Hogyan készíts jövedelmező marketing tervet vállalkozásodnak?

Először is, mi az a marketingterv? A marketingterv felvázolja a tervezett marketing/reklámtevékenységeket egy adott időszakra, általában a következő 12 hónapra. Leírja, hogyan tudod elérni, vonzani és rávenni az ügyfeleket, hogy megvásárolják termékeid vagy szolgáltatásaid, világos célokkal, cselekvési tervvel és felelősökkel.

Hogyan készíts jövedelmező marketing tervet vállalkozásodnak?

Míg a nagyvállalatok átfogó marketingstratégiával rendelkezhetnek a stratégia minden részéhez egyedi tervekkel, mi itt a Marketing Consultingnál azt javasoljuk, hogy a kisebb vállalkozások egyszerűsítsék le picit a dolgokat. Gondolkodj gyakorlatiasan, miként érheted el céljaid.

A sikeres marketing terv elkészítése kulcsfontosságú a vállalkozásod növekedéséhez. Ez egy olyan dokumentum, amely átfogó képet ad a céljaidról, a célcsoportodról, a marketing stratégiádról és a taktikáidról, amelyeket a céljaid elérése érdekében fogsz alkalmazni.

Mi a marketingterv célja?

A legtöbb vállalkozásnak sok különböző terve lesz, amelyek összekapcsolják és támogatják egymást.

A marketingterv meghatározza azokat a promóciós taktikákat, amelyek segítenek elérni az üzleti terv céljait, amely meghatározza a célpiacokat és a számukra kínált megoldásokat. Ennek kapcsolódnia kell a stratégiai tervhez is, amely meghatározza vállalkozások általános irányát a következő három-öt évre.

A jól felépített marketingterv a pénzintézetek iránti bizalmat is erősíti, megmutatva a hitelezőknek, hogy vállalkozása jó eséllyel lesz sikeres.

Hogyan készítsünk marketingtervet 6 lépésben

A marketingterv elkészítése általában a következő lépésekből áll:

1. Végezz SWOT elemzést

Nézd meg saját erősségeid, gyengeségeid, lehetőségeid és veszélyeid:

SWOT analízis ábra

Az erősségek olyan tényezők, amelyek javítják a pozíciódat a piacon. Ide tartozhatnak olyan készségek, képességek és jártasságok, amelyeket a versenytársak nem tudnak könnyen lemásolni, például a kiváló technológia miatti alacsony gyártási költségek.

A gyengeségek olyan tényezők, amelyek csökkentik a céljaid elérését, például a megbízhatatlan szállítás vagy az elavult gyártóeszközök.

A lehetőségek révén vállalkozásod növekedhet és nyereségesebbé válhat. Ezek közé tartozhat új piacokra lépés vagy új technológiák bevezetése.

A veszélyek olyan tényezők, amelyek negatív hatással lehetnek vállalkozásodra az elsődleges piacokon, például munkaerőhiány vagy káros gazdasági/politikai fejlemények.

Mivel erősségeid és gyengeségeid a versenykörnyezethez viszonyítva kell meghatározni, ennek a lépésnek a részeként versenytárselemzést is el kell végezed, hogy teljes képet kapj arról, hol állsz a piacon.

2. Profilozd meg ügyfeleid

Rendezd jelenlegi ügyfeleid három vagy négy fő csoportba – esetleg iparág vagy tranzakció mérete szerint. Ezután részletezd, hogy mi határozza meg a vásárlókat ezekben a csoportokban: kik ők, mit akarnak, mennyit vásárolnak, milyen információk alapján hoznak vásárlási döntéseket és így tovább.

Itt a lehetőség, hogy bebizonyítsd, hogy kívül-belül ismered ügyfeleid. Készíts átfogó képet róluk, beleértve az olyan jellemzőket, mint az életkor, a nem, a szakma, a jövedelmi szint, az iskolai végzettség és a földrajzi elhelyezkedés. Azt is fontos megérteni, hogy mi motiválja őket a vásárlásra. Kérdezd meg magadtól, hogy miért választanák a Te termékeid – és mi tarthatja távol őket a versenytársaidtól.

Sok vállalkozó azt hiszi, hogy minden ügyfele egyforma, de ez nem igaz. A vásárlói szegmensek ilyen módon történő finomításával lehetővé válik a marketing költségek rangsorolása és hatékonyabb felhasználása.

3. Tűzz ki világos célokat

Mit szeretnél elérni marketingterveddel? Győződj meg arról, hogy ezek a célok elérhetőek és reálisak. A kisebb vállalkozók számára az üzleti és marketingcélok gyakran egyek és ugyanazok. Ez azt jelenti, hogy ehhez a lépéshez használhatod az üzleti tervben szereplő értékesítési célokat, például az alábbiakhoz kapcsolódókat:

  • Piaci részesedés

  • Az ügyfelek teljes száma és az ügyfélmegtartási arány

  • Átlagos kosárméret

Nem kell minden célodnak pénzügyinek lennie. Mi azt mondjuk ügyfeleinknek, hogy más típusú célokat is tűzzenek ki, például a digitális elkötelezettséget. Számszerűsítheted a közösségi médiában folytatott interakcióit követők, megosztások, retweetek, megjegyzések és kedvelések számát. Webhelyed fontos mutatókat is kínál, ezért olyan eszközöket kell használnod, mint a SEO keresőoptimalizálás, amely lehetővé teszi, hogy releváns felhasználókat irányíts az oldaladra.

4. Foglalkozz a marketing „négy P-jével”.

Ha már ismered a céljaid és azt, hogy kit szeretnél elérni, itt az ideje, hogy stratégiai döntéseket hozz, hogyan fogod ezt megtenni. Minden egyes vásárlói szegmenshez nézd át a marketing „négy P”-jét, hogy meghatározd az igényeik kielégítésének legjobb módjait:

Termékek és termékpolitika (Product)

A marketingkampány létrehozása magának a terméknek a megértésével kezdődik. Kinek van rá szüksége, és miért? Mire képes, amire egyetlen versenytárs terméke sem? Talán ez egy teljesen új dolog, és annyira lenyűgöző a kialakítása vagy a funkciója, hogy a fogyasztóknak meg kell kapniuk, amikor meglátják. A marketing ügynökség feladata, hogy meghatározza a terméket és annak tulajdonságait, és megismertesse a fogyasztóval. A termék meghatározása szintén kulcsfontosságú. A marketingszakembereknek meg kell érteniük egy termék életciklusát, az üzleti vezetőknek pedig tervet kell készíteniük a termékek kezeléséhez az életciklus minden szakaszában. A termék típusa részben azt is meghatározza, hogy mennyibe kerül, hol kell elhelyezni, és hogyan kell népszerűsíteni.

Árazás és árpolitika (Price)

Az ár az az összeg, amelyet a fogyasztó hajlandó fizetni egy termékért. A marketing stratégiáknak össze kell kapcsolniuk az árat a termék valós és vélt értékével, miközben figyelembe kell venniük az ellátási költségeket, a szezonális kedvezményeket, a versenytársak árait és a kiskereskedelmi felárat. Egyes esetekben az üzleti döntéshozók megemelhetik egy termék árát, hogy a luxus vagy az exkluzivitás látszatát keltsék. Vagy csökkenthetik az árat, így több fogyasztó fogja kipróbálni. Azt is meg kell határoznunk, hogy mikor és megfelelő-e a diszkontálás. Egy árengedmény több vásárlót vonzhat, de azt a benyomást is keltheti, hogy a termék kevésbé kívánatos.

Értékesítés és termékelhelyezés (Place)

A hely annak mérlegelése, hogy a termék hol legyen elérhető – hagyományos üzletekben és online –, és hogyan kerül megjelenítésre.

Promóció, reklámpolitika (Promotion)

A promóció célja, hogy közölje a fogyasztókkal, hogy szükségük van erre a termékre, és megfelelő árat kapnak. A promóció magában foglalja a reklámozást, a PR-t és a termék bevezetésének átfogó marketingstratégiáját. Itt összekapcsoljuk a promóciós és elhelyezési elemeket, hogy elérjük fő közönségüket. Például a digitális korban a „hely” és a „promóció” tényezők éppolyan online, mint offline. Pontosabban, hogy hol jelenik meg egy termék a vállalat weboldalán vagy a közösségi médiában, valamint, hogy milyen típusú keresési funkciók indítanak el célzott hirdetéseket a termékhez.

Ha jó profilokat építettél fel, és tudod, hogy mi vonzza az ügyfeleidet, ösztönösen kell kitalálnod, hogyan érheted el őket a legjobban Például, ha valami nagyon látványos dolgot árulsz, esetleg kézzel készített ékszereket, és a célpiacod a nők, akkor a Pinterest és az Instagram az a hely, ahol erőfeszítéseid nagy részét szeretnéd fordítani.

Ügyelj arra, hogy az összes azonosított taktikához időzíts, és bízz meg valakit a vállalkozáson belül, aki felelős ezek végrehajtásáért.

5. Válaszd ki a marketing csatornáidat

Hol fogod elérni a célcsoportodat? SEO keresőoptimalizálás, Google ADs hirdetéskezelés, Social Media, vagy mindhármat fogod alkalmazni? A marketing csatornáid kiválasztása a céljaidtól, a célcsoportodtól és a költségvetésedetől függ. Határozd meg őket bölcsen. A keresőoptimalizálásban például segítségedre lehet egy SEO ügynökség, de ha minden csatornát egyszerre szeretnél működtetni egy Full Service Marketing szolgáltatást is igénybe vehetsz, hiszen a teljes marketing kivitelezésre most már teljes csomagajánlatok vannak, ahogy a Marketing Consulting Kft.-nél is.

6. Hozz létre egy költségvetést

Mennyibe fog kerülni az egyes azonosított marketing taktikák végrehajtása? Fontold meg mindazt, amiről szó lehet – a szövegírástól és a hirdetéskezeléstől az ügyfélkapcsolat-kezelési (CRM) eszközökig, amelyeket alkalmaznod kell.

Gyakran a költségvetés elkészítése jelenti a marketingtervezés legnagyobb kihívását, különösen akkor, ha korábban még nem tettétek meg.

Általános szabályként azt tapasztaljuk, hogy a legtöbb iparágra jellemző az árbevétel 2-3%-ának megfelelő minimális marketingköltés.

Kérj tanácsot a könyvelőtől vagy a pénzügyi igazgatótól – aki kezeli a vállalkozás pénzét –, mivel ők írják alá a javasolt költségvetést.

Tippek a profi marketing terv elkészítéséhez:

  • Légy specifikus és mérhető: A céljaid legyenek specifikusak, mérhetőek, elérhetőek, relevánsak és időhöz kötöttek (SMART).

  • Légy kreatív és innovatív: Ne félj kipróbálni új marketing csatornákat és taktikákat.

  • Légy következetes: A marketingednek folyamatosnak kell lennie ahhoz, hogy hatékony legyen.

  • Légy rugalmas: A piac folyamatosan változik, ezért a marketing stratégiádnak is rugalmasnak kell lennie.

Perger TamásPerger Tamás vagyok a Marketing Consulting alapítója és ügyvezetője. 13+ év szakmai tapasztalattal a marketing, és a marketing stratégia területén. Cégünk a Marketing Consulting Kft. többszörös Marketing Gyémánt Díjas ügynökség, a Magyar Marketing Szövetség büszke tagjai vagyunk, jómagam pedig a Magyar Marketing Szövetség egyik hazai nagykövete. Munkatársaink folyamatosan a legfrissebb szaktudással rendelkeznek Google és Meta hirdetések tekintetében, melyet szakvizsgáink bizonyítanak. Ügyfeleink hirdetéseinek optimalizálását folyamatosan magas szinten tartjuk, ezért a minősített, hivatalos Google Partner státuszt is kiérdemeltük. Vállalkozások tucatjainak segítünk jelenleg is láthatóvá válni, éppen ezért a hazai Shoprenter és UNAS is kiemelt szakértőként ajánl minket, mint marketing szolgáltatót.

A profit növelése minden vállalkozás célja. A marketing ügynökségek kulcsfontosságú szerepet játszhatnak ebben a folyamatban, azáltal, hogy hatékony marketingstratégiákat és -kampányokat fejlesztenek ki és hajtanak végre.

Hogyan segíthet a Marketing Consulting marketing ügynökség a profitod növelésében?

A célközönség megismerése: Marketing ügynökségünk kutatást végez, hogy megismerje a célközönség igényeit és preferenciáit. Ez lehetővé teszi számunkra, hogy olyan marketingkampányokat hozzunk létre, amely a leghatékonyabban szólítja meg a potenciális ügyfeleket.

Hatékony marketingstratégiák kidolgozása: A Marketing Consulting a célközönség ismerete alapján hatékony marketingstratégiákat dolgoz ki. Ezek a stratégiák magukban foglalhatják a hirdetést, a PR-t, a közösségi média marketinget, a tartalommarketinget és a keresőmotor-optimalizálást (SEO).

A marketingkampányok lebonyolítása: Lebonyolítjuk a marketingkampányokat, és gondoskodunk arról, hogy azok hatékonyak és eredményesek legyenek.

Az eredmények mérése: A Marketing Consulting nyomon követi a marketingkampányok eredményeit, és elemzi az adatokat, hogy meghatározzuk, mi működik és mi nem. Ez lehetővé teszi számunkra a stratégiák és kampányok optimalizálását a jobb eredmények elérése érdekében.

Több szakaszon is megújul a budai villamospálya

Július 26-tól felújítási munkák kezdődnek a főváros XII. kerületében az 56-os, a 61-es és 59-es villamosok vonalán - tudatta a BKV Zrt. közleményben az MTI-vel hétfőn.
2025. 07. 21. 23:00
Megosztás:

Új tagokkal bővül az S&P 500 tőzsdeindex

Pénteken tőzsdezárás után jelentették be, hogy a Block július 23-tól bekerül az S&P 500 indexbe, átvéve a Hess olajvállalat helyét, melyet a Chevron felvásárolt.
2025. 07. 21. 22:00
Megosztás:

Orbán Viktor is segített: jól alakultak a Ryanair számai

A Ryanair ma reggel publikálta a 2026-os pénzügyi év első negyedéves eredményét.
2025. 07. 21. 21:00
Megosztás:

Nyomás alatt maradhat az olaj árfolyama

A WTI nyersolaj határidős ára hétfőn hordónként 67,3 dollár volt ma reggel, a Brent pedig 69 dollár körül mozgott.
2025. 07. 21. 20:00
Megosztás:

Nézz rá az EURÓ árfolyamra! Mi a furcsa?

Pénteken minimális mozgások jellemezték a hazai devizapiacot, 399 körül oldalazott a forint az euró ellenében.
2025. 07. 21. 19:00
Megosztás:

Több ezer járművezetőt ellenőriztek a rendőrök Budán

Közlekedésbiztonsági akció keretében 2347 járművezetőt ellenőriztek a rendőrök a hétvégén Budán, 23 esetben merült fel ittas járművezetés gyanúja - írta a rendőrség hétfőn a honlapján.
2025. 07. 21. 18:00
Megosztás:

Farkaséhség

Több alkalommal írtunk róla, hogy mintha valamiféle rózsaszín köd, túlzott optimizmus uralkodna a részvénypiacokon, főleg az amerikai piac esetében.
2025. 07. 21. 17:00
Megosztás:

Már több mint félszáz cég fejlesztési terveiről született döntés a Demján Sándor Tőkeprogramban

A Kormány mindent megtesz a hazai kkv-k termelékenységének növelése, méretugrásuk elősegítése és beruházásaik támogatása érdekében. A Demján Sándor Program keretében a Kormány több, mint 1.400 milliárd forintnyi forrással támogatja a vállalkozások megerősítését, így nemcsak a gazdaság fejlődéséhez, hanem a családok anyagi biztonságához is hozzájárul, hiszen a hazai vállalkozások 99 százalékát adó kkv-szektor a foglalkoztatottak 72 százalékának biztosít megélhetést.
2025. 07. 21. 16:00
Megosztás:

Ethereum 10 éve: A The Torch NFT ünnepi útja és a decentralizált innováció diadala

Az Ethereum, a világ egyik legnagyobb blokklánc-hálózata, 2025. július 30-án ünnepli fennállásának tizedik évfordulóját. Ennek tiszteletére elindult egy különleges kezdeményezés: The Torch NFT, vagyis a Fáklya NFT – egy digitális emléktárgy, amely 10 napig vándorol kriptotárcák között, mielőtt szimbolikusan megsemmisül.
2025. 07. 21. 15:00
Megosztás:

Meglepetés nélkül zárult a hét a piacokon – stabil hozamok, oldalazó devizák

Pénteken minimális mozgás volt a fejlett piaci hozamokban. A német és amerikai hosszú hozamok is csak pár bázispontot mozdultak.
2025. 07. 21. 14:00
Megosztás:

Sok roller, rendkívül magas kárösszegek – mit tanácsol az Allianz a mikromobilitás híveinek?

Új korszakot hoztak a városi közlekedésben a robbanásszerűen terjedő elektromos rollerek, amelyekre 2024. július 16-tól kötelező felelősségbiztosítást kell kötni. Azokra mindenképpen, amelyek tervezett végsebessége meghaladja a 25 km/h-t, a 25 kg-ot elérő saját tömegű eszközök esetében pedig már azokra is, amelyek legalább 14 km/h-val képesek haladni. Egy évvel a kötelező biztosítás bevezetése után gyorsmérleget készített az Allianz Hungária Zrt. a rollerhasználatból fakadó tanulságokról.
2025. 07. 21. 13:00
Megosztás:

Soha ennyi pénzt nem fizettünk vissza a bankoknak, mégis egyre mélyebbre süllyedünk az adósságban

Rekordösszegeket fizetünk vissza a bankoknak – ennek ellenére csak még jobban eladósodunk. A magyar háztartások hiteltartozása május végére megközelítette a 11 596 milliárd forintot, miközben a törlesztések összege is minden korábbi szintet túlszárnyalt. Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője szerint a nettó eladósodás folytatódni fog, aminek az év második felében még nagyobb lökést adhat a nyári személyi kölcsön boom, ősztől pedig az új, 3 százalékos kamatú lakáshitel lehetősége.
2025. 07. 21. 12:00
Megosztás:

Bitcoin újabb rekord közelében, de árnyak gyülekeznek – Ethereum vezeti a ralit

A kriptovaluta piac újabb lendületet vett az ázsiai kereskedési hét nyitányával, de a felszín alatt aggasztó jelek kezdenek kirajzolódni. Miközben a Bitcoin továbbra is közel jár az eddigi csúcsához, az Ethereum még dinamikusabban teljesít – a befektetői hangulat erős, ám a bálnák és a bányászok eladási hulláma megakaszthatja az emelkedést.
2025. 07. 21. 11:00
Megosztás:

Így zártak pénteken az amerikai tőzsdék - csökkentek a hosszú távú inflációs várakozások

Vegyesen zárták a pénteken a főbb amerikai indexek. Az ipari Dow veszített értékéből, az S&P 500 index stagnált, míg a technológiai Nasdaq enyhén emelkedett.
2025. 07. 21. 10:00
Megosztás:

Vegyes mozgások a nyugat-európai tőzsdéken pénteken

Meglehetősen vegyesen mozogtak pénteken a vezető nyugat-európai indexek: a német DAX csökkent, a francia CAC, az EuroStoxx 600 és a spanyol IBEX stagnált, a brit FTSE és az olasz FTSE MIB pedig emelkedni tudott.
2025. 07. 21. 09:00
Megosztás:

Így változott a forint árfolyama hétfő reggelre

Gyengült a forint árfolyama hétfő reggel a főbb devizákkal szemben péntek esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 07. 21. 08:00
Megosztás:

Fabrikált hírszerzési iratok miatt nyomozást sürget az amerikai hírszerzés vezetője

Bűnügyi nyomozást javasol az Egyesült Államok Nemzeti Hírszerzésének igazgatója a 2016-os választások után a leköszönő Obama-adminisztráció tevékenységéről szóló iratok fényében az úgynevezett "orosz választási beavatkozásról" szóló ügyben - erről Tulsi Gabbard beszélt vasárnap egy interjúban.
2025. 07. 21. 07:05
Megosztás:

Az Otthon Start programmal új időszámítás kezdődik Magyarország életben

A Miniszterelnökség parlamenti és stratégiai államtitkára szerint az Otthon Start programmal új időszámítás kezdődik Magyarország életben, hiszen egy olyan lakástámogatási program indul, amely minden eddiginél szélesebb társadalmi csoport számára válik elérhetővé.
2025. 07. 21. 05:00
Megosztás:

Újabb hőhullám érkezett

Újabb hőhullám érkezett Olaszországba vasárnap, amely a déli Puglia, Basilicata tartományban, valamint Szicília és Szardínia szigetén negyven Celsius-fok fölé emelheti a hőmérő higanyszálát az előrejelzések szerint.
2025. 07. 21. 04:00
Megosztás:

Van 180 ezer forintod? Íme 3 kockázatosabb kriptovaluta, amit érdemes lehet évtizedekre megtartani

A kriptovaluták újra lendületbe jöttek az elmúlt évben, ahogy a kamatok csökkenése ismét vonzóvá tette a spekulatív eszközöket. Míg a legtöbb befektető továbbra is a jól ismert „kék csipkékben” – a Bitcoinban és az Ethereum-ban – látja a hosszú távú potenciált, vannak olyan merészebb alternatívák is, amelyek kisebb tőkével, nagyobb kockázatvállalással szintén komoly növekedési lehetőségeket kínálhatnak.
2025. 07. 21. 03:00
Megosztás: