Motiváció, inspiráció, jutalmazási stratégia: ezek a feltételek szükségesek a Z-generációnak

A Z-generációra elterjedt jelző feletteseik körében a legproblémásabb generáció kifejezés, amiért nem erőltetik meg magukat, nem motiváltak vagy produktívak. Valóban ez az igazság? És ha igen, mi lehet ennek az oka? Milyen feltételek lennének szükségesek ahhoz, hogy a generáció a maximumot nyújthassa a munkában? A Deloitte Digital legújabb jelentésében százharminc Z-generációs osztotta meg cenzúrázatlan véleményét.

Motiváció, inspiráció, jutalmazási stratégia: ezek a feltételek szükségesek a Z-generációnak

A Z-generáció munkavállalókra összességében jellemző, hogy az egyetem befejezte után új munkahelyükön kezdeti lelkesedésük és önbizalmuk hamar megtörik, mivel úgy érzik, nem kapnak elég segítséget abban, hogyan végezzék a munkájukat. Mindez jól példázza, hogyan érzik magukat a generáció tagjai, hiszen főnökeik legjobb szándéka ellenére is úgy érzik, hogy nem tudnak kapcsolódni, nincsenek felkészülve, és nem törődnek velük. Az 1997 és 2012 között született Z-generációsok digitálisan képzettek, vállalkozószelleműek, szociálisan érzékenyek, és szívesen megosztják véleményüket a közösségi médiában.

„Az olyan, generációjukban népszerű trendek, mint a #ActYourWage, #RageApplying, és a #QuietQuitting is mutatják, hogy a cégvezetőknek sürgősen át kell gondolniuk, hogyan alakítsanak ki egy támogatóbb, pozitív munkakörnyezetet elsősorban a Z-generációsok, de végeredményben valamennyi munkavállaló számára.” – mondta Csépai Martin, a Deloitte Magyarország HR tanácsadás üzletágának igazgatója.

Mit szeretne a Z-generáció?

A Deloitte idén márciusban 2000 Z-generációs munkavállalóval és 600 vezetővel készült felmérése alapján a Z-generáció azt szeretné, ha jobban megértenék, támogatnák, és olyannak látnák őket, amilyenek ők valójában. Emellett, szeretnének teret és lehetőséget kapni arra, hogy kiteljesedjenek, miközben megtalálják magukat – mind a magánéletben, mind a szakmájukban.

Kérdés tehát, hogyan tudnak a cégvezetők jobb munkakapcsolatot kialakítani a generációval és segíteni őket egyéni céljaik elérésében. Most, a Gauge Platformmal együttműködve a Deloitte szakértői pontosan ezt kérdezték meg a Z-generáció befolyásos tagjaitól. Több mint 130, eltérő etnikumú Z-generációs munkavállaló osztotta meg gondolatait azzal kapcsolatban, hogy mivel tudná a főnökük/munkaadójuk elérni, hogy kiteljesedjenek a munkájukban.

„A tanulás és a növekedés újraértelmezése azért kiemelten fontos, mert azok az alkalmazottak, akik úgy érzik, hogy a jelenlegi munkahelyükön nem fejlődik a karrierjük, 2,5-szer nagyobb eséllyel váltanak munkahelyet a következő egy évben.” – mondta Vida Zoltán, a Deloitte Magyarország HR tanácsadás üzletágának menedzsere.

Három, Z-generáció által támogatott stratégia és ötlet

1. Gyakorlatias, apró leckék és információk a munkafolyamatban
A Z-generáció tagjai olyan digitális bennszülöttek, akik másként fogyasztják az információkat, mint a korábbi generációk. 40%-uk a közösségi médiához fordul, ha tanácsra vagy útmutatásra van szüksége. A vezetőknek érdemes megtalálni a módját, hogy az információkat apró „falatokban” (pl.: pop-upok, reelek) tálalják az új készségek betanítása során.

2. Olyan környezet kialakítása, ahol nyugodt szívvel lehet szabadnapot kivenni
A potenciális új munkaadó kiválasztásakor a Z-generáció tagjai számára kulcsfontosságú szempont a mentális egészség támogatása, valamint az ehhez kapcsolódó vállalati irányelvek. A kutatásban résztvevő Z-generációsok egy része úgy érezte, hogy a mentális egészségre vonatkozó hivatalos céges irányelvek nem mindig vannak összhangban azzal, hogy ezekkel a lehetőségekkel valójában mennyire tudnak élni anélkül, hogy tartaniuk kellene az ítélkezéstől vagy a negatív következményektől. A vezetőknek csökkenteniük kellene a szabadnapok kivétele körüli stigmát és támogatniuk a munkavállalóik jóllétét.

3. Használható Ismeretek a menedzserek számára a Z-Generáció jobb coacholása és elérése érdekében
A Z-generáció egyetért abban, hogy a vezetőknek rendkívül nagy hatásuk van a munkavállalói elégedettségre; a legtöbb felettes azonban nem tudja, hogyan támogassa Z-generációs beosztottjait. A megkérdezett fiatalok felhívták a figyelmet a folyamatos kommunikáció és visszajelzés jelentőségére a menedzserükkel történő interakció során. A négyszemközti beszélgetések mellett a vezetőknek arra is oda kell figyelniük, hogy a menedzserek rendelkezzenek a munkavállalói légkörre vonatkozó információkkal, hogy ennek megfelelően tudják kialakítani a megfelelő megközelítést.

„A menedzserek támogatásának újragondolása azért fontos, mert azok a munkavállalók, akik elégedettek a menedzserükkel és a felsővezetőkkel folytatott kommunikációval is, 4,3-szor nagyobb eséllyel számolnak be összességében pozitív munkavállalói élményről. A vezetőség bizalma, illetve a velük folytatott hatékony kommunikáció vannak a legnagyobb pozitív hatással a munkavállalói élmény mutatóira.” – mondta Schenk Tamás, a Deloitte Digital partnere.

Mi a következő lépés?

A Z-generáció átalakítja és megzavarja a modern munka világát. A korábbi generációktól eltérően ez a nemzedék olyan munkaadót keres, amelynek szabályzatai és kultúrája támogatja a munkavállalók mentális egészségét, személyes jóllétét és szakmai fejlődését. Ez rávilágít az adott munkahellyel kapcsolatos élmény valódi értékére, és megmutatja, miért érdemes befektetni egy chief experience officer (CXO) pozíció kialakításába.

A munkaadók azáltal tudják kifejezni a Z-generáció sikere iránti elkötelezettségüket, ha új technológiákat vezetnek be, nagy mennyiségű adat elemzése segítségével megpróbálják jobban megérteni és mérhetővé tenni az élményeket, és ha a fentiekhez hasonló megoldásokat terveznek és hajtanak végre.

Vállalkozásokat tehetnek tönkre a zsarolóvírus-támadások

A zsarolóvírus-támadások nemcsak technikai fennakadásokkal vagy átmeneti anyagi veszteségekkel járhatnak, egy vállalkozás bukását is jelenthetik: az ESET kiberbiztonsági szakértői szerint a sikeres védekezés kulcsa az, hogy egy cég üzleti stratégiája képes-e megelőzni a bajt, illetve felkészült-e a helyreállításra.
2025. 11. 22. 09:00
Megosztás:

A középkorúak még mindig 20 százalékos inflációt éreznek

Sokkal magasabb pénzromlást éreznek a középkorúak, mint amit a hivatalos számok tükröznek. A K&H biztos jövő index harmadik negyedéves felmérése szerint a 30-59 évesek úgy hiszik, idén szeptemberben átlagosan 21 százalék volt az éves infláció. Ez a vélt drágulási tempó szinte megegyezik a tavaly ilyenkor mért értékkel, ami arra utal, hogy a lakosság jelentős része nem hiszi el, hogy lassul az áremelkedés. A legtöbben a következő évben is tartósan magas, de mérséklődő ütemű áremelkedésre számítanak.
2025. 11. 22. 07:00
Megosztás:

Az új lakások ára vidéken is látványosan változik, de nem mindegy, hogy hol vizsgálódunk

A vármegyeszékhelyek között hatalmas különbségek alakultak ki az elmúlt három évben, és a trendek is kezdik kirajzolni a jövő irányát. Debrecen az új király. A 2024-es zöld kör toronymagasan a legmagasabban áll, 1,1 millió forint körüli négyzetméterárral. És ez nem véletlen. Az ipari beruházások, az egyetemi városfejlesztés és a külföldi munkaerő beáramlása mind felfelé húzzák az árakat. A város ma már árban megelőzi Győrt és Székesfehérvárt is, ami történelmi fordulat. Összességében a nagy, ipari és egyetemi központok (Debrecen, Győr, Székesfehérvár) húzzák felfelé az országos átlagot. A közepes méretű városok már stabilizálódnak. A keleti és déli perifériák pedig továbbra is olcsók, de legalább elérhetők maradtak a fiatalok számára. A kérdés az, vajon meddig bírja Debrecen a tempót, és lesz-e vidéki város, amely a következő években utoléri?
2025. 11. 22. 06:00
Megosztás:

Hollywoodi együttműködés emeli tovább a magyar filmipart

A United Illusions Virtual Production Studio stratégiai partnerségre lépett a Los Angeles-i Orbital Studios-szal. A két stúdió a jövőben közösen dolgozik azon, hogy tapasztalataikra építve tovább fejlesszék azokat a technikai és produkciós folyamatokat, amelyek még hatékonyabbá tehetik a virtuális filmgyártást, illetve alapot adnak a közös projektek megvalósításához. A partnerség a tudásmegosztásra és a közös innovációra épül, új lehetőségeket teremtve mind az európai, mind az amerikai produkciók számára. Az együttműködés Magyarország pozícióját is tovább erősíti a globális filmiparban, hiszen a magas technológiai színvonal versenyképes gyártási feltételekkel párosul.
2025. 11. 22. 05:00
Megosztás:

All inclusive kényelem, váratlan költségek nélkül

A nyaralás ma már nem csupán a pihenésről szól: a családok egyre inkább pénzügyi döntésként kezelik. A megfelelően megválasztott utazási forma – például az all inclusive – nemcsak kényelmet, hanem gazdasági stabilitást is nyújt, miközben előre tervezhetővé teszi az év egyik legnagyobb kiadását.
2025. 11. 22. 04:00
Megosztás:

Szolnokon leleplezték a GYSEV FLIRT InterCity motorvonatának első festett kocsiszekrényét

Új fejezet kezdődik a magyar vasúti járműgyártás történetében: a Stadler szolnoki üzemében ünnepélyes keretek között leleplezték a GYSEV FLIRT InterCity motorvonat-flottájának első festett kocsiszekrényét. A projekt 30 év után az első InterCity-motorvonat beszerzés Magyarországon, amelynek komponensei a 15 éves szolnoki gyárban fognak elkészülni, magyar szakértelemmel és svájci precizitással.
2025. 11. 22. 03:00
Megosztás:

Miért ezek a legdrágább utcák Magyarországon?

Megjelent a KSH Ingatlanadattár legfrissebb kiadása, amely vármegyénként, megyei jogú városonként és utcánként mutatja be a 2024-ben értékesített családi házak, társasházi lakások és panellakások átlagos négyzetméterárait.
2025. 11. 22. 02:00
Megosztás:

Nyugdíjasként dolgoznál? Most itt a nagy lehetőség!

A megélhetési szempontok és a közösséghez tartozás érzése egyaránt ösztönzi a dolgozó nyugdíjasokat – derül ki a WHC Csoport, Magyarország egyik legjelentősebb HR-szolgáltatójának adataiból.
2025. 11. 22. 01:00
Megosztás:

A Bitcoin ismét visszaesett 85 ezer dollárra, közelítve a „maximális fájdalom” szintjéhez – Így vészelheted át ezt az időszakot anélkül, hogy egyetlen dollárt is veszítenél

A Bitcoin ismét csökkenő pályára került, most az 85 ezer dolláros zónát érintve, amellyel közelebb került, mint valaha, ahhoz a szinthez, amelyet az elemzők a piac „maximális fájdalom” pontjaként emlegetnek.
2025. 11. 21. 23:30
Megosztás:

A Digitap ($TAP) 0,03 dolláron és Dogecoin 16 centen – Melyik éri el előbb az 1 dollárt?

A mémcoinok világában a Dogecoin kétségtelenül vad utat járt be. Azonban sok szakértő úgy véli, hogy a Dogecoin esetében a további árfolyamemelkedés korlátozott a 16 centes szint fölé.
2025. 11. 21. 23:00
Megosztás:

Hány darab XRP tokent vásárolhat meg hét ETF egy év alatt?

Egy friss <a href="https://x.com/ChadSteingraber/status/1991182301170991472?s=20" target="_blank">elemzés</a>, melyet Chad Steingraber kriptostratéga készített, meglepő előrejelzést ad az XRP ETF-ek általi felhalmozásáról. A tanulmány szerint az első hullámban induló XRP spot ETF-ek már önmagukban is jelentős hányadát halmozhatják fel a kriptovaluta forgalomban lévő kínálatának mindössze egy éven belül.
2025. 11. 21. 22:30
Megosztás:

Top 5 új kriptovaluta előértékesítés 2025 novemberében, 10-szeres növekedési potenciállal (és miért a Digitap ($TAP) az első számú)

A kriptovaluta előértékesítések továbbra is a legmegbízhatóbb lehetőségek közé tartoznak, ha valaki korai, akár tízszeres megtérüléssel kecsegtető projekteket keres. Mivel a közepes és nagy kapitalizációjú coinok nehézségekkel küzdenek, a piaci helyzet pedig bizonytalan, egyre több kereskedő fordul a korai fázisban lévő projektek felé, ahol a hozamlehetőség nagyságrendekkel magasabb.
2025. 11. 21. 22:00
Megosztás:

A Bitget vadonatúj, sztárszereplős videósorozatot indít LALIGA-sztár Julián Álvarezzel

A világ legnagyobb Universal Exchange-e, a Bitget (bitget.com) elindította háromrészes videós kampányát, amelyben a LALIGA és az Atlético de Madrid kiemelkedő játékosa, Julián Álvarez szerepel.
2025. 11. 21. 21:30
Megosztás:

Magyar Vöröskereszt: csalók telefonálnak a szervezet nevében

Csalók telefonálnak a a Magyar Vöröskereszt nevében, pénzt kérnek arra hivatkozva, hogy mikuláscsomagokra gyűjtenek - közölte a szervezet pénteken az MTI-vel.
2025. 11. 21. 21:00
Megosztás:

Napelemparkot épített Vácon az MVM tagvállalata egy helyi cég számára

Az MVM Csoport tagvállalata, az MVM Optimum napelemparkot épített Vácon, a ZOLLNER Elektronik telephelyén – közölte az MVM pénteken az MTI-vel.
2025. 11. 21. 20:00
Megosztás:

Gyengült a forint pénteken

Gyengült pénteken a forint a főbb devizákkal szemben a kora reggeli jegyzéséhez képest a bankközi piacon. A hetet vegyes eredménnyel fejezte be, a havi kezdésnél erősebben áll.
2025. 11. 21. 19:00
Megosztás:

Olaszországban több mint ötmillió bevándorló él

Olaszországban több mint ötmillió letelepedett bevándorló él, több mint harminc százalékuk muszlim, valamint több százezerre teszik az illegális bevándorlók számát, akiket állami forrásokból látnak el - derült ki az olasz szakszervezetek közös statisztikai összefoglalójából, amelyet Rómában mutattak be.
2025. 11. 21. 18:00
Megosztás:

Az online kaszinópiac növekedése és befektetési lehetőségei

A magyarországi online kaszinópiac jelentős növekedést mutat az elmúlt években. Az iparág folyamatosan alkalmazkodik az új technológiákhoz, ami új befektetési lehetőségeket kínál. A következő évek még nagyobb potenciált rejtenek a befektetők számára.
2025. 11. 21. 17:37
Megosztás:

Népegészségügyi központ: terjed a hepatitis A vírusa

Továbbra is terjed a hepatitis A vírusa, a kézmosás a legjobb megelőzés - írta a Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ (NNGYK) az MTI-hez pénteken eljuttatott közleményében.
2025. 11. 21. 17:00
Megosztás:

NAV: bárki elmondhatja a véleményét az e-számla koncepcióról

Szakmai észrevételeket és javaslatokat vár 2026. január 20-ig közösen kidolgozott e-számla koncepciójára a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) és a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV), a koncepció már elérhető a NAV honlapján - közölte az adóhivatal az MTI-vel pénteken.
2025. 11. 21. 16:00
Megosztás: