Mivel riaszthatod el a vevőket az ingatlanod eladásánál?
Egy ingatlan értékesítése meglehetősen bonyolult és hosszú folyamat. Sok részletből áll össze, melyet az eladók nem mindig látnak át - hiszen nem minden héten adnak el egy lakást, kellő rutint szerezve a műveletben -, miközben az eladással párhuzamosan sok egyéb tényezőre: életükre, családjukra, munkájukra és akár a következő ingatlanuk kiválasztására is figyelniük kell. Ráadásul nem is feltétlenül gyakorlott értékesítők, így aztán sok hiba csúszhat az eladásba.
Kezdjük talán a hirdetésnél, és a legnagyobb problémánál, mely az érdeklődőket nagy arányban eltántorítja az ingatlan megtekintésétől, az hogy az eladók rosszul pozícionálják az ingatlan árát, magyarul túl drágán kínálják az ingatlant - jelezte Rácz Gyula László, a Balla Ingatlan XVIII. kerületi irodájának szakmai vezetője.
A reális árazás persze nem egyszerű, mert a hirdetési árak ehhez nem jelentenek jó alapot. Itt lépnek be a képbe az ingatlanközvetítők, akik napi szinten értékesítenek ingatlanokat egy adott környéken, így teljes mértékben tisztában vannak a piaci realitásokkal, vagyis, hogy egy ingatlannak adott pillanatban mekkora a valós piaci értéke: mennyit érdemes rátenni a megcélzott értékesítési árra, hogy mérsékelt alkuval, de viszonylag gyorsan elkeljen a lakás.
Ide kapcsolódik az alku, mely szintén kényes kérdés. Gyakran előfordul, hogy amikor egy érdeklődő megnéz egy túlárazott ingatlant és megpróbál alkudni, akkor az eladó nem enged az eredeti árból. Amennyiben erre az ingatlan meghirdetése után kerül sor, akkor az eladó sokszor azt gondolja, hogy lesz jobb ajánlata. Ez azonban nem mindig jön be - mondta a szakértő.
Jellemző az is, hogy az ingatlantulajdonosok rosszul kommunikálnak az érdeklődőkkel. A kommunikációs hibák közé tartozik például az, amikor a vevők számára is egyértelmű problémák vannak az ingatlannal, ennek ellenére igyekeznek ezeket szépíteni, eltussolni - magyarázta Rácz Gyula László, aki azzal is gyakran találkozik munkája során, hogy az eladók megpróbálnak elhallgatni olyan információkat, melyek a vevők által viszonylag könnyen kideríthetők. Ilyenkor már meginog a bizalom.
Az eladók egyébként szubjektív nézőpontjuk miatt sokszor nem látják tisztán, hogy az ingatlanukból “mit lehet kihozni”, milyen előnyei és hátrányai vannak, mit lehet vagy kellene kiemelni, amikor az érdeklődők elé tárják. És itt nem arról van szó, hogy a hibákat rejtegetni kellene, hanem arról, hogy miként tálalják az ingatlan, mint terméket.
Túlzásokba persze nem szabad esni, hiszen az sem veszi ki magát jól az érdeklődők szemében. Márpedig az eladók egy része hajlamos túlzottan rajongani saját ingatlana iránt - jelezte Rácz Gyula László. Ez a szubjektivitás és érzelmi kötődés persze bizonyos fokig érthető, hiszen olyan értéket látnak benne, ami más számára jelentéktelen. Ugyanakkor a vevők számára a túlzott rajongás - mely általában egy piacinál magasabb ár indokaként jelenik meg - furcsa lehet egy egyébként teljes átlagos ingatlan esetében.
Rácz Gyula László szerint érdemes megemlíteni azt is, hogy sokszor rossz körülmények fogadják az érdeklődőket az ingatlanban: rendetlenség, rossz szagok, mely riasztó lehet sokak számára.
Ez a hiba jelentkezhet már a lakásról készül fotóknál is. Ezek nem mindig mutatják a legelőnyösebb oldaláról az ingatlant, illetve gyakran előfordul az, hogy még a valóságosnál is rosszabb képet festenek róla: a fotókon szűk, félhomályos, zsúfolt, rosszul megvilágított terek tűnnek fel, melyek révén nem lehet képet alkotni az ingatlan valós megjelenésről.
Természetesen az nem cél, hogy a valóságnál szebbnek próbáljuk “hazudni” az ingatlant, hiszen a megtekintéskor úgyis kiderül a valóság. Ugyanakkor az sem segít, ha már a fotókkal elbukunk potenciális vevőket.
Az minden ingatlanértékesítés során kérdésként merülhet fel, hogy mit érdemes megtenni az ingatlanban a gyorsabb értékesíthetőség vagy a jobb ár érdekében. A szakértők általában abban egyetértenek, hogy egy tiszta, részben kiürített lakás mindig előnyösebb az értékesítés szempontjából, mint ha egy zsúfolt, rendetlen otthon fogadja a látogatót. És ebbe beletartozhat egy egyszerű tisztasági festés is, melyet nem muszáj szakembernek kiviteleznie.
Ez persze nem működik azon társasház esetében, ahol a lakás található, pedig szintén akadályozó tényező lehet egy eladásnál. A tulajdonosok gyakran azt gondolják, hogy csak az számít, milyen szépen felújított és igényes a lakásuk, azonban a vevőket akár a ház állapota, a lakóközösség is elriaszthatja.
Végül eltántoríthatják a vevőket a rendezetlen tulajdonviszonyok is, melyek sokszor nem a folyamat legelején derülnek ki. Vagyis, hogy tisztázott-e a tulajdonjog, hány tulajdonos van, rendezve van-e a hagyaték, illetve hogy mekkora jelzálogteher található az ingatlanon. Ezeket érdemes rendbe tenni értékesítés előtt.
Mindezek a problémák persze rutinkérdésnek számítanak az ingatlanközvetítő szakemberek számára, hiszen nap mint nap találkoznak érdekes esetekkel. És egy jó szakember tudja, hogy miként, mennyiért lehet eladni még egy problémásnak számító ingatlant is. Érdemes tehát rájuk hallgatni egy eladás során, ha nem csak hirdetni szeretnénk az ingatlanunkat, hanem el is adnánk azt.