Influenszerek, agresszív és megtévesztő reklámok - új fogyasztóvédelmi irányelvek jelentek meg

Az Európai Bizottság új közleménye bár számos kérdést tisztáz, jelentős kihívás elé tudja állítani akár a marketing szakembereket, akár az influenszereket, de még a játékfejlesztőket is. Mik azok a „sötét mintázatok”, mit jelent a vásárló megszégyenítése vagy miért minősülhet agresszív kereskedelmi gyakorlatnak egy influenszer-hirdetés? A CERHA HEMPEL Dezső és Társai Ügyvédi Iroda fogyasztóvédelmi szakértői ismertetik a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok tilalmáról szóló Irányelvéhez a Bizottság által kiadott új Közlemény egyes részeit.

Influenszerek, agresszív és megtévesztő reklámok - új fogyasztóvédelmi irányelvek jelentek meg

2021. december 17-én az Európai Bizottság közzétette a szakmai közönség által várva várt, s immár közlemény formáját öltő, a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokról szóló Irányelv (UCP Irányelv) értelmezéséről szóló dokumentumot. A Bizottság ugyanezen a napon ráadásul közreadott egyéb fogyasztóvédelmi tárgyú Irányelvek (például árfeltüntetési, fogyasztói jogokról szóló Irányelvek) értelmezéséről szóló iránymutatásokat is. Ezen dokumentumok közzététele azért is volt rendkívül aktuális, mert 2022. május 28-ával, az Omnibusz Irányelv átültetése miatt jelentősen változnak a fogyasztóvédelmi tárgyú nemzeti jogszabályok. A közlemények célja pedig többek között az, hogy az új szabályok értelmezéséhez, valamint a digitális környezetben megvalósuló kereskedelmi gyakorlatok minősítéséhez segítséget nyújtson a jogkeresőknek.

Miért fontos az új Közlemény?

Az Európai Unió tagállamaiban még mindig nagy különbség érzékelhető a UCP Irányelvet átültető jogszabályok egyes rendelkezéseinek értelmezésében, illetve a szankciók súlyosságában annak ellenére, hogy az Irányelv a maximális harmonizáció elvére épül. „A frissített Közlemény – amely tartalmazza a kiadásának napjáig a UCP Irányelv értelmezéséhez kapcsolódó legújabb európai bírósági esetjogot, illetve néhány tagállami esetet is bemutat – egy jó eszköze lesz annak, hogy a tagállamokban működő hatóságokat segítse az Irányelv, illetve az azt átültető nemzeti jogszabályok immár valóban egységes értelmezésében” - fejtette ki Kocsis Márton, a CERHA HEMPEL Versenyjogi csoportjának vezetője.

Mi számít ügyleti döntésnek?

A fogyasztóvédelmi hatóságok egy adott kereskedelmi gyakorlat jogsértőnek minősítésekor azt vizsgálják, hogy az alkalmas-e arra, hogy a fogyasztó ügyleti döntését torzítsa. Az ügyleti döntés fogalmát eddig is nagyon tágan értelmezték a fogyasztóvédelemmel foglalkozó hatóságok, a Közlemény révén ugyanakkor e szigorú jogértelmezés (ti. hogy akár egy weblap felkeresése is minősülhet ügyleti döntésnek) további megerősítést látszik nyerni. A Bizottság a dokumentumban – ami ugyanakkor nem minősül jogszabálynak, így az nem köti a tagállami hatóságokat, bíróságokat – úgy foglal állást ugyanis, hogy egy online reklámra vagy linkre kattintás, valamint egy internetes felületen történő további böngészés vagy legörgetés is minősülhet ügyleti döntésnek. A dokumentum bár részletesen bemutatja az egyes online térben előforduló kereskedelmi gyakorlatokat, amelyek az Irányelv hatálya alá tartoznak, adós maradt annak kimondásával, hogy az internetet használó átlagfogyasztót célzó reklámok esetén a fogyasztók tudatossága magasabb. Ugyanis megtanulták alkalmazni például az ár-összehasonlító oldalakat, vagy tisztában vannak azzal, hogy egy kattintással elhagyhatják a nekik nem tetsző oldalakat. „Ilyen formán meglátásunk szerint az ügyleti döntés tág értelmezése nincs figyelemmel a megváltozott élethelyzetekre, társadalmi viszonyokra” – magyarázza Kocsis Márton.

A Közleményben ugyanakkor kifejti a Bizottság, hogy a digitális környezet alkalmasabb arra, hogy a vállalkozások az általuk gyűjtött vagy megszerzett adatokból olyan személyre szabott eladást ösztönző technikákat fejlesszenek ki, amelyek segítségével adott fogyasztót az élethelyzetére figyelemmel könnyebben manipulálják. Olyan adatoknak eladásösztönző célra történő felhasználása, amelyekből következtetés vonatható le egy-egy fogyasztói csoport sérülékenységére, akár agresszív kereskedelmi gyakorlatnak is minősülhet.

Mik azok a sötét mintázatok?

A sötét mintázatok (ún.,,dark pattern”) alatt különböző manipulálásra alkalmas módszereket értünk, amelyekkel például úgy hoznak létre egy felhasználói felület, hogy a felhasználók – a sötét mintázat befolyásoló hatására – olyan lépéseket tegyenek meg, amit egyébként nem tennének. Ilyen lehet például egy honlap kialakítása akként, hogy a ,,vásárlás” gomb nagyon feltűnően jól látható, de a gomb, amivel vissza lehetne lépni a tranzakciótól, már kevésbé; vagy annak a gyakorlata, hogy a megrendelés folyamatában az igen és a nem válaszgombok elhelyezkedését félúton tudatosan úgy cserélik fel, hogy a felhasználó nagy valószínűséggel félrenyomjon.

A vásárló-fogyasztó megszégyenítése

A Közlemény ezen túl megemlíti az ún. ,,confirmshaming” esetét is, amikor a kereskedő valamilyen módon megszégyeníti a felhasználót, ha nem neki kedvező döntést hoz. Ezen gyakorlatok kapcsán a Közlemény leszögezi, hogy amennyiben azok az ügyleti döntés torzítására alkalmasak – az adott mintázat sajátosságaira figyelemmel (például megtévesztő vagy sürgető, agresszív) tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak minősülhetnek. Az előre bepipált ,,boxok” kapcsán a Közlemény rögzíti azt is, hogy ha például azok további szolgáltatás igénybevételére irányulnak nemcsak az adatvédelmi szabályokat sérthetik meg, hanem az UCP Irányelv rendelkezéseit is.

A Bizottság is felfigyelt a véleményvezérekre

A Bizottság a korábbi anyagaiban nem tárgyalta az ,,influenszer marketing” témáját, azonban a most megjelent Közleményében világossá teszi, hogy nagyon sok esetben megtévesztő kereskedelmi gyakorlatnak minősülhetnek a véleményvezérek terméket/szolgáltatást népszerűsítő tartalmai. A Bizottság kiemeli ugyanis, hogy ahhoz, hogy egy tartalom kereskedelmi aspektussal rendelkezzen, vagyis ,,fizetett hirdetés”-nek minősüljön, nem szükséges, hogy azért az influenszernek pénzbeli juttatás járjon, hanem az bármilyen ellenszolgáltatás (így még a nem kért ajándékok) esetén is megvalósul. A jogsértés elkerüléséhez feltétlenül szükséges, hogy az influenszer tartalmak kereskedelmi eleme / jellege kellően kiemelkedő módon fel legyen tüntetve, figyelemmel a kontextusra, elhelyezkedésre, időzítésre, hosszúságra, nyelvezetre, célközönségre stb., és hogy mindez minden egyes kereskedelmi kommunikációt tartalmazó tartalomnál érvényesüljön. „A Közleményben ugyanakkor számunkra meglepő és talán túl szigorú újdonság, hogy a Bizottság álláspontja szerint az influenszer marketing egyes esetekben agresszív kereskedelmi gyakorlatnak is minősülhet, annál fogva, hogy a véleményvezér-közönség reláció a bizalomra és a személyes kapcsolatra épül. Továbbá – szerintünk helyesen – különösen igaz ez, a sérülékeny fogyasztói csoportok esetén, mint például a gyermekeknél, akiknek szóló reklámozásra (gyerekreklámok) még szigorúbb követelmények vonatkoznak” - fejtette ki a CERHA HEMPEL fogyasztóvédelmi szakértője.

A játékokra vonatkozó megállapítások

Szigorú megközelítést alkalmaz a Bizottság a játékok (videó-, telefonos-, online játékok) kapcsán is. A Bizottság álláspontja szerint, az Irányelv értelmében a játékok forgalmazói megtévesztő vagy agresszív kereskedelmi gyakorlatot is megvalósíthatnak, ha a játékon belüli promóciók, hirdetések a játékosok számára nem elég világosan, és a játéktól megkülönböztethető módon jelennek meg. Ehhez hozzátartozik például az is, hogy a virtuális pénzzel megvásárolható virtuális termékek árát valós valutában is fel kell tüntetni, továbbá, hogy a vásárlás akkor sem történhet a játékos kifejezett beleegyezése nélkül, ha a fizetési mód egyébként alapértelmezett beállításként mentett. A megfelelő tájékoztatáshoz hozzátartozik immár az is, hogy a még fejlesztés alatt álló játékok árusításakor egyértelműen közölni kell, hogy a fejlesztéstől mit várhat a játékos. Ehhez kapcsolódóan, egy játék csak abban az esetben tüntethető fel jogszerűen ingyenesként, ha azt a játékosok olyan módon játszhatják alkalmazáson belüli vásárlások nélkül is, ami észszerűen elvárható, illetve megfelelő „játék-élményt” nyújt. Azon kereskedelmi gyakorlatok, amelyek a játék kritikus pontjain a játékost ún. mikrovásárlásokra (alacsony összegű vásárlásokra) hívják fel, agresszív kereskedelmi gyakorlatnak minősülhetnek. Ha pedig egy játék szerencsejáték elemeket is tartalmaz (pl. szerencsekerék, zsákmánydoboz stb.), azokat szintén világos és megkülönböztethető módon fel kell tüntetni annak magyarázatával együtt, hogy milyen valószínűséggel kaphat a játékos egy-egy (véletlenszerű) elemet.

A röghöz kötés tilalma

A Bizottság Közleményében külön cím alatt említi meg a ,,consumer lock-in” jelenségét, vagyis a fogyasztók szolgáltatók közötti váltásának nehézségét és a váltás lehetőségének korlátozását, ami a digitális eszközök korlátozott interoperabilitásából (vagyis egymás közötti korlátozott átjárhatóságából) fakad. A Bizottság rámutat arra, hogy agresszív kereskedelmi gyakorlatnak minősülhet bármely súlyos vagy aránytalan (nem szerződéses) akadály, amelyet a kereskedő támaszt a fogyasztóval szemben, amikor egy másik termékhez vagy másik kereskedőhöz való áttérésnek a jogát kívánná gyakorolni. A fogyasztók arra irányuló előzetes tájékoztatásával ugyanakkor, hogy adott digitális eszköz milyen más eszközökkel kompatibilis, meg lehet előzni az ilyen és ehhez hasonló jogsértéseket is. Habár a consumer lock-in, tehát a fogyasztók „röghöz kötése”, mint jelenség újonnan került bele a Közleménybe, a Bizottság már korábban is foglalkozott vele a Digital Markets Act és Digital Content Directive kapcsán.

Hazai tapasztalatok

Fontos megjegyezni, hogy a hazai jogalkalmazó, a GVH gyakorlata előremutató abban a tekintetben, hogy számos olyan döntést hozott már, amelyekben az Omnibusz Irányelv átültetése nyomán 2022. május 28-ától feketelistás tényállásként minősülő magatartásokat is vizsgált a jelenleg hatályos jogszabályi keretek között. Ilyen például a napokban született Viagogo döntésben vizsgált automatikus jegyértékesítéssel kapcsolatos gyakorlat vagy a Hermina Bau ügyben értékelt fogyasztói vélemények moderálásával kapcsolatos magatartás is. Az előbbi, és a fent ismertetett digitális szektorban megvalósított kereskedelmi gyakorlatok fogyasztóvédelmi megfelelés szempontjából történő értékelése a Közleménybe iktatott új fejezetek segítségével várhatóan könnyebb lesz. Ugyanakkor ez nem jelenti azt, hogy az ügyfeleknek könnyebb dolguk lesz megfelelni a szigorúbb elvárásoknak. „Amennyiben azonban beteljesülnek reményeink és az EU célkitűzésével egyezően egységesül az UCP Irányelv értelmezése a gyakorlatban, úgy a Közlemény megfelelő ismerete mind a hazai, mind a több tagállamban jelenlévő vállalkozásoknak segítséget nyújthat az önkéntes jogkövetéshez, ami egyben az egyre nagyobb összegű fogyasztóvédelmi bírságok elkerülését is jelentheti.” - zárta Kocsis Márton.

Agrárminisztérium: januártól nem lehetnek többé cégvezetők a termelők pénzét eltüntető felvásárlók

Az Országgyűlés által elfogadott termelővédelmi törvénycsomagnak köszönhetően 2025. január 1-jétől nem csak a 30 napon túli késedelmes fizetés lesz büntethető. Új szabály, hogy akik a mezőgazdasági termelőktől megkapott áru ellenértékét nemcsak, hogy nem fizették meg, hanem cégeik felszámolása vagy végelszámolása közben elvonták annak fedezetét, azok a jövőben nem lehetnek mezőgazdasági termékek felvásárlásával, feldolgozásával foglalkozó vállalkozásban tulajdonosok, ügyvezetők - hívta fel a figyelmet az MTI-hez pénteken eljuttatott közleményében az Agrárminisztérium (AM).
2024. 12. 14. 11:00
Megosztás:

Leminősítették Franciaországot

Leminősítette Franciaországot a Moodys Ratings, mindenekelőtt azzal a véleményével indokolva a döntést, hogy jelentősen romlik a francia közfinanszírozási helyzet.
2024. 12. 14. 10:00
Megosztás:

Miért fordulnak a Hedera és Render befektetők az FXGuys felé?

A kriptopiacot hosszú ideje olyan jól ismert nevek uralják, mint a Hedera (HBAR) és a Render (RNDR), amelyek mindegyike egyedi blokklánc-innovációkat kínál.
2024. 12. 14. 09:00
Megosztás:

Karácsonyi fogyasztóvédelmi jótanácsok – Vásárlás tudatosan, az ünnepi időszakban is

A karácsony közeledtével egyre többen vágnak bele a karácsonyi ajándékok beszerzésébe és otthonuk feldíszítésébe. Azonban az ünnepek közeledtével is fontos, hogy a vásárlásainkat tudatosan és körültekintően végezzük, miközben tisztában vagyunk fogyasztói jogainkkal is. A fogyasztóvédelemért felelős Nemzetgazdasági Minisztérium a karácsonyi készülődés zavartalansága és a magyar családok védelme érdekében fokozott ellenőrzésekkel lép fel az ünnepi időszakban is.
2024. 12. 14. 08:00
Megosztás:

Brutális vasúti közbeszerzési kartellt tárt fel a GVH

Tiltott módon összejátszott több cég egy több tízmilliárd forintos Debrecen környéki vasúti fejlesztés közbeszerzése során – tárta fel a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). Az összehangolt kartellezés során szinte mindent egyeztettek egymással az érintett vállalkozások. A kartellt koordináló Homlok Csoport két vállalkozására összesen 1,2 milliárd forint bírságot szabott ki a GVH Versenytanácsa. A cégek megpróbálták akadályozni a GVH eljárását, képviselőik a meghirdetett tárgyaláson sem vettek részt, ezért további 25 millió forint eljárási bírságot is meg kell fizetniük.
2024. 12. 14. 06:00
Megosztás:

Bővül az Aeroplex Bukarestben

December közepétől már kettő karbantartási vonalon dolgozik az Aeroplex a bukaresti bázisán – közölte a magyar repülőgép-karbantartó vállalat. A telephely októberi megnyitása óta folyamatos a munka a bukaresti Băneasa repülőtéren, ahol a spanyol Albastar érkezésével kettőre nő az egyidejűleg karbantartott repülőgépek száma. Az Aeroplex a helyi Romaeroval együttműködve tovább bővítheti a képességeit a román piacon.
2024. 12. 14. 05:00
Megosztás:

Nyerni szeretnél? Újgenerációs e-sorsjegyeket dob piacra a Szerencsejáték Zrt.

Teljesen új típusú e-sorsjeggyel érkezik a Szerencsejáték Zrt. Az e-sorsjegyek legújabb generációját képviselő „e-sorsjegy Extra” modern animációs megoldásokat és úgynevezett „in game”, vagyis játékon belüli bónuszjátékokat is tartalmaz. A nemzeti lottótársaság 4 éve vezette be az e-sorsjegyeket, ezalatt az időszak alatt a termékek éves bevétele és portfóliós aránya megduplázódott.
2024. 12. 14. 04:00
Megosztás:

Mitől dubaji a dubaji csoki? Mi ez a nagy dubaji csoki láz mostanság?

Mi is az a dubaji csoki? A dubaji csoki az utóbbi időben nagy népszerűségnek örvend a magyar piacon. Miben más a dubaji csoki és milyen a dubaji csoki egyáltalán?
2024. 12. 14. 03:00
Megosztás:

Bejgli ne repedjen ki! Egyszerű a trükk, sokan mégsem tudják!

Mi okozhatja azt, hogy a bejgli kireped? Mit tegyünk annak érdekében, hogy a bejgli ne repedjen ki?
2024. 12. 14. 02:00
Megosztás:

A Crypto All-Stars 15 millió felett, napok múlva tőzsdére megy

Az érdeklődőknek már csak néhány napjuk van, ha szeretnék kedvezményes áron beszerezni a tokeneket, bár a zárás hamarabb is, amennyiben elfogynak a tokenek.
2024. 12. 14. 01:00
Megosztás:

Téli bull run riasztás: 5 figyelemre méltó mémcoin, amely nagy nyereség előtt áll!

Ahogy a kriptopiac emelkedik, egy új mémcoin-hullám kelti fel a figyelmet, jelentős hozamokat ígérve ezen a télen. A rajongók izgatottan várják, mely tokenek vezethetik a következő rallyt, miközben a lendület növekszik, és új lehetőségek nyílnak ebben a dinamikus térben.
2024. 12. 13. 23:30
Megosztás:

Altcoin forradalom: 3 kriptovaluta, amelyek 2025 előtt felülmúlhatják a Bitcoint

A Bitcoin hosszú ideje a kriptovaluták világának vezetője, de a piac gyorsan változik. Egy új digitális érmekör hulláma szerez lendületet, és ígéretes potenciált mutat a Bitcoin növekedésének felülmúlására.
2024. 12. 13. 23:00
Megosztás:

Az esélytelenből király: A Solana emelkedő tokenje jövőre célba veszi a DOGE és PEPE trónfosztását, akár 1000-szeres növekedési potenciállal

A Solana natív tokenje figyelemre méltó lendületet vesz, és arra készül, hogy a következő évben kihívást intézzen olyan népszerű kriptovaluták ellen, mint a Dogecoin és a Pepe.
2024. 12. 13. 22:00
Megosztás:

Pepe Unchained 500%-os növekedést ért el a bevezetése óta, és most minden szem erre a minden sportot felölelő mémcoinra szegeződik, amely még nagyobb mozgásokat ígér 2025 első negyedévében!

A mémcoin piac felbolydult Pepe Unchained robbanásszerű debütálása után, amely 500%-os növekedést produkált a listázáskor, és optimizmussal töltötte el a kriptoközösséget.
2024. 12. 13. 21:30
Megosztás:

Elemzők felfedik a legjobb altcoinokat, amelyek jövőre akár 10.000%-os nyereséget is hozhatnak – Benne vagy a buliban?

Kriptovaluta-szakértők ígéretes új altcoinokat azonosítottak, amelyek jövőre robbanásszerű értéknövekedést mutathatnak.
2024. 12. 13. 21:00
Megosztás:

Az XRP nem esik 2 dollár alá, állítja egy szakértő, miközben az XYZVerse és a Cardano robbanásszerű bikafutamokra készülnek!

Egy szakértő szerint az XRP stabilan 2 dollár felett fog maradni, ami erős bizalmat tükröz annak stabilitása iránt a jelenlegi piaci növekedés közepette.
2024. 12. 13. 20:00
Megosztás:

Amit a mezőgazdasági csomagolóanyagokról tudni érdemes

Az, aki az agráriumban dolgozik, jól tudja, hogy a termények védelme érdekében nagy figyelmet kell fordítani a megfelelő csomagolásra. Azzal, hogy általuk jobb termésátlagot és magasabb minőséget érhetünk el, a pénzügyi stabilitásunkhoz is hozzájárulnak.
2024. 12. 13. 19:00
Megosztás:

Egy feltörekvő mémcoin átlépte a 3 millió dolláros előértékesítési mérföldkövet – Túlszárnyalhatja a BONK-ot és a PEPE-t?

Egy új szereplő a mémcoinok piacán átlépte a 3 millió dolláros határt korai tőkebevonási kampánya során. Ez a meglepő eredmény izgalmat keltett a kriptovaluta-rajongók körében.
2024. 12. 13. 18:30
Megosztás:

Valóság lehet a 2 dollár az FX Guys számára a közelgő altcoin rallyban?

A kriptovaluta piac a következő nagy altcoin rallyra készül, és sok befektető most ígéretes projektek felé fordítja figyelmét.
2024. 12. 13. 18:00
Megosztás:

Hogyan oldható meg gazdaságosan a rendszeres folyadékbevitel?

A rendszeres és megfelelő folyadékfogyasztás az egészséges életmód alapja. Az emberi szervezet számára nélkülözhetetlen a víz, hiszen számos létfontosságú funkcióhoz elengedhetetlen.
2024. 12. 13. 17:00
Megosztás: