Hogyan készíts jövedelmező marketing tervet vállalkozásodnak?

Először is, mi az a marketingterv? A marketingterv felvázolja a tervezett marketing/reklámtevékenységeket egy adott időszakra, általában a következő 12 hónapra. Leírja, hogyan tudod elérni, vonzani és rávenni az ügyfeleket, hogy megvásárolják termékeid vagy szolgáltatásaid, világos célokkal, cselekvési tervvel és felelősökkel.

Hogyan készíts jövedelmező marketing tervet vállalkozásodnak?

Míg a nagyvállalatok átfogó marketingstratégiával rendelkezhetnek a stratégia minden részéhez egyedi tervekkel, mi itt a Marketing Consultingnál azt javasoljuk, hogy a kisebb vállalkozások egyszerűsítsék le picit a dolgokat. Gondolkodj gyakorlatiasan, miként érheted el céljaid.

A sikeres marketing terv elkészítése kulcsfontosságú a vállalkozásod növekedéséhez. Ez egy olyan dokumentum, amely átfogó képet ad a céljaidról, a célcsoportodról, a marketing stratégiádról és a taktikáidról, amelyeket a céljaid elérése érdekében fogsz alkalmazni.

Mi a marketingterv célja?

A legtöbb vállalkozásnak sok különböző terve lesz, amelyek összekapcsolják és támogatják egymást.

A marketingterv meghatározza azokat a promóciós taktikákat, amelyek segítenek elérni az üzleti terv céljait, amely meghatározza a célpiacokat és a számukra kínált megoldásokat. Ennek kapcsolódnia kell a stratégiai tervhez is, amely meghatározza vállalkozások általános irányát a következő három-öt évre.

A jól felépített marketingterv a pénzintézetek iránti bizalmat is erősíti, megmutatva a hitelezőknek, hogy vállalkozása jó eséllyel lesz sikeres.

Hogyan készítsünk marketingtervet 6 lépésben

A marketingterv elkészítése általában a következő lépésekből áll:

1. Végezz SWOT elemzést

Nézd meg saját erősségeid, gyengeségeid, lehetőségeid és veszélyeid:

SWOT analízis ábra

Az erősségek olyan tényezők, amelyek javítják a pozíciódat a piacon. Ide tartozhatnak olyan készségek, képességek és jártasságok, amelyeket a versenytársak nem tudnak könnyen lemásolni, például a kiváló technológia miatti alacsony gyártási költségek.

A gyengeségek olyan tényezők, amelyek csökkentik a céljaid elérését, például a megbízhatatlan szállítás vagy az elavult gyártóeszközök.

A lehetőségek révén vállalkozásod növekedhet és nyereségesebbé válhat. Ezek közé tartozhat új piacokra lépés vagy új technológiák bevezetése.

A veszélyek olyan tényezők, amelyek negatív hatással lehetnek vállalkozásodra az elsődleges piacokon, például munkaerőhiány vagy káros gazdasági/politikai fejlemények.

Mivel erősségeid és gyengeségeid a versenykörnyezethez viszonyítva kell meghatározni, ennek a lépésnek a részeként versenytárselemzést is el kell végezed, hogy teljes képet kapj arról, hol állsz a piacon.

2. Profilozd meg ügyfeleid

Rendezd jelenlegi ügyfeleid három vagy négy fő csoportba – esetleg iparág vagy tranzakció mérete szerint. Ezután részletezd, hogy mi határozza meg a vásárlókat ezekben a csoportokban: kik ők, mit akarnak, mennyit vásárolnak, milyen információk alapján hoznak vásárlási döntéseket és így tovább.

Itt a lehetőség, hogy bebizonyítsd, hogy kívül-belül ismered ügyfeleid. Készíts átfogó képet róluk, beleértve az olyan jellemzőket, mint az életkor, a nem, a szakma, a jövedelmi szint, az iskolai végzettség és a földrajzi elhelyezkedés. Azt is fontos megérteni, hogy mi motiválja őket a vásárlásra. Kérdezd meg magadtól, hogy miért választanák a Te termékeid – és mi tarthatja távol őket a versenytársaidtól.

Sok vállalkozó azt hiszi, hogy minden ügyfele egyforma, de ez nem igaz. A vásárlói szegmensek ilyen módon történő finomításával lehetővé válik a marketing költségek rangsorolása és hatékonyabb felhasználása.

3. Tűzz ki világos célokat

Mit szeretnél elérni marketingterveddel? Győződj meg arról, hogy ezek a célok elérhetőek és reálisak. A kisebb vállalkozók számára az üzleti és marketingcélok gyakran egyek és ugyanazok. Ez azt jelenti, hogy ehhez a lépéshez használhatod az üzleti tervben szereplő értékesítési célokat, például az alábbiakhoz kapcsolódókat:

  • Piaci részesedés

  • Az ügyfelek teljes száma és az ügyfélmegtartási arány

  • Átlagos kosárméret

Nem kell minden célodnak pénzügyinek lennie. Mi azt mondjuk ügyfeleinknek, hogy más típusú célokat is tűzzenek ki, például a digitális elkötelezettséget. Számszerűsítheted a közösségi médiában folytatott interakcióit követők, megosztások, retweetek, megjegyzések és kedvelések számát. Webhelyed fontos mutatókat is kínál, ezért olyan eszközöket kell használnod, mint a SEO keresőoptimalizálás, amely lehetővé teszi, hogy releváns felhasználókat irányíts az oldaladra.

4. Foglalkozz a marketing „négy P-jével”.

Ha már ismered a céljaid és azt, hogy kit szeretnél elérni, itt az ideje, hogy stratégiai döntéseket hozz, hogyan fogod ezt megtenni. Minden egyes vásárlói szegmenshez nézd át a marketing „négy P”-jét, hogy meghatározd az igényeik kielégítésének legjobb módjait:

Termékek és termékpolitika (Product)

A marketingkampány létrehozása magának a terméknek a megértésével kezdődik. Kinek van rá szüksége, és miért? Mire képes, amire egyetlen versenytárs terméke sem? Talán ez egy teljesen új dolog, és annyira lenyűgöző a kialakítása vagy a funkciója, hogy a fogyasztóknak meg kell kapniuk, amikor meglátják. A marketing ügynökség feladata, hogy meghatározza a terméket és annak tulajdonságait, és megismertesse a fogyasztóval. A termék meghatározása szintén kulcsfontosságú. A marketingszakembereknek meg kell érteniük egy termék életciklusát, az üzleti vezetőknek pedig tervet kell készíteniük a termékek kezeléséhez az életciklus minden szakaszában. A termék típusa részben azt is meghatározza, hogy mennyibe kerül, hol kell elhelyezni, és hogyan kell népszerűsíteni.

Árazás és árpolitika (Price)

Az ár az az összeg, amelyet a fogyasztó hajlandó fizetni egy termékért. A marketing stratégiáknak össze kell kapcsolniuk az árat a termék valós és vélt értékével, miközben figyelembe kell venniük az ellátási költségeket, a szezonális kedvezményeket, a versenytársak árait és a kiskereskedelmi felárat. Egyes esetekben az üzleti döntéshozók megemelhetik egy termék árát, hogy a luxus vagy az exkluzivitás látszatát keltsék. Vagy csökkenthetik az árat, így több fogyasztó fogja kipróbálni. Azt is meg kell határoznunk, hogy mikor és megfelelő-e a diszkontálás. Egy árengedmény több vásárlót vonzhat, de azt a benyomást is keltheti, hogy a termék kevésbé kívánatos.

Értékesítés és termékelhelyezés (Place)

A hely annak mérlegelése, hogy a termék hol legyen elérhető – hagyományos üzletekben és online –, és hogyan kerül megjelenítésre.

Promóció, reklámpolitika (Promotion)

A promóció célja, hogy közölje a fogyasztókkal, hogy szükségük van erre a termékre, és megfelelő árat kapnak. A promóció magában foglalja a reklámozást, a PR-t és a termék bevezetésének átfogó marketingstratégiáját. Itt összekapcsoljuk a promóciós és elhelyezési elemeket, hogy elérjük fő közönségüket. Például a digitális korban a „hely” és a „promóció” tényezők éppolyan online, mint offline. Pontosabban, hogy hol jelenik meg egy termék a vállalat weboldalán vagy a közösségi médiában, valamint, hogy milyen típusú keresési funkciók indítanak el célzott hirdetéseket a termékhez.

Ha jó profilokat építettél fel, és tudod, hogy mi vonzza az ügyfeleidet, ösztönösen kell kitalálnod, hogyan érheted el őket a legjobban Például, ha valami nagyon látványos dolgot árulsz, esetleg kézzel készített ékszereket, és a célpiacod a nők, akkor a Pinterest és az Instagram az a hely, ahol erőfeszítéseid nagy részét szeretnéd fordítani.

Ügyelj arra, hogy az összes azonosított taktikához időzíts, és bízz meg valakit a vállalkozáson belül, aki felelős ezek végrehajtásáért.

5. Válaszd ki a marketing csatornáidat

Hol fogod elérni a célcsoportodat? SEO keresőoptimalizálás, Google ADs hirdetéskezelés, Social Media, vagy mindhármat fogod alkalmazni? A marketing csatornáid kiválasztása a céljaidtól, a célcsoportodtól és a költségvetésedetől függ. Határozd meg őket bölcsen. A keresőoptimalizálásban például segítségedre lehet egy SEO ügynökség, de ha minden csatornát egyszerre szeretnél működtetni egy Full Service Marketing szolgáltatást is igénybe vehetsz, hiszen a teljes marketing kivitelezésre most már teljes csomagajánlatok vannak, ahogy a Marketing Consulting Kft.-nél is.

6. Hozz létre egy költségvetést

Mennyibe fog kerülni az egyes azonosított marketing taktikák végrehajtása? Fontold meg mindazt, amiről szó lehet – a szövegírástól és a hirdetéskezeléstől az ügyfélkapcsolat-kezelési (CRM) eszközökig, amelyeket alkalmaznod kell.

Gyakran a költségvetés elkészítése jelenti a marketingtervezés legnagyobb kihívását, különösen akkor, ha korábban még nem tettétek meg.

Általános szabályként azt tapasztaljuk, hogy a legtöbb iparágra jellemző az árbevétel 2-3%-ának megfelelő minimális marketingköltés.

Kérj tanácsot a könyvelőtől vagy a pénzügyi igazgatótól – aki kezeli a vállalkozás pénzét –, mivel ők írják alá a javasolt költségvetést.

Tippek a profi marketing terv elkészítéséhez:

  • Légy specifikus és mérhető: A céljaid legyenek specifikusak, mérhetőek, elérhetőek, relevánsak és időhöz kötöttek (SMART).

  • Légy kreatív és innovatív: Ne félj kipróbálni új marketing csatornákat és taktikákat.

  • Légy következetes: A marketingednek folyamatosnak kell lennie ahhoz, hogy hatékony legyen.

  • Légy rugalmas: A piac folyamatosan változik, ezért a marketing stratégiádnak is rugalmasnak kell lennie.

Perger TamásPerger Tamás vagyok a Marketing Consulting alapítója és ügyvezetője. 13+ év szakmai tapasztalattal a marketing, és a marketing stratégia területén. Cégünk a Marketing Consulting Kft. többszörös Marketing Gyémánt Díjas ügynökség, a Magyar Marketing Szövetség büszke tagjai vagyunk, jómagam pedig a Magyar Marketing Szövetség egyik hazai nagykövete. Munkatársaink folyamatosan a legfrissebb szaktudással rendelkeznek Google és Meta hirdetések tekintetében, melyet szakvizsgáink bizonyítanak. Ügyfeleink hirdetéseinek optimalizálását folyamatosan magas szinten tartjuk, ezért a minősített, hivatalos Google Partner státuszt is kiérdemeltük. Vállalkozások tucatjainak segítünk jelenleg is láthatóvá válni, éppen ezért a hazai Shoprenter és UNAS is kiemelt szakértőként ajánl minket, mint marketing szolgáltatót.

A profit növelése minden vállalkozás célja. A marketing ügynökségek kulcsfontosságú szerepet játszhatnak ebben a folyamatban, azáltal, hogy hatékony marketingstratégiákat és -kampányokat fejlesztenek ki és hajtanak végre.

Hogyan segíthet a Marketing Consulting marketing ügynökség a profitod növelésében?

A célközönség megismerése: Marketing ügynökségünk kutatást végez, hogy megismerje a célközönség igényeit és preferenciáit. Ez lehetővé teszi számunkra, hogy olyan marketingkampányokat hozzunk létre, amely a leghatékonyabban szólítja meg a potenciális ügyfeleket.

Hatékony marketingstratégiák kidolgozása: A Marketing Consulting a célközönség ismerete alapján hatékony marketingstratégiákat dolgoz ki. Ezek a stratégiák magukban foglalhatják a hirdetést, a PR-t, a közösségi média marketinget, a tartalommarketinget és a keresőmotor-optimalizálást (SEO).

A marketingkampányok lebonyolítása: Lebonyolítjuk a marketingkampányokat, és gondoskodunk arról, hogy azok hatékonyak és eredményesek legyenek.

Az eredmények mérése: A Marketing Consulting nyomon követi a marketingkampányok eredményeit, és elemzi az adatokat, hogy meghatározzuk, mi működik és mi nem. Ez lehetővé teszi számunkra a stratégiák és kampányok optimalizálását a jobb eredmények elérése érdekében.

Czomba Sándor: mától minden régióban pályázhatnak a hazai kkv-k munkavédelmi eszközök beszerzésére

A Kormány elkötelezett a hazai kkv szektor támogatása és a magyar munkavállalók munkakörülményeinek javítása mellett. Szeptember 1-től elsőként a Dél- alföldi régióban nyílt meg a pályázat a kkv-k számára, a GINOP Plusz 3.2.5-24-2024-00001 azonosítószámú „Munkakörülmények fejlesztése” elnevezésű kiemelt projekt keretében munkavédelmi eszközök beszerzésének támogatására. Szeptember 15-től már minden régióban pályázhatnak a kkv-k a munkabiztonságot erősítő eszközökre.
2025. 09. 15. 16:00
Megosztás:

Növekedésben a magyar M&A-piac

Továbbra is lendületben van a hazai tranzakciós piac - derül ki az EY-Parthenon vállalati összeolvadásokat és felvásárlásokat (M&A) értékelő friss jelentéséből. Az IT-szektor mellett a feldolgozóipar mutatkozott a legvonzóbb befektetési célpontnak az év első felében.
2025. 09. 15. 15:30
Megosztás:

Szezon előtt cserél, aki profi: Készülnek az építőipar gépei is az őszi hajtásra

A nyári szabadságok után szeptemberben és októberben csúcsra jár az építőipar, a kertészet és az ingatlan-karbantartás. A fagyok előtti utolsó nagy hajrában kulcsfontosságú a megbízható géppark, a meghibásodás ugyanis komoly idő- és pénzkiesést okozhat. A szakértők elárulják, milyen fontos karbantartási munkákra van ilyenkor szükség, mikor éri meg javítani, és mikor kell új gépet vásárolni.
2025. 09. 15. 15:00
Megosztás:

Miért érdemes purhab szigetelésben gondolkodni?

Beléptél már olyan lakásba, ahol a hőingadozás azonnal feltűnt? Talán túl meleg volt, vagy éppen fagyos hideg fogadott. Ez a helyzet sokak számára ismerős lehet. A hatékony szigetelés, például a purhab használata segíthet a probléma megszüntetésében, miközben hosszú távon is gazdaságos választásnak bizonyul. De miért választják egyre többen a purhab szigetelést, és mire kell számítanod az árakat illetően?
2025. 09. 15. 14:30
Megosztás:

Súlyos kérdések az Otthon Startról, amit tisztázni kell

Egy kolléga felhívta a figyelmet, hogy ne csak a költségekre koncentráljak, amellyel korábban számoltam, hanem mint befektetéseket hasonlítsam össze a különböző variációkat. S ha már ezt tesszük, akkor persze érdemes megnézni azt is, hogy mi van, ha csak simán befektetünk állampapírba - gondolkodott el az Otthon Start Program kapcsán az ERSTE elemzője.
2025. 09. 15. 14:00
Megosztás:

Az íjak szerepe napjainkban

Az íj az emberiség egyik legrégebbi fegyvere, amelynek története évezredekre nyúlik vissza. A vadászatban és a harcokban hosszú ideig nélkülözhetetlen szerepet játszott, ám a tűzfegyverek elterjedésével katonai és gyakorlati jelentősége fokozatosan háttérbe szorult.
2025. 09. 15. 13:30
Megosztás:

Németh Zsófia az ING Bank új HR vezetője

2025. szeptember 15-től Németh Zsófiát nevezték ki az ING Bank HR-vezetőjének Magyarországon.
2025. 09. 15. 13:00
Megosztás:

Trump közös oroszellenes szankciókat javasol a NATO-nak

Az amerikai elnök szombaton arról beszélt, hogy kész jelentős szankciókat bevezetni Oroszország ellen, amennyiben az összes NATO-ország ugyanazt teszi, valamint felfüggesztik az orosz olaj vásárlását.
2025. 09. 15. 12:30
Megosztás:

Nem tétlenkedtek a hitelminősítők

A Fitch egy fokozattal „A” kategóriára javította a portugál államadóság besorolását, stabil kilátás mellett.
2025. 09. 15. 12:00
Megosztás:

Acéltokok – a modern építészet tartóoszlopai

Amikor építési megoldásokról kerül szó, az ajtótokok sokszor háttérbe szorulnak az ajtólaphoz képest, pedig mind funkcionálisan, mind biztonsági szempontból fontos szerepet játszanak.
2025. 09. 15. 10:30
Megosztás:

NAV: újabb adategyeztetési kampányt indul

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) hétfőn újabb adategyeztetési kampányt indít az online számlaadatok és az áfabevallások eltéréseinek tisztázására. Ezúttal azokat szólítja meg a hivatal, akik nullás bevallást adtak be annak ellenére, hogy online számlaadataik szerint 2025 júliusában volt forgalmuk - hívta fel a figyelmet legfrissebb közleményében az adóhatóság.
2025. 09. 15. 10:00
Megosztás:

Emelkedtek a nemzetközi kötvényhozamok, a forint egyéves csúcson zárt az euróval szemben

A múlt héten a leginkább figyelt események nem okoztak érdemi meglepetést.
2025. 09. 15. 09:00
Megosztás:

Ismét új csúcson zárt a Nasdaq, de a többi nagy index lefelé tendált

A Nasdaq pénteken újabb rekordmagas záróértéket ért el. A befektetők a Federal Reserve e heti kamatdöntő ülésére vártak, ahol széles körben számítanak kamatcsökkentésre, a munkaerő-piaci lassulás ellensúlyozására.
2025. 09. 15. 08:30
Megosztás:

Enyhén estek a nyugat-európai piacok, de a hetet pluszban zárták, a BUX-nak azonban nem volt jó hete

Többnyire enyhén estek pénteken a nyugat-európai piacok, a páneurópai STOXX 600 0,1%-kal alacsonyabban zárt (DAX: -0,05%, CAC40 0,02%, FTSE100 -0,2, FTSMIB 0,3%).
2025. 09. 15. 08:05
Megosztás:

Csökken a zaj- és forgalmi terhelés a Bodrogközben

Ismét jelentősen csökken Tokaj környékén és a Bodrogközben a lakosságot érő zaj- és forgalomterhelés az Építési és Közlekedési Minisztérium legújabb intézkedésének köszönhetően.
2025. 09. 15. 06:00
Megosztás:

A mikrostressz a modern élet rejtett csapdája

A szeptember a testi-lelki megújulás ideje lehet – hangsúlyozzák szakértők, akik szerint a mikrostressz a modern élet egyik legkárosabb, ám sokszor észrevétlen kísérője.
2025. 09. 15. 05:00
Megosztás:

Az ETF-ek négy árnyoldala – miért nem mindig biztonságos befektetés?

Az ETF-ek (exchange-traded funds, tőzsdén kereskedett alapok) az elmúlt években óriási népszerűségre tettek szert világszerte. Egyre többen tekintenek rájuk „biztonságos befektetésként”, de a szakértők arra figyelmeztetnek: a látszat csalhat. Bár valóban olcsó, rugalmas és széles körben hozzáférhető befektetési eszközről van szó, az ETF-ek is hordoznak kockázatokat.
2025. 09. 15. 04:00
Megosztás:

Alig ülnek buszra vagy vonatra a szlovének

A szlovénok közel kétharmada nem használt tömegközlekedési eszközt tavaly - derült ki az Európai Mobilitási Hét előtt a szlovén statisztikai hivatal által közzétett adatokból.
2025. 09. 15. 03:00
Megosztás:

Szünetelhetnek a Magyar Telekom szolgáltatásai

Hálózati korszerűsítés miatt a héten időszakosan több településen és fővárosi kerületben is szünetelhetnek a Magyar Telekom Nyrt. szolgáltatásai. A társaság a honlapján közölt felsorolásban jelezte: a munkák miatt az otthoni internet, tv- és telefonszolgáltatásban is lehet kiesés, akár több órán át is.
2025. 09. 15. 02:00
Megosztás:

A natív staking fogalma, jelentése és gyakorlati működése

Natív staking: Hogyan működik a kriptovaluták saját blokkláncon történő lekötése és mit jelent ez a befektetők számára?
2025. 09. 15. 01:00
Megosztás: