Pleschinger Gyula Márk: „Eddigi pályafutásom legfontosabb mérföldköve ez a fúzió”

ProfitLine: Hogyan éli meg vezetőként személy szerint ezt az izgalmas időszakot? Ha 10 év múlva visszagondol majd az elmúlt hónapokra, mi az, ami biztosan eszébe fog jutni?
Pleschinger Gyula Márk: Nem túlzás azt állítani, hogy az elmúlt hónapok sokunk számára szakmai életünk eddigi legintenzívebb részét jelentik, és amire nagyon büszkék vagyunk, hogy az a csapat, ami korábban még három különálló entitásként kezdett bele egy közös munkába, a fúzióba, most összeállt és egyben van.
Ez egy kulcsfontosságú momentum, hiszen egy privátbank legnagyobb értéke az a tudásanyag, pénzügyi- és befektetési ismeretanyag, ami a szakértő kollégáink szakismeretében rejlik. Minden túlzás nélkül kijelenthetem, hogy eddigi szakmai pályafutásom legjelentősebb mérföldköve ez a privátbanki fúzió, és ezzel nem vagyok egyedül. Kollégáink között, bár többeknek van tapasztalata fúziós munkákban, de egy emberként erősítik meg ők is, hogy ez a legkomplexebb és legérdekesebb fúzió, amelyben valaha részt vettek.
ProfitLine: Mit érzékelnek a fúzióból a meglévő tagbanki privátbanki ügyfeleik és milyen tapasztalatok vannak eddig?
Pleschinger Gyula Márk: A fúzió során egy nagyon sok változós egyenletrendszert kell megoldanunk, melynek a legfontosabb sarokpontja az, hogy ügyfélélmény privátbanki területen egyszerűen nem sérülhet. Abszolút kiemelt prioritásunk az, hogy megszerzett jogok, elérhető termékek, a szolgáltatás minősége semennyire ne szenvedje kárát annak, hogy mi a háttérben egy rendkívül komplex munkát végzünk.
Szerencsére a három tagbank annyira különböző képességeket és erősségeket hoz ebbe a közös munkába, hogy a meglévő ügyfelünk, ha kicsit körülnéz, akkor biztosan találni fog egy olyan új képességet, amivel korábban nem találkozott. Gondolok itt például arra, hogy az országos hálózatunk nagyon jelentősen megnőtt, így akinek bankfióki szintű, személyes privátbanki kiszolgálásra van szüksége, arra sokkal több lehetősége nyílik, mint korábban. Másik szempontból az összevont privátbank termékkínálata olyannyira kibővült, hogy objektív mércékkel is alátámasztható módon az egyik legszélesebb spektrumú termékpaletta áll ügyfeleink rendelkezésére a hazai privátbanki piacon.
ProfitLine: Egy fúzió valahol mindig olyan, mint egy gyermek születése. A gyermek egy teljesen új entitás lesz, de benne öröklődnek a szülők tulajdonságai. Milyen szinergiákat hozott a fúzió és mik voltak azok a legfontosabb értékek melyet átörökíteni kívántak az új privátbanki üzletágba?
Pleschinger Gyula Márk: Magyarország második legnagyobb privátbankja jött létre a kezelt vagyon tekintetében. És ahogyan egy gyermek esetében is a méret csak egy a számos tulajdonság közül, hiszen a szülők többsége sem azért vállal gyereket, hogy az a legnagyobb, vagy épp a legmagasabb legyen az osztályban, sokkal inkább szeretnék, hogy a legügyesebb, legokosabb, legéletrevalóbb gyerek legyen a csemetéjük. Mi is pontosan erre próbálunk fókuszálni.
Tehát miközben a testtömegünk egy adottság - amit nyilván igyekszünk fenntartani és táplálni – azért elsősorban a képességeinkre, a szolgáltatásaink minőségére és összetettségére fókuszálunk, hiszen azt gondoljuk, hogy egy privátbank pozícióját a piacon elsősorban ez fogja meghatározni.
ProfitLine: Januártól elindult a portfóliókezelési szolgáltatásuk. Milyen tapasztalatok vannak eddig, különös tekintettel arra, hogy a 2022-es év komoly gazdasági és pénzügyi turbulenciákat hozott?
Pleschinger Gyula Márk: Azt nem állíthatom, hogy mi találtuk fel a portfoliókezelést, hiszen ez egy jól ismert szolgáltatás a hazai a privátbanki szektorban, tagintézményeink közül az MKB Bank komoly hagyományokkal és magas szakmai tapasztalattal nyújtotta ezt ügyfeleinek már a korábbi években is. Ami a mi esetünkben egy nóvum – és talán a piaci gyakorlattól eltérő -, az az, hogy ezt a portfoliókezelést kifejezetten a privátbanki ügyfeleinkhez igazítottuk, és a privátbank szervezetén belül valósítjuk meg januártól.
Ez azért különösen fontos, mert így nem két külön jogi entitásról van szó, azaz esetünkben nem különül el a privátbank és maga a vagyonkezelői csapat, hanem egy organikus együttműködés valósul meg, egy szervezeti egységbe ágyazottan. Funkcióját tekintve a portfoliónak a vagyonkezelt része az tulajdonképpen egy befektetésnek, egy terméknek a szerepét tölti be. Ez is mutatja, hogy mennyire működik az együtt gondolkodás a vagyonkezelők, a privátbankárok és természetesen az ügyfelek között.
Ennek megfelelően a stratégiánk, tehát ennek az üzletágnak az elsődleges célja az az, hogy a portfoliók magas kockázatú szegmensében nyújtsunk támogatást. Mindemellett természetesen közepes és alacsony kockázatú mandátumokat is örömmel teljesítünk és fogadunk erre vonatkozó igényeket ügyfeleinktől. A vagyonkezelői csapat idei teljesítménye alapján szakmai szempontból nagyon nyugodtan tekintek a jövőbe, mert ez a szakembergárda képes arra, hogy ilyen bonyolult piaci környezetben is jól navigáljon.
ProfitLine: Korábbi tapasztalataim szerint Londonban van komoly hagyománya a privátbanki szektorban az úgynevezett family office szolgáltatásnak, mely koncepció most új szolgáltatásként Önöknél is megjelent. Mit kell tudni erről?
Fotó: Pleschinger Gyula Márk - Magyar Bankholding Private Banking vezetője
Pleschinger Gyula Márk: Valóban, a family office a hazai piacon teljességében nem jelent még meg. Bár vannak olyan próbálkozások, olyan specialista szolgáltatók, akik ebbe az irányba indultak el. Mi az ő munkájukat nagyon nagy kíváncsisággal figyeltük, a velük való együttműködésünk pedig most már több évre tekint vissza. Most kikre gondolok itt pontosan?
Ők az úgynevezett bizalmi vagyonkezelők, akik 2017-től jelentek meg a piacon, és az ő szolgáltatásuk az, hogy a nagyobb megtakarításokat, komplexebb vagyonelemeket strukturálják úgy, hogy azok mind működésükben transzparensebbé válnak, mind pedig kiszolgának olyan ügyféligényeket is, mint például a komplexebb örökítés, családi vagyonkezelés. Eddig leginkább az infrastruktúrát biztosítottuk számukra: számlát tudunk vezetni nekik, a törvény adta lehetőségeket maximálisan kihasználva. Kiemelném itt például azt, hogy ezeknek a trust-oknak, a bizalmi vagyonkezelőknek TBSZ-t (Tartós Befektetési Számlát) tudunk vezetni, amelyet nagyon kevés hazai szolgáltató tud ma nyújtani.
Ha előre tekintek, akkor egy év múlva talán majd elmondhatom Önnek, hogy megérkeztünk arra a kiszolgálási színvonalra, ahol az ügyfeleknek a vagyonkezelése, vagyontervezése már túlmutat a pénzügyi vagyon menedzselésén. Szeretnénk a részesei lenni annak a holisztikus portfoliókezelésnek, ahol a velünk kapcsolatban álló családok, több generációban gondolkodva túllépnek a pénzügyi befektetéseken, és olyan területeken is együtt tudunk működni, mint nemesfém vagy gyémánt befektetés, műtárgy befektetési tanácsadás, és csak a képzelet szab annak határt, hogy milyen egyéb kényelmi szolgáltatások tartozhatnak még ide. Ezeket a szolgáltatásokat nem szigorúan a privátbank szervezetén belül, hanem a privátbankkal kapcsolatban álló specialistákkal való stratégiai együttműködésen keresztül tervezzükaz ügyfeleinknek nyújtani.
Az alapok, amire itt építkezünk már stabilak, ezt jól bizonyítja, hogy 2022-ben kaptunk egy díjat az Euromoney-tól „családi vagyontervezés” kategóriában, amelyet szeretnénk továbbfejleszteni úgy, hogy ezeket a pénzügyi szolgáltatásokon túlmutató elemeket is becsatornázzuk a napi működésünkbe.
ProfitLine.hu: Ahogyan a pénzügyi szektor minden részterületének – így a biztosítási piactól egészen a tőzsdei szolgáltatásokig és így a privátbanki szolgáltatásoknak is – folyamatosan alkalmazkodniuk kell a megváltozott ügyféligényekhez. Ahogyan az idősebb generáció a fénykorában még nem használt számítógépet sem, ma már okostelefok, applikációk és fintech varázslatok uralják a pénzügyi szektort is. Hogyan tud ehhez alkalmazkodni egy privátbanki szolgáltató? Mennyire fontos egy privátban életében a digitalizáció?
Pleschinger Gyula Márk: Ez valóban egy nagyon izgalmas kihívás, ahol ráadásul két különböző dimenzió ért össze, így nagyon összetett a kérdéskör. Nézzünk először a privátbanki szemszögből a dologra! Ezzel kapcsolatban mi elég határozottan letettük a voksunkat amellett, hogy a saját üzletágunkat közép-hosszútávon is alapvetően emberi interakción alapuló tevékenységként fogjuk fel. Minden ügyfélelégedettségi mérésünk arra a következtetésre jut, hogy a mi szolgáltatásunknak magasan a legkedveltebb eleme az, hogy van egy privátbankár, akivel lehet beszélni.
A mi értelmezésünkben a digitalizáció a saját belső működési folyamatainknak a javítását jelenti, ami áttétesen ügyfélélmény oldalon is lecsapódik, hiszen ha mi a háttérben gyorsabban, precízebben végzünk el egy feladatot, akkor ezt indirekt módon az ügyfél is fogja érezni. A digitalizációra másképp is figyelemmel kell lennünk azonban, hiszen látom a saját gyermekeimen azt a jelenséget, ahogyan ezen generáció tagjai sajátos szimbiózisban élnek a kütyüikkel. Volt olyan eset, mikor az egyik gyerek azzal jött haza az iskolából, hogy ’bitcoinba kell fektetni’, míg a másik gyerek azonnal lehurrogta, hogy ’dehogyis kell bitcoinba’ fektetni! Bár értelmes gyerekek, de nem állítanám, hogy mélyebb ismereteik lenne a bitcoinról, mégis megérintette őket ez a divat, az biztos.
A privátbanki ügyfélkör nem fiatal, inkább úgy jellemezném, hogy ’örökifjú’. Az ügyfeleink jelentős része a pályájának a zenitjén ér el egy olyan megtakarítási szintet, ahol van már értelme privátbanki szolgáltatást igénybe venni. Ha egy tipikus privátbanki ügyfelet nézünk, akkor azt látjuk, hogy egy tapasztalt, szakmájában sikeres, biztos anyagi hátteret maga mögött tudó emberről van szó, akinek esze ágában nincsen ésszerűtlen pénzügyi kockázatokat vállalni. Ő már a következő generációra figyel, illetve a saját biztonságos környezetének a megőrzésére koncentrál.
Hosszú távon sem gondoljuk, hogy a mi működésünket a mai fiataloknak a pénzügyi szokásaihoz kellene igazítanunk. Nem elvetve a digitalizáció fontosságát, de személy szerint is komoly értelmezési aggályaim vannak a digitális privátbank fogalmával, így ezt a területet átengedjük azoknak, akiknek ebben erősebb vízióik vannak.
ProfitLine.hu: Most, hogy megtudtuk, milyen egy tipikus privátbanki ügyfél kérdeznénk: milyen feltételekkel válhat valaki a Magyar Bankholding Private Banking ügyfelévé? Milyen belépési feltételek vannak jelenleg?
Pleschinger Gyula Márk: Ez egy nagyon aktuális kérdés, hiszen ez mindig is egy vitapont a privátbanki szektorban. Nálunk a belépési korlát 50 millió Ft. Tehát ha valaki 50 millió forintnyi vagyont hoz és helyez el a Magyar Bankholding szervezetén belül, akkor jogosulttá válik a privátbanki kiszolgálásra. Ez az 50 millió Ft-os korlát a hazai piacon alacsonynak számít. Van például olyan versenytársunk itt a hazai piacon, amely épp a napokban változtatott és az ’elitklubba való belépés’ értékhatárát ennek többszörösében határozták meg.
Azzal, hogy nekünk 50 millió forint a belépési korlátunk, valóban elengedtük kicsit azt az illúziót , hogy ez csak a gazdagok elit klubja, de úgyis inkább úgy szeretünk magunkra tekinteni, mint egy befogadó szakmai műhelyre, ahol 100%-ban tiszteletben tartjuk azokat a korábbi tagbanki ügyfél-státuszokat, amiket megörököltünk (megjegyzés: az összeolvadó három tagbank privátbanki belépési limitje jelentősen eltért, pl. a Budapest Banknál ez 30 millió Ft, míg az MKB-nál 100 millió Ft volt – a szerk.). A másik üzenetünk a belépési korláttal kapcsolatban, hogy mi családokban gondolkozunk, és a családi vagyontervezést, mint krédót tűztük a zászlónkra, mellyel az konzisztens, hogy a fiatalabb generáció esetlegesen alacsonyabb vagyonait is nagy örömmel szolgáljuk ki.