Közeledik az éves bevallások határideje, mindenre gondolt?

Jelentős mértékben csökkenthető az éves adók összege, ha a társaság ismeri és él is a különböző adóalap-korrekciós lehetőségekkel, és nem csak az előző évi rutin alapján állítja össze az adóbevallásait – hívják fel a figyelmet a Mazars szakértői a tao, hipa és innovációs járulék bevallásának május 31-i határidejével kapcsolatban. A gondosan elkészített adókalkuláció az esetleges adókockázatokat is kezeli, míg a hibás gyakorlat hosszú távon jelentős többletköltséget eredményezhet.

Közeledik az éves bevallások határideje, mindenre gondolt?

A vállalkozások többsége valószínűleg már elkészítette az éves társasági adó, iparűzési adó és innovációs járulék kalkulációit, de a benyújtás előtt érdemes még egyszer átgondolni, hogy mindent figyelembe vettünk-e. A Mazars adószakértői számos lehetőségre és fontos részletkérdésre hívják fel a vállalatvezetők figyelmét, amelyek felmerülhetnek az éves adók bevallásainak elkészítése során.

Társasági adó

„Fejlesztési tartalék címén a tao adóalapja nullára is csökkenthető, hiszen akár az adózás előtti nyereséggel megegyező mértékben is lehet fejlesztési tartalékot képezni – mondta el dr. H. Nagy Dániel, a Mazars adóigazgatója. A cash-flow előny kifejezetten jelentős lehet egyes vállalatoknál, még azzal együtt is, hogy ebben az esetben csupán átmeneti kedvezményről van szó, mivel a későbbiekben már nem számolható el értékcsökkenés a fejlesztési tartalék terhére beszerzett eszközök vonatkozásában.”

Érdemes azt is végiggondolni, hogy az értékcsökkenési leírás lehet-e kedvezőbb a korábban alkalmazott társasági adó szerinti értékcsökkenés elszámolásánál. A társasági adóban több eszköz esetében is lehetőség van gyorsított leírásra, példaként említhető a korábban még használatba nem vett, egyébként 33 vagy 14,5 százalékos kulcs alá tartozó eszközök esetében alkalmazható 50 százalékos értékcsökkenési leírás. A tao alapot immateriális jószág vagy tárgyi eszköz kivezetése kapcsán is lehet módosítani.

Dr. H. Nagy Dániel arra is felhívta a figyelmet, hogy ha a társaság az elhatárolt veszteséggel szeretné csökkenteni a tao alapját, a veszteségállomány csak megfelelő analitika bemutatásával igazolható egy esetleges adóellenőrzés során.

A fizetési határidőt követő 365 napon belül ki nem egyenlített követelésekre vonatkozóan a követelés bekerülési értékének 20 százaléka levonható az adóalapból abban az esetben is, ha még nem igazolható a társasági adó szempontú teljes levonásához szükséges behajthatatlanság ténye. Ezzel évek alatt elszámolhatóvá válnak a kétes követelések, már a számviteli leírást megelőzően. A szakértő az osztalékkal kapcsolatos gyakori hibának nevezte, hogy az osztalék ugyan többnyire kivehető az adóalapból, de a kalkuláció rutinszerű előkészítése esetén sokan elmulasztják az osztalék összegével csökkenteni az adóalapot.

A Tao törvény egyébként több, kisebb vagy jelentősebb adóalap-kedvezményt tartalmaz, amelyek kapcsolódhatnak például a kutatás-fejlesztési tevékenységhez, a jogdíjból származó nyereséghez, start-up vállalkozásokba történő befektetésekhez, valamint a megváltozott munkaképességűek, szakmunkástanulók foglalkoztatásához is.

Figyelni kell a szükséges dokumentációra, akár az ingyenes juttatásokról, adományokról, akár a transzferárról van szó. Megfelelő dokumentáció hiányában ugyanis a tao alap nem csökkenthető, sőt bizonyos esetekben felmerülhet adóalap-növelési kötelezettség is.

A bírság jellegű tételek, valamint az elengedett követelések összege sem növeli minden esetben az adóalapot. Az üzleti partnerek esetében a felmerülő kötbér, kártérítés összege levonható az adóalapból. A követelések esetében pedig a társasági adóalap növelésére csak abban az esetben van szükség, ha az elengedés belföldi kapcsolt vállalkozás felé történt.

„A forint gyengülése a 2021-es üzleti évben jelentős árfolyam-különbözetet eredményezett, és látva az árfolyam alakulását, ez még nagyobb kihívásnak bizonyulhat idén. A Covid-járvány üzleti hatásain túl sok társaság éppen ezért került tavaly olyan helyzetbe, hogy a minimáladó alkalmazása mellett döntött, a pénzügyi eredmény ugyanis gyakorlatilag elviszi a megtermelt üzemi szintű eredményt. Ebben az esetben még fontosabb, hogy a cég körültekintően döntsön, és ne fizessen több adót, ha az nem szükséges.” - tette hozzá dr. H. Nagy Dániel, a Mazars adóigazgatója.

A jelentős árfolyamváltozás ugyanakkor előtérbe helyezheti a nem realizált árfolyamnyereséghez kapcsolódó kedvezményeket is. A nemzeti valuta leértékelődése komoly árfolyamnyereséget eredményezhet azoknál a vállalkozásoknál, melyeknél a devizás befektetett pénzügyi eszköz vagy devizás követelés jelentős értéket képvisel. A nem realizált árfolyamnyereség bizonyos esetekben kivehető az adóalapból, de ebben az esetben figyelni kell arra, hogy a módosító tételt minden érintett eszköz esetében alkalmaznia kell, akkor is, ha növeli az adóalapot.

Érdemes tisztában lenni az adókedvezményeket érintő változásokkal is. A fejlesztési adókedvezmény kis- és középvállalkozásokra vonatkozó beruházási értékhatára 2021-től 200 millió, illetve 300 millió forintra csökkent. Új rendelkezés az is, hogy a látvány-csapatsport támogatásának adókedvezménye keretében elszámolhatók egyes, a koronavírus-járvány kapcsán felmerült költségek (pl. lázmérő, maszk). Kedvezőtlen változásnak számít, hogy az energiahatékonysági célokat szolgáló beruházás, felújítás kapcsán már nem lehet adókedvezményt érvényesíteni személygépkocsi vásárlásnál.

Helyi iparűzési adó („Hipa”) és innovációs járulék

Nem mindig egyszerű a közvetített szolgáltatások és alvállalkozói teljesítések érvényesíthetősége a hipa alapban. Gondot okozhat az ilyen jellegű szolgáltatások azonosítása, az adóhatóság pedig egy ellenőrzés során a tartalmi követelmények mellett a formai előírásoknak való megfelelést is szigorúan vizsgálja.

A Mazars szakértője kiemelte, hogy a hipa alap megosztása során minden telephelyet számításba kell venni. Az 500 millió forintot meghaladó nettó árbevételű cégeknek pedig figyelembe kell venniük a sávos levonhatósági szabályt, annak értelmében ugyanis az elábé (eladott áruk beszerzési értéke) és a közvetített szolgáltatások együttes értéke csak korlátozottan érvényesíthető csökkentő tételként az iparűzési adó alapjában.

Gyakori hiba, hogy az adózók az eszközérték számítása során nem a tárgyi eszközökre jutó tao szerinti értékcsökkenésből, hanem a számviteli értékcsökkenésből indulnak ki. Szintén gyakran előfordul, hogy az adózók kihagyják a kalkulációból a bérleti díjakat.

Változás, hogy 2018-ig az innovációs járulék alanyiságot a vállalkozás szintjén kellett vizsgálni. A jogszabály azonban 2019-től megváltozott, így a besorolásnál már a kapcsolódó és partnervállalkozások adatait is figyelembe kell venni, vagyis a KKV szerinti besorolás az összesített (konszolidált) adatok alapján történik. A besorolás bonyolultsága miatt többnyire szakértő segítségére van szükség a kapcsolódó- és partnervállalkozások, továbbá a kétéves szabály értelmezéséhez.

Egyre több hazai vállalkozás dönt úgy, hogy az éves adókalkulációk áttekintését, a módosító tételek főkönyvi egyeztetését, a kapcsolódó analitikák és adminisztrációs kötelezettségek megfelelőségének vizsgálatát, illetve akár a bevallások elkészítését is szakemberre bízza.


Benyújtotta a kormány a vagyonosodási vizsgálat szigorítását célzó törvényjavaslatot

Benyújtotta a kormány kedden Országgyűlésnek a közvagyon védelmét és a közbizalom helyreállítását szolgáló egyes intézkedésekről szóló törvényjavaslatot, amely szigorítaná az országgyűlési képviselők, a politikai vezetők, a közigazgatási államtitkárok vagyongyarapodásának vizsgálatát.
2026. 10. 07. 04:30
Megosztás:

Pozitív meglepetést hozó ipari adat, gyengélkedő kiskereskedelem

Ma reggel tette közzé a KSH az augusztusi ipari termelési és kiskereskedelmi forgalmi adatokat. Az ipar kibocsátása 8,7 százalékkal bővült az egy évvel korábbihoz viszonyítva, jelentősen meghaladva a vártat. A munkanaphatástól megtisztított index megegyezett a kiigazítatlannal. A kiskereskedelmi forgalom éves növekedése 2,4 százalékra lassult a júliusi 4,9 százalékról. Havi szinten pedig 0,7 százalékos csökkenés mutatkozott.
2026. 10. 07. 04:00
Megosztás:

Emlőrák elleni gyógyszert jegyeztek be Oroszországban

Elefuza néven az agresszív emlő- és petefészekrák kezelésére kifejlesztett gyógyszert jegyzett be az orosz egészségügyi minisztérium - közölte kedden a RIA Novosztyi orosz hírügynökség a Petrovax Pharm gyógyszergyártó vállalatra hivatkozva.
2026. 10. 07. 03:30
Megosztás:

Vagyonadó: kiderült, mennyit kell fizetni

A társadalmi egyeztetésre bocsátott vagyonadó-tervezet alapján az érintetteknek már 2026 végére részletes vagyonleltárt kell készíteniük, amelynek összeállítása összetettebb vagyon esetén akár hónapokat is igénybe vehet – hívja fel a figyelmet a Niveus. Egy későbbi NAV-ellenőrzésnél ráadásul azt is alá kell tudniuk támasztani, hogyan határozták meg az egyes vagyonelemek értékét. Különösen az ingatlanok, a nem tőzsdei cégrészesedések, a külföldi vagyon és a műkincsek értékelése okozhat vitát.
2026. 10. 07. 03:00
Megosztás:

Extrém cigi drágulás jön! Aki dohányzik, szomorú lesz

Újabb áremelkedésre készülhetnek a magyar dohányosok: 2026. november 1-jétől magasabb jövedéki adó terheli a cigarettát és több más dohányterméket. A kormány becslése szerint a hagyományos cigaretta fogyasztói ára körülbelül 5 százalékkal emelkedhet. Cikkünkben táblázatosan mutatjuk, melyik cigi mennyibe fog kerülni.
2026. 10. 07. 01:30
Megosztás:

Nagy nyugdíjemelést jelentett be a Tisza-kormány: mutatjuk, kinek mennyivel nőhet a pénze!

120 ezer forintos nyugdíjminimum, havi több ezer forintos extra emelés és magasabb szociális ellátások: jelentős változásokat jelentett be Kármán András pénzügyminiszter. A 2027 januárjára tervezett intézkedéscsomag elsősorban a legalacsonyabb nyugdíjból élőket segítené. Az érintettek számára azonban kulcsfontosságú, milyen összegből számítják a kiegészítést.
2026. 10. 07. 01:00
Megosztás:

Lemondott a Nemzeti Pedagógus Kar elnöke

Lemondott a Nemzeti Pedagógus Kar elnöke, Horváth Péter október 4-ével távozott posztjáról.
2026. 10. 07. 00:05
Megosztás:

Közel kétszer annyi hitelt vehet fel, aki átalányadózásból visszatér a katába

A kata tervezett átalakítása számos vállalkozó előtt nyithatja meg a visszatérés lehetőségét. A kata tervezett átalakítása után visszatérő átalányadózók akár közel kétszer annyi hitelt is felvehetnek, mint most. A Bankmonitor számításai szerint ehhez nem kell több bevétel, elég, ha a bank már katásként számolja a jövedelmüket. 18 millió forintos éves vállalkozói bevételnél közel kétszer akkora, 34,6 millió forint helyett akár 64,3 millió forintnyi lakáshitelt is kaphat egy átalányadózóból katába átálló egyéni vállalkozó.
2026. 10. 06. 23:30
Megosztás:

Debreceni önkormányzat: nem kapott egyedi adókedvezményt a CATL

Nem adott egyedi adókedvezményt a CATL-nek a debreceni önkormányzat - írta a helyhatóság kedden, arra reagálva, hogy Tárkányi Zsolt, a Közlekedési és Beruházási Minisztérium parlamenti államtitkára, debreceni tiszás országgyűlési képviselő nyilvánosságra hozta a kormány és a kínai akkumulátorgyár között 2022 augusztusában megkötött beruházási szándéknyilatkozatot.
2026. 10. 06. 23:00
Megosztás:

Éjfélkor lejár az elnökválasztás határideje Koszovóban

Kedd késő estig sem született megállapodás a koszovói köztársasági elnök megválasztásáról: az ellenzéki Koszovói Demokrata Párt (PDK) Albin Kurti miniszterelnök második, esti ajánlatát is elutasította.
2026. 10. 06. 22:30
Megosztás:

Vitézy Dávid: aláírták az M6-os autópálya üzemeltetési szerződését

Aláírták az M6-os autópálya üzemeltetési szerződését, a megbízást 44 milliárd forintért az autópályát korábban megépítő, és két évtizede működtető koncesszor kapta meg további 11 évre - közölte Vitézy Dávid közlekedési és beruházási miniszter kedden Facebook oldalán közzétett bejegyzésében. "A Fidesz-frakció szerint ezzel a lépéssel végképp lelepleződött Vitézy Dávid hosszas hazudozása".
2026. 10. 06. 22:00
Megosztás:

Változás a magyar boltokban, vége a zöld trükközésnek - új fogyasztóvédelmi előírások léptek életbe

Szeptember 27-től új fogyasztóvédelmi előírások léptek életbe Magyarországon az Európai Unió EmpCo irányelve nyomán. A szabályozás 12 új tétellel bővíti az automatikusan jogsértőnek tekintett tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok feketelistáját, és konkrétabb kommunikációs sztenderdeket vár el a zöld állítások kapcsán. Az érintett vállalatok nem számíthatnak türelmi időre, ezért mielőbb át kell tekinteniük fenntarthatósági állításaikat és azok bizonyítékait – derült ki az EY hatósági szakértők részvételével szervezett online szakmai rendezvényén.
2026. 10. 06. 21:30
Megosztás:

Több mint kétszer annyi ideig tart eladni egy házat, mint egy lakást a déli régiók ingatlanpiacán

Dél-Alföldön és Dél-Dunántúlon egy családi ház eladása több mint kétszer annyi ideig tart, mint egy lakásé. A házaknál nagyobb az alku, és az áruk is lassabban emelkedik. A két régióban egyre jobban elválik egymástól a lakás- és a házpiac.
2026. 10. 06. 21:00
Megosztás:

Defibrillátorokat helyeznek el a MagNet Bank fiókjaiban

A MagNet Bank az év végéig mind a 28 fiókjában éjjel-nappal elérhető félautomata külső defibrillátorokat helyez el, emellett újraélesztési és defibrillátor-használati oktatásokat szervez a munkatársainak és a helyi közösségek számára - közölte a bank kedden az MTI-vel.
2026. 10. 06. 20:30
Megosztás:

Pluszban zártak a vezető nyugat-európai tőzsdék

Emelkedéssel zárták a kereskedést a vezető nyugat-európai tőzsdék kedden.
2026. 10. 06. 20:00
Megosztás:

Megnyílt a vagyonadóról szóló törvénytervezet társadalmi egyeztetése

Megnyílt a vagyonadóról szóló törvénytervezet társadalmi egyeztetése, amely szerint az egymilliárd forintot meghaladó vagyonnal rendelkezőknek az egymilliárd forint feletti vagyonrész egy százalékát, a 100 milliárd forint feletti vagyonrész 1,5 százalékát kell megfizetniük - olvasható a kormany.hu oldalon megjelent közleményben.
2026. 10. 06. 19:30
Megosztás:

Szigorodnak a termékek tartósságára vonatkozó fogyasztóvédelmi szabályok

Szeptember 27-én hatályba léptek a termékek tartósságára, javíthatóságára és hosszú távú használhatóságára vonatkozó új fogyasztóvédelmi szabályok. A módosítások alapján a vállalkozásoknak a vásárlás előtt több információt kell adniuk, miközben több megtévesztő kereskedelmi gyakorlat kifejezetten tiltottá válik – hívja fel a figyelmet a Baker McKenzie.
2026. 10. 06. 19:00
Megosztás:

A Wise az első alkalmazás, amely öt kontinensen kínál személyre szabható eSIM-csomagokat és QR-kódos fizetéseket

Az év végi utazási csúcsszezon előtt a Wise egy új megoldást kínál az úgynevezett „érkezési szorongás” csökkentésére, vagyis arra a szituációra, amikor valaki egy ismeretlen országban landol mobilinternet vagy helyi fizetési lehetőség nélkül. A személyre szabható eSIM adatcsomagok és az öt kontinensen működő QR-kódolvasó kombinálásával a Wise elsőként integrálja ezt a két szolgáltatást egyetlen alkalmazásba.
2026. 10. 06. 18:30
Megosztás:

KSH: augusztusban 2,4 százalékkal nőtt a kiskereskedelmi forgalom

Augusztusban a kiskereskedelem forgalmának volumene a nyers és a naptárhatástól megtisztított adatok szerint egyaránt 2,4 százalékkal meghaladta az előző év azonos időszakit. Az előző havitól 0,7 százalékkal maradt el a szezonális és naptárhatással kiigazított forgalom volumene - jelentette kedden a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).
2026. 10. 06. 18:00
Megosztás:

Új KATA-szabályok jöhetnek: társadalmi egyeztetésen a törvénytervezet

Megnyílt a kisadózó egyéni vállalkozók tételes adójáról (kata) szóló törvénytervezet társadalmi egyeztetése, amely újrafogalmazza a legkisebb vállalkozók közteherviselésére vonatkozó szabályokat; az egyeztetés határideje október 14. - olvasható a kormany.hu oldalon kedden közzétett dokumentumban.
2026. 10. 06. 17:30
Megosztás: