Kövesse-e Budapest a párizsi rollerstopot? Tiltás helyett az együttműködés oldhatja meg a rollerkáoszt

Mivel a széthagyott járművek és szabálytalan rollerezők Budapesten is gyakran jogos ellenérzést váltanak ki a közlekedőkből és járókelőkből, sokan „Párizsra vetették vigyázó szemüket”, amikor a francia főváros választópolgárai április elején a városban szabályozatlanul működő bérelhető elektromos rollerek betiltására szavaztak. Budapest legújabb rollerkölcsönző cégeként azonban meggyőződésünk: nem a tiltás vezet el a kulturáltabb és fenntarthatóbb városi közlekedéshez, hanem a megfelelő szabályozás és az együttműködés – a közlekedőkkel, az önkormányzatokkal, valamint a legújabb technológiáknak köszönhetően a várostervező szakemberekkel.

Kövesse-e Budapest a párizsi rollerstopot? Tiltás helyett az együttműködés oldhatja meg a rollerkáoszt

Európa-szerte jelentős visszhangot váltott ki a nagyvárosi közlekedés trendjei iránt érdeklődők körében a bérelhető elektromos rollerek sorsáról tartott párizsi népszavazás. A választók 90 százaléka voksolt a szolgáltatás betiltására, és bár a szavazásra jogosultak kevesebb mint 8 százaléka (103 ezer ember) vett részt a referendumon, Anne Hidalgo polgármester a tiltás bevezetése mellett döntött.

A párizsi népszavazási kampány során előkerült problémák Budapesten is ismerősen csenghetnek. A leggyakrabban említett bajok közé tartozik a rendetlenség és a biztonsági kockázat. Az elektromos rollerekről sokaknak a járdán, buszmegállóban, hidakon széthagyott, feldöntött járművek, zsúfolt történelmi városnegyedekben a járdán száguldozó legénybúcsús csapatok jutnak az eszébe, és sok autósnak okozott már feszült pillanatot az elé kiguruló roller.

Csakhogy Párizs példája arra is rámutat, hogy a mégoly jogos problémákat abszolút tiltással megoldani pontosan olyan, mint a fürdővízzel együtt a gyereket is kiönteni, vagy pedig úgy sikerültnek nyilvánítani a műtétet, hogy a beteg meghal. Merthogy a bérelhető elektromos rollerek nemcsak problémát jelentenek, hanem gyors és fenntartható közlekedési módot, emberi léptékű közlekedéskultúrát és városfejlesztési modellt, csökkenő légszennyezést, egészségesebb nagyvárosi levegőt is.

Szerencsére úgy tűnik, hogy Budapest más utat követ, mint Párizs. Már több éve elindult az az örvendetes folyamat, hogy a fővárosi önkormányzat és a kerületek egy része mikromobilitási parkolókat, úgynevezett Mobi-pontokat hozott létre (egyelőre elsősorban a belső városrészeken alakították ki ezeket), ahol a rollereket kötelező leparkolni. Ez gyökeresen más megközelítésmód, mint amit Párizs alkalmazott, ahol az úgynevezett „szabad áramlású” bérlési modell érvényesül, amelynek lényege, hogy a bérlés után bárhol ott lehet hagyni a letett járművet.

Más kérdés, hogy a budapesti megoldás csak akkor hozza meg a várt hatást, ha a rollermegosztó cég gondoskodik róla, hogy applikációjában csak ezeken a területeken lehessen befejezni a bérlést. Ennek jegyében például a mi rollereinket csak a Mobi-pontokon lehet felvenni és leparkolni, a fedélzeti rendszer és a mobilapplikáció nem engedélyezi máshol a bérlet leállítását. És a gyors, erőltetett ütemű terjeszkedés helyett kerületről kerületre haladva, az önkormányzatokkal való alapos egyeztetések után bővítjük szolgáltatási területünket[1]. A szabályozás tehát nem ellenség, sőt: minél több kerület lép a szabályozás útjára, annál jobb lesz a budapestieknek!

Az önkormányzatokkal való együttműködés mellett is az „etikus rollerezés” megteremtésében partnernek kell tekinteni a felhasználókat és a többi közlekedőt is. Ezért is vezettük be, hogy az applikáció telepítése után a felhasználóknak meg kell tekinteniük egy digitális felvilágosító anyagot a rollerezés során betartandó közlekedési szabályokról és arról, hogy miként tudják úgy használni az eszközt, hogy ne zavarják a többi közlekedőt. Rollereink sebessége technológiailag 25 km/h-ban van korlátozva (a zsúfoltabb útvonalakon pedig ez 20 km/h-ra vagy még lejjebb, akár 10 km/h-ra csökken), ami a kerékpárok tipikus sebességéhez hasonlítható.

A kulturált „együttközlekedést” pedig azzal segítjük, hogy bizonyos területekre, ahol a rollerek zavarhatják a gyalogosokat, nem lehet behajtani: egy figyelmeztető hangjelzést követően a járművek leállnak, ha a fedélzeti rendszer észleli, hogy a bérlő ilyen zónában jár. Ezeket a zónákat szintén a Fővárosi Önkormányzattal és a kerületekkel egyeztetve jelöljük ki.

Végezetül pedig fontos megemlíteni a partnerséget a városfejlesztéssel és közlekedéstervezéssel foglalkozó szakemberekkel is. A rollerkölcsönző cégek akkor tudnak ebben jó partnerek lenni, ha releváns adatokkal tudják segíteni a munkájukat. Ezért is van minden rollerünk felszerelve egy csúcstechnológiás IoT (Internet of Things) modullal, amely valós időben képes nyomon követni a roller helyét, útvonalát és töltöttségi szintjét, sőt információt ad az útburkolat minőségéről is. Az IoT modul révén begyűjtött adatok elemzésével lehetséges elemezni a mikromobilitási útvonalakat, a rollerezők felhasználási szokásait, ami hasznos információkat adhat a szakembereknek. Ez pedig segíthet az önkormányzatoknak és hatóságoknak abban, hogy jobban előkészített döntéseket hozzanak a város- és közlekedésfejlesztési tervezés során.

Hiszünk benne, hogy mindezzel a rolleres közlekedési  valóban kulturált változatához járulunk hozzá, amelyben egyformán fontos a városkép védelme, a közösségi együttélés, valamint a fenntartható, gyors és kényelmes eljutás egyik helyről a másikra. Miközben senkit nem akadályoznak, zavarnak hanyagul és sok esetben veszélyesen. Ennek kulcsa az együttműködés a mikromobilitási szolgáltatók és a város között, ami alapvető érdekünk városlakóként és közlekedőként is. Mivel szemmel látható, hogy a város komolyan veszi a kulturált mikromobilitást és a rollerkáosz elkerülését - és ebben mi maximálisan partnerek vagyunk - kijelenthető: a magyar fővárosból nem lesz következő Párizs.

Iváncsó László, a Whoosh Mobility HU Kft. ügyvezetőjének véleménycikke

Felújítás, ami nem csak esztétikai befektetés

Amikor felújítunk, gyakran először a látványra gondolunk: friss színek, új felületek, rendezettebb terek. De ha hosszabb távra tekintünk, hamar kiderül, hogy egy átgondolt felújítás sokkal többet jelent, mint egyszerű esztétikai változást. Tartósságot, kényelmet, fenntarthatóságot és értéknövelést hoz – olyasmit, ami évekre meghatározza az otthon működését és minőségét.
2025. 12. 18. 23:30
Megosztás:

A legfontosabb építőelemek a teljesítmény mögött

Akár az irodában, akár az edzőteremben vagy éppen a tőzsdén próbálunk helytállni, nem szabad elfelejteni, hogy a teljesítmény mögött mindig stabil alapok állnak. Ahogy a pénzügyi sikerhez átgondolt befektetésekre és jó döntésekre van szükség, úgy a fizikai és mentális teljesítmény is azon múlik, milyen erőforrásokat biztosítunk a szervezetünknek. A ShopBuilder is ebben hisz: minden teljesítmény mögött struktúra, rendszer és megfelelő alapanyag áll – legyen szó akár az edzésről, akár a munkáról.
2025. 12. 18. 23:00
Megosztás:

Kreml: Moszkva készül a Washingtonnal folytatandó tárgyalásokra

Oroszország készül az Egyesült Államokkal az ukrajnai rendezésről folytatandó tárgyalásokra, Washingtonnak Kijevvel és Brüsszellel folytatott konzultációja alapján - jelentette ki Dmitrij Peszkov, az orosz elnök sajtótitkára újságíróknak csütörtökön Moszkvában.
2025. 12. 18. 22:30
Megosztás:

Az altcoinok felülteljesítők lesznek 2026-ban a kapituláció után – A Digitap ($TAP) bankolási hasznossága révén válik az egyik legjobb kriptobefektetéssé 2026-ra

2025 végére egyre erősebb bearish (csökkenő árfolyamú) nyomás nehezedik a legtöbb jelentős kriptovalutára. Mivel a Bitcoin az 85 000 dollár körüli, kulcsfontosságú támaszszint közelében oldalaz, egyes befektetők egy újabb komoly árzuhanástól tartanak. Ennek következtében egyre inkább kialakul az a vélekedés, hogy 2026-ban az altcoinok vehetik át a vezető szerepet a kriptopiacon.
2025. 12. 18. 22:00
Megosztás:

Nyereséggel zártak a vezető nyugat-európai tőzsdék

Emelkedéssel zárták a kereskedést a vezető nyugat-európai tőzsdék csütörtökön.
2025. 12. 18. 21:30
Megosztás:

Új néven működik tovább áprilistól a Magyar Autóklub

A jövő év áprilisától Magyar Mobilitási és Autóklub néven működik tovább a Magyar Autóklub, a névváltás és az arculatfrissítés az elmúlt évek szakmai és szemléletbeli átalakulásának megnyilvánulása - közölte a szervezet csütörtökön az MTI-vel.
2025. 12. 18. 20:30
Megosztás:

A BTC 87 000 dollár alá esett, ahogy a kockázatkerülés eluralkodik: A Digitap ($TAP) staking jutalmai miatt a legjobb kriptobefektetés lehet 2026-ra

A Bitcoin 87 000 dollár alá törve gyengült, miközben a kockázatkerülő hangulat elárasztotta a piacokat. A részvényindexek elkezdtek fordulni, senki sem tudja, hány kamatcsökkentés jöhet 2026-ban, és a befektetők sokkal szelektívebben állnak hozzá a kockázatvállaláshoz.
2025. 12. 18. 20:00
Megosztás:

Diákhitel Központ: továbbra is kamatstop védi a tavaly év végéig felvett szabad felhasználású diákhiteleket

A kormány döntésének köszönhetően továbbra is érvényben marad a kamatstop a 2024. december 31-ig felvett szabad felhasználású diákhitelekre, így ezekre változatlanul 7,99 százalékos kamat vonatkozik, az ezen időpont után igényelt Diákhitel1 kamata 2026. január 1-től 8,69 százalékra mérséklődik. Változatlanul kamatmentesen áll rendelkezésre a tanulmányi önköltségre fordítható Diákhitel2, valamint a szak- és felnőttképzésben igénybe vehető Képzési Hitel is - közölte a Diákhitel Központ csütörtökön az MTI-vel.
2025. 12. 18. 19:30
Megosztás:

Az MI egyre bizalomgerjesztőbb, a közösségi média és a spontán vásárlások kevésbé

Az elmúlt évben a kontinens vizsgált országaiban és hazánkban is 8%-kal többen fordulnak az MI-hez, amikor nem értettek bizonyos pénzügyi kifejezéseket. Többnyire az Y és a Z generáció tagjai azok, akik az MI segítségét kérik a fogalmak tisztásához, előbbi csoport arra is kifejezetten nyitott, hogy személyes adósságkezelési ügyeit élő emberek helyett MI-alapú botokkal vitassa meg.
2025. 12. 18. 19:00
Megosztás:

Új fejezet a magyar techpiacon: a Sprintform üzletága a Trans-Uni-hoz kerül, régiós digitális szolgáltató épül

2026. január 1-jével új korszak kezdődik a Financial Times FT1000-es listáján szereplő Sprintform életében: a gyorsan növekvő digitális tanácsadó és fejlesztő cég teljes üzleti tevékenysége beolvad a Trans-Uni Kft.-be. A tranzakció üzletág-átadás formájában valósul meg. A Sprintform teljes jelenlegi csapata a céghez kerül és a Sprintform alapítója, Berczeli András partnerként csatlakozik a Trans-Uni-hoz. A lépéssel a hazai piacon egyedülálló együttműködés jön létre: a Sprintform mély technológiai és termékfejlesztési szakértelme a Trans-Uni nagyvállalati IT-fejlesztői tapasztalatával és stabil infrastruktúrájával egyesül.
2025. 12. 18. 18:30
Megosztás:

Komlóra is megérkeztek a tisztán elektromos meghajtású autóbuszok

A MÁV-csoport flottájába az Energiaügyi Minisztérium (EM) és a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. támogatásával a Zöld Busz Program folytatásaként az idén húsz környezetkímélő, tisztán elektromos meghajtású, Ikarus 120e típusú autóbusz érkezett, ezek közül az utolsó hét jármű Komlón állt forgalomba - közölte a MÁV-csoport csütörtökön az MTI-vel.
2025. 12. 18. 18:00
Megosztás:

Bitget x Google Developer Group: Web3 oktatás az ETH Zurich-en

A Bitget, a világ legnagyobb Universal Exchange-e (UEX), örömmel jelenti be éves együttműködését a Google Developer Group on Campus (GDGoC) ETH Zurich közösségével.
2025. 12. 18. 17:30
Megosztás:

Péntektől megerősített járatokkal készül az ünnepi időszakra a MÁV-csoport

Már péntektől a megszokottnál több jármű forgalomba állításával készül a MÁV-csoport az ünnepi időszakra - közölte a közlekedési társaság csütörtökön a honlapján.
2025. 12. 18. 16:30
Megosztás:

Csökkentette alapkamatát a Bank of England

Negyed százalékponttal 3,75 százalékra csökkentette alapkamatát a Bank of England monetáris tanácsa. A csütörtökön bejelentett döntés megfelelt az elemzői várakozásoknak.
2025. 12. 18. 16:00
Megosztás:

Az EKB változatlanul hagyta az irányadó kamatlábakat

Az Európai Központi Bank (EKB) Kormányzótanácsa csütörtöki ülésén a piaci várakozásoknak megfelelően nem változtatott a három irányadó eurókamat szintjén.
2025. 12. 18. 15:30
Megosztás:

Alacsony kamattal és garanciadíj mentességgel segíti a kkv-kat a Nemzetgazdasági Minisztérium

A Kormány mindent megtesz a magyar kis- és középvállalkozások beruházásainak támogatása, ezáltal termelékenységük növelése és méretugrásuk elősegítése érdekében. Az október 6-án bevezetett fix 3%-os kkv hitel kulcsszerepet játszik a vállalkozói bizalom erősítésében.
2025. 12. 18. 15:00
Megosztás:

Amikor a számok mögött emberi történetek állnak

A sportban minden statisztika és eredmény mögött ott lapul egy-egy emberi sors. Nem csupán pontszámokról, győzelmekről vagy vereségekről van szó, hanem küzdelmekről, áldozatokról és felemelő pillanatokról is.
2025. 12. 18. 14:30
Megosztás:

Multifunkciós lézernyomtató otthonra – minden feladat egy gombnyomásra

A home office, az online oktatás és a digitális ügyintézés világában ma már szinte elképzelhetetlen az élet egy megbízható nyomtató nélkül. A jó hír az, hogy nem kell külön készülékeket vásárolni szkenneléshez, másoláshoz és nyomtatáshoz: egy multifunkciós lézernyomtató otthonra mindenre képes – gyorsan, gazdaságosan és kiváló minőségben.
2025. 12. 18. 14:00
Megosztás:

A NAV közzétette az ünnepek alatti ügyfélfogadás időpontját

A közigazgatási szünet alatt is kezdeményezhető ügyintézés elektronikusan a NAV-nál, személyesen az ünnepek alatt is nyitva tartó hivatalt lehet felkeresni, az ügyfélszolgálatokról a hatóság honlapján az Ügyfélszolgálat-keresőben lehet tájékozódni - hívta fel a figyelmet a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) csütörtökön az MTI-nek elküldött közleményében.
2025. 12. 18. 13:30
Megosztás:

Vízpótlás zajlik a gemenci erdőben

Megkezdte a szivattyús vízpótlást a gemenci erdő déli területén a Dél-Dunántúli Vízügyi Igazgatóság, így biztosítva a Gemenc Erdőgazdálkodási Zrt. által korábban jelzett vízigényt - közölte a zrt. csütörtökön az MTI-vel.
2025. 12. 18. 13:00
Megosztás: