Kína autóipari forradalma: villamosítás és zöld innováció

Az éghajlati problémák világszerte felgyorsították a környezetbarát energia alkalmazásával kapcsolatos kutatásokat. Az elmúlt évek környezetromlása a gyors gazdasági növekedés mellékterméke, mára pedig a környezetszennyezés és annak hatásai az egyik legégetőbb globális problémává váltak, amely Kínát is komoly kihívások elé állítja. Kína a világ egyik legnagyobb járműpiaca, azonban az egyik fő légszennyezési forrást éppen az autók jelentik. A motorok kipufogógáz-kibocsátása 2010 óta kiemelt problémát okoz a kínai nagyvárosokban, így az autóipar technológiai fejlesztése sürgető kérdéssé vált.

Kína autóipari forradalma: villamosítás és zöld innováció

Kína ötéves terveket dolgoz ki, amelyek a központi kormányzat által 1953 óta meghatározott társadalmi és gazdasági fejlesztési irányokat jelölik ki. Ezek a tervek meghatározó szerepet játszanak az ország gazdasági növekedésében és társadalmi fejlődésében.

Ennek keretében Kína zöld autóiparának beindítása azonban nem ment akadályok nélkül, végül mégis sikeres lett. Az autóipar „zöldítése” iránti törekvések egyrészt lehetőséget adtak arra, hogy Kína újragondolja autóipari stratégiáját, másrészt pedig ösztönözte a technológiai fejlődést is.

Bár Kína alapvetően mindig is az alacsony költségű gyártásra és exportra támaszkodott (hiszen az alapvető technológiák hiánya miatt autóipara sosem volt igazán erős), beindult részéről a törekvés a technológiai fejlődés irányába. Az alapvető technológiák hiánya egyébként egyáltalán nem azt jelenti, hogy Kínának ne jutott volna szerep az autóiparban, hiszen az autók közel 30 százaléka ott készül. Ennek ellenére a hagyományos meghajtású gépjárművek gyártása terén nem értek el kiemelkedő sikereket. A növekedés és a környezetvédelmi politikának való megfelelés érdekében tehát Kínának frissítenie kellett a gyártási folyamatait, technológiáit. Ez bár növelte a gyártási költségeket, ösztönözte az autóipari szereplőket a környezetvédelmi előírások és technológiai innovációk végrehajtására.

Egyes eredmények azonban azt mutatták, hogy bár a környezetvédelmi előírások jó célt szolgáltak, mégis negatívan befolyásolták a kínai autóipar termelékenységét. 2004 és 2018 között a szigorú előírások miatt a termelési költségek meredeken emelkedtek, ami akadályokat gördített a technológiai fejlődés elé is. A kínai kormány ezért igyekezett hatékonyabban végrehajtani a környezetvédelmi intézkedéseket, miközben támogatta az autóipart abban, hogy a fejlettebb technológiákkal alkalmazkodni tudjon az új környezeti előírásokhoz.

Az iparág fellendülését azonban nem csupán környezetvédelmi megfontolások és a technológiai fejlődés gyors üteme segítette. Kína jelentős erőfeszítéseket tett az autóvásárlási és gyártási támogatások bevezetésével is, amelyek nélkül az iparág nehezen maradhatott volna versenyképes. A kormányzati támogatások és beavatkozások így a kínai NEV-autóipar fenntartásának egyik kulcsfontosságú eszközévé váltak.

A NEV járművek (amely az alternatív meghajtású járművek összefoglaló neve) értékesítésének ösztönzése érdekében Kína számos intézkedést hozott, például adómentességet, különféle autóvásárlási támogatásokat, illetve új, energiatakarékos autók vásárlására vonatkozó előírásokat az energiamegtakarítás és a légszennyezés csökkentése érdekében.

A „12. ötéves terv” a stratégiai szempontból feltörekvő iparágak fejlesztésére beépítette a NEV-szektort ezen iparágak kategóriájába. Ennek hatására egyre több versenyképes NEV-gyártó jelent meg Kínában, így például az XPeng vagy a NIO. Ebben az időszakban az új energiameghajtású járművek értékesítése is a kínai NEV-ipar gyors növekedését mutatta. Mindemellett a NEV-gyártók pénzügyi támogatást is kaptak a kormánytól kutatás-fejlesztési célból és a gyártási költségeik csökkentése érdekében is.

2009-ben a kínai kormány elindította a „tíz város és ezer jármű” nevű kísérleti támogatási programot az elektromos járművek hálózatának megalapozására. A cél az volt, hogy az elektromos és hibrid járművek nagyobb szerepet kapjanak a tömegközlekedésben. 2013-tól a támogatásokat az elektromos járművek hatótávolsága alapján, lépcsőzetes rendszerben biztosították az egyéni fogyasztók számára. Bár a kormány 2022-ben leállította ezeket a támogatásokat, Kína addigra már jó úton haladt az elektromos járművek dominanciája felé.

Kína 2015-ben indította el a „Made in China 2025” programot, amelynek célja, hogy az ország a fejlett gyártás egyik meghatározó szereplőjévé váljon. Az ebben kiemelt tíz csúcstechnológiai iparág egyike a zöld autóipar. A program első szakasza egy ipari korszerűsítési stratégia volt, amely Kína gazdaságát a magasabb hozzáadott értékű gyártási ágazatok, például a robotika, repülőgépgyártás és az energiatakarékos járművek gyártása felé irányította, ezzel is segítve a célt, hogy az ország 2025-ig csökkentse a környezetromboló hatások mértékét.

A NEV járművek gyártásának iránya új lehetőséget biztosított a kínai autóipari vállalkozások számára, hogy egyrészt bővítsék a már meglévő technológiáik exportját, másrészt a zöld járműipar berobbanása új utat nyitott a kínai kis- és közepes méretű autógyártóknak is. Ezek a vállalatok innovatív technológiával már rendelkeztek, de nem rendelkeztek elegendő pénzügyi forrással ahhoz, hogy felvegyék a versenyt a kínai autóipari nagyvállalatokkal vagy épp a globális autóipari óriásokkal.

Ezen túlmenően 2020 októberében elfogadták az „Új Energetikai Járműipari Fejlesztési Tervet (2021–2035)”, amely az új energiameghajtású járművek technológiai innovációs képességeinek fejlesztésére helyezi a hangsúlyt. A terv a tisztán elektromos, a hálózatról tölthető hibrid járművek, illetve üzemanyagcellás járművek alkalmazását javasolja a járműtechnológiai innovációs lánc kialakításához, valamint egy alkatrész-technológiai ellátórendszer kiépítését is szorgalmazza. Ez magában foglalja az akkumulátorokat, a hajtómotorokat és az intelligens hálózati technológiát. A dokumentum szerint továbbá a kínai új energiajármű-vállalatok innovációs hatékonyságuk tudományos elemzéssel optimalizálhatják az erőforrásaik elosztását és javíthatják innovációs képességeiket, ösztönözve ezzel a fenntartható fejlődést.

A környezetvédelem, a gazdasági növekedési célok és a technológiai fejlődés iránti törekvések elősegítették a városi közlekedés villamosítását Kínában. A kínai kormány hosszú évek óta szorgalmazza a tiszta járművekre vonatkozó nemzeti stratégia megvalósítását, amely eltér a nyugati modelltől, elsősorban a városi szennyezés kezelése tekintetében. Számos nemzeti és helyi politika ösztönözte az új akkumulátor-technológián alapuló NEV járművek és más technológiák fejlesztését, amelyek javíthatják az akkumulátor teljesítményét és élettartamát. A NEV-ek így kulcsszereplővé váltak Kína környezetvédelmi politikájában és az éghajlatváltozással kapcsolatos nemzetközi kötelezettségek teljesítésében is.

 A NEV-ek gyártásának előtérbe helyezése tehát nemcsak a városi légszennyezés csökkentését szolgálta, hanem segítette a kínai autógyártókat is környezeti hatásaik csökkentésében. Mindez pedig elősegítette, hogy a kínai NEV-gyártók globálisan is versenyképessé váljanak a belső égésű motorral rendelkező járművekre szakosodott, hagyományos gyártókkal szemben.

 Vannak azonban más körülmények is, melyek segítették Kínát az elektromos autók térnyerésében. John Helveston, a George Washington Egyetem adjunktusa szerint Kína sokkal nagyobb arányban fogadta el az elektromos járműveket, mint a Nyugat, ami részben a helyi autókultúrának köszönhető. Állítása szerint a kínai vásárlók sokkal szívesebben veszik az elektromos járműveket, mint például az amerikaikak, és más elvárásokat is támasztanak a járművekkel szemben. Kína nagysebességű és rendkívül kiterjedt vasúti hálózata ráadásul kiváló alternatívát jelent a hosszú távú utazásokra, emellett a világ egyik legnagyobb NEV töltőhálózatával is Kína rendelkezik.

A kínai kormány 2014 óta fokozatosan csökkentette a fogyasztói támogatásokat, majd 2022 végén meg is szüntette az autóvásárlási ösztönzőket, ezek a támogatások azonban nem tűntek el teljesen. A megmaradt intézkedések most már inkább az iparág növekedését és a töltőinfrastruktúra fejlesztését célozzák. A Stratégiai és Nemzetközi Tanulmányok Központjának jelentése szerint egyébként a kínai kormány 2009 és 2023 között összesen 231 milliárd dollárt fordított ezekre a támogatásokra, ez a megközelítés pedig rendkívül hatékonynak bizonyult a fogyasztás élénkítésében.

Szerző: Kacsné dr. Kovács Anikó*

­* A szerző a Magyar Nemzeti Bank Pénz- és tőkepiaci engedélyezési főosztályának munkatársa

Volodimir Zelenszkij szerint nem tartozik bocsánatkéréssel Donald Trump felé

Volodimir Zelenszkij szerint nem tartozik bocsánatkéréssel Donald Trump amerikai elnök felé a Fehér Házban tartott találkozón történtek miatt - az ukrán államfő a Fox News hírtelevíziónak adott interjúban fejtette ki véleményét a pénteki szóváltással kapcsolatban.
2025. 03. 01. 15:00
Megosztás:

Trump kriptovaluta csúcsot tart a Fehér Házban – fordulat a szabályozásban?

Donald Trump elnöksége alatt a kriptovaluták megítélése jelentős változáson ment keresztül. Míg korábban „átverésnek” nevezte a digitális eszközöket, most már nemcsak támogatja az iparágat, hanem egy nagyszabású kriptovaluta csúcstalálkozót is szervez a Fehér Házban. A jövő pénteki esemény komoly hatással lehet az amerikai kriptovaluta szabályozás jövőjére, és akár új korszakot is nyithat az iparág számára.
2025. 03. 01. 15:00
Megosztás:

Nyilvános konzultációt indít az MNB

Nyilvános konzultációt indít a Magyar Nemzeti Bank (MNB) a 2026-os emlékérme-kibocsátási program tematikáiról - közölte a jegybank szombaton az MTI-vel.
2025. 03. 01. 14:00
Megosztás:

eKÁER: Eddig több mint százmillió szállítmányt ellenőriztek

Tíz éve indult az elektronikus közútiáruforgalom-ellenőrző rendszer (eKÁER) éles üzeme, amelynek szűrővizsgálatán azóta több mint 106 millió szállítmány esett át - közölte a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) szombaton az MTI-vel.
2025. 03. 01. 13:00
Megosztás:

Csökkent a CIG Pannónia biztosító eredménye 2024-ben

A CIG Pannónia Életbiztosító Nyrt. konszolidált adózott eredménye a 2023-as 2,874 milliárd forintról 1,279 milliárd forintra csökkent 2024-ben, miközben díjbevétele 34 százalékkal, 57,3 milliárd forintra nőtt - közölte a társaság a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján pénteken nemzetközi szabvány (IFRS) szerinti konszolidált, nem auditált beszámolójában.
2025. 03. 01. 11:00
Megosztás:

A mesterséges intelligencia segítheti a munkaerőképzést

A mesterséges intelligencia (MI) alkalmazása a munkaerőképzésben válaszokat adhat a nyugat-dunántúli régiót érintő munkaerőpiaci problémákra is - jelentette ki a mesterséges intelligenciáért felelős kormánybiztos pénteken Zalaegerszegen, a ZalaZone Járműipari Tesztpályán.
2025. 03. 01. 10:00
Megosztás:

Itt vannak a legjobb kriptovaluta-választások a következő bikapiac előtt – egyikük a legjobb esélyed a 100-szoros növekedésre!

A kriptovaluta-piac felpezsdül, és a következő bikafutam közeledtével a befektetők a legjobb kriptovaluta-választásokat keresik, amelyek robbanásszerű növekedési potenciállal rendelkeznek. De mi lenne, ha azt mondanánk, hogy van egy altcoin, amely kiemelkedik egy megdöbbentő 100-szoros lehetőséggel?
2025. 03. 01. 09:00
Megosztás:

Ideje váltani a DOGE-ról és a PEPE-ről – ez az alulértékelt hasznossági token akár 100-szoros nyereséget hozhat!

A mémcoinok nyomás alatt állnak, és mind a PEPE, mind a Dogecoin árfolyama intenzív medvés trendekkel néz szembe. A legutóbbi piaci visszaesés különösen súlyosan érinti a PEPE és a Dogecoin árfolyamát, mivel a mémcoinokkal kapcsolatos általános megítélés negatív irányba fordult.
2025. 03. 01. 08:00
Megosztás:

Michelin-ajánlású szállodával bővíti a portfólióját a Mészáros Csoport

Sikeres megállapodást követően pénteken adásvételi szerződést írt alá a Mészáros Csoport érdekeltségébe tartozó Talentis Group Zrt., amely 100 százalékos tulajdonosa lesz a tarcali Andrássy Kúria & Spa szállodának - közölte a társaság pénteken az MTI-vel.
2025. 03. 01. 07:00
Megosztás:

Újabb bank lépett: már 7 pénzintézet emeli meg a lakossági számlák díját az infláció mértékével

Az MBH Bank is meghirdette a lakossági számlákra érvényes új kondíciós listáját. A pénzintézet díjakat emel a tavalyi átlagos inflációnak megfelelően. Ezzel hétre nőtt azon bankok száma, amelyeknél drágulnak a lakossági bankszámlák.
2025. 03. 01. 06:00
Megosztás:

Kulcsfontosságú az állatorvos-tudományi képzés

A jól képzett állatorvosoknak kulcsfontosságú szerepe van a járványmegelőzésben és annak kezelésében, a haszonállat-védelemben és az élelmiszerlánc-biztonságban is - fogalmazott köszöntőbeszédében Nagy István az Állatorvostudományi Egyetem diplomaosztó ünnepségén az Agrárminisztérium (AM) pénteki közleménye szerint.
2025. 03. 01. 05:00
Megosztás:

Itt az újabb rezsiválság! Kapaszkodhatunk, a helyzet aggasztó

Az adatközpontok fejlődését az AI és a digitális átalakulás iránti növekvő igény hajtja, miközben a fenntarthatóság és az energiaellátás kulcsfontosságú kihívás marad.
2025. 03. 01. 03:00
Megosztás:

10%-os extra nyugdíjemelés jön márciusban! Ön is kaphat?

A magyar kormány új rendelete értelmében 2025. március 1-jétől 10 százalékkal emelkedik azok nyugdíja, akik a huszadik század politikai üldöztetéseit szenvedték el. Az intézkedés célja, hogy erkölcsi elégtételt nyújtson az érintetteknek, és elismerje azokat a megpróbáltatásokat, amelyeket e személyek kénytelenek voltak elviselni. Kik jogosultak a nyugdíjemelésre? Nézzük meg!
2025. 03. 01. 02:00
Megosztás:

Mehet az összes sárga csekk a kukába! Új dolog jött helyette

A Magyar Posta egy néhány éve közzétett adatsora alapján a hazai lakosság egy év alatt összesen 193 millió sárga csekket fizet be. Ha ezt a csaknem 10 millió fős népességre lebontjuk akkor arra a következtetésre jutunk, hogy évente fejenként – beleértve a csecsemőket és kisgyermekeket is – 19 csekket egyenlítenek ki. Na most ettől elbúcsúzhatunk végre végérvényesen!
2025. 03. 01. 01:00
Megosztás:

Hogyan kapja meg a nyugdíjas az ÁFA-visszatérítést a vidéki kisboltokban? Szabályok

Nincs szükség politikai hangulatkeltésre, a nyugdíjasokat érintő áfa-visszatérítés 2,5 millió nyugdíjas számára fog havi 10-15 ezer forintos segítséget jelenteni, a tejtermékek, zöldségek és gyümölcsök vásárlása után.
2025. 03. 01. 00:02
Megosztás:

Az új K+F adókedvezmény veszteséges

A 2024-től hatályos új kutatás-fejlesztési (K+F) adókedvezmény jelentős előnyt kínál azon vállalatok számára, amelyek eddig nem tudták teljes mértékben kihasználni a társasági adóalap-kedvezményeket. Az új rendszernek köszönhetően a cégek a fel nem használt kedvezményösszegeket a későbbi években érvényesíthetik, sőt, bizonyos esetekben az adóhatóság pénzügyileg is visszatéríti azt – foglalja össze a Niveus.
2025. 02. 28. 23:00
Megosztás:

Mesés nyeremény várja a játékosokat az Ötöslottón

Közel 5 hónapja nem született telitalálatos szelvény Magyarország legismertebb számsorsjátékán. Ezen a héten közel 4 milliárd forint várja az Ötöslottó játékosait. Ekkora összegből a világ 10 legdrágább autója közül egyet megvásárolhatna a szerencsés nyertes, igaz, akkor nem sok maradna másra.
2025. 02. 28. 22:00
Megosztás:

A jogellenes tartalmú kommentekkel szembeni fellépésről adott ki ajánlást a Médiatanács

A közbeszéd állapotának formálása a célja az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvénynek. A jogszabály az internetes sajtótermékek kiadóit a jogellenes tartalmakkal szembeni hatékony fellépésre ösztönzi, és hatásköröket telepít a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságra is.
2025. 02. 28. 21:00
Megosztás:

Weboldalakon terjedő előfizetői csapdákra figyelmeztet a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság

Több tízezer forint kár is érheti a fogyasztókat, ha a világhálón terjedő online előfizetői csapdák áldozatává válnak. A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) és a szakmai irányítása alatt álló kormányhivatalok ezért az idei évben kiemelten ellenőrzik az online térben megjelenő előfizetői csapdákat, ugyanakkor a fogyasztói tudatosságra is felhívják a figyelmet, mely a megelőzés szempontjából fontos.
2025. 02. 28. 19:00
Megosztás:

Erste Csoport 2024-es eredmények: A jó eredmény az üzlet növekedését tükrözi

Az Erse Csoport 5,9 milliárd eurós (+6.6%) működési eredményt ért el 2024-ben, az ügyfélüzletágak erőteljes növekedésének köszönhetően. Az ügyfélhitelek állománya jelentősen, 218,1 milliárd euróra (+4,9%) emelkedett, a növekedési dinamika valamivel erősebb volt Közép- és Kelet-Európában. Az első félévi némileg gyengébb kereslet után a negyedik negyedévben nőtt a hitelezési étvágy.
2025. 02. 28. 18:30
Megosztás: