Kína autóipari forradalma: villamosítás és zöld innováció

Az éghajlati problémák világszerte felgyorsították a környezetbarát energia alkalmazásával kapcsolatos kutatásokat. Az elmúlt évek környezetromlása a gyors gazdasági növekedés mellékterméke, mára pedig a környezetszennyezés és annak hatásai az egyik legégetőbb globális problémává váltak, amely Kínát is komoly kihívások elé állítja. Kína a világ egyik legnagyobb járműpiaca, azonban az egyik fő légszennyezési forrást éppen az autók jelentik. A motorok kipufogógáz-kibocsátása 2010 óta kiemelt problémát okoz a kínai nagyvárosokban, így az autóipar technológiai fejlesztése sürgető kérdéssé vált.

Kína autóipari forradalma: villamosítás és zöld innováció

Kína ötéves terveket dolgoz ki, amelyek a központi kormányzat által 1953 óta meghatározott társadalmi és gazdasági fejlesztési irányokat jelölik ki. Ezek a tervek meghatározó szerepet játszanak az ország gazdasági növekedésében és társadalmi fejlődésében.

Ennek keretében Kína zöld autóiparának beindítása azonban nem ment akadályok nélkül, végül mégis sikeres lett. Az autóipar „zöldítése” iránti törekvések egyrészt lehetőséget adtak arra, hogy Kína újragondolja autóipari stratégiáját, másrészt pedig ösztönözte a technológiai fejlődést is.

Bár Kína alapvetően mindig is az alacsony költségű gyártásra és exportra támaszkodott (hiszen az alapvető technológiák hiánya miatt autóipara sosem volt igazán erős), beindult részéről a törekvés a technológiai fejlődés irányába. Az alapvető technológiák hiánya egyébként egyáltalán nem azt jelenti, hogy Kínának ne jutott volna szerep az autóiparban, hiszen az autók közel 30 százaléka ott készül. Ennek ellenére a hagyományos meghajtású gépjárművek gyártása terén nem értek el kiemelkedő sikereket. A növekedés és a környezetvédelmi politikának való megfelelés érdekében tehát Kínának frissítenie kellett a gyártási folyamatait, technológiáit. Ez bár növelte a gyártási költségeket, ösztönözte az autóipari szereplőket a környezetvédelmi előírások és technológiai innovációk végrehajtására.

Egyes eredmények azonban azt mutatták, hogy bár a környezetvédelmi előírások jó célt szolgáltak, mégis negatívan befolyásolták a kínai autóipar termelékenységét. 2004 és 2018 között a szigorú előírások miatt a termelési költségek meredeken emelkedtek, ami akadályokat gördített a technológiai fejlődés elé is. A kínai kormány ezért igyekezett hatékonyabban végrehajtani a környezetvédelmi intézkedéseket, miközben támogatta az autóipart abban, hogy a fejlettebb technológiákkal alkalmazkodni tudjon az új környezeti előírásokhoz.

Az iparág fellendülését azonban nem csupán környezetvédelmi megfontolások és a technológiai fejlődés gyors üteme segítette. Kína jelentős erőfeszítéseket tett az autóvásárlási és gyártási támogatások bevezetésével is, amelyek nélkül az iparág nehezen maradhatott volna versenyképes. A kormányzati támogatások és beavatkozások így a kínai NEV-autóipar fenntartásának egyik kulcsfontosságú eszközévé váltak.

A NEV járművek (amely az alternatív meghajtású járművek összefoglaló neve) értékesítésének ösztönzése érdekében Kína számos intézkedést hozott, például adómentességet, különféle autóvásárlási támogatásokat, illetve új, energiatakarékos autók vásárlására vonatkozó előírásokat az energiamegtakarítás és a légszennyezés csökkentése érdekében.

A „12. ötéves terv” a stratégiai szempontból feltörekvő iparágak fejlesztésére beépítette a NEV-szektort ezen iparágak kategóriájába. Ennek hatására egyre több versenyképes NEV-gyártó jelent meg Kínában, így például az XPeng vagy a NIO. Ebben az időszakban az új energiameghajtású járművek értékesítése is a kínai NEV-ipar gyors növekedését mutatta. Mindemellett a NEV-gyártók pénzügyi támogatást is kaptak a kormánytól kutatás-fejlesztési célból és a gyártási költségeik csökkentése érdekében is.

2009-ben a kínai kormány elindította a „tíz város és ezer jármű” nevű kísérleti támogatási programot az elektromos járművek hálózatának megalapozására. A cél az volt, hogy az elektromos és hibrid járművek nagyobb szerepet kapjanak a tömegközlekedésben. 2013-tól a támogatásokat az elektromos járművek hatótávolsága alapján, lépcsőzetes rendszerben biztosították az egyéni fogyasztók számára. Bár a kormány 2022-ben leállította ezeket a támogatásokat, Kína addigra már jó úton haladt az elektromos járművek dominanciája felé.

Kína 2015-ben indította el a „Made in China 2025” programot, amelynek célja, hogy az ország a fejlett gyártás egyik meghatározó szereplőjévé váljon. Az ebben kiemelt tíz csúcstechnológiai iparág egyike a zöld autóipar. A program első szakasza egy ipari korszerűsítési stratégia volt, amely Kína gazdaságát a magasabb hozzáadott értékű gyártási ágazatok, például a robotika, repülőgépgyártás és az energiatakarékos járművek gyártása felé irányította, ezzel is segítve a célt, hogy az ország 2025-ig csökkentse a környezetromboló hatások mértékét.

A NEV járművek gyártásának iránya új lehetőséget biztosított a kínai autóipari vállalkozások számára, hogy egyrészt bővítsék a már meglévő technológiáik exportját, másrészt a zöld járműipar berobbanása új utat nyitott a kínai kis- és közepes méretű autógyártóknak is. Ezek a vállalatok innovatív technológiával már rendelkeztek, de nem rendelkeztek elegendő pénzügyi forrással ahhoz, hogy felvegyék a versenyt a kínai autóipari nagyvállalatokkal vagy épp a globális autóipari óriásokkal.

Ezen túlmenően 2020 októberében elfogadták az „Új Energetikai Járműipari Fejlesztési Tervet (2021–2035)”, amely az új energiameghajtású járművek technológiai innovációs képességeinek fejlesztésére helyezi a hangsúlyt. A terv a tisztán elektromos, a hálózatról tölthető hibrid járművek, illetve üzemanyagcellás járművek alkalmazását javasolja a járműtechnológiai innovációs lánc kialakításához, valamint egy alkatrész-technológiai ellátórendszer kiépítését is szorgalmazza. Ez magában foglalja az akkumulátorokat, a hajtómotorokat és az intelligens hálózati technológiát. A dokumentum szerint továbbá a kínai új energiajármű-vállalatok innovációs hatékonyságuk tudományos elemzéssel optimalizálhatják az erőforrásaik elosztását és javíthatják innovációs képességeiket, ösztönözve ezzel a fenntartható fejlődést.

A környezetvédelem, a gazdasági növekedési célok és a technológiai fejlődés iránti törekvések elősegítették a városi közlekedés villamosítását Kínában. A kínai kormány hosszú évek óta szorgalmazza a tiszta járművekre vonatkozó nemzeti stratégia megvalósítását, amely eltér a nyugati modelltől, elsősorban a városi szennyezés kezelése tekintetében. Számos nemzeti és helyi politika ösztönözte az új akkumulátor-technológián alapuló NEV járművek és más technológiák fejlesztését, amelyek javíthatják az akkumulátor teljesítményét és élettartamát. A NEV-ek így kulcsszereplővé váltak Kína környezetvédelmi politikájában és az éghajlatváltozással kapcsolatos nemzetközi kötelezettségek teljesítésében is.

 A NEV-ek gyártásának előtérbe helyezése tehát nemcsak a városi légszennyezés csökkentését szolgálta, hanem segítette a kínai autógyártókat is környezeti hatásaik csökkentésében. Mindez pedig elősegítette, hogy a kínai NEV-gyártók globálisan is versenyképessé váljanak a belső égésű motorral rendelkező járművekre szakosodott, hagyományos gyártókkal szemben.

 Vannak azonban más körülmények is, melyek segítették Kínát az elektromos autók térnyerésében. John Helveston, a George Washington Egyetem adjunktusa szerint Kína sokkal nagyobb arányban fogadta el az elektromos járműveket, mint a Nyugat, ami részben a helyi autókultúrának köszönhető. Állítása szerint a kínai vásárlók sokkal szívesebben veszik az elektromos járműveket, mint például az amerikaikak, és más elvárásokat is támasztanak a járművekkel szemben. Kína nagysebességű és rendkívül kiterjedt vasúti hálózata ráadásul kiváló alternatívát jelent a hosszú távú utazásokra, emellett a világ egyik legnagyobb NEV töltőhálózatával is Kína rendelkezik.

A kínai kormány 2014 óta fokozatosan csökkentette a fogyasztói támogatásokat, majd 2022 végén meg is szüntette az autóvásárlási ösztönzőket, ezek a támogatások azonban nem tűntek el teljesen. A megmaradt intézkedések most már inkább az iparág növekedését és a töltőinfrastruktúra fejlesztését célozzák. A Stratégiai és Nemzetközi Tanulmányok Központjának jelentése szerint egyébként a kínai kormány 2009 és 2023 között összesen 231 milliárd dollárt fordított ezekre a támogatásokra, ez a megközelítés pedig rendkívül hatékonynak bizonyult a fogyasztás élénkítésében.

Szerző: Kacsné dr. Kovács Anikó*

­* A szerző a Magyar Nemzeti Bank Pénz- és tőkepiaci engedélyezési főosztályának munkatársa

Szerdán erős napot zártak a nyugat-európai indexek

Szerdán erős napot zártak a nyugat-európai indexek. A páneurópai Stoxx600 0,8%-plusszal történelmi zárócsúcsot ért el. Az emelkedésben élen jártak a bankok, a Stoxx600 banki szektorindexe 1,4%-ot erősödött.
2025. 10. 09. 09:00
Megosztás:

Hogyan válhat egy 1000 dolláros befektetés a Digitap-ba ($TAP) reálisan 100 000 dollárrá 2027-re

A kriptovaluták történetében számtalan példa akad arra, hogy a befektetők kis összegekből vagyonokat halmoztak fel. Az olyan projektek korai támogatói, mint a Ripple, a Solana vagy a Binance Coin, néhány ezer dolláros befektetéssel néhány éven belül hat- vagy akár hét számjegyű hozamot értek el.
2025. 10. 09. 08:30
Megosztás:

Új háziorvosi rendelőket építenek Hajdúböszörményben

Új háziorvosi rendelőket építenek Hajdúböszörményben, a beruházásra 150 millió forint vissza nem térítendő támogatást nyert el az önkormányzat a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program Plusz pályázatán - tájékoztatta a városháza sajtószolgálata az MTI-t.
2025. 10. 09. 08:00
Megosztás:

Új utakon a műanyaggyártás – a fenntarthatóság diktálja a tempót

A műanyag nélkülözhetetlen mindennapi életünkben, ugyanakkor előállítása és hulladékként való kezelése komoly környezeti kihívást jelent. Míg a PET-palackok és egyszer használatos zacskók esetében már látható előrehaladás, a legtöbb, összetett anyagból készülő műanyag újrahasznosítása továbbra is megoldatlan. Vannak azonban megoldások a műanyag környezetterhelésének csökkentésére, amelyek már a gyártás során figyelembe veszik a fenntarthatósági szempontokat. A BorsodChem gödöllői Innovációs Központja olyan új alapanyagokat és technológiákat fejleszt, amelyekkel csökkenthető a termékek CO₂-lábnyoma, mérsékelhető az anyag és energia-felhasználás, valamint azok választ adhatnak a klímaváltozás és a piac új igényeire.
2025. 10. 09. 06:30
Megosztás:

Brüsszel lépéseket tesz az uniós gazdák védelmében a Mercosur-megállapodás miatt

Az Európai Bizottság rendeletjavaslatot terjesztett elő szerdán az uniós mezőgazdasági termelők védelmében, hogy gyors és hatékony védelem léphessen életbe, amennyiben az EU-Mercosur partnerségi megállapodás (EMPA) keretében - bár "valószínűtlen" - a dél-amerikai árubehozatal káros módon megugrana, vagy az uniós gyártók árai indokolatlanul csökkennének.
2025. 10. 09. 06:00
Megosztás:

Csökkenő árbevétellel zárta legutóbbi üzleti évét a Delta Group Nyrt.

A Delta Group Nyrt.-nek a 2024. július 1. és 2025. június 30. közötti lezárt üzleti évében elért konszolidált árbevétele 23,878 milliárd forint volt, 23,79 százalékkal elmaradt az előző üzleti évben elért 31,335 milliárd forinttól - közölte az informatikai társaság szerdán az MTI-vel.
2025. 10. 09. 05:00
Megosztás:

Az energiahivatal 2026 első felében írja ki a szabad hálózati kapacitások kiosztását célzó pályázato

A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) várhatóan még az év végéig előzetes tájékoztatót tart az iparág részére a közép- és nagyfeszültségű hálózaton elérhető szabad kapacitások kiosztására irányuló pályázat részletszabályairól, majd a jövő év első felében megnyitja a pályázatot is - jelentette be a MEKH elnöke a Portfolio Energy Investment Forumon tartott szerdai előadásában a hivatal közleménye szerint.
2025. 10. 09. 04:30
Megosztás:

Már több százan csúsznak a munkáshitel törlesztésével, és a helyzet tovább romolhat

Fél év alatt hozzávetőleg kétszáz adós csúszott kisebb-nagyobb késedelembe a munkáshitel törlesztésével, ami a néhány hónapos időtávot figyelembe véve egyáltalán nem tekinthető elhanyagolható aránynak. A BiztosDöntés.hu szakértői arra figyelmeztetnek: akinek gondjai támadnak a hitel visszafizetésével, érdemes haladéktalanul a bankhoz fordulnia.
2025. 10. 09. 04:00
Megosztás:

Új megállapodás a Balaton biztonságáért

Partnerségi megállapodással erősítette meg és fejlesztette tovább a Balaton biztonságáért folytatott közös tevékenységét a HungaroMet Nonprofit Zrt., a Veszprém és a Somogy Vármegyei Rendőr-főkapitányság Siófokon - tájékoztatta a HungaroMet szerdán, közleményben az MTI-t.
2025. 10. 09. 03:30
Megosztás:

A lengyel elnök a parlament döntése ellenére nem váltja le az Országos Rádió- és Televíziótanácsot

Karol Nawrocki lengyel elnök nem ért egyet a parlament határozatával a sajtószabadság felett őrködő és a műsorszolgáltatói engedélyekről döntő Országos Rádió- és Televíziótanács 2024. évi jelentésének elutasításáról, és nem hagyja jóvá a testületi tagok leváltását – közölte szerdán a varsói elnöki hivatal főnöke.
2025. 10. 09. 03:00
Megosztás:

Mitől félnek a magyar emberek a legjobban a következő 25 évben?

Negyedszázad telt el 2000 óta, a magyar emberek pedig igen vegyesen élték meg ezt az időszakot. A többség szerint még több kihívás vár ránk a jövőben, és egy változó, turbulens világra készülhetünk a következő 25 évben.
2025. 10. 09. 02:01
Megosztás:

Elfogadták a rendeletet! Kiegészítő nyugdíjemelés ennyi lesz most

A Magyar Közlöny 2025. október 1-jén megjelent számában kihirdették a 299/2025. (X. 1.) Korm. rendeletet (a továbbiakban: Kormányrendelet), amely a nyugellátások és egyes más ellátások 2025. novemberi kiegészítő emeléséről rendelkezik.
2025. 10. 09. 01:00
Megosztás:

Ne fizesd be a gázszámládat, ha ezeket a jeleket látod rajta!

Az MVM Next Energiakereskedelmi Zrt. ügyfelei az elmúlt időszakban ismét adathalász csalók által küldött hamis online földgázszámla-értesítőket kaptak. Miről ismerhetjük fel, hogy hamis számlát kaptunk?
2025. 10. 09. 00:30
Megosztás:

Új kriptós lehetőségek – A szakértők szerint a $TAP és a SHIB most olyan, mint a HYPE volt 6 dolláron, mielőtt elérte a 59 dolláros történelmi csúcsát

Az időzítés mindig is kulcsszerepet játszott a kriptovilágban. Azok, akik korán felismerik a növekvő lendületet, gyakran még azelőtt realizálhatják a legnagyobb nyereségeket, hogy a piac többi része egyáltalán reagálna.
2025. 10. 08. 23:30
Megosztás:

Elon Musk imádja a mémcoinokat – de vajon neked is érdemes beléjük fektetni?

A mémcoinok világa egyszerre lenyűgöző és veszélyes – különösen akkor, ha egy olyan figura, mint Elon Musk kezd el tweetelni róluk. Bár ezek az eszközök egyes befektetők számára mesés nyereséget hoztak, a legtöbbjük mögött nincs más, csak egy internetes tréfa és rengeteg spekuláció. De vajon tényleg érdemes pénzt tenni a mémekre épülő kriptókba? Megvizsgáltuk.
2025. 10. 08. 23:00
Megosztás:

Saját stabilcoin indítására készül a Jupiter: Új korszak kezdődhet a Solana DeFi ökoszisztémában

A Solana hálózat legnagyobb decentralizált tőzsdei aggregátora, a Jupiter, bejelentette, hogy hamarosan elindítja saját natív stabilcoinját, a JupUSD-t. A lépés nemcsak a Jupiter növekvő DeFi-ökoszisztémáját erősíti, hanem új lendületet adhat az egész stabilcoin-piacnak is. Az új eszköz mögött olyan nevek állnak, mint az Ethena és a BlackRock, így nem meglepő, hogy a piac izgatottan figyeli a fejleményeket.
2025. 10. 08. 22:30
Megosztás:

2025-ben is őrzi elsőségét Magyarország a napelemes termelésben

Az Ember nemzetközi think-tank évközi jelentése változatlanul a globális mezőny legelejére helyezi hazánkat, Magyarországon az idei első félévben közel 30 százalékot tett ki a naperőművek részesedése a villamosenergia-termelésből - tette közzé az Energiaügyi Minisztérium (EM) a Facebook-oldalán szerdán.
2025. 10. 08. 22:00
Megosztás:

Azonnali hatállyal elbocsátottak egy mentőst

Azonnal hatállyal megszüntette az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) annak a mentősnek a munkaviszonyát, aki brutálisan bántalmazott egy férfit kedden Heves vármegyében - közölte az OMSZ szerdán az MTI-vel.
2025. 10. 08. 21:30
Megosztás:

Rigó Csaba Balázs a vállalkozásoknak: „Megéri betartani a versenyszabályokat!”

„A vállalkozásoknak megéri betartani a versenyszabályokat, de minden más szabályt is! Ennek érdekében megfelelőségi program kidolgozása célszerű, amely versenyelőnyt biztosíthat.
2025. 10. 08. 21:00
Megosztás:

Orosz vezető: növelték az üzemanyag-termelést az olajfimomítók

Megnőtt az olajtermékek kibocsátása Oroszországban, a belső piacon egyensúly van – jelentette ki Alekszandr Novak orosz miniszterelnök-helyettes újságíróknak szerdán Moszkvában.
2025. 10. 08. 20:30
Megosztás: