Már nincs akkor szükség a Szuezi-csatornára
A nemzetközi hitelminősítő idézi a World Container Index piaci adatszolgáltatót, amelynek számításai szerint a konténeres szállítás díjszabásai tavaly október eleje óta átlagosan 151 százalékkal, a globális átlagon belül az Ázsia és Európa közötti útvonalakon 284 százalékkal emelkedtek.
Mindemellett a tengeri szállítmányozás átterelése a Szuezi-csatornától a Jóreménység fokát érintő, Afrikát megkerülő útvonalra 50 százalékkal növelte az Ázsiából európai célállomásokra tartó konténeres teherforgalom menetidejét, és ez lekötötte a konténeres szállítmányozási szektor kapacitásait - hangsúlyozza csütörtöki helyzetelemzésében a Fitch Ratings.
A tanulmány szerint a szállítmányozási cégeknek van valamelyes rugalmasságuk a hosszabb útvonalak hatásainak ellentételezésére például a hajók haladási sebességének növelésével, a kapacitástöbblet alacsony szintje azonban azt jelenti, hogy más lehetséges intézkedésektől, köztük a jelenleg használaton kívüli hajók munkába állításától vagy a forgalomból kivonni tervezett hajók leállításának késleltetésétől is csak korlátozott hatások várhatók.
A Fitch Ratings kiemeli ugyanakkor azt is, hogy saját becslése szerint az érintett útvonalakon közlekedő hajózási társaságok működési költségei hozzávetőleg 50 százalékkal, vagyis a díjszabások növekedésétől jelentősen elmaradó mértékben emelkedtek, és ez rövid távon javítja a konténeres tengeri fuvarozók és a hajótérlízinggel foglalkozó vállalatok jövedelmezőségét.
Más londoni elemzőházak szerint a húszik támadásai okozta szállítási költségemelkedések globális szinten növelhetik az inflációs nyomást, bár ennek mértéke várhatóan mérsékelt lesz.
Az egyik legtekintélyesebb londoni pénzügyi-gazdasági elemzőműhely, az Oxford Economics legfrissebb prognózisában azt valószínűsítette, hogy a fennakadások legalább 2024. közepéig elhúzódnak, magasan tartva az Ázsia és Európa közötti tengeri árufuvarozás költségeit.
A ház várakozása szerint ennek Európában lesz a legérzékelhetőbb inflációs hatása: az előrejelzés azt valószínűsíti, hogy a megemelkedett tengeri fuvarozási költségek az idei év második felére várható tetőzés idején 0,3-0,4 százalékponttal gyorsíthatják az európai maginfláció átlagos ütemét.