Módosításokat sürget a szakma: Jövőre sokat javulhat a lakásbiztosítási kampány hatékonysága

Összességében sikeres és eredményes kampányt zárt a lakásbiztosítási szektor, amely minden piaci szereplőt „valamekkora” elégedettséggel tölthet el. Az elégedettség indokai mögött furcsa mód egyaránt meghúzódnak az elért és az el nem ért eredmények, de legfőképp a jövőbe vetett bizalom.

Módosításokat sürget a szakma: Jövőre sokat javulhat a lakásbiztosítási kampány hatékonysága

A kampány tapasztalataiból kiindulva látható, hogy az edukációs és üzleti folyamatok további és jelentős fejlesztése szükséges ahhoz, hogy a Kormányzati szándéknak megfelelően, a jövőben egyre jobb hatásfokkal valósulhasson meg a lakásbiztosítási piac fejlődése.

A kampány tapasztalatait és a piaci szereplők jövőre vonatkozó javaslatait a Biztosítási Elemző Központ (BEK) gyűjtötte össze.

Eredmények

Lezárult a 2024 márciusi lakásbiztosítási kampány aktív időszaka. A márciusi hónap a vártnál jobb eredményeket, értékes tapasztalatokat és problémákat egyaránt hozott. Az MNB a kampány eredményeiről részletes tájékoztatót tart április 15-én hétfőn a sajtó, a szakma és az ügyfelek részére.

A többszázezer ügyfelet „megmozgató” első lakáskampány egyértelműen sikeresnek tekinthető még akkor is, ha végül egyesek lemorzsolódnak majd a felmondások elbírálása és az új szerződések adminisztrációja körüli anomáliák miatt. Az már biztosnak látszik, hogy a 3,3 millió biztosított lakóingatlan most megkezdett optimalizációja az elkövetkezendő időkben folytatódni fog. Ezt egyfelől a mostantól minden évben újra és újra megrendezésre kerülő egy hónapos váltási időszak fogja biztosítani, másfelől pedig az ügyfelek most megkezdődött edukációja, mely azzal, hogy a lakásbiztosítások legfontosabb kérdéseire ráirányította a fogyasztók figyelmét, a lakásbiztosításokkal kapcsolatos az évközi ügyfélaktivitást is növelni fogja.

Az MNB deklarálta, hogy az első lakáskampány tapasztalatai alapján az elkövetkezendő évek kampányai fejlődni, módosulni és finomodni fognak. A biztosítási szakma összesített jövőre vonatkozó javaslataiból látszik is, hogy a továbbfejlesztését valóban számos dolog indokolja. A szakmai javaslatokat összegyűjtő és rendszerező Biztosítási Elemző Központ szerint, a javaslatok mellett a jövőben szükséges lesz a fogyasztók további és növekvő mértékű edukációja is.

Javaslatok - Avagy mitől lehet hatékonyabb a 2025-ös kampány?

A kampány iránti érdeklődés és a márciusi ügyfélaktivitás, bár jelentős volt, hullámzónak tekinthető. Egyes időszakokban - a folyamatos reklámok és hírek ellenére - elégtelen volt az ügyfélérdeklődés. Ennek egyik oka, a márciusi meleg és napsütéses időjárás, a márciusi ünnepek (március 15, húsvét) kampányra gyakorolt negatív hatása, mely jól nyomon követhető az ügyfelek által végzett, napokra bontott kalkulációk számain. A szép idő, a hétvégék és a hosszú hétvége rendkívül alacsony felhasználói aktivitása nem kedvezett a kampánynak (az edukációnak és a reklámköltéseknek). A felhasználók természetes módon, inkább a szabadban (sokszor elutazva) töltötték idejüket, nem pedig a TV vagy az internet előtt ülve ahol számukra az üzenetek megjelentek.  

A fentiek tükrében - az egyik legfontosabb és legkönnyebben végrehajtható intézkedés - a hatékonyságnövelés érdekében a kampány februárra történő áthelyezése lenne. A februári időszak sokkal inkább kedvez az edukációnak és az elköltött reklámforintok is hatékonyabban érhetik el a fogyasztókat. Már ezzel az egy intézkedéssel jelentősen javítható lesz a kampány jövőbeli hatékonysága.

A kampány sikerének szempontjából szintén kiemelt fontossággal bír a biztosítók által kiküldésre kerülő értesítések (mintalevél) tartalmi és formai módosítása. Az alkuszok és a biztosítók egyöntetű javaslatai szerint, a levél tartalmát jelentősen le kell rövidíteni, informatívabbá tenni, formátumát pedig az IPID tájékoztatóknál már bevált módon jobban átláthatóra kell átalakítani. Nem elegendők bele olyan „ködös” megfogalmazások, miszerint Ön élhet a 25.2023. (II.1.) számú kormányrendelet szerinti jogával, helyette egyszerűen és világosan bele lehet írni, hogy „Önnek hamarosan lehetősége nyílik szerződésének rendkívüli felmondására, optimalizálására”.

A levélnek rövidnek (maximum egy oldal terjedelműnek) és lényegre törőnek kell lennie. Emellett rendkívül fontos, hogy az élő biztosítási szerződés adatairól az ügyfél ebben a levélben összesített, hasznos és aktuális tájékoztatást kapjon, melyek alapján úgy tud majd új biztosítási kalkulációt végezni, hogy nem kell a kötvényét, vagy legutolsó index értesítőjét elővennie. Amennyiben az értesítő levél által ezen tarifálási paraméterek átadásra kerülnek az ügyfeleknek, nem lesz szükség például a kötvénymásolatok / szerződésadatok most tapasztalt tömeges, ügyfelek és alkuszok általi kikérése, így ezek kiadása nem terheli túl a biztosítók adminisztrációs rendszereit, mint tette azt a mostani kampányban. A BEK szerint az értesítő levél tetejére még javasolt ráírni, hogy „Figyelem, ezt a fontos dokumentumot őrizze meg, mert a benne lévő adatok segítségére lesznek lakásbiztosításának hamarosan elérhető optimalizálásában”.

Az értékesítőktől érkezett konkrét javaslatok kiemelik, hogy az értesítő levélben mindenképpen informálni kell az ügyfeleket: a biztosított lakóingatlan címéről, kötvényszámról, a szerződés esetleges határozott tartamáról, az aktuális éves díjról, a biztosított négyzetméterekről, az ingatlan (fő és melléképületek) és ingóságok aktuális értékéről. Az esetleges tartamengedményről és arról, hogy van-e jelzálogjogbejegyzés a szerződésen és ha igen, akkor ki a kedvezményezett.    

A levél javasolt tartalmát már csak azért is ki kell egészíteni, mert az indexértesítők sokszor nem tartalmazzák az összes szükséges adatot, indexáláskor nem kerül új kötvény kiadásra, mely az ügyfeleket információhiányos helyzetbe hozza(!). Azon ügyfelek, akik nincsenek tökéletesen tisztában a fenti adatokkal, bizonytalanok, nem tudnak és nem is mernek új kalkulációkat végezni, ezzel elesnek a számukra biztosított szerződés optimalizálási lehetőségtől. Az online alkuszi oldalakon még ennél is rosszabb a helyzet. Egy több éve megkötött alkuszi szerződés esetén az online felületen csak a megkötés kori díjat és biztosított értékeket mutatja ma az alkusz, a szerződéseknek nincs utókövetése(!). Ez nyilván súlyosan félrevezető az ügyfelek számára.

A levelek kiküldésének ütemezését is pontosítani szükséges. A biztosítók részére kiküldési ablakot (a javasolt februári kampány esetén például: január 15 és január 31-e közötti időablakot) kell meghatározni, a mostani véghatáridő helyett.

Az alkuszok részére a jelenlegi 2 éves, évfordulóhoz kötött egyszeri ügyfélmegkeresési MNB ajánlást is módosítani lehetne, a váltási hónaphoz igazítottan. Az online alkuszok részére pedig előírható, hogy a váltási hónapra szánt termékmoduljaikat időben, legkésőbb a váltási hónap első napjára nyissák meg és minden ügyfelüknek küldjenek értesítést már a kampány első napjaiban. Ez azért is kiemelten fontos, mert ez a csatorna több millió, számukra korábban megbízást adó ügyfelet szolgál ki, akik az alkuszoktól várják az értesítést, a megoldást és a szakmai tanácsot. A 2024-es kampányban mindez jelentősen sérült a legnagyobb online szereplő ezen a téren mutatott több súlyos hiányossága miatt. 

Az alkuszok és a biztosítók is egyöntetűen javasolták, hogy legyen egy fix dátuma az új szerződések kezdetének. Márciusi kampány esetében ez május 1, februári kampány esetében pedig április 1 lehetne. Ezzel jelentős bizonytalanságot okozó tényező kerülne kiküszöbölésre, mely az ügyfelek a közvetítők és a biztosítók számára is egyszerűbbé és érhetőbbé tenné a szabályokat. Magának a fix biztosítási évfordulónak az alkalmazása - az évi egyszeri biztosító váltási lehetőség esetében - a korábbi kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási kampányokban már bevált és bizonyítottan jól működött. További előny lenne, hogy nem keletkezik tört időszak, ami a szerződés tartamát és a hozzá tartozó díjat illet.

Az alkuszok mellett a biztosítók üzleti és technikai problémáit is orvosolni kellene a következő évekre. Az alkusztársaságok jelzései szerint egyes biztosítók 30 napos lemaradásban vannak, ami az adminisztrációs és technikai kérdéseket illeti, mely probléma szerintük jelentősen megnehezíti az ügyfelek alkuszok általi képviseletét. Szintén kritikaként került megfogalmazásra a felmondást leadó ügyfelek korábbi biztosító általi felhívása és visszaszerződésre történő rábírása, mely nem csak a váltószámot, de a biztosítási szektor általános megítélését is rongálja. Ezen hívásoknál az alkuszok a biztosító általi megfelelő ügyféltájékoztatást is hiányolták, ami a személyes kötések esetén az új szerződéstől való elállást nem is tette volna lehetővé, távértékesítés esetén pedig sok esetben az ügyfélelállás elmaradásához vezetett. 

Az ügyfelek mellett, talán az MFO termékek voltak a kampány legnagyobb nyertesei. Számuk dinamikusan nőtt. Az MFO esetében megfontolandó, hogy árazásának korlátozását fel lehetne szabadítani a jövőre nézve, mellyel nem csak a termék azonnali díjmódosítására lenne a jövőben lehetőség, de az MFO esetében az elmúlt kampányban megjelent, több havi díjkedvezmény problémája is megoldódhatna / mely jelenleg nem szerepel a biztosítási feltételekben. 

Alkuszi javaslat, hogy a biztosító a KGFB termék mintájára adjon felmondó, díjrendezettség igazolására szolgáló és jelenlegi díjat kiadó webservice megoldást 2025-re az alkuszok részére. Ezzel számos fentiekben írt probléma megoldódna és a digitálizáció mellett, a kampányhoz kapcsolódó ügyfélélmény is jelentősen javítható lenne.

Külön említésre érdemes és talán a legnagyobb negatívum a szinte minden szereplő által felvetett tartamengedmények problémája, mely miatt számos, (több ezer) ügyfél most becsapva érzi magát. Ennek oka, hogy a biztosítójukat elhagyó ügyfelektől majd egy teljes éves díjat követelnek vissza egyes társaságok (szerencsétlen módon, de a szerződési feltételek szerint jogosan). Egy például 2006-ban kötött 3 éves tartamengedményt igénybe vett szerződés feltételei szerint az első 3 év után a szerződés újabb és újabb 3 éves tartamengedménnyel került a mai napig automatikusan megújításra... Erről és a hasonló megoldásokról az ügyfelek túlnyomó többségének nincs tudomása, ami komoly problémát és bizalomvesztést okoz, mivel ezen ügyfelek abban a hiszemben váltottak, váltanak, hogy szerződésüket kötelezettség mentesen cserélhetik le. Eközben nehezen indokolható az ilyen típusú hűségkedvezmény, hiszen az ügyfél már hosszú évek óta ügyfele az adott társaságnak. A BEK szerint az életre hívott lakásbiztosítási kampány és a tartamengedmény általi röghöz kötöttség egyszerűen ellentétes elemei a jelenlegi lakásbiztosításoknak, mely ellentétet mielőbb rendezni szükséges.

Végül, de nem utolsó sorban, fontos, hogy az ügyfelek szemével nézve a kampányt három további dolgot említsünk meg. Bár az értékalapúság volt az egyik cél, sajnos a kampányban az (online) összehasonlítások során nem volt lehetőség a biztosítási összegek és a feltételek közötti különbségek ügyfelek általi egyszerű megítélésére. Ezzel az egyszerű, de jól átlátható termékértékeléssel a szakma, adós maradt. Az is problémát okozott, hogy a különböző kalkulátorok esetében a biztosítási összegek egymástól eltérőek voltak. Az ügyfelek által végzett összehasonlítások így nem nyújthattak minden esetben megfelelő és biztos alapot a döntésekhez. Az ellenőrizni kívánt (élő) szerződések aktuális díja is hiányzott az oldalakról, így az ügyfelek, akik a fentiek miatt összességében bizonytalanok voltak abban, hogy mire és mennyit fizettek, esetenként nem tudtak mihez viszonyítani.

A további lakásbiztosítási kampányok esetében tehát, a sikerek ellenére még számos probléma és feladat vár megoldásra és elvégzésre. A biztosítási szakma szereplőinek ezen közösen kell munkálkodnia. Mindez nem lehetetlen, azonban az elmúlt évekhez (évtizedhez) képest a fejlesztések ütemét jelentősen fel kell gyorsítani, a minél erősebb és jobb digitalizáció érdekében. A digitalizáció nem csak az online, de a hagyományos tanácsadók általi értékesítést is hatékonyabban kell tudja támogatni a jövőben, és ez nem csak a lakásbiztosításokra igaz. Az alkuszoknak is előre kell lépniük és modern, ügyfélélményt biztosító komplex rendszereket és szolgáltatásokat kell nyújtaniuk ügyfeleiknek, mely az értékesítés és a szerződéskezelés minden elemére kiterjed.

A cikk a Holkössekbiztosítást.hu támogatásával készült! - Holkössekbiztosítást.hu ahol nem csak a lakásbiztosítások, de a CASCO, a kötelező gépjármű felelősség (KGFB) és az utasbiztosítások tekintetében is megtalálja, amit keres!

5 Kriptodeviza, Amely Megtízszerezheti a Befektetésed 2025-ig, 500 Dollárból 1 Milliót Csinálva

Képzeld el, hogy ma befektetsz egy kisebb összeget, és az 2025-re milliókká növekszik. A kriptovaluták világában bizonyos coinoknak megvan a lehetőségük arra, hogy az egekbe szökjenek. Ez a cikk öt digitális eszközt mutat be, amelyek drámaian megsokszorozhatják a befektetéseidet. Tudd meg, mely kriptovaluták állhatnak készen jelentős növekedésre.
2024. 10. 12. 23:30
Megosztás:

Csecsemőgondozási díj CSED 2025 szabályok és tudnivalók

A Csecsemőgondozási díj CSED 2025 szabályok és tudnivalók cikk részletesen bemutatja, hogy kik jogosultak a csecsemőgondozási díjra 2025-ben, valamint ismerteti az előzetes biztosítási idő szükségességét és a jogosultsági feltételeket. Továbbá kitérünk arra is, hogy milyen esetekben kaphatják meg más személyek a csecsemőgondozási díjat, valamint a keresőtevékenységgel kapcsolatos szabályokra és bejelentési kötelezettségre.
2024. 10. 12. 23:00
Megosztás:

Ez az 5 altcoin 400 dollárt 800 000 dollárrá alakíthat 2025-re – A legújabb tippek egy millió dolláros portfólió felépítéséhez

Egy kis befektetés vagyonná alakítása sokak álma a kripto világában. Stratégiai választásokkal hatalmas hozamokat lehet elérni még szerény összegekkel is. Ez a cikk öt ígéretes altcoint tár fel, amelyek potenciálisan 400 dollárt döbbenetes 800 000 dollárrá alakíthatnak 2025-re. Merülj el ezekben a rejtett gyöngyszemekben, amelyek robbanásszerű növekedésre vannak felkészülve.
2024. 10. 12. 22:30
Megosztás:

Részvénybefektető, aki egy 22 millió dolláros portfóliót kezel, merész lépést tesz a kriptók felé, és meglepő választásokat tesz (köztük Toncoin, XRP és mások...)

Egy tapasztalt befektető, aki egy 22 millió dolláros portfóliót felügyel, most kriptovalutákba kezd fektetni, elmozdulva a hagyományos részvényektől. Választásai szokatlanok, hiszen kevésbé ismert tokeneket is felkarol a már beváltak mellett. Ezek a választások arra utalhatnak, hogy ezek a digitális eszközök jelentős növekedés előtt állnak, ami felkelti a piaci trendeket szorosan figyelők figyelmét.
2024. 10. 12. 22:00
Megosztás:

Lemaradtál a mémcoin rallyról? Fedezd fel ezt a rejtett gyöngyszemet, amely felülmúlhatja a NEIRO-t és a POPCAT-et spekulatív piaci mozgások nélkül!

Azok a befektetők, akik lemaradtak a legutóbbi mémcoin fellendülésről, még mindig esélyt kaphatnak, hogy elkapják a következő nagy hullámot. Egy új lehetőség van kibontakozóban, amely felülmúlhatja a népszerű tokeneket, mint a NEIRO és a POPCAT, jelentős növekedési potenciált kínálva anélkül, hogy a spekulatív piaci hype-ra támaszkodna.
2024. 10. 12. 21:30
Megosztás:

Kéthavi stagnálás után nőtt a brit gazdaság teljesítménye

Kéthavi stagnálás után nőtt a brit gazdaság teljesítménye augusztusban.
2024. 10. 12. 21:00
Megosztás:

Szeptemberben 4,62 százalékra csökkent az inflációs ráta Romániában

Szeptemberben 4,62 százalékra csökkent az éves inflációs ráta Romániában – közölte pénteken az Országos Statisztikai Intézet (INS).
2024. 10. 12. 20:00
Megosztás:

Kriptomilliomos, aki 2200 dollárból 8 milliót csinált a NEIRO-val és a POPCAT-tel, új mémcoint választott

Egy befektető, aki szerény 2 200 dolláros befektetését lenyűgöző 8 millió dolláros vagyonná növelte olyan kriptovalutákkal, mint a NEIRO és a POPCAT, most egy új mémcoinra fordítja figyelmét. Ez a cikk feltárja azt a digitális valutát, amely felkeltette ennek a kriptomilliomosnak az érdeklődését, és kiemeli, hogy mely coinok lehetnek jelentős növekedés előtt a kriptopiacon.
2024. 10. 12. 19:30
Megosztás:

Lehetséges, hogy a DTX Exchange (DTX) megismétli a BNB robbanásszerű növekedését az ICO után? Szakértők szerint érdemes figyelni erre a Cardano (ADA) alternatívára, amely 75-szörös növekedésre készül

Initial Coin Offering (ICO), egy tokenkibocsátási mechanizmus, amely széles körben elterjedt a kriptovaluta szcénában. Az Ethereum (ETH) által népszerűsítve, amelyet a Binance Coin (BNB) követett, a DTX Exchange (DTX) is azon projektek listáján szerepel, amelyek ICO-val terveznek elindulni.
2024. 10. 12. 19:00
Megosztás:

Fektess be 250 dollárt ebbe a 4 kriptovalutába, és szerezhetsz alacsony kockázatú 25 000 dolláros hozamot november végére

Képzeld el, hogy egy mindössze 250 dolláros befektetéssel akár 25 000 dolláros nyereségre is szert tehetsz november végéig. Ez a cikk négy kriptovalutát mutat be, amelyek a következő hetekben jelentős növekedés előtt állnak. Az olvasók megtudhatják, mely digitális érmék árfolyamai emelkedhetnek jelentősen, így különleges lehetőséget biztosítva a nagy hozamokra minimális kezdőtőkével.
2024. 10. 12. 18:30
Megosztás:

Ennek a TradFi érmének a megvásárlása olyan, mintha 2017-ben 10 dollárért vásároltál volna Ethereumot

A kriptovaluták gyorsan változó világában a korai befektetők gyakran a legjelentősebb nyereséget aratják le. A Bitcoinba vagy Ethereumba történő korai befektetésekből származó csillagászati nyereségekről szóló történetek széles körben ismertek, és most egy újabb potenciális áttörést jelentő érme van a láthatáron: FXGuys ($FXG).
2024. 10. 12. 18:00
Megosztás:

Leányvállalatokat alapít az Antenna Hungária

A 4iG többségi tulajdonában álló Antenna Hungária Magyar Műsorszóró és Rádióhírközlési Zrt. öt leányvállalat alapításáról döntött - olvasható a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján pénteken közzétett kibocsátói tájékoztatásban.
2024. 10. 12. 17:00
Megosztás:

Oroszország területének 70 százalékát már hó borítja

Oroszország területének 70 százalékán, főleg az ázsiai országrészen, már kialakult a hótakaró - közölte Roman Vilfand, az Orosz Hidrometeorológiai Központ tudományos vezetője újságíróknak pénteken Moszkvában.
2024. 10. 12. 16:00
Megosztás:

Orbán Viktor Kirgizisztán miniszterelnökével tárgyalt gazdasági és nemzetközi ügyekről

Orbán Viktor miniszterelnök pénteken a Karmelita kolostorban fogadta Akilbek Dzsaparov kirgiz miniszterelnököt, aki munkalátogatásra érkezett Magyarországra - tájékoztatta az MTI-t Havasi Bertalan, a miniszterelnök sajtófőnöke.
2024. 10. 12. 15:00
Megosztás:

Erősödik az MG márka a magyarországi újautó-piacon

Folytatódik az MG márka térnyerése a magyarországi újautópiacon: piaci részesedése felfelé araszol, és a márkakereskedői hálózat bővülése sem állt még meg az importőr MG Motor Hungary tájékoztatása szerint.
2024. 10. 12. 14:00
Megosztás:

Dolgozóinak tizedét bocsátja el a Boeing

Dolgozóinak tizedét tervezi elbocsátani a Boeing repülőgépgyártó a következő hónapokban - közölte pénteken a Seattle-i központú világcég.
2024. 10. 12. 13:00
Megosztás:

Zalaegerszegen folytatják a lendületes fejlesztést

Zalaegerszeg olyan város, amely a magyar gazdaság fontos motorjaként a nagyvállalatoktól a közepes és kisvállalkozásokig egyre több magas hozzáadott értékű munkát vonz, de megérett arra, hogy térségi, regionális meghatározó szerepkört is magára vállaljon - fogalmazta meg a zalai vármegyeszékhely polgármestere pénteken.
2024. 10. 12. 12:00
Megosztás:

Hamarosan szankcionálhatják a kibervédelmi regisztrációt elmulasztó cégeket

Több ezer cégre vonatkozik Magyarországon a felülvizsgált uniós kibervédelmi irányelv, a NIS2, az előírt regisztrációt elmulasztó társaságok akár szankciókra is számíthatnak a hatóságtól - hívta fel a figyelmet az EY nemzetközi tanácsadó cég.
2024. 10. 12. 11:05
Megosztás:

Airdrop jelentése a kriptovaluta piacon - hogyan működ az airdrop?

Az airdrop fogalma, jelentése és működése. Az airdrop a kriptovaluta piac egyik népszerű és gyakran használt marketing és közösségépítési eszköze. Lényegében egy olyan folyamat, amely során egy kriptovaluta vagy token ingyenesen kerül kiosztásra a felhasználók számára. Az airdrop célja többek között a kriptovaluta ismertségének növelése, a közösség építése, valamint a projekt népszerűsítése.
2024. 10. 12. 10:30
Megosztás:

Az Ethereum bálnák erre az altcoinra fogadnak egy 400-szoros növekedés reményében 2024-re!

A kriptovaluták világában az Ethereum bálnák—az ETH nagymértékű birtokosai—arról híresek, hogy stratégiai fogadásokat tesznek, amelyek gyakran jelzik a piac következő nagy mozgását.
2024. 10. 12. 10:00
Megosztás: