Kína autóipari forradalma: villamosítás és zöld innováció

Az éghajlati problémák világszerte felgyorsították a környezetbarát energia alkalmazásával kapcsolatos kutatásokat. Az elmúlt évek környezetromlása a gyors gazdasági növekedés mellékterméke, mára pedig a környezetszennyezés és annak hatásai az egyik legégetőbb globális problémává váltak, amely Kínát is komoly kihívások elé állítja. Kína a világ egyik legnagyobb járműpiaca, azonban az egyik fő légszennyezési forrást éppen az autók jelentik. A motorok kipufogógáz-kibocsátása 2010 óta kiemelt problémát okoz a kínai nagyvárosokban, így az autóipar technológiai fejlesztése sürgető kérdéssé vált.

Kína autóipari forradalma: villamosítás és zöld innováció

Kína ötéves terveket dolgoz ki, amelyek a központi kormányzat által 1953 óta meghatározott társadalmi és gazdasági fejlesztési irányokat jelölik ki. Ezek a tervek meghatározó szerepet játszanak az ország gazdasági növekedésében és társadalmi fejlődésében.

Ennek keretében Kína zöld autóiparának beindítása azonban nem ment akadályok nélkül, végül mégis sikeres lett. Az autóipar „zöldítése” iránti törekvések egyrészt lehetőséget adtak arra, hogy Kína újragondolja autóipari stratégiáját, másrészt pedig ösztönözte a technológiai fejlődést is.

Bár Kína alapvetően mindig is az alacsony költségű gyártásra és exportra támaszkodott (hiszen az alapvető technológiák hiánya miatt autóipara sosem volt igazán erős), beindult részéről a törekvés a technológiai fejlődés irányába. Az alapvető technológiák hiánya egyébként egyáltalán nem azt jelenti, hogy Kínának ne jutott volna szerep az autóiparban, hiszen az autók közel 30 százaléka ott készül. Ennek ellenére a hagyományos meghajtású gépjárművek gyártása terén nem értek el kiemelkedő sikereket. A növekedés és a környezetvédelmi politikának való megfelelés érdekében tehát Kínának frissítenie kellett a gyártási folyamatait, technológiáit. Ez bár növelte a gyártási költségeket, ösztönözte az autóipari szereplőket a környezetvédelmi előírások és technológiai innovációk végrehajtására.

Egyes eredmények azonban azt mutatták, hogy bár a környezetvédelmi előírások jó célt szolgáltak, mégis negatívan befolyásolták a kínai autóipar termelékenységét. 2004 és 2018 között a szigorú előírások miatt a termelési költségek meredeken emelkedtek, ami akadályokat gördített a technológiai fejlődés elé is. A kínai kormány ezért igyekezett hatékonyabban végrehajtani a környezetvédelmi intézkedéseket, miközben támogatta az autóipart abban, hogy a fejlettebb technológiákkal alkalmazkodni tudjon az új környezeti előírásokhoz.

Az iparág fellendülését azonban nem csupán környezetvédelmi megfontolások és a technológiai fejlődés gyors üteme segítette. Kína jelentős erőfeszítéseket tett az autóvásárlási és gyártási támogatások bevezetésével is, amelyek nélkül az iparág nehezen maradhatott volna versenyképes. A kormányzati támogatások és beavatkozások így a kínai NEV-autóipar fenntartásának egyik kulcsfontosságú eszközévé váltak.

A NEV járművek (amely az alternatív meghajtású járművek összefoglaló neve) értékesítésének ösztönzése érdekében Kína számos intézkedést hozott, például adómentességet, különféle autóvásárlási támogatásokat, illetve új, energiatakarékos autók vásárlására vonatkozó előírásokat az energiamegtakarítás és a légszennyezés csökkentése érdekében.

A „12. ötéves terv” a stratégiai szempontból feltörekvő iparágak fejlesztésére beépítette a NEV-szektort ezen iparágak kategóriájába. Ennek hatására egyre több versenyképes NEV-gyártó jelent meg Kínában, így például az XPeng vagy a NIO. Ebben az időszakban az új energiameghajtású járművek értékesítése is a kínai NEV-ipar gyors növekedését mutatta. Mindemellett a NEV-gyártók pénzügyi támogatást is kaptak a kormánytól kutatás-fejlesztési célból és a gyártási költségeik csökkentése érdekében is.

2009-ben a kínai kormány elindította a „tíz város és ezer jármű” nevű kísérleti támogatási programot az elektromos járművek hálózatának megalapozására. A cél az volt, hogy az elektromos és hibrid járművek nagyobb szerepet kapjanak a tömegközlekedésben. 2013-tól a támogatásokat az elektromos járművek hatótávolsága alapján, lépcsőzetes rendszerben biztosították az egyéni fogyasztók számára. Bár a kormány 2022-ben leállította ezeket a támogatásokat, Kína addigra már jó úton haladt az elektromos járművek dominanciája felé.

Kína 2015-ben indította el a „Made in China 2025” programot, amelynek célja, hogy az ország a fejlett gyártás egyik meghatározó szereplőjévé váljon. Az ebben kiemelt tíz csúcstechnológiai iparág egyike a zöld autóipar. A program első szakasza egy ipari korszerűsítési stratégia volt, amely Kína gazdaságát a magasabb hozzáadott értékű gyártási ágazatok, például a robotika, repülőgépgyártás és az energiatakarékos járművek gyártása felé irányította, ezzel is segítve a célt, hogy az ország 2025-ig csökkentse a környezetromboló hatások mértékét.

A NEV járművek gyártásának iránya új lehetőséget biztosított a kínai autóipari vállalkozások számára, hogy egyrészt bővítsék a már meglévő technológiáik exportját, másrészt a zöld járműipar berobbanása új utat nyitott a kínai kis- és közepes méretű autógyártóknak is. Ezek a vállalatok innovatív technológiával már rendelkeztek, de nem rendelkeztek elegendő pénzügyi forrással ahhoz, hogy felvegyék a versenyt a kínai autóipari nagyvállalatokkal vagy épp a globális autóipari óriásokkal.

Ezen túlmenően 2020 októberében elfogadták az „Új Energetikai Járműipari Fejlesztési Tervet (2021–2035)”, amely az új energiameghajtású járművek technológiai innovációs képességeinek fejlesztésére helyezi a hangsúlyt. A terv a tisztán elektromos, a hálózatról tölthető hibrid járművek, illetve üzemanyagcellás járművek alkalmazását javasolja a járműtechnológiai innovációs lánc kialakításához, valamint egy alkatrész-technológiai ellátórendszer kiépítését is szorgalmazza. Ez magában foglalja az akkumulátorokat, a hajtómotorokat és az intelligens hálózati technológiát. A dokumentum szerint továbbá a kínai új energiajármű-vállalatok innovációs hatékonyságuk tudományos elemzéssel optimalizálhatják az erőforrásaik elosztását és javíthatják innovációs képességeiket, ösztönözve ezzel a fenntartható fejlődést.

A környezetvédelem, a gazdasági növekedési célok és a technológiai fejlődés iránti törekvések elősegítették a városi közlekedés villamosítását Kínában. A kínai kormány hosszú évek óta szorgalmazza a tiszta járművekre vonatkozó nemzeti stratégia megvalósítását, amely eltér a nyugati modelltől, elsősorban a városi szennyezés kezelése tekintetében. Számos nemzeti és helyi politika ösztönözte az új akkumulátor-technológián alapuló NEV járművek és más technológiák fejlesztését, amelyek javíthatják az akkumulátor teljesítményét és élettartamát. A NEV-ek így kulcsszereplővé váltak Kína környezetvédelmi politikájában és az éghajlatváltozással kapcsolatos nemzetközi kötelezettségek teljesítésében is.

 A NEV-ek gyártásának előtérbe helyezése tehát nemcsak a városi légszennyezés csökkentését szolgálta, hanem segítette a kínai autógyártókat is környezeti hatásaik csökkentésében. Mindez pedig elősegítette, hogy a kínai NEV-gyártók globálisan is versenyképessé váljanak a belső égésű motorral rendelkező járművekre szakosodott, hagyományos gyártókkal szemben.

 Vannak azonban más körülmények is, melyek segítették Kínát az elektromos autók térnyerésében. John Helveston, a George Washington Egyetem adjunktusa szerint Kína sokkal nagyobb arányban fogadta el az elektromos járműveket, mint a Nyugat, ami részben a helyi autókultúrának köszönhető. Állítása szerint a kínai vásárlók sokkal szívesebben veszik az elektromos járműveket, mint például az amerikaikak, és más elvárásokat is támasztanak a járművekkel szemben. Kína nagysebességű és rendkívül kiterjedt vasúti hálózata ráadásul kiváló alternatívát jelent a hosszú távú utazásokra, emellett a világ egyik legnagyobb NEV töltőhálózatával is Kína rendelkezik.

A kínai kormány 2014 óta fokozatosan csökkentette a fogyasztói támogatásokat, majd 2022 végén meg is szüntette az autóvásárlási ösztönzőket, ezek a támogatások azonban nem tűntek el teljesen. A megmaradt intézkedések most már inkább az iparág növekedését és a töltőinfrastruktúra fejlesztését célozzák. A Stratégiai és Nemzetközi Tanulmányok Központjának jelentése szerint egyébként a kínai kormány 2009 és 2023 között összesen 231 milliárd dollárt fordított ezekre a támogatásokra, ez a megközelítés pedig rendkívül hatékonynak bizonyult a fogyasztás élénkítésében.

Szerző: Kacsné dr. Kovács Anikó*

­* A szerző a Magyar Nemzeti Bank Pénz- és tőkepiaci engedélyezési főosztályának munkatársa

Ukrajnában 11,9 százalékra mérséklődött az éves infláció

Ukrajnában 11,9 százalékra mérséklődött a fogyasztói árak éves szintű emelkedésének mértéke szeptemberben az augusztusban jegyzett 13,2 százalékot követően az ukrán statisztikai hivatal adatai szerint. Az ukrán központi bank idén 9,7 százalékos inflációra számít.
2025. 10. 13. 21:00
Megosztás:

Elkezdődött az elektromos motorok gyártása a Mercedes-Benz erdélyi üzemében

Elkezdődött az elektromos motorok gyártása a Mercedes-Benz szászsebesi (Sebes) üzemében - írja az economica.net a vállalat közleménye alapján.
2025. 10. 13. 20:30
Megosztás:

Vegyesen változott hétfő estére a forint árfolyama

Vegyesen alakult a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben hétfő estére a reggeli szintekhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 10. 13. 20:00
Megosztás:

Gazdaságkutató: nőtt a cégcsődök száma Németországban

Németországban havi és éves szinten is nőtt a cégcsődök száma szeptemberben - derült ki a hallei IWH gazdaságkutató intézet jelentéséből.
2025. 10. 13. 19:00
Megosztás:

Jegybank-alelnök: az MNB mandátumának része a gazdaságpolitika és a fenntarthatósági célok támogatása is

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) feladata a kormányzati gazdaságpolitika és a fenntarthatósági célok támogatása anélkül, hogy sérülne az árstabilitás és a pénzügyi stabilitás - mondta Kurali Zoltán, a jegybank alelnöke az MNB podcast műsorában.
2025. 10. 13. 18:30
Megosztás:

Hárman kapták közösen a közgazdasági Nobel-emlékdíjat

"Az innovációvezérelt gazdasági növekedés magyarázatáért" hárman, Joel Mokyr amerikai-izraeli gazdaságtörténész, Philippe Aghion francia és Peter Howitt kanadai közgazdász kapta idén a közgazdaságtudományi Nobel-emlékdíjat a Svéd Tudományos Akadémiától, amely hétfőn jelentette be döntését Stockholmban.
2025. 10. 13. 18:00
Megosztás:

Modern raktártechnikai megoldások: állványrendszerek és acélszerkezetek a hatékony tárolásért

A mai gyorsan változó ipari környezetben a hatékony raktárkezelés nem luxus, hanem versenyelőny. Egy jól megtervezett raktártechnika – amely magában foglalja a raklapos állványokat, előregyártott acélszerkezeteket, valamint galériás és nagyfesztávú rendszereket – nemcsak a tárolási kapacitás növelésében segít, hanem csökkenti a költségeket és javítja a munkabiztonságot is.
2025. 10. 13. 17:30
Megosztás:

Mérséklődött az új építésű lakások áremelkedése a fővárosban

A budapesti új építésű lakások iránt továbbra is élénk az érdeklődés, bár a tavaszi hónapokhoz képest enyhe lassulás látszik – derül ki az ELTINGA legfrissebb, 2025 harmadik negyedévére vonatkozó lakáspiaci jelentéséből. A Duna House kapcsolódó elemzése szerint a kereslet még mindig erős, miközben a kínálat is fokozatosan bővül, ami középtávon stabilizálhatja a piacot.
2025. 10. 13. 17:00
Megosztás:

Sütőipari üzemet függesztett fel a Nébih

A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) azonnali hatállyal felfüggesztette egy tiszavasvári sütőipari üzem tevékenységét az ott tapasztalt súlyos, élelmiszerbiztonsági kockázatot jelentő higiéniai körülmények miatt, és mintegy 207 kg élelmiszert vontak ki a forgalomból - közölte a hatóság hétfőn az MTI-vel.
2025. 10. 13. 16:30
Megosztás:

A Magyar Állam és az OTP Bank összefogásával indulhat a Gödöllői Királyi Kastély teljes felújítása

A Gödöllői Királyi Kastély építését a XVIII. század egyik legtekintélyesebb magyar főura, Grassalkovich Antal gróf kezdte meg 1735 után. A több évtizedet felölelő fejlesztések révén alakult ki az épület különleges, rendkívül reprezentatív elrendezése, amely a Kelet-Közép-európai barokk kastélyépítészet mintája lett. Vendége volt többek között Mária Terézia, Petőfi Sándor, Kossuth Lajos, leghíresebb lakója azonban Erzsébet királyné, Sisi volt. A II. világháborút követően az épület laktanyaként és szociális otthonként működött, a méltatlan hasznosítási formák a kastély lassú pusztulásához vezettek. Az 1995-ben megkezdett részleges felújítás során a Királyi Kastély néhány szobája 1996-ban nyílt meg a nagyközönég előtt, melyet további fejlesztések is követtek, de a történelmi épületegyüttes és a park teljes körű, szakértő rehabilitációja mindeddig elmaradt.
2025. 10. 13. 16:00
Megosztás:

Több száz luxuslakást épít a vezető magyar lakásfejlesztő Spanyolországban - a magyar vevőkre is céloznak

Az ünnepélyes alapkőletétellel megkezdte új, exkluzív spanyolországi fejlesztésének építési munkálatait Magyarország vezető lakóingatlan-fejlesztője, a Cordia. A több ütemben megvalósuló, több mint 500 lakásos 360° by Cordia elnevezésű, prémium kategóriás fejlesztés az andalúziai tengerparton kínál otthonokat, páratlan, Afrikáig elnyúló panorámás kilátással és magas szintű szolgáltatásokkal.
2025. 10. 13. 15:30
Megosztás:

Októberben egy napig ismét látogatható lesz a Tungsram gyár

Bár 2023-ban váratlanul lezárult a Váci úti Tungsram gyár 125 éves története, az idei Budapest Design Week alkalmából újra megnyílnak az ikonikus épületegyüttes kapui. Október 17-én az érdeklődők pop-up kiállításon és szakértői beszélgetéseken keresztül fedezhetik fel a több mint egy évszázados ipari örökséget. A program során a szervezők arra keresik a választ, miként lehet a terület értékeit felhasználva fenntartható és társadalmilag befogadó városi környezetet kialakítani.
2025. 10. 13. 15:00
Megosztás:

Horgold meg saját őszi dekorációd!

Az ősz közeledte mindig változást hoz az életünkbe, ilyenkor a természet színpompája is lenyűgöző. Mi lehetne jobb módszer arra, hogy otthonodat feldobd, mint egy kreatív hobbi, amely szórakoztat és gyönyörű díszeket eredményezhet?
2025. 10. 13. 14:00
Megosztás:

Fix 3%-os hitel szülői segítséggel: 15 év eltérés is lehet a maximális futamidőben

Miközben egyre több fiatal számára szükséges szülei támogatása az első lakás megvásárlásánál, kevesen tudják: a bankok között több mint 15 év különbség is lehet a maximális futamidőben attól függően, hány évesek a szülők. Egy 50 és egy 60 éves szülő segítségével az egyik banknál 24, másiknál csupán 9 év futamidőre vehető fel az Otthon Start Program keretében nyújtott Fix 3 százalékos lakáshitel - derül ki money.hu szakértői elemzésből.
2025. 10. 13. 13:30
Megosztás:

Stabilcoinokkal gyorsítja fel a Visa Direct a nemzetközi pénzügyi műveleteket

A Visa a nemzetközi pénzügyi szektor kiemelt eseményén, a SIBOS 2025 konferencián bejelentette: a Visa Direct szolgáltatáson keresztül stablecoin-alapú előfinanszírozási pilotot indít, amely új lehetőséget kínál a nemzetközi pénzmozgások területén, elősegítve a likviditást és modernizálva a treasury műveleteket a digitális gazdaság igényeinek megfelelően. A fejlesztéssel a nemzetközi kifizetések finanszírozása hamarosan gyorsabbá, intelligensebbé és rugalmasabbá válhat a vállalatok számára.
2025. 10. 13. 13:00
Megosztás:

Új korszak jön: nyilvánosak lesznek a fizetések az álláshirdetésekben

Az Európai Unió bértranszparencia- irányelve a 2026. június 7-től kötelezővé teszi a bérek átláthatóságát a tagállamokban. Ez azt jelenti, hogy a vállalatoknak fel kell készülniük a bérsávok nyilvánosságra hozatalára és a munkavállalói bérinformációs kérelmek kezelésére.
2025. 10. 13. 12:30
Megosztás:

Új korszak jön: nyilvánosak lesznek a fizetések az álláshirdetésekben

Az Európai Unió bértranszparencia- irányelve a 2026. június 7-től kötelezővé teszi a bérek átláthatóságát a tagállamokban. Ez azt jelenti, hogy a vállalatoknak fel kell készülniük a bérsávok nyilvánosságra hozatalára és a munkavállalói bérinformációs kérelmek kezelésére.
2025. 10. 13. 12:30
Megosztás:

Hogyan segíthetjük a gyerekek önállósodását a digitális világban?

Szülőként gyakran felmerül bennünk a kérdés, hogyan nevelhetnénk gyerekeinket önállóságra ebben a technológia által átszőtt világban. A digitális eszközök használata már a legkisebbek életének is része lett, és felelősségünk, hogy megtaláljuk az egyensúlyt a képernyőidő és a valódi élmények között.
2025. 10. 13. 12:00
Megosztás:

Miért olyan nélkülözhetetlen a vérplazma?

A plazmaadás az utóbbi években egyre nagyobb népszerűségre tett szert. Sajnos még mindig sok kérdés terjed a köztudatban a folyamatról, annak lebonyolításáról, illetve arról, hogy egyáltalán miért is olyan fontos a vérplazma a hétköznapokban. Egy nélkülözhetetlen “alapanyagról” van szó, ami sok embernek életmentő lehet.
2025. 10. 13. 11:30
Megosztás:

Mire számíthatnak hétfőn a befektetők?

Többnyire esnek az ázsiai piacok ma reggel: a japán piac ugyan zárva van, ám a Shanghai Composite 0,5%-os mínuszban áll, a Hang Seng 2,5%- ot esett és a koreai és tajvani indexek is 1%-nál nagyobb mértékben csökkennek.
2025. 10. 13. 11:00
Megosztás: