Kétszámjegyű növekedés az intermodális áruforgalomban

Több mint tizenhárom százalékkal bővült tavaly a hazai intermodális áruforgalom, és a következő években is dinamikus növekedés várható – derül ki a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének (MLSZKSZ) felméréséből, amelyet a Nemzetközi Logisztikai Konferencián mutattak be csütörtökiön Herceghalmon. Az elemzés szerint tavaly még meghatározó volt a koronavírus-járvány hatása az árufuvarozásban, ugyanakkor a közúti szállítás a 2020-as jelentős visszaesés után erőre kapott. Az MLSZKSZ azzal számol, hogy orosz-ukrán konfliktus miatt megnehezül, lelassul és megdrágul az áruszállítás a keleti irányban.

Kétszámjegyű növekedés az intermodális áruforgalomban

Mozgalmas évet tud maga mögött a globális logisztika, több fejlemény együtt jelentős változásokat indított el vagy gyorsított fel. A koronavírus-járvány hatása még 2021-ben is meghatározó volt. A hirtelen megugró kereslet, illetve a túlkészletezési igény a teljes ellátási láncokon zavart okozott. A hajók szűkös szállítási és a kikötők elégtelen rakodási kapacitása, az ebből következő konténerhiány magasan tartotta a tengeri fuvardíjakat. A Brexit után kialakult problémákat továbbra sem sikerült megoldani. Szintén súlyosbította a helyzetet a tovább erősödő sofőrhiány.

A hazai fuvarozás – közút, vasút, víz – áruforgalmi összvolumene (277 millió tonna) 11,8 százalékkal, teljesítménye (54,4 milliárd tonnakilométer) 3 százalékkal nőtt tavaly 2020-hoz képest. A belföldi forgalomban a volumen 15,6 százalékkal, a tonnakilométer-teljesítmény 13,4 százalékkal, míg nemzetközi viszonylatban a volumen 2 százalékkal, a tonnakilométer-teljesítmény 5 százalékkal nőtt. A növekedés elsősorban a közúti fuvarozásnak köszönhető, amely a 2020-as jelentős csökkenés után tavaly bővült, és az elmúlt évek legnagyobb volumenét érte el.

Többéves csökkenés után nagyobb sebességbe kapcsolt a közút

A közúti áruforgalom 2018 óta tartó csökkenése 2021-ben visszafordult, és az egy évvel korábbihoz képest volumenben 16,4 százalékkal, árutonna-kilométerben 13,4 százalékkal bővült, sőt, még a 2019-es volument is felülmúlta 8 százalékkal. A belföldi forgalomban volt nagyobb mértékű a bővülés. A belföldi közúti áruforgalom erősödésének oka az építőipar növekedése, valamint az e-kereskedelemhez kapcsolódó futárszolgálati teljesítmény, a nemzetközi forgalomban pedig a gazdasági növekedés, azon belül a feldolgozóipar jelentős import-export igénye volt. A Magyarországon bejegyzett fuvarozó vállalkozások által szállított áruk 79 százalékát fuvarozták közúton.

Fékezett a vasút

A vasúti árufuvarozásban az áruforgalom volumene (49,6 millió tonna) 2020-hoz képest 4,2 százalékkal, a teljesítmény (10,9 milliárd tonnakilométer) 6 százalékkal csökkent, a belföldi forgalomban volt jelentősebb a visszaesés. Az eredményre hatással volt, hogy a 2020-ban a pandémia miatt jelentősen visszaesett közúti fuvarozás tavaly magára talált, miközben a vasúti szállítást hátrányosan érintik a gyakori vágányzárok, a határkeresztezési szűkületek, a tömeges lassújelek, valamint az egyeskocsi-forgalomra kapott támogatás hatása sem volt még érezhető.

Az MLSZKSZ elemzése szerint a vasúti árfuvarozási teljesítmény visszaesése ellenére az intermodális fuvarozás tavaly növelni tudta vasúton belüli részesedését, stabilan tartja a 20 százalék fölötti részarányát, lassú növekedési trendben.

Hullámzó teljesítmény vízen

A hazai belvízi áruforgalom teljesítménye az elmúlt években hullámzó teljesítményt mutat. A 2018-as óriási esést (-18%), 2019-ben egy még nagyobb arányú növekedés (24%) követte, és ez a lendület még 2020-ban is kitartott, de már csak kismértékben (2%). Tavaly viszont 8,9 százalékkal csökkent a volumen (8,0 millió tonna), a fuvarozási teljesítmény pedig 6,2 százalékkal (1,9 milliárd km). Jellemzően rövidebb távolságra és kisebb mennyiséget szállítottak hajón, mint 2020-ban.

A Magyarországot érintő tengeri konténerforgalom az MLSZKSZ felmérése szerint tavaly 341 ezer húszlábas konténer (TEU) volt, az import főleg déli irányból érkezett, majdnem nyolcszorosa az északi iránynak, az export viszont nagyjából kiegyenlített. Az egy évvel korábbihoz képest elősorban a déli irányú tengeri kikötőkből (Koper, Trieszt, Fiume), érkező forgalom bővült, aminek oka, hogy a magyar feldolgozóipar igényli a külföldi, zömében Távol-Keletről érkező alapanyagot.

Markánsan bővül az intermodális forgalom

A hazai intermodális forgalom az elmúlt években folyamatosan növekedést mutat, tavaly 13,3 százalékkal bővült 2020-hoz képest, csaknem 751 ezer TEU-t szállítottak kombinált módon. Az MLSZKSZ tapasztalatai szerint a koronavírus-járvány miatti 2020-as pánikhangulat, a lezárások, a határkeresztezési problémák, a fertőzésveszély, majd a Brexit miatt kialakult felhalmozás mind növelte az igényt az intermodális fuvarozás iránt, és ennek hatása 2021-ben jelent meg a piacokon. A forgalom túlnyomó része (91%) három közép-magyarországi kombiterminálon (BILK Kombiterminál, Mahart Container Center, METRANS) keresztül érkezett az országba.

A következő években várhatóan még dinamikusabban növekszik az intermodális fuvarozás részaránya, amit az Európai Unió is előnyben részesít. Ahhoz, hogy Magyarország teljesíteni tudja vállalt klímacéljait, évi 50-100 ezer kamionnyi forgalmat kellene közútról az intermodális fuvarozás (vasút-közút, belvíz-közút) felé terelni. Ez megoldást nyújthat a nemzetközi közúti fuvarozás egyik nagy problémájára, az egyre súlyosbodó gépjárművezető-hiányra is, amelyet tetéz, hogy az e-kereskedelem térnyerése és az ehhez kapcsolódó futárszolgálatok is elszívják a sofőröket.

A kombinált fuvarozáshoz viszont kisebb személyzetre van szükség még a nagy mennyiségű áru továbbítása esetén is. Emellett nem érintik a közúti torlódások, jól szervezhető és gyorsabb a közútnál, vasúton 24 óra alatt akár 1200 kilométert is meg tud tenni az áru (a vízi fuvarozás esetében ez 5-7 nap).

Előnyt kap az intermodális fuvarozás

A következő években egyre inkább teret nyerhet a konténerek átrakása mellett a nem daruzható pótkocsik (amelyek a teljes pótkocsi-állomány túlnyomó többségét teszik ki) vasúti szállítása is, ennek technológiai megvalósítása az új kombiterminálok fejlesztésénél is szempont. Az átadás előtt álló fényeslitkei East-West Gate terminálon is lesz ilyen képesség, és elkezdődött a zalaegerszegi kombiterminál fejlesztése is. Fontos lépés, hogy tart a Budapestet elkerülő V0 vasúti gyűrű végleges nyomvonalának meghatározása, aminek megvalósítását az MLSZKSZ tíz éve szorgalmazza.

Szállítási nehézségek a konfliktuszónában

Az MLSZKSZ gyorselemzése alapján azzal számol, hogy orosz-ukrán konfliktus miatt megnehezül, lelassul és megdrágul az áruszállítás a keleti irányban. Ukrajna átmenetileg kiesett a közúti, a vasúti és a légiforgalomból is. Sok Magyarországon dolgozó ukrán sofőr hazautazott, a magyarok nem akarnak, még kerülőúton sem, Oroszországba indulni. Így olyan logisztikai szolgáltatókat kell bevonni, amelyek szállítanak Oroszország felé. Ezért vélhetően Lengyelországban át is kell rakodni az árut, mindez többletköltéget jelent. Az árakra szintén hatással van az energia növekvő költsége, illetve a forintárfolyam is.

A fiatalok kriptóba menekülnek: az elérhetetlen lakhatás hajtja a kockázatos befektetések felé a Z generációt

Ahogy az ingatlanárak egyre jobban elszakadnak a fizetőképes kereslettől, a fiatal amerikaiak – és velük együtt a britek is – újfajta pénzügyi stratégiák után néznek. A kriptovaluták és NFT-k nem csupán trendek számukra, hanem egyfajta „utolsó esély” arra, hogy vagyont építsenek egy olyan gazdaságban, ahol a saját otthonhoz jutás reménye már-már elérhetetlen álom. Egy friss tanulmány és a Financial Times elemzése most rávilágít arra, hogy a kriptobefektetések mögött sokkal több van, mint puszta YOLO-hangulat – ezek a döntések valójában egy racionális, ám kétségbeesett válaszreakciók a gazdasági valóságra.
2025. 12. 01. 01:00
Megosztás:

Óvatos optimizmus a kriptopiacon: fokozatos visszapattanást mutat a hangulat

A múlt heti erőteljes eladási hullám után a kriptopiac lassan, de biztosan kezd magához térni. Bár a hangulat továbbra is óvatos, a Bitcoin és az altcoinok árfolyama fokozatos emelkedésnek indult, és a derivatív piac is mutatja a stabilizáció jeleit. A Bybit tőzsde és a Block Scholes elemzőplatform közös jelentésben foglalta össze a legfrissebb trendeket, melyek alapján úgy tűnik: a piac a legrosszabbtól egyelőre nem tart.
2025. 11. 30. 23:59
Megosztás:

96 órányi egyedi bónusz és jutalom, több mint 1 millió dolláros nyereményalappal a reflektorfénybe helyezi a $TAP-et – XRP és SOL trendforduló

A befektetők nem csak hátradőlnek – aktívan részt vesznek abban, ami a kriptoszektor eddigi legnagyobb Black Friday eseményének ígérkezik.
2025. 11. 30. 23:00
Megosztás:

Kína újra lecsap a kriptóra: a stabilcoinokat pénzügyi fenyegetésnek tekintik

Kína ismételten megerősítette a digitális eszközökkel szembeni szigorú álláspontját, és most különösen a stabilcoinok ellen szólalt fel. A Kínai Népi Bank (PBoC) egy több hatóságot felölelő találkozó után kemény hangvételű nyilatkozatban hívta fel a figyelmet az újraéledő kriptospekuláció veszélyeire, miközben a digitális jüan programot egyre erőteljesebben támogatja. A cikkből kiderül, miért száműzi Peking továbbra is a magánkézben lévő digitális valutákat, miközben saját, állami megoldását népszerűsíti.
2025. 11. 30. 21:00
Megosztás:

A legjobb választás az utolsó Black Friday hozamokra: Digitap ($TAP) lekörözi az ETH-t (3 000 USD) és a BTC-t (92 000 USD)

Miközben a kriptopiac küzd, hogy kilábaljon a jelenlegi medvetrendből, az okos befektetők egyre inkább hátat fordítanak a vezető érméknek, mint az Ethereum (ETH) és a Bitcoin (BTC). Az év végi nagy hozam reményében felerősödött az alternatív altcoinok iránti kereslet, és a befektetők figyelme a Digitap ($TAP) felé fordult – ez egy új kripto előértékesítés, amely jelentős növekedési potenciállal rendelkezik.
2025. 11. 30. 20:00
Megosztás:

BME: pályára állt a Hunity kisműhold

Pályára állt a Hunity kisműhold, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) hatodik diákműholdja számos tudományos műszert és kísérletet vitt a világűrbe - tájékoztatta az egyetem vasárnap az MTI-t.
2025. 11. 30. 19:00
Megosztás:

Rekordjövedelmek és javuló biztonságérzet a középkorúaknál a K&H felmérése szerint

Rekordszintre, 625 ezer forintra emelkedett a 30–59 évesek átlagos nettó háztartási jövedelme a harmadik negyedévben, ez az összeg a K&H biztos jövő felmérésének eddigi legmagasabb értéke, a becsült mediánérték pedig 518 ezer forint volt. A megkérdezettek 26 százaléka alacsony, 35 százaléka közepes, 39 százaléka pedig magas jövedelmi kategóriába tartozik, miközben a 2015-ös indulás óta többször is felfelé kellett igazítani a jövedelmi sávok határait az emelkedő jövedelmek és az infláció miatt. A K&H biztos jövő felmérésén alapuló kutatás, amely a 30–59 évesek jövedelmi helyzetét és anyagi biztonságérzetét is vizsgálta, azt mutatja, hogy az átlagjövedelem tartósan magas szinten áll, és ezzel párhuzamosan a magukat kifejezetten anyagi biztonságban érzők aránya 30 százalékra nőtt.
2025. 11. 30. 18:00
Megosztás:

Már az idén 500 milliárd forintnyi új lakáshitel-szerződést hozhat az Otthon Start

Az eddig nyilvánosságra hozott adatok alapján már az idén elérheti az 500 milliárd forintot az Otthon Start hitel új szerződéseinek összege a BiztosDöntés.hu számításai szerint. Ezzel az idei új lakáshitel-kihelyezések összege messze meghaladja majd a 2024-es rekordot is, miközben a támogatott hitelek részesedése is megugrik a piacon.
2025. 11. 30. 17:00
Megosztás:

Nyit a 21. MikulásGyár

Joulupukki nyitja meg a 21. MikulásGyárat.
2025. 11. 30. 16:00
Megosztás:

Teltházra készülnek a reptéri szállodák

Jelentős keresletre számítanak a reptérközeli szállodák az ünnepi időszakban – közölte Palotai Csaba, a TRIBE & ibis Styles Budapest Airport igazgatója.
2025. 11. 30. 15:00
Megosztás:

Kazahsztán akár 300 millió dollárt is fektethet kriptoeszközökbe

A kazah jegybank egyre aktívabban pozicionálja magát a globális digitális eszközpiacban. Bár a kriptopiac novemberben komoly korrekciót élt át, a központi bank mégis azt tervezi, hogy akár 300 millió dollárnyi kriptoeszközt is bevon a tartalékaiba. A döntéshozók azonban óvatosságra intenek: az időzítés a bizonytalan piaci környezetben kulcskérdés.
2025. 11. 30. 14:00
Megosztás:

Rekordérdeklődés mellett adták át az Év Fiatal Vállalkozója 2025 díjat

A Fiatal Vállalkozók Hete ismét megmutatta: ez az a rendezvény, ahol ott kell lenni, ha valaki a jövő vállalkozói közösségéhez akar tartozni.
2025. 11. 30. 13:00
Megosztás:

A Solana bálnák a Digitap ($TAP) 1 millió dolláros nyereményalapját hajszolják a zuhanás közepette

A Solana árfolyama komoly ütést kapott a kriptopiaci összeomlás során. Mivel a legtöbb nagyobb érme megingott, sok bálna a kripto előértékesítések felé fordult, és egyre inkább elterjedt az a meggyőződés, hogy a kisebb érmék lehetnek a legjobb befektetések az összeomlás idején.
2025. 11. 30. 12:00
Megosztás:

A „Smart Money” novemberi tippje: Digitap ($TAP) előértékesítésének 90%-a már elkelt, miközben más projektek szenvednek a medvepiacon ($TAP, ADA, DOGE)

A „smart money” (azaz a professzionális befektetők) nem várják meg a következő bikapiacot – már most pozíciót vesznek fel a jelentős nyereségek reményében. 2025 novemberében, miközben a volatilitás tönkreteszi a portfóliókat és a piac folyamatosan veszít értékéből, egyetlen kriptovaluta-előértékesítés mindvégig dacolni tudott a gravitációval.
2025. 11. 30. 11:10
Megosztás:

Három településen rendeznek időközi önkormányzati választást

Három településen rendeznek ma időközi önkormányzati választást: Gétyén polgármestert, Pilisvörösváron egyéni választókerületi képviselőket választanak, míg Tiszaburán törvénysértés miatt másodszor ismétlik meg az időközi önkormányzati választást.
2025. 11. 30. 11:00
Megosztás:

Télen a Balaton? Ezeket az élményeket keresik a látogatók

A rövid időre, csupán néhány órára vagy egy napra a Balatonhoz látogatók komplex élményeket keresnek, ezért azok a szolgáltatók lehetnek sikeresek a télen, akik többféle élményt nyújtanak - tájékoztatta a Balatoni Turizmus Szövetség gyorselemzéséről az MTI-t szombaton.
2025. 11. 30. 10:20
Megosztás:

Jelentős keresletbővülésre számít a logisztikai piacon a RaktárAD

A gazdaság erősödésével láthatóan bővül a logisztikai cégek kereslete a modern raktárak iránt, ennek köszönhetően az ipari társasházak fejlesztésével foglalkozó RaktárAD országos terjeszkedésbe fog, és a következő években az eddiginél háromszor több csarnok építését és eladását tervezi- közölte Lőrincz-Hadnagy Tibor, a HAD Grouphoz tartozó RaktárAD partnere és üzletfejlesztési vezetője.
2025. 11. 30. 09:00
Megosztás:

Az új személyi hitelek fele korábbi kölcsön kiváltására mehet. Mit nyerhetnek ezzel az adósok?

Az MNB statisztikái alapján az idei évben folyósított személyi kölcsönök közel felét egy meglévő hitel lecserélésére, azaz kiváltására fordítják a magyarok. Ezzel a lépéssel a kölcsönre visszafizetendő összeget akár 5 százalékkal csökkenthetik.
2025. 11. 30. 08:00
Megosztás:

Családi házat vennének leginkább az Otthon Start programmal

Saját célra, vidéken és használt házat venne az átlagos Otthon Start-felhasználó - derül ki a zenga.hu ingatlankereső portál használói körében készített felmérésből. Leginkább a 45-49 évesek, illetve a 30-34 évesek azok, akik a kedvezményes lakáshitel felvételét kihasználnák.
2025. 11. 30. 07:00
Megosztás:

Ötven pincészet 150 borát kóstolhatták meg az érdeklődők a XIV. Debreceni Bormustrán

Ötven pincészet 150 borát kóstolhatták meg az érdeklődők a XIV. Debreceni Bormustrán szombaton a helyi Csokonai Fórumban - tájékoztatták a szervezők az MTI-t.
2025. 11. 30. 06:00
Megosztás: