Miért nem zavarja Magyar Péter szavazóit, hogy piros BMW-vel pózol?
Böcskei Balázs szerint a 2000-es évek elején a politikai pártok három alapra építették a kommunikációjukat:
1. A politikus pont olyan mint a mosópor, úgy is kell eladni
2. A negatív kampány is jó kampány
3. Tematizálni kell.
Böcskei Balázs, a Príma Szovjet Gépkocsi adásában beszélt arról, hogy Magyar kommunikációs hadjárata miért lett ennyire sikeres, és miért pattan le gyakorlatilag minden zűrös ügy az új ellenzéki politikusról. És beszélt arról is, hogy ez mennyi ideig fenntartható.
Böcskei szerint ezekre az tanácsokra „nyílt a számlatömb” a pártoknál, de ez ma már - a részigazságok ellenére - bőven nem elég a folyamatok megértéséhez és a politikai stratégiák kidolgozásához. És frappáns hasonlatokra, analógiákra sem érdemes építeni, mert ha valaki elkezdi Magyar Pétert például Trumphoz hasonlítani, akkor önmagét horgonyozza le egy irányba, és mindent egy adott szemszögből fog nézni. Szóval ez egy „megúszós” magyarázata a jelenségnek, de ezt a kérdést nem érdemes megúszni.
De akkor mi kell a fenti három ponton kívül?
Túl kell lépni az adatsorok és a napi kommunikációs panelek, üzenetek vizsgálatán. És be kell vonni a politikai pszichológiát és a szociálpszichológiát - anélkül nem fog menni.
Magyar Péter ma még ugyanis rengeteg olyan dolgot megtehet, amit rajta kívül semelyik másik politikusnak nem nézne el a közvélemény. Piros BMW-vel pózol útban az EB felé, vallásuk alapján listázza az ATV szerkesztőit, magánéleti viharok derülnek ki róla és még hosszan lehetne sorolni. Talán innen is van az állandó Trump hasonlat.
„Szerintem nincsen kommunikációs tanácsadó, aki azt mondja, hogy a szakításod után második nap az lenne a jó tanács, hogy ha egy ilyen break-up hashtaggel jeleznéd, hogy mi éppen a státuszod magánéletileg. No, pláne nincs az a tanácsadó, aki azt mondja, hogy amikor mész majd ki az Európa-bajnokságra - ami kétségkívül azért egy privilegizált helyzet - tehát a magyar sokaság nincs ott…akkor az asszociációk visszaszorítása érdekében az lenne a jó megoldás, hogy ha egy tűzpiros BMW előtt lenne ez a történet.
- És mégis működik.
- És miért?”
„Böcskei szerint a válasz erre a szelektív észlelés.
„Annyira akarok hinni, annyira akarok reménykedni, annyira fontos a változás iránti elköteleződésem, hogy valami már jöjjön. Ez az annyira majdhogynem jelen esetben egy ideiglenes identitáselemmé vált, hogy képes vagyok nem észrevenni a BMW-t, vagy ha észre is veszem, nagyon könnyen elfelejtem. Ez megint nem az Arisztotelészből olvasható ki és a hagyományos adatalapú választási irodalomból, hanem a szociálpszichológiából és a pszichológiából.”
Böcskei szerint ennek az alapos oktatása amúgy hiánycikk a politológus szakokon, pedig a jövőben az elemzéseknek ez kéne, hogy az egyik alapja legyen.
„Sok szociálpszichológiai jelenség sűrűsödik össze. Nagyon sokféle szempontok alapján döntenek emberek. Nagyon különböző az elköteleződésük. A politikai döntések, a politikai véleményeknek a háttere az sokrétű. Befolyásolja az etnikai hovatartozás, a vallás, a szocializáció, a család, a társas kapcsolódás, az emlékezet. Ez mondjuk egy ásványvíz vásárlás esetén csak részlegesen van jelen.”
Böcskei kiemelte, hogy a szavazás egy négy vagy öt évre szóló elköteleződést jelent (szemben a mosóporral/ásványvízzel) amiről a szavazó ugyan egyénileg dönt az ikszelésnél, de aztán valójában ez egy kollektív döntés lesz, hiszen mások ikszelése is hatással van a szavazó jövőjére.
Böcskei leszámolna még egy tévhittel: az idős választók ugyanis sokszor kifejezetten nem a saját preferenciáit tartják a szemük előtt, hanem a gyerekeik vagy az unokáik vélt vagy valós érdekeit. Gyakori tévhit szerinte, hogy az idősek zöme megtéveszthető a választások előtt érkező juttatásokkal.
Böcckei szerint az egyik legfontosabb elem Magyar Péter szárnyalása mögött a már korábban említett remény. Az elmúlt három hónapban ugyanis a teljes népességben 22-ről 38 százalékra azoknak a száma, akik szerint 2026-ban lehet kormányváltás. A lehetséges változásnak pedig nagyon nagy a húzóereje.
„Ez tökéletesen alkalmas az emelkedésre szerintem egy olyan szereplőről, aki nem ebből a korábbi beárazott politikai osztályból jön. De elég-e a politika szavazóknak a megtartásához? Ugyanis a politikának majd jönnek a kérdései, amiben dönteni kell.
- Szerinted elég?
- Szerintem nem.”
Böcskei szerint Magyar Péterék remekül kihasználták a remény adta hullámot, de számos olyan kérdés merül majd fel, aminek a megválaszolása ilyen vagy olyan módon végeredményben erkölcsi kérdés lesz, és a választók szeretnek erkölcsi döntést hozni. Kiket képvisel, kikkel vállal konfliktust?
Mit gondol a múltról? Mit gondol az identitáspolitikai kérdésekről? Mit gondolok az adózásról? Böcskei Balázs szerint ezeknek a kérdéseknek a megválaszolása dönti majd el igazán Magyar Péter sorsát.
A podcast itt tekinthető meg: