Módosításokat sürget a szakma: Jövőre sokat javulhat a lakásbiztosítási kampány hatékonysága

Összességében sikeres és eredményes kampányt zárt a lakásbiztosítási szektor, amely minden piaci szereplőt „valamekkora” elégedettséggel tölthet el. Az elégedettség indokai mögött furcsa mód egyaránt meghúzódnak az elért és az el nem ért eredmények, de legfőképp a jövőbe vetett bizalom.

Módosításokat sürget a szakma: Jövőre sokat javulhat a lakásbiztosítási kampány hatékonysága

A kampány tapasztalataiból kiindulva látható, hogy az edukációs és üzleti folyamatok további és jelentős fejlesztése szükséges ahhoz, hogy a Kormányzati szándéknak megfelelően, a jövőben egyre jobb hatásfokkal valósulhasson meg a lakásbiztosítási piac fejlődése.

A kampány tapasztalatait és a piaci szereplők jövőre vonatkozó javaslatait a Biztosítási Elemző Központ (BEK) gyűjtötte össze.

Eredmények

Lezárult a 2024 márciusi lakásbiztosítási kampány aktív időszaka. A márciusi hónap a vártnál jobb eredményeket, értékes tapasztalatokat és problémákat egyaránt hozott. Az MNB a kampány eredményeiről részletes tájékoztatót tart április 15-én hétfőn a sajtó, a szakma és az ügyfelek részére.

A többszázezer ügyfelet „megmozgató” első lakáskampány egyértelműen sikeresnek tekinthető még akkor is, ha végül egyesek lemorzsolódnak majd a felmondások elbírálása és az új szerződések adminisztrációja körüli anomáliák miatt. Az már biztosnak látszik, hogy a 3,3 millió biztosított lakóingatlan most megkezdett optimalizációja az elkövetkezendő időkben folytatódni fog. Ezt egyfelől a mostantól minden évben újra és újra megrendezésre kerülő egy hónapos váltási időszak fogja biztosítani, másfelől pedig az ügyfelek most megkezdődött edukációja, mely azzal, hogy a lakásbiztosítások legfontosabb kérdéseire ráirányította a fogyasztók figyelmét, a lakásbiztosításokkal kapcsolatos az évközi ügyfélaktivitást is növelni fogja.

Az MNB deklarálta, hogy az első lakáskampány tapasztalatai alapján az elkövetkezendő évek kampányai fejlődni, módosulni és finomodni fognak. A biztosítási szakma összesített jövőre vonatkozó javaslataiból látszik is, hogy a továbbfejlesztését valóban számos dolog indokolja. A szakmai javaslatokat összegyűjtő és rendszerező Biztosítási Elemző Központ szerint, a javaslatok mellett a jövőben szükséges lesz a fogyasztók további és növekvő mértékű edukációja is.

Javaslatok - Avagy mitől lehet hatékonyabb a 2025-ös kampány?

A kampány iránti érdeklődés és a márciusi ügyfélaktivitás, bár jelentős volt, hullámzónak tekinthető. Egyes időszakokban - a folyamatos reklámok és hírek ellenére - elégtelen volt az ügyfélérdeklődés. Ennek egyik oka, a márciusi meleg és napsütéses időjárás, a márciusi ünnepek (március 15, húsvét) kampányra gyakorolt negatív hatása, mely jól nyomon követhető az ügyfelek által végzett, napokra bontott kalkulációk számain. A szép idő, a hétvégék és a hosszú hétvége rendkívül alacsony felhasználói aktivitása nem kedvezett a kampánynak (az edukációnak és a reklámköltéseknek). A felhasználók természetes módon, inkább a szabadban (sokszor elutazva) töltötték idejüket, nem pedig a TV vagy az internet előtt ülve ahol számukra az üzenetek megjelentek.  

A fentiek tükrében - az egyik legfontosabb és legkönnyebben végrehajtható intézkedés - a hatékonyságnövelés érdekében a kampány februárra történő áthelyezése lenne. A februári időszak sokkal inkább kedvez az edukációnak és az elköltött reklámforintok is hatékonyabban érhetik el a fogyasztókat. Már ezzel az egy intézkedéssel jelentősen javítható lesz a kampány jövőbeli hatékonysága.

A kampány sikerének szempontjából szintén kiemelt fontossággal bír a biztosítók által kiküldésre kerülő értesítések (mintalevél) tartalmi és formai módosítása. Az alkuszok és a biztosítók egyöntetű javaslatai szerint, a levél tartalmát jelentősen le kell rövidíteni, informatívabbá tenni, formátumát pedig az IPID tájékoztatóknál már bevált módon jobban átláthatóra kell átalakítani. Nem elegendők bele olyan „ködös” megfogalmazások, miszerint Ön élhet a 25.2023. (II.1.) számú kormányrendelet szerinti jogával, helyette egyszerűen és világosan bele lehet írni, hogy „Önnek hamarosan lehetősége nyílik szerződésének rendkívüli felmondására, optimalizálására”.

A levélnek rövidnek (maximum egy oldal terjedelműnek) és lényegre törőnek kell lennie. Emellett rendkívül fontos, hogy az élő biztosítási szerződés adatairól az ügyfél ebben a levélben összesített, hasznos és aktuális tájékoztatást kapjon, melyek alapján úgy tud majd új biztosítási kalkulációt végezni, hogy nem kell a kötvényét, vagy legutolsó index értesítőjét elővennie. Amennyiben az értesítő levél által ezen tarifálási paraméterek átadásra kerülnek az ügyfeleknek, nem lesz szükség például a kötvénymásolatok / szerződésadatok most tapasztalt tömeges, ügyfelek és alkuszok általi kikérése, így ezek kiadása nem terheli túl a biztosítók adminisztrációs rendszereit, mint tette azt a mostani kampányban. A BEK szerint az értesítő levél tetejére még javasolt ráírni, hogy „Figyelem, ezt a fontos dokumentumot őrizze meg, mert a benne lévő adatok segítségére lesznek lakásbiztosításának hamarosan elérhető optimalizálásában”.

Az értékesítőktől érkezett konkrét javaslatok kiemelik, hogy az értesítő levélben mindenképpen informálni kell az ügyfeleket: a biztosított lakóingatlan címéről, kötvényszámról, a szerződés esetleges határozott tartamáról, az aktuális éves díjról, a biztosított négyzetméterekről, az ingatlan (fő és melléképületek) és ingóságok aktuális értékéről. Az esetleges tartamengedményről és arról, hogy van-e jelzálogjogbejegyzés a szerződésen és ha igen, akkor ki a kedvezményezett.    

A levél javasolt tartalmát már csak azért is ki kell egészíteni, mert az indexértesítők sokszor nem tartalmazzák az összes szükséges adatot, indexáláskor nem kerül új kötvény kiadásra, mely az ügyfeleket információhiányos helyzetbe hozza(!). Azon ügyfelek, akik nincsenek tökéletesen tisztában a fenti adatokkal, bizonytalanok, nem tudnak és nem is mernek új kalkulációkat végezni, ezzel elesnek a számukra biztosított szerződés optimalizálási lehetőségtől. Az online alkuszi oldalakon még ennél is rosszabb a helyzet. Egy több éve megkötött alkuszi szerződés esetén az online felületen csak a megkötés kori díjat és biztosított értékeket mutatja ma az alkusz, a szerződéseknek nincs utókövetése(!). Ez nyilván súlyosan félrevezető az ügyfelek számára.

A levelek kiküldésének ütemezését is pontosítani szükséges. A biztosítók részére kiküldési ablakot (a javasolt februári kampány esetén például: január 15 és január 31-e közötti időablakot) kell meghatározni, a mostani véghatáridő helyett.

Az alkuszok részére a jelenlegi 2 éves, évfordulóhoz kötött egyszeri ügyfélmegkeresési MNB ajánlást is módosítani lehetne, a váltási hónaphoz igazítottan. Az online alkuszok részére pedig előírható, hogy a váltási hónapra szánt termékmoduljaikat időben, legkésőbb a váltási hónap első napjára nyissák meg és minden ügyfelüknek küldjenek értesítést már a kampány első napjaiban. Ez azért is kiemelten fontos, mert ez a csatorna több millió, számukra korábban megbízást adó ügyfelet szolgál ki, akik az alkuszoktól várják az értesítést, a megoldást és a szakmai tanácsot. A 2024-es kampányban mindez jelentősen sérült a legnagyobb online szereplő ezen a téren mutatott több súlyos hiányossága miatt. 

Az alkuszok és a biztosítók is egyöntetűen javasolták, hogy legyen egy fix dátuma az új szerződések kezdetének. Márciusi kampány esetében ez május 1, februári kampány esetében pedig április 1 lehetne. Ezzel jelentős bizonytalanságot okozó tényező kerülne kiküszöbölésre, mely az ügyfelek a közvetítők és a biztosítók számára is egyszerűbbé és érhetőbbé tenné a szabályokat. Magának a fix biztosítási évfordulónak az alkalmazása - az évi egyszeri biztosító váltási lehetőség esetében - a korábbi kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási kampányokban már bevált és bizonyítottan jól működött. További előny lenne, hogy nem keletkezik tört időszak, ami a szerződés tartamát és a hozzá tartozó díjat illet.

Az alkuszok mellett a biztosítók üzleti és technikai problémáit is orvosolni kellene a következő évekre. Az alkusztársaságok jelzései szerint egyes biztosítók 30 napos lemaradásban vannak, ami az adminisztrációs és technikai kérdéseket illeti, mely probléma szerintük jelentősen megnehezíti az ügyfelek alkuszok általi képviseletét. Szintén kritikaként került megfogalmazásra a felmondást leadó ügyfelek korábbi biztosító általi felhívása és visszaszerződésre történő rábírása, mely nem csak a váltószámot, de a biztosítási szektor általános megítélését is rongálja. Ezen hívásoknál az alkuszok a biztosító általi megfelelő ügyféltájékoztatást is hiányolták, ami a személyes kötések esetén az új szerződéstől való elállást nem is tette volna lehetővé, távértékesítés esetén pedig sok esetben az ügyfélelállás elmaradásához vezetett. 

Az ügyfelek mellett, talán az MFO termékek voltak a kampány legnagyobb nyertesei. Számuk dinamikusan nőtt. Az MFO esetében megfontolandó, hogy árazásának korlátozását fel lehetne szabadítani a jövőre nézve, mellyel nem csak a termék azonnali díjmódosítására lenne a jövőben lehetőség, de az MFO esetében az elmúlt kampányban megjelent, több havi díjkedvezmény problémája is megoldódhatna / mely jelenleg nem szerepel a biztosítási feltételekben. 

Alkuszi javaslat, hogy a biztosító a KGFB termék mintájára adjon felmondó, díjrendezettség igazolására szolgáló és jelenlegi díjat kiadó webservice megoldást 2025-re az alkuszok részére. Ezzel számos fentiekben írt probléma megoldódna és a digitálizáció mellett, a kampányhoz kapcsolódó ügyfélélmény is jelentősen javítható lenne.

Külön említésre érdemes és talán a legnagyobb negatívum a szinte minden szereplő által felvetett tartamengedmények problémája, mely miatt számos, (több ezer) ügyfél most becsapva érzi magát. Ennek oka, hogy a biztosítójukat elhagyó ügyfelektől majd egy teljes éves díjat követelnek vissza egyes társaságok (szerencsétlen módon, de a szerződési feltételek szerint jogosan). Egy például 2006-ban kötött 3 éves tartamengedményt igénybe vett szerződés feltételei szerint az első 3 év után a szerződés újabb és újabb 3 éves tartamengedménnyel került a mai napig automatikusan megújításra... Erről és a hasonló megoldásokról az ügyfelek túlnyomó többségének nincs tudomása, ami komoly problémát és bizalomvesztést okoz, mivel ezen ügyfelek abban a hiszemben váltottak, váltanak, hogy szerződésüket kötelezettség mentesen cserélhetik le. Eközben nehezen indokolható az ilyen típusú hűségkedvezmény, hiszen az ügyfél már hosszú évek óta ügyfele az adott társaságnak. A BEK szerint az életre hívott lakásbiztosítási kampány és a tartamengedmény általi röghöz kötöttség egyszerűen ellentétes elemei a jelenlegi lakásbiztosításoknak, mely ellentétet mielőbb rendezni szükséges.

Végül, de nem utolsó sorban, fontos, hogy az ügyfelek szemével nézve a kampányt három további dolgot említsünk meg. Bár az értékalapúság volt az egyik cél, sajnos a kampányban az (online) összehasonlítások során nem volt lehetőség a biztosítási összegek és a feltételek közötti különbségek ügyfelek általi egyszerű megítélésére. Ezzel az egyszerű, de jól átlátható termékértékeléssel a szakma, adós maradt. Az is problémát okozott, hogy a különböző kalkulátorok esetében a biztosítási összegek egymástól eltérőek voltak. Az ügyfelek által végzett összehasonlítások így nem nyújthattak minden esetben megfelelő és biztos alapot a döntésekhez. Az ellenőrizni kívánt (élő) szerződések aktuális díja is hiányzott az oldalakról, így az ügyfelek, akik a fentiek miatt összességében bizonytalanok voltak abban, hogy mire és mennyit fizettek, esetenként nem tudtak mihez viszonyítani.

A további lakásbiztosítási kampányok esetében tehát, a sikerek ellenére még számos probléma és feladat vár megoldásra és elvégzésre. A biztosítási szakma szereplőinek ezen közösen kell munkálkodnia. Mindez nem lehetetlen, azonban az elmúlt évekhez (évtizedhez) képest a fejlesztések ütemét jelentősen fel kell gyorsítani, a minél erősebb és jobb digitalizáció érdekében. A digitalizáció nem csak az online, de a hagyományos tanácsadók általi értékesítést is hatékonyabban kell tudja támogatni a jövőben, és ez nem csak a lakásbiztosításokra igaz. Az alkuszoknak is előre kell lépniük és modern, ügyfélélményt biztosító komplex rendszereket és szolgáltatásokat kell nyújtaniuk ügyfeleiknek, mely az értékesítés és a szerződéskezelés minden elemére kiterjed.

A cikk a Holkössekbiztosítást.hu támogatásával készült! - Holkössekbiztosítást.hu ahol nem csak a lakásbiztosítások, de a CASCO, a kötelező gépjármű felelősség (KGFB) és az utasbiztosítások tekintetében is megtalálja, amit keres!

Fiatalodik a hazai használtautó-kínálat, nő az elektromos és hibrid modellek aránya a piacon

Elérhetővé vált a Használtautó.hu és a Központi Statisztikai Hivatal legfrissebb, októberi közös statisztikája, amely a hazai használtautó-piac lassú szerkezetváltását jelzi. A kínálat fiatalodott, nőtt az alternatív hajtású modellek aránya, miközben az árstruktúra is átalakult: csökkent az olcsóbb autók részesedése, és tovább nőtt a magasabb árkategóriák súlya.
2025. 11. 24. 01:00
Megosztás:

A háromgyermekes anyák adókedvezményére hívta fel a figyelmet Szentkirályi Alexandra

Október elsejétől a három gyermeket nevelő anyáknak nem kell személyi jövedelemadót fizetniük - erre hívta fel a figyelmet Szentkirályi Alexandra, a budapesti Fidesz elnöke, a Fidesz-KDNP fővárosi frakcióvezetője a Facebook-oldalán közzétett videóban vasárnap.
2025. 11. 24. 00:05
Megosztás:

Csapadékos idővel indul a hét

Felhős, csapadékos idővel indul a hét, majd átmenetileg szárazabb és naposabb idő várható, de a hétvégére újra beborul - derül ki a HungaroMet Zrt. előrejelzéséből, amelyet vasárnap juttattak el az MTI-hez.
2025. 11. 23. 23:00
Megosztás:

Sulyok Tamás képviseli Magyarországot az EU-Afrika csúcstalálkozón

Sulyok Tamás köztársasági elnök képviseli Magyarországot az Európai Unió és az Afrikai Unió Angola fővárosában, Luandában tartott csúcstalálkozóján; az államfő a "Béke, biztonság és kormányzás" témában szólal fel - közölte a Sándor-palota, az államfő hivatala vasárnap az MTI-vel.
2025. 11. 23. 22:00
Megosztás:

Ezekkel a számokkal nyerhettél a hatos lottón!

A Szerencsejáték Zrt. tájékoztatása szerint a 47. héten megtartott hatos lottó számsorsoláson a következő számokat húzták ki:
2025. 11. 23. 21:00
Megosztás:

Ünnepi adománygyűjtést indít a Katolikus Karitász

Idén is elindítja december végéig tartó, "Tárjátok ki a szíveteket!" nevű ünnepi adománygyűjtő akcióját a Katolikus Karitász - jelentette be a szervezet országos igazgatója vasárnap sajtótájékoztatón Budapesten.
2025. 11. 23. 20:00
Megosztás:

Hol lesz a Bitcoin egy év múlva? – Egyre több a bizonytalanság a kriptopiacon

Három év alatt 455%-os árfolyamerősödés után a Bitcoinra újra a volatilitás és a bizonytalanság árnyéka vetül. Bár a spot Bitcoin ETF-ek bevezetése történelmi mérföldkő volt, az AI-láz táplálta túlzott optimizmus elpárolgott, a kriptó értéke pedig az elmúlt hónapokban meredeken visszaesett. Mi várhat a befektetőkre a következő 12 hónapban?
2025. 11. 23. 19:00
Megosztás:

Harmincmillió forintot sikkasztott egy dohánybolti alkalmazott

Vádat emeltek egy dohánybolti eladóval szemben, aki több mint 30 millió forinttal károsította meg munkáltatóját - közölte a Békés Vármegyei Főügyészség vasárnap az MTI-vel.
2025. 11. 23. 18:00
Megosztás:

Mi jöhet most a nagy zuhanás után a kriptovaluta piacon? Elemzés

A kriptopiac az elmúlt hét során mintha átvette volna a részvénypiac zavarodottságát: ellentmondásos makroadatok, hangulatváltozások és hirtelen támadt félelem bénította meg a kereskedést. Bár a Bitcoin nem zuhant be, a piac mégis megdermedt. Az igazi kérdés most ez: merre mozdul el innen a kripto? A válasz – meglepő módon – nem is annyira a blokkláncokon, hanem a Fed-en, az AI-sztorin és a technológiai szektoron múlik.
2025. 11. 23. 17:00
Megosztás:

Energiaügyi Minisztérium: sikeres a Jedlik-program

Sikeres a Jedlik-program, kapósak az energetikai támogatások - írta Facebook-oldalán vasárnap az Energiaügyi Minisztérium (EM).
2025. 11. 23. 16:00
Megosztás:

Csehország tanulmányozza az új amerikai javaslatot

Csehország figyelmesen tanulmányozza az ukrajnai háború befejezésére irányuló amerikai javaslatot, és megvitatja azt szövetségeseivel az úgynevezett "tettre készek" koalíciójában - írta Jan Lipavsky ügyvezető cseh külügyminiszter az X-en szombaton megjelent bejegyzésében.
2025. 11. 23. 15:00
Megosztás:

A WBTC megérkezett a Hedera hálózatra – Intézményi szintű Bitcoin likviditás új otthona lehet a BTCFi

A Hedera hálózaton mostantól elérhető a Wrapped Bitcoin (WBTC), a legelterjedtebb tokenizált Bitcoin-változat – jelentette be hivatalosan a Hedera Alapítvány. Ez az integráció mérföldkő a Hedera számára, hiszen a világ egyik legértékesebb kriptoeszközét hozza el egy olyan blokkláncra, ahol nincs MEV, nincs front-running, és a tranzakciós költségek kiszámíthatóak. A hír komoly hatással lehet a decentralizált pénzügyek (DeFi) jövőjére – különösen a BTCFi szektorban.
2025. 11. 23. 14:00
Megosztás:

A szakértő figyelmeztet: veszélyes szintre emelkedhet az Otthon Start törlesztője

Több, korábban a BiztosDöntés.hu által előzetesen jelzett változást is hozott az Otthon Start bevezetése a lakáshitel-piacon, ám akadnak olyan, korábban várt trendek is, amelyeket nem igazolnak a szeptemberi adatok.
2025. 11. 23. 13:00
Megosztás:

Hol pörög a legjobban az Otthon Start?

A K&H tapasztalatai szerint országosan továbbra is kimagasló az érdeklődés az Otthon Start Program iránt, amely az államilag támogatott, magas összegű lakáshitel révén kiemelkedően jó lehetőséget kínál az első lakást vásárlóknak. A program népszerűsége a vidéki térségekben is erős, ahol a kedvezményes konstrukció ugyanúgy sokak számára tette elérhetővé a saját otthon megteremtését.
2025. 11. 23. 12:00
Megosztás:

Tom Lee szerint akár 55 000 dollárig is zuhanhat a Bitcoin

Tom Lee, a Fundstrat jól ismert és gyakran hallgatott kriptoelemzője egyszerre hűti le és fűti fel a befektetők kedélyeit: miközben hosszú távon 150 000 és 250 000 dollár közötti BTC-célszintekről beszél, addig nem zárja ki a rövid távú visszaesés lehetőségét sem – akár 55 000 dollárig is eshet a Bitcoin, ha több negatív esemény együttesen sújtaná a piacot. De vajon mit jelent mindez a jelenlegi piaci hangulat és a befektetői stratégia szempontjából?
2025. 11. 23. 11:00
Megosztás:

November 28-án kezdődik az Advent Győrben programsorozat

Megújult fényshow-val, koncertekkel, kiállításokkal, karácsonyi gasztronómiai kínálattal és kézműves termékekkel várja a látogatókat november 28. és december 23. között az Advent Győrben programsorozat - tájékoztatta a szervező Győr Projekt Kft. az MTI-t.
2025. 11. 23. 09:00
Megosztás:

Svájcban konzultál Kijev és Washington az amerikai béketervről

A következő napokban Svájcban tartanak konzultációkat ukrán és amerikai magas rangú tisztviselők a jövőbeli békeszerződés lehetséges paramétereiről - közölte szombaton Rusztem Umerov, az ukrán Nemzetbiztonsági és Védelmi Tanács (RNBO) titkára.
2025. 11. 23. 08:00
Megosztás:

Tartja vezető helyét a Toyota a magyarországi újautó-piacon

A Toyota mintegy 14 ezer autót adott el az idén október végéig a magyarországi újautó-piacon, az év végéig eladásai elérhetik a 17 ezret is, ezzel várhatóan megtartja első helyét a márkák között. A jövő évben elektromos és hibrid modellek sorával támogatja meg az új energiával hajtott járművek térnyerését az európai utakon.
2025. 11. 23. 06:00
Megosztás:

Elvetette első olvasatban a francia nemzetgyűlés a jövő évi költségvetés tervezetét

A francia képviselők szinte egyhangúlag elutasították szombaton első olvasatban a jövő évi költségvetési tervezetet, ami bizonytalanná tette a végső elfogadást az év vége előtt.
2025. 11. 23. 02:00
Megosztás:

Itt az időpont: Magyarország ekkor vezeti be az eurót! Mi lesz a forinttal?

Nézzük végig profi, elemző szemmel, mikor lehet reális az euró, mit kell hozzá teljesíteni, és mi vár a forintra.
2025. 11. 23. 01:00
Megosztás: