Kétszámjegyű növekedés az intermodális áruforgalomban

Több mint tizenhárom százalékkal bővült tavaly a hazai intermodális áruforgalom, és a következő években is dinamikus növekedés várható – derül ki a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének (MLSZKSZ) felméréséből, amelyet a Nemzetközi Logisztikai Konferencián mutattak be csütörtökiön Herceghalmon. Az elemzés szerint tavaly még meghatározó volt a koronavírus-járvány hatása az árufuvarozásban, ugyanakkor a közúti szállítás a 2020-as jelentős visszaesés után erőre kapott. Az MLSZKSZ azzal számol, hogy orosz-ukrán konfliktus miatt megnehezül, lelassul és megdrágul az áruszállítás a keleti irányban.

Kétszámjegyű növekedés az intermodális áruforgalomban

Mozgalmas évet tud maga mögött a globális logisztika, több fejlemény együtt jelentős változásokat indított el vagy gyorsított fel. A koronavírus-járvány hatása még 2021-ben is meghatározó volt. A hirtelen megugró kereslet, illetve a túlkészletezési igény a teljes ellátási láncokon zavart okozott. A hajók szűkös szállítási és a kikötők elégtelen rakodási kapacitása, az ebből következő konténerhiány magasan tartotta a tengeri fuvardíjakat. A Brexit után kialakult problémákat továbbra sem sikerült megoldani. Szintén súlyosbította a helyzetet a tovább erősödő sofőrhiány.

A hazai fuvarozás – közút, vasút, víz – áruforgalmi összvolumene (277 millió tonna) 11,8 százalékkal, teljesítménye (54,4 milliárd tonnakilométer) 3 százalékkal nőtt tavaly 2020-hoz képest. A belföldi forgalomban a volumen 15,6 százalékkal, a tonnakilométer-teljesítmény 13,4 százalékkal, míg nemzetközi viszonylatban a volumen 2 százalékkal, a tonnakilométer-teljesítmény 5 százalékkal nőtt. A növekedés elsősorban a közúti fuvarozásnak köszönhető, amely a 2020-as jelentős csökkenés után tavaly bővült, és az elmúlt évek legnagyobb volumenét érte el.

Többéves csökkenés után nagyobb sebességbe kapcsolt a közút

A közúti áruforgalom 2018 óta tartó csökkenése 2021-ben visszafordult, és az egy évvel korábbihoz képest volumenben 16,4 százalékkal, árutonna-kilométerben 13,4 százalékkal bővült, sőt, még a 2019-es volument is felülmúlta 8 százalékkal. A belföldi forgalomban volt nagyobb mértékű a bővülés. A belföldi közúti áruforgalom erősödésének oka az építőipar növekedése, valamint az e-kereskedelemhez kapcsolódó futárszolgálati teljesítmény, a nemzetközi forgalomban pedig a gazdasági növekedés, azon belül a feldolgozóipar jelentős import-export igénye volt. A Magyarországon bejegyzett fuvarozó vállalkozások által szállított áruk 79 százalékát fuvarozták közúton.

Fékezett a vasút

A vasúti árufuvarozásban az áruforgalom volumene (49,6 millió tonna) 2020-hoz képest 4,2 százalékkal, a teljesítmény (10,9 milliárd tonnakilométer) 6 százalékkal csökkent, a belföldi forgalomban volt jelentősebb a visszaesés. Az eredményre hatással volt, hogy a 2020-ban a pandémia miatt jelentősen visszaesett közúti fuvarozás tavaly magára talált, miközben a vasúti szállítást hátrányosan érintik a gyakori vágányzárok, a határkeresztezési szűkületek, a tömeges lassújelek, valamint az egyeskocsi-forgalomra kapott támogatás hatása sem volt még érezhető.

Az MLSZKSZ elemzése szerint a vasúti árfuvarozási teljesítmény visszaesése ellenére az intermodális fuvarozás tavaly növelni tudta vasúton belüli részesedését, stabilan tartja a 20 százalék fölötti részarányát, lassú növekedési trendben.

Hullámzó teljesítmény vízen

A hazai belvízi áruforgalom teljesítménye az elmúlt években hullámzó teljesítményt mutat. A 2018-as óriási esést (-18%), 2019-ben egy még nagyobb arányú növekedés (24%) követte, és ez a lendület még 2020-ban is kitartott, de már csak kismértékben (2%). Tavaly viszont 8,9 százalékkal csökkent a volumen (8,0 millió tonna), a fuvarozási teljesítmény pedig 6,2 százalékkal (1,9 milliárd km). Jellemzően rövidebb távolságra és kisebb mennyiséget szállítottak hajón, mint 2020-ban.

A Magyarországot érintő tengeri konténerforgalom az MLSZKSZ felmérése szerint tavaly 341 ezer húszlábas konténer (TEU) volt, az import főleg déli irányból érkezett, majdnem nyolcszorosa az északi iránynak, az export viszont nagyjából kiegyenlített. Az egy évvel korábbihoz képest elősorban a déli irányú tengeri kikötőkből (Koper, Trieszt, Fiume), érkező forgalom bővült, aminek oka, hogy a magyar feldolgozóipar igényli a külföldi, zömében Távol-Keletről érkező alapanyagot.

Markánsan bővül az intermodális forgalom

A hazai intermodális forgalom az elmúlt években folyamatosan növekedést mutat, tavaly 13,3 százalékkal bővült 2020-hoz képest, csaknem 751 ezer TEU-t szállítottak kombinált módon. Az MLSZKSZ tapasztalatai szerint a koronavírus-járvány miatti 2020-as pánikhangulat, a lezárások, a határkeresztezési problémák, a fertőzésveszély, majd a Brexit miatt kialakult felhalmozás mind növelte az igényt az intermodális fuvarozás iránt, és ennek hatása 2021-ben jelent meg a piacokon. A forgalom túlnyomó része (91%) három közép-magyarországi kombiterminálon (BILK Kombiterminál, Mahart Container Center, METRANS) keresztül érkezett az országba.

A következő években várhatóan még dinamikusabban növekszik az intermodális fuvarozás részaránya, amit az Európai Unió is előnyben részesít. Ahhoz, hogy Magyarország teljesíteni tudja vállalt klímacéljait, évi 50-100 ezer kamionnyi forgalmat kellene közútról az intermodális fuvarozás (vasút-közút, belvíz-közút) felé terelni. Ez megoldást nyújthat a nemzetközi közúti fuvarozás egyik nagy problémájára, az egyre súlyosbodó gépjárművezető-hiányra is, amelyet tetéz, hogy az e-kereskedelem térnyerése és az ehhez kapcsolódó futárszolgálatok is elszívják a sofőröket.

A kombinált fuvarozáshoz viszont kisebb személyzetre van szükség még a nagy mennyiségű áru továbbítása esetén is. Emellett nem érintik a közúti torlódások, jól szervezhető és gyorsabb a közútnál, vasúton 24 óra alatt akár 1200 kilométert is meg tud tenni az áru (a vízi fuvarozás esetében ez 5-7 nap).

Előnyt kap az intermodális fuvarozás

A következő években egyre inkább teret nyerhet a konténerek átrakása mellett a nem daruzható pótkocsik (amelyek a teljes pótkocsi-állomány túlnyomó többségét teszik ki) vasúti szállítása is, ennek technológiai megvalósítása az új kombiterminálok fejlesztésénél is szempont. Az átadás előtt álló fényeslitkei East-West Gate terminálon is lesz ilyen képesség, és elkezdődött a zalaegerszegi kombiterminál fejlesztése is. Fontos lépés, hogy tart a Budapestet elkerülő V0 vasúti gyűrű végleges nyomvonalának meghatározása, aminek megvalósítását az MLSZKSZ tíz éve szorgalmazza.

Szállítási nehézségek a konfliktuszónában

Az MLSZKSZ gyorselemzése alapján azzal számol, hogy orosz-ukrán konfliktus miatt megnehezül, lelassul és megdrágul az áruszállítás a keleti irányban. Ukrajna átmenetileg kiesett a közúti, a vasúti és a légiforgalomból is. Sok Magyarországon dolgozó ukrán sofőr hazautazott, a magyarok nem akarnak, még kerülőúton sem, Oroszországba indulni. Így olyan logisztikai szolgáltatókat kell bevonni, amelyek szállítanak Oroszország felé. Ezért vélhetően Lengyelországban át is kell rakodni az árut, mindez többletköltéget jelent. Az árakra szintén hatással van az energia növekvő költsége, illetve a forintárfolyam is.

Többe kerülhet az iskolakezdés – mennyivel drágultak a „gyerekslágerek”?

Az infláció az iskolakezdésre is hatással van, a szülőknek a korábbinál nagyobb kiadásokkal kell számolniuk. Országosan az iskolanyitáshoz kötődő kiadások több mint 17 százalékát adja a tanuláshoz elengedhetetlen füzetekhez, papírárukhoz, rajzlapokhoz köthető forgalom, ezek a termékek pedig az idén akár 40-50 százalékkal drágábbak lehetnek, a nem papír jellegű irodaszerek ára pedig 30 százalékkal növekedhet. A K&H a hivatalos adatok alapján megnézte, hogy a gyerekek körében népszerűnek mondható termékek hivatalos országos átlagára hogyan változott: a hamburgernél például 35 százalékos áremelkedés látszik, míg egy hátizsák ára 17 százalékkal került feljebb.
2022. 08. 12. 13:00
Megosztás:

Magyarország kevésbé lesz érzékeny a további forint-leértékelődés irányába ható nyomásra

Infláció, jegybanki kamatok, energia árak – a kelet-közép-európai országok nagy tempóban reagálnak a változásokra, a Fidelity International szakértői pedig megnézték, mi várható a lengyel, cseh, román és magyar pénzügyi piacokon.
2022. 08. 12. 12:00
Megosztás:

A keresleti optimizmusra tovább emelkedik a kőolaj ára

A WTI 93,2, a Brent típusú kőolaj 99,3 dollár volt ma reggel az októberi leszállításra, míg az Ural azonnali leszállítási ára 77,5 dollár volt hordónként.
2022. 08. 12. 11:00
Megosztás:

A Lenovo egymást követő kilenc negyedévben javuló bevételt és nyereséget ért el

Erős első éves eredményeket jelentett be a Lenovo Group (HKSE: 992) (ADR: LNVGY), amely így a kilencedik egymást követő negyedévben növelte mind a bevételét, mind a nyereségét. Az első negyedéves nettó nyereség a tavalyihoz képest 11%-kal 516 millió dollárra, nem HKFRS[1] alapon az előző évhez képest pedig 35%-kal 556 millió dollárra nőtt. A bevételek 17 milliárd USD-re nőttek, ami 5%-os növekedést jelent az előző évhez képest változatlan árfolyamon számolva.
2022. 08. 12. 10:00
Megosztás:

Itt a válasz a repülőjegyadóra: 8 budapesti útvonalát bezárja a Ryanair

Megszünteti nyolc budapesti útvonalát a Ryanair, amely már a repülőjegyadó bevezetése után jelezte, hogy a plusz költségnek járatrikítások és -leállítások lehetnek a következményei - -írja a Bank360.
2022. 08. 12. 09:00
Megosztás:

Külföldi vagyonok - A németekhez kapcsolódik a legtöbb külhoni öröklési ügy

Legnagyobb részben, majdnem ötven százalékban Németországhoz kapcsolódtak a magyar határon átnyúló öröklési ügyek az elmúlt években – derült ki a Magyar Országos Közjegyzői Kamara (MOKK) Adatkutató Alintézetének elemzéséből. A németeket az osztrákok és a románok követik. Az elmúlt években egyre többször jelent meg magyarországi hagyatéki ügyekben külföldi vagyon, például egy németországi bankszámla, egy osztrák rendszámú autó vagy egy Seychelle-szigeteki cégtulajdon. Sokan nem tudják, hogy az uniós szabályok szerint nem biztos, hogy Magyarországon döntenek egy magyar elhunyt külföldi apartmanjának örökléséről, és más járhat a hagyatékból a házastársnak, ha párja Ausztriában, vagy ha itthon élt.
2022. 08. 12. 08:00
Megosztás:

Csúcsra járatja Magyarország legnagyobb vasöntödéjét a Busch-Hungária

Több mint 5.000 tonna öntvény előállításával Magyarország legnagyobb vasöntödéje szinte a teljes rendelkezésre álló termelési kapacitását kihasználta júniusban. A Busch-Hungária győri üzeme tavaly története egyik legsikeresebb évét zárta, de még így is sikerült az idén kétszer megdöntenie korábbi termelési és hatékonysági csúcsait. A várakozásokat meghaladó eredményeket következetes beruházási stratégia alapozta meg, és műszaki, technológiai, valamint a munkavégzést megkönnyítő beruházások teszik lehetővé.
2022. 08. 12. 07:00
Megosztás:

Egyre tudatosabbak és magabiztosabbak a magyarok, ha pénzügyekről van szó

Csaknem háromszor annyian vezetik rendszeresen a háztartás bevételeit és kiadásait, mint tavaly, és 52 százalék áll magabiztosan a pénzügyekhez – állapítja meg a KANTAR kutatása, melyet a Provident Pénzügyi Zrt. anyavállalata, az International Personal Finance (IPF) megbízásából készített. Anyagi jellegű tanácsokért a pénzügyi intézmények és szaktanácsadók mellett szívesen fordulnak a családjukhoz a megkérdezettek, akik szerint a pénzügyi tudatosság fejlesztése elsősorban az iskolák feladata.
2022. 08. 12. 06:00
Megosztás:

5 digitális trükk, amit érdemes megtanulnunk a fiataloktól

Attól, hogy aktív internethasználókká válunk, még nem kell egész nap a kijelző vagy a képernyő előtt gubbasztanunk. Sőt, az online megoldások közül sok nemhogy időrabló, de időt is spórolhatunk vele. A fiatalok világnapjára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) összegyűjtött néhány olyan megoldást, amit az idősebbeknek is érdemes lehet megtanulni.
2022. 08. 12. 05:00
Megosztás:

Az augusztusi nyugdíjat miért utalják így?

A KSH adatai között keresgélve azt láthatjuk, hogy Magyarország lakosságából (mely 9,7 millió fő) jelenleg mintegy 2.029.000 ember az, aki un. saját jogú nyugdíjas, azaz minden hónapban ennyi embernek utalják ki a nyugdíj-járandóságát. A legtöbb nyugdíjas korú már jó előre tudja, hogy melyik hónapban mikorra várható a nyugdíj kézbesítése, mégis érik időnként meglepetések (pl. évközi nyugdíj emelések, vagy épp a naptár-hatás miatti dátum-eltolódások a szokásos havi 12-i napról). De mikor érkezik a 2022 évi augusztus havi nyugdíj? Cikkünkben mutatjuk a hazai nyugdíjhelyzetet és azt is, hogy mikorra várható az augusztusi nyugdíj érkezése.
2022. 08. 12. 04:01
Megosztás:

Tetőablakcserével jelentősen csökkenthető a fűtésszámla

A nemrégiben bejelentett, rezsivel kapcsolatos változások következtében a családokban központi téma lett, miként tudnak a jövőben a költségeiken, leginkább a villany- és gázfogyasztásukon spórolni. Mivel a gáz ára jelentősebb mértékben emelkedik augusztus 1-jétől, így a korszerű fűtési megoldások, illetve az épületek hőmegtartó képességének javítása kiemelkedően fontossá, halaszthatatlanná vált.
2022. 08. 12. 02:00
Megosztás:

Nehezen indult a szezon, de továbbra is Európa élén a hazai csemegekukorica

Európában a legtöbb csemegekukorica Magyarországon terem. A szegmens versenyképességének megőrzése érdekében a jövőben már rövidtávon tovább kellene növelni az öntözött területek nagyságát és az MDMV vírusnak ellenálló fajták arányát, hangzott el a Syngenta hajdúszoboszlói szakmai rendezvényén.
2022. 08. 12. 01:00
Megosztás:

15%-kal nőtt a vendéglátás forgalma

Az egy évvel ezelőtti fokozatos nyitás miatt emelkedő bázishoz képest júniusban 14,7%-kal nőtt a vendéglátás forgalmának volumene a májusi 34,3%-os növekedés után, míg 35,3%-kal emelkedett az árbevétele. A második negyedévben átlagosan 46%-kal nőtt a vendéglátás forgalmának volumene az első negyedévi átlagos 80,5%-os növekedés után, míg az árbevétel 60%-kal bővült, így a vendéglátás továbbra is jelentősen támogatta a GDP növekedését. A következő hónapokban folytatódhat a vendéglátói szektor helyreállása, amit támogat a nemzetközi turizmus egyre erősödő helyreállása, ami a GDP növekedését is támogatja a következő negyedévekben.
2022. 08. 12. 00:01
Megosztás:

Az elszálló rezsiköltségek miatt egyre vonzóbbá válhatnak az újlakások

Jókor jött az újlakás-piacon, hogy az 5 százalékos lakásáfa, valamint a legnépszerűbb lakástámogatások, a Babaváró és a CSOK meghosszabbítását július végén bejelentették. Így az elmúlt fél évben némileg óvatosabbá vált beruházók és vevők egyaránt fellélegezhettek. A piac a magas infláció, valamint a növekvő kivitelezési idők és anyagköltségek ellenére viszonylag stabil lábakon áll az idei első féléves adatok tükrében: az OTP Jelzálogbank legfrissebb Budapesti Újlakás Értéktérképének adatai szerint több mint öt százalékkal több lakást adtak át, mint a tavalyi első félévben, az eladások pedig – részben a tavasszal még elérhető ZOP hitelnek köszönhetően – 20 százalékkal nőttek. Az OTP Ingatlanpont szakértői szerint az újlakások iránti érdeklődést az elszálló energiaárak erősíthetik a jövőben.
2022. 08. 11. 23:00
Megosztás:

Verhetetlen a tengerpart a magyaroknál, főleg, ha horvát

A júliusban megkötött utasbiztosítások több mint kétharmada tengerparti nyaralásra szólt. A legnépszerűbb úti cél Horvátország volt, a legdrágább biztosítás pedig meghaladta a 180 ezer forintot – derül ki a Bank360.hu utazási indexéből.
2022. 08. 11. 22:00
Megosztás:

A megemelkedett árak miatt aggódik a street food-ágazat

A food truck meghatározó eleme a magyar gasztronómiának, egyre trendibb a fiatalok és a családok körében is. Felismerték az éttermek is az igényt, és sokan kialakítottak büfékocsit, amivel hétvégente járják az országot. Az idei év ismét nagy kihívás elé állította a vendéglátóipart a megnövekedett munkaerő-, és alapanyagköltségekkel, valamint az elszállt energiaárakkal. Ennek hatására 30-40%-kal is megemelkedtek az eladási árak, viszont jelentősen csökkent a haszonkulcs. Horváth Zoltán, a Magyar Street Food Egyesület elnöke és a Food Truck Show főszervezője fáradhatatlanul azon dolgozik, hogy támogassa a műfaj hazai működését és a food truck kultúrája a hétköznapok részévé váljon.
2022. 08. 11. 21:00
Megosztás:

Csehországba továbbra sem érkezik orosz kőolaj

Továbbra sem érkezik orosz kőolaj Csehországba a Barátság vezetéken keresztül - jelentette csütörtökön reggel a cseh közszolgálati hírtelevízió (CT24) a Barátság és az IKL kőolajvezetékeket üzemeltető Mero társaságra hivatkozva.
2022. 08. 11. 20:00
Megosztás:

Robosztus bevételnövekedés mellett tizedére esett vissza az Erste Bank adózott nyeresége a rendkívüli tételek miatt

Az Erste Banknál 18 százalékkal nőtt az új finanszírozás volumene az idei első félévben, míg az ügyfélhitelek és kötvények állománya 11 százalékkal bővült egy év alatt. A működési bevételeket 9,4 százalékkal sikerült növelni, az emelkedő költségek, az „extraprofit” adó és a Sberbank-ügyfelek kártalanítása azonban elvitte a pénzintézet nyereségének nagy részét.
2022. 08. 11. 19:00
Megosztás:

Ismét egyre népszerűbbek a "szedd magad" akciók

A KSH tegnap közzétett adatai szerint júliusban 15,4 százalékkal volt magasabb a zöldség és gyümölcs fogyasztói ára, mint egy évvel korábban. A gyümölcspiacon régen látott árrobbanás egyre többeket fordít ismét az úgynevezett „szedd magad” akciók felé. Az alacsony szinten beragadó termelői árak és a munkaerőpiaci helyzet miatt a termelők is egyre több kertet nyitnak meg a gyümölcsszedő vásárlók előtt.
2022. 08. 11. 18:00
Megosztás:

Gyorsult az infláció Csehországban

Júliusban 17,5 százalékra nőtt az éves szintű infláció Csehországban a júniusi 17,2 százalékról - közölte a Cseh Statisztikai Hivatal (CSÚ) szerdán Prágában. A fogyasztói árak sorozatban immár 13 hónapja emelkednek.
2022. 08. 11. 17:00
Megosztás: