K&H: 2,1 milliót szánnának használt autóra a magyarok
Bár a magyar autópark folyamatosan öregszik, az átlagéletkor már átlépte a 15 évet, így a frissítésre szükség lenne, ám ez jó eséllyel várat magára. Az árak emelkedése, a gazdaság lassulása, az autók drágulása miatt a magyarok nagy része nem számol autóbeszerzéssel rövid távon - derül ki a K&H múlt év utolsó negyedévében készült reprezentatív felméréséből, amely az autóvásárlási terveket vizsgálta.
Inkább hagyományosat
A 30-59 éves korosztály 6 százaléka mondta biztosra azt, hogy egy éven belül autót tervez vásárolni, 29 százalékuk csak elképzelhetőnek tartja ezt. Ebből adódik, hogy a válaszadók majdnem kétharmadánál, 65 százalékánál nincs napirenden ez a kérdés.
Akik biztosan vagy valószínűleg belevágnának az autóvásárlásba, elsősorban benzines kocsira pályáznak: az érintettek 43 százaléka választaná ezt a meghajtást. Főként az évente 20 ezer kilométernél kevesebbet autózók szeretnének benzines autót. A dízelmotoros kocsik az autóvásárlást fontolgatók 21 százalékánál jönnek szóba. A hibridek csak 13 százalékukat érdekli, a villanyautók népszerűsége pedig továbbra is alacsony, mindössze 7 százalékuk venné fontolóra ezek vásárlását. Összességében az látszik, hogy az autóvásárlást tervezők körében még mindig a hagyományos - benzin- és dízelmotoros - kocsik a legkedveltebbek, ami magyarázható azzal is, hogy a hibridek és a villanyautók ára magasabb.
Mennyiért?
A felmérés választ adott arra is, hogy az autóvásárlást fontolgatók alig több, mint negyede, mindössze 27 százaléka szeretne új autót - elsősorban a diplomások és a magas jövedelműekre igaz ez -, a többség használtban gondolkodik.
Átlagosan 3,4 millióért vennének autót az érintettek, a legtöbben - 33 százalékuk - 1-2 milliós összeget fordítana erre a célra. Akik használt autót vennének, átlagosan 2,1 milliós keretből oldanák meg a kérdést, míg az újautó-vásárlók esetében az átlagos keret 6,7 millió forint. Ez az összeg azonban csak a teljes paletta alsó, legalacsonyabb áron elérhető szegmensében elég egy új autóra, azok ára ugyanis jelentősen emelkedett az elmúlt időszakban: januárban például a KSH adatai szerint több mint 24 százalékkal voltak drágábbak, mint egy évvel korábban.
Mi várható a jövőben?
Fontos megemlíteni a kilátásokat tekintve azt is, hogy a jelenlegi trendek, a szabályozás az elektrifikáció felé halad, azaz a tisztán elektromos autók térnyerését ösztönzi. Ugyanakkor a jelenlegi vásárlási hajlandóság mellett a teljes járműpark, ezen belül a személygépkocsi autópark lecserélése villanymeghajtásúakra még várat magára. Az alternatív megoldásoknak, így például az autómegosztásnak, a különböző rövidebb és hosszabb távú bérleti konstrukcióknak, a tömegközlekedés használatának támogatása jelenthet részben megoldást, de ezt a kérdést egyelőre számos bizonytalanság övezi nemzetközi szinten.