Megnyitotta második hidrogén-töltőállomását az ORLEN Unipetrol Csehországban
A hidrogénüzemű járművek alapvetően elektromos autók, azonban nem akkumulátorból, hanem az üzemanyagcellákban hidrogénből és oxigénból történő vízelőállítás során nyerik az energiát. Az akkumulátorral működő elektromos autókkal szemben a hidrogénüzemű járművek legjelentősebb előnye a nagy hatótávolság, valamint a rövid töltési idő, amely a benzinnel és a dízellel való tankoláshoz hasonlítható. Csehországban jelenleg néhány tucat hidrogénhajtású jármű van forgalomban, azonban a cseh Közlekedési Minisztérium szerint 2030-ra akár 50 000 hidrogénüzemű autó is közlekedhet a cseh utakon.
A Litvínov-Zálužíban újonnan megnyílt ORLEN Benzina töltőállomás ugyanazokkal a paraméterekkel rendelkezik, mint a márciusban, Prágában átadott hidrogén-töltőállomás. A nap 24 órájában, személyzet nélkül működik, és személygépkocsik, teherautók, valamint buszok tankolására is alkalmas. Kétfajta töltőfejjel ellátott automatái az autók számára 700 bar, a teherautók és buszok számára pedig 350 bar nyomású töltést biztosítanak. A litvínovi töltőállomáson a hidrogén kilogrammonként 278 cseh koronába, hozzávetőleg 4400 forintba kerül. Az ORLEN Unipetrol céges autóflottájában öt Toyota Mirai márkájú hidrogénautót üzemeltet.
"Hidrogénstratégiánkkal összhangban az ORLEN 7,4 milliárd lengyel zlotyit fektet be a zéró, valamint alacsony kibocsátású hidrogén gyártásába, a technológia és az elosztási infrastruktúra fejlesztésébe. Célunk, hogy évente akár 130 ezer tonna megújuló hidrogént állítsunk elő. Terveink szerint 2030-ra az ORLEN hálózatán belül több mint 100 hidrogén-töltőállomás fog működni Közép-Európa szerte - közel egyharmaduk Csehországban -, a személy-, tömeg- és áruszállítási igények kielégítésére. A nemrégiben Prágában átadott állomás is bizonyítja, hogy haladunk a cél felé. Ez az előrelépés különösen jelentős, mivel döntő szerepet játszik a “Hydrogen Eagle" projektben, amelynek célja a hidrogén üzemanyag biztosítása mind az észak-déli, mind a kelet-nyugati közlekedési folyosókon. A hidrogénállomások hálózatának kiépítése létfontosságú lépés az ORLEN klímasemlegessége felé, miközben elősegíti régiónk energetikai átalakulását" - mondta Daniel Obajtek, a PKN ORLEN igazgatótanácsának vezérigazgatója és elnöke.
A litvínovi ORLEN Benzina hidrogén-töltőállomás Csehország Közlekedési Minisztériumának pénzügyi támogatásával épült, a 2. operatív program keretében. Martin Kupka cseh közlekedési miniszter elmondta, hogy Csehországban 2025-ig 12, 2030-ig pedig 40 hidrogénállomás kiépítését tervezik, ugyanakkor ezek a tervek - 200 kilométerenként hidrogén-infrastruktúra kiépítése a TEN-T főhálózaton - egyelőre nem tükrözik az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájának bevezetéséről szóló európai rendeletjavaslat jelenlegi irányelveit. A cseh környezetvédelmi miniszter, Petr Hladík kiemelte, egyértelmű céljuk a közlekedésből származó kibocsátás csökkentése, amelybe beletartozik a közigazgatás és a közintézmények járműparkjának szisztematikus lecserélése is. Az egy éve kiírt finanszírozási felhívás során elektromos- és hidrogénjárművekre, valamint nem nyilvános töltőállomások beszerzésére pályázhatnak a közintézmények, aminek keretében várhatóan 1255 elektromos jármű és 316 töltőállomás vásárlása fog megvalósulni.
Az ORLEN Unipetrol rendkívül aktív az alternatív üzemanyag-infrastruktúra kiépítésében. Az ORLEN Benzina hálózatában, amely 430 töltőállomásával Csehország legnagyobbja, a hagyományos üzemanyagok mellett számos alternatív energiaforrást kínál a vásárlók számára: a cseppfolyósított propángáz (LPG) 56 töltőállomáson, a sűrített földgáz (CNG) 47 töltőállomáson érhető el, az elektromos járművek számára pedig 244 töltőpont áll rendelkezésre, 61 töltőállomáson.
„A hidrogéninfrastruktúra kiépítése része a karbonsemlegességre irányuló, 2050-ig elérendő stratégiai céljainknak. Nagy hangsúlyt fektetünk a petrolkémiai szegmens fejlesztésére, a dekarbonizációra, a digitalizációra, az újrahasznosításra, és az alternatív energiaforrások, köztük a bioüzemanyagok és a hidrogén felhasználására. Ezt a törekvést 2030-ig 35 milliárd cseh korona értékű befektetéssel támogatjuk” - ismertette a csoport fejlesztési terveit Tomasz Wiatrak, az ORLEN Unipetrol Group vezérigazgatója.
A hidrogén az alacsony és nulla kibocsátású közlekedés egyik alapvető eleme, ugyanakkor intenzív felhasználása az ipari szén-dioxid-mentesítés céljainak eléréséhez is szükséges. Tomáš Herink, az ORLEN Unipetrol csoport igazgatótanácsának tagja elmondta, hogy a megújuló hidrogént használó technológiát az új energiákat használó technológiák és folyamatok hasznos elemének tekintik, melynek segítségével hatékonyabban teljesíthetőek az Unió célkitűzései is. Jelenleg a cégcsoport évente 80 000 tonna hidrogént termel, terveik szerint 2027-től megújuló energiaforrások segítségével fognak 4500 tonna hidrogént előállítani, ehhez a villamosenergia nagy részét a litvínovi finomítójuk közelében telepített fotovoltaikus erőműből nyerik majd.
Az ORLEN mindemellett aktívan támogatja a hidrogén-töltőállomások létrehozására irányuló terveket Lengyelország-szerte is. A Poznańban és Katowicében található, nyilvánosan hozzáférhető töltőállomások várhatóan 2023 harmadik negyedévében kezdik meg működésüket. Az ezt követő két évben további állomások üzembe helyezését tervezik Piłában, Wałbrzychban, Varsóban, Gorzów Wielkopolskiban, Bielsko-Białában, Krakkóban és Włocławekben. A PKN ORLEN 2022 óta biztosítja egy krakkói mobil töltőállomás hidrogénellátását, amely a város tömegközlekedésének igényeit elégíti ki. A hidrogént a trzebiniai központban állítják elő, amely óránként körülbelül 45 kg üzemanyagot termel.