Mennyibe kerül minden egyes plusz tonna? Az üzemanyag-fogyasztási adatok megadják a választ

Minden fuvarozó tudja: a nehezebb teherautó többet fogyaszt. A kérdés sokkal inkább az, hogy mennyivel? Egy három tonnával nagyobb terhelés például napi szinten már komoly, szabad szemmel is látható különbséget jelent. Míg az időjárás, a forgalmi helyzet vagy az üzemanyag ára a sofőrökön kívül álló faktor, a jármű súlya az egyik olyan tényező, amit maguk az üzemeltetők is kézben tarthatnak.

Mennyibe kerül minden egyes plusz tonna? Az üzemanyag-fogyasztási adatok megadják a választ

És egyre nagyobb a nyomás, hogy a súly kérdése napirendre kerüljön. Az Európai Unió szigorítja a teherautókra vonatkozó kibocsátási határértékeket. 2030-ig a gyártóknak 45%-kal, 2040-ig pedig akár 90%-kal1 kell csökkenteniük a CO₂-kibocsátást. Ez azt jelenti, hogy még a meglévő flottáknak is hatékonyabbá kell válniuk, hogy megfeleljenek az új követelményeknek.

Emellett egyes uniós országok a CO₂-kibocsátáson alapuló úthasználati díjakat vezetnek be. Németország például 2023-tól a jármű CO₂-kibocsátási osztálya szerint differenciálja az útdíj mértékét, bár egyelőre nem a valós CO₂- és így a valós fogyasztás szerint, de ez a hosszú távú cél2. Ez arra ösztönzi a fuvarozókat, hogy a szállításhoz a megfelelő méretű járművet használják, és hatékonyabban vezessenek, mert általában egy nagyobb járműnek még azonos terhelés mellett is magasabb a gázolajfogyasztása, de a kilométerenkénti díj is magasabb.

Ugyanakkor mostanában ismét emelkednek az üzemanyagárak Európában, ami növeli a fuvarozók működési költségeit. A járművek súlyának optimalizálása tehát már nem felelősség kérdése, hanem gazdasági kérdéssé válik.

A valós működésben

A valós üzemelésből származó adatok azonban azt mutatják, hogy milyen jelentős lehet a különbség, még néhány plusz tonnával is. Sok fuvarozó tisztában van ezzel a hatással, de csak kevesen tudják összehasonlítani a fogyasztást különböző körülmények és terhelések között, hosszabb útvonalakon. Az Eurowag például, amely telematikai rendszerein keresztül több ezer teherautó fogyasztását figyeli Európa-szerte, részletesebb képet nyújt.

Kiterjedt üzemeltetési adataik azt mutatják, hogy minden egyes plusz tonna súly körülbelül 0,25 literrel növeli az átlagfogyasztást 100 kilométerenként. Ez első pillantásra elhanyagolhatónak tűnhet, de a gyakorlatban azt jelenti, hogy például egy három tonnával nehezebb rakományú jármű 100 kilométerenként majdnem egy literrel többet fogyaszt. És ez egy olyan paraméter, amely szerepet játszhat az útvonal megválasztásában, a nyerges vontató típusában vagy a tankolandó üzemanyag mennyiségében.

„Valós adataink alapján azt látjuk, hogy az összsúlyban mutatkozó kis különbségek is magasabb költségeket jelentenek hosszú távon. Sűrű forgalomban néhány tonnás különbség havi több ezer koronás költségnövekedést jelenthet, még akkor is, ha a vezetési stílus egyébként példás” – mondja Jaroslav Altman, az Eurowag kutatás-fejlesztési igazgatója.

1. ábra: A könnyebb és nehezebb tehergépkocsik üzemanyag-fogyasztása l/100 km-ben (Eurowag adatok 2024. május-júniusra vonatkozóan)

Magán a számon kívül az is fontos, hogy milyen környezetben közlekedik a jármű. A városban, ahol sok az indítás és a fékezés, a súly hatása a fogyasztásra sokkal hangsúlyosabb, mint az autópályán. Az Eurowag adatai a városi szakaszokon mutatják a legnagyobb eltérést. Míg egy könnyebb tehergépkocsi hatékonyabban képes megtenni ugyanazt az útvonalat, addig egy nehezebb tehergépkocsi a sűrű forgalomban észrevehetően több üzemanyagot fogyaszt, anélkül, hogy képes lenne hatékonyan kompenzálni.

Az üzemeltetési adatok tehát megerősítik, hogy a súly nem csak a távolsági útvonalakon, hanem a városi logisztikában is kulcsfontosságú tényező, ami az utolsó mérföldes kiszállítások, a városi zónák és az építési forgalom miatt egyre fontosabbá válik.

2. ábra: Nyári üzemanyag-fogyasztás liter/100 km-ben (2024. június) - átlagfogyasztás autópályás, városi, nem városi és egyéb vezetés esetén.

3. ábra: Téli üzemanyag-fogyasztás liter/100 km-ben (2024. december) - átlagfogyasztás autópályás, városi, nem városi és egyéb vezetés esetén.

Hol lehet megtakarítást elérni?

Nem csak a teherszállításról van szó. Például egy teli tank 600 liter üzemanyaggal nagyjából fél tonna többletet jelent. Ha a járművel rövidebb távolságokat tesznek meg, és rendszeresen visszatér a bázisra, költséghatékonyabb lehet kisebb mennyiséget tankolni, ami egyetlen műszaki beavatkozás nélkül csökkenti a súlyt.

Sok jármű napi szinten felszerelést is szállít, például emelőt, nehéz felépítményt vagy kiegészítő technológiát, amely bizonyos útvonalakon csökkenthető, ha ez nem veszélyezteti az üzembiztonságot.

A rakományok tervezésekor a térfogat és a tömeg gyakran háttérbe szorul. Pedig ez utóbbi az, ami jelentős hatással lehet a fogyasztásra, különösen a városban, ahol minden egyes indítás és fékezés megnövekedett terhelést jelent. Minél kevésbé átgondolt a terheléselosztás, annál magasabbak a költségek.

Ezért egyes vállalatok a megrendelés típusa szerint indikatív súlyprofilokat vezetnek be, hogy lássák, mely útvonalakon és járműveken van a legnagyobb terhelés. Nem bonyolult mindennapos mérlegelésről van szó, hanem egy egyszerű keretrendszerről, amely segít kordában tartani a fogyasztást és a költségeket.

Aztán, ha a felszerelés változik, akkor magának a pótkocsiknak és a felépítményeknek a kialakítását is érdemes összehasonlítani. A könnyebb anyagok vagy a gazdaságosabb kialakítás több száz plusz kilogramm megtakarítást jelenthet, vagy fordítva, ugyanolyan teljesítmény mellett.

"Telematikai adataink azt mutatják, hogy még a jármű súlyának látszólag kis különbségei is jelentős hatással lehetnek az üzemanyag-fogyasztásra. A súly optimalizálása, például a rövidebb útvonalakon az üzemanyag mennyiségének csökkentésével vagy a könnyebb felépítmények választásával, mérhető megtakarításokat eredményezhet az üzemeltetési költségekben" – teszi hozzá Altmann.

A súly mint működési kar

A súlykövetésnek nem kell nagy beruházásokat vagy összetett rendszereket igényelnie. Éppen ellenkezőleg. A legtöbb esetben olyan kiigazításokról van szó, amelyeket a fuvarozó azonnal végre tud hajtani. Legyen szó akár az üzemanyag mennyiségéről, a felszerelés kiválasztásáról vagy a rakomány átgondoltabb tervezéséről, minden egyes plusz kilogramm hozzáadódhat ahhoz, hogy mennyi marad a bankban a hónap végén. 

"Ha egy 1 tonnás rakományt kell szállítanom , mindenképpen jobb egy nagyobb furgonnal, amely körülbelül 9,5 l/100km-t fogyaszt , mint egy teherautóval, amely 22,25 l/100km-tfogyaszt , és mindig a lehető legjobban kihasználni a járműkapacitását" – mondja Altmann.

A károsanyag-kibocsátáson alapuló útdíjak és az üzemanyagárak emelkedésével a súlyszabályozás már nem csak egy üzemeltetési részlet. Ez azon kevés paraméterek egyike, amelyeket a fuvarozó ténylegesen a kezében tart, és amelyekkel előnyt szerezhet, mielőtt túl késő lenne.

A Brexit naponta negyedmilliárd font adóveszteséget okoz

Naponta csaknem negyedmilliárd font adóveszteséget okoznak a brit költségvetésnek a brit EU-tagság megszűnéséből (Brexit) eredő negatív gazdasági hatások a londoni alsóház független elemzőműhelyként is működő könyvtára (House of Commons Library) által kedden ismertetett friss számítások szerint.
2025. 11. 25. 22:30
Megosztás:

Még medvepiac idején is bikás marad a Digitap ($TAP) előértékesítési árfolyam-előrejelzése

Mára nyilvánvalóvá vált, hogy a kriptopiac medvepiacba került. Habár a Bitcoin októberben áttörte a 120 000 dolláros szintet, nemrég 85 000 dollár alá esett vissza, ami vitákat váltott ki arról, hogy vajon meddig csökkenhet az árfolyam, mielőtt ismét emelkedésnek indul. Ennek ellenére sok elemző úgy véli, hogy bizonyos coinok továbbra is emelkedhetnek, még akkor is, ha a piac általánosan pirosba fordul.
2025. 11. 25. 22:00
Megosztás:

Lázár János: munkabéke van a MÁV-Volán csoportnál

Nagy eredmény, hogy munkabéke, három éves bérmegállapodás, együttműködés van a MÁV-Volán csoportnál, a bérviszonyokat korrektül tudják rendezni - mondta Lázár János építési és közlekedési miniszter kedden közösségi oldalára feltett videóüzenetében.
2025. 11. 25. 21:30
Megosztás:

A legtöbb előértékesítés nem éli túl ezt a medvepiacot – íme 3, amely igen

A Bitcoin (BTC) lendületet kapott Trump elnök 2024. novemberi győzelme után. Decemberben először ugrott 124 000 dollárra, és 2025 októberében majdnem elérte a 126 000 dollárt.
2025. 11. 25. 21:00
Megosztás:

A DH Group belép a spanyol ingatlanpiacra

A DH Group felvásárolja a donpiso ingatlanhálózatot, ezzel belép a spanyol piacra, és ott saját pénzügyi márkájával, a Credipass-szal pénzügyi közvetítői szolgáltatásokat is indít - közölte a DH kedden a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján.
2025. 11. 25. 20:30
Megosztás:

2030-ra Európa dobogósa lehet a magyar agrárium

A magyar mezőgazdaság és élelmiszeripar 2030-ra Európa dobogósa lesz, a 15 éve tartó építkezés megteremtette az alapokat a további fejlődéshez - mondta Nagy István kedden Budapesten, az Agro Summit agrárgazdasági évadnyitó rendezvényén.
2025. 11. 25. 20:00
Megosztás:

BÉT: Ezek a hírek ma kedvetően hatottak a tőzsdére

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 907,81 pontos, 0,84 százalékos emelkedéssel, 108 613,56 ponton zárt kedden.
2025. 11. 25. 19:30
Megosztás:

Erősödött kedden a forint

Erősödött a forint kedden estére a főbb devizákkal szemben a kora reggeli jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 11. 25. 19:00
Megosztás:

Erős zárás az európai tőzsdéken

Egy százalék közeli indexemelkedéssel fejezték be a keddi kereskedést a főbb európai értékpapírpiacok.
2025. 11. 25. 18:30
Megosztás:

A kormány évi egymilliós otthontámogatást ad a közszolgálatban dolgozóknak

A kormány évi egymillió forint összegű otthontámogatást vezet be a közszolgálatban dolgozók részére - erről beszélt a Miniszterelnöki Kabinetiroda parlamenti államtitkára MTI-hez kedden eljutatott videójában.
2025. 11. 25. 18:00
Megosztás:

Romániában alkotmányellenesnek minősítették a magánnyugdíj-megtakarítások felvételének új szabályozását

Elutasította a román alkotmánybíróság a magánnyugdíj-megtakarítások felvételének korlátozására vonatkozó törvénykezdeményezés ellen emelt óvások legtöbb kifogását, de alkotmánysértőnek minősítette a jogszabály azon cikkét, amely lehetővé tette volna, hogy a rákbetegségben szenvedő nyugdíjasok egy összegben vegyék fel megtakarításukat.
2025. 11. 25. 17:30
Megosztás:

Elkezdődött az új üzemegységek építése a Dreher kőbányai gyáránál

A Dreher kőbányai gyáránál elkezdődött az új üzemegységek, a fermentációs üzem és az új energiaközpont földfelszíni építése. Az önerőből finanszírozott, 30 milliárd forint értékű beruházás várhatóan 2026 végén zárul le, a termelés a a munkálatok ideje alatt sem áll le - közölte a Dreher Sörgyárak Zrt. kedden az MTI-vel.
2025. 11. 25. 17:00
Megosztás:

Nem csökken az Otthon Start program lendülete

Nem csökken a szeptember 1-jén indult Otthon Start program lendülete, november közepéig 22 ezer fix 3 százalékos hiteligénylési kérelmet nyújtottak be csaknem 800 milliárd forint összegben, és több mint 8500 igénylőnek már folyósítottak is csaknem 300 milliárd forint hitelt - mondta a Miniszterelnökség (ME) parlamenti és stratégiai államtitkára a program eredményeiről tartott keddi sajtótájékoztatóján.
2025. 11. 25. 16:30
Megosztás:

Hollandia akár 3 milliárd eurót is befektethet a drónok elleni védelembe

A holland védelmi minisztérium bejelentette, hogy 1,25 és 3 milliárd euró közötti összeget tervez befektetni a drónok elleni védelmi képességek megerősítésére - közölte az NL Times című angol nyelvű holland hírportál kedden.
2025. 11. 25. 16:00
Megosztás:

Nőtt a német GDP a harmadik negyedévben

Németország hazai összterméke az idei harmadik negyedévben stagnált a második negyedévvel összevetve, éves szinten pedig nőtt - közölte a szövetségi statisztikai hivatal, a Destatis kedden.
2025. 11. 25. 15:30
Megosztás:

75 millió forint bírság OPUS részvények bennfentes kereskedése miatt

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) összesen 74,75 millió forint piacfelügyeleti bírságot szabott ki 4 magánszeméllyel szemben és feljelentéseket tett a bennfentes kereskedelmet és bennfentes információ jogosulatlan közzétételét tiltó jogszabályok megsértése miatt, amely az OPUS GLOBAL Nyrt. részvényeihez köthető - közölte a jegybank kedden az MTI-vel.
2025. 11. 25. 15:00
Megosztás:

Jóval az átlag alatt van az idei almatermés

A tavaszi fagyok, a hűvös május, az aszály és az extrém hőingadozásokkal tarkított nyár miatt minden idők leggyengébb termésmennyiségét takaríthatták be az almatermelők - derült ki a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) és a Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet (FruitVeB) közös körképéből.
2025. 11. 25. 14:30
Megosztás:

Az EU-ban 5,8 százalékkal nőtt az új autók eladása októberben

Az Európai Unióban 5,8 százalékkal, 916 ezer 609-re nőtt az új autók eladása októberben az előző év azonos hónapjához képest - áll az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA honlapjára kedden fölkerült jelentésben.
2025. 11. 25. 14:00
Megosztás:

Több tízezer extra ingatlannal bővülhet az otthon startos kínálat

A kormány fontolóra vette, hogy a külterületi lakóingatlanokra is kiterjeszti az Otthon Start Programot, így a tanyák és birtokközpontok mellett egyéb külterületen lévő lakóingatlanokra is igényelhető lenne a 3 százalékos hitel. Országosan több mint 150 ezer külterületi lakóingatlan szerepel az ingatlannyilvántartásban, amiből 29 ezer zártkerti besorolású. A legtöbb külterületi lakóingatlan Bács-Kiskun, Csongrád-Csanád, Pest és Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyékben található. Az újonnan tervezett intézkedés valószínűleg ezeknek a régióknak az ingatlanpiacát pörgetné jobban.
2025. 11. 25. 13:30
Megosztás:

A házépítéshez még mindig beton kell, nem wifi

A világ digitalizálódik. Ami ma még kézzel fogható, az holnap már egy alkalmazásban érhető el. De van egy határ: házat nem lehet letölteni, burkolatot nem lehet a negyedikre streamelni, fürdőszobát nem burkol a mesterséges intelligencia. A jó szakember továbbra is a jövő építőiparának legfontosabb erőforrása és fogytán van.
2025. 11. 25. 13:00
Megosztás: