Most akkor a látvány vagy a szöveg a fontosabb?
Kik a célközönség tagjai?
Ahhoz, hogy a tartalommarketing célba érjen, elengedhetetlen lépés a célcsoport összetételének megállapítása, elemzése, vizsgálata. Ha ez a lépés kimarad, akkor pont az az alappillér dől ki a sorból, ami az egész házat tartja. Lévén ha nem tudjuk, hogy kik az olvasók, felhasználók, látogatók, akkor honnan is tudnánk, hogy mi az a nyelvezet, mik azok a kommunikációs csatornák, amik szó szerint támogatják az információk eljutását az érintettekhez? Mert nagyon nem mindegy, hogy szleng diáknyelv és közösségi posztok a javasolhatóak, vagy komolyabb hangvétel és blogos bejegyzések a célravezetőek. Mindkettő teljesen külön világ, és ennek megfelelően igen, a megszólításra várók is nagymértékben eltérnek egymástól. Más korosztály, más érdeklődési terület, más végzettség, és még sorolhatnánk azokat a tényezőket, amik kétségtelenül, áthidalhatatlan mértékben különböznek.
Ráadásként a tartalmak közé nem csupán a szöveges és vizuális megoldások tartoznak. Manapság a podcastok népszerűsége például megkérdőjelezhetetlen. Kifejezetten fiatal kortól kezdődően elkönyvelhető a kedveltség, ami természetesen attól is függ, hogy az adott csatorna milyen tartalommal jelentkezik. Mindenesetre széles a lehetőségek spektruma, és ami még talán ennél is fontosabb, hogy egyik sem jó vagy jobb megoldás. A kérdés az, hogy konkrét helyzetben mi az, ami kifizetődő választás? Hiába is akarna bárki egy képeket kereső csoportot rávenni az olvasásra, ez nem fog sikerülni. Ugyanígy például akik ragaszkodnak az offline írott formátumokhoz, legyen szó újságról, plakátról, számukra még ellenállást is kiválthat az online tér felkeresésének erőltetése.
A közösség nagy erővel bír?
Igen, minden téren, területen. Így aztán a tartalmak gyártása során arra is célszerű odafigyelni, hogy a célközönség ne csupán passzívan legyen jelen az oldal, termék, szolgáltatás életében, hanem egy kicsit aktivizálja magát. Ez különösen online, a social media felületein nagyszerűen megvalósítható, ösztönözhető, de igazából a weboldalakon is könnyedén megteremthető egy olyan közeg, ahol a hozzászólások fontos szerepet kapnak. Így az azonos érdeklődési körű látogatók egyrészt megismerkedhetnek egymással, tovább fűzve a beszélgetéseket, másrészt aktivitásukkal fokozhatják a kattintások számát, ami pedig hitelességi, sőt bizalmat kiépítő tényezővé válhat. Úgyhogy az mindenképpen jó cél, hogy ne csupán az információ továbbítása történjen meg a kijelölt emberek számára, hanem a közösség kialakítása is idővel megvalósuljon mindenki legnagyobb örömére.