Mennyibe kerül minden egyes plusz tonna? Az üzemanyag-fogyasztási adatok megadják a választ

Minden fuvarozó tudja: a nehezebb teherautó többet fogyaszt. A kérdés sokkal inkább az, hogy mennyivel? Egy három tonnával nagyobb terhelés például napi szinten már komoly, szabad szemmel is látható különbséget jelent. Míg az időjárás, a forgalmi helyzet vagy az üzemanyag ára a sofőrökön kívül álló faktor, a jármű súlya az egyik olyan tényező, amit maguk az üzemeltetők is kézben tarthatnak.

Mennyibe kerül minden egyes plusz tonna? Az üzemanyag-fogyasztási adatok megadják a választ

És egyre nagyobb a nyomás, hogy a súly kérdése napirendre kerüljön. Az Európai Unió szigorítja a teherautókra vonatkozó kibocsátási határértékeket. 2030-ig a gyártóknak 45%-kal, 2040-ig pedig akár 90%-kal1 kell csökkenteniük a CO₂-kibocsátást. Ez azt jelenti, hogy még a meglévő flottáknak is hatékonyabbá kell válniuk, hogy megfeleljenek az új követelményeknek.

Emellett egyes uniós országok a CO₂-kibocsátáson alapuló úthasználati díjakat vezetnek be. Németország például 2023-tól a jármű CO₂-kibocsátási osztálya szerint differenciálja az útdíj mértékét, bár egyelőre nem a valós CO₂- és így a valós fogyasztás szerint, de ez a hosszú távú cél2. Ez arra ösztönzi a fuvarozókat, hogy a szállításhoz a megfelelő méretű járművet használják, és hatékonyabban vezessenek, mert általában egy nagyobb járműnek még azonos terhelés mellett is magasabb a gázolajfogyasztása, de a kilométerenkénti díj is magasabb.

Ugyanakkor mostanában ismét emelkednek az üzemanyagárak Európában, ami növeli a fuvarozók működési költségeit. A járművek súlyának optimalizálása tehát már nem felelősség kérdése, hanem gazdasági kérdéssé válik.

A valós működésben

A valós üzemelésből származó adatok azonban azt mutatják, hogy milyen jelentős lehet a különbség, még néhány plusz tonnával is. Sok fuvarozó tisztában van ezzel a hatással, de csak kevesen tudják összehasonlítani a fogyasztást különböző körülmények és terhelések között, hosszabb útvonalakon. Az Eurowag például, amely telematikai rendszerein keresztül több ezer teherautó fogyasztását figyeli Európa-szerte, részletesebb képet nyújt.

Kiterjedt üzemeltetési adataik azt mutatják, hogy minden egyes plusz tonna súly körülbelül 0,25 literrel növeli az átlagfogyasztást 100 kilométerenként. Ez első pillantásra elhanyagolhatónak tűnhet, de a gyakorlatban azt jelenti, hogy például egy három tonnával nehezebb rakományú jármű 100 kilométerenként majdnem egy literrel többet fogyaszt. És ez egy olyan paraméter, amely szerepet játszhat az útvonal megválasztásában, a nyerges vontató típusában vagy a tankolandó üzemanyag mennyiségében.

„Valós adataink alapján azt látjuk, hogy az összsúlyban mutatkozó kis különbségek is magasabb költségeket jelentenek hosszú távon. Sűrű forgalomban néhány tonnás különbség havi több ezer koronás költségnövekedést jelenthet, még akkor is, ha a vezetési stílus egyébként példás” – mondja Jaroslav Altman, az Eurowag kutatás-fejlesztési igazgatója.

1. ábra: A könnyebb és nehezebb tehergépkocsik üzemanyag-fogyasztása l/100 km-ben (Eurowag adatok 2024. május-júniusra vonatkozóan)

Magán a számon kívül az is fontos, hogy milyen környezetben közlekedik a jármű. A városban, ahol sok az indítás és a fékezés, a súly hatása a fogyasztásra sokkal hangsúlyosabb, mint az autópályán. Az Eurowag adatai a városi szakaszokon mutatják a legnagyobb eltérést. Míg egy könnyebb tehergépkocsi hatékonyabban képes megtenni ugyanazt az útvonalat, addig egy nehezebb tehergépkocsi a sűrű forgalomban észrevehetően több üzemanyagot fogyaszt, anélkül, hogy képes lenne hatékonyan kompenzálni.

Az üzemeltetési adatok tehát megerősítik, hogy a súly nem csak a távolsági útvonalakon, hanem a városi logisztikában is kulcsfontosságú tényező, ami az utolsó mérföldes kiszállítások, a városi zónák és az építési forgalom miatt egyre fontosabbá válik.

2. ábra: Nyári üzemanyag-fogyasztás liter/100 km-ben (2024. június) - átlagfogyasztás autópályás, városi, nem városi és egyéb vezetés esetén.

3. ábra: Téli üzemanyag-fogyasztás liter/100 km-ben (2024. december) - átlagfogyasztás autópályás, városi, nem városi és egyéb vezetés esetén.

Hol lehet megtakarítást elérni?

Nem csak a teherszállításról van szó. Például egy teli tank 600 liter üzemanyaggal nagyjából fél tonna többletet jelent. Ha a járművel rövidebb távolságokat tesznek meg, és rendszeresen visszatér a bázisra, költséghatékonyabb lehet kisebb mennyiséget tankolni, ami egyetlen műszaki beavatkozás nélkül csökkenti a súlyt.

Sok jármű napi szinten felszerelést is szállít, például emelőt, nehéz felépítményt vagy kiegészítő technológiát, amely bizonyos útvonalakon csökkenthető, ha ez nem veszélyezteti az üzembiztonságot.

A rakományok tervezésekor a térfogat és a tömeg gyakran háttérbe szorul. Pedig ez utóbbi az, ami jelentős hatással lehet a fogyasztásra, különösen a városban, ahol minden egyes indítás és fékezés megnövekedett terhelést jelent. Minél kevésbé átgondolt a terheléselosztás, annál magasabbak a költségek.

Ezért egyes vállalatok a megrendelés típusa szerint indikatív súlyprofilokat vezetnek be, hogy lássák, mely útvonalakon és járműveken van a legnagyobb terhelés. Nem bonyolult mindennapos mérlegelésről van szó, hanem egy egyszerű keretrendszerről, amely segít kordában tartani a fogyasztást és a költségeket.

Aztán, ha a felszerelés változik, akkor magának a pótkocsiknak és a felépítményeknek a kialakítását is érdemes összehasonlítani. A könnyebb anyagok vagy a gazdaságosabb kialakítás több száz plusz kilogramm megtakarítást jelenthet, vagy fordítva, ugyanolyan teljesítmény mellett.

"Telematikai adataink azt mutatják, hogy még a jármű súlyának látszólag kis különbségei is jelentős hatással lehetnek az üzemanyag-fogyasztásra. A súly optimalizálása, például a rövidebb útvonalakon az üzemanyag mennyiségének csökkentésével vagy a könnyebb felépítmények választásával, mérhető megtakarításokat eredményezhet az üzemeltetési költségekben" – teszi hozzá Altmann.

A súly mint működési kar

A súlykövetésnek nem kell nagy beruházásokat vagy összetett rendszereket igényelnie. Éppen ellenkezőleg. A legtöbb esetben olyan kiigazításokról van szó, amelyeket a fuvarozó azonnal végre tud hajtani. Legyen szó akár az üzemanyag mennyiségéről, a felszerelés kiválasztásáról vagy a rakomány átgondoltabb tervezéséről, minden egyes plusz kilogramm hozzáadódhat ahhoz, hogy mennyi marad a bankban a hónap végén. 

"Ha egy 1 tonnás rakományt kell szállítanom , mindenképpen jobb egy nagyobb furgonnal, amely körülbelül 9,5 l/100km-t fogyaszt , mint egy teherautóval, amely 22,25 l/100km-tfogyaszt , és mindig a lehető legjobban kihasználni a járműkapacitását" – mondja Altmann.

A károsanyag-kibocsátáson alapuló útdíjak és az üzemanyagárak emelkedésével a súlyszabályozás már nem csak egy üzemeltetési részlet. Ez azon kevés paraméterek egyike, amelyeket a fuvarozó ténylegesen a kezében tart, és amelyekkel előnyt szerezhet, mielőtt túl késő lenne.

Felfelé korrigáltak hétfőn a nyugat-európai piacok

Vegyesen indították a hetet, illetve a novembert az európai részvénypiacok: a Stoxx600 csekély mértékben, míg a DAX 0,7%-kal került feljebb korrigálva a múlt heti gyengülést, míg a FTSE100 éppen ellentétesen mozgott.
2025. 11. 04. 09:30
Megosztás:

XRP hírek: XRP Spot ETF-ek indulhatnak a következő 14 napon belül? A Remittix árfolyama ugrás előtt áll

A kriptoközösség izgatottan figyel, ahogy olyan hírek láttak napvilágot, melyek szerint az XRP spot ETF-ek már a következő két héten belül elindulhatnak – ez a lépés jelentősen megnövelheti az intézményi hozzáférést a Ripple natív eszközéhez.
2025. 11. 04. 09:00
Megosztás:

FAO jelentés: 1,7 milliárd embert sújt az alacsonyabb terméshozam a termőföld minőségének romlása miatt

Mintegy 1,7 milliárd ember él olyan területeken, ahol a terméshozamok csökkennek az emberi tevékenység okozta talajromlás – egy mindent átható és csöndes válság miatt, ami aláássa a mezőgazdaság termelékenységét és az ökoszisztémák egészségét szerte a világon.
2025. 11. 04. 08:30
Megosztás:

Oda kell figyelni a neutrális kamatokra és a felárra

A magyar gazdaság az év utolsó hónapjaihoz közeledve fokozatos javulást mutat, és az év végén, valamint 2026-ban is élénkülés várható, de a növekedés alacsony bázisról indul. A kamatszint a jelenlegi kilátások szerint jövő februárban vagy márciusban csökkenhet. Fontos tényező ebből a szempontból, hogy miként alakulnak a fejlett országok neutrális kamatszintjei, amelyek nagyban befolyásolják a magyar mozgásteret - mondta Németh Dávid a magyar és nemzetközi gazdaság helyzetéről tartott sajtótájékoztatóján. Beszélt az inflációs pálya mellett arról is, hogyan alakult a termelékenység és miért fontos a javulás ezen a téren.
2025. 11. 04. 07:30
Megosztás:

500 millió forintos támogatással indít közös programot az SZTE és az ME

A Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs (NKFI) Alapból elnyert csaknem 500 millió forintos vissza nem térítendő támogatással indít közös programot a kutatás-fejlesztés-innováció (KFI) területén a Szegedi Tudományegyetem Technológia Transzfer Vállalata (SZTE TTC Zrt.) és a Miskolci Egyetem (ME) InnoME TTC Kft. az egyetemi kutatások piaci hasznosításáért - közölte hétfőn az SZTE az MTI-vel.
2025. 11. 04. 07:00
Megosztás:

Otthon Start Program: nagyobb a füstje, mint a lángja?

Megjelentek a Magyar Nemzeti Bank (MNB) várva várt, szeptemberre vonatkozó jelzáloghitel-piaci adatai. A friss adatsor különlegessége, hogy azok most először adnak képet a szeptember 1-jén elindult Otthon Start Program hitelpiaci hatásairól. A korábban elhangzottakhoz képest azonban némi csalódást okoztak a most megjelent számok, ugyanis sem a kihelyezett hitelösszeg, sem a szerződésszám nem számít kiemelkedőnek. Az ugyanakkor igaz, hogy az új szerződéseken belül a támogatott lakáshitelek aránya jelentősen megugrott a korábbiakhoz képest – írja közleményében a Bank360.
2025. 11. 04. 06:30
Megosztás:

Meteorológia: átlag közeli hőmérsékletű és száraz volt az október

Átlag közeli hőmérsékletű és száraz volt az október - közölte a HungaroMet Zrt. a honlapján hétfőn.
2025. 11. 04. 06:00
Megosztás:

A megelőzés megtérül: egyre több cég szervez célzott szűréseket dolgozóinak

Az idei évben tovább nőtt a munkáltatók érdeklődése az egészségmegőrző programok iránt. Az OTP Egészségpénztárnál a 2024-es évhez viszonyítva 26 százalékkal emelkedett a munkáltatói beléptetések száma, a befizetéseik pedig szeptember végéig meghaladták a 3 milliárd forintot. A munkatársak jóllétét szem előtt tartó cégek célzott munkahelyi szűréseket is szerveznek, amelyek amellett, hogy növelik a lojalitást, csökkenthetik a fluktuációt és a betegszabadságok számát is.
2025. 11. 04. 05:30
Megosztás:

Megnövelt készültség a bevásárlóközpontokban a vírusok terjedése ellen

Fokozott egészségügyi kockázatot jelent a bevásárlóközpontok megsokszorozódó forgalma az ünnepi időszakban, a légúti megbetegedések szezonjával párhuzamosan – hívják fel a figyelmet szakértők. A zsúfolt terekben a kórokozók gyorsabban terjedhetnek, ezért a professzionális háttérmunka mellett a látogatók tudatosságára is szükség van. Medveczky Tamás, a HW Solutions ágazat igazgatója szerint a pandémia óta a látogatók higiéniai elvárásai nőttek, a tiszta környezet bizalmi tényező. Hozzátette: ebben az időszakban növelik a takarítószemélyzet létszámát, és a fókuszt a proaktív, folyamatos fertőtlenítésre helyezik. Ez a kritikus érintési pontok, mint a liftgombok, kilincsek és mozgólépcső-korlátok, valamint a mosdók folyamatos kezelését jelenti. A szakértő hangsúlyozta a vásárlók egyéni felelősségét is: a rendszeres, alapos kézmosás, a kihelyezett kézfertőtlenítők használata és a köhögési etikett betartása elengedhetetlen a fertőzések megelőzéséhez. A biztonságos ünnepi vásárlás közös felelősség.
2025. 11. 04. 05:00
Megosztás:

Nen törik meg a zsugorodás, miközben a megrendelésállomány már "megmozdult"

Az építőiparban tovább tart a visszafogottság: miközben a megrendelésállomány már bővül, a cégszám és a vállalkozói stabilitás tovább csökken. A piac élénkülésének első jelei látszanak, de a szektor még mindig átmeneti állapotban van.
2025. 11. 04. 04:30
Megosztás:

A lakásárakat, a bolti forgalmat és magyarok közérzetét is lehúzza a szedett-vedett utcakép

A magyarok közel felét nyomasztja az üzletek rendezetlen felirataitól és logóitól túlzsúfolt utcakép, ami szerintük kihat a környékük ingatlanáraira és a boltok forgalmára is – mutat rá az Europion piackutató és a BePRO közös reprezentatív felmérése.
2025. 11. 04. 04:00
Megosztás:

A közbeszerzési törvény módosítását kezdeményezi Lázár János

A közbeszerzési törvény módosítását kezdeményezi Lázár János, erről a Facebook-oldalán hétfőn számolt be az építési és közlekedési miniszter.
2025. 11. 04. 03:30
Megosztás:

Az otthonteremtési támogatás kiterjesztését javasolja a Munkástanácsok Országos Szövetsége

A Munkástanácsok Országos Szövetsége kezdeményezi a kormánynál az otthonteremtési támogatás kiterjesztését a köztulajdonban lévő, közszolgáltatásokat működtető gazdasági társaságok munkavállalóira - tájékoztatta az MTI-t a szakszervezet hétfőn.
2025. 11. 04. 03:00
Megosztás:

Megduplázta a nyereségét a Shopper Park Plus

Az idén az első 9 hónapban 31,3 millió eurós, a tavalyi azonos időszakihoz képest kétszeres adózott eredménnyel zárt a Shopper Park Plus (SPP) - közölte a társaság hétfőn az MTI-vel.
2025. 11. 04. 02:30
Megosztás:

Hány éves vagy valójában? Kimutatható a testünk valódi, un. biológiai kora

A biológiai kor nem végleges ítélet: egy új programmal hónapok alatt "visszafordítható" az öregedés órája. És mindez már Magyarországon is elérhető.
2025. 11. 04. 02:00
Megosztás:

A One Magyarország a háztartások 54 százalékában van jelen valamilyen szolgáltatással

A One Magyarország a magyar háztartások 54 százalékában van jelen valamilyen szolgáltatásával, ez 6,4 millió lakossági előfizetést jelent, a cég emellett vállalati szegmenssel is rendelkezik, így ki tudja szolgálni a közép- és nagyvállalatokat, valamint a kormányzatot is - hangzott el a One Magyarország sajtótájékoztatóján hétfőn Budapesten.
2025. 11. 04. 01:30
Megosztás:

Rezsicsökkentés 2026 - így fog kinézni a lakossági áram és földgáz árak és szabályozás

A tervezet szerint 2026-ban is az MVM marad az állami támogatás fő kedvezményezettje a lakossági energiaellátás után. Ez a támogatás továbbra is a rezsicsökkentett és a piaci ár közötti különbséget hivatott fedezni.
2025. 11. 04. 01:00
Megosztás:

A WING Csoport több mint 2,1 hektár fejlesztési telket vásárolt Budapesten

A WING Csoport megállapodást kötött a GTC-vel több mint 2,1 hektár fejlesztési telek megvásárlásáról Budapesten, a Váci úti irodafolyosó területén - közölte az ingatlanfejlesztő társaság hétfőn az MTI-vel.
2025. 11. 04. 00:30
Megosztás:

Megerősítette az EBRD osztályzatát a Fitch Ratings

Megerősítette változatlan stabil kilátással az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) lehetséges legjobb, "AAA" szintű besorolását a Fitch Ratings.
2025. 11. 03. 23:30
Megosztás:

Az építőipar imái meghallgatásra kerültek: jó irányba változott az energetikai otthonfelújítási program

A változások pontosan azok az irányok, amelyeket az építőipar már régóta sürgetett: több pénz, kevesebb önerő, kevesebb adminisztráció és bővülő lehetőségek jellemzik a megújult otthonfelújítási támogatást. A Mapei Kft. szerint a kormány által bejelentett módosítások lendületet adhatnak a lakossági energetikai korszerűsítéseknek.
2025. 11. 03. 23:00
Megosztás: