalhatják a hirdetést, a PR-t, a közösségi média marketinget, a tartalommarketinget és a keresőmotor-optimalizálást (SEO).

A marketingkampányok lebonyolítása: Lebonyolítjuk a marketingkampányokat, és gondoskodunk arról, hogy azok hatékonyak és eredményesek legyenek.

Az eredmények mérése: A Marketing Consulting nyomon követi a marketingkampányok eredményeit, és elemzi az adatokat, hogy meghatározzuk, mi működik és mi nem. Ez lehetővé teszi számunkra a stratégiák és kampányok optimalizálását a jobb eredmények elérése érdekében.

Kína megerősíti együttműködését Észak-Koreával

Hszi Csin-ping kínai elnök Észak-Korea megalapításának 76. évfordulója alkalmából küldött gratuláló üzenetet Kim Dzsongünnek, akinek a kínai-észak-koreai stratégiai kapcsolatok és kommunikáció megerősítését és elmélyítését ígérte – jelentette a kínai állami média hétfőn.
2024. 09. 10. 04:00
Megosztás:

Valóban a hőszivattyú a leghatékonyabb fűtési mód?

Az energiahatékonyság és a fenntarthatóság egyre fontosabb szemponttá válik a fűtési rendszerek kiválasztásakor. Az utóbbi években a hőszivattyúk népszerűsége jelentősen megnőtt, mint környezetbarát és gazdaságos alternatíva a hagyományos fűtési megoldásokkal szemben. Mára a hőszivattyú telepítés vált az energetikai korszerűsítés egyik legnépszerűbb elemévé.
2024. 09. 10. 03:00
Megosztás:

A Mol megállapodott az Oroszországból származó kőolaj szállításáról

A Mol csoport megállapodásokat kötött kőolajszállítókkal és csővezeték-üzemeltetőkkel a kőolaj folyamatos szállításának biztosítására a Barátság kőolajvezetéken Oroszországból, Fehéroroszországon és Ukrajnán keresztül Magyarországra és Szlovákiába - közölte a társaság a tőzsde honlapján hétfőn.
2024. 09. 10. 02:30
Megosztás:

Özvegyi nyugdíj 2025: kinek jár és meddig kapja valaki az özvegyi nyugdíjat?

Magyarországon az özvegyi nyugdíj 2025-ben is azon házastársak számára elérhető, akiknek a párja elhunyt, és a házasság fennállása alatt legalább az egyikük jogosult volt társadalombiztosítási ellátásra. Az özvegyi nyugdíj összegét az elhunyt fél által befizetett nyugdíjjárulékok alapján számítják ki, és a haláleset után a túlélő házastárs részére folyósítják. A jogosultak köre és a nyugdíj folyósításának időtartama a hatályos jogszabályok szerint kerül meghatározásra. Lássuk a részleteket.
2024. 09. 10. 02:00
Megosztás:

Mesterséges intelligencia tanácsadói központot hoz létre EY

Mesterséges intelligencia (MI, AI) tanácsadói központot hoz létre EY AI Confidence elnevezéssel az EY Magyarország - közölte a globális könyvvizsgáló és tanácsadó EY az MTI-vel hétfőn.
2024. 09. 10. 01:30
Megosztás:

Mennyi áramot zabál a hűtőszekrény, villanybojler, mosógép stb? Lista a háztartási gépek áramfogyasztásáról

Túl sok a villanyszámla? Nem tudod melyik elektromos háztartási eszköz zabálja a legtöbb villamos energiát? Cikkünkben most végigvesszük az összes gépet és megmutatjuk, melyik mennyit fogyaszd! Így talán a jövőben mindenki jobban oda tud figyelni a fogyasztásra, spórolásra.
2024. 09. 10. 01:00
Megosztás:

Ez a projekt elképesztő jutalmat ad a mém érme letétekért

A Crypto All-Stars ($STARS) az egyik legújabb mém projekt, amely lehetőséget biztosít a felhasználóknak arra, hogy letétbe helyezzék a vezető mém érméket. Egyedülálló megközelítését egy előértékesítés keretében hozta el a piacra, amivel további fejlesztésekre gyűjtenek.
2024. 09. 10. 00:01
Megosztás:

A NAV minden ötödik ellenőrzésnél talált hibát a nyári akcióban

A Balatonnál és a Velencei-tónál a revizorok több mint háromezer vizsgálatot végeztek idén július 1. és augusztus 31. között, az esetek 20 százalékában tapasztaltak jogsértést - ismertette a nyári akciójának mérlegét a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) hétfőn az MTI-vel.
2024. 09. 09. 23:30
Megosztás:

Nőtt a termőterület, mégsem nőtt a diótermés

Az elmúlt 10 évben 6000-ről 9200 hektár fölé nőtt a dióültetvények területe a támogatási konstrukcióknak is köszönhetően, a termésmennyiség azonban nem emelkedett. A termésátlagok sok esetben a hektáronkénti 1-1,5 tonnát sem érik el, szemben a versenytársakkal, ahol a 4-5 tonnás hektáronkénti átlag sem szokatlan - hívta fel a figyelmet hétfőn kiadott elemzésében a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) és a Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet (FruitVeB).
2024. 09. 09. 23:00
Megosztás:

A következő Bitcoin-csúcsot csak 2025 nyarára várják, a kereskedők más kriptovalutákra váltanak a rövid távú nyereség érdekében – Fektess be ma 200 dollárt ezekbe az altcoinokba, hogy két hónap alatt akár 1,5 millió dolláros portfóliód legyen

A Bitcoin jövője bizonytalannak tűnik, mivel egyes elemzők azt jósolják, hogy az árfolyam akár 10 000 dollárra is eshet. A jelenlegi árfolyam adatok olyan mintákat mutatnak, amelyek támogathatják ezt a jóslatot. Ez a cikk azt vizsgálja, hogy a Bitcoin valóban esés előtt áll-e, vagy meglepetésszerű fellendülés várható, és kiemel más kriptovalutákat, amelyek jelentős növekedés előtt állhatnak.
2024. 09. 09. 22:00
Megosztás:

Egymilliárd forint értékű támogatást hívhatnak le a vidéki kávéházak és alkoholmentes italokra specializálódott vendéglátóhelyek

Mintegy ezer vidéki kávézó és alkoholmentes italokra specializálódott vendéglátóhely pályázhat hétfőtől egymilliárd forint értékű vissza nem térítendő forrásra - közölte a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) hétfőn az MTI-vel.
2024. 09. 09. 21:00
Megosztás:

Tovább öntik a pénzüket a megtakarításokba a magyarok

Nem lankad a magyarok megtakarítási kedve, júliusban több mint 380 milliárd forintért vásároltak értékpapírokat, és már csaknem 30 ezer milliárdot tartanak ilyen befektetésekben. A legkelendőbbnek ezúttal a magyar állampapírok bizonyultak - derül ki a Bank360.hu összesítéséből.
2024. 09. 09. 20:00
Megosztás:

Stratégiai megállapodást kötött az MBH Bank és a Magyar Kórházszövetség

Stratégiai megállapodást kötött az MBH Bank és a Magyar Kórházszövetség hétfőn Budapesten. Az együttműködés célja, hogy kedvező pénzügyi konstrukciókat biztosítson a kórházszövetség tagkórházai és azok dolgozói számára, valamint fejlessze a bank dolgozóinak egészségét, egészségtudatosságát.
2024. 09. 09. 19:30
Megosztás:

Az IntelMarkets örökös határidős platformja vonzza a kereskedőket, miközben az Ethereum Alapítvány 100 ETH-t értékesít

A jelenlegi medvepiac ellenére az Ethereum Alapítvány 100 ETH-t értékesített. Ez a lépés pánikot keltett az ETH birtokosok körében, mivel a vezető altcoin már hetek óta csökkenő trendben van.
2024. 09. 09. 19:00
Megosztás:

Az árösszehasonlító oldalak hátrányai a webáruházak számára

Nyilvánvaló az árösszehasonlító oldalak népszerűsége a vásárlók körében, hiszen ezek segítségével nagyon hamar megtalálhatják az adott terméket legalacsonyabb áron kínáló webáruházat. Az előny azonban a webáruházak szempontjából alig jelentkezik, cikkünkben pedig azt is megmutatjuk, hogy miért van ez így!
2024. 09. 09. 18:30
Megosztás:

Aggasztó gazdasági adatok Kínából

A kínai maginfláció 2021 márciusa óta most a legkisebb havi összevetésben, az árak 0,3 százalékkal nőttek. A teljes fogyasztói kosár is mindössze 0,6 százalékkal drágult év/év alapon, ami még az elemzők 0,7 százalékos várakozását is alulmúlta.
2024. 09. 09. 17:30
Megosztás:

SMA szűrés - Már 16 újszülött kapott új esélyt

Az SMA egy olyan ritka betegség, ami itthon megközelítőleg 8000-ből 1 újszülöttet érint. Az idő pedig meghatározó tényező a betegség elleni küzdelemben. A korai felismerést és ezzel a betegség hatékony kezelését szolgálja a Magyarországon közel két éve – pontosabban 21 hónapja – elérhető, ingyenes újszülöttkori szűrés, aminek köszönhetően már 16 babánál sikerült kiszűrni a génhibát és megkezdeni a kezelést.
2024. 09. 09. 17:00
Megosztás:

Emlékezetes ajándék kedvező áron? Lehetséges!

Manapság már alaposan meg kell gondolni, milyen ajándékot választunk szerettünknek – nemcsak azért, mert olykor nehéz eltalálni, minek örülne igazán az illető, hanem azért is, mert a legelcsépeltebb ötletekért is gyakran mélyen a zsebünkbe kell nyúlni.
2024. 09. 09. 16:30
Megosztás:

A legegyszerűbb szerszámok jelentik olykor a legnagyobb segítséget

Sok esetben nem a legmodernebb eszközre van szükség, hanem egy szimpla kéziszerszámra, amivel gyorsan és hatékonyan elvégezhetjük az adott műveletet. Ez költséghatékonyság szempontjából is hatalmas előnyt jelent. Nem kell drága gépekre költeni, csak legyen mindig kéznél a megfelelő szerszám.
2024. 09. 09. 16:00
Megosztás:

A DTX Exchange VulcanX indulásának hype-ja 300 ezer dolláros egynapos rallyt váltott ki, miközben a Dogecoin (DOGE) és a Solana (SOL) árfolyama csökkent

A VulcanX DTX tőzsdén való indulása lendületet adott a piacnak, amely egyetlen nap alatt 300 ezer dolláros rallyhoz vezetett. Miközben nő az izgalom e mérföldkő körül, a nagyobb kriptovaluták, mint a Dogecoin (DOGE) és a Solana (SOL), enyhe visszaesést tapasztalnak különböző tényezők miatt.
2024. 09. 09. 15:30
Megosztás: