Hogyan készíts jövedelmező marketing tervet vállalkozásodnak?

Először is, mi az a marketingterv? A marketingterv felvázolja a tervezett marketing/reklámtevékenységeket egy adott időszakra, általában a következő 12 hónapra. Leírja, hogyan tudod elérni, vonzani és rávenni az ügyfeleket, hogy megvásárolják termékeid vagy szolgáltatásaid, világos célokkal, cselekvési tervvel és felelősökkel.

Hogyan készíts jövedelmező marketing tervet vállalkozásodnak?

Míg a nagyvállalatok átfogó marketingstratégiával rendelkezhetnek a stratégia minden részéhez egyedi tervekkel, mi itt a Marketing Consultingnál azt javasoljuk, hogy a kisebb vállalkozások egyszerűsítsék le picit a dolgokat. Gondolkodj gyakorlatiasan, miként érheted el céljaid.

A sikeres marketing terv elkészítése kulcsfontosságú a vállalkozásod növekedéséhez. Ez egy olyan dokumentum, amely átfogó képet ad a céljaidról, a célcsoportodról, a marketing stratégiádról és a taktikáidról, amelyeket a céljaid elérése érdekében fogsz alkalmazni.

Mi a marketingterv célja?

A legtöbb vállalkozásnak sok különböző terve lesz, amelyek összekapcsolják és támogatják egymást.

A marketingterv meghatározza azokat a promóciós taktikákat, amelyek segítenek elérni az üzleti terv céljait, amely meghatározza a célpiacokat és a számukra kínált megoldásokat. Ennek kapcsolódnia kell a stratégiai tervhez is, amely meghatározza vállalkozások általános irányát a következő három-öt évre.

A jól felépített marketingterv a pénzintézetek iránti bizalmat is erősíti, megmutatva a hitelezőknek, hogy vállalkozása jó eséllyel lesz sikeres.

Hogyan készítsünk marketingtervet 6 lépésben

A marketingterv elkészítése általában a következő lépésekből áll:

1. Végezz SWOT elemzést

Nézd meg saját erősségeid, gyengeségeid, lehetőségeid és veszélyeid:

SWOT analízis ábra

Az erősségek olyan tényezők, amelyek javítják a pozíciódat a piacon. Ide tartozhatnak olyan készségek, képességek és jártasságok, amelyeket a versenytársak nem tudnak könnyen lemásolni, például a kiváló technológia miatti alacsony gyártási költségek.

A gyengeségek olyan tényezők, amelyek csökkentik a céljaid elérését, például a megbízhatatlan szállítás vagy az elavult gyártóeszközök.

A lehetőségek révén vállalkozásod növekedhet és nyereségesebbé válhat. Ezek közé tartozhat új piacokra lépés vagy új technológiák bevezetése.

A veszélyek olyan tényezők, amelyek negatív hatással lehetnek vállalkozásodra az elsődleges piacokon, például munkaerőhiány vagy káros gazdasági/politikai fejlemények.

Mivel erősségeid és gyengeségeid a versenykörnyezethez viszonyítva kell meghatározni, ennek a lépésnek a részeként versenytárselemzést is el kell végezed, hogy teljes képet kapj arról, hol állsz a piacon.

2. Profilozd meg ügyfeleid

Rendezd jelenlegi ügyfeleid három vagy négy fő csoportba – esetleg iparág vagy tranzakció mérete szerint. Ezután részletezd, hogy mi határozza meg a vásárlókat ezekben a csoportokban: kik ők, mit akarnak, mennyit vásárolnak, milyen információk alapján hoznak vásárlási döntéseket és így tovább.

Itt a lehetőség, hogy bebizonyítsd, hogy kívül-belül ismered ügyfeleid. Készíts átfogó képet róluk, beleértve az olyan jellemzőket, mint az életkor, a nem, a szakma, a jövedelmi szint, az iskolai végzettség és a földrajzi elhelyezkedés. Azt is fontos megérteni, hogy mi motiválja őket a vásárlásra. Kérdezd meg magadtól, hogy miért választanák a Te termékeid – és mi tarthatja távol őket a versenytársaidtól.

Sok vállalkozó azt hiszi, hogy minden ügyfele egyforma, de ez nem igaz. A vásárlói szegmensek ilyen módon történő finomításával lehetővé válik a marketing költségek rangsorolása és hatékonyabb felhasználása.

3. Tűzz ki világos célokat

Mit szeretnél elérni marketingterveddel? Győződj meg arról, hogy ezek a célok elérhetőek és reálisak. A kisebb vállalkozók számára az üzleti és marketingcélok gyakran egyek és ugyanazok. Ez azt jelenti, hogy ehhez a lépéshez használhatod az üzleti tervben szereplő értékesítési célokat, például az alábbiakhoz kapcsolódókat:

  • Piaci részesedés

  • Az ügyfelek teljes száma és az ügyfélmegtartási arány

  • Átlagos kosárméret

Nem kell minden célodnak pénzügyinek lennie. Mi azt mondjuk ügyfeleinknek, hogy más típusú célokat is tűzzenek ki, például a digitális elkötelezettséget. Számszerűsítheted a közösségi médiában folytatott interakcióit követők, megosztások, retweetek, megjegyzések és kedvelések számát. Webhelyed fontos mutatókat is kínál, ezért olyan eszközöket kell használnod, mint a SEO keresőoptimalizálás, amely lehetővé teszi, hogy releváns felhasználókat irányíts az oldaladra.

4. Foglalkozz a marketing „négy P-jével”.

Ha már ismered a céljaid és azt, hogy kit szeretnél elérni, itt az ideje, hogy stratégiai döntéseket hozz, hogyan fogod ezt megtenni. Minden egyes vásárlói szegmenshez nézd át a marketing „négy P”-jét, hogy meghatározd az igényeik kielégítésének legjobb módjait:

Termékek és termékpolitika (Product)

A marketingkampány létrehozása magának a terméknek a megértésével kezdődik. Kinek van rá szüksége, és miért? Mire képes, amire egyetlen versenytárs terméke sem? Talán ez egy teljesen új dolog, és annyira lenyűgöző a kialakítása vagy a funkciója, hogy a fogyasztóknak meg kell kapniuk, amikor meglátják. A marketing ügynökség feladata, hogy meghatározza a terméket és annak tulajdonságait, és megismertesse a fogyasztóval. A termék meghatározása szintén kulcsfontosságú. A marketingszakembereknek meg kell érteniük egy termék életciklusát, az üzleti vezetőknek pedig tervet kell készíteniük a termékek kezeléséhez az életciklus minden szakaszában. A termék típusa részben azt is meghatározza, hogy mennyibe kerül, hol kell elhelyezni, és hogyan kell népszerűsíteni.

Árazás és árpolitika (Price)

Az ár az az összeg, amelyet a fogyasztó hajlandó fizetni egy termékért. A marketing stratégiáknak össze kell kapcsolniuk az árat a termék valós és vélt értékével, miközben figyelembe kell venniük az ellátási költségeket, a szezonális kedvezményeket, a versenytársak árait és a kiskereskedelmi felárat. Egyes esetekben az üzleti döntéshozók megemelhetik egy termék árát, hogy a luxus vagy az exkluzivitás látszatát keltsék. Vagy csökkenthetik az árat, így több fogyasztó fogja kipróbálni. Azt is meg kell határoznunk, hogy mikor és megfelelő-e a diszkontálás. Egy árengedmény több vásárlót vonzhat, de azt a benyomást is keltheti, hogy a termék kevésbé kívánatos.

Értékesítés és termékelhelyezés (Place)

A hely annak mérlegelése, hogy a termék hol legyen elérhető – hagyományos üzletekben és online –, és hogyan kerül megjelenítésre.

Promóció, reklámpolitika (Promotion)

A promóció célja, hogy közölje a fogyasztókkal, hogy szükségük van erre a termékre, és megfelelő árat kapnak. A promóció magában foglalja a reklámozást, a PR-t és a termék bevezetésének átfogó marketingstratégiáját. Itt összekapcsoljuk a promóciós és elhelyezési elemeket, hogy elérjük fő közönségüket. Például a digitális korban a „hely” és a „promóció” tényezők éppolyan online, mint offline. Pontosabban, hogy hol jelenik meg egy termék a vállalat weboldalán vagy a közösségi médiában, valamint, hogy milyen típusú keresési funkciók indítanak el célzott hirdetéseket a termékhez.

Ha jó profilokat építettél fel, és tudod, hogy mi vonzza az ügyfeleidet, ösztönösen kell kitalálnod, hogyan érheted el őket a legjobban Például, ha valami nagyon látványos dolgot árulsz, esetleg kézzel készített ékszereket, és a célpiacod a nők, akkor a Pinterest és az Instagram az a hely, ahol erőfeszítéseid nagy részét szeretnéd fordítani.

Ügyelj arra, hogy az összes azonosított taktikához időzíts, és bízz meg valakit a vállalkozáson belül, aki felelős ezek végrehajtásáért.

5. Válaszd ki a marketing csatornáidat

Hol fogod elérni a célcsoportodat? SEO keresőoptimalizálás, Google ADs hirdetéskezelés, Social Media, vagy mindhármat fogod alkalmazni? A marketing csatornáid kiválasztása a céljaidtól, a célcsoportodtól és a költségvetésedetől függ. Határozd meg őket bölcsen. A keresőoptimalizálásban például segítségedre lehet egy SEO ügynökség, de ha minden csatornát egyszerre szeretnél működtetni egy Full Service Marketing szolgáltatást is igénybe vehetsz, hiszen a teljes marketing kivitelezésre most már teljes csomagajánlatok vannak, ahogy a Marketing Consulting Kft.-nél is.

6. Hozz létre egy költségvetést

Mennyibe fog kerülni az egyes azonosított marketing taktikák végrehajtása? Fontold meg mindazt, amiről szó lehet – a szövegírástól és a hirdetéskezeléstől az ügyfélkapcsolat-kezelési (CRM) eszközökig, amelyeket alkalmaznod kell.

Gyakran a költségvetés elkészítése jelenti a marketingtervezés legnagyobb kihívását, különösen akkor, ha korábban még nem tettétek meg.

Általános szabályként azt tapasztaljuk, hogy a legtöbb iparágra jellemző az árbevétel 2-3%-ának megfelelő minimális marketingköltés.

Kérj tanácsot a könyvelőtől vagy a pénzügyi igazgatótól – aki kezeli a vállalkozás pénzét –, mivel ők írják alá a javasolt költségvetést.

Tippek a profi marketing terv elkészítéséhez:

  • Légy specifikus és mérhető: A céljaid legyenek specifikusak, mérhetőek, elérhetőek, relevánsak és időhöz kötöttek (SMART).

  • Légy kreatív és innovatív: Ne félj kipróbálni új marketing csatornákat és taktikákat.

  • Légy következetes: A marketingednek folyamatosnak kell lennie ahhoz, hogy hatékony legyen.

  • Légy rugalmas: A piac folyamatosan változik, ezért a marketing stratégiádnak is rugalmasnak kell lennie.

Perger TamásPerger Tamás vagyok a Marketing Consulting alapítója és ügyvezetője. 13+ év szakmai tapasztalattal a marketing, és a marketing stratégia területén. Cégünk a Marketing Consulting Kft. többszörös Marketing Gyémánt Díjas ügynökség, a Magyar Marketing Szövetség büszke tagjai vagyunk, jómagam pedig a Magyar Marketing Szövetség egyik hazai nagykövete. Munkatársaink folyamatosan a legfrissebb szaktudással rendelkeznek Google és Meta hirdetések tekintetében, melyet szakvizsgáink bizonyítanak. Ügyfeleink hirdetéseinek optimalizálását folyamatosan magas szinten tartjuk, ezért a minősített, hivatalos Google Partner státuszt is kiérdemeltük. Vállalkozások tucatjainak segítünk jelenleg is láthatóvá válni, éppen ezért a hazai Shoprenter és UNAS is kiemelt szakértőként ajánl minket, mint marketing szolgáltatót.

A profit növelése minden vállalkozás célja. A marketing ügynökségek kulcsfontosságú szerepet játszhatnak ebben a folyamatban, azáltal, hogy hatékony marketingstratégiákat és -kampányokat fejlesztenek ki és hajtanak végre.

Hogyan segíthet a Marketing Consulting marketing ügynökség a profitod növelésében?

A célközönség megismerése: Marketing ügynökségünk kutatást végez, hogy megismerje a célközönség igényeit és preferenciáit. Ez lehetővé teszi számunkra, hogy olyan marketingkampányokat hozzunk létre, amely a leghatékonyabban szólítja meg a potenciális ügyfeleket.

Hatékony marketingstratégiák kidolgozása: A Marketing Consulting a célközönség ismerete alapján hatékony marketingstratégiákat dolgoz ki. Ezek a stratégiák magukban foglalhatják a hirdetést, a PR-t, a közösségi média marketinget, a tartalommarketinget és a keresőmotor-optimalizálást (SEO).

A marketingkampányok lebonyolítása: Lebonyolítjuk a marketingkampányokat, és gondoskodunk arról, hogy azok hatékonyak és eredményesek legyenek.

Az eredmények mérése: A Marketing Consulting nyomon követi a marketingkampányok eredményeit, és elemzi az adatokat, hogy meghatározzuk, mi működik és mi nem. Ez lehetővé teszi számunkra a stratégiák és kampányok optimalizálását a jobb eredmények elérése érdekében.

Turisztikai fejlesztések indulnak a Dunakanyarban

A Pilisi Parkerdő 2,3 milliárd forint értékű ökoturisztikai fejlesztést indít a Pilis Bike hálózat fejlesztésével és egy ökoturisztikai központ kialakításával a visegrádi Mogyoró-hegyen - közölte az erdőgazdaság kedden az MTI-vel.
2025. 11. 04. 22:30
Megosztás:

Minden ötödik belga háztartást energiaszegénység fenyeget

Majdnem minden ötödik belga háztartás, vagyis a lakosság 19,8 százaléka veszélyeztetett az energiaszegénység legalább egyik formája által - írta a Belga hírügynökség a szövetségi gazdasági szolgálat (FPS Economy) kedden közzétett adataira hivatkozva.
2025. 11. 04. 21:30
Megosztás:

A DOGE-nek tartania kell a 0,18 dollárt – különben... A bálnák dupláznak erre a virális “SOL-gyilkosra” a robbanásszerű növekedési előrejelzések után

Ali kriptoelemző arra figyelmeztet, hogy nagyobb visszahúzódás jöhet, ha a Dogecoin árfolyama nem tudja megtartani a 0,18 dolláros támaszt. További vérfürdő jöhet?
2025. 11. 04. 21:00
Megosztás:

Gyengült a forint kedd estére

Gyengült a forint a főbb devizákkal szemben kedden kora estére a bankközi devizapiacon reggelhez képest.
2025. 11. 04. 20:30
Megosztás:

Tudományosan is hitelesítették az Opella nettó zéró kibocsátási célkitűzését

Az Opella ma bejelentette, hogy a Science Based Targets initiative (SBTi) nevű szervezet hivatalosan is hitelesítette a vállalat közép- és hosszú távú kibocsátáscsökkentési céljait. Ez a fontos mérföldkő igazolja, hogy az Opella klímastratégiája összhangban áll azzal céllal, mely legfeljebb +1,5°C-os globális felmelegedést irányoz elő, valamint a Párizsi Egyezménnyel. Egyúttal megerősíti, hogy a vállalat a megfelelő úton halad afelé, hogy 2050-re saját működésében és teljes értékláncában is elérje a nettó zéró szén-dioxid-kibocsátást.
2025. 11. 04. 20:00
Megosztás:

Szijjártó Péter: a magyar nukleáris ipar nemzetközileg is versenyképes

A magyar nukleáris ipar nemzetközileg is versenyképes, a szektor ráadásul stratégiai jelentőséggel bír a nemzetgazdaság jövőbeli teljesítménye szempontjából is - jelentette ki Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter kedden Párizsban.
2025. 11. 04. 19:30
Megosztás:

A kiskereskedelmi cégek többségét kényszerítették már fizetésre zsarolóvírusokkal

A kiskereskedelmi cégek többségét kényszerítették már fizetésre zsarolóvírusokkal, és egyre gyakrabban válnak kiberbűncselekmények áldozataivá - közölte a Sophos kedden az MTI-vel.
2025. 11. 04. 19:00
Megosztás:

A tapasztalt fehérgallérosok bére már 1 millió forint felett alakul

Amíg korábban szinte kizárólag a magasabb bérszint volt az indoka a munkahelyváltásnak, addigra ma már a mentális egészség és a munka-magánélet egyensúly is fókuszba került a Grafton Recruitment felmérése alapján. A Salary & Market Guide 2025 kutatás szerint a fehérgalléros dolgozók többsége alapvető fontosságúnak tartja azt is, hogy lehessen otthonról dolgozni, miközben a vállalatok egyre inkább igyekeznek visszarendelni őket az irodába.
2025. 11. 04. 18:00
Megosztás:

Újra 250 ezer forint alatt a budapesti bérleti díjak – az Otthon Start hűti a piacot

Októberben ismét a lélektani 250 ezer forintos szint alá süllyedtek Budapesten a kínálati bérleti díjak, amire utoljára januárban volt példa – derül ki a Rentingo legfrissebb albérletpiaci elemzéséből. A csökkenés fő oka az Otthon Start Program, amely egyszerre mérsékli a keresletet és növeli a kínálatot: a kedvezményes hitellel lakást vásárlók kiesnek a bérleti piacról, miközben a programmal szerzett befektetési lakások most jelennek meg a kínálati oldalon. A legnagyobb vesztesek a középkategóriás bérlemények – a 250-350 ezer forintért kínált lakásokat a legnehezebb kiadni.
2025. 11. 04. 17:30
Megosztás:

Indul az új kötelezős szezon, ezekre érdemes figyelni

Megkezdődött a 2025-ös kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) kampány, amelynek keretében az idősebb, 2010 előtt vásárolt, még ugyanannál az üzembentartónál lévő autók tulajdonosai válthatnak biztosítót vagy köthetnek új szerződést. Az érintetteknek érdemes megnézniük a teljes kínálatot, a tavalyi kampányban ugyanis átlagosan 18 ezer forintot spórolhattak a legkedvezőbb szerződéssel – derül ki a Netrisk összeállításából.
2025. 11. 04. 17:05
Megosztás:

3-4 éves mélyponton a lakásépítések, de az Otthon Start új lendületet adhat

Az év első kilenc hónapjában 7490 lakás épült, ami 14 százalékos csökkenés az előző év azonos időszakához képest. Az építési engedélyek és a beruházók friss bejelentései alapján viszont jövőre fordulat jöhet a lakásépítésekben. Az Otthon Start Program július és szeptember között látványosan felpörgette az új lakások iránti keresletet minden településtípus esetében, és sok helyen robbanásszerű növekedést okozott. Az ingatlan.com adatai szerint országosan és éves összevetésben közel 50 százalékkal nőtt az érdeklődés az új építésű lakások iránt. A budapesti 25 százalékos erősödéshez képest a vármegyeszékhelyeken 65, a községekben pedig 93 százalékos élénkülés látható.
2025. 11. 04. 16:30
Megosztás:

Rekord után újabb rekord várható a hitelpiacon

A Duna House cégcsoporthoz tartozó Credipass adatai szerint 2025 októberében minden eddiginél magasabb lakáscélú jelzáloghitel-volument regisztráltak Magyarországon, novemberben pedig újabb rekord várható. Az Otthon Start Program (OSP) által támogatott piacon, a különböző támogatási formák maximális kihasználásához mára már csak ezért is elengedhetetlenné váltak a felkészült független pénzügyi tanácsadók. A Duna House reprezentatív ingatlan- és hitelpiaci kutatásából pedig még az is kiderül, hogy az emberek leginkább mely területeken vonnak be pénzügyi tanácsadókat.
2025. 11. 04. 16:00
Megosztás:

Több mint ötezer nyertesnek utaltak már támogatást a vállalati e-autó programban

Több mint ötezer nyertesnek utaltak már támogatást a vállalati e-autó programban, a megemelt keretösszeg bő feléből több mint 5600 tisztán elektromos gépkocsit szerezhettek be a hazai cégek. A pályázati lehetőség december elsejéig még nyitva áll a flottáik zöldítését tervező gazdasági társaságok előtt - hívta fel a figyelmet az Energiaügyi Minisztérium keddi Facebook-bejegyzésében.
2025. 11. 04. 15:30
Megosztás:

A Lakhatási tőkeprogram hatására akár 30 ezer új lakóingatlan épülhet a következő hat évben

A Lakhatási tőkeprogram hatására akár 30 ezer új lakás, bérlakás és kollégium épülhet a következő hat évben - közölte a Nemzeti Tőkeholding kedden az MTI-vel.
2025. 11. 04. 15:00
Megosztás:

A SZÉP-kártya a nyarat követően sem lassít: szeptemberben közel 33,2 milliárd forintot költöttek az emberek 7%-kal többet, mint tavaly

A SZÉP-kártya az idei ősz első hónapjában is a belföldi turizmus egyik legfontosabb hajtóereje volt: a költések összege közel 33,2 milliárd forintot tett ki, ami mintegy 7%-kal szárnyalta túl a tavaly szeptemberi felhasználást. Ezáltal a SZÉP-kártya is érdemben hozzájárult ahhoz, hogy szeptemberben 1,6 millió vendég 3,8 millió vendégéjszakát töltött el a magyarországi szálláshelyeken, ami új csúcsnak számít az év ezen hónapjában. A Kormány döntése értelmében 2025. december 1. és 2026. április 30. között ismét lehetőség lesz hideg élelmiszer vásárlására is felhasználni a SZÉP-kártyákon lévő összegeket. Ezáltal a Kormány SZÉP-kártyán keresztül a családok gondtalan pihenése és a hazai turizmus mellett a kiskereskedelmi fogalom bővülését is támogatja.
2025. 11. 04. 14:30
Megosztás:

Megtorpantak a vevők a sokszor már abszurd ingatlanpiaci árak miatt

Az Otthon Start hitel kezdetben komoly keresletet generált a XIV. és XVI. kerületben is, mára azonban sok vevő elbizonytalanodott a kialakult ingatlanárak miatt. Helyzetüket nehezít, hogy a bankok sokszor lényegesen kevesebbre értékelik az ingatlanokat a vételárnál.
2025. 11. 04. 14:00
Megosztás:

Indul az új kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási kampány

Megkezdődött a 2025-ös kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) kampány, amelynek keretében az idősebb, 2010 előtt vásárolt, még ugyanannál az üzembentartónál lévő autók tulajdonosai válthatnak biztosítót vagy köthetnek új szerződést - közölte a Netrisk biztosításközvetítő kedden az MTI-vel.
2025. 11. 04. 13:30
Megosztás:

Csökkent a Hugo Boss negyedéves bevétele

Csökkent a Hugo Boss német ruházati és divatcikk kereskedő vállalat árbevétele a harmadik negyedévben éves összevetésben.
2025. 11. 04. 13:00
Megosztás:

Czomba Sándor: stabil a foglalkoztatási helyzet

A nehézségek ellenére a foglalkoztatás helyzete stabil, közel 4 millió 700 ezer ember dolgozik. A legfrissebb adatok alapján relatíve alacsony, 4,5 százalékos a munkanélküliség aránya - mondta Czomba Sándor kedden az M1 aktuális csatorna műsorában.
2025. 11. 04. 12:30
Megosztás:

Már az értékesítési kínálatban a Lakhatási Tőkeprogram első ingatlanjai

A Lakhatási Tőkeprogram kézzelfogható eredményei már megjelentek a piacon: a tőkeprogramban részt vevő 19 alapkezelő közül október végéig 10 kezdhette meg beruházásait. A program összesen 300 milliárd forintnyi keretösszegéből ezzel az állami befektető már 160 milliárd forintnyi kötelezettségvállalást nyitott meg a lakásprojektek előtt. Az első ingatlanok már a tervasztalról bekerültek az értékesítési kínálatba, a tömeges fizikai átadások pedig 2027-re várhatók. A Nemzetgazdasági Minisztérium és a Nemzeti Tőkeholding közös programja összességében mintegy 1000 milliárd forint értékű ingatlanfejlesztésnek is megágyazhat a piacon, ezáltal akár 30 ezer új lakás, bérlakás és kollégium épülhet a következő években.
2025. 11. 04. 12:00
Megosztás: