Kétszámjegyű növekedés az intermodális áruforgalomban

Több mint tizenhárom százalékkal bővült tavaly a hazai intermodális áruforgalom, és a következő években is dinamikus növekedés várható – derül ki a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének (MLSZKSZ) felméréséből, amelyet a Nemzetközi Logisztikai Konferencián mutattak be csütörtökiön Herceghalmon. Az elemzés szerint tavaly még meghatározó volt a koronavírus-járvány hatása az árufuvarozásban, ugyanakkor a közúti szállítás a 2020-as jelentős visszaesés után erőre kapott. Az MLSZKSZ azzal számol, hogy orosz-ukrán konfliktus miatt megnehezül, lelassul és megdrágul az áruszállítás a keleti irányban.

Kétszámjegyű növekedés az intermodális áruforgalomban

Mozgalmas évet tud maga mögött a globális logisztika, több fejlemény együtt jelentős változásokat indított el vagy gyorsított fel. A koronavírus-járvány hatása még 2021-ben is meghatározó volt. A hirtelen megugró kereslet, illetve a túlkészletezési igény a teljes ellátási láncokon zavart okozott. A hajók szűkös szállítási és a kikötők elégtelen rakodási kapacitása, az ebből következő konténerhiány magasan tartotta a tengeri fuvardíjakat. A Brexit után kialakult problémákat továbbra sem sikerült megoldani. Szintén súlyosbította a helyzetet a tovább erősödő sofőrhiány.

A hazai fuvarozás – közút, vasút, víz – áruforgalmi összvolumene (277 millió tonna) 11,8 százalékkal, teljesítménye (54,4 milliárd tonnakilométer) 3 százalékkal nőtt tavaly 2020-hoz képest. A belföldi forgalomban a volumen 15,6 százalékkal, a tonnakilométer-teljesítmény 13,4 százalékkal, míg nemzetközi viszonylatban a volumen 2 százalékkal, a tonnakilométer-teljesítmény 5 százalékkal nőtt. A növekedés elsősorban a közúti fuvarozásnak köszönhető, amely a 2020-as jelentős csökkenés után tavaly bővült, és az elmúlt évek legnagyobb volumenét érte el.

Többéves csökkenés után nagyobb sebességbe kapcsolt a közút

A közúti áruforgalom 2018 óta tartó csökkenése 2021-ben visszafordult, és az egy évvel korábbihoz képest volumenben 16,4 százalékkal, árutonna-kilométerben 13,4 százalékkal bővült, sőt, még a 2019-es volument is felülmúlta 8 százalékkal. A belföldi forgalomban volt nagyobb mértékű a bővülés. A belföldi közúti áruforgalom erősödésének oka az építőipar növekedése, valamint az e-kereskedelemhez kapcsolódó futárszolgálati teljesítmény, a nemzetközi forgalomban pedig a gazdasági növekedés, azon belül a feldolgozóipar jelentős import-export igénye volt. A Magyarországon bejegyzett fuvarozó vállalkozások által szállított áruk 79 százalékát fuvarozták közúton.

Fékezett a vasút

A vasúti árufuvarozásban az áruforgalom volumene (49,6 millió tonna) 2020-hoz képest 4,2 százalékkal, a teljesítmény (10,9 milliárd tonnakilométer) 6 százalékkal csökkent, a belföldi forgalomban volt jelentősebb a visszaesés. Az eredményre hatással volt, hogy a 2020-ban a pandémia miatt jelentősen visszaesett közúti fuvarozás tavaly magára talált, miközben a vasúti szállítást hátrányosan érintik a gyakori vágányzárok, a határkeresztezési szűkületek, a tömeges lassújelek, valamint az egyeskocsi-forgalomra kapott támogatás hatása sem volt még érezhető.

Az MLSZKSZ elemzése szerint a vasúti árfuvarozási teljesítmény visszaesése ellenére az intermodális fuvarozás tavaly növelni tudta vasúton belüli részesedését, stabilan tartja a 20 százalék fölötti részarányát, lassú növekedési trendben.

Hullámzó teljesítmény vízen

A hazai belvízi áruforgalom teljesítménye az elmúlt években hullámzó teljesítményt mutat. A 2018-as óriási esést (-18%), 2019-ben egy még nagyobb arányú növekedés (24%) követte, és ez a lendület még 2020-ban is kitartott, de már csak kismértékben (2%). Tavaly viszont 8,9 százalékkal csökkent a volumen (8,0 millió tonna), a fuvarozási teljesítmény pedig 6,2 százalékkal (1,9 milliárd km). Jellemzően rövidebb távolságra és kisebb mennyiséget szállítottak hajón, mint 2020-ban.

A Magyarországot érintő tengeri konténerforgalom az MLSZKSZ felmérése szerint tavaly 341 ezer húszlábas konténer (TEU) volt, az import főleg déli irányból érkezett, majdnem nyolcszorosa az északi iránynak, az export viszont nagyjából kiegyenlített. Az egy évvel korábbihoz képest elősorban a déli irányú tengeri kikötőkből (Koper, Trieszt, Fiume), érkező forgalom bővült, aminek oka, hogy a magyar feldolgozóipar igényli a külföldi, zömében Távol-Keletről érkező alapanyagot.

Markánsan bővül az intermodális forgalom

A hazai intermodális forgalom az elmúlt években folyamatosan növekedést mutat, tavaly 13,3 százalékkal bővült 2020-hoz képest, csaknem 751 ezer TEU-t szállítottak kombinált módon. Az MLSZKSZ tapasztalatai szerint a koronavírus-járvány miatti 2020-as pánikhangulat, a lezárások, a határkeresztezési problémák, a fertőzésveszély, majd a Brexit miatt kialakult felhalmozás mind növelte az igényt az intermodális fuvarozás iránt, és ennek hatása 2021-ben jelent meg a piacokon. A forgalom túlnyomó része (91%) három közép-magyarországi kombiterminálon (BILK Kombiterminál, Mahart Container Center, METRANS) keresztül érkezett az országba.

A következő években várhatóan még dinamikusabban növekszik az intermodális fuvarozás részaránya, amit az Európai Unió is előnyben részesít. Ahhoz, hogy Magyarország teljesíteni tudja vállalt klímacéljait, évi 50-100 ezer kamionnyi forgalmat kellene közútról az intermodális fuvarozás (vasút-közút, belvíz-közút) felé terelni. Ez megoldást nyújthat a nemzetközi közúti fuvarozás egyik nagy problémájára, az egyre súlyosbodó gépjárművezető-hiányra is, amelyet tetéz, hogy az e-kereskedelem térnyerése és az ehhez kapcsolódó futárszolgálatok is elszívják a sofőröket.

A kombinált fuvarozáshoz viszont kisebb személyzetre van szükség még a nagy mennyiségű áru továbbítása esetén is. Emellett nem érintik a közúti torlódások, jól szervezhető és gyorsabb a közútnál, vasúton 24 óra alatt akár 1200 kilométert is meg tud tenni az áru (a vízi fuvarozás esetében ez 5-7 nap).

Előnyt kap az intermodális fuvarozás

A következő években egyre inkább teret nyerhet a konténerek átrakása mellett a nem daruzható pótkocsik (amelyek a teljes pótkocsi-állomány túlnyomó többségét teszik ki) vasúti szállítása is, ennek technológiai megvalósítása az új kombiterminálok fejlesztésénél is szempont. Az átadás előtt álló fényeslitkei East-West Gate terminálon is lesz ilyen képesség, és elkezdődött a zalaegerszegi kombiterminál fejlesztése is. Fontos lépés, hogy tart a Budapestet elkerülő V0 vasúti gyűrű végleges nyomvonalának meghatározása, aminek megvalósítását az MLSZKSZ tíz éve szorgalmazza.

Szállítási nehézségek a konfliktuszónában

Az MLSZKSZ gyorselemzése alapján azzal számol, hogy orosz-ukrán konfliktus miatt megnehezül, lelassul és megdrágul az áruszállítás a keleti irányban. Ukrajna átmenetileg kiesett a közúti, a vasúti és a légiforgalomból is. Sok Magyarországon dolgozó ukrán sofőr hazautazott, a magyarok nem akarnak, még kerülőúton sem, Oroszországba indulni. Így olyan logisztikai szolgáltatókat kell bevonni, amelyek szállítanak Oroszország felé. Ezért vélhetően Lengyelországban át is kell rakodni az árut, mindez többletköltéget jelent. Az árakra szintén hatással van az energia növekvő költsége, illetve a forintárfolyam is.

A kedvező Nvidia-jelentést követően emelkedtek az európai tőzsdék

Az európai részvények csütörtökön pluszban zártak, miután az AI-piac meghatározó szereplője, az Nvidia kedvező eredményei csökkentették az AI-lufi körüli aggodalmakat.
2025. 11. 21. 09:00
Megosztás:

Így költenek a magyarok karácsonykor - friss kutatás

Idén a legtöbben 25-50 ezer forintot szánnak összesen a karácsonyi ajándékokra. A nagy többség nem nyújtózik tovább annál, amennyit a havi jövedelme vagy a spórolt pénze enged, áruhitelben vagy egyéb, banki kölcsönben csak kevesen gondolkodnak.
2025. 11. 21. 08:30
Megosztás:

Alig vitték idén a babaváró hitelt, de most fordulhat a kocka

Nem sikerült fényesen az első három negyedév a babaváró hitel szempontjából, hiszen eddigi mélypontjára jutott a frissen megkötött szerződések száma és összege is – hívja fel a figyelmet a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője. Az utolsó negyedévben viszont fordulhat a kocka: az Otthon Start hitel megjelenése vélhetően jót tett a babaváró iránti keresletnek is.
2025. 11. 21. 08:00
Megosztás:

Fél évben belül NAV ellenőrzésre számít a cégek többsége

Az európai kereslet visszaesése és a digitális átállás miatt aggódnak leginkább a hazai vállalatok – mutat rá az EY közel 200 pénzügyi és adóvezető körében készített felmérése. A tanácsadó cég éves adókonferenciáján bemutatott kutatásából kiderül, hogy a megkérdezett társaságok többsége fél éven belül adóellenőrzésre számít.
2025. 11. 21. 07:30
Megosztás:

Az EP-nek haladéktalanul meg kell kezdenie az ukrajnai korrupciós ügyek kivizsgálását

Elképesztőnek és példátlan demokratikus visszaélésnek nevezte csütörtökön Deutsch Tamás a Fidesz európai parlamenti képviselője, hogy az Európai Parlament többsége nem engedte napirendre venni az Ukrajnában napokban kirobbant korrupciós ügyek megtárgyalását.
2025. 11. 21. 06:30
Megosztás:

184 milliárd forintos adózás előtti eredménnyel zárta az év első három negyedévét az MBH Bank

Az MBH Bank eredményesen zárta a 2025-ös év első kilenc hónapját: a társaság továbbra is magas jövedelmezőséggel, szilárd tőkemegfeleléssel és likviditási pozícióval rendelkezik. A bankcsoport az idei év első kilenc hónapjában jelentős, több mint 184,3 milliárd forintos korrigált adózás előtti eredményt ért el, a korrigált tőkearányos megtérülési mutatója pedig 18,1%.
2025. 11. 21. 05:30
Megosztás:

Az érdeklődő vállalkozók már jelentkezhetnek a SEED Alapítvány Országos Vállalkozói Mentorprogramjára

Személyes támogatással, valódi tapasztalattal, bizonyított eredményekkel folytatódik a Kormány és az Európai Unió társfinanszírozásával, 1,5 milliárd forintos keretből megvalósuló Országos Vállalkozói Mentorprogram. A program 2025 és 2027 között 400 hazai vállalkozó személyre szabott fejlesztését és mentori támogatását célozza, kiemelt figyelemmel a női, fiatal, generációváltó és társadalmi vállalkozásokra. Az érdeklődő vállalkozók a https://seed.hu/szintlepes/ weboldalon jelentkezhetnek a mentorprogramra.
2025. 11. 21. 05:00
Megosztás:

A Waberer’s csoport kivásárolja a Magyar Posta Biztosító kisebbségi tulajdonosát

A Waberer’s csoport kivásárolja a Magyar Posta Biztosító Zrt. kisebbségi tulajdonosát, és 100 százalékos tulajdonrészt szerez a biztosítóban - tette közzé a Waberer’s International Nyrt. a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján csütörtökön.
2025. 11. 21. 04:30
Megosztás:

Mennyire gondolkodik előre és gondoskodik magáról a magyar?

Az Öngondoskodási Index 2025 kutatás szerint a tudatos pénzügyi tervezés egyre inkább beépül a mindennapokba. A magyar lakosság pénzügyi tudatossága tovább erősödik, és ez leglátványosabban a fiatalok körében figyelhető meg.
2025. 11. 21. 04:00
Megosztás:

Átadták a Pénzügyi Tudatosság Fejlesztéséért Díjakat

Átadták a Pénzügyi Tudatosság Fejlesztéséért Díjakat csütörtökön a Nemzetgazdasági Minisztériumban (NGM), az idén három diák, öt pedagógus és egy oktatási intézmény részesült az elismerésben.
2025. 11. 21. 03:30
Megosztás:

Horvátországban tovább bővül az árstopos termékek listája

A horvát kormány hetvenről százra növelte az árstoppal érintett termékek, illetve termékkategóriák számát - közölte a kabinet ülését követően Ante Susnjar gazdasági miniszter, a döntéssel a magas megélhetési költségek által leginkább sújtott fogyasztókat szeretnék segíteni.
2025. 11. 21. 02:30
Megosztás:

Karácsonyi hal árak 2025

Milyen karácsonyi hal árak várnak ránk idén? Élőponty kiló ára, szeletelt ponty ára. Hány forint egy kiló harcsa vagy épp afrikai harcsa 2025 karácsonyán? Cikkünkből minden kiderül.
2025. 11. 21. 02:00
Megosztás:

Siess, ha pénzt akarsz! Januártól szigorodik a hitelfelvétel

Januártól életbe lépnek azok az új JTM-előírások, amelyek szigorítják a lakáshitelezést, és különösen a nettó 600–800 ezer forint közötti jövedelemmel rendelkező ügyfeleknél eredményezhetnek érezhető hitelösszeg-csökkenést. De mire kell most igazán figyelni?
2025. 11. 21. 01:00
Megosztás:

Így spórolhatsz legálisan 40%-ot a fűtés költségeden!

Magyarországon az alacsonyabb bevételű háztartások átlagosan költségvetésük 14 százalékát költik energiára, miközben az épületek 70 százaléka nem megfelelően szigetelt.
2025. 11. 21. 00:30
Megosztás:

Francia-magyar együttműködés az európai agrárium jövőjéért

Fenn kell tartani a jelenlegi uniós agrártámogatási rendszert és meg kell őrizni a gazdáknak járó forrásokat, ebben a küzdelemben hazánk számít Franciaországra is – közölte Nagy István agrárminiszter, aki Annie Genevard-ral, a Francia Köztársaság mezőgazdaságért, élelmiszeriparért és élelmiszer-szuverenitásért felelős tárcavezetőjével tárgyalt csütörtökön Párizsban, az Agrárminisztérium (AM) közleménye szerint.
2025. 11. 20. 23:30
Megosztás:

Digitap ($TAP) árfolyam-előrejelzés 2025, 2026, 2030

Ahogy a valódi felhasználói hasznosságra építő tokenek egyre több figyelmet kapnak a pusztán spekulatív eszközökkel szemben, a kriptopiac új szakaszba lép.
2025. 11. 20. 23:00
Megosztás:

Új hatóanyaggyártó üzemet avatott az Egis

Az Egis Gyógyszergyár Zrt. Budapesten átadta 112 éves történetének egyik legjelentősebb hatóanyaggyártási fejlesztését. A vállalat saját forrásból finanszírozott, 30 milliárd forintos új üzemében egy globálisan vezető készítmény hatóanyagának gyártását végzi majd - tájékoztatta a társaság csütörtökön az MTI-t.
2025. 11. 20. 22:30
Megosztás:

PEPE Coin bálna most egy olyan altcoinba önti a pénzét, amelynek tokenfeloldása 2035-re tolódott

Egy legendás PEPE-bálna, aki korábban 36 millió dollárnyi nyereséget realizált, most agresszívan halmozza fel az Aster (ASTER) tokent, miközben a projekt szigorítja tokenfeloldási ütemtervét, és az árfolyam jóval a Binance-alapító CZ átlagos belépési ára fölött forog.
2025. 11. 20. 22:00
Megosztás:

463 millió dollár tűnt el? A Bitcoin ETF súlyos veszteséget szenvedett, miközben a befektetők a Digitap ($TAP) 2 millió dolláros előértékesítésének biztonságába menekülnek

Rekordot döntő, 463 millió dolláros tőkekiáramlás rázta meg a BlackRock Bitcoin ETF-jét, ami megingatta a kriptopiacot. Ez a jelentős eladási hullám árcsökkenést okozott a főbb kriptovaluták, így a BTC és az ETH esetében is.
2025. 11. 20. 21:00
Megosztás:

A Franklin Templeton XRP ETF-je akár 150–250 millió dolláros első napi forgalmat is elérhet – állítja egy elemző

Az XRP közösség nagy figyelemmel kíséri, ahogy a globális vagyonkezelő óriás, a Franklin Templeton felkészül a spot XRP ETF-je, az EZRP elindítására.
2025. 11. 20. 20:30
Megosztás: