Kivérezhetnek a hazai kereskedő vállalatok, ha nem váltanak digitális stratégiára

Az elmúlt években világszerte számtalan új értékesítési csatorna jött létre, amelyek meghatározó része ma már digitális. Az e-kereskedelem robbanásszerű fejlődésének köszönhetően a piaci verseny globálissá vált, melyben a hazai kereskedők nagy részének - pár üdítő kivételtől eltekintve - sajnos óriási hátránnyal kell megküzdenie. Radó Mátyás, az augusztusban megjelent „Egységesített Kereskedelem” című üzleti szakkönyv társszerzője szerint a legtöbb hazai tulajdonú kereskedelmi vállalat még a webáruháza felépítésével birkózik, miközben már rég az üzleti evolúció egy következő szintjével, az omnichannel szemléletű értékesítés kiépítésével kellene foglalkoznia. Ez a lemaradás azt eredményezi, hogy a hazai kiskereskedelem fájdalmasan ki van szolgáltatva a környező országokból a magyar piacra belépő, erősebb versenyzőknek. Ahhoz, hogy a hazai kereskedelem helyzete pozitív fordulatot vegyen, paradigmaváltásra lesz szükség, melynek során a hazai üzletek sem kerülhetik el, hogy bizonyos értelemben technológiai vállalatokká alakuljanak át.

Kivérezhetnek a hazai kereskedő vállalatok, ha nem váltanak digitális stratégiára

A túlfogyasztás korában minden eddiginél nagyobb veszélyben vannak a kereskedők

Az elmúlt 3 évben csak az USA-ban 148, legalább 100 üzletet működtető kiskereskedelmi hálózat fejezte be a működését. A változásoknak áldozatul eső szereplőkben fellelhető közös vonás, hogy alábecsülték az online kereskedelem jelentőségét és nem ismerték fel benne a versenyképességük megőrzéséhez létfontosságú faktort. A szakértő szerint napjainkban azok a piaci szereplők, akik nem tudnak túllépni a gyártók és vevők közötti „áruállomásoztató” szerepükön, jelentéktelenné válnak a vásárlók szemében. “Ambivalens érzés látni, hogy egy olyan korszakban, amikor minden eddiginél többet fogyasztunk és minden korábbinál könnyebben jutunk hozzá bármilyen termékhez, az egykor óriási piaci kapitalizációval rendelkező kereskedő vállalatok nem tudnak élen maradni a versenyben. A ma is sikeres cégek annak köszönhetően maradnak relevánsak a vásárlók szemében, hogy túllépnek az alapvető eladási gyakorlaton, és olyan szolgáltatási portfóliót alakítanak ki, amivel a vevők igényeinek, problémáinak egy szélesebb körét oldják meg.” - fejtette ki Radó Mátyás, az e-kereskedelmi tanácsadással és fejlesztésekkel foglalkozó OANDER Development Kft. egyik tulajdonosa.

Az omnichannel értékesítés túlélési stratégia lehet a klasszikus kereskedők számára

A piac jelenlegi állása azt mutatja, hogy a kereskedelem domináns pozícióit Magyarországon ma főként globális vagy regionális top kereskedők foglalják el, a hazai tulajdonú vállalatok pedig lassan, de biztosan lemaradnak ebben a versenyben. Az igazán eredményes kereskedelem mostanra egy többdimenziós és integrált játéktérré alakult, ahol a különböző csatornák erős kölcsönhatásba lépnek egymással. Azok a vállalatok, akik ezt felismerik, immár az omnichannel, azaz a „minden csatornás” megközelítést alkalmazzák, tehát arra törekednek, hogy a vásárlók számára ugyanolyan élményt nyújtsanak minden érintkezési ponton, függetlenül attól, hogy az adott csatorna fizikai, digitális vagy egyéb személyes interakció. Az omnichannel stratégia biztosítja, hogy a fogyasztók a lehető legkényelmesebb módon teremtsenek kapcsolatot a kereskedőkkel, ami napjainkban elengedhetetlen eleme a kiváló vásárlói élménynek. Ennek a kiszolgálási modellnek a bevezetése tehát egy fontos stratégiai lépés lehet a hazai kereskedőknek a vásárlókért folytatott küzdelemben.

"Az üzleti világ gyors változásainak egy leginkább kitett szektora a kereskedelem. Az értékláncok rövidülnek, amiből a kizárólag az áruközvetítéssel foglalkozó kereskedők egyre nagyobb számban kiszorulnak. Sok hazai szereplő sajnos még így sem realizálja, hogy ezek a tényezők mennyire átalakítják az üzleti környezetet. 2023-ban pusztán egy webáruház indítása már nem elég ahhoz, hogy a kereskedők relevánsak maradjanak a vásárlóik számára. Napjainkban a jövőorientált gondolkodás a teljes üzleti modell átformálásáról szól." - hívta fel a figyelmet Radó Mátyás, az OANDER Development Kft. egyik tulajdonosa, az Egységesített Kereskedelem című üzleti szakkönyv társszerzője.

Skálázható fejlődési fázisok és a nirvána

Amikor egy vállalat elkezdi kialakítani omnichannel szolgáltatásait, azok eleinte még igen fragmentáltak. Nem minden szolgáltatás érhető el minden csatornán, nem minden tevékenység követhető mindenhol, ahol az áruelosztási szereplőknek szüksége lenne rá és az azonnaliság élményét sem lehet mindenhol biztosítani. Az egységesített kereskedelem nirvána állapota akkor valósul meg, ha a vevők és az értékesítők minden érintkezési ponton teljes mértékben tisztában vannak a fogyasztói interakciók minden részletével, és nincs olyan szolgáltatás, amelyet ne lehetne az összes csatornán azonos minőséggel elérni és követni. Azonban, mivel az idő előrehaladtával új technológiák és szolgáltatások jelennek meg, az egységesített kereskedelem állapotának elérése állandóan kitolódik, így ez egy folyamatosan mozgó célpont, amelyhez csak közelíteni lehet, de elérni sosem.

“A könyvünk célja annak bemutatása, hogy a kereskedelem digitalizációja nemcsak IT probléma, hanem üzletfejlesztési kihívás is. Éppen ezért a vállalatvezetők fókuszát a fizikai és digitális értékesítési csatornák közötti akadályok felszámolására, a kereskedelmi folyamatok módszeres átalakítására és összehangolására kell irányítani." - hangsúlyozta Ocskay László, a könyv másik társszerzője, majd folytatta: “Ez az üzleti szakkönyv abban nyújt a vállalatok számára útmutatást, hogy miként lehet egy digitális kereskedelmi gyakorlatot sikeresen beilleszteni a vállalat működésének egészébe. Könyvünkben a digitális csatornákon elérhető üzletág kiterjesztések stratégiáit tárgyaljuk és mutatjuk be számos szemléletes példán keresztül, melyek mind hozzásegítik a hazai vállalkozásokat ahhoz, hogy megőrizzék versenyképességüket és relevanciájukat a dinamikusan változó piacon.

A hazai szereplők kitörési lehetőségei

Az “Egységesített Kereskedelem – Miként építenek a sikeres kereskedővállalatok összehangolt szolgáltatói ökoszisztémát?” könyv szerzői Ocskay László és Radó Mátyás, több mint egy évtizedes széleskörű iparági tapasztalat alapján vezetik az olvasót azokon a fejlődési fázisokon keresztül, amelyeket a sikeres kereskedelmi vállalatok alkalmaznak az összehangolt szolgáltatói ökoszisztémák kialakításához. A könyv rámutat, hogy az online kereskedelem nem csupán egy alternatív értékesítési csatorna, hanem egy olyan lehetőség, melynek kiaknázásával a hazai vállalatok is átfogóbb és magasabb értéket nyújtó szolgáltatásokat kínálhatnak az ügyfeleik számára.

"Úgy gondolom, hogy optimistának kell lennünk a jövőt illetően, hiszen a magyar kiskereskedőknek is megvan az esélyük arra, hogy saját előnyeinket felhasználva megkülönböztessék magunkat a piacon. Ebben a régiós terjeszkedésben előttük járó szereplők lehetnek példaértékűek számukra. Ha a hazai vállalatok a helyi beágyazottságra építve teljes körű omnichannel integrációt valósítanak meg, akkor a tisztán digitális szereplőkhöz képest vonzóbb értékajánlatot tudnak kínálni és vissza fogják nyerni a korábbi erejüket." - fejtette ki Ocskay László az Egységesített Kereskedelem szakkönyv társszerzője.

A horvát kormány újabb intézkedési csomagot fogadott el a megélhetési költségek csökkentésére

A horvát kormány keddi ülésén elfogadta a megélhetési költségek emelkedése okozta válság enyhítésére kidolgozott kilencedik átfogó intézkedési csomagját, amellyel továbbra is befagyasztja az energiahordozók árát, valamint támogatásokat nyújt a veszélyeztetett csoportok számára, de kisebb mértékben, mint korábban.
2025. 09. 16. 23:00
Megosztás:

Miért kell figyelni arra, hogy prémium CBD olajat vásároljunk?

Az egészség mindennél fontosabb, ezért olyan termékeket érdemes választani, amelyek valóban hozzájárulnak a jó közérzethez és hosszú távon is biztonságosak. A minőségre fordított figyelem ebben az esetben nem pénzkidobás, hanem tudatos döntés, amely befektetés saját egészségünkbe vagy családtagjaink jólétébe.
2025. 09. 16. 22:30
Megosztás:

Meglepően erős volt a kiskereskedelem az USA-ban

Az Egyesült Államokban a kiskereskedelmi forgalom 0,6%-kal nőtt augusztusban az előző hónaphoz képest, ami bőven felülmúlja a 0,2%-os növekedésre vonatkozó várakozásokat.
2025. 09. 16. 21:30
Megosztás:

A sakk varázsa költözik a Nemzeti Galériába – 11. Polgár Judit Világsakkfesztivál

A sakk nem csupán sport, hanem gondolkodásmód, kreatív kaland és közösségi élmény. Ezt az üzenetet viszi idén is tovább a Polgár Judit Világsakkfesztivál, amely 2025. szeptember 30-án immár tizenegyedik alkalommal várja a látogatókat – a Magyar Nemzeti Galéria impozáns tereibe.
2025. 09. 16. 21:00
Megosztás:

WLFI árfolyam zuhanásban – Mi áll a háttérben?

Botrányok, bálnák és bizalomvesztés árnyékolják be az új kriptósztár útját. A WLFI token pár napja még a kriptovilág új ígéreteként debütált, mára viszont a bizalomvesztés és a piac félelmei határozzák meg az árfolyamát.
2025. 09. 16. 20:30
Megosztás:

A jövő hétig meghosszabbította a kibertámadás okozta termelési szünetét a Jaguar Land Rover

A jövő hét közepéig meghosszabbította kibertámadás okozta, két hete elrendelt teljes termelési szünetét a Jaguar Land Rover (JLR).
2025. 09. 16. 20:00
Megosztás:

Hogyan küzdj meg a fogak elszíneződéseivel?

Eszedbe jutott már, hogy miért van az, hogy néha a fogaid sötétebbnek tűnnek? A fogak barnás árnyalata sokaknál okoz problémát, és különböző, akár egészségügyi kihívást is jelentő oka lehet. Bár a kinézetünket is befolyásolja, fontos foglalkozni a fogászati jelentőséggel, amiket az ilyen elszíneződések jelenthetnek.
2025. 09. 16. 19:30
Megosztás:

A legokosabb kriptovaluta? – Így lehet jó befektetés a Chainlink 500 dollárért

Az elmúlt három hónapban a kriptovilág egyik legnagyobb nyertese a Chainlink (LINK) volt, amelynek árfolyama 79%-ot emelkedett. Ez még az Ethereumot is felülmúlta, amely nyáron a befektetők egyik kedvence lett. Nem véletlen, hogy egyre több szakértő tekinti a Chainlinket az egyik legígéretesebb, bár kockázatos befektetésnek.
2025. 09. 16. 19:00
Megosztás:

Kiégés a frontvonalon: amikor a HR-probléma CX-kockázattá válik

A munkahelyi kiégés a dolgozók 66%-át érinti, évente 322 milliárd dollárnyi termelékenység-kiesést okoz és következményei az egész szervezetre kiterjednek. Egy fáradt, érzelmileg kimerült ügyfélszolgálatos komoly ügyfélélmény-problémát is jelent. A jelenség „láncreakcióként” hat: a munkavállalói jóllét közvetlenül befolyásolja az ügyfélelégedettséget, a lojalitást és végső soron a vállalat versenyképességét is. Saussez-Valentini Mária, a Konecta HR Country Lead-je választ ad arra, hogyan segíthet a kiszervezés és a mesterséges intelligencia a kiégés megelőzésében.
2025. 09. 16. 18:30
Megosztás:

Rekordot döntött az online ügyintézés a Magyar Államkincstárnál

Az idén az állampapír-adásvételi tranzakciók csaknem 90 százalékát már online intézték a kincstári ügyfelek, összesen mintegy 5 ezer milliárd forint értékben, ez rekordnak számít - közölte a Magyar Államkincstár kedden az MTI-vel.
2025. 09. 16. 18:00
Megosztás:

A magyar állam megtiltotta az Alföldi Tej Kft. külföldi felvásárlását

A nemzetgazdasági miniszter megtiltotta a magyar tulajdonú tejipari vállalat külföldi befektető által történő felvásárlását - jelentette be kedden a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM).
2025. 09. 16. 17:30
Megosztás:

Minden negyedik számla késve vagy egyáltalán nem kerül kifizetésre Magyarországon

Az EOS Csoport legfrissebb „Európai fizetési szokások 2025” nemzetközi kutatása szerint Európában – és Magyarországon is – minden negyedik számlát késve vagy egyáltalán nem fizetnek ki. A hazai adatok szinte teljesen megegyeznek az európai átlaggal: a számlák 20 százalékát késedelmesen, további 5 százalékát pedig egyáltalán nem egyenlítik ki.
2025. 09. 16. 17:00
Megosztás:

Augusztusban pontosabban jártak a vonatok

Augusztusban mintegy 7 százalékkal pontosabbak voltak a vonatok, mint egy évvel korábban - közölte a MÁV kedden az MTI-vel.
2025. 09. 16. 16:30
Megosztás:

Mtel részvény: Céláremelés és leminősítés

A ma reggel közzétett elemzésében az Erste Telekommunikációs szektor elemzője leminősítette az Mtel részvényeit vételről tartásra.
2025. 09. 16. 16:00
Megosztás:

Trump eltörölné a cégek negyedéves jelentési kötelezettségét

Az amerikai elnök szerint a cégek számára nem kellene kötelezővé tenni a negyedéves jelentéseket, elég lenne félévente számot adni az pénzügyi eredményeikről.
2025. 09. 16. 15:30
Megosztás:

Leminősítés mellett 2.050 forintra emelte az MTel célárát az Erste

Az Erste szektorelemzője a korábbi 1.940 forintról 2.050 forintra emelte az MTel célárát a ma megjelent angol nyelvű elemzésében. Az ajánlást vételről tartásra módosította.
2025. 09. 16. 15:00
Megosztás:

Október 1-től már benyújtható a háromgyerekes anyák kedvezményéről szóló adóelőleg-nyilatkozat

A három gyermeket nevelő anyáknak október 1-től nem kell személyi jövedelemadót fizetniük a törvényben meghatározott, munkával megszerzett jövedelmeik - így például a munkabér - után. Az a háromgyermekes anya, aki már az októberi fizetését is szja-mentesen szeretné megkapni, válassza a NAV Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazását (ONYA); az adóelőleg-nyilatkozat október 1-től a legegyszerűbben ezen keresztül adható be - hívta fel a figyelmet keddi közleményében a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV).
2025. 09. 16. 14:30
Megosztás:

Jelentős bérnövekedés: közel 700 000 forintra emelkedett a bruttó átlagkereset

Júliusban a teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete 693 700, a nettó átlagkereset 479 500 forint volt. A bruttó átlagkereset 9,0, a nettó átlagkereset 9,4, a reálkereset pedig 4,9 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbit - jelentette kedden a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).
2025. 09. 16. 14:00
Megosztás:

Gyűjtőelemek az online játékokban: új trend

Az internetes szerencsejáték-piacon kegyetlen verseny dúl – minden kaszinó online a játékosokért küzd. Ehhez a cégek számos bónuszt és egyéb extrát kínálnak, hogy az adott felhasználó ne csak figyeljen fel rájuk, hanem csatlakozzon is a játékoldalakhoz.
2025. 09. 16. 13:59
Megosztás:

Növekvő különbség a fővárosi és a vidéki lakbérek között

A Duna House elemzése szerint 2025-ben a budapesti albérletek tovább drágultak, és a vidéki egyetemi városokban, még ha kisebb mértékben is, de szintén növekedtek az átlagárak.
2025. 09. 16. 13:30
Megosztás: