Mennyibe kerül minden egyes plusz tonna? Az üzemanyag-fogyasztási adatok megadják a választ

Minden fuvarozó tudja: a nehezebb teherautó többet fogyaszt. A kérdés sokkal inkább az, hogy mennyivel? Egy három tonnával nagyobb terhelés például napi szinten már komoly, szabad szemmel is látható különbséget jelent. Míg az időjárás, a forgalmi helyzet vagy az üzemanyag ára a sofőrökön kívül álló faktor, a jármű súlya az egyik olyan tényező, amit maguk az üzemeltetők is kézben tarthatnak.

Mennyibe kerül minden egyes plusz tonna? Az üzemanyag-fogyasztási adatok megadják a választ

És egyre nagyobb a nyomás, hogy a súly kérdése napirendre kerüljön. Az Európai Unió szigorítja a teherautókra vonatkozó kibocsátási határértékeket. 2030-ig a gyártóknak 45%-kal, 2040-ig pedig akár 90%-kal1 kell csökkenteniük a CO₂-kibocsátást. Ez azt jelenti, hogy még a meglévő flottáknak is hatékonyabbá kell válniuk, hogy megfeleljenek az új követelményeknek.

Emellett egyes uniós országok a CO₂-kibocsátáson alapuló úthasználati díjakat vezetnek be. Németország például 2023-tól a jármű CO₂-kibocsátási osztálya szerint differenciálja az útdíj mértékét, bár egyelőre nem a valós CO₂- és így a valós fogyasztás szerint, de ez a hosszú távú cél2. Ez arra ösztönzi a fuvarozókat, hogy a szállításhoz a megfelelő méretű járművet használják, és hatékonyabban vezessenek, mert általában egy nagyobb járműnek még azonos terhelés mellett is magasabb a gázolajfogyasztása, de a kilométerenkénti díj is magasabb.

Ugyanakkor mostanában ismét emelkednek az üzemanyagárak Európában, ami növeli a fuvarozók működési költségeit. A járművek súlyának optimalizálása tehát már nem felelősség kérdése, hanem gazdasági kérdéssé válik.

A valós működésben

A valós üzemelésből származó adatok azonban azt mutatják, hogy milyen jelentős lehet a különbség, még néhány plusz tonnával is. Sok fuvarozó tisztában van ezzel a hatással, de csak kevesen tudják összehasonlítani a fogyasztást különböző körülmények és terhelések között, hosszabb útvonalakon. Az Eurowag például, amely telematikai rendszerein keresztül több ezer teherautó fogyasztását figyeli Európa-szerte, részletesebb képet nyújt.

Kiterjedt üzemeltetési adataik azt mutatják, hogy minden egyes plusz tonna súly körülbelül 0,25 literrel növeli az átlagfogyasztást 100 kilométerenként. Ez első pillantásra elhanyagolhatónak tűnhet, de a gyakorlatban azt jelenti, hogy például egy három tonnával nehezebb rakományú jármű 100 kilométerenként majdnem egy literrel többet fogyaszt. És ez egy olyan paraméter, amely szerepet játszhat az útvonal megválasztásában, a nyerges vontató típusában vagy a tankolandó üzemanyag mennyiségében.

„Valós adataink alapján azt látjuk, hogy az összsúlyban mutatkozó kis különbségek is magasabb költségeket jelentenek hosszú távon. Sűrű forgalomban néhány tonnás különbség havi több ezer koronás költségnövekedést jelenthet, még akkor is, ha a vezetési stílus egyébként példás” – mondja Jaroslav Altman, az Eurowag kutatás-fejlesztési igazgatója.

1. ábra: A könnyebb és nehezebb tehergépkocsik üzemanyag-fogyasztása l/100 km-ben (Eurowag adatok 2024. május-júniusra vonatkozóan)

Magán a számon kívül az is fontos, hogy milyen környezetben közlekedik a jármű. A városban, ahol sok az indítás és a fékezés, a súly hatása a fogyasztásra sokkal hangsúlyosabb, mint az autópályán. Az Eurowag adatai a városi szakaszokon mutatják a legnagyobb eltérést. Míg egy könnyebb tehergépkocsi hatékonyabban képes megtenni ugyanazt az útvonalat, addig egy nehezebb tehergépkocsi a sűrű forgalomban észrevehetően több üzemanyagot fogyaszt, anélkül, hogy képes lenne hatékonyan kompenzálni.

Az üzemeltetési adatok tehát megerősítik, hogy a súly nem csak a távolsági útvonalakon, hanem a városi logisztikában is kulcsfontosságú tényező, ami az utolsó mérföldes kiszállítások, a városi zónák és az építési forgalom miatt egyre fontosabbá válik.

2. ábra: Nyári üzemanyag-fogyasztás liter/100 km-ben (2024. június) - átlagfogyasztás autópályás, városi, nem városi és egyéb vezetés esetén.

3. ábra: Téli üzemanyag-fogyasztás liter/100 km-ben (2024. december) - átlagfogyasztás autópályás, városi, nem városi és egyéb vezetés esetén.

Hol lehet megtakarítást elérni?

Nem csak a teherszállításról van szó. Például egy teli tank 600 liter üzemanyaggal nagyjából fél tonna többletet jelent. Ha a járművel rövidebb távolságokat tesznek meg, és rendszeresen visszatér a bázisra, költséghatékonyabb lehet kisebb mennyiséget tankolni, ami egyetlen műszaki beavatkozás nélkül csökkenti a súlyt.

Sok jármű napi szinten felszerelést is szállít, például emelőt, nehéz felépítményt vagy kiegészítő technológiát, amely bizonyos útvonalakon csökkenthető, ha ez nem veszélyezteti az üzembiztonságot.

A rakományok tervezésekor a térfogat és a tömeg gyakran háttérbe szorul. Pedig ez utóbbi az, ami jelentős hatással lehet a fogyasztásra, különösen a városban, ahol minden egyes indítás és fékezés megnövekedett terhelést jelent. Minél kevésbé átgondolt a terheléselosztás, annál magasabbak a költségek.

Ezért egyes vállalatok a megrendelés típusa szerint indikatív súlyprofilokat vezetnek be, hogy lássák, mely útvonalakon és járműveken van a legnagyobb terhelés. Nem bonyolult mindennapos mérlegelésről van szó, hanem egy egyszerű keretrendszerről, amely segít kordában tartani a fogyasztást és a költségeket.

Aztán, ha a felszerelés változik, akkor magának a pótkocsiknak és a felépítményeknek a kialakítását is érdemes összehasonlítani. A könnyebb anyagok vagy a gazdaságosabb kialakítás több száz plusz kilogramm megtakarítást jelenthet, vagy fordítva, ugyanolyan teljesítmény mellett.

"Telematikai adataink azt mutatják, hogy még a jármű súlyának látszólag kis különbségei is jelentős hatással lehetnek az üzemanyag-fogyasztásra. A súly optimalizálása, például a rövidebb útvonalakon az üzemanyag mennyiségének csökkentésével vagy a könnyebb felépítmények választásával, mérhető megtakarításokat eredményezhet az üzemeltetési költségekben" – teszi hozzá Altmann.

A súly mint működési kar

A súlykövetésnek nem kell nagy beruházásokat vagy összetett rendszereket igényelnie. Éppen ellenkezőleg. A legtöbb esetben olyan kiigazításokról van szó, amelyeket a fuvarozó azonnal végre tud hajtani. Legyen szó akár az üzemanyag mennyiségéről, a felszerelés kiválasztásáról vagy a rakomány átgondoltabb tervezéséről, minden egyes plusz kilogramm hozzáadódhat ahhoz, hogy mennyi marad a bankban a hónap végén. 

"Ha egy 1 tonnás rakományt kell szállítanom , mindenképpen jobb egy nagyobb furgonnal, amely körülbelül 9,5 l/100km-t fogyaszt , mint egy teherautóval, amely 22,25 l/100km-tfogyaszt , és mindig a lehető legjobban kihasználni a járműkapacitását" – mondja Altmann.

A károsanyag-kibocsátáson alapuló útdíjak és az üzemanyagárak emelkedésével a súlyszabályozás már nem csak egy üzemeltetési részlet. Ez azon kevés paraméterek egyike, amelyeket a fuvarozó ténylegesen a kezében tart, és amelyekkel előnyt szerezhet, mielőtt túl késő lenne.

Így oldható az őszi feszültség a munkahelyeken

Az ősz a legtöbb munkahelyen az év legsűrűbb, legstresszesebb időszaka: ez jelenti az utolsó lehetőséget az év elején kitűzött célok teljesítésére, az ünnepek közeledtével ráadásul mindenhol nő a forgalom, ami az ügyfélszolgálatokra is jelentős terhet ró. Nem véletlen tehát, hogy ilyenkor feszültebb a helyzet az irodákban. A TOPdesk szakértője most összegyűjtötte azokat a tippeket és eszközöket, amelyek megoldást jelenthetnek a problémára.
2025. 10. 15. 06:30
Megosztás:

365,5 millió forintra bírságolt a GVH egy bahamai gyökerű biztonságtechnikai céget és a hazai forgalmazóját

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) összesen 365,5 millió forint bírságot szabott ki a Paradox biztonságtechnikai cégre és annak magyarországi disztribútorára. A közigazgatási bírósági döntés alapján megismételt eljárásban a nemzeti versenyhatóság megállapította, hogy a cégek közel tíz éven keresztül korlátozták a biztonságtechnikai eszközök értékesítőinek versenyét a hazai piacon. Az érintett vállalkozások többek között az Európai Unió tagállamai közötti kereskedelmet is korlátozták.
2025. 10. 15. 06:00
Megosztás:

Rigó Csaba Balázs: „Magyarország a versenyjogi tudásmegosztás regionális motorja”

„Újabb eredményes évet zárt a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) és az Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) Budapesti Versenyügyi Regionális Oktatási Központja (ROK), amely az elmúlt két évtizedben a versenypolitikai tudásmegosztás központjává vált a kelet-európai és nyugat-ázsiai régiók számára” – emelte ki Rigó Csaba Balázs, az OECD Nemzeti Tanács ülésén, Budapesten. A GVH elnöke rámutatott: A 2005-ben alapított – idén 20 éves – ROK az elmúlt két évtizedben 162 eseményt szervezett, amelyeken közel 6000 résztvevő és több mint 1000 előadó osztotta meg szakmai tapasztalatait és bővítette tudását.
2025. 10. 15. 05:30
Megosztás:

Társ a tudatos döntésben – a Magyar Termék védjegy erősíti a bizalmat a hazai termékek iránt

A gyártók és a vásárlók egyaránt profitálnak a Magyar Termék védjegy használatából, hiszen előbbieknek segít hiteles módon közvetíteni a termékük magyar eredetét, utóbbiakat pedig támogatja a tudatos döntésben, hogy megbízható hazai áru kerüljön a családi asztalra. Nem csoda, hogy az elmúlt évek során 250 vállalkozás csatlakozott a védjegyhasználók táborához és közel 6000 termék viseli magán a jelölést, amelyet egy nemrégiben végzett kutatás szerint a fogyasztók több mint 90 százaléka ismer.
2025. 10. 15. 05:00
Megosztás:

Berobbant az érdeklődés a fix 3 százalékos vállalkozói hitelek iránt

Berobbant az érdeklődés a fix 3 százalékos vállalkozói hitelek iránt, miután október elejétől a kormány döntése értelmében 4,5 százalékról 3 százalékra csökkent a Széchenyi Kártya Program hiteleinek kamatszintje - ismertette Szabados Richárd, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) kis- és középvállalkozások fejlesztéséért felelős államtitkára kedden a Facebook-oldalán.
2025. 10. 15. 04:30
Megosztás:

Új digitális ökoszisztéma a gazdák sikeréért: elindult az MBH AgrárPartner Platform

Az MBH Csoport újabb mérföldkőhöz érkezett az agráriumhoz kapcsolódó szolgáltatásainak fejlesztésében: elindította az MBH AgrárPartner Platformot, amely a hazai gazdálkodók számára kínál komplex, mesterséges intelligenciával támogatott digitális ökoszisztémát.
2025. 10. 15. 04:00
Megosztás:

Az új francia kormány felfüggeszti a nyugdíjreformot

A 2023-ban parlamenti szavazás megkerülésével elfogadott nyugdíjreform felfüggesztését jelentette be Sébastien Lecornu francia miniszterelnök kedden annak érdekében, hogy ne buktassák meg azonnal a kormányt.
2025. 10. 15. 03:30
Megosztás:

12 százalékos minimálbér-emelést sürgetnek a szakszervezetek 2026-ra

A szakszervezetek 12 százalékos minimálbér-emelésben gondolkodnak 2026-ra vonatkozóan, a munkaadói oldalon azonban még nincs egységes álláspont, ráadásul a számok az október végén érkező, első kilenc hónapra vonatkozó előzetes GDP-adatok tükrében még változhatnak - mondták el a Versenyszféra és a Kormány Állandó Konzultációs Fóruma (VKF) keddi monitoring bizottsági ülését követően a munkáltatói és a munkavállalói oldal képviselői az MTI-nek.
2025. 10. 15. 03:00
Megosztás:

Kiderültek a tervek! Komoly nyugdíjkorhatár-emelés előtt áll Magyarország!

A nyugdíj kérdés nem kerülhető meg, hiszen a helyzet egyre aggasztóbb.
2025. 10. 15. 02:00
Megosztás:

Melyik most a legjobb állampapír Önnek? Válasszuk ki okosan!

Egy állampapír kiválasztása nem csupán pénzügyi döntés, hanem egy lépés a biztonságos és kiszámítható jövő felé. Útmutatónk élethelyzetek szerinti áttekintést ad a jelenleg elérhető állampapírokról.
2025. 10. 15. 01:00
Megosztás:

Andrej Babis: a kormányprogramra fogunk összpontosítani

Az új cseh kormányalakításról tárgyaló három párt - Elégedetlen Polgárok Akciója (ANO), Szabadság és Közvetlen Demokrácia (SPD), Autósok Önmaguknak - most a kormányprogram kidolgozására fog összpontosítani, a kabinet személyi összetételéhez egy-másfél hónap múlva tér vissza - jelentette ki Andrej Babis, az ANO elnöke a Facebookon kedden nyilvánosságra hozott videójában.
2025. 10. 15. 00:30
Megosztás:

Megkezdődött a Tourism Summit, a turisztikai szakma nemzetközi csúcstalálkozója Budapesten

Tizenhat országból több mint 50 előadó és közel ezer vendég részvételével kedden megkezdődött a Visit Hungary által szervezett Tourism Summit, a turisztikai szakma kétnapos nemzetközi csúcstalálkozójának első napját a HUNOR-program két űrhajósának különleges előadása zárta - közölte a Visit Hungary az MTI-vel kedden.
2025. 10. 14. 23:30
Megosztás:

Visszapattantak a kriptoárfolyamok – 16 milliárd dollárnyi long pozíció likvidálódott a hétvégén: egy előértékesítés dacol a vérengzéssel

A kriptopiac a közelmúlt egyik legviharosabb kereskedési napját élte át. Donald Trump elnök Kína elleni magasabb vámokra tett utalása pánikszerű eladási hullámot indított el a globális kriptovaluta piacokon.
2025. 10. 14. 23:00
Megosztás:

A textil tapintásának új mércéje: a digitális jövő

Biztosan előfordult már veled, hogy online vásárlás során elgondolkodtál azon, milyen lehet egy terméket megérinteni, mielőtt megvennéd, igaz? A modern technológia viszont most már lehetővé teszi, hogy a textíliákat érintés nélkül is objektíven megismerhessük.
2025. 10. 14. 22:30
Megosztás:

Beérett az NKFH munkája – véget ért a gyümölcsös feketepiac

Közös hatósági akció indult a Budapesti Nagybani Piac közelében, a környező áruházak – Decathlon és az Auchan – parkolóiban kialakult illegális gyümölcspiac felszámolására. A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) 13 illegális árust kapcsolt le és csaknem másfél millió forintos bírságot szabott ki.
2025. 10. 14. 22:00
Megosztás:

Gyengült kedden a forint

Gyengült kissé a forint kedden a főbb devizákkal szemben a kora reggeli jegyzéséhez képest a bankközi piacon.
2025. 10. 14. 21:30
Megosztás:

Még az MI is infraszaunázna

Mivel a mesterséges intelligenciát a pénzügyi döntések meghozatalánál is egyre többen hívják segítségül, úgy döntöttünk, felteszünk neki egy életmóddal kapcsolatos kérdést pihenésképpen: ha teste lenne, szeretne-e infraszaunázni.
2025. 10. 14. 21:00
Megosztás:

Hibátlan adásvételi szerződés Otthon Start lakáshitelhez

2025 szeptembere óta elérhető az Otthon Start lakáshitel, amely komoly pénzügyi segítséget jelent az első lakást vásárlóknak – lévén kamata fix 3 százalékos. Ez a kedvezmény hatalmas lehetőség, viszont komoly buktatókat is rejt, hiszen az adásvételi szerződésnek meg kell felelnie számos speciális követelménynek.
2025. 10. 14. 20:30
Megosztás:

Hogyan biztosítja házának energiahatékonyságát?

Észrevette már, hogy egy megfelelően kiválasztott energetikai besorolás nemcsak az energiafogyasztást csökkentheti, hanem ingatlanja értékét is növelheti? A családi házak esetében az energetikai tanúsítvány nem csupán kötelezettség, hanem hosszú távon pénzügyi előnyt is jelenthet.
2025. 10. 14. 20:00
Megosztás:

A növényi kivonatok ereje az alternatív gyógyászatban

Amikor a mai világban az alternatív gyógyászat kerül terítékre, sokaknak azonnal a természetes növényi kivonatok jutnak az eszébe. Az évszázadokon, sőt évezredeken át emberek generációi fedezték fel a természet gyógyító erejét, amely napjainkban ismét középpontba került.
2025. 10. 14. 19:30
Megosztás: