Módosította ajánlását az MNB a késedelemes hitelesek, lízingesek helyzetének rendezésére
A szabályozás valamennyi érintett lakossági hitel- és lízingtípusra kiterjed, meghatározza az ügyfelekkel való kapcsolatfelvétel és megoldáskeresés időzítését, csatornáit, és elvárja, hogy a késedelem kapcsán csak az igazolt, arányos költségeket számítsák fel az ügyfeleknek. A célok elérése érdekében az MNB rögzítette azokat a minimális követelményeket, amelyek betartását a kölcsönszerződés felmondása előtt, az adós fizetőképességének helyreállítása érdekében elvár a pénzügyi intézményektől.
Az ajánlás rögzíti, hogy milyen késedelmes összeg esetén szükséges felvenni a kapcsolatot az ügyféllel. A fizetési késedelemmel érintett ügyfelek egységes kezelése érdekében a jegybank részletezte a javasolt hitelezői folyamatokat, így meghatározta a kapcsolatfelvétel során alkalmazható kommunikációs csatornákat, valamint a kapcsolatfelvételek időzítését és gyakoriságát.
Az ajánlás emellett átlátható kommunikációt és díjszabást ír elő a fizetési késedelem kezelésével kapcsolatosan. Többek között elvárja, hogy a pénzügyi intézmény a honlapján a fizetési nehézség és fizetési késedelem kezelésével kapcsolatos aloldalt hozzon létre, ahol valamennyi információ és tájékoztatás egy helyen, jól strukturáltan és átláthatóan érhető el az adósok számára. Jó gyakorlatnak számít, ha ezen az oldalon ábrával szemlélteti az intézmény a fizetési késedelem következtében felmerülő fizetési kötelezettségeket, továbbá figyelmeztet arra, hogy a fizetési késedelem a kölcsönszerződés felmondásához is vezethet pénzügyi intézmény részéről.
Az MNB elvárja továbbá azt is, hogy a pénzügyi intézmények ténylegesen felmerülő és arányos díjakat, költségeket alkalmazzanak. Elvárás továbbá, hogy a pénzügyi intézmény előre dolgozzon ki olyan tényleges megoldást jelentő, érdemi áthidaló módszereket, intézkedési csomagokat, amelyek a fizetési kötelezettségek teljesítésének átütemezésével, vagy a teljesítési időszak meghosszabbításával kapcsolatosak, illetve egyéb módon próbáljon a szorult helyzetbe jutott adóson segíteni.
Az MNB szerződés felmondást megelőző intézményi gyakorlatot szabályozó megújított ajánlását 2022. szeptember 1-jétől kell alkalmaznia a pénzügyi intézményeknek - közölte a jegybank.