LIDL, ALDI vagy TESCO, esetleg Penny vagy Coop? Melyik a legjobb a magyar vevőnek?

Mindenkinek lehet kedvenc áruháza, és minden vásárló más és más szempontok szerint dönt arról, hogy melyikben szeret leginkább bevásárolni. Mégis melyik áruház a magyar lakosság kedvence (ha egyáltalán létezik ilyen) és miért? A 2020-ban kirobbant koronavírus-járvány a feje tetejére állította a világot: a járvány kezdetén kirobbant pánikhangulat kiemelt szerepbe helyezte az élelmiszerláncokat, az áruházak felé fordított rendkívüli figyelem pedig 2021-ben sem csökkent. A megváltozott élethelyzetben, a folyamatosan változó korlátozások közepette szinte társadalmi eseménnyé vált a bevásárlás, az ezzel kapcsolatos problémákat, változásokat és élményeket pedig idén is előszeretettel vitattuk meg az interneten.

LIDL, ALDI vagy TESCO, esetleg Penny vagy Coop? Melyik a legjobb a magyar vevőnek?

Az Ynsight Research kutatócsapata immár a harmadik évben vizsgálta meg, hogy melyik áruházláncokról és milyen kontextusban beszélgetünk a legtöbbet online, hogy kiderüljön: melyik volt a magyarok kedvenc üzletlánca 2021-ben. A netnográfiai módszerrel dolgozó kutatás megmutatja, hogy az üzletekkel kapcsolatban miről, hogyan és milyen kontextusban beszélgettünk online, illetve mi változott 2019-hez és 2020-hoz képest a tavalyi évben. 

A 2020-as év teljesen új helyzet elé állította a hazai élelmiszerkereskedelmet – rengeteg új szabállyal és problémával kellett megbirkózniuk az áruházláncoknak, a dolgozóknak és a vásárlóknak is. A rendkívüli körülmények pedig nem értek véget az új évvel: 2021-ben is akadtak bőven kihívások a pandémia tükrében. A 2021-es év elején a felhasználókat a részleges nyitás témája foglalkoztatta leginkább, illetve rengetegen panaszkodtak a tavasszal bevezetett négyzetméteralapú létszámkorlátozás okozta kellemetlenségekre is. Míg a 2020-as évet az olyan jelszavak uralták, mint a #maradjotthon és a #vigyázzunkegymásra, addig az online megnyilvánulásokból az szűrhető le, hogy a tavalyi évben egyre türelmetlenebbé váltak a vásárlók, egyre gyakrabban fogalmazták meg az igényeiket a „normalitáshoz” való visszatérésre.

Bár a tavalyi évben is rengeteget nyilvánultunk meg online az üzletekről a koronavírussal kapcsolatban, akadtak rendkívül pozitív megítélésű kezdeményezések és humoros hangulatú diskurzusokat generáló ügyek is. Ilyen volt az Auchan Valentin-napi kezdeményezése, vagyis a pártalálást segítő „szinglikosarak” bevezetése vagy a karácsonyi ünnepek alatt a ponytakváriumban csobbanó férfi története is.

Az év végén az élelmiszerboltokkal kapcsolatos beszélgetés fókusza hosszú idő óta előszőr elterelődött a járvánnyal kapcsolatos témákról, helyette az ún. „beszolgáltatási törvény”, azaz a nagy külföldi áruházláncok lejáratközeli termékeinek állami tulajdonba vétele foglalkoztatta leginkább a netezőket.

Továbbra is rengeteget beszélünk az üzletláncokról

A járvány hatására 2020-ban hatalmasat nőtt az élelmiszerboltokról szóló online diskurzus mérete, ami a 2021-es évben is megmaradt: tavaly 886 ezer alkalommal kerültek említésre a legnépszerűbb üzletek. Az említések magas száma leginkább annak köszönhető, hogy a koronavírus miatt a legtöbb üzletlánc már aktívan használja a közösségi médiát, de sok cikk is foglalkozott az üzleteket érintő jogszabályi változásokkal és a rendkívüli helyzetben adódó nehézségekkel, valamint rengeteg netező is nyilvánított véleményt a szolgáltatásokról.

A legtöbbet továbbra is a Lidl, Coop, Spar hármasról beszéltek a felhasználók. Az internetes vásárlás egyre nagyobb teret hódít az élelmiszerkereskedelem területén, az adatokból azonban jól látszik, hogy a felhasználók jelentős része továbbra is ragaszkodik a hagyományos bevásárlási szokásokhoz, hiszen a legtöbbször megjelent áruházlánc továbbra is a házhozszállítással egyelőre még nem rendelkező Lidl. A legtöbb élelmiszerlánc azonban igyekezett reagálni az újfajta igényekre, így többen is (pl. Spar, Aldi, Penny Market, CBA/Príma) bevezették a termékkiszállítás funkciót.

A 2020-ban kezdődő tendencia idén is megmaradt: lényegesen többet beszéltek a felhasználók a Reálról, az Aldiról és a Penny Marketről, miközben vannak üzletláncok, amelyeket évről-évre egyre kevésbé foglalkoztatják a netezőket. A három évvel még viszonylag releváns említésszámmal rendelkező Metro már alig jelenik meg a beszélgetésekben, míg a Tesco, az Auchan és a tavalyi évben már a CBA/Príma is egyre kevésbé érdekelte a vásárlókat. A Lidl, a Coop és a Spar továbbra is a netezőket figyelmét leginkább felkeltő áruházak, de egyre nagyobb konkurenciát jelenthet számukra a következő időszakban a Reál, a Penny Market és az Aldi térnyerése.

Az áruházláncok online jelenléte – hogy alakult a követők száma?

Az egyes üzletláncok követői száma az előzőleg vizsgált időszakhoz képest 2021-ben kisebb mértékben változott. A legtöbb követővel továbbra is az Auchan, a Lidl és a Spar oldalai rendelkeznek. Az Auchan oldala továbbra is jóval nagyobb követőtáborral rendelkezik, ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy az oldal bár magyar nyelvű tartalmakat közöl, nagyarányú nemzetközi követőbázissal is rendelkezik.

Ismét elmondható, hogy az üzletláncok többségénél nőttek a Facebook-követői számok, a felhasználók továbbra is egyre inkább érdeklődnek irántuk. A 2020-as évhez hasonlóan a Reál és a Coop 2021-ben is bekerült a TOP 3 legtöbb növekedést elérő üzletlánc közé, azonban a ranglétra korábbi harmadik szereplőjét, a Penny Marketet felváltotta a Lidl. A Penny követőtábora 2021-ben csupán 4%-kal szerzett több követőt. Szintén visszább esett a Metro teljesítménye – a korábban 4%-os emelkedés visszaesett 0,2%-ra.

Az előző időszakhoz képest pozitív változás történt a CBA/Príma láncok esetében – míg legutóbb ezen adatok csökkenést mutattak, 2021-ben az üzletláncok 4%-kal több követőt szereztek.  A Spar esetében szintén pozitív változásról számolhatunk be, azonban ez csupán minimális, 0,1%-os mértékben valósult meg.

Interakciók – melyik üzletláncokkal kommunikálunk leginkább?

Továbbra is a Lidl, Coop, Spar hármasával kommunikálnak a legtöbbet a felhasználók, a többi üzletlánc – legfőképp a hipermarketek – igencsak elmaradnak tőlük. 2021-ben a legnagyobb csökkenést az Auchan produkálta, közel 40%-os visszaeséssel. Habár az oldal aktivitása 20%-kal csökkent az előző évhez képest, valószínűleg a megosztott tartalmaik sem rezonáltak most kellőképpen a netezőkkel.

2021 legnagyobb mértékű pozitív ugrását a Penny Market érte el. Az oldal saját aktivitása ugyan 15%-kal csökkent a 2020-as adatokhoz képest, azonban megosztott tartalmai most sokkal jobban rezonáltak követőivel. A legtöbb reakciót kiváltó tartalmaik szinte mindegyike nyereményjáték volt, ami vélhetően nagyban elősegítette az oldal népszerűségét.  Szintén a nyereményjátékok voltak a legnépszerűbb tartalmak a Reál üzletlánc oldalán is, ahol a követői reakciók száma ugyancsak megugrott a tavalyi évben, 46,7%-kal.

Népszerűség – kiket szerettünk a legjobban?

2021-ben a METRO bizonyult a netezők kedvenc üzletláncának, második helyre szorítva ezzel a tavalyi győztest, a Reált. A harmadik helyezett azonban továbbra is a Coop maradt. A Tesco és a CBA/Príma oldalai a tavalyi eredményekhez képest a lista végére szorultak, míg az Auchan továbbra is alulmaradt a többi bolthálózattal szemben. A 2020-ban második helyen végzett Lidl a negyedik helyre csúszott, a Spar a Penny és az Aldi megítélése ellenben pozitív irányba változott.

A 2021-es év legnagyobb mértékű változását a METRO üzletlánc tudhatja magáénak. A lista utolsó előtti helyéről az elsőre került, ezzel mintegy 0,93 pontos pozitív növekedést produkálva. Ezt a növekedést valószínűsíthetően a bolthálózat jótékonysági akciókban való részvételei, valamint a Facebookon megosztott tartalmaik segítették elő, melyek 2021-ben jobban rezonáltak a felhasználókkal.

 Szintén sokat javított megítélésén az Auchan, amely bár a listán csak egy helyet javított, arányaiban mégis a második legnagyobb mértékű pozitív változást érte el.

A magyar üzletláncok közül a Coop maradt továbbra is a felhasználók kedvence. Megítélése a 2020-ban mért adatokhoz képest 0,36 ponttal javult, melyhez nagy mértékben hozzájárultak a hivatalos Facebook oldalán közzétett nyereményjátékok és nosztalgia posztok, melyek leginkább az idősebb korosztály számára felelevenített tárgyakról/ételekről szóltak.

Összességében elmondható, hogy a továbbra is sokat beszélünk az élelmiszerüzletekről, azonban a 2021-es évben leginkább az üzleteket érintő jogszabályi változások és a rendkívüli helyzetben adódó nehézségek, valamint netezői véleménynyilvánítások és a boltok saját kommunikációja uralta a diskurzust. Míg a koronavírus-járvány előző hullámai alatti általános elégedetlenség a vizsgált bolthálózatokra is kihatott, 2021-ben egy pozitív változás kezdődött el az ezen márkákhoz való viszonyulásban. Egyedül a Tesco veszített népszerűségéből a 2020-as adatokhoz képest.

Kell-e tartani a munkavállalóknak a mesterséges intelligenciától?

A hazai vállalatoknál is egyre elterjedtebb mesterséges intelligencia (MI) alkalmazásakor érdemes körültekintéssel eljárni, mert a jogszerűtlen adatkezelés jelentős bírsággal járhat – hívja fel a figyelmet a Baker McKenzie ügyvédi iroda. Az adatvédelmi hatóság 250 millió forintos eddigi rekordbírsága is az említett technológia jogsértő alkalmazása miatt került kiszabásra. 
2022. 11. 28. 13:30
Megosztás:

A lengyel kormány vámot vetne ki a Barátság kőolajvezeték déli ágán érkező olajra 

A lengyel kormány a német kabinetnél lobbizik, hogy a Barátság kőolajvezeték déli ágán lévő finomítók fizessenek vámot a beszállított orosz kőolaj után, mivel ez versenyelőnyhöz juttatja az itt üzemelő cégeket. 
2022. 11. 28. 13:00
Megosztás:

Zavargások Kínában

Kínában tüntetések törtek ki a koronavírus elleni intézkedések miatt. 
2022. 11. 28. 12:30
Megosztás:

Két nagybanknál is szigorodhat a tőkekövetelmény

A Bloomberg értesülései szerint a Deutsche Bank és a BNP Paribas tőkekövetelményét is megemelheti az EKB.
2022. 11. 28. 12:00
Megosztás:

Budapesten tanácskoztak az európai víziközmű szabályozó hatóságok vezetői

A víziközmű-szolgáltatásban bekövetkezett energiaár-emelkedés hatásairól, a települési szennyvíz kezeléséról szóló európai uniós rendelet módosításáról, valamint a tagállami hatóságok által kalkulált vízveszteségi mutatókról egyeztettek az Európai Víziközmű Szabályozók Szervezetének, a WAREG (European Water Regulators) 26. közgyűlésén, Budapesten - közölte a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) hétfőn az MTI-vel.
2022. 11. 28. 11:30
Megosztás:

7,7 százalékkal nőttek a beruházások a harmadik negyedévében

A harmadik negyedévben 7,7 százalékkal nőtt a beruházások volumene az előző év azonos időszakához viszonyítva, és 1,9 százalékkal emelkedett az előző negyedévhez képest szezonálisan kiigazítva - jelentette hétfőn a Központi Statisztikai Hivatal (KSH). Az első három negyedévben 7,7 százalékos volt a beruházások növekedése a múlt év azonos időszakához képest.
2022. 11. 28. 11:00
Megosztás:

Gyenge kezdés az európai tőzsdéken

Csökkenéssel indult hétfőn a kereskedés a főbb európai értékpapírpiacokon. A Kínában a szigorú járványvédelmi korlátozások ellen fokozódó tüntetések veszteségbe szorították az ázsiai piacokat a globális tőzsdenap kezdetén.
2022. 11. 28. 10:40
Megosztás:

Téli bőrápolás férfiaknak természetes kozmetikumokkal

A férfiak többsége elegánsan nem vesz tudomást a megfelelő mértékű bőrápolás fontosságáról. A legtöbb esetben a borotválkozásban és az azzal kapcsolatos teendőkben merül ki az arcápolás. Pedig a téli időszakban sokkal nagyobb figyelmet kell fordítani a bőr védelmére.
2022. 11. 28. 10:00
Megosztás:

Mindhárom törvény megerősítést nyert a népszavazáson Szlovéniában

Az ellenzéki Szlovén Demokrata Párt (SDS) által kifogásolt mindhárom törvény megerősítést nyert a vasárnap tartott népszavazáson Szlovéniában - közölte a szlovén közszolgálati televízió (RTV).
2022. 11. 28. 09:30
Megosztás:

Négynapos bankszünnapot tart az Erste Bank

Az Erste Bank Hungary bankszünnapot tart négy napon át, 2022. december 1. 22 óra és december 4. 24.00 óra között, mivel változások lesznek a szolgáltatásaiban - közölte a pénzintézet a honlapján.
2022. 11. 28. 09:00
Megosztás:

Vegyesen alakult hétfő reggelre a forint árfolyama

Vegyesen alakult a forint árfolyama hétfő reggelre a péntek esti jegyzéséhez képest a főbb devizákkal szemben.
2022. 11. 28. 08:30
Megosztás:

Javult a lakossági és a vállalati konjunktúraérzet

A lakosság és a vállalkozások konjunktúraérzete kismértékben javult a Századvég Konjunktúrakutató 2022. novemberi felmérése alapján - közölték csütörtökön az MTI-vel
2022. 11. 28. 08:00
Megosztás:

Kihívásokkal teli év elé néz a lízingpiac

A kétszámjegyű kamatkörnyezet, a kamatplafon és különadók miatt kihívásokkal teli év elé néz a lízingpiac - mondta a Magyar Lízingszövetség elnöke csütörtökön, a Budapesten rendezett Lízing Szakmai Napon. Zs. Nagy István szerint 2023-ban a kihelyezett összeg értéke 20 százalékkal eshet az optimista forgatókönyv szerint és folytatódik a finanszírozott eszközök számának csökkenése is.
2022. 11. 28. 07:00
Megosztás:

Az EP befagyasztaná a Magyarországnak szánt uniós forrásokat

Az Európai Parlament (EP) szerint az Európai Bizottság és a magyar kormány által az uniós pénzek felhasználását érintő aggályok eloszlatására javasolt 17 magyar intézkedés nem elegendő az EU pénzügyi érdekeit fenyegető rendszerszintű kockázatok kezeléséhez, még akkor sem, ha teljes mértékben végrehajtják őket, azért azt javasolta, fagyasszák be a Magyarországnak szánt uniós forrásokat.
2022. 11. 28. 06:00
Megosztás:

Elkezdődött Zalaegerszeg legnagyobb közútfejlesztése

Zalaegerszeg észak-déli közlekedésének legfontosabb útvonalát, a Kosztolányi utat korszerűsítik és kétirányúsítják mintegy 1,3 milliárd forintból, ami a zalai megyeszékhely legnagyobb közútfejlesztési munkája - közölte a helyszínen tartott csütörtöki sajtótájékoztatón a polgármester.
2022. 11. 28. 05:00
Megosztás:

Friss nyugdíjhír! Nyugdíj korhatár előtti ellátás mellett végzett munka szabályai 2023

A korhatár előtti ellátás folyósítása mellett korlátozott összeghatárig lehet keresőtevékenységet folytatni - olvashatjuk az ado.hu szakmai blogjában. Lássuk a részleteket!
2022. 11. 28. 04:01
Megosztás:

Kiemelt jelentőségű a madarakat fenyegető veszélyek mérséklése

A madárpusztulások egyik legfőbb oka a szabadvezetékek mentén történő áramütés vagy ütközés, éppen ezért kiemelt jelentőségű a madarakat fenyegető veszélyek mérséklése, amely számos hazai madárfaj természetvédelmi helyzetén javít - jelentette ki Rácz András, az Agrárminisztérium (AM) természetvédelemért felelős államtitkára csütörtökön Tatán, a 13. MAVIR Madárvédelmi Konferencián, amelyről a szaktárca közleményben tájékoztatta az MTI-t.
2022. 11. 28. 03:00
Megosztás:

A Magyarország 365 fotópályázat képeiből nyitottak kiállítást Debrecenben

A Magyarország 365 fotópályázatra érkezett alkotások közül 130 képet tekinthetnek meg az érdeklődők január 6-ig Debrecen főutcáján - hangzott el a kiállítás megnyitóján csütörtökön.
2022. 11. 28. 02:00
Megosztás:

Energiatakarékosságról döntött Szekszárd

Energiatakarékossági intézkedéseket fogadott el a megnövekedett rezsiköltségek miatt a szekszárdi közgyűlés csütörtökön.
2022. 11. 28. 01:00
Megosztás:

Lassult a nagy internetes cégek fellépése az online gyűlöletbeszéddel szemben

Az internetes felületek működtetéséért felelős vállalatok, hasonlóan a tavalyi arányhoz, 63,3 százalékban távolították el a gyűlöletbeszédet tartalmazó weboldalaikról, ez visszaesést jelent a 2020-as 71 százalékhoz képest - derült ki az Európai Bizottság csütörtökön közzétett, az online gyűlöletbeszéd felszámolását célzó magatartási kódex betartására vonatkozó értékeléséből.
2022. 11. 28. 00:05
Megosztás: