Kína autóipari forradalma: villamosítás és zöld innováció

Az éghajlati problémák világszerte felgyorsították a környezetbarát energia alkalmazásával kapcsolatos kutatásokat. Az elmúlt évek környezetromlása a gyors gazdasági növekedés mellékterméke, mára pedig a környezetszennyezés és annak hatásai az egyik legégetőbb globális problémává váltak, amely Kínát is komoly kihívások elé állítja. Kína a világ egyik legnagyobb járműpiaca, azonban az egyik fő légszennyezési forrást éppen az autók jelentik. A motorok kipufogógáz-kibocsátása 2010 óta kiemelt problémát okoz a kínai nagyvárosokban, így az autóipar technológiai fejlesztése sürgető kérdéssé vált.

Kína autóipari forradalma: villamosítás és zöld innováció

Kína ötéves terveket dolgoz ki, amelyek a központi kormányzat által 1953 óta meghatározott társadalmi és gazdasági fejlesztési irányokat jelölik ki. Ezek a tervek meghatározó szerepet játszanak az ország gazdasági növekedésében és társadalmi fejlődésében.

Ennek keretében Kína zöld autóiparának beindítása azonban nem ment akadályok nélkül, végül mégis sikeres lett. Az autóipar „zöldítése” iránti törekvések egyrészt lehetőséget adtak arra, hogy Kína újragondolja autóipari stratégiáját, másrészt pedig ösztönözte a technológiai fejlődést is.

Bár Kína alapvetően mindig is az alacsony költségű gyártásra és exportra támaszkodott (hiszen az alapvető technológiák hiánya miatt autóipara sosem volt igazán erős), beindult részéről a törekvés a technológiai fejlődés irányába. Az alapvető technológiák hiánya egyébként egyáltalán nem azt jelenti, hogy Kínának ne jutott volna szerep az autóiparban, hiszen az autók közel 30 százaléka ott készül. Ennek ellenére a hagyományos meghajtású gépjárművek gyártása terén nem értek el kiemelkedő sikereket. A növekedés és a környezetvédelmi politikának való megfelelés érdekében tehát Kínának frissítenie kellett a gyártási folyamatait, technológiáit. Ez bár növelte a gyártási költségeket, ösztönözte az autóipari szereplőket a környezetvédelmi előírások és technológiai innovációk végrehajtására.

Egyes eredmények azonban azt mutatták, hogy bár a környezetvédelmi előírások jó célt szolgáltak, mégis negatívan befolyásolták a kínai autóipar termelékenységét. 2004 és 2018 között a szigorú előírások miatt a termelési költségek meredeken emelkedtek, ami akadályokat gördített a technológiai fejlődés elé is. A kínai kormány ezért igyekezett hatékonyabban végrehajtani a környezetvédelmi intézkedéseket, miközben támogatta az autóipart abban, hogy a fejlettebb technológiákkal alkalmazkodni tudjon az új környezeti előírásokhoz.

Az iparág fellendülését azonban nem csupán környezetvédelmi megfontolások és a technológiai fejlődés gyors üteme segítette. Kína jelentős erőfeszítéseket tett az autóvásárlási és gyártási támogatások bevezetésével is, amelyek nélkül az iparág nehezen maradhatott volna versenyképes. A kormányzati támogatások és beavatkozások így a kínai NEV-autóipar fenntartásának egyik kulcsfontosságú eszközévé váltak.

A NEV járművek (amely az alternatív meghajtású járművek összefoglaló neve) értékesítésének ösztönzése érdekében Kína számos intézkedést hozott, például adómentességet, különféle autóvásárlási támogatásokat, illetve új, energiatakarékos autók vásárlására vonatkozó előírásokat az energiamegtakarítás és a légszennyezés csökkentése érdekében.

A „12. ötéves terv” a stratégiai szempontból feltörekvő iparágak fejlesztésére beépítette a NEV-szektort ezen iparágak kategóriájába. Ennek hatására egyre több versenyképes NEV-gyártó jelent meg Kínában, így például az XPeng vagy a NIO. Ebben az időszakban az új energiameghajtású járművek értékesítése is a kínai NEV-ipar gyors növekedését mutatta. Mindemellett a NEV-gyártók pénzügyi támogatást is kaptak a kormánytól kutatás-fejlesztési célból és a gyártási költségeik csökkentése érdekében is.

2009-ben a kínai kormány elindította a „tíz város és ezer jármű” nevű kísérleti támogatási programot az elektromos járművek hálózatának megalapozására. A cél az volt, hogy az elektromos és hibrid járművek nagyobb szerepet kapjanak a tömegközlekedésben. 2013-tól a támogatásokat az elektromos járművek hatótávolsága alapján, lépcsőzetes rendszerben biztosították az egyéni fogyasztók számára. Bár a kormány 2022-ben leállította ezeket a támogatásokat, Kína addigra már jó úton haladt az elektromos járművek dominanciája felé.

Kína 2015-ben indította el a „Made in China 2025” programot, amelynek célja, hogy az ország a fejlett gyártás egyik meghatározó szereplőjévé váljon. Az ebben kiemelt tíz csúcstechnológiai iparág egyike a zöld autóipar. A program első szakasza egy ipari korszerűsítési stratégia volt, amely Kína gazdaságát a magasabb hozzáadott értékű gyártási ágazatok, például a robotika, repülőgépgyártás és az energiatakarékos járművek gyártása felé irányította, ezzel is segítve a célt, hogy az ország 2025-ig csökkentse a környezetromboló hatások mértékét.

A NEV járművek gyártásának iránya új lehetőséget biztosított a kínai autóipari vállalkozások számára, hogy egyrészt bővítsék a már meglévő technológiáik exportját, másrészt a zöld járműipar berobbanása új utat nyitott a kínai kis- és közepes méretű autógyártóknak is. Ezek a vállalatok innovatív technológiával már rendelkeztek, de nem rendelkeztek elegendő pénzügyi forrással ahhoz, hogy felvegyék a versenyt a kínai autóipari nagyvállalatokkal vagy épp a globális autóipari óriásokkal.

Ezen túlmenően 2020 októberében elfogadták az „Új Energetikai Járműipari Fejlesztési Tervet (2021–2035)”, amely az új energiameghajtású járművek technológiai innovációs képességeinek fejlesztésére helyezi a hangsúlyt. A terv a tisztán elektromos, a hálózatról tölthető hibrid járművek, illetve üzemanyagcellás járművek alkalmazását javasolja a járműtechnológiai innovációs lánc kialakításához, valamint egy alkatrész-technológiai ellátórendszer kiépítését is szorgalmazza. Ez magában foglalja az akkumulátorokat, a hajtómotorokat és az intelligens hálózati technológiát. A dokumentum szerint továbbá a kínai új energiajármű-vállalatok innovációs hatékonyságuk tudományos elemzéssel optimalizálhatják az erőforrásaik elosztását és javíthatják innovációs képességeiket, ösztönözve ezzel a fenntartható fejlődést.

A környezetvédelem, a gazdasági növekedési célok és a technológiai fejlődés iránti törekvések elősegítették a városi közlekedés villamosítását Kínában. A kínai kormány hosszú évek óta szorgalmazza a tiszta járművekre vonatkozó nemzeti stratégia megvalósítását, amely eltér a nyugati modelltől, elsősorban a városi szennyezés kezelése tekintetében. Számos nemzeti és helyi politika ösztönözte az új akkumulátor-technológián alapuló NEV járművek és más technológiák fejlesztését, amelyek javíthatják az akkumulátor teljesítményét és élettartamát. A NEV-ek így kulcsszereplővé váltak Kína környezetvédelmi politikájában és az éghajlatváltozással kapcsolatos nemzetközi kötelezettségek teljesítésében is.

 A NEV-ek gyártásának előtérbe helyezése tehát nemcsak a városi légszennyezés csökkentését szolgálta, hanem segítette a kínai autógyártókat is környezeti hatásaik csökkentésében. Mindez pedig elősegítette, hogy a kínai NEV-gyártók globálisan is versenyképessé váljanak a belső égésű motorral rendelkező járművekre szakosodott, hagyományos gyártókkal szemben.

 Vannak azonban más körülmények is, melyek segítették Kínát az elektromos autók térnyerésében. John Helveston, a George Washington Egyetem adjunktusa szerint Kína sokkal nagyobb arányban fogadta el az elektromos járműveket, mint a Nyugat, ami részben a helyi autókultúrának köszönhető. Állítása szerint a kínai vásárlók sokkal szívesebben veszik az elektromos járműveket, mint például az amerikaikak, és más elvárásokat is támasztanak a járművekkel szemben. Kína nagysebességű és rendkívül kiterjedt vasúti hálózata ráadásul kiváló alternatívát jelent a hosszú távú utazásokra, emellett a világ egyik legnagyobb NEV töltőhálózatával is Kína rendelkezik.

A kínai kormány 2014 óta fokozatosan csökkentette a fogyasztói támogatásokat, majd 2022 végén meg is szüntette az autóvásárlási ösztönzőket, ezek a támogatások azonban nem tűntek el teljesen. A megmaradt intézkedések most már inkább az iparág növekedését és a töltőinfrastruktúra fejlesztését célozzák. A Stratégiai és Nemzetközi Tanulmányok Központjának jelentése szerint egyébként a kínai kormány 2009 és 2023 között összesen 231 milliárd dollárt fordított ezekre a támogatásokra, ez a megközelítés pedig rendkívül hatékonynak bizonyult a fogyasztás élénkítésében.

Szerző: Kacsné dr. Kovács Anikó*

­* A szerző a Magyar Nemzeti Bank Pénz- és tőkepiaci engedélyezési főosztályának munkatársa

Sikeres évet zár a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara

A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) tagságának képviselői december 16-án kedden küldöttgyűlésen értékelték a szervezet 2025. évi munkáját, teljesítményét. A jelenlévők szavaztak a köztesület jövő évi költségvetéséről, szakmai programjáról és módosul az alapszabály is.
2025. 12. 21. 12:00
Megosztás:

7 milliárdot nyerhet bárki a következő 11 napban – itt a Szilveszteri Szuperlottó

Élesbe fordul a szilveszteri extra nyereményjáték: a december 20-án estétől megvásárolt Ötöslottó szelvények már érvényesek lesznek a Szerencsejáték Zrt. különleges Szilveszteri Szuperlottó nyereményjátékára. A fogadási idő is hosszabb lesz, aki telitalálatot ér el 7 milliárd forinttal gazdagodhat mindössze 400 forintért cserébe.
2025. 12. 21. 11:00
Megosztás:

Erősödött az MG autómárka Európa piacán az idén

Az MG Motor elérte az éves 300 ezer darabos értékesítést decemberre az Egyesült Királyság és Európa piacán, történelme során először, a növekedés közel 30 százalékos 2024 azonos időszakához képest, amikor mintegy 233 ezer darabos eladást regisztráltak - tájékoztatta az MG Motor Hungary az MTI-t pénteken közleményben.
2025. 12. 21. 10:00
Megosztás:

Növekvő forgalom mellett emelkedett a BUX a héten

Növekvő forgalom mellett emelkedett a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) részvényindexe a héten, pénteken a BUX 110 405,74 ponton zárt, 0,73 százalékkal magasabban, mint egy héttel korábban.
2025. 12. 21. 09:00
Megosztás:

Bejgli, töltött káposzta és online csalások – a szaporodó kiberbűnözés miatt ez lehet sokaknak a karácsonyi menü

Együtt a család, a fa alatt az ajándékok, mindenki készen áll az ünneplésre. A karácsony a meghittséget hozza el, azonban ha nem figyelünk oda, akkor bosszankodással is telhetnek az ünnepek. Az év végi ünnepi időszak az egyik legtermékenyebb szezonja az online- és kiberbűnözőknek. Az ünnepek előtt megszaporodnak az internetes vásárlások és forgalom, azonban lankad a figyelem, hiszen igyekszünk minél hamarabb beszerezni az ajándékokat. Az elmúlt években egyre több az online rendelés, és ezt bizony kihasználják a csalók. A KPMG csapata hozott néhány egyszerű ünnepi tippet, amiket ha valóban betartunk – nem úgy, mint az újévi fogadalmainkat –, akkor könnyen kiszűrhetjük, hogy kik és hogyan akarják megkeseríteni az év legszebb időszakát.
2025. 12. 21. 07:00
Megosztás:

Vlagyimir Putyin: Európa elveszíti pozícióját, ha nem működik együtt Oroszországgal

Európa fokozatosan el fogja veszíteni pozícióját, eltűnik, ha nem működik együtt Oroszországgal - vélekedett Vlagyimir Putyin orosz elnök pénteki moszkvai évértékelő sajtótájékoztatóján.
2025. 12. 21. 06:00
Megosztás:

MÁV: utastájékoztató kijelzőket helyeztek ki a kelenföldi peronoknál

A kelenföldi állomás mind az öt peronján nagy felületű utastájékoztató kijelzőket helyeztek el - erről a MÁV-csoport vezérigazgatója a Facebook-oldalán számolt be szombaton.
2025. 12. 21. 05:00
Megosztás:

Minden jelentkező nyert a közvilágítási pályázaton

Megszülettek az első támogatási döntések a Jedlik Ányos Energetikai Programban, több mint 1200 nyertese van a valaha volt legnagyobb ágazati programcsomagnak - közölte szombaton Facebook-oldalán az Energiaügyi Minisztérium (EM).
2025. 12. 21. 04:00
Megosztás:

7 milliárdért megy a játék a következő 11 napban – itt a Szilveszteri Szuperlottó

Élesbe fordul a szilveszteri extra nyereményjáték: a december 20-án estétől megvásárolt Ötöslottó szelvények már érvényesek lesznek a Szerencsejáték Zrt. különleges Szilveszteri Szuperlottó nyereményjátékára. A fogadási idő is hosszabb lesz, aki telitalálatot ér el 7 milliárd forinttal gazdagodhat mindössze 400 forintért cserébe.
2025. 12. 21. 03:00
Megosztás:

Sok nyugdíjas nem tudja sajnos: vissza kell fizetni a megkapott nyugdíjat!

A jelenleg hatályos jogszabályok egyértelműen rögzítik, mely esetekben merül fel az állami nyugdíj visszafizetésének kötelezettsége. A társadalombiztosítási nyugellátásról szóló, 1997. évi LXXXI. törvény részletesen rendelkezik arról is, hogy milyen körülmények között kell a már folyósított nyugdíjösszeget visszatéríteni. Az alábbiakban bemutatjuk a vonatkozó jogszabályi előírásokat.
2025. 12. 21. 01:00
Megosztás:

Az XRP 1,85 dollárra esik vissza, miközben a Digitap ($TAP) előretör a banki hasznosság, cashback és díjkedvezmények révén – a legjobb kriptós előértékesítés 2026-ban

Az XRP visszacsúszott az 1,85 dolláros szint közelébe, mivel a szélesebb piaci nyomás volatilis mozgásokat okoz a vezető tokeneknél december közepére. Az élő árfolyamadatok szerint az XRP az 1,80 dolláros tartomány közepén mozgott, napközbeni kilengésekkel, miután elvesztette a 2 dolláros szintet – egy olyan pszichológiai határt, amelyet a kereskedők gyakran kiemelten figyelnek.
2025. 12. 20. 22:00
Megosztás:

MÁV: utastájékoztató kijelzőket helyeztek ki a kelenföldi peronoknál

A kelenföldi állomás mind az öt peronján nagy felületű utastájékoztató kijelzőket helyeztek el - erről a MÁV-csoport vezérigazgatója a Facebook-oldalán számolt be szombaton.
2025. 12. 20. 21:00
Megosztás:

A 3 legjobb, valós hasznosságú banki kripto token jelenleg – és melyik a legjobb kriptós előértékesítés decemberben?

Ahogy a kriptopiacok érnek, a "érték" fogalma csendesen átalakul. A kereskedők figyelme már nem kizárólag az árfolyam-ingadozásokra vagy a rövid távú mozgásokra összpontosít. A fókusz egyre inkább azokra a platformokra kerül, amelyek valós pénzügyi problémákat oldanak meg: globális pénzmozgás, kriptóval történő mindennapi költés, illetve eszközkezelés súrlódás nélkül. Ebből az átalakulásból elsősorban a bankolásra fókuszáló tokenek profitálnak, különösen azok, amelyek már működő termékkel rendelkeznek, nem pedig jövőbeli ígéretekkel.
2025. 12. 20. 20:00
Megosztás:

Díjmentes, korlátlan adatforgalmat biztosít előfizetőinek a One Magyarország

Díjmentes, korlátlan mobilnetet biztosít az ünnepekre a One Magyarország, ami több mint 1,7 millió ügyfelet érint - tájékoztatta a társaság szombaton az MTI-t.
2025. 12. 20. 19:00
Megosztás:

Leáll az egyik legnagyobb hazai kriptovaluta-közvetítő is az új szabályozás miatt

Teljesen sokkolóan érkezett a hír december 8-án arról, hogy a Revolut kivonul kripto szolgáltatásaival Magyarországról. Nem ők az egyetlenek, a magyar CoinCash is bejelentette, hogy a Revoluttal egy időben ideiglenesen felfüggeszti minden szolgáltatását. Az okok ugyanazok: a magyarországi szabályozási környezetben bekövetkezett változás.
2025. 12. 20. 18:00
Megosztás:

Rekordhitelek, fogyó ingatlanok: meddig tarthat az Otthon Start lendülete?

Bár az októberi számok tükrében megkérdőjelezhetetlen az Otthon Start Program kezdeti lendülete, ugyanakkor már egyre többször lehet hallani a program iránti érdeklődés mérséklődéséről. Ennek ellenére a hitelintézetektől származó nyilatkozatok alapján úgy tűnik, hogy az OSP által gerjesztett hitelpiaci pezsgés az év végéig még biztosan kitart, illetve, ha lesz is némi visszaesés az év végén, akkor az leginkább szezonális hatással magyarázható - írja közleményében a Bank360.
2025. 12. 20. 17:00
Megosztás:

Kollektív elbocsátást jelentett be az egyik legnagyobb román autóipari cég

Kollektív elbocsátást jelentett be az egyik legnagyobb román autóipari cég, a Leoni - írja a profit.ro a vállalat közleménye alapján.
2025. 12. 20. 16:00
Megosztás:

Biztosítók figyelmeztetnek: a karácsony a lakástüzek főszezonja

Sajnálatos módon az ünnepek alatt is történnek tragédiák, sőt, bizonyos káresemények száma még meg is ugrik a karácsonyi időszakban. Ilyen tipikus káresemény a lakástűz, melyek száma december utolsó hetében érezhetően megemelkedik. A Bank360 ennek kapcsán hazai biztosítókat kérdezett arról, hogy mi jellemzi leginkább az év végi lakástüzeket.
2025. 12. 20. 15:00
Megosztás:

Egyre több középkorú él saját lakásban Magyarországon

A szeptemberben elindult, első lakásukat megvásárlókat célzó, kedvezményes, államilag támogatott Otthon Start Program újra a lakáspiacra és a lakástulajdonlásra irányította a figyelmet.
2025. 12. 20. 14:00
Megosztás:

100 milliárdos lendületet kap a lakossági energiatárolás

Több tízezer magyar háztartás szerelheti fel otthonát korszerű energiatároló berendezésekkel a februárban induló lakossági energiatárolási programnak köszönhetően. A pályázat szakmai előkészítéséről 2025. december 19-én tartott Czepek Gábor kormánybiztossal közös egyeztetést a Magyar Akkumulátor Szövetség.
2025. 12. 20. 13:00
Megosztás: