Módosításokat sürget a szakma: Jövőre sokat javulhat a lakásbiztosítási kampány hatékonysága

Összességében sikeres és eredményes kampányt zárt a lakásbiztosítási szektor, amely minden piaci szereplőt „valamekkora” elégedettséggel tölthet el. Az elégedettség indokai mögött furcsa mód egyaránt meghúzódnak az elért és az el nem ért eredmények, de legfőképp a jövőbe vetett bizalom.

Módosításokat sürget a szakma: Jövőre sokat javulhat a lakásbiztosítási kampány hatékonysága

A kampány tapasztalataiból kiindulva látható, hogy az edukációs és üzleti folyamatok további és jelentős fejlesztése szükséges ahhoz, hogy a Kormányzati szándéknak megfelelően, a jövőben egyre jobb hatásfokkal valósulhasson meg a lakásbiztosítási piac fejlődése.

A kampány tapasztalatait és a piaci szereplők jövőre vonatkozó javaslatait a Biztosítási Elemző Központ (BEK) gyűjtötte össze.

Eredmények

Lezárult a 2024 márciusi lakásbiztosítási kampány aktív időszaka. A márciusi hónap a vártnál jobb eredményeket, értékes tapasztalatokat és problémákat egyaránt hozott. Az MNB a kampány eredményeiről részletes tájékoztatót tart április 15-én hétfőn a sajtó, a szakma és az ügyfelek részére.

A többszázezer ügyfelet „megmozgató” első lakáskampány egyértelműen sikeresnek tekinthető még akkor is, ha végül egyesek lemorzsolódnak majd a felmondások elbírálása és az új szerződések adminisztrációja körüli anomáliák miatt. Az már biztosnak látszik, hogy a 3,3 millió biztosított lakóingatlan most megkezdett optimalizációja az elkövetkezendő időkben folytatódni fog. Ezt egyfelől a mostantól minden évben újra és újra megrendezésre kerülő egy hónapos váltási időszak fogja biztosítani, másfelől pedig az ügyfelek most megkezdődött edukációja, mely azzal, hogy a lakásbiztosítások legfontosabb kérdéseire ráirányította a fogyasztók figyelmét, a lakásbiztosításokkal kapcsolatos az évközi ügyfélaktivitást is növelni fogja.

Az MNB deklarálta, hogy az első lakáskampány tapasztalatai alapján az elkövetkezendő évek kampányai fejlődni, módosulni és finomodni fognak. A biztosítási szakma összesített jövőre vonatkozó javaslataiból látszik is, hogy a továbbfejlesztését valóban számos dolog indokolja. A szakmai javaslatokat összegyűjtő és rendszerező Biztosítási Elemző Központ szerint, a javaslatok mellett a jövőben szükséges lesz a fogyasztók további és növekvő mértékű edukációja is.

Javaslatok - Avagy mitől lehet hatékonyabb a 2025-ös kampány?

A kampány iránti érdeklődés és a márciusi ügyfélaktivitás, bár jelentős volt, hullámzónak tekinthető. Egyes időszakokban - a folyamatos reklámok és hírek ellenére - elégtelen volt az ügyfélérdeklődés. Ennek egyik oka, a márciusi meleg és napsütéses időjárás, a márciusi ünnepek (március 15, húsvét) kampányra gyakorolt negatív hatása, mely jól nyomon követhető az ügyfelek által végzett, napokra bontott kalkulációk számain. A szép idő, a hétvégék és a hosszú hétvége rendkívül alacsony felhasználói aktivitása nem kedvezett a kampánynak (az edukációnak és a reklámköltéseknek). A felhasználók természetes módon, inkább a szabadban (sokszor elutazva) töltötték idejüket, nem pedig a TV vagy az internet előtt ülve ahol számukra az üzenetek megjelentek.  

A fentiek tükrében - az egyik legfontosabb és legkönnyebben végrehajtható intézkedés - a hatékonyságnövelés érdekében a kampány februárra történő áthelyezése lenne. A februári időszak sokkal inkább kedvez az edukációnak és az elköltött reklámforintok is hatékonyabban érhetik el a fogyasztókat. Már ezzel az egy intézkedéssel jelentősen javítható lesz a kampány jövőbeli hatékonysága.

A kampány sikerének szempontjából szintén kiemelt fontossággal bír a biztosítók által kiküldésre kerülő értesítések (mintalevél) tartalmi és formai módosítása. Az alkuszok és a biztosítók egyöntetű javaslatai szerint, a levél tartalmát jelentősen le kell rövidíteni, informatívabbá tenni, formátumát pedig az IPID tájékoztatóknál már bevált módon jobban átláthatóra kell átalakítani. Nem elegendők bele olyan „ködös” megfogalmazások, miszerint Ön élhet a 25.2023. (II.1.) számú kormányrendelet szerinti jogával, helyette egyszerűen és világosan bele lehet írni, hogy „Önnek hamarosan lehetősége nyílik szerződésének rendkívüli felmondására, optimalizálására”.

A levélnek rövidnek (maximum egy oldal terjedelműnek) és lényegre törőnek kell lennie. Emellett rendkívül fontos, hogy az élő biztosítási szerződés adatairól az ügyfél ebben a levélben összesített, hasznos és aktuális tájékoztatást kapjon, melyek alapján úgy tud majd új biztosítási kalkulációt végezni, hogy nem kell a kötvényét, vagy legutolsó index értesítőjét elővennie. Amennyiben az értesítő levél által ezen tarifálási paraméterek átadásra kerülnek az ügyfeleknek, nem lesz szükség például a kötvénymásolatok / szerződésadatok most tapasztalt tömeges, ügyfelek és alkuszok általi kikérése, így ezek kiadása nem terheli túl a biztosítók adminisztrációs rendszereit, mint tette azt a mostani kampányban. A BEK szerint az értesítő levél tetejére még javasolt ráírni, hogy „Figyelem, ezt a fontos dokumentumot őrizze meg, mert a benne lévő adatok segítségére lesznek lakásbiztosításának hamarosan elérhető optimalizálásában”.

Az értékesítőktől érkezett konkrét javaslatok kiemelik, hogy az értesítő levélben mindenképpen informálni kell az ügyfeleket: a biztosított lakóingatlan címéről, kötvényszámról, a szerződés esetleges határozott tartamáról, az aktuális éves díjról, a biztosított négyzetméterekről, az ingatlan (fő és melléképületek) és ingóságok aktuális értékéről. Az esetleges tartamengedményről és arról, hogy van-e jelzálogjogbejegyzés a szerződésen és ha igen, akkor ki a kedvezményezett.    

A levél javasolt tartalmát már csak azért is ki kell egészíteni, mert az indexértesítők sokszor nem tartalmazzák az összes szükséges adatot, indexáláskor nem kerül új kötvény kiadásra, mely az ügyfeleket információhiányos helyzetbe hozza(!). Azon ügyfelek, akik nincsenek tökéletesen tisztában a fenti adatokkal, bizonytalanok, nem tudnak és nem is mernek új kalkulációkat végezni, ezzel elesnek a számukra biztosított szerződés optimalizálási lehetőségtől. Az online alkuszi oldalakon még ennél is rosszabb a helyzet. Egy több éve megkötött alkuszi szerződés esetén az online felületen csak a megkötés kori díjat és biztosított értékeket mutatja ma az alkusz, a szerződéseknek nincs utókövetése(!). Ez nyilván súlyosan félrevezető az ügyfelek számára.

A levelek kiküldésének ütemezését is pontosítani szükséges. A biztosítók részére kiküldési ablakot (a javasolt februári kampány esetén például: január 15 és január 31-e közötti időablakot) kell meghatározni, a mostani véghatáridő helyett.

Az alkuszok részére a jelenlegi 2 éves, évfordulóhoz kötött egyszeri ügyfélmegkeresési MNB ajánlást is módosítani lehetne, a váltási hónaphoz igazítottan. Az online alkuszok részére pedig előírható, hogy a váltási hónapra szánt termékmoduljaikat időben, legkésőbb a váltási hónap első napjára nyissák meg és minden ügyfelüknek küldjenek értesítést már a kampány első napjaiban. Ez azért is kiemelten fontos, mert ez a csatorna több millió, számukra korábban megbízást adó ügyfelet szolgál ki, akik az alkuszoktól várják az értesítést, a megoldást és a szakmai tanácsot. A 2024-es kampányban mindez jelentősen sérült a legnagyobb online szereplő ezen a téren mutatott több súlyos hiányossága miatt. 

Az alkuszok és a biztosítók is egyöntetűen javasolták, hogy legyen egy fix dátuma az új szerződések kezdetének. Márciusi kampány esetében ez május 1, februári kampány esetében pedig április 1 lehetne. Ezzel jelentős bizonytalanságot okozó tényező kerülne kiküszöbölésre, mely az ügyfelek a közvetítők és a biztosítók számára is egyszerűbbé és érhetőbbé tenné a szabályokat. Magának a fix biztosítási évfordulónak az alkalmazása - az évi egyszeri biztosító váltási lehetőség esetében - a korábbi kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási kampányokban már bevált és bizonyítottan jól működött. További előny lenne, hogy nem keletkezik tört időszak, ami a szerződés tartamát és a hozzá tartozó díjat illet.

Az alkuszok mellett a biztosítók üzleti és technikai problémáit is orvosolni kellene a következő évekre. Az alkusztársaságok jelzései szerint egyes biztosítók 30 napos lemaradásban vannak, ami az adminisztrációs és technikai kérdéseket illeti, mely probléma szerintük jelentősen megnehezíti az ügyfelek alkuszok általi képviseletét. Szintén kritikaként került megfogalmazásra a felmondást leadó ügyfelek korábbi biztosító általi felhívása és visszaszerződésre történő rábírása, mely nem csak a váltószámot, de a biztosítási szektor általános megítélését is rongálja. Ezen hívásoknál az alkuszok a biztosító általi megfelelő ügyféltájékoztatást is hiányolták, ami a személyes kötések esetén az új szerződéstől való elállást nem is tette volna lehetővé, távértékesítés esetén pedig sok esetben az ügyfélelállás elmaradásához vezetett. 

Az ügyfelek mellett, talán az MFO termékek voltak a kampány legnagyobb nyertesei. Számuk dinamikusan nőtt. Az MFO esetében megfontolandó, hogy árazásának korlátozását fel lehetne szabadítani a jövőre nézve, mellyel nem csak a termék azonnali díjmódosítására lenne a jövőben lehetőség, de az MFO esetében az elmúlt kampányban megjelent, több havi díjkedvezmény problémája is megoldódhatna / mely jelenleg nem szerepel a biztosítási feltételekben. 

Alkuszi javaslat, hogy a biztosító a KGFB termék mintájára adjon felmondó, díjrendezettség igazolására szolgáló és jelenlegi díjat kiadó webservice megoldást 2025-re az alkuszok részére. Ezzel számos fentiekben írt probléma megoldódna és a digitálizáció mellett, a kampányhoz kapcsolódó ügyfélélmény is jelentősen javítható lenne.

Külön említésre érdemes és talán a legnagyobb negatívum a szinte minden szereplő által felvetett tartamengedmények problémája, mely miatt számos, (több ezer) ügyfél most becsapva érzi magát. Ennek oka, hogy a biztosítójukat elhagyó ügyfelektől majd egy teljes éves díjat követelnek vissza egyes társaságok (szerencsétlen módon, de a szerződési feltételek szerint jogosan). Egy például 2006-ban kötött 3 éves tartamengedményt igénybe vett szerződés feltételei szerint az első 3 év után a szerződés újabb és újabb 3 éves tartamengedménnyel került a mai napig automatikusan megújításra... Erről és a hasonló megoldásokról az ügyfelek túlnyomó többségének nincs tudomása, ami komoly problémát és bizalomvesztést okoz, mivel ezen ügyfelek abban a hiszemben váltottak, váltanak, hogy szerződésüket kötelezettség mentesen cserélhetik le. Eközben nehezen indokolható az ilyen típusú hűségkedvezmény, hiszen az ügyfél már hosszú évek óta ügyfele az adott társaságnak. A BEK szerint az életre hívott lakásbiztosítási kampány és a tartamengedmény általi röghöz kötöttség egyszerűen ellentétes elemei a jelenlegi lakásbiztosításoknak, mely ellentétet mielőbb rendezni szükséges.

Végül, de nem utolsó sorban, fontos, hogy az ügyfelek szemével nézve a kampányt három további dolgot említsünk meg. Bár az értékalapúság volt az egyik cél, sajnos a kampányban az (online) összehasonlítások során nem volt lehetőség a biztosítási összegek és a feltételek közötti különbségek ügyfelek általi egyszerű megítélésére. Ezzel az egyszerű, de jól átlátható termékértékeléssel a szakma, adós maradt. Az is problémát okozott, hogy a különböző kalkulátorok esetében a biztosítási összegek egymástól eltérőek voltak. Az ügyfelek által végzett összehasonlítások így nem nyújthattak minden esetben megfelelő és biztos alapot a döntésekhez. Az ellenőrizni kívánt (élő) szerződések aktuális díja is hiányzott az oldalakról, így az ügyfelek, akik a fentiek miatt összességében bizonytalanok voltak abban, hogy mire és mennyit fizettek, esetenként nem tudtak mihez viszonyítani.

A további lakásbiztosítási kampányok esetében tehát, a sikerek ellenére még számos probléma és feladat vár megoldásra és elvégzésre. A biztosítási szakma szereplőinek ezen közösen kell munkálkodnia. Mindez nem lehetetlen, azonban az elmúlt évekhez (évtizedhez) képest a fejlesztések ütemét jelentősen fel kell gyorsítani, a minél erősebb és jobb digitalizáció érdekében. A digitalizáció nem csak az online, de a hagyományos tanácsadók általi értékesítést is hatékonyabban kell tudja támogatni a jövőben, és ez nem csak a lakásbiztosításokra igaz. Az alkuszoknak is előre kell lépniük és modern, ügyfélélményt biztosító komplex rendszereket és szolgáltatásokat kell nyújtaniuk ügyfeleiknek, mely az értékesítés és a szerződéskezelés minden elemére kiterjed.

A cikk a Holkössekbiztosítást.hu támogatásával készült! - Holkössekbiztosítást.hu ahol nem csak a lakásbiztosítások, de a CASCO, a kötelező gépjármű felelősség (KGFB) és az utasbiztosítások tekintetében is megtalálja, amit keres!

Gyorsuló lakásdrágulás, záródó árolló és otthon-startos meglepetések szeptemberben

Országosan 2,7 százalékkal nőtt a lakóingatlanok ára szeptemberben az előző hónaphoz képest, Budapesten 2,6 százalékkal. A havi lakásdrágulás üteme több mint duplájára nőtt szeptemberben. Észak-Magyarországon volt a legnagyobb havi ugrás, 6,3 százalékkal drágultak az ingatlanok. Az adatok arra utalnak, hogy a kelet-magyarországi régiók lakásárai egyre gyorsabban közelítenek a nyugat-magyarországi és Pest megyei árszintekhez, vagyis záródik a lakáspiaci árolló. A kormányzat tájékoztatása az Otthon Start hitel szeptemberi igénylőiről sokak számára meglepetést hozhat a lakáspiacon.
2025. 10. 11. 05:00
Megosztás:

A kormány forrást biztosít több mint 90 motorvonat beszerzésére

A kormány arról döntött, hogy forrást biztosít több mint 90 villamos motorvonat beszerzésére - közölte Lázár János építési és közlekedési miniszter pénteken a Facebook-oldalán.
2025. 10. 11. 04:00
Megosztás:

Andrej Babis: megállapodtunk a tárcák elosztásról

Csehországban a kormányalakítási tárgyalásokat folytató Elégedetlen Polgárok Akciója (ANO), a Szabadság és Közvetlen Demokrácia (SPD) és az Autósok párt megegyezett pénteken a tárcák elosztásáról - jelentette be Andrej Babis, az ANO elnöke, aki várhatóan az új kormány elnöke lesz.
2025. 10. 11. 03:00
Megosztás:

Elfogadták a módosítást! Így változik a 65 év felettiek kedvezményes utazása

A közforgalmú személyszállítást igénybe vevő, 65. életévüket betöltött személyek életkoruk alapján ingyenesen utazhatnak, elegendő, ha személyazonosító okmányukat felmutatják. Számukra már nem szükséges utazási utalvány az ingyenes utazáshoz. Azok viszont, akik még nem töltötték be a 65. életévüket, de nyugdíjban vagy más, jogszabályban meghatározott ellátásban részesülnek, éves utazási utalvány felmutatásával vehetik igénybe a rájuk vonatkozó utazási kedvezményeket.
2025. 10. 11. 02:00
Megosztás:

A rendeletet aláírták! 65-88 éves nyugdíjasok készüljetek!

A 2025-ben nyugdíjba lépők nyugdíját a korábbi években elért jövedelmeik figyelembevételével állapítják meg, amelyeket valorizációs szorzókkal igazítanak a 2024-es bérszinthez. A kormány már nyilvánosságra hozta a legújabb szorzószámokat, amelyek alapján kijelenthető, hogy a 2025-ben megállapított nyugdíjak összege várhatóan meghaladja a 2024-ben induló nyugdíjakét.
2025. 10. 11. 01:00
Megosztás:

Közút és vasút csak együtt lehet sikeres

A közút és vasút közötti versenynek vége, a jövő az együttműködésé – ebben értettek egyet Magyarország vezető logisztikai szakemberei az 5. Kelet-Európai Intermodális Konferencián. Az előadók szerint a jelenlegi piaci átrendeződés nem válság, hanem újrakezdés: most dől el, ki lesz Kelet-Európa új logisztikai központja. A magyar logisztika azonban rövid időn belül új növekedési hullámmal fog szembesülni, amelyre az infrastruktúra nincs felkészülve.
2025. 10. 11. 00:05
Megosztás:

A Bitcoin 122 000 dollárra esett vissza, ahogy a kriptórali túlhevült: Mi jön ezután? Az „okos pénz” már a Digitap ($TAP) felé fordul

A Bitcoin (BTC) elmúlt évi látványos ralija során a világ legnagyobb kriptovalutája több mint megduplázta értékét. Ám miután épp 126 000 dollár fölött tetőzött, a Bitcoin azóta visszaadott némi nyereséget, és jelenleg 122 000 dollár körül kereskednek vele. A meredek visszahúzódást a vezető altcoinok eladási hulláma is kísérte, ami sok elemző és befektető szerint azt jelzi, hogy a kriptopiaci rali túlmelegedett.
2025. 10. 10. 23:30
Megosztás:

Ingatlan.com: szeptemberben felgyorsult a lakásárak emelkedése

Szeptemberben folytatódott a lakásárak emelkedése, országosan 2,7 százalékkal, Budapesten pedig 2,6 százalékkal nőttek az árak az előző hónaphoz képest az augusztusi 1,2, illetve 1,4 százalékos havi drágulást követően - közölte az ingatlan.com pénteken az MTI-vel.
2025. 10. 10. 23:00
Megosztás:

Szijjártó Péter: Magyarország a kínai beruházásokért folytatott verseny Európa-bajnoka

Magyarország a kínai beruházásokért folytatott, rendkívül éles verseny Európa-bajnoka, tavaly például több beruházás érkezett hazánkba Kínából, mint Németországba, Olaszországba és Franciaországba összesen - közölte a tárca tájékoztatása szerint Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter pénteken Budapesten.
2025. 10. 10. 22:00
Megosztás:

Megalakult a koszovói parlament

Nyolc hónappal a választások után megalakult a koszovói parlament miután megválasztották a házelnök összes helyettesét, így elhárult az utolsó akadály is a kormány megalakulása elől.
2025. 10. 10. 21:00
Megosztás:

Vegyesen változott péntek estére a forint árfolyama

Vegyesen alakult a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben péntek estére a reggeli szintekhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 10. 10. 20:00
Megosztás:

Partner centrumokkal támogatja az MBH Bank a gyorsabb lakáshitelezést

Az MBH Bank két budapesti és egy győri helyszínen nyitott MBH Partner Centrumot azzal a céllal, hogy hatékonyan támogassa a pénzügyi közvetítők munkáját, így a jelzáloghitelek elérhetősége még egyszerűbb és gördülékenyebb legyen a rajtuk keresztül érkező ügyfelek számára - közölte a bank pénteken az MTI-vel.
2025. 10. 10. 19:00
Megosztás:

Palkovics László: a mesterséges intelligenciát a saját ügyeinkre próbáljuk alkalmazni

A mesterséges intelligenciát a saját ügyeinkre próbáljuk meg alkalmazni, ezek közül az egyik, hogy a városban élők életét miként lehet egyszerűbbé, könnyebbé tenni ezzel az eszközrendszerrel - fogalmazta meg a mesterséges intelligenciáért felelős kormánybiztos pénteken, a Megyei Jogú Városok Szövetségének zalaegerszegi közgyűlésén.
2025. 10. 10. 18:30
Megosztás:

Stratégiai partnerséget kötött a 4iG Űr és Védelmi Zrt.-vel a Széchenyi István Egyetem

Stratégiai együttműködési megállapodást írt alá a 4iG Űr és Védelmi Zrt., valamint a győri Széchenyi István Egyetem Budapesten - közölte az egyetem az MTI-vel pénteken.
2025. 10. 10. 17:30
Megosztás:

Nemzetközi elismerésben részesült a HungaroControl toborzási kampánya

Nemzetközi elismerésben részesült a HungaroControl toborzási kampánya, amely a légiforgalmi irányítók utánpótlásának erősítését célozta, hozzájárult ahhoz, hogy többen jelentkezzenek légiirányító-tanfolyamukra és növelni tudják szakembereik számát - közölte az állami tulajdonú társaság pénteken az MTI-vel.
2025. 10. 10. 17:00
Megosztás:

Deficitcsökkentő költségvetést tervez a szlovák kormány 2026-ra

Jóváhagyta Robert Fico kormánya Szlovákia 2026-os évi költségvetéstervezetét pénteken. A jövő évi büdzsé az idénre tervezettnél alacsonyabb, 4,1 százalékos GDP-arányos hiánycélt vetít előre.
2025. 10. 10. 16:30
Megosztás:

Harmincra bővült az AutoWallis által képviselt márkák száma a Lexus csatlakozásával

Stratégiai céljainak megfelelően tovább erősít a gépjármű-kiskereskedelem terén az AutoWallis, miután megállapodott a Lexus értékesítéséről. A régió meghatározó integrált autókereskedelmi és mobilitási szolgáltatója Győrben nyitotta meg első Lexus szalonját, így harmincra bővült a társaság által képviselt márkák száma.
2025. 10. 10. 16:00
Megosztás:

Bitwise Solana ETF indul: Stakelés, alacsony díjak és intézményi figyelem középpontjában a SOL

A Bitwise új ETF-je forradalmi változást hozhat a kriptobefektetések piacán. A Solana-alapú tőzsdén kereskedett alap (ETF) nemcsak az eddigi legalacsonyabb kezelési díjjal indul, de staking funkciót is kínál. A bejelentést követően a SOL árfolyama máris emelkedett, a piac pedig komoly intézményi érdeklődést vár. Nézzük meg közelebbről, mit jelent mindez a befektetők, a Solana és a teljes kriptoszektor számára.
2025. 10. 10. 14:30
Megosztás:

Hét pontos fogyasztóvédelmi cselekvési terv került bejelentésre az NKFH konferenciáján

„Egységben a fogyasztókért” címmel rendezte első Országos Fogyasztóvédelmi Konferenciáját a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH). Az esemény hozzájárult a kormányzati, a szakmai és a piaci szereplők közötti párbeszéd erősítéséhez, valamint jó alkalom volt arra, hogy a 2025. január 1-jétől működő NKFH bemutassa tevékenységét, sikereit, eredményeit és jövőbeli célkitűzéseit. A konferencián jelentették be a hét pontból álló fogyasztóvédelmi cselekvés tervet.
2025. 10. 10. 14:00
Megosztás:

Érdemes egyszerre több banknál is elindítani az Otthon Start hitelkérelmet?

Egyre több lakásvásárló ad be párhuzamosan Otthon Start hitelkérelmet több bankhoz, hogy növelje esélyét a kedvező elbírálásra és jobb feltételeket érjen el. Csongrádi Richárd, a Banknavigator.hu pénzügyi szakértője szerint az eltérő banki bírálati logikák, akciós kamatok és bónuszok indokolttá teszik a többcsatornás kérelmezést, amely akár milliós megtakarítást is eredményezhet.
2025. 10. 10. 13:00
Megosztás: