Mennyibe kerül minden egyes plusz tonna? Az üzemanyag-fogyasztási adatok megadják a választ

Minden fuvarozó tudja: a nehezebb teherautó többet fogyaszt. A kérdés sokkal inkább az, hogy mennyivel? Egy három tonnával nagyobb terhelés például napi szinten már komoly, szabad szemmel is látható különbséget jelent. Míg az időjárás, a forgalmi helyzet vagy az üzemanyag ára a sofőrökön kívül álló faktor, a jármű súlya az egyik olyan tényező, amit maguk az üzemeltetők is kézben tarthatnak.

Mennyibe kerül minden egyes plusz tonna? Az üzemanyag-fogyasztási adatok megadják a választ

És egyre nagyobb a nyomás, hogy a súly kérdése napirendre kerüljön. Az Európai Unió szigorítja a teherautókra vonatkozó kibocsátási határértékeket. 2030-ig a gyártóknak 45%-kal, 2040-ig pedig akár 90%-kal1 kell csökkenteniük a CO₂-kibocsátást. Ez azt jelenti, hogy még a meglévő flottáknak is hatékonyabbá kell válniuk, hogy megfeleljenek az új követelményeknek.

Emellett egyes uniós országok a CO₂-kibocsátáson alapuló úthasználati díjakat vezetnek be. Németország például 2023-tól a jármű CO₂-kibocsátási osztálya szerint differenciálja az útdíj mértékét, bár egyelőre nem a valós CO₂- és így a valós fogyasztás szerint, de ez a hosszú távú cél2. Ez arra ösztönzi a fuvarozókat, hogy a szállításhoz a megfelelő méretű járművet használják, és hatékonyabban vezessenek, mert általában egy nagyobb járműnek még azonos terhelés mellett is magasabb a gázolajfogyasztása, de a kilométerenkénti díj is magasabb.

Ugyanakkor mostanában ismét emelkednek az üzemanyagárak Európában, ami növeli a fuvarozók működési költségeit. A járművek súlyának optimalizálása tehát már nem felelősség kérdése, hanem gazdasági kérdéssé válik.

A valós működésben

A valós üzemelésből származó adatok azonban azt mutatják, hogy milyen jelentős lehet a különbség, még néhány plusz tonnával is. Sok fuvarozó tisztában van ezzel a hatással, de csak kevesen tudják összehasonlítani a fogyasztást különböző körülmények és terhelések között, hosszabb útvonalakon. Az Eurowag például, amely telematikai rendszerein keresztül több ezer teherautó fogyasztását figyeli Európa-szerte, részletesebb képet nyújt.

Kiterjedt üzemeltetési adataik azt mutatják, hogy minden egyes plusz tonna súly körülbelül 0,25 literrel növeli az átlagfogyasztást 100 kilométerenként. Ez első pillantásra elhanyagolhatónak tűnhet, de a gyakorlatban azt jelenti, hogy például egy három tonnával nehezebb rakományú jármű 100 kilométerenként majdnem egy literrel többet fogyaszt. És ez egy olyan paraméter, amely szerepet játszhat az útvonal megválasztásában, a nyerges vontató típusában vagy a tankolandó üzemanyag mennyiségében.

„Valós adataink alapján azt látjuk, hogy az összsúlyban mutatkozó kis különbségek is magasabb költségeket jelentenek hosszú távon. Sűrű forgalomban néhány tonnás különbség havi több ezer koronás költségnövekedést jelenthet, még akkor is, ha a vezetési stílus egyébként példás” – mondja Jaroslav Altman, az Eurowag kutatás-fejlesztési igazgatója.

1. ábra: A könnyebb és nehezebb tehergépkocsik üzemanyag-fogyasztása l/100 km-ben (Eurowag adatok 2024. május-júniusra vonatkozóan)

Magán a számon kívül az is fontos, hogy milyen környezetben közlekedik a jármű. A városban, ahol sok az indítás és a fékezés, a súly hatása a fogyasztásra sokkal hangsúlyosabb, mint az autópályán. Az Eurowag adatai a városi szakaszokon mutatják a legnagyobb eltérést. Míg egy könnyebb tehergépkocsi hatékonyabban képes megtenni ugyanazt az útvonalat, addig egy nehezebb tehergépkocsi a sűrű forgalomban észrevehetően több üzemanyagot fogyaszt, anélkül, hogy képes lenne hatékonyan kompenzálni.

Az üzemeltetési adatok tehát megerősítik, hogy a súly nem csak a távolsági útvonalakon, hanem a városi logisztikában is kulcsfontosságú tényező, ami az utolsó mérföldes kiszállítások, a városi zónák és az építési forgalom miatt egyre fontosabbá válik.

2. ábra: Nyári üzemanyag-fogyasztás liter/100 km-ben (2024. június) - átlagfogyasztás autópályás, városi, nem városi és egyéb vezetés esetén.

3. ábra: Téli üzemanyag-fogyasztás liter/100 km-ben (2024. december) - átlagfogyasztás autópályás, városi, nem városi és egyéb vezetés esetén.

Hol lehet megtakarítást elérni?

Nem csak a teherszállításról van szó. Például egy teli tank 600 liter üzemanyaggal nagyjából fél tonna többletet jelent. Ha a járművel rövidebb távolságokat tesznek meg, és rendszeresen visszatér a bázisra, költséghatékonyabb lehet kisebb mennyiséget tankolni, ami egyetlen műszaki beavatkozás nélkül csökkenti a súlyt.

Sok jármű napi szinten felszerelést is szállít, például emelőt, nehéz felépítményt vagy kiegészítő technológiát, amely bizonyos útvonalakon csökkenthető, ha ez nem veszélyezteti az üzembiztonságot.

A rakományok tervezésekor a térfogat és a tömeg gyakran háttérbe szorul. Pedig ez utóbbi az, ami jelentős hatással lehet a fogyasztásra, különösen a városban, ahol minden egyes indítás és fékezés megnövekedett terhelést jelent. Minél kevésbé átgondolt a terheléselosztás, annál magasabbak a költségek.

Ezért egyes vállalatok a megrendelés típusa szerint indikatív súlyprofilokat vezetnek be, hogy lássák, mely útvonalakon és járműveken van a legnagyobb terhelés. Nem bonyolult mindennapos mérlegelésről van szó, hanem egy egyszerű keretrendszerről, amely segít kordában tartani a fogyasztást és a költségeket.

Aztán, ha a felszerelés változik, akkor magának a pótkocsiknak és a felépítményeknek a kialakítását is érdemes összehasonlítani. A könnyebb anyagok vagy a gazdaságosabb kialakítás több száz plusz kilogramm megtakarítást jelenthet, vagy fordítva, ugyanolyan teljesítmény mellett.

"Telematikai adataink azt mutatják, hogy még a jármű súlyának látszólag kis különbségei is jelentős hatással lehetnek az üzemanyag-fogyasztásra. A súly optimalizálása, például a rövidebb útvonalakon az üzemanyag mennyiségének csökkentésével vagy a könnyebb felépítmények választásával, mérhető megtakarításokat eredményezhet az üzemeltetési költségekben" – teszi hozzá Altmann.

A súly mint működési kar

A súlykövetésnek nem kell nagy beruházásokat vagy összetett rendszereket igényelnie. Éppen ellenkezőleg. A legtöbb esetben olyan kiigazításokról van szó, amelyeket a fuvarozó azonnal végre tud hajtani. Legyen szó akár az üzemanyag mennyiségéről, a felszerelés kiválasztásáról vagy a rakomány átgondoltabb tervezéséről, minden egyes plusz kilogramm hozzáadódhat ahhoz, hogy mennyi marad a bankban a hónap végén. 

"Ha egy 1 tonnás rakományt kell szállítanom , mindenképpen jobb egy nagyobb furgonnal, amely körülbelül 9,5 l/100km-t fogyaszt , mint egy teherautóval, amely 22,25 l/100km-tfogyaszt , és mindig a lehető legjobban kihasználni a járműkapacitását" – mondja Altmann.

A károsanyag-kibocsátáson alapuló útdíjak és az üzemanyagárak emelkedésével a súlyszabályozás már nem csak egy üzemeltetési részlet. Ez azon kevés paraméterek egyike, amelyeket a fuvarozó ténylegesen a kezében tart, és amelyekkel előnyt szerezhet, mielőtt túl késő lenne.

Megkapta a jegybanki jóváhagyást a 4iG kötelező vételi ajánlata a Rába-törzsrészvényekre

Megkapta a Magyar Nemzeti Bank (MNB) jóváhagyását a 4iG SDT EGY Zrt. nyilvános vételi ajánlata a RÁBA Járműipari Holding Nyrt. törzsrészvényeinek megvásárlására - közölte a 4iG és a Rába Nyrt. a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján kedden. A Rába igazgatósága közölte azt is, hogy nem javasolják az ajánlott áron a részvények eladását a részvényeseknek.
2025. 09. 24. 03:30
Megosztás:

Kína szigorítja a livestream kereskedelem ellenőrzését

A kínai állami piacfelügyeleti hatóság (SAMR) kedden közölte, hogy szigorúbb ellenőrzési kampányt indít az internetes élő közvetítések során zajló online kereskedelemben tapasztalt visszaélések felszámolására.
2025. 09. 24. 03:00
Megosztás:

Az új francia miniszterelnök befagyasztotta az állami kommunikáció költségeit az év végéig

A jövő évi költségvetési megtakarítások érdekében az új francia miniszterelnök, Sébastien Lecornu "úgy döntött, hogy a mai naptól 2025 végéig felfüggeszti a minisztériumok, az állami ügynökségek és üzemeltetők újabb kommunikációs kiadásait" - jelentette be kedden a miniszterelnöki hivatal.
2025. 09. 24. 02:30
Megosztás:

Román államfő: a négypárti kormánykoalíció jelenlegi összetételében folytatja a munkát

A bukaresti négypárti kormánykoalíció jelenlegi összetételében folytatja a munkát azoknak az intézkedéseknek a meghozatala érdekében, amelyekre felhatalmazást kapott a parlamenttől - közölte kedden Nicusor Dan államfő hivatala, miután az elnök tanácskozott a kormánypártok vezetőivel.
2025. 09. 24. 02:00
Megosztás:

Országszerte programokat tartanak a Tourinform-irodák

A Turizmus világnapja alkalmából több mint 50 település Tourinform-irodái csaknem 90 eseménnyel várják az érdeklődőket - közölte az MTI-vel kedden a Visit Hungary (VH).
2025. 09. 24. 01:30
Megosztás:

A vártnál sokkal nagyobb mértékben csökkentek a brit gazdaság aktivitási mérőszámai

A vártnál sokkal nagyobb mértékben csökkentek a brit gazdaság szeptemberi aktivitási mérőszámai. Elemzői becslések szerint az új adatok stagnáláshoz közeli gazdasági teljesítményre és több tízezer munkahely megszűnésére utalnak.
2025. 09. 24. 01:00
Megosztás:

Melyik éri meg jobban: a CBD olaj vagy a CBD kapszula?

A CBD olaj egyre népszerűbb manapság azok körében, akik természetes kiegészítőket keresnek a különböző egészségügyi problémáikra vagy csak a jobb közérzet érdekében. Azonban vannak olyanok is, akik nem szeretik az ízét, ezért számukra találtunk egy jobb megoldást.
2025. 09. 24. 00:30
Megosztás:

A Grok szerint ez lehet a következő 100x-es mém érme

Az AI eszközök napról napra pontosabbá válnak a kriptovaluta előrejelzések terén. A mesterséges intelligencia alkalmazásával ezek az eszközök képesek másodpercek alatt hatalmas adatmennyiséget elemezni, mint például a megbízás-nyilvántartások, hírfolyamok, Telegram csoportok és egyebeket.
2025. 09. 24. 00:01
Megosztás:

1 év alatt harmadával gyorsult az ingatlanpiac

Tavaly augusztushoz képest átlagosan harmadával rövidült az ingatlanok értékesítési ideje Magyarországon. A Duna House legfrissebb elemzéséből kiderül, hogy vidéken a téglaépítésű lakások 4–5 hónapos értékesítési időszaka mára 3 hónap körülire rövidült, míg a panelek esetében jellemzően 2–4 héttel gyorsabban kelnek el a lakások.
2025. 09. 23. 23:00
Megosztás:

Növelte bevételét, működési eredményét az Árukereső cseh anyacége

Az Árukereso.hu ár-összehasonlító oldal anyavállalata, a cseh-székhelyű Heureka Group sikeres évet zárt tavaly, árbevétele és bruttó eredménye tavaly történelmi csúcs közelébe emelkedett, míg adósságállománya a felére esett vissza - tájékoztatta a vállalat az MTI-t kedden.
2025. 09. 23. 22:00
Megosztás:

Alig mozdult a forint jegyzése a monetáris tanács kamatdöntése után

Minimálisan mozdult el a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben azután, hogy kedden a Magyar Nemzeti Bank Monetáris Tanácsa nem változtatott a jegybanki alapkamat 6,50 százalékos szintjén.
2025. 09. 23. 21:30
Megosztás:

A fix 3 százalékos hitel az egész ingatlanpiacot mozgásba hozza

Jó hír a vevőknek, jó hír az eladóknak, rossz hír az Otthon Startra fanyalgóknak, hogy a kínálat is robbanásszerűen bővül a fix 3 százalékos hitel hatására - írta a Miniszterelnökség parlamenti és stratégiai államtitkára a Facebook-oldalán kedden.
2025. 09. 23. 21:00
Megosztás:

Varga Mihály: a szigorú monetáris kondíciók fenntartása indokolt

A szigorú monetáris kondíciók fenntartása indokolt; nem változtatott az előretekintő iránymutatáson a monetáris tanács, amely továbbra is elkötelezett az inflációs cél fenntartható elérése mellett - mondta Varga Mihály jegybankelnök a keddi kamatdöntést követő online sajtótájékoztatóján.
2025. 09. 23. 20:30
Megosztás:

Gyengült a forint árfolyama kedd kora estére

Gyengült a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben kedd kora estére a reggeli szintekhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 09. 23. 20:00
Megosztás:

5 órával rövidül majd le a Budapesttől Brassóig tartó út

Az elkészülő fejlesztéseknek köszönhetően öt órával rövidül majd le a Budapesttől Brassóig, a Kárpátok lábáig tartó út - mondta Orbán Viktor miniszterelnök kedden Lőkösházán, a Békéscsaba és Lőkösháza között megvalósult vasúti vonalszakasz-fejlesztés átadó ünnepségén.
2025. 09. 23. 19:35
Megosztás:

Fejleszti martfűi gyárát a Bunge Zrt. agráripari cég

Több mint 50 millió dollárból, azaz csaknem 16,5 milliárd forintból fejleszti martfűi gyárát az agráripari Bunge Zrt. - közölte a társaság kedden az MTI-vel.
2025. 09. 23. 19:00
Megosztás:

Elindította digitális fizetés programját Magyarországon a Visa

A Visa a régió hét országa után Magyarországon is elindította digitális fizetés programját, amelynek célja az e-kereskedelemben már működő vagy oda belépni szándékozó magyar mikro- és kisvállalkozások digitalizációjának támogatása és versenyképesebbé tétele - közölte a globális fizetési szolgáltató kedden az MTI-vel.
2025. 09. 23. 18:30
Megosztás:

Özönlenek az eladók is a lakáspiacra, újabb rekord dőlhet meg Beérkező levelek

Szeptember első három hetében 26 451 lakóingatlan-hirdetést adtak fel a tulajdonosok és ingatlanközvetítők, ami 20 százalékos bővülésnek felel meg az előző év azonos időszakához képest. Havi összevetésben augusztusról szeptemberre 31 százalékkal nőtt a kínálat, szemben a tavalyi 23 százalékos élénküléssel. Budapesten a tulajdonosok által feladott lakóingatlan-hirdetések száma 71 százalékkal, a megyei jogú városokban 60 százalékkal ugrott meg. Az ingatlanközvetítők visszafogottabb aktivitása mérsékelte a nagyvárosi növekedés ütemét. A frissen eladásra frissen meghirdetett lakások és házak hirdetéseinek 76 százaléka megfelel az Otthon Start Program feltételeinek. Budapesten ez az arány 52 százalékos, a többi településtípus esetében pedig nagyságrendileg 90 százalékos. A jelenlegi piaci dinamika akár 160 ezer adásvételt is eredményezhet 2025-ben, amire az utóbbi 10 évben csak kétszer volt példa.
2025. 09. 23. 18:00
Megosztás:

Kriptobányászat: 100 millió dolláros bitcoin fedezetű hitelhez jutott a CleanSpark a Coinbase-től

A kriptobányászat egyre tőkeigényesebb iparággá válik, és a szereplők új finanszírozási modellek után kutatnak. A CleanSpark most jelentős lépést tett: 100 millió dolláros hitelkeretet biztosított számára a Coinbase Prime, méghozzá saját bitcoin-készletének fedezete mellett.
2025. 09. 23. 17:30
Megosztás:

Négy kontinensről érkező sportolók a Waberer’s Torna Challenge Világkupán Szombathelyen

Szeptember 26-28. között Szombathely ad otthont a Waberer’s Torna Challenge Világkupának, ahol 38 ország tornászai mérik össze tudásukat a jakartai világbajnokság előtti utolsó erőpróbán. A rangos verseny főtámogatója immár harmadik éve a Waberer’s, aki elkötelezett a sport és a fiatal tehetségek támogatása mellett.
2025. 09. 23. 17:00
Megosztás: