Kína autóipari forradalma: villamosítás és zöld innováció

Az éghajlati problémák világszerte felgyorsították a környezetbarát energia alkalmazásával kapcsolatos kutatásokat. Az elmúlt évek környezetromlása a gyors gazdasági növekedés mellékterméke, mára pedig a környezetszennyezés és annak hatásai az egyik legégetőbb globális problémává váltak, amely Kínát is komoly kihívások elé állítja. Kína a világ egyik legnagyobb járműpiaca, azonban az egyik fő légszennyezési forrást éppen az autók jelentik. A motorok kipufogógáz-kibocsátása 2010 óta kiemelt problémát okoz a kínai nagyvárosokban, így az autóipar technológiai fejlesztése sürgető kérdéssé vált.

Kína autóipari forradalma: villamosítás és zöld innováció

Kína ötéves terveket dolgoz ki, amelyek a központi kormányzat által 1953 óta meghatározott társadalmi és gazdasági fejlesztési irányokat jelölik ki. Ezek a tervek meghatározó szerepet játszanak az ország gazdasági növekedésében és társadalmi fejlődésében.

Ennek keretében Kína zöld autóiparának beindítása azonban nem ment akadályok nélkül, végül mégis sikeres lett. Az autóipar „zöldítése” iránti törekvések egyrészt lehetőséget adtak arra, hogy Kína újragondolja autóipari stratégiáját, másrészt pedig ösztönözte a technológiai fejlődést is.

Bár Kína alapvetően mindig is az alacsony költségű gyártásra és exportra támaszkodott (hiszen az alapvető technológiák hiánya miatt autóipara sosem volt igazán erős), beindult részéről a törekvés a technológiai fejlődés irányába. Az alapvető technológiák hiánya egyébként egyáltalán nem azt jelenti, hogy Kínának ne jutott volna szerep az autóiparban, hiszen az autók közel 30 százaléka ott készül. Ennek ellenére a hagyományos meghajtású gépjárművek gyártása terén nem értek el kiemelkedő sikereket. A növekedés és a környezetvédelmi politikának való megfelelés érdekében tehát Kínának frissítenie kellett a gyártási folyamatait, technológiáit. Ez bár növelte a gyártási költségeket, ösztönözte az autóipari szereplőket a környezetvédelmi előírások és technológiai innovációk végrehajtására.

Egyes eredmények azonban azt mutatták, hogy bár a környezetvédelmi előírások jó célt szolgáltak, mégis negatívan befolyásolták a kínai autóipar termelékenységét. 2004 és 2018 között a szigorú előírások miatt a termelési költségek meredeken emelkedtek, ami akadályokat gördített a technológiai fejlődés elé is. A kínai kormány ezért igyekezett hatékonyabban végrehajtani a környezetvédelmi intézkedéseket, miközben támogatta az autóipart abban, hogy a fejlettebb technológiákkal alkalmazkodni tudjon az új környezeti előírásokhoz.

Az iparág fellendülését azonban nem csupán környezetvédelmi megfontolások és a technológiai fejlődés gyors üteme segítette. Kína jelentős erőfeszítéseket tett az autóvásárlási és gyártási támogatások bevezetésével is, amelyek nélkül az iparág nehezen maradhatott volna versenyképes. A kormányzati támogatások és beavatkozások így a kínai NEV-autóipar fenntartásának egyik kulcsfontosságú eszközévé váltak.

A NEV járművek (amely az alternatív meghajtású járművek összefoglaló neve) értékesítésének ösztönzése érdekében Kína számos intézkedést hozott, például adómentességet, különféle autóvásárlási támogatásokat, illetve új, energiatakarékos autók vásárlására vonatkozó előírásokat az energiamegtakarítás és a légszennyezés csökkentése érdekében.

A „12. ötéves terv” a stratégiai szempontból feltörekvő iparágak fejlesztésére beépítette a NEV-szektort ezen iparágak kategóriájába. Ennek hatására egyre több versenyképes NEV-gyártó jelent meg Kínában, így például az XPeng vagy a NIO. Ebben az időszakban az új energiameghajtású járművek értékesítése is a kínai NEV-ipar gyors növekedését mutatta. Mindemellett a NEV-gyártók pénzügyi támogatást is kaptak a kormánytól kutatás-fejlesztési célból és a gyártási költségeik csökkentése érdekében is.

2009-ben a kínai kormány elindította a „tíz város és ezer jármű” nevű kísérleti támogatási programot az elektromos járművek hálózatának megalapozására. A cél az volt, hogy az elektromos és hibrid járművek nagyobb szerepet kapjanak a tömegközlekedésben. 2013-tól a támogatásokat az elektromos járművek hatótávolsága alapján, lépcsőzetes rendszerben biztosították az egyéni fogyasztók számára. Bár a kormány 2022-ben leállította ezeket a támogatásokat, Kína addigra már jó úton haladt az elektromos járművek dominanciája felé.

Kína 2015-ben indította el a „Made in China 2025” programot, amelynek célja, hogy az ország a fejlett gyártás egyik meghatározó szereplőjévé váljon. Az ebben kiemelt tíz csúcstechnológiai iparág egyike a zöld autóipar. A program első szakasza egy ipari korszerűsítési stratégia volt, amely Kína gazdaságát a magasabb hozzáadott értékű gyártási ágazatok, például a robotika, repülőgépgyártás és az energiatakarékos járművek gyártása felé irányította, ezzel is segítve a célt, hogy az ország 2025-ig csökkentse a környezetromboló hatások mértékét.

A NEV járművek gyártásának iránya új lehetőséget biztosított a kínai autóipari vállalkozások számára, hogy egyrészt bővítsék a már meglévő technológiáik exportját, másrészt a zöld járműipar berobbanása új utat nyitott a kínai kis- és közepes méretű autógyártóknak is. Ezek a vállalatok innovatív technológiával már rendelkeztek, de nem rendelkeztek elegendő pénzügyi forrással ahhoz, hogy felvegyék a versenyt a kínai autóipari nagyvállalatokkal vagy épp a globális autóipari óriásokkal.

Ezen túlmenően 2020 októberében elfogadták az „Új Energetikai Járműipari Fejlesztési Tervet (2021–2035)”, amely az új energiameghajtású járművek technológiai innovációs képességeinek fejlesztésére helyezi a hangsúlyt. A terv a tisztán elektromos, a hálózatról tölthető hibrid járművek, illetve üzemanyagcellás járművek alkalmazását javasolja a járműtechnológiai innovációs lánc kialakításához, valamint egy alkatrész-technológiai ellátórendszer kiépítését is szorgalmazza. Ez magában foglalja az akkumulátorokat, a hajtómotorokat és az intelligens hálózati technológiát. A dokumentum szerint továbbá a kínai új energiajármű-vállalatok innovációs hatékonyságuk tudományos elemzéssel optimalizálhatják az erőforrásaik elosztását és javíthatják innovációs képességeiket, ösztönözve ezzel a fenntartható fejlődést.

A környezetvédelem, a gazdasági növekedési célok és a technológiai fejlődés iránti törekvések elősegítették a városi közlekedés villamosítását Kínában. A kínai kormány hosszú évek óta szorgalmazza a tiszta járművekre vonatkozó nemzeti stratégia megvalósítását, amely eltér a nyugati modelltől, elsősorban a városi szennyezés kezelése tekintetében. Számos nemzeti és helyi politika ösztönözte az új akkumulátor-technológián alapuló NEV járművek és más technológiák fejlesztését, amelyek javíthatják az akkumulátor teljesítményét és élettartamát. A NEV-ek így kulcsszereplővé váltak Kína környezetvédelmi politikájában és az éghajlatváltozással kapcsolatos nemzetközi kötelezettségek teljesítésében is.

 A NEV-ek gyártásának előtérbe helyezése tehát nemcsak a városi légszennyezés csökkentését szolgálta, hanem segítette a kínai autógyártókat is környezeti hatásaik csökkentésében. Mindez pedig elősegítette, hogy a kínai NEV-gyártók globálisan is versenyképessé váljanak a belső égésű motorral rendelkező járművekre szakosodott, hagyományos gyártókkal szemben.

 Vannak azonban más körülmények is, melyek segítették Kínát az elektromos autók térnyerésében. John Helveston, a George Washington Egyetem adjunktusa szerint Kína sokkal nagyobb arányban fogadta el az elektromos járműveket, mint a Nyugat, ami részben a helyi autókultúrának köszönhető. Állítása szerint a kínai vásárlók sokkal szívesebben veszik az elektromos járműveket, mint például az amerikaikak, és más elvárásokat is támasztanak a járművekkel szemben. Kína nagysebességű és rendkívül kiterjedt vasúti hálózata ráadásul kiváló alternatívát jelent a hosszú távú utazásokra, emellett a világ egyik legnagyobb NEV töltőhálózatával is Kína rendelkezik.

A kínai kormány 2014 óta fokozatosan csökkentette a fogyasztói támogatásokat, majd 2022 végén meg is szüntette az autóvásárlási ösztönzőket, ezek a támogatások azonban nem tűntek el teljesen. A megmaradt intézkedések most már inkább az iparág növekedését és a töltőinfrastruktúra fejlesztését célozzák. A Stratégiai és Nemzetközi Tanulmányok Központjának jelentése szerint egyébként a kínai kormány 2009 és 2023 között összesen 231 milliárd dollárt fordított ezekre a támogatásokra, ez a megközelítés pedig rendkívül hatékonynak bizonyult a fogyasztás élénkítésében.

Szerző: Kacsné dr. Kovács Anikó*

­* A szerző a Magyar Nemzeti Bank Pénz- és tőkepiaci engedélyezési főosztályának munkatársa

Egymillió dolláros Bitcoin-nyereményjátékot indított a PayPal – de van egy komoly csavar

A PayPal bejelentette, hogy több mint egymillió dollár értékű Bitcoint oszt szét egy új nyereményjáték keretében. A grandiózus akció elsőre rendkívül vonzónak tűnik, de van a történetben egy jelentős bökkenő: a részvétel kizárólag amerikai felhasználók számára engedélyezett.
2025. 11. 26. 18:30
Megosztás:

Már igényelhető az új, ingyenes COVID-19 vakcina

Megérkezett az idei légúti szezonra javasolt összetételű, ingyenes COVID-19 vakcina, amely országszerte igényelhető a háziorvosoknál - közölte a Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ (NNGYK) szerdán az MTI-vel.
2025. 11. 26. 18:00
Megosztás:

A kormány támogatja a hulladék újrafeldolgozását célzó beruházásokat

A körforgásos gazdaságra történő átállás ösztönzése és a hulladékhasznosítási kapacitások bővítése érdekében a kormány új pályázatot hirdet 15,1 milliárd forintos keretösszeggel. A december elsejéig véleményezhető felhívás célja, hogy országszerte támogassa az innovatív, versenyképességet növelő technológiák bevezetését, amelyek hosszú távú megtakarítást és új piaci lehetőségeket hozhatnak a vállalkozásoknak - közölte az Energiaügyi Minisztérium (EM) szerdán.
2025. 11. 26. 17:30
Megosztás:

December 1-től a One Magyarország szolgálja ki a Direct One műholdas ügyfeleket

December 1-től a One Magyarország szolgálja ki a Direct One műholdas ügyfeleket - közölte a távközlési szolgáltató az MTI-vel szerdán.
2025. 11. 26. 17:00
Megosztás:

Egyre több pénzt fordít a magyar gazdaság az innovációra

A magyar gazdaság, az állam, a kormányzat és a piaci szereplők egyre többet invesztálnak kutatás-fejlesztésbe, innovációba - jelentette ki a Kulturális és Innovációs Minisztérium innovációért felelős helyettes államtitkára az Innovációs roadshow című rendezvényen szerdán Nyíregyházán.
2025. 11. 26. 16:30
Megosztás:

800 000 Bitcoin mozgott meg a Coinbase-nél – és a piaci reakció?

November végén hirtelen emelkedés volt tapasztalható az on-chain BTC-tranzakciók számában, és a kereskedők megijedtek: vajon eladási hullám jön? A válasz: semmi ilyesmi.
2025. 11. 26. 16:00
Megosztás:

A Mol decembertől 2,5-szeresére növeli a kőolajtermékek exportját Szerbiába

Szerbia számíthat Magyarországra az energiaellátásának biztosításában, ezért a Mol decemberben 2,5-szeresére növeli a kőolaj és a kőolajtermékek szállítását Szerbiába, így segítve a nehéz helyzetbe került szomszédos országot - jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter szerdán Belgrádban.
2025. 11. 26. 15:30
Megosztás:

Magyarországra is kiterjedő megawattos töltőhálózat épül 70 millió eurós EU-támogatással

Az E.ON Drive Infrastructure, a Voltix és a GreenWay 70,3 millió euró uniós támogatással kezdheti meg Európa egyik legnagyobb megawattos töltőhálózatának (MCS) kiépítését. A rendszer 2028-ra 55 stratégiai helyszínen, köztük Magyarországon is, összesen 330 MCS-töltőponttal szolgálja majd ki a kontinens közúti áruszállítását. A legalább 1 megawatt teljesítményű töltőknek kulcsszerepük lesz az európai nehézgépjármű-flotta villamosításában, és a hosszú távú közlekedési dekarbonizáció felgyorsításában.
2025. 11. 26. 14:30
Megosztás:

Erősíti pozícióját a német ingatlanpiacon a BÉT-re készülő cég

Jelentős akvizíciókkal erősítette ingatlanállományát a közelmúltban a kizárólag a német ingatlanpiacon aktív Available Zrt. A tőzsdei bevezetés előtt álló magyar cég portfóliója már eléri a több mint 10.000 négyzetmétert. A bővülés összhangban van a cég stratégiai céljaival, a befektetők és a hasznosított ingatlanok számának meredek emelkedésével.
2025. 11. 26. 14:00
Megosztás:

Már csak néhány nap maradt a váltásra az év végi kötelezőkampányban

Jövő hétfőig mintegy 400 ezer személyautó üzembentartójának kell döntenie arról, hogy lecseréli-e év végi évfordulós kötelező biztosítását, vagy sem. Az Insura.hu biztosításközvetítő adatai szerint aki eddig cserélt, jól járt: a meglévő biztosító által megajánlott közel 55 ezer forint átlagdíjhoz képest csak átlagosan 33 ezer forintos kgfb-díjat kell fizetniük a jövő évre.
2025. 11. 26. 13:30
Megosztás:

Az ukrán érdekeltségű Metinvest vásárol fel egy romániai nehézipari vállalatot

Jóváhagyta az Európai Bizottság, hogy Rinat Ahmetov, a leggazdagabb ukrán üzletember cége, a Metinvest B.V., felvásárolja az Arcelor Mittal Tubular Products SA-t - írja az economica.net az EB közleménye alapján.
2025. 11. 26. 13:15
Megosztás:

Péntektől ismét látogatható a teljes Gyulai Várfürdő

Pénteken nyitják meg a több mint fél éve lezárt Lovardát a Gyulai Várfürdőben, ezzel lezárul az intézmény mintegy hárommilliárd forintos, több lépcsőben megvalósuló fejlesztéssorozata.
2025. 11. 26. 12:30
Megosztás:

Már 23 új CAF-villamos közlekedik Budapesten

Újabb CAF-villamossal bővült Budapest legkorszerűbb flottája, a sikeres futáspróbák és hatósági vizsgák után forgalomba állították a 23. alacsonypadlós villamost - közölte a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) szerdán az MTI-vel.
2025. 11. 26. 12:00
Megosztás:

Több mint ötezer kifizetés az energetikai otthonfelújítási programban

A családi házak energiahatékonysági korszerűsítését támogató pályázaton már több mint 5000 kedvezményezettnek utaltak el összesen 21,8 milliárd forintot - jelentette be hivatalos Facebook-oldalán az Energiaügyi Minisztérium (EM) szerdán.
2025. 11. 26. 11:35
Megosztás:

Az MBH Bank és az Agrárminisztérium meghosszabbítja együttműködését

Az MBH Bank és az Agrárminisztérium újabb egy évre szóló együttműködési megállapodást írt alá a Fenntartható Jövő Bankja Program keretében, amelynek értelmében a hitelintézet újabb 35 millió forinttal támogatja a hazai nemzeti parkok természetvédelmi projektjeit. A partnerség indulása óta a bank és a nemzeti park igazgatóságok számos, a hazai biodiverzitást és ökoszisztémákat támogató programokat valósítottak meg: többek között fajvédelmi munkát, élőhely-helyreállítási projekteket és szemléletformáló infrastruktúra-fejlesztéseket. A felek a következő évben további kezdeményezéseket indítanak a bank azon célkitűzésének jegyében, hogy hosszú távon is aktívan hozzájáruljon Magyarország természeti értékeinek megőrzéséhez és a fenntartható, felelős vállalati működés gyakorlatának erősítéséhez.
2025. 11. 26. 11:00
Megosztás:

A magyarok figyelik az árfolyamokat, de az utalások rejtett díjai még mindig sokakat meglepnek

Milliárdokat veszítenek naponta a nemzetközi átutalások rejtett díjai miatt magánszemélyek és vállalkozások, így nem meglepő, hogy a magyarok többsége egyre tudatosabban vizsgálja az árfolyamkülönbségeket és a tranzakciók költségeit. Ennek ellenére sokan még mindig több pénzt veszítenek, mint kellene, amikor külföldre utalnak vagy ott költenek – derül ki a Wise friss, reprezentatív felméréséből.
2025. 11. 26. 10:30
Megosztás:

A tengerentúlon erősödtek a kamatcsökkentési várakozások

A vártnál gyengébb lett a szeptemberi kiskereskedelmi forgalom az Egyesült Államokban, az ADP heti munkapiaci adatai szerint zsugorodott a foglalkoztatás a magánszektorban, miközben a termelői árak a vártnak megfelelően emelkedtek.
2025. 11. 26. 10:00
Megosztás:

A Wall Streeten is felfelé vették az irányt a vezető indexek

Hétfőhöz hasonlóan kedden is a Fed decemberi kamatvágásához kapcsolódó várakozások fűtötték a tengerentúli tőzsdéket, a vezető indexek emelkedéssel zártak.
2025. 11. 26. 09:30
Megosztás:

Emelkedtek kedden a mértékadó európai tőzsdék

Felfelé vették az irányt a mértékadó nyugat-európai indexek kedden, amikor a befektetők az orosz-ukrán háború lezárásához kapcsolódó béketárgyalásra, az amerikai kamatcsökkentési várakozások alakulására és a brit költségvetéssel kapcsolatos hírekre figyeltek.
2025. 11. 26. 09:00
Megosztás:

28 éve nem volt ekkora nyilvános részvénykibocsátás a BÉT-en

A Shopper Park Plus Nyrt. (SPP) a hazai tőkepiacon folytatja úttörő szerepét: 2023-ban elsőként hajtott végre euróalapú részvénykibocsátást a Budapesti Értéktőzsdén, tavaly az első zártkörű részvénykibocsátása is kiemelkedő eredménnyel zárult. Tegnap a Társaság sikeresen lezárta a nyilvános részvénykibocsátását, amelyet nagy érdeklődés kísért, és túljegyzéssel végződött. A tranzakció mértéke meghaladta a 100 millió eurót.
2025. 11. 26. 08:30
Megosztás: