Hogyan készíts jövedelmező marketing tervet vállalkozásodnak?

Először is, mi az a marketingterv? A marketingterv felvázolja a tervezett marketing/reklámtevékenységeket egy adott időszakra, általában a következő 12 hónapra. Leírja, hogyan tudod elérni, vonzani és rávenni az ügyfeleket, hogy megvásárolják termékeid vagy szolgáltatásaid, világos célokkal, cselekvési tervvel és felelősökkel.

Hogyan készíts jövedelmező marketing tervet vállalkozásodnak?

Míg a nagyvállalatok átfogó marketingstratégiával rendelkezhetnek a stratégia minden részéhez egyedi tervekkel, mi itt a Marketing Consultingnál azt javasoljuk, hogy a kisebb vállalkozások egyszerűsítsék le picit a dolgokat. Gondolkodj gyakorlatiasan, miként érheted el céljaid.

A sikeres marketing terv elkészítése kulcsfontosságú a vállalkozásod növekedéséhez. Ez egy olyan dokumentum, amely átfogó képet ad a céljaidról, a célcsoportodról, a marketing stratégiádról és a taktikáidról, amelyeket a céljaid elérése érdekében fogsz alkalmazni.

Mi a marketingterv célja?

A legtöbb vállalkozásnak sok különböző terve lesz, amelyek összekapcsolják és támogatják egymást.

A marketingterv meghatározza azokat a promóciós taktikákat, amelyek segítenek elérni az üzleti terv céljait, amely meghatározza a célpiacokat és a számukra kínált megoldásokat. Ennek kapcsolódnia kell a stratégiai tervhez is, amely meghatározza vállalkozások általános irányát a következő három-öt évre.

A jól felépített marketingterv a pénzintézetek iránti bizalmat is erősíti, megmutatva a hitelezőknek, hogy vállalkozása jó eséllyel lesz sikeres.

Hogyan készítsünk marketingtervet 6 lépésben

A marketingterv elkészítése általában a következő lépésekből áll:

1. Végezz SWOT elemzést

Nézd meg saját erősségeid, gyengeségeid, lehetőségeid és veszélyeid:

SWOT analízis ábra

Az erősségek olyan tényezők, amelyek javítják a pozíciódat a piacon. Ide tartozhatnak olyan készségek, képességek és jártasságok, amelyeket a versenytársak nem tudnak könnyen lemásolni, például a kiváló technológia miatti alacsony gyártási költségek.

A gyengeségek olyan tényezők, amelyek csökkentik a céljaid elérését, például a megbízhatatlan szállítás vagy az elavult gyártóeszközök.

A lehetőségek révén vállalkozásod növekedhet és nyereségesebbé válhat. Ezek közé tartozhat új piacokra lépés vagy új technológiák bevezetése.

A veszélyek olyan tényezők, amelyek negatív hatással lehetnek vállalkozásodra az elsődleges piacokon, például munkaerőhiány vagy káros gazdasági/politikai fejlemények.

Mivel erősségeid és gyengeségeid a versenykörnyezethez viszonyítva kell meghatározni, ennek a lépésnek a részeként versenytárselemzést is el kell végezed, hogy teljes képet kapj arról, hol állsz a piacon.

2. Profilozd meg ügyfeleid

Rendezd jelenlegi ügyfeleid három vagy négy fő csoportba – esetleg iparág vagy tranzakció mérete szerint. Ezután részletezd, hogy mi határozza meg a vásárlókat ezekben a csoportokban: kik ők, mit akarnak, mennyit vásárolnak, milyen információk alapján hoznak vásárlási döntéseket és így tovább.

Itt a lehetőség, hogy bebizonyítsd, hogy kívül-belül ismered ügyfeleid. Készíts átfogó képet róluk, beleértve az olyan jellemzőket, mint az életkor, a nem, a szakma, a jövedelmi szint, az iskolai végzettség és a földrajzi elhelyezkedés. Azt is fontos megérteni, hogy mi motiválja őket a vásárlásra. Kérdezd meg magadtól, hogy miért választanák a Te termékeid – és mi tarthatja távol őket a versenytársaidtól.

Sok vállalkozó azt hiszi, hogy minden ügyfele egyforma, de ez nem igaz. A vásárlói szegmensek ilyen módon történő finomításával lehetővé válik a marketing költségek rangsorolása és hatékonyabb felhasználása.

3. Tűzz ki világos célokat

Mit szeretnél elérni marketingterveddel? Győződj meg arról, hogy ezek a célok elérhetőek és reálisak. A kisebb vállalkozók számára az üzleti és marketingcélok gyakran egyek és ugyanazok. Ez azt jelenti, hogy ehhez a lépéshez használhatod az üzleti tervben szereplő értékesítési célokat, például az alábbiakhoz kapcsolódókat:

  • Piaci részesedés

  • Az ügyfelek teljes száma és az ügyfélmegtartási arány

  • Átlagos kosárméret

Nem kell minden célodnak pénzügyinek lennie. Mi azt mondjuk ügyfeleinknek, hogy más típusú célokat is tűzzenek ki, például a digitális elkötelezettséget. Számszerűsítheted a közösségi médiában folytatott interakcióit követők, megosztások, retweetek, megjegyzések és kedvelések számát. Webhelyed fontos mutatókat is kínál, ezért olyan eszközöket kell használnod, mint a SEO keresőoptimalizálás, amely lehetővé teszi, hogy releváns felhasználókat irányíts az oldaladra.

4. Foglalkozz a marketing „négy P-jével”.

Ha már ismered a céljaid és azt, hogy kit szeretnél elérni, itt az ideje, hogy stratégiai döntéseket hozz, hogyan fogod ezt megtenni. Minden egyes vásárlói szegmenshez nézd át a marketing „négy P”-jét, hogy meghatározd az igényeik kielégítésének legjobb módjait:

Termékek és termékpolitika (Product)

A marketingkampány létrehozása magának a terméknek a megértésével kezdődik. Kinek van rá szüksége, és miért? Mire képes, amire egyetlen versenytárs terméke sem? Talán ez egy teljesen új dolog, és annyira lenyűgöző a kialakítása vagy a funkciója, hogy a fogyasztóknak meg kell kapniuk, amikor meglátják. A marketing ügynökség feladata, hogy meghatározza a terméket és annak tulajdonságait, és megismertesse a fogyasztóval. A termék meghatározása szintén kulcsfontosságú. A marketingszakembereknek meg kell érteniük egy termék életciklusát, az üzleti vezetőknek pedig tervet kell készíteniük a termékek kezeléséhez az életciklus minden szakaszában. A termék típusa részben azt is meghatározza, hogy mennyibe kerül, hol kell elhelyezni, és hogyan kell népszerűsíteni.

Árazás és árpolitika (Price)

Az ár az az összeg, amelyet a fogyasztó hajlandó fizetni egy termékért. A marketing stratégiáknak össze kell kapcsolniuk az árat a termék valós és vélt értékével, miközben figyelembe kell venniük az ellátási költségeket, a szezonális kedvezményeket, a versenytársak árait és a kiskereskedelmi felárat. Egyes esetekben az üzleti döntéshozók megemelhetik egy termék árát, hogy a luxus vagy az exkluzivitás látszatát keltsék. Vagy csökkenthetik az árat, így több fogyasztó fogja kipróbálni. Azt is meg kell határoznunk, hogy mikor és megfelelő-e a diszkontálás. Egy árengedmény több vásárlót vonzhat, de azt a benyomást is keltheti, hogy a termék kevésbé kívánatos.

Értékesítés és termékelhelyezés (Place)

A hely annak mérlegelése, hogy a termék hol legyen elérhető – hagyományos üzletekben és online –, és hogyan kerül megjelenítésre.

Promóció, reklámpolitika (Promotion)

A promóció célja, hogy közölje a fogyasztókkal, hogy szükségük van erre a termékre, és megfelelő árat kapnak. A promóció magában foglalja a reklámozást, a PR-t és a termék bevezetésének átfogó marketingstratégiáját. Itt összekapcsoljuk a promóciós és elhelyezési elemeket, hogy elérjük fő közönségüket. Például a digitális korban a „hely” és a „promóció” tényezők éppolyan online, mint offline. Pontosabban, hogy hol jelenik meg egy termék a vállalat weboldalán vagy a közösségi médiában, valamint, hogy milyen típusú keresési funkciók indítanak el célzott hirdetéseket a termékhez.

Ha jó profilokat építettél fel, és tudod, hogy mi vonzza az ügyfeleidet, ösztönösen kell kitalálnod, hogyan érheted el őket a legjobban Például, ha valami nagyon látványos dolgot árulsz, esetleg kézzel készített ékszereket, és a célpiacod a nők, akkor a Pinterest és az Instagram az a hely, ahol erőfeszítéseid nagy részét szeretnéd fordítani.

Ügyelj arra, hogy az összes azonosított taktikához időzíts, és bízz meg valakit a vállalkozáson belül, aki felelős ezek végrehajtásáért.

5. Válaszd ki a marketing csatornáidat

Hol fogod elérni a célcsoportodat? SEO keresőoptimalizálás, Google ADs hirdetéskezelés, Social Media, vagy mindhármat fogod alkalmazni? A marketing csatornáid kiválasztása a céljaidtól, a célcsoportodtól és a költségvetésedetől függ. Határozd meg őket bölcsen. A keresőoptimalizálásban például segítségedre lehet egy SEO ügynökség, de ha minden csatornát egyszerre szeretnél működtetni egy Full Service Marketing szolgáltatást is igénybe vehetsz, hiszen a teljes marketing kivitelezésre most már teljes csomagajánlatok vannak, ahogy a Marketing Consulting Kft.-nél is.

6. Hozz létre egy költségvetést

Mennyibe fog kerülni az egyes azonosított marketing taktikák végrehajtása? Fontold meg mindazt, amiről szó lehet – a szövegírástól és a hirdetéskezeléstől az ügyfélkapcsolat-kezelési (CRM) eszközökig, amelyeket alkalmaznod kell.

Gyakran a költségvetés elkészítése jelenti a marketingtervezés legnagyobb kihívását, különösen akkor, ha korábban még nem tettétek meg.

Általános szabályként azt tapasztaljuk, hogy a legtöbb iparágra jellemző az árbevétel 2-3%-ának megfelelő minimális marketingköltés.

Kérj tanácsot a könyvelőtől vagy a pénzügyi igazgatótól – aki kezeli a vállalkozás pénzét –, mivel ők írják alá a javasolt költségvetést.

Tippek a profi marketing terv elkészítéséhez:

  • Légy specifikus és mérhető: A céljaid legyenek specifikusak, mérhetőek, elérhetőek, relevánsak és időhöz kötöttek (SMART).

  • Légy kreatív és innovatív: Ne félj kipróbálni új marketing csatornákat és taktikákat.

  • Légy következetes: A marketingednek folyamatosnak kell lennie ahhoz, hogy hatékony legyen.

  • Légy rugalmas: A piac folyamatosan változik, ezért a marketing stratégiádnak is rugalmasnak kell lennie.

Perger TamásPerger Tamás vagyok a Marketing Consulting alapítója és ügyvezetője. 13+ év szakmai tapasztalattal a marketing, és a marketing stratégia területén. Cégünk a Marketing Consulting Kft. többszörös Marketing Gyémánt Díjas ügynökség, a Magyar Marketing Szövetség büszke tagjai vagyunk, jómagam pedig a Magyar Marketing Szövetség egyik hazai nagykövete. Munkatársaink folyamatosan a legfrissebb szaktudással rendelkeznek Google és Meta hirdetések tekintetében, melyet szakvizsgáink bizonyítanak. Ügyfeleink hirdetéseinek optimalizálását folyamatosan magas szinten tartjuk, ezért a minősített, hivatalos Google Partner státuszt is kiérdemeltük. Vállalkozások tucatjainak segítünk jelenleg is láthatóvá válni, éppen ezért a hazai Shoprenter és UNAS is kiemelt szakértőként ajánl minket, mint marketing szolgáltatót.

A profit növelése minden vállalkozás célja. A marketing ügynökségek kulcsfontosságú szerepet játszhatnak ebben a folyamatban, azáltal, hogy hatékony marketingstratégiákat és -kampányokat fejlesztenek ki és hajtanak végre.

Hogyan segíthet a Marketing Consulting marketing ügynökség a profitod növelésében?

A célközönség megismerése: Marketing ügynökségünk kutatást végez, hogy megismerje a célközönség igényeit és preferenciáit. Ez lehetővé teszi számunkra, hogy olyan marketingkampányokat hozzunk létre, amely a leghatékonyabban szólítja meg a potenciális ügyfeleket.

Hatékony marketingstratégiák kidolgozása: A Marketing Consulting a célközönség ismerete alapján hatékony marketingstratégiákat dolgoz ki. Ezek a stratégiák magukban foglalhatják a hirdetést, a PR-t, a közösségi média marketinget, a tartalommarketinget és a keresőmotor-optimalizálást (SEO).

A marketingkampányok lebonyolítása: Lebonyolítjuk a marketingkampányokat, és gondoskodunk arról, hogy azok hatékonyak és eredményesek legyenek.

Az eredmények mérése: A Marketing Consulting nyomon követi a marketingkampányok eredményeit, és elemzi az adatokat, hogy meghatározzuk, mi működik és mi nem. Ez lehetővé teszi számunkra a stratégiák és kampányok optimalizálását a jobb eredmények elérése érdekében.

Visszafogott év után erős az ünnepi szezon

Az online vásárlók 74%-a, mintegy 3,1 millió fő készül az ünnepekre, átlagosan 84 036 forintot költenek és 6 személyt ajándékoznak meg. A PwC karácsonyi vásárlás kutatásából az is kiderül, hogy a TEMU és más külföldi online platformok előretörése ellenére a vásárlók többsége még mindig a hazai kereskedőknél költi el a karácsonyi ajándékra szánt összeg túlnyomó részét.
2024. 12. 12. 22:30
Megosztás:

2024. december 12., csütörtök 19:39 Viszontbiztosítási garanciát nyújt az ukrajnai biztosítási piac újjáélesztéséhez az EBRD

Viszontbiztosítási garanciát nyújt az ukrajnai biztosítási biztosítási piaci újjáélesztése és a háborús biztosítási kockázatok mérséklése végett az Európai Újjáépítés és Fejlesztési Bank (EBRD).
2024. 12. 12. 22:00
Megosztás:

Az építőipar idén várhatóan a 2023-as szinten teljesít

Az építőipar az idén várhatóan a 2023-as szinten teljesít, így 2024-re is folyóáron 8800 milliárd forint körüli építési szerelési költséggel lehet számolni - közölte az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége (ÉVOSZ) csütörtökön az MTI-vel.
2024. 12. 12. 21:00
Megosztás:

Egy hónapon át tartó termelési szünetet tartanak a kecskeméti Mercedes-gyárban

A kecskeméti Mercedes-gyár téli termelési szünetet tart december 18. és január 20. között, a korábbi éveknek megfelelően - közölte a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. az MTI-vel csütörtökön.
2024. 12. 12. 20:00
Megosztás:

Egyre több halat eszik a magyar

A karácsonyi halkínálatot és a belföldi haltermelés eredményeit mutatták be az Agrárminisztérium (AM), a Magyar Akvakultúra és Halászati Szakmaközi Szervezet (MA-HAL), az Agrármarketing Centrum (AMC) és a METRO Magyarország együttműködésével megrendezett sajtótájékoztatón Budaörsön - közölte az AM csütörtökön az MTI-vel.
2024. 12. 12. 19:30
Megosztás:

Stratégai együttműködési megállapodást írt alá a BÉT, az MKIK és a BKIK

A kis- és középvállalkozói (kkv) szektor növekedésének erősítésére, tőzsdére lépésük segítésére stratégiai együttműködési megállapodást írt alá a Budapesti Értéktőzsde (BÉT), a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK), valamint a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) csütörtökön.
2024. 12. 12. 19:00
Megosztás:

Csökkentette az irányadó eurókamatokat az EKB

Az Európai Központi Bank (EKB) csütörtöki monetáris politikai ülésén a piaci várakozásoknak megfelelően idén negyedszer is 25 bázisponttal csökkentette az irányadó kamatlábakat.
2024. 12. 12. 18:30
Megosztás:

Befogadta az amerikai gyógyszerfelügyelet a Richter készítményeinek engedélykérelmét

Az Amerikai Egyesült Államok Élelmiszer- és Gyógyszerügyi Hivatala (FDA) befogadta a Richter és a Hikma kérelmét denoszumab bioszimiláris készítmények engedélyeztetésére - tette közzé a Richter Gedeon Nyrt. a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján csütörtökön.
2024. 12. 12. 18:00
Megosztás:

Az enyhe időben erősödhetnek a kalászosok

A jövő hét elején a feltámadó szél enyhe levegőt szállít a Kárpát-medencébe, ami segíti a többfelé későn kelt őszi kalászosok megerősödését - írta a HungaroMet Zrt. csütörtöki agrometeorológiai elemzésében.
2024. 12. 12. 17:30
Megosztás:

Fontos levelet kap több mint egymillió ember az év végéig: megjelentek a részletek

Megjelent a rendelet arról a levélről, amelyben az önkéntes nyugdíjpénztáraknak tájékoztatniuk kell a tagjaikat a megtakarításuk lakáscélú felhasználásának részleteiről. Az is kiderül belőle, mit finanszíroznak meg előre, és mit csak utólag a pénztárak. A felújítások és az építkezések költségeit például csak utólag fizetik ki, de aki lakásvásárlást tervez vagy előtörlesztené a hitelét, előre is kaphat pénzt a nyugdíjpénztártól - derül ki a Bank360.hu összefoglalójából.
2024. 12. 12. 17:00
Megosztás:

Négyezernél több elektromos személyautót vásárolnának a cégek állami támogatással

Meghaladta a négyezret a vállalati zöldautó programban igényelt személygépkocsik száma. Mostanáig több mint 4400 gazdasági társaság nyújtott be támogatási kérelmet összesen több mint 5200 tisztán elektromos járműre. A kormányzati hozzájárulással beszerezni kívánt gépkocsik háromnegyede személyautó - jelentette hivatalos Facebook-oldalán az Energiaügyi Minisztérium (EM).
2024. 12. 12. 16:30
Megosztás:

Felkészülten keresik a legjobb akciókat a vásárlók – EY karácsonyi felmérés

A vásárlók többsége kifejezetten keresi és várja az ünnepi leárazásokat – derül ki az EY legfrissebb, 13 000 fogyasztó részvételével készült nemzetközi kutatásából. Az akciókra tudatosan vadászók aránya a 27 év alattiak (76%) és a gyermekesek (79%) körében a legmagasabb. A kedvezmények mértéke olyan fontossá vált, hogy a válaszadók jellemzően több ajánlatot is összehasonlítanak a döntés előtt.
2024. 12. 12. 16:00
Megosztás:

A szerencsejáték nem gyerekjáték!

Szerencsejáték-használat szempontjából a kiskorúak is veszélyeztett célcsoportnak számítanak, mert náluk is kialakulhat használati zavar, függőség. A Szerencsejáték Zrt. felelősséget érez abban, hogy a felnövekvő generációt megóvja a függőség kialakulásától, ezért a rendszeres kommunikáció és a preventív programok mellett idén decemberben figyelemfelhívó kampányt is indít egy nemzetközi iparági kezdeményezéshez csatlakozva: szakmai fórumokon, közösségi oldalakon és a lottózókban is felhívja a figyelmet a 18 év alattiak védelmére.
2024. 12. 12. 15:30
Megosztás:

Nincs megállás! Szárnyalnak a technológiai részvények

Annak ellenére, hogy a Nasdaq eléggé magas értékeltségűnek tűnik, tegnap megint új csúcsra tudott emelkedni. Sőt, a mágikus 20.000 pontos határt is nem csak „átvitte”, hanem fölötte is tudott zárni.
2024. 12. 12. 15:00
Megosztás:

Az FDA befogadta a Richter készítményének engedélyeztetési kérelmét

A Richter és a Hikma Pharmaceuticals bejelentette, hogy az Egyesült Államok Élelmiszer- és Gyógyszerügyi Hivatala (FDA) befogadta az RGB-14-re, a Prolia® és Xgeva® referenciatermékek, a denoszumab bioszimiláris jelöltjeire vonatkozó biológiai engedély iránti kérelmét.
2024. 12. 12. 14:30
Megosztás:

Cardano (ADA) árfolyam-előrejelzés: Reális lehet az 1,5 dollár? A kereskedők figyelme a vírusos altcoin, az 1Fuel felé fordul a bikapiac legnagyobb nyereségeiért

Bár úgy tűnik, hogy az altcoin szezon közeledik, a Cardano (ADA) legutóbbi ármozgásai kétségeket vetettek fel a korábban jósolt 1,5 dolláros árfolyamcél elérésével kapcsolatban. Ennek eredményeként sok befektető elveszíti a bizalmát Cardano emelkedő kilátásaiban, és inkább egy virális altcoinra, a 1Fuel-re fordítja figyelmét.
2024. 12. 12. 14:00
Megosztás:

Bővült és frissült a Semmelweis HELP alkalmazás

Új funkciókkal bővült és frissült a Semmelweis Egyetem (SE) ingyenes tünetellenőrző alkalmazása, a Semmelweis HELP - tájékoztatta az intézmény csütörtökön az MTI-t.
2024. 12. 12. 13:30
Megosztás:

A mesterséges intelligencia új korszakot hoz az adózásban

A magyar kormány a világ egyik legversenyképesebb adórendszerét hozta létre az elmúlt évtizedben, amely a következő évek gazdasági növekedéséhez is alapot ad; a mesterséges intelligencia pedig új korszakot hoz az adózásban - mondta Varga Mihály pénzügyminiszter az uniós tagállamok adóigazgatási vezetőinek fórumán (Tax Administration European Union Summit) csütörtökön Budapesten.
2024. 12. 12. 13:00
Megosztás:

Hogyan lehet egy 1000 dolláros befektetésből millió dolláros lehetőség az FXGuys segítségével?

A kriptovaluta-befektetés nem csupán arról szól, hogy tokeneket vásároljunk és várjunk az árfolyam emelkedésére—hanem arról, hogy olyan projekteket találjunk, amelyek kézzelfogható, hosszú távú értéket kínálnak.
2024. 12. 12. 12:30
Megosztás:

Egymillió magyar embernek van állampapírja a Magyar Államkincstárnál

Történelmi eredményt ért el az ország: egymillió magyar embernek van állampapírja a Magyar Államkincstárnál - mondta a pénzügyminiszter szerdán, a közösségi oldalára feltöltött videóban.
2024. 12. 12. 12:00
Megosztás: