Kétszámjegyű növekedés az intermodális áruforgalomban

Több mint tizenhárom százalékkal bővült tavaly a hazai intermodális áruforgalom, és a következő években is dinamikus növekedés várható – derül ki a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének (MLSZKSZ) felméréséből, amelyet a Nemzetközi Logisztikai Konferencián mutattak be csütörtökiön Herceghalmon. Az elemzés szerint tavaly még meghatározó volt a koronavírus-járvány hatása az árufuvarozásban, ugyanakkor a közúti szállítás a 2020-as jelentős visszaesés után erőre kapott. Az MLSZKSZ azzal számol, hogy orosz-ukrán konfliktus miatt megnehezül, lelassul és megdrágul az áruszállítás a keleti irányban.

Kétszámjegyű növekedés az intermodális áruforgalomban

Mozgalmas évet tud maga mögött a globális logisztika, több fejlemény együtt jelentős változásokat indított el vagy gyorsított fel. A koronavírus-járvány hatása még 2021-ben is meghatározó volt. A hirtelen megugró kereslet, illetve a túlkészletezési igény a teljes ellátási láncokon zavart okozott. A hajók szűkös szállítási és a kikötők elégtelen rakodási kapacitása, az ebből következő konténerhiány magasan tartotta a tengeri fuvardíjakat. A Brexit után kialakult problémákat továbbra sem sikerült megoldani. Szintén súlyosbította a helyzetet a tovább erősödő sofőrhiány.

A hazai fuvarozás – közút, vasút, víz – áruforgalmi összvolumene (277 millió tonna) 11,8 százalékkal, teljesítménye (54,4 milliárd tonnakilométer) 3 százalékkal nőtt tavaly 2020-hoz képest. A belföldi forgalomban a volumen 15,6 százalékkal, a tonnakilométer-teljesítmény 13,4 százalékkal, míg nemzetközi viszonylatban a volumen 2 százalékkal, a tonnakilométer-teljesítmény 5 százalékkal nőtt. A növekedés elsősorban a közúti fuvarozásnak köszönhető, amely a 2020-as jelentős csökkenés után tavaly bővült, és az elmúlt évek legnagyobb volumenét érte el.

Többéves csökkenés után nagyobb sebességbe kapcsolt a közút

A közúti áruforgalom 2018 óta tartó csökkenése 2021-ben visszafordult, és az egy évvel korábbihoz képest volumenben 16,4 százalékkal, árutonna-kilométerben 13,4 százalékkal bővült, sőt, még a 2019-es volument is felülmúlta 8 százalékkal. A belföldi forgalomban volt nagyobb mértékű a bővülés. A belföldi közúti áruforgalom erősödésének oka az építőipar növekedése, valamint az e-kereskedelemhez kapcsolódó futárszolgálati teljesítmény, a nemzetközi forgalomban pedig a gazdasági növekedés, azon belül a feldolgozóipar jelentős import-export igénye volt. A Magyarországon bejegyzett fuvarozó vállalkozások által szállított áruk 79 százalékát fuvarozták közúton.

Fékezett a vasút

A vasúti árufuvarozásban az áruforgalom volumene (49,6 millió tonna) 2020-hoz képest 4,2 százalékkal, a teljesítmény (10,9 milliárd tonnakilométer) 6 százalékkal csökkent, a belföldi forgalomban volt jelentősebb a visszaesés. Az eredményre hatással volt, hogy a 2020-ban a pandémia miatt jelentősen visszaesett közúti fuvarozás tavaly magára talált, miközben a vasúti szállítást hátrányosan érintik a gyakori vágányzárok, a határkeresztezési szűkületek, a tömeges lassújelek, valamint az egyeskocsi-forgalomra kapott támogatás hatása sem volt még érezhető.

Az MLSZKSZ elemzése szerint a vasúti árfuvarozási teljesítmény visszaesése ellenére az intermodális fuvarozás tavaly növelni tudta vasúton belüli részesedését, stabilan tartja a 20 százalék fölötti részarányát, lassú növekedési trendben.

Hullámzó teljesítmény vízen

A hazai belvízi áruforgalom teljesítménye az elmúlt években hullámzó teljesítményt mutat. A 2018-as óriási esést (-18%), 2019-ben egy még nagyobb arányú növekedés (24%) követte, és ez a lendület még 2020-ban is kitartott, de már csak kismértékben (2%). Tavaly viszont 8,9 százalékkal csökkent a volumen (8,0 millió tonna), a fuvarozási teljesítmény pedig 6,2 százalékkal (1,9 milliárd km). Jellemzően rövidebb távolságra és kisebb mennyiséget szállítottak hajón, mint 2020-ban.

A Magyarországot érintő tengeri konténerforgalom az MLSZKSZ felmérése szerint tavaly 341 ezer húszlábas konténer (TEU) volt, az import főleg déli irányból érkezett, majdnem nyolcszorosa az északi iránynak, az export viszont nagyjából kiegyenlített. Az egy évvel korábbihoz képest elősorban a déli irányú tengeri kikötőkből (Koper, Trieszt, Fiume), érkező forgalom bővült, aminek oka, hogy a magyar feldolgozóipar igényli a külföldi, zömében Távol-Keletről érkező alapanyagot.

Markánsan bővül az intermodális forgalom

A hazai intermodális forgalom az elmúlt években folyamatosan növekedést mutat, tavaly 13,3 százalékkal bővült 2020-hoz képest, csaknem 751 ezer TEU-t szállítottak kombinált módon. Az MLSZKSZ tapasztalatai szerint a koronavírus-járvány miatti 2020-as pánikhangulat, a lezárások, a határkeresztezési problémák, a fertőzésveszély, majd a Brexit miatt kialakult felhalmozás mind növelte az igényt az intermodális fuvarozás iránt, és ennek hatása 2021-ben jelent meg a piacokon. A forgalom túlnyomó része (91%) három közép-magyarországi kombiterminálon (BILK Kombiterminál, Mahart Container Center, METRANS) keresztül érkezett az országba.

A következő években várhatóan még dinamikusabban növekszik az intermodális fuvarozás részaránya, amit az Európai Unió is előnyben részesít. Ahhoz, hogy Magyarország teljesíteni tudja vállalt klímacéljait, évi 50-100 ezer kamionnyi forgalmat kellene közútról az intermodális fuvarozás (vasút-közút, belvíz-közút) felé terelni. Ez megoldást nyújthat a nemzetközi közúti fuvarozás egyik nagy problémájára, az egyre súlyosbodó gépjárművezető-hiányra is, amelyet tetéz, hogy az e-kereskedelem térnyerése és az ehhez kapcsolódó futárszolgálatok is elszívják a sofőröket.

A kombinált fuvarozáshoz viszont kisebb személyzetre van szükség még a nagy mennyiségű áru továbbítása esetén is. Emellett nem érintik a közúti torlódások, jól szervezhető és gyorsabb a közútnál, vasúton 24 óra alatt akár 1200 kilométert is meg tud tenni az áru (a vízi fuvarozás esetében ez 5-7 nap).

Előnyt kap az intermodális fuvarozás

A következő években egyre inkább teret nyerhet a konténerek átrakása mellett a nem daruzható pótkocsik (amelyek a teljes pótkocsi-állomány túlnyomó többségét teszik ki) vasúti szállítása is, ennek technológiai megvalósítása az új kombiterminálok fejlesztésénél is szempont. Az átadás előtt álló fényeslitkei East-West Gate terminálon is lesz ilyen képesség, és elkezdődött a zalaegerszegi kombiterminál fejlesztése is. Fontos lépés, hogy tart a Budapestet elkerülő V0 vasúti gyűrű végleges nyomvonalának meghatározása, aminek megvalósítását az MLSZKSZ tíz éve szorgalmazza.

Szállítási nehézségek a konfliktuszónában

Az MLSZKSZ gyorselemzése alapján azzal számol, hogy orosz-ukrán konfliktus miatt megnehezül, lelassul és megdrágul az áruszállítás a keleti irányban. Ukrajna átmenetileg kiesett a közúti, a vasúti és a légiforgalomból is. Sok Magyarországon dolgozó ukrán sofőr hazautazott, a magyarok nem akarnak, még kerülőúton sem, Oroszországba indulni. Így olyan logisztikai szolgáltatókat kell bevonni, amelyek szállítanak Oroszország felé. Ezért vélhetően Lengyelországban át is kell rakodni az árut, mindez többletköltéget jelent. Az árakra szintén hatással van az energia növekvő költsége, illetve a forintárfolyam is.

Nagy átalakulás után a magyar lakáspiac – Mit hozhat még az Otthon Start?

Az elmúlt öt évben jelentősen átalakult Budapest és a megyeszékhelyek lakáspiaca a kereslet és a kínálat függvényében. Nem meglepő módon a főváros nagy részén 2024-ben alig értékesítettek családi házakat, vidéken viszont voltak olyan nagyvárosok, ahol a piac negyedét ezek tették ki. A következő időszakban a most induló Otthon Start kedvezményes hitelprogram hozhat komolyabb változásokat, Budapesten még inkább felértékelődhetnek a jó állapotú, kisebb lakások, vidéken azonban a magasabb összeghatár miatt a családi házak iránt is megnövekedhet az érdeklődés – olvasható az OTP Ingatlanpont friss elemzésében.
2025. 09. 12. 05:00
Megosztás:

Piaci körkép: fordulóponthoz érkezett a magyar szállítmányozás

A hazai szállítmányozási és logisztikai szektor egy folyamatosan változó környezetben próbál egyensúlyt teremteni a digitalizációs forradalom, a fenntarthatósági elvárások, az e-kereskedelem robbanásszerű növekedése és a nemzetközi gazdasági kihívások között. Miközben az iparág szereplői innovációs versenyt futnak az ügyféligényekkel – valós idejű nyomkövetés, környezetbarát megoldások, zero waste logisztika – addig a háttérben egyre élesebb problémák húzódnak: munkaerőhiány, infrastrukturális hiányosságok, drasztikusan emelkedő működési költségek, globális ellátási zavarok és egyre komplexebb vám- és kereskedelmi szabályozások. Az ágazat jövője már nemcsak a járműveken, hanem az adatvezérelt döntéseken, a mesterséges intelligencián és a proaktív kapacitásmenedzsmenten is múlik.
2025. 09. 12. 04:30
Megosztás:

Lezajlott a Startup Világbajnokság budapesti fordulója - Az EV.analytica képviseli Magyarországot a San Franciscó-i döntőben

A Startup Világbajnokság budapesti fordulójával hivatalosan is megkezdődött az őszi startup szezon. A rangos eseményen az EV.analytica csapata diadalmaskodott, így ők utazhatnak a San Franciscó-i világdöntőre, ahol a fődíj egy 1 millió dolláros befektetés.
2025. 09. 12. 04:00
Megosztás:

Az Alföldön csak lassan mérséklődik az aszály

A hét első felének esői, záporai sokfelé adtak alapos öntözést, de a Duna-Tisza közének déli felén továbbra is igen száraz a talaj. Vasárnap és a jövő hét elején további csapadékra kell készülni, így várhatóan az eddig szárazabb területeken is mérséklődni fog az aszály - írta a HungaroMet Zrt. csütörtöki agrometeorológiai elemzésében.
2025. 09. 12. 03:30
Megosztás:

Újpesten csaknem kétszeresére ugrott az ingatlankereslet

A Duna House legfrissebb adatai szerint augusztusban Budapest IV. kerületének népszerűsége látványosan nőtt az 1 évvel korábbihoz képest: míg 2024 augusztusában az érdeklődők csupán 6,6%-a keresett itt ingatlant, addig idén augusztusban már 11,1%-uk. A közel kétszeres erősödés jól mutatja, hogy Újpest az egyik legdinamikusabban fejlődő fővárosi kerület az ingatlanpiacon.
2025. 09. 12. 03:00
Megosztás:

A francia kormány bukásának okai és következményei

Nem okozott senki számára különösebb meglepetést, hogy szeptember 8-án François Bayrou elvesztette a saját maga és kormánya ellen kért bizalmi szavazást a Nemzetgyűlésben, miután az ellenzék bírálta a megszorító intézkedéseket javasló költségvetési tervét. Mintha a tavalyi forgatókönyv szerint forgatott filmet néznénk újra. A Bayrou-kormány bukása Franciaország politikai instabilitását hozza ismételten előtérbe. Emmanuel Macron, akit az újabb válságért felelősnek tartanak, az ellenzék nyomása alatt áll, hogy mielőbb új miniszterelnököt nevezzen ki. Magán az eseményen túl azonban azt érdemes megvizsgálnunk, hogy mit takar ez a kialakult válsághelyzet, illetve, hogy milyen következményei lehetnek Európára nézve.
2025. 09. 12. 02:30
Megosztás:

Átadták az idei Érték és Minőség Nagydíj pályázat elismeréseit

Harmincnégy pályázó negyven pályázata - köztük két határon túli vállalkozás - kapta meg az idén az Érték és Minőség Nagydíj elismerést, a díjakat csütörtökön adták át az Országházban; a díjazottak közülük többen az alapítók és a kiírók tanácsa külön elismeréseiben is részesültek.
2025. 09. 12. 02:00
Megosztás:

Kéknyelv-betegséget mutatottak ki Somogy vármegyében - veszélyes?

Kéknyelv betegség jelenlétét mutatták ki egy Somogy vármegyei szarvasmarha-telepről származó mintákból; a telepen azonnal megfigyelési zárlatot rendelt el az állategészségügyi hatóság - közölte a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) csütörtökön a honlapján.
2025. 09. 12. 01:30
Megosztás:

Albérlet árak 2025 augusztus - mi történik?

Lassult a drágulás üteme az albérletpiacon: augusztusban országosan 1,1, Budapesten 0,7 százalékkal nőttek a bérleti díjak, ami háromhavi mélypontot jelent. Éves szinten ugyanakkor országosan 7,5, Budapesten pedig 7,2 százalékos volt a drágulás. Szeptember elején a kiadó lakások átlagos bérleti díja 260 ezer forintot tett ki, viszont ismét három olyan kerület van, ahol 200 ezer forint alatt maradtak az átlagértékek. A bérlőjelölteknek kedvez, hogy rekordszélessé vált a választék: szeptember elején 18,1 ezer kiadó lakás és ház közül válogathattak a bérlők, ilyen bőséges kínálatra legutóbb 2021 nyarán volt példa.
2025. 09. 12. 01:00
Megosztás:

Mi történt Amerikában? Mi ez az inflációs adat?

Augusztusában 2,9%-ra gyorsult az éves infláció az Egyesült Államokban, ami megfelelt az előzetes várakozásoknak.
2025. 09. 12. 00:30
Megosztás:

Parabolikus növekedés előtt a Bitcoin Hyper

Új nap, újabb lépés a Bitcoin új csúcsa felé. Miután a hétvégén és a hét elején is fokozatosan emelkedett, az árfolyam elérte a 114 000 dollárt. Nagy esemény van a láthatáron, hiszen a befektetők már javában készülnek a jövő heti FOMC kamatdöntésre.
2025. 09. 12. 00:01
Megosztás:

Bóka János: az Európai Bíróság ítélete nem akadályozza a paksi bővítést

Az Európai Bíróság csütörtökön közzétett ítélete az Európai Bizottság egy korábbi határozatát semmisítette meg, Magyarország részéről nem állapított meg jogsértést, így semmilyen akadálya nincs annak, hogy a Paks2 beruházás folytatódjon - mondta az európai uniós ügyekért felelős miniszter csütörtökön Budapesten, a Kormányinfón.
2025. 09. 11. 23:30
Megosztás:

Péntektől közvetlen vonatjáratokkal érhető el Beregszász és Ungvár

Péntektől közvetlen vonatjáratokkal érhető el Magyarországról Beregszász és Ungvár, miután az ukrajnai vasúthálózat fejlesztése lehetővé teszi Kárpátalja határmenti térségének könnyebb elérését – közölte az MTI-vel szerdán a MÁV.
2025. 09. 11. 23:00
Megosztás:

Új ipari csarnokot építenek Újkígyóson

Új ipari csarnokot építenek a Békés vármegyei Újkígyóson 225 millió forint uniós támogatásból.
2025. 09. 11. 22:30
Megosztás:

Lassult az éves infláció Oroszországban

Oroszországban lassult az éves infláció augusztusban, havi összevetésben pedig defláció volt a statisztikai hivatal adatai szerint.
2025. 09. 11. 22:00
Megosztás:

Nagy István: megalakult az Erdészeti Klímaadaptációs Fórum

Megalakult az Erdészeti Klímaadaptációs Fórum az ágazati szereplők részvételével, hogy megfelelő szakmai alapot teremtsen az erdők túlélésének biztosítására - mondta az agrárminiszter csütörtökön, a Pilisi Parkerdő Zrt., Szentendrei Erdészetének pomázi erdőrészleténél, az Újszülöttek erdejében.
2025. 09. 11. 21:30
Megosztás:

Kriptovaluta hírek: Avalanche – mi mozgatja az AVAX árfolyamát?

Az Avalanche (AVAX) árfolyama az utóbbi időben jelentős mozgásokat mutat – de mi áll a háttérben? Elemzésünkben összeszedtük azokat a főbb híreket, bejelentéseket, piaci és szabályozási eseményeket, amelyek erősen hatnak az AVAX értékére, valamint feltárjuk, mi lehet a következő katalizátor.
2025. 09. 11. 21:00
Megosztás:

Erősödött a forint csütörtök estére

Erősödött a forint a főbb devizákkal szemben csütörtökön kora estére a bankközi devizapiacon reggelhez képest.
2025. 09. 11. 20:30
Megosztás:

Az infláció nem okoz fejtörést az EKB-nak

Az Európai Központi Bank a várakozásunknak és a széleskörű piaci várakozásoknak is megfelelően 2,00%-on hagyta a betéti rátát.
2025. 09. 11. 20:00
Megosztás:

Magyarország visszanyerte a ragadós száj- és körömfájás betegségtől való mentességét

Magyarország sikeresen megfékezte a kormány intézkedéseinek köszönhetően a ragadós száj- és körömfájás (RSZKF) betegséget, ennek eredményeként az Állategészségügyi Világszervezet (WOAH) szeptember 10-i hatállyal visszaállította Magyarország hivatalos mentes státuszát - jelentette be csütörtöki közleményében Nagy István agrárminiszter.
2025. 09. 11. 19:30
Megosztás: