Mikor veszik át a „kockásfüzet” szerepét a személyi pénzügyi menedzsment alkalmazások?
A számítástechnika jelentősen megkönnyítette a személyes anyagi helyzet nyomonkövetését. Nem kellettek hozzá alapvető könyvelési információk, elég volt, ha az ember olyan helyen élt, ahol a helyi bankok egy szabványos formátumban kiadták az utalási információkat. Amikor a magyar piacon is megjelentek az első számítógépek, akkor Amerikában már meg lehetett venni a Quicken nevű - később a Microsoft által felvásárolt - vagyonmenedzsment szoftvert.
Az Európai Unió második pénzforgalmi irányelve (PSD2) hivatott arra, hogy elhozza a PFM-ek és a tudatos pénzkezelés aranykorát. A PSD2 által előírt alkalmazásprogramozási interfészek (azaz API-k) - amelyek lehetővé teszik, hogy különböző netkapcsolattal rendelkező alkalmazások párbeszédet folytassanak egymással - összefésülhetővé tették volna az adatokat. Azaz, ha egy felhasználó rendelkezik például kriptovalutával egy neobanknál, egy megtakarítási számlával és egy folyószámlával két különböző, hagyományos pénzintézetnél, akkor a három bank API-jait használva egy PFM szoftver össze tudja fésülni egy képernyőre, azon a képernyőn pedig a felhasználó megtekintheti a költési szokásait, a megtakarításait, a különböző pénzügyi szolgáltatóktól igénybe vehető hitelkeretet és még egyéb, hasonló információkat.
A jegybank hamarosan ajánlást fog kiadni, hogy milyen megoldásokat és milyen implementációkat kell előállítani a pénzügyi szolgáltatóknak, mellyel elkerülhetővé válik, hogy bankonként le kelljen fejleszteni a PFM-szolgáltatóknak a banki rendszert és a saját rendszerüket összekötő kódokat.
„Jelenleg a PFM nem a valóság, hanem egy ígéret. Ahhoz, hogy valósággá váljon, több mindennek kell teljesülnie. Szükség lesz hozzá pénzügyi tudatosságra, edukációra, és a személyi pénzügyi menedzsment szolgáltatások pénzügyi modelljét is keressük még.” – tette hozzá Németh Balázs, a K&H innovációs vezetője.
A KBC az első belga bankként 2018-ban adott ki olyan vagyonmenedzsment szoftvert, amely több banknál kezelt számlát tudott összefésülni, hogy egy oldalon adjon átfogó beszámolót az ügyfél pénzügyi helyzetéről.