Kivérezhetnek a hazai kereskedő vállalatok, ha nem váltanak digitális stratégiára

Az elmúlt években világszerte számtalan új értékesítési csatorna jött létre, amelyek meghatározó része ma már digitális. Az e-kereskedelem robbanásszerű fejlődésének köszönhetően a piaci verseny globálissá vált, melyben a hazai kereskedők nagy részének - pár üdítő kivételtől eltekintve - sajnos óriási hátránnyal kell megküzdenie. Radó Mátyás, az augusztusban megjelent „Egységesített Kereskedelem” című üzleti szakkönyv társszerzője szerint a legtöbb hazai tulajdonú kereskedelmi vállalat még a webáruháza felépítésével birkózik, miközben már rég az üzleti evolúció egy következő szintjével, az omnichannel szemléletű értékesítés kiépítésével kellene foglalkoznia. Ez a lemaradás azt eredményezi, hogy a hazai kiskereskedelem fájdalmasan ki van szolgáltatva a környező országokból a magyar piacra belépő, erősebb versenyzőknek. Ahhoz, hogy a hazai kereskedelem helyzete pozitív fordulatot vegyen, paradigmaváltásra lesz szükség, melynek során a hazai üzletek sem kerülhetik el, hogy bizonyos értelemben technológiai vállalatokká alakuljanak át.

Kivérezhetnek a hazai kereskedő vállalatok, ha nem váltanak digitális stratégiára

A túlfogyasztás korában minden eddiginél nagyobb veszélyben vannak a kereskedők

Az elmúlt 3 évben csak az USA-ban 148, legalább 100 üzletet működtető kiskereskedelmi hálózat fejezte be a működését. A változásoknak áldozatul eső szereplőkben fellelhető közös vonás, hogy alábecsülték az online kereskedelem jelentőségét és nem ismerték fel benne a versenyképességük megőrzéséhez létfontosságú faktort. A szakértő szerint napjainkban azok a piaci szereplők, akik nem tudnak túllépni a gyártók és vevők közötti „áruállomásoztató” szerepükön, jelentéktelenné válnak a vásárlók szemében. “Ambivalens érzés látni, hogy egy olyan korszakban, amikor minden eddiginél többet fogyasztunk és minden korábbinál könnyebben jutunk hozzá bármilyen termékhez, az egykor óriási piaci kapitalizációval rendelkező kereskedő vállalatok nem tudnak élen maradni a versenyben. A ma is sikeres cégek annak köszönhetően maradnak relevánsak a vásárlók szemében, hogy túllépnek az alapvető eladási gyakorlaton, és olyan szolgáltatási portfóliót alakítanak ki, amivel a vevők igényeinek, problémáinak egy szélesebb körét oldják meg.” - fejtette ki Radó Mátyás, az e-kereskedelmi tanácsadással és fejlesztésekkel foglalkozó OANDER Development Kft. egyik tulajdonosa.

Az omnichannel értékesítés túlélési stratégia lehet a klasszikus kereskedők számára

A piac jelenlegi állása azt mutatja, hogy a kereskedelem domináns pozícióit Magyarországon ma főként globális vagy regionális top kereskedők foglalják el, a hazai tulajdonú vállalatok pedig lassan, de biztosan lemaradnak ebben a versenyben. Az igazán eredményes kereskedelem mostanra egy többdimenziós és integrált játéktérré alakult, ahol a különböző csatornák erős kölcsönhatásba lépnek egymással. Azok a vállalatok, akik ezt felismerik, immár az omnichannel, azaz a „minden csatornás” megközelítést alkalmazzák, tehát arra törekednek, hogy a vásárlók számára ugyanolyan élményt nyújtsanak minden érintkezési ponton, függetlenül attól, hogy az adott csatorna fizikai, digitális vagy egyéb személyes interakció. Az omnichannel stratégia biztosítja, hogy a fogyasztók a lehető legkényelmesebb módon teremtsenek kapcsolatot a kereskedőkkel, ami napjainkban elengedhetetlen eleme a kiváló vásárlói élménynek. Ennek a kiszolgálási modellnek a bevezetése tehát egy fontos stratégiai lépés lehet a hazai kereskedőknek a vásárlókért folytatott küzdelemben.

"Az üzleti világ gyors változásainak egy leginkább kitett szektora a kereskedelem. Az értékláncok rövidülnek, amiből a kizárólag az áruközvetítéssel foglalkozó kereskedők egyre nagyobb számban kiszorulnak. Sok hazai szereplő sajnos még így sem realizálja, hogy ezek a tényezők mennyire átalakítják az üzleti környezetet. 2023-ban pusztán egy webáruház indítása már nem elég ahhoz, hogy a kereskedők relevánsak maradjanak a vásárlóik számára. Napjainkban a jövőorientált gondolkodás a teljes üzleti modell átformálásáról szól." - hívta fel a figyelmet Radó Mátyás, az OANDER Development Kft. egyik tulajdonosa, az Egységesített Kereskedelem című üzleti szakkönyv társszerzője.

Skálázható fejlődési fázisok és a nirvána

Amikor egy vállalat elkezdi kialakítani omnichannel szolgáltatásait, azok eleinte még igen fragmentáltak. Nem minden szolgáltatás érhető el minden csatornán, nem minden tevékenység követhető mindenhol, ahol az áruelosztási szereplőknek szüksége lenne rá és az azonnaliság élményét sem lehet mindenhol biztosítani. Az egységesített kereskedelem nirvána állapota akkor valósul meg, ha a vevők és az értékesítők minden érintkezési ponton teljes mértékben tisztában vannak a fogyasztói interakciók minden részletével, és nincs olyan szolgáltatás, amelyet ne lehetne az összes csatornán azonos minőséggel elérni és követni. Azonban, mivel az idő előrehaladtával új technológiák és szolgáltatások jelennek meg, az egységesített kereskedelem állapotának elérése állandóan kitolódik, így ez egy folyamatosan mozgó célpont, amelyhez csak közelíteni lehet, de elérni sosem.

“A könyvünk célja annak bemutatása, hogy a kereskedelem digitalizációja nemcsak IT probléma, hanem üzletfejlesztési kihívás is. Éppen ezért a vállalatvezetők fókuszát a fizikai és digitális értékesítési csatornák közötti akadályok felszámolására, a kereskedelmi folyamatok módszeres átalakítására és összehangolására kell irányítani." - hangsúlyozta Ocskay László, a könyv másik társszerzője, majd folytatta: “Ez az üzleti szakkönyv abban nyújt a vállalatok számára útmutatást, hogy miként lehet egy digitális kereskedelmi gyakorlatot sikeresen beilleszteni a vállalat működésének egészébe. Könyvünkben a digitális csatornákon elérhető üzletág kiterjesztések stratégiáit tárgyaljuk és mutatjuk be számos szemléletes példán keresztül, melyek mind hozzásegítik a hazai vállalkozásokat ahhoz, hogy megőrizzék versenyképességüket és relevanciájukat a dinamikusan változó piacon.

A hazai szereplők kitörési lehetőségei

Az “Egységesített Kereskedelem – Miként építenek a sikeres kereskedővállalatok összehangolt szolgáltatói ökoszisztémát?” könyv szerzői Ocskay László és Radó Mátyás, több mint egy évtizedes széleskörű iparági tapasztalat alapján vezetik az olvasót azokon a fejlődési fázisokon keresztül, amelyeket a sikeres kereskedelmi vállalatok alkalmaznak az összehangolt szolgáltatói ökoszisztémák kialakításához. A könyv rámutat, hogy az online kereskedelem nem csupán egy alternatív értékesítési csatorna, hanem egy olyan lehetőség, melynek kiaknázásával a hazai vállalatok is átfogóbb és magasabb értéket nyújtó szolgáltatásokat kínálhatnak az ügyfeleik számára.

"Úgy gondolom, hogy optimistának kell lennünk a jövőt illetően, hiszen a magyar kiskereskedőknek is megvan az esélyük arra, hogy saját előnyeinket felhasználva megkülönböztessék magunkat a piacon. Ebben a régiós terjeszkedésben előttük járó szereplők lehetnek példaértékűek számukra. Ha a hazai vállalatok a helyi beágyazottságra építve teljes körű omnichannel integrációt valósítanak meg, akkor a tisztán digitális szereplőkhöz képest vonzóbb értékajánlatot tudnak kínálni és vissza fogják nyerni a korábbi erejüket." - fejtette ki Ocskay László az Egységesített Kereskedelem szakkönyv társszerzője.

Felpattanás a Bitcoin ETF-ek piacán: Hatnapos kiáramlás után 240 millió dollár érkezett vissza

Fordulat történt az amerikai Bitcoin ETF-piacon: hat egymást követő napon át tartó tőkekiáramlást követően 240 millió dollárnyi friss tőke áramlott vissza a legnagyobb spot Bitcoin ETF-ekbe. A befektetői hangulat tehát javulni látszik egy turbulens hét után, amikor a makrogazdasági bizonytalanságok dominálták a piacot. Mi áll a változás mögött? És mi a helyzet az Ether és Solana ETF-ekkel? A részleteket alább mutatjuk.
2025. 11. 07. 17:00
Megosztás:

Új lendület a Bitgetnél: Ignacio Aguirre Franco lett a vállalat globális marketingigazgatója (CMO)

A Bitget, a világ legnagyobb Universal Exchange-e (UEX), tovább erősíti globális márkanarratíváját és felhasználói elköteleződési stratégiáját Ignacio Aguirre Franco kinevezésével, aki a vállalat új Marketingigazgatója (CMO) lett.
2025. 11. 07. 16:30
Megosztás:

Év végi kötelezőkampány: 32 900 forintos átlagdíjon kötik az új szerződéseket

Az Insura.hu biztosításközvetítő adatai szerint a november 2-án megkezdődött év végi kgfb-kampány első napjaiban a személygépkocsival rendelkező ügyfelek 32 900 forintos átlagdíjon kötöttek új szerződést. Ez az összeg gyakorlatilag megegyezik az egy évvel korábban tapasztalt 33 ezer forintos szinttel, vagyis a biztosítók tavalyhoz képest összességében nem emeltek a díjaikon.
2025. 11. 07. 15:30
Megosztás:

Intézményi fordulópont előtt a Dogecoin? Bitwise váratlan húzása spot ETF-et hozhat a piacra

A kriptovilág újabb mérföldkőhöz érkezhet: a Bitwise egy merész lépéssel megindította a Dogecoinra vonatkozó spot ETF bevezetésének folyamatát az Egyesült Államokban. A döntés nemcsak a memecoinként ismert DOGE intézményesedését gyorsíthatja fel, hanem precedenst teremthet más altcoinok számára is. A cikkben bemutatjuk, miért különösen jelentős ez a kezdeményezés, hogyan működik a gyorsított eljárás, és mit jelenthet ez a kriptopiac számára.
2025. 11. 07. 15:00
Megosztás:

Tizenöt éve a BÉT-en az ALTEO Nyrt.

Tőzsdei jelenlétének 15 éves jubileumát ünnepelte az ALTEO Nyrt. a Budapesti Értéktőzsdén.
2025. 11. 07. 14:30
Megosztás:

A babaváró hitel és a munkáshitel iránti keresletnek is jót tett az Otthon Start

A babaváró hitel és a munkáshitel piacán is érződik a szeptembertől elindult Otthon Start Program hatása – hívja fel a figyelmet Barát Mihály, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakújságírója. A kereslet érdemi növekedésével viszont az év végétől lehet számolni a két, szintén állami támogatás mellett elérhető konstrukciónál.
2025. 11. 07. 14:00
Megosztás:

Csökkent a Daimler Truck negyedéves profitja

A Daimler Truck Holding AG német haszongépjármű-gyártó adózás utáni nyeresége 27 százalékkal, árbevétele pedig 13 százalékkal csökkent a harmadik negyedévben, nagyrészt az észak-amerikai piacon bekövetkezett eladáscsökkenés miatt.
2025. 11. 07. 13:30
Megosztás:

Szeptemberben jelentősen nőttek a chipeladások

Globálisan 69,47 milliárd dollár értékben adtak el chipeket a világon szeptemberben, ami 25,1 százalékos növekedés tavaly szeptemberrel és 7 százalékos bővülés augusztussal összevetve - áll világ vezető nemzetközi gyártóit tömörítő szervezet, a SIA honlapján.
2025. 11. 07. 13:00
Megosztás:

Elindult az előregisztráció a Demján Sándor 1+1 program második ütemére

Elindult az előregisztráció a Demján Sándor 1+1 program második ütemére, melyre jövő keddig lehet leadni az előzetes jelentkezést - erre hívta fel a figyelmet Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) kis- és középvállalkozások fejlesztéséért, technológiáért és védelmi iparért felelős államtitkára péntek reggel a TV2 Mokka című műsorában.
2025. 11. 07. 12:30
Megosztás:

Tömeges ételmérgezés van a gyerekek között - számolt be a Heim Pál Gyerekkórház

A sajtóban megjelent hírekkel kapcsolatban megerősítjük, hogy több nevelési és oktatási intézményből tegnap délutántól folyamatosan érkeznek gyermekek a Heim Pál Országos Gyermekgyógyászati Intézetbe hányásos, hasmenéses panaszokkal, valamint dehidratációs (kiszáradásos) tünetekkel, feltehetően ételmérgezés következtében.
2025. 11. 07. 11:52
Megosztás:

Sokk a kriptopiacon: 101 ezer dollár alá esett a Bitcoin árfolyama

A kriptovaluta piac ma ismét bebizonyította, mennyire kiszámíthatatlan: a Bitcoin árfolyama hirtelen 101 ezer dollár alá zuhant, ami újabb aggodalmakat szült a befektetők körében. A piac szereplői most izgatottan figyelik, vajon ez csak egy átmeneti korrekció, vagy valami nagyobb változás előjele. Cikkünkben utánajárunk az okoknak, a lehetséges befektetői stratégiáknak és annak is, mi jöhet ezután a BTC számára.
2025. 11. 07. 11:30
Megosztás:

Mire számíthatnak a befektetők pénteken?

Az ázsiai–csendes-óceáni térség tőzsdéi pénteken estek, követve a Wall Street gyengülését. Japán irányadó indexe, a Nikkei 225 1,2%-ot esett, elsősorban az AI-hoz köthető részvények gyengülése miatt.
2025. 11. 07. 11:00
Megosztás:

Az OTP Csoport 2025. első kilenc havi eredménye

Az OTP Csoport 2025. első kilenc hónapjában kiváló teljesítményt ért el: adózás utáni eredménye 886 milliárd forint, ezzel a féléves ROE- mutatója 22,7% volt az első kilenc hónapban a teljes év vonatkozásában egyösszegben elkönyvelt speciális tételek időarányos figyelembevételével.
2025. 11. 07. 10:30
Megosztás:

A magánszektor adatközlését követően csökkentek az amerikai hozamok

Tegnap nem jelent meg fontos makroadat, de a kormányzati leállás miatti adatszűkében erősen reagált a piac egy magáncég – a Challenger, Gray & Christmas – által számolt havi leépítések számára, amely a 2023 óta a legmagasabb októberi érték volt.
2025. 11. 07. 09:30
Megosztás:

Mínuszban zártak az amerikai piacok csütörtökön

Az amerikai részvénypiacok csütörtökön mínuszban zártak, mivel a technológiai részvények eladási hulláma ismét felerősödött, amit a gazdasági bizonytalanság és a túlértékelt árfolyamok miatti aggodalmak fűtöttek.
2025. 11. 07. 09:00
Megosztás:

Csökkentek az európai részvénypiacok, emelkedett a német ipari termelés

Csütörtökön enyhén csökkentek európai részvénypiacok a gyorsjelentések közepette, a pán-európai Stoxx 600 0,2%-kal zárt lejjebb.
2025. 11. 07. 08:35
Megosztás:

Szijjártó Péter és Marco Rubio kormányközi nukleáris megállapodást írnak alá

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter kormányközi nukleáris energetikai együttműködési megállapodást ír alá amerikai kollégájával, Marco Rubióval - közölte a tárcavezető pénteken Washingtonban.
2025. 11. 07. 08:00
Megosztás:

Az aszálykárokat mérséklő intézkedések csökkentették a terméskiesést

Bár a szárazság az idén is komolyan fenyegette a magyar mezőgazdaságot, az aszálykárokat mérséklő intézkedések végül jelentős mértékben csökkentették a terméskiesést - mondta az Agrárminisztérium (AM) mezőgazdaságért felelős államtitkára csütörtökön Budapesten, a Betakarítási Koordinációs Bizottság ülését követő sajtótájékoztatón.
2025. 11. 07. 07:00
Megosztás:

Olcsóbb lesz az új lakás, mint a panel? Az Indotek ezt ígéri még a XI. kerületben is

Több ezer, a panellakások áránál is kedvezőbb új otthon építését jelentette be az Indotek Csoport. A fejlesztések Budapest számos pontján, még az olyan hagyományosan drágább kerületekben is megvalósulhatnak, ahol az ingatlanárak már évek óta rendkívül elszálltak.
2025. 11. 07. 06:30
Megosztás:

Magyarország válik az európai akkumulátorgyártás katalizátorává

Teltházas érdeklődés mellett vette kezdetét a Hungarian Battery Days 2025 konferencia, amelyet immár ötödik alkalommal rendeztek meg Budapesten, a Magyar Akkumulátor Szövetség és a White Paper Consulting szervezésében.A rendezvényen a hazai és nemzetközi szakmai közösség képviselői, iparági szakértők és döntéshozók gyűltek össze, hogy megvitassák az energiatárolás, az e-mobilitás és a technológiai fejlesztések legaktuálisabb kérdéseit. Az eseményen első alkalommal adták át a legkiemelkedőbb teljesítményt nyújtó vállalatok munkáját elismerő Magyar Akkumulátor Kiválósági Díjat, a rendezvény második napján pedig a jászberényi akkumulátorgyárban szervezett üzembejáráson vesznek részt a látogatók.
2025. 11. 07. 06:00
Megosztás: